شما برای مطالعه این مقاله فقط 16 دقیقه وقت نیاز دارید

the-latest-google-search-algorithms
دسته بندی : آموزش سئو

لیست جدیدترین الگوریتم های جستجو گوگل

3.2/5 - (6 امتیاز)

گوگل از یک سیستم پیچیده به نام الگوریتم های جستجو گوگل برای بازیابی کردن داده ها و رتبه بندی نتایج استفاده می کند، عملکرد این الگوریتم ها به شیوه ای است که بهترین نتایج را در سریع ترین زمان به کاربر نشان دهند.

الگوریتم ها با هدف نشان دادن بهترین نتایج به کاربران بر اساس جستجویشان هستند. این الگوریتم ها مدام به روزرسانی می شوند و هرچه بیشتر محتوا و تجربه کاربری را در نظر می گیرند.

تعداد این الگوریتم ها در سال های اولیه، انگشت شمار بود، اما اکنون گوگل در هر سال هزاران آپدیت برای الگوریتم های خودش ایجاد می کند که گاهی این تغییرات به قدری جزئی هستند که چندان مورد توجه قرار نمی گیرند. اما در برخی از مواقع، تغییرات ایجاد شده در این بروزرسانی ها بزرگ هستند و بر نتایج صفحه جستجو تاثیر می گذارند.

اگر شما می خواهید سایتتان را در نتایج اول جستجو در دسترس کاربران قرار دهید، باید این نکته را بدانید که اگر الگوریتم های جدید گوگل در سئو را بدانید، می توانید به راحتی به کمک همین الگوریتم سرچ گوگل، سایتتان را رشد دهید و آن را به نتایج اول جستجو برسانید. اگر برای بهینه کردن سایتتان می خواهید قدمی بردار ید یا اگر سئو کار هستید، توصیه می کنیم که این مقاله را از دست ندهید. چرا که آشنایی با الگوریتم های جدید گوگل می تواند شما را در سئو کمک کند. فراموش نکنید که اگر با الگوریتم های Seo آشنا نباشید، نمی توانید سئوکار موفقی شوید.

الگوریتم های جدید گوگل در سئو که در نتایج موثر هستند

  • Helpful Content
  • 22 می
  • MUM
  • E-A-T
  • موبایل فرست ایندکس
  • برت
  • مدیک یا طبی
  • فِرد
  • موش کور
  • رنک برین
  • موبایل گدون
  • کبوتر
  • Payday Loan
  • مرغ مگس خوار
  • گورخر
  • Page Layout
  • EMD
  • دزد دریایی
  • پنگوئن
  • ونیز
  • تازگی محتوا
  • پاندا
  • کافئین
  • هیلتاپ
  • سندباکس گوگل
  • رقص گوگل
  • پیج رنک

برای آن که شما به خوبی با این الگوریتم ها آشنا شوید و بدانید که عملکرد آن ها چگونه می تواند روی نتایج صفحه سرپ تاثیر بگذارد، در ادامه هریک را به صورت مفصل توضیح می دهیم. از آن جایی که این مقاله در مورد جدیدترین الگوریتم های گوگل در سئو است، به همین دلیل از تازه ترین الگوریتم های جستجو گوگل شروع می کنیم؛ چرا که ممکن است با تعدادی از الگوریتم های قدیمی آشنا باشید.

الگوریتم های جدید گوگل

Helpful Content

آخرین الگوریتمی که گوگل آن را ارائه کرده است، Helpful Content است که اصلی ترین کاری که انجام می دهد، این است که محتواهایی که غیرمفیدی که در نتایج وجود دارد را حذف می کند. بسیاری از سایت ها برای آن که بتوانند رتبه های بالایی در نتایج جستجو بگیرند، از کلمات کلیدی به صورت بیش از حد استفاده می کردند. این الگوریتم چنین سایت هایی را از نتایج حذف می کند؛ چرا که این سایت ها محتوای مفیدی به کاربران ارائه نمی کند.

در 18 آگوست سال 2022 گوگل این الگوریتم را معرفی کرد. اگر هدف شما از نوشتن محتوا این است که بازدید بیشتری دریافت کنید و ترافیک بیشتری وارد سایت خودتان کنید، از این موضوع ضربه خواهید خورد. برای آن که بتوانید از این الگوریتم به نفع خودتان استفاده کنید، بهتر است تنها کاربر و نیاز آن را در نظر بگیرید و برای کاربر و نیازی که برای آن سرچ انجام داده است، محتوا تولید کنید.

به روز رسانی هسته مه 2022

گوگل در توییتر از یک بروزرسانی هسته ای گسترده که نامش بروزرسانی هسته ای 22 مه بود، خبر داد. عملکرد این الگوریتم بخشی از به روزرسانی هایی محسوب می شود که در طول سال گوگل برای فرایند رتبه بندی انجام می دهد. آغاز این به روزرسانی از 22 می سال 2022 تا 9 ژوئن سال 2022 بود که تکمیل شد.

نکته ای در این آپدیت وجود داشت، این بود که با این که فاکتور خاصی را هدف قرار نمی دهد، اما روی افزایش یا افت رتبه های جستجو تاثیر می گذارد؛ البته با تمرکز روی محتوا!

در این به روزرسانی، صفحاتی که رتبه‌شان افت می کند، جریمه نمی شوند، بلکه در برابر محتواهایی که به روزرسانی شده اند، مجددا ارزیابی می شوند. برای آن که الگوریتم هایی که به روزرسانی می شوند، رتبه سایت شما را افت ندهند، تمرکز خودتان را بر روی ارائه محتوای با کیفیت بگذارید.

الگوریتم MUM (Multitasking United Model Algoritm)

این الگوریتم در سال 2021 منتشر شد. نکته مزیتی که این الگوریتم دارد، این است که قادر است که چندین تسک را به صورت همزمان انجام دهد، چرا که الگوریتم های دیگر، تسک ها را یکی پس از دیگری انجام می دهند؛ اما این تسک ها چه مواردی هستند که الگوریتم MUM از عهده آن بر می آید؟ این الگوریتم به صورت همزمان متن را می خواند، مفهوم را درک می کند و از ویدیو و صوت هم برای تقویت آن استفاده می کند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید این الگوریتم به بیش از 75 زبان زنده دنیا تسلط دارد و می تواند هم اطلاعات را به درستی دریافت کند و بتواند بهترین نتایج را به کاربران نشان  دهد.

الگوریتم سرچ گوگل E-A-T

یکی از الگوریتم های جدید گوگل در سئو E-A-T است که خلاصه سه واژه Expertise و Authoritativeness و Trustworthiness است که  روی سایت هایی نظارت دارد که در حوزه سلامت، مالی و حقوقی فعالیت دارند. تاکید این الگوریتم روی تخصص، اعتبار و اعتماد است. تمرکز این الگوریتم seo در ابتدا روی سایت هایی بود که با سرمایه مالی و زندگی شما مرتبط بودند، اما گوگل قصد دارد که این الگوریتم را برای باقی حوزه ها نیز به کار ببندد.

در این الگوریتم فردی که محتوا را می نویسد نیز مهم است؛ در این الگوریتم فرد تولید کننده محتوا باید متخصص و معتبر باشد و مطلبی که می نویسد، نباید کپی باشد. فاکتور دیگری که برای این الگوریتم اهمیت دارد، میزان قابل اعتماد بودن است، فرض کنید که شما سایتی در زمینه مشاوره کسب و کار دارید. این الگوریتم جستجوی گوگل باید شما را قابل اعتماد تر از سایت ها و کسب و کارهای دیگر ارزیابی کند تا برای کاربران نشان دهد.

الگوریتم Mobile First Index Algorithm

الگوریتم موبایل فرست ایندکس مربوط به سال 2019 است. دلیلی که این الگوریتم به وجود آمد، این بود که کاربران از برای سرچ، بیشتر از موبایل استفاده می کردند تا دسکتاپ، با پیشرفت گوشی های هوشمند، درصد استفاده از موبایل برای سرچ بیشتر شد و این موضوع دلیلی شد تا گوگل تمرکز خودش را برای نسخه موبایلی سایت ها بگذارد و در این موضوع تا حدی پیش رفته است که گوگل نسخه موبایل را در اولویت قرار داده و ایندکس صفحات را از طریق نسخه موبایل انجام می دهد.

الگوریتم BERT

الگوریتم برت گوگل یک سال قبل از الگوریتم موبایل فرست ایندکس معرفی شد که می توان گفت یکی از بزرگ ترین تغییراتی است که گوگل اخیرا ایجاد کرده است. این الگوریتم به صورت گسترده سایت های زیادی را تحت تاثیر قرار داده است، برای مثال به صورت میانگین از هر 10 سایت، یکی از آن ها تحت تاثیر الگوریتم برت قرار می گیرد.

الگوریتم BERT مخفف عبارت Bidirectional Encoder Representations from Transformers است که معنای آن رمزگذار دو طرفه نمایش داده شده از مبدل هاست. این الگوریتم یک ماشین یادگیری است که به شبکه عصبی وابسته است که برای پردازش کردن زبان طبیعی به وجود آمده است تا بتواند به خوبی منظور کاربر را از سرچ متوجه شود و به خوبی محتوا ها را درک کند تا مرتبط ترین و بهترین نتایج را نشان دهد. این الگوریتم قادر است که از کلمات قبلی و بعدی، عبارت را متوجه شود، برای فهمیدن کلمات از متن و روابط کلمات استفاده می کند.

الگوریتم های جدید گوگل

الگوریتم Medic

Medic Algorithm در سال 2018 توسط گوگل به روزرسانی شد و سایت های زیادی را تحت تاثیر قرار داد که سبب تغییرات بزرگی در رتبه بندی سایت ها شد. الگوریتم مدیک یا طبی، همانطور که از اسمش نیز پیداست، سایت های پزشکی است. دلیل این موضوع نیز آن است که از انتشار اطلاعات غلط درباره پزشکی و سلامت، جلوگیری کند. زمانی که گوگل این بروزرسانی را ارائه کرد، تمامی سایت هایی که در زمینه پزشکی، سلامت، مشاوره سلامت و حتی سبک زندگی فعالیت می کردند، تحت تاثیر این الگوریتم قرار گرفتند. البته برخی از سایت هایی هم که تحت تاثیر این الگوریتم رتبه شان جا به جا شد، مربوط به سایت های غیرپزشکی بودند.

الگوریتم Fred

این الگوریتم نسبت به الگوریتم های دیگر در زمره جدیدترین الگوریتم های گوگل در محتوا قرار می گیرد. چرا که در هفتم مارس سال 2017 توسط گوگل به روزرسانی شده است. در توضیح نام این الگوریتم باید بگوییم که Gary IIIyes در توییتر اعلام کرد که تمامی آپدیت هایی که از این پس منتشر می شوند و نامی برایشان وجود ندارد، فرد نامیده می شود.

سایت های بی کیفیت، اللخصوص سایت هایی که از افیلیت مارکتینگ استفاده می کنند، تحت تاثیر این الگوریتم قرار گرفتند. این الگوریتم به کمک الگوریتم E-A-T کمک می کند تا سایت هایی که در نتایج به کاربران نشان داده می شود، از کیفیت لازم برخوردار باشند. در نظر داشته باشید که اگر سایت شما ویژگی های زیر را داشته باشد، احتمالا توسط این الگوریتم از رتبه های بالا حذف شود و به رتبه های پایین تر تبعید شود!

  • تبلیغات زیادی را در سایتتان قرار می دهید
  • محتواهای بی کیفیت دارید
  • لینک سازی های بی کیفیت انجام می دهید. (اگر می خواهید که لینک سازی های با کیفیتی انجام دهید، مقاله بک لینک در سئو را مطالعه کنید)
  • تعداد لینک های افیلیت زیاد است
  • تبلیغات زیادی در محتواها به چشم می خورد
  • مخاطبان بامحتوای شما تعاملی برقرار نمی کنند.

اگر سایت شما این ویژگی ها را دارد، بهتر است این ها را رفع کنید تا از تاثیر این الگوریتم در امان بمانید.

الگوریتم Possum

این الگوریتم در فارسی به الگوریتم موش کور معروف است. این الگوریتم را می توانن تکمیل کننده راه الگوریتم کبوتر دانست که به بهبود سئو محلی کمک می کند. به کمک این الگوریتم هم کاربران می توانند نتایج جستجوی نزدیک به خودشان را مشاهده کنند و هم کسب و کارها می توانند مشتریان زیادی را پیدا کنند. فرض کنید که شما به دنبال یک پزشک متخصص پوست هستید. گوگل به کمک  این الگوریتم، پزشک متخصص پوست هایی که در نزدیک شما هستند را به شما نشان می دهد که می تواند هم برای شما مفید باشد و هم برای پزشک متخصص پوست!

الگوریتم رنک برین

Rank Brain Algorithm یکی از الگوریتم های Seo گوگل است که می توانیم بگوییم به خاطر هوشمندی خاصی که داشت، یکی از الگوریتم های معروف گوگل شد. گوگل در این الگوریتم از سیستم یادگیری ماشین استفاده کرده است که قادر است کلماتی که برایش ناآشنا هستند را حدس بزند و معنای مشابه آن را  پیدا کند و بر اساس آن نتایج مرتبط تری برای کاربر نشان دهد. این الگوریتم در سال 2015 منتشر شد و در سال 2016 گوگل رسما اعلام کرد که این الگوریتم، یکی از سه الگوریتم اصلی برای رتبه بندی کردن سایت ها است. اگر می خواهید از الگوریتم رنک برین برای سئو سایتتان استفاده کنید، تنها کاری که می توانید انجام دهید، این است که محتواهای با کیفیت تری بنویسید.

الگوریتم Mobilegeddon algorithm

تلفظ درست این الگوریتم در فارسی، موبایل گدون است و در سال 2015 منتشر شده است. این الگوریتم فاکتور ریسپانسیو بودن و موبایل فرندلی بودن سایت ها را در رتبه بندی ارزیابی می کند و این را به عنوان یک امتیاز مثبت ارزیابی می کند. دلیل این موضوع نیز این است که تعداد سرچ هایی که با گوشی انجام می شود، زیاد است و به همین دلیل باید سایت هایی که در موبایل به خوبی نشان داده می شوند، در رتبه های بالاتر قرار بگیرند.توجه داشته باشید که برای گوگل اهمیت موبایل فرندلی بودن سایت شما بیشتر از دسکتاپ است. البته سه سال بعد، یکی از موارد دیگری که گوگل آن را تبدیل به یکی از فاکتورهای مهم کرد، سرعت سایت است.

اگر می خواهید که از این الگوریتم به نفع خودتان استفاده کنید، از قالب های ریسپانسیو یا صفحات موبایلی پرشتاب استفاده کنید. تکنولوژی صفحات موبایلی پرشتاب، AMP نام دارد. شما به کمک AMP می توانید در نمایش های موبایلی، سرعت سایتتان را افزایش دهید.

ابزار Google Mobile friendly test یکی از ابزارهای خود گوگل است که می توانید از آن به صورت رایگان استفاده کنید تا ببینید که صفحات سایت شما موبایل فرندلی است یا خیر.

الگوریتم Pigeon

الگوریتم Pigeon یا همان الگوریتم کبوتر محصول سال 2014 است که تمرکز آن بر سئوی محلی است. این الگوریتم کمک می کند تا سایت هایی که کسب و کار محلی دارند، در نتایج نشان داده شوند. الگوریتم موش کور برای تکمیل عملکرد الگوریتم کبوتر به وجود آمد. در این الگوریتم زمانی که شما دنبال یک کتابفروشی هستید، دیگر نتایج یک شهر دیگر نشان داده نمی شود، بلکه نزدیک ترین کتابفروشی به شما نشان داده می شود.

الگوریتم Payday Loan

در سال 2013 گوگل تصمیم گرفت تا با ایجاد الگوریتم Payday Loan با سایت هایی که محتوای مستهجن و قمار داشتتند، مبارزه کند. این سایت ها اسپم شناخته شده و در نتایج جستجو نشان داده نمی شود.

الگوریتم جستجوی گوگل مرغ مگس خوار یا Hummingbird Algorithm

در سال 2013 گوگل این الگوریتم را با هدف درک بهتر سرچ کاربر بروزرسانی کرد. گوگل می خواست تا درک عمیقی از مفهوم کوئری ها داشته باشد. پیش از آن که این الگوریتم توسط گوگل بروزرسانی شود، زمانی که کاربر عبارتی را در گوگل سرچ می کرد، گوگل نتایجی را نشان می داد که کلمه کلیدی تایپ شده کاربر در آن صفحات وجود داشتند. این موضوع سبب می شد که برخی از سایت ها با استفاده نادرست از کلمات کلیدی، بتوانند رتبه های خوبی را در نتایج کسب کنند. مرغ مگس خوار موضوع و زمینه اصلی کوئری را درک می کند و برای آن که از این الگوریتم به نفع خودتان استفاده کنید، نیاز نیست که فقط از کلمات کلیدی استفاده کنید، استفاده از کلمات مترادف و هم معنی نیز می تواند به شما کمک کند.

کلیک کنید  تأثیر فاکتور Page Experience بر روی سئو سایت

جالب است بدانید که الگوریتم مرغ مگس خوار برای سرچ صوتی پایه گذاری شد. به کمک این الگوریتم شما می توانید حتی در صورت داشتن اشتباه تایپی و غلط املایی هم نتیجه مورد نظرتان را مشاهده کنید.

برای آن که بتوانید به کمک این الگوریتم در گوگل رتبه بگیرید، کافی است که علاوه بر آن که از کلمه کلیدی استفاده می کنید، از کلمات مترادف آن هم استفاده کنید. سعی کنید که محتواهای خوانا تر و روان تری بنویسید. این موضوع برای گوگل بسیار اهمیت دارد که محتواهایی به کاربر نشان داده شود که مفید هستند و نیاز کاربر را رفع می کنند.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که این الگوریتم شما را جریمه نمی کند، تنها رتبه شما را کاهش می دهد (البته که دست کمی از جریمه ندارد)!

الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم گورخر

در سال 2013 الگوریتم zebra توسط گوگل به روز شد که آپدیتی برای الگوریتم هسته مرکزی است. در این الگوریتم سایت های فروشگاهی مورد هدف قرار می گیرند و سایت های فروشگاهی که کیفیت لازم را ندارند، از نتایج حذف می شوند.

الگوریتم page layout

الگوریتم گورخر در سال 2012 بروزرسانی شد. پیج لی‌اوت قبلا با نام Top Heavy شناخته می شد. هدفی که این الگوریتم داشت، این بود که سایت هایی به صورت بیش از اندازه از تبلیغات استفاده می کردند را مورد هدف قرار می داد. این الگوریتم یک بار در سال 2014 و بار دیگر در سال 2016 دستخوش تغییرات شد و برای عملکرد بهتر به روزرسانی شد. بعد از آخرین بروزرسانی الگوریتم گورخر، گوگل اعلام کرد که با تبلیغاتی که بالای صفحه باشند و برای کاربر آزاردهنده نباشند، مشکلی ندارد و سایت ها می توانند بدون آنکه توسط این الگوریتم جریمه شوند، تبلیغاتی را بالای صفحه‌شان قرار دهند. خزنده های گوگل به خوبی قادر هستند که صفحات را دنبال کنند و سایت هایی که تبلیغات آزاردهنده ای را در صفحه‌شان قرار داده اند را شناسایی کنند و آن ها از لیست نتایج اولیه حذف کنند.

الگوریتم پنگوئن

و بالاخره رسیدیم به الگوریتمی که روی لینک های یک صفحه موثر است و بر کیفیت آن ها رسیدگی می کند. الگوریتم پنگوئن سایت هایی که از لینک های مخرب استفاده کرده اند یا لینکی خریداری کرده اند را جریمه می کند! زمانی که لینک تبدیل به یکی از فاکتورهای رتبه بندی شد، بسیاری از افراد شروع کردند به خرید لینک و زمانی که گوگل متوجه این موضوع شد، از روش های گوناگون با این لینک ها مبارزه کرد. یکی از این روش ها، الگوریتم پنگوئن است. اگر می خواهید این الگوریتم رتبه بندی را به نفع شما تغییر دهد، بهتر است اصلا سراغ خرید بک لینک نروید و هرگز از سئوی کلاه سیاه برای آمدن به رتبه های بالاتر استفاده نکنید، زیرا با همان سرعتی که صعود کرده اید، با سرعت بیشتر از آن افت خواهید کرد.

الگوریتم پنگوئن گوگل

الگوریتم EMD

در سال 2012 گوگل الگوریتمی به نام EMD که مخفف عبارت Exact Match Domain است را معرفی کرد. جالب است بدانید که در طی 10 سالی که از معرفی این الگوریتم گذشته است، چندین بار آپدیت شده است و هدف اصلی آن این است که سایت هایی که محتواهای ضعیفی ارائه می دهند را از نتایج حذف کند و مانع فعالیت اسپمی آن ها شود.

برای آن که این الگوریتم سایت شما را مطلوب ارزیابی کند و شما در صدر بنشاند، بهتر  است که محتواهایی را تولید کنید که به کاربرپسند باشد و نیاز کاربر را رفع کند.

الگوریتم دزد دریایی

این الگوریتم سرچ گوگل نیز تمرکزش روی محتوا بود! در سال 2012 معرفی شد و همانطور که از اسمش پیداست، با محتواهای کپی و تکراری مبارزه می کند. الگوریتم دزددریایی سایت هایی که از محتواهای کپی شده و تکراری استفاده می کنند را هرگز در نتایج بالا نشان نمی دهد. بیشترین سایت هایی که از این الگوریتم ضربه خورده اند، سایت هایی هستند که در زمینه دانلود کتاب، فیلم و موزیک بدون کپی رایت فعالیت می کنند. اگر می خواهید که این الگوریتم شما را مورد خشمش قرار ندهد و پنالتی گوگل نشوید، هرگز سرقت ادبی انجام ندهید و همیشه روی تولید محتوای با کیفیت و یونیک تمرکز کنید.

الگوریتم دزد دریایی

الگوریتم ونیز

تاریخچه این الگوریتم به سال 2012 برمی گردد. این الگوریتم مربوط به سئو محلی است و کسب و کارهایی که به صورت محلی فعالیت می کنند، توسط این الگوریتم در رتبه های بالاتر قرار می گیرند. از مواردی که در این الگوریتم دخیل هستند، آی پی و موقعیت جغرافیایی تعریف شده هستند.

الگوریتم ونیز گوگل

الگوریتم تازگی محتوا

الگوریتم تازگی محتوا یا Freshness Algorithm در سال 2011 توسط گوگل منتشر شد. احتمالا از اسمش حدس زده باشید که هدف این الگوریتم چیست؛ درست است این الگوریتم محتواهایی را که تازه تر هستند و به روزتر هستند را در نتایج بالاتر قرار می دهد. این الگوریتم کمک می کند تا محتواهایی که ترند هستند، راحت تر در دسترس کاربران قرار گیرند. به جز این بر روی محتواهایی مانند قیمت روز طلا، قیمت دلار و … تاثیر دارد، نه محتواهایی مانند دستور قرمه سبزی! (به محتواهایی که اطلاعات آن ها ثابت است و در طول زمان تغییر نمی کند، محتواهای همیشه سبز می گویند، برای مثال این محتوا همیشه سبز نیست، چرا که الگوریتم های گوگل به صورت پیوسته آپدیت می شود و نیاز است که ما تازه ترین اطلاعات را به این مقاله اضافه کنیم).

الگوریتم تازگی محتوا روی 35 درصد از نتایج جستجوها تاثیر داشت.

الگوریتم پاندای گوگل

یکی دیگر از الگوریتم هایی که در سال 2011 توسط گوگل رونمایی شد، الگوریتم پاندا است. در سال 2016 این الگوریتم عضو الگوریتم هسته شد و به صورت دائم در حال آنالیز سایت ها است. الگوریتم پاندا نیز مانند الگوریتم های دیگر، به محتوا توجه ویژه ای دارد و محتواهای بی کیفیت و ناکارآمد را از نتایج حذف می کند و بیشتر به دنبال شایسته سالاری است؛ به این معنی که نتایجی را در صفحه سرپ نشان می دهد که شایستگی‌اش را دارند. آنچه که بیشتر از هرچیز توجه پاندا را جلب می کند، سئوی آن پیج است. پاندا با سایت هایی که هدفشان این است که به سایت های دیگر لینک دهند و سایت هایی که محتوای کوتاه و بی کیفیتی دارند و به خوبی نیاز کاربر را رفع نمی کنند، شوخی ندارد و در صورت مشاهده این سایت ها، آن ها را از نتایج حذف می کند. سعی کنید که صفحات سایتتان را از نظر تعداد کلمات محتوایی (هر محتوای طولانی به معنای خوب بودن آن نیست، محتوا باید به خوبی به سوال کاربر پاسخ دهد و نیازش را رفع کند)، لینک های خارجی و کیورد استافینگ (استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی) بررسی کنید و مشکلات موجود را حل کنید تا توسط این الگوریتم به قعر نتایج گوگل دیپورت نشوید.

جدیدترین الگوریتم های گوگل

الگوریتم کافئین

در سال 2009 گوگل از آمدن یکی از مهم ترین الگوریتم هایش خبر داد، تقریبا یک سال طول کشید که این الگوریتم شروع به کار کند. در سال 2010 این الگوریتم در گوگل به صورت رسمی شروع به کار کرد. کاری که این الگوریتم انجام می داد، این بود که محتواهای قدیمی سایت هایی که مدام در حال آپدیت محتوایشان بودند را ایندکس کنند.

پیش از آن که این الگوریتم وارد رتبه بندی سایت ها شود، محتواهای قدیمی به سختی ایندکس می شدند یا اصلا ایندکس نمی شدند؛ به همین دلیل الگوریتم کافئین به صورت مستقیم رتبه بندی سایت ها را تغییر نداد، اما سایت هایی که به محتواهای قدیمی خودشان هم بها می دادند و آن ها را آپدیت می کردند، توانستند رتبه های بهتر نتایج جستجو را به خودشان اختصاص دهند.

الگوریتم  Hilltop

این الگوریتم در سال 2004 معرفی شد. هرچند که جزو جدیدترین الگوریتم های گوگل در محتوا قرار نمی گیرد، اما از  آن جایی که ما دوست داریم کامل ترین و جامع ترین مقالات را بنویسیم، برایتان معرفی می کنیم. الگوریتم هیلتاپ یا تپه در سال 2003 مطرح شد و در سال 2004 هم به صورت رسمی شروع به رتبه بندی کرد.

الگوریتم تپه هدفی که دارد این است که صفحات معتبر را شناسایی کند و در اختیار کاربران قرار دهد. زمانی که کاربر کلمه ای را سرچ می کرد، امکان شباهت معنایی زیادی با محتواهای دیگر می توانست داشته باشد و نشان دادن موضوع مرتبط به کاربر یک چالش محسوب می شد، که با الگوریتم تپه این مشکل حل شد.

الگوریتم سند باکس گوگل

سندباکس یا جعبه شنی، جایی است که بچه ها در آن بازی می کنند تا به چیزی آسیب نزنند. گوگل هم در سال 2004 الگوریتمی طراحی کرد که در این الگوریتم سایت هایی که تازه تاسیس بودند، به صورت کامل تحت نظارت گوگل قرار می گرفتند تا شایستگی خودشان را ثابت کنند. گوگل در این الگوریتم مراقب است تا سایت هایی که فعالیت اسپم دارند، وارد نتایج جستجو نشود. البته این الگوریتم هرگز توسط گوگل تایید رسمی نشده است، اما تجربه متخصصان وجود این الگوریتم را نشان می دهد. البته تاثیر این الگوریتم بر روی سایت هایی پزشکی، سلامت و مالی بیشتر است.

اگر می خواهید که الگوریتم سند باکس سایت شما را شایسته خروج از سندباکس تشخیص دهد، بهتر است که سئوکلاه سفید کار کنید.

الگوریتم رقص گوگل

در سال 2004 google Dance ارائه شد و از آن جایی رتبه سایت ها را برای بررسی رفتار کاربران نسبت به آن سایت جا به جا می کند، الگوریتم رقص گوگل نام گرفت. در این الگوریتم، فاکتورهای مختلفی مانند تعداد کلیک، مدت زمان حضور کاربر در سایت، میزان تعامل و … را برای رتبه بندی سایت ها در نظر می گیرد.

زمانی که شما رتبه خوبی در گوگل کسب می کنید، اگر رفتار کاربران نسبت به سایت شما مطلوب باشد و بتواند تجربه کاربری خوبی را رقم بزند، می توانید این اطمینان را داشته باشید که شانس ماندن در آن رتبه را خواهید داشت، چرا که الگوریتم رقص گوگل شایستگی ماندن در آن جایگاه را به شما اعطا می کند. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که برای این الگوریتم باید سرعت سایت بالا، محتوای خوانا، مفید و جامع داشته باشید  تا تجربه کاربری خوبی هم رقم بزنید.

الگوریتم پیج رنک

Google PageRank Algorithm یکی از الگوریتم های جستجو گوگل است که قدمت زیادی دارد، اما همچنان یکی از مهم ترین الگوریتم های seo به شمار می رود. پیج رنک که باید آن را جزو اولین الگوریتم های گوگل بدانیم، به صورت ویژه لینک های سایت ها را بررسی می کند. این الگوریتم سایت هایی که لینک های بیشتر و معتبر تری دارند؛ را در نتایج نشان می دهد. هدف اصلی گوگل این بود که سایت هایی که لینک سازی انبوه انجام می دهند و لینک خریداری می کنند، در نتایج نشان داده نشوند.

اگر می خواهید این الگوریتم رتبه سایت شما را کاهش ندهد، هرگز سراغ سئو کلاه سیاه نروید!

سخن آخر

در این مقاله در مورد جدیدترین الگوریتم های گوگل در محتوا صحبت کردیم و تاثیر آن ها را در رتبه بندی بررسی کردیم. اگر بخواهیم خلاصه ای از عملکرد این الگوریتم ها و هدف کلی که پشت این الگوریتم ها وجود دارد صحبت کنیم، باید بگوییم که گوگل به دنبال آن است که بهترین موتور جستجو باقی بماند و این کار را تنها با کمک نشان دادن بهترین نتایجی که کاربر به دنبالش است، می تواند داشته باشد.

تمامی این الگوریتم ها به وجود آمده اند تا سایتی که شایستگی لازم برای حضور در صفحه اول دارند، به کاربر نشان داده شوند. مهم ترین فاکتوری که در این میان وجود دارد، محتوا است. آن چه کاربر به دنبال آن است، محتوایی است که برایش مفید باشد و نیازش را از جستجو رفع کند. سایت هایی که محتوای خوبی ندارند، یا محتوای کپی دارند، از نظر گوگل هیچ گاه لایق جایگاه اول نتایج نیستند. پس بهتر است سرمایه گذاری زیادی روی محتواهایتان داشته باشید و سعی کنید که تجربه کاربری خوبی را برای کاربرانی که وارد سایتتان می شوند، رقم بزنید.

نکته دیگری هم که باید به آن توجه داشته باشید، این است که هرگز از سئو کلاه سیاه استفاده نکنید و سعی کنید با روش های سئو کلاه سفید و سئو کلاه خاکستری، شایستگی خودتان را به گوگل نشان دهید.

در صورتی که سوالی در این زمینه دارید، می توانید با ما در قسمت نظرات مطرح کنید تا در سریع ترین زمان به شما پاسخ دهیم.

سوالات متداول

در حال حاضر Helpful Content آخرین الگوریتمی است که گوگل ارائه داده است.

سوالات متداول:

در حال حاضر Helpful Content آخرین الگوریتمی است که گوگل ارائه داده است.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

علاقه مند به حوزه دیجیتال مارکتینگ به خصوص (SEO - SEM)

دیدگاه های شما

13 مهر 1401
سعید احمدی

مهم ترین الگوریتم های گوگل کدوم ها هستن؟

    13 مهر 1401
    مارال آزاد

    هر کدوم از الگوریتم های گوگل عملکرد خاصی دارند و روی رتبه بندی سایت ها تاثیر میذارن ولی از بین اونها میتونیم به الگوریتم های مهمی مثل الگوریتم پاندا، پنگوئن، مرغ مگس خوار و الگوریتم رنک برین اشاره کنیم.

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید