شما برای مطالعه این مقاله فقط 7 دقیقه وقت نیاز دارید

google-pigeon-algorithm
دسته بندی : آموزش سئو

معرفی الگوریتم کبوتر گوگل

4.1/5 - (7 امتیاز)

یکی از حیوانات دوست داشتنی که در مزرعه الگوریتم های گوگل وجود دارد، الگوریتم کبوتر است. اما این کبوتر، بر خلاف کبوتر های واقعی، قدرت پرواز چندانی ندارد و بیشتر از نزدیکی های کاربران نمی تواند پرواز کند، برای کسب و کارهای کوچک که حوزه فعالیتشان محدود به شهر خودشان است، الگوریتم کبوتر می تواند یک گزینه هوشمندانه باشد.

الگوریتم کبوتر با هدف شخصی سازی نتایج برای نشان دادن مرتبط ترین نتایج ایجاد شده است. این الگوریتم نزدیک ترین نتایج را با در نظر گرفتن لوکیشن شما نشان می دهد که می تواند یک گزینه هوشمندانه برای کسب و کارهای کوچک برای سئوی محلی باشد.

اما الگوریتم کبوتر گوگل چگونه کار می کند و چه کمکی به سئو محلی و کسب و کارها می کند، موضوعی است که در این مقاله می خواهیم به آن بپردازیم. پس همراهمان باشید.

الگوریتم کبوتر چیست؟

قبل از آن که بخواهیم هر توضیحی برای درک عملکرد الگوریتم کبوتر بدهیم، آن را با یک مثال نشان می دهیم. برای همین کافی است اول vpn خودتان را ببندید و در گوگل سرچ کنید:«کتاب فروشی های نزدیک من»؛ قطعا از نتیجه شگفت زده خواهید شد!

زمانی که این عبارت را سرچ می کنید، گوگل هم منظور شما را از سرچ متوجه می شود و هم نزدیک ترین کتابفروشی ها را بر اساس لوکیشن شما نشان می دهد. احتمالا متوجه شدید که فاکتوری که این الگوریتم در نظر می گیرد، بر اساس لوکیشن است.

این الگوریتم در سال 2014 توسط گوگل معرفی شد و گوگل لوکیشن را نیز به فاکتورهایش اضافه کرد و نشان داد که محتوا از نظر گوگل تنها محدود به متن و تصویر و صدا نیست. اما نحوه عملکرد این الگوریتم چگونه است؟

عملکرد الگوریتم کبوتر چگونه است؟

گوگل 200 فاکتور مختلف دارد که از آن ها برای رتبه بندی سایت ها با کلمات کلیدی مختلف استفاده می کند. در بین این 200 فاکتور مختلف که وجود دارد، مکان و فاصله وجود نداشت؛ تا این که الگوریتم کبوتر معرفی شد. مثلا اگر شما عبارت :«کتاب فروشی های نزدیک من» را در شهری دیگر امتحان کنید، نتایج دیگری را مشاهده می کنید. این نشان می دهد که گوگل به خوبی لوکیشن کاربران را آنالیز می کند تا بتواند نزدیک نتیجه را نشان دهد و این کار را به کمک تطبیق دادن الگوریتم جستجوی شما و سایت های دیگر انجام می دهد.

الگوریتم کبوتر و سئوی محلی (لوکال سئو)

سئومحلی به این معنا است که سایت را بر اساس موقعیت مکانی بهینه سازی کنید. سئو محلی زمانی به درد می خورد که شما به عنوان صاحب یک کسب و کار بخواهید در جستجوهای مربوط به موقعیت های مکانی در صدر نتایج گوگل قرار بگیرید.

سئو محلی این مزیت را دارد که مشتریان واقعی را به سمت شما روانه می کند و می تواند یکی از عوامل مهم در موفقیت کسب و کارها به شمار برود. برای آن که به خوبی متوجه شوید که این الگوریتم چگونه به موفقیت یک سایت کمک می کند، یک مثال برایتان می زنیم. تصور کنید که برای مسافرت به تبریز آمده اید و در لحظه آخر یادتان می آید که کمی باقلوای معروف تبریز را برای سوغاتی و خوردنی تهیه کنید؛ کافیست عبارت نزدیک ترین شیرینی فروشی یا نزدیک ترین قنادی را سرچ کنید و آدرس و شماره تلفن آن ها را پیدا کنید و با دست پر به شهر خودتان برگردید. همانطور که می بینید سئو محلی و الگوریتم کبوتر هم برای کاربران مفید است و هم برای صاحبان کسب و کار.

الگوریتم کبوتر گوگل

الگوریتم کبوتر چه تاثیری روی ترافیک و نرخ تبدیل یک سایت دارد؟

ترافیک و نرخ تبدیل دو موضوع جدا از هم هستند؛ برای مثال یک سایت ممکن است ترافیک زیادی داشته باشد، اما نرخ تبدیل آن پایین باشد؛ از سوی دیگر یک سایت ممکن است با وجود ترافیک کم، نرخ تبدیل بالایی داشته باشد. الگوریتم کبوتر هم می تواند باعث کاهش ترافیک سایت شما شود، اما نرخ کلیک شما را افزایش دهد.

مثلا تصور کنید که سایت خودتان را برای بهترین شیرینی فروشی ایران بهینه سازی کرده اید، در این صورت ممکن است روزانه ورودی زیادی وارد سایت شما شود، اما فکر می کنید چند درصد از این ورودی های سایت شما به مشتری شما تبدیل خواهند شد؟ احتمالا تعداد بسیار کمی!

اما تصور کنید که سایتتان را برای الگوریتم کبوتر بهینه سازی کرده اید و سایت شما به کاربرانی که در شهر خودتان است نشان داده می شود، در این صورت مقدار ترافیک ورودی سایت شما کاهش پیدا می کند، اما مشتریان واقعی و هدفمند به سایت شما مراجعه می کنند و نرخ تبدیل شما بیشتر می شود. به همین راحتی می توانید از الگوریتم کبوتر برای افزایش نرخ کلیک خودتان استفاده کنید.

آیا الگوریتم کبوتر برای تمامی سایت ها می تواند مفید باشد؟

نمی توان به صورت قطعی و صددرصد گفت که الگوریتم کبوتر می تواند برای تمامی سایت ها مفید باشد؛ چرا که این موضوع به ماهیت سایت ها هم بستگی دارد، برای مثال تصور کنید که شما یک سایت خدمات آنلاین دارید، در این صورت سئو محلی نمی تواند در موفقیت شما تاثیر داشته باشد و دلیل این موضوع نیز این است که مهم نیست موقعیت مکانی کاربرانتان کجا باشد؛ هر اندازه که در دسترس مخاطبان بیشتری باشید، همان اندازه به نفع شماست.

پس شما باید با توجه به مشتریان خودتان و ماهیت سایتتان تصمیم بگیرید که آیا می خواهید سایتتان را برای الگوریتم کبوتر بهینه کنید یا خیر.

الگوریتم کبوتر سئوی سایت ها را دستخوش چه تغییراتی کرده است؟

هر الگوریتمی که گوگل برای جلب رضایت کاربران ارائه می دهد، نتایج جستجو ها را تحت تاثیر قرار می دهد و به همین دلیل تمامی سایت ها تحت تاثیر قرار می گیرند؛ چرا که سئو سایتشان و رتبه بندی آن ها تحت تاثیر الگوریتم قرار می گیرد. برای همین می خواهیم در این بخش می خواهیم بررسی کنیم که الگوریتم کبوتر چه اثری روی سئوی سایت ها داشته است؟

کلیک کنید  معرفی الگوریتم رقص گوگل

شخصی سازی کردن نتایج برای هر فرد

منظور از شخصی کردن نتایج برای هر فرد این است که زمانی که افراد مختلف عبارات مختلفی را جستجو می کنند، با نتایج مختلفی در صفحه جستجو مواجه می شوند. مثلا نتیجه ای که شما برای کتابفروشی نزدیک من در صفحه نتایج مشاهده می کنید، با نتیجه ای که من در صفحه نتایج مشاهده می کنم، متفاوت است.

الگوریتم کبوتر یک هیچ به نفع کسب و کارهای کوچک و محلی است

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، این الگوریتم تاثیر زیادی را بر روی کسب و کارهای محلی داشته است. افرادی که کسب و کارهای مختلف داشتند، متوجه شدند که می توانند از الگوریتم کبوتر برای رشد کسب و کارشان و رشد مشتریانشان استفاده کنند و مشتریان واقعی خودشان را بیشتر کنند. (استفاده یا سو استفاده؟ مسئله این است!)

به وجود آمدن تغییرات در پک نمایش داده شده

پک همان قسمتی است که در نتایج جستجو به شما نشان داده می شود و الگوریتم کبوتر، اطلاعاتی مانند موقعیت مکانی و اطلاعات سایت را در اختیار شما قرار می دهد. الگوریتم کبوتر در بیشتر مواقع، سه سایت را در قسمت پک نشان می دهد که کمک می کند سریع تر به نتیجه برسید.

الگوریتم کبوتر گوگل

چگونه برای الگوریتم کبوتر سایتمان را بهینه سازی کنیم؟

اگر ماهیت سایت شما به گونه ای است که سئو محلی و بهینه سازی برای الگوریتم کبوتر می تواند باعث رشد کسب و کارتان شود، استفاده از روش های زیر می تواند برایتان کمک کند:

سایتتان را در سایت های دایرکتوری ثبت کنید

سایت دایرکتوری یا فهرست اینترنتی، نوعی فهرست در دنیای وب به شمار می رود که اطلاعات گروه خاصی را در اختیار شما قرار می دهد. هدف از سایت دایرکتوری این است که سایت های مختلف در رابطه با جستجوی کاربران را به آن ها نشان دهد. کاربران وارد این سایت های دایرکتوری می شوند و سایت های مرتبط با موضوع مورد نظرشان را جستجو می کنند و می توانند با یک فهرست متنوع سایت ها در رابطه با موضوع سرچشان را پیدا کنند.

شما می توانید سایت خودتان را در این وب دایرکتوری ها ثبت کنید و تاثیر آن را در بهینه سازی برای الگوریتم کبوتر مشاهده کنید. توصیه ما این است که سایتتان را در چندین دایرکتوری ثبت کنید تا افزایش ترافیک را به راحتی مشاهده کنید.

سایت یا کسب و کار خودتان را در گوگل مپ ثبت کنید

یکی دیگر از روش هایی که برای بهینه سازی سایتتان برای الگوریتم کبوتر وجود دارد، این است که سایتتان را در گوگل مپ ثبت کنید. این کار کمک می کند تا گوگل به خوبی موقعیت مکانی شما را درک کند و شما در جستجو در اولویت قرار دهد.

مشکلی که در این میان وجود دارد این است که به علت تحریم های صورت گرفته، امکان ثبت کردن کسب و کارهای محلی در نقشه وجود ندارد، اما شما می توانید به عنوان یک کار این کار را به راحتی تنها با داشتن جی.میل از طریق اپ موبایل یا نسخه وب گوگل مپ انجام دهید.

نکته ای که در زمان ثبت باید به آن توجه داشته باشید، این است که اطلاعات تماس، تصویر، زمینه فعالیتی و ساعات کاری را حتما اضافه کنید.

نام، شماره تلفن و آدرس خودتان را در تمامی صفحات سایت درج کنید.

شاید باورتان نشود، اما ربات های گوگل واقعا توانایی این را دارند که آدرس و شماره تلفن ها را داشته باشند و آن ها را در لوکال سئو تاثیر دهند؛ کافی است که آدرس و تلفن خودتان را در فوتر صفحات تکرار کنید تا توجه الگوریتم کبوتر را جلب کنید. نکته ای که باید در این کار در نظر داشته باشید، این است که این اطلاعات در صفحات باید یکسان باشد تا گوگل در درک موقعیت شما سردرگم نشود و بتوانید نتیجه خوبی از سئو محلی بگیرید.

یک صفحه تماس با ما هم برای سایتتان در نظر داشته باشید که در آن اطلاعات تماس، شماره تلفن، ایمیل و آدرستان را ثبت کنید.

از بخش نظرات کاربران و مشتریان غافل نشوید

یکی از فاکتورهایی که برای الگوریتم کبوتر می تواند مفید واقع شود، ثبت کردن نظرات کاربران و مشتریان است. این کار می تواند تا حد زیادی به شما در بهینه سازی سایت کمک کند. می توانید به روش های مختلف کاربران را ترغیب کنید تا نظرات خودشان را ثبت کنند.

از زبان نشانه گذاری اسکیما غافل نشوید

زبان نشانه گذاری اسکیما، زبان خود گوگل است و زمانی که شما از این زبان استفاده می کنید، ربات های گوگل بهتر اطلاعات و محتوای شما را تشخیص می دهند و آن را نتایج بالاتر به کاربران نشان می دهند.

از سئوی کلی سایتتان غافل نشوید

درست است که بهینه سازی سایت برای الگوریتم کبوتر می تواند برای شما مفید باشد، اما نباید از الگوریتم های دیگر گوگل و سئو سایت غافل شوید.

اگر در مورد سئو اطلاعات زیادی ندارید، می توانید مقاله سئو چیست ما را مطالعه کنید.

سخن آخر

در این مقاله در مورد الگوریتم کبوتر و نحوه عملکرد آن صحبت کردیم و در مورد روش های بهینه سازی سایت برای این الگوریتم صحبت کردیم. هر الگوریتمی که وجود دارد، ممکن است برای برخی از سایت ها مفید باشد و برای برخی دیگر نه! اما یک نکته وجود دارد و آن این است که گوگل می خواهد تا بهترین نتایج را به کاربران نشان دهد و تمام الگوریتم ها را در این راستا استفاده می کند.

فراموش نکنید که اگر از سئو کلاه سفید استفاده کنید، هیچ الگوریتمی شما را جریمه نخواهد (اگر دوست دارید بدونید چجوری از این سئو استفاده کنید، به مقاله سئو کلاه سفید چیست ما مراجعه کنید.) اما اگر سئو کلاه سیاه استفاده کنید، بالاخره روزی مورد خشم یکی از الگوریتم ها قرار می گیرد (اگر نمی خواهید حتی به اشتباه از این سئو استفاده کنید، به مقاله سئو کلاه سیاه چیست ما سر بزنید)؛ بهترین کار استفاده از سئو کلاه خاکستری است که نه سیخ بسوزد و نه کباب (برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله سئو کلاه خاکستری چیست ما مراجعه کنید).

در صورتی که سوالی در این زمین داشته باشید، می توانید با ما در قسمت نظرات مطرح کنید تا در سریع ترین زمان ممکن به شما پاسخ دهیم.

سوالات متداول:

از آن جایی که موقعیت مکانی کاربران برای خدمات آنلاین اهمیتی ندارد، به همین دلیل نیازی نیست که این افراد روی سئو محلی تمرکز کنند.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

علاقه مند به حوزه دیجیتال مارکتینگ به خصوص (SEO - SEM)

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید