شما برای مطالعه این مقاله فقط 7 دقیقه وقت نیاز دارید

bert-algorithm
دسته بندی : آموزش سئو

معرفی الگوریتم برت (BERT) گوگل

اگر نگاهی به بروزرسانی های الگوریتم های گوگل بیاندازیم، متوجه می شویم که همگی یک هدف را دنبال می کنند: فهم بهتر منظور کاربر از جستجو و نشان دادن بهترین نتایج. گوگل برای آن که بهترین نتایج را به کاربر نشان دهد، باید به خوبی با زبان محاوره ای انسان آشنا باشد؛ به این منظور از الگوریتم برت (BERT) که متدی بر پایه هوش مصنوعی است، به وجود آمد. اما این الگوریتم چگونه متوجه منظور ما از سرچ می شود و ما چگونه از این الگوریتم می توانیم برای بهبود سئو سایتمان از این الگوریتم استفاده کنیم، موضوعی است که در این مقاله در موردش صحبت خواهیم کرد.

الگوریتم BERT گوگل با درک بهتر زبان محاوره ای و گفتار روزمره ما، منظور ما از سرچ را بهتر متوجه می شود و نتایج مرتبط تری با جستجوی ما را نشان می دهد.

الگوریتم برت (BERT) چیست؟

گوگل هیچوقت دوست ندارد یک ربات باقی بماند و تمام تلاشش را برای برقراری ارتباط با انسان ها و دنیای انسان ها می کند. زبان اولین فاکتوری است که می تواند سبب نزدیک شدن بیشتر به انسان ها شود؛ به همین دلیل ما از همان ابتدا شاهد تلاش های گوگل برای فهم زبان انسانی بودیم و هستیم. اواخر سال 2019 بود که الگوریتم برت (BERT) که جدیدترین الگوریتم گوگل بود، رونمایی شد. اما این الگوریتم دقیقا چه کاری انجام می دهد؟

برت را باید یک مدل از زبان روزمره و محاوره ای دانست که به الگوریتم های گوگل کمک می کند تا تمام اجزای زبان محاوره ای، حتی حروف اضافه را به خوبی یک انسان درک کند. برای آن که منظورمان را متوجه شوید، یک تست ساده انجام دهید؛ در گوگل شروع به تایپ کردن کنید و ببینید که عبارت های پیشنهادی گوگل از چه زبانی است؟ همانطور که می بینید، پیشنهاد های گوگل به زبان عامیانه است.

یک الگوی ساده و منطقی برای الگوریتم برت وجود دارد و آن این است که کسانی که جستجو می کنند، انسان هستند و بیشتر به زبانی که صحبت می کنند جستجو می کنند و اگر ربات های گوگل به جای تمرکز کردن روی ساختار ماشینی، به بعد انسانی و طبیعی زبان توجه کنند، نتیجه فوق العاده خواهد بود.

احتمالا تا اینجای صحبتمان یاد الگوریتم رنک برین افتاده اید؛ درست است که رنک برین تا میزان زیادی زبان محاوره را با زبان ماشین جایگزین کرده است؛ اما برت را هم باید یک مکمل برای رنک برین در نظر بگیریم که نتایج دقیق تر و بهتر و مرتبط تری را در اختیار کاربر قرار می دهد.

درست است که ما از سرچ کردن در گوگل و دیدن نتایج بسیار شگفت زده می شویم، اما باید بگوییم که الگوریتم های گوگل هنوز جای کار دارند؛ برای مثال قبل از الگوریتم برت، ربات های گوگل متوجه حروف اضافه نمی شد، اما پس از به روز رسانی الگوریتم برت، به خوبی حروف اضافه را نیز درک کرد. یا در درک کلمات مشابه مشکل داشت، مثلا زمانی که شما سرچ می کنید «کرم» گوگل متوجه نمی شود که منظور شما کِرم درخت است یا کِرِم صورت یا فردی به نام کَرَم. الگوریتم برت (BERT) با درک موقعیت کلمات، معنای کلمات را متوجه می شود و نتایج مرتبط را نشان می دهد.

آپدیت این امکان را به ماشین ها مانند الگوریتم ها و کامپیوتر ها داده است که زبان محاوره ای را با سرعت بیشتری تحلیل کنند و میزان خطا از فهم زبان انسان کاهش پیدا کند. که این فرایند Natural Language Processing یا همان NLP است. NLP هسته اصلی الگوریتم برت است.

زمانی که نمی دانیم چگونه به پاسخ سرچ خودمان برسیم، به شیوه های مختلفی جستجو می کنیم تا نتیجه ای که به دنبالش هستیم را پیدا کنیم و به این دلیل ممکن است اشتباهات املایی زیادی داشته باشیم یا آنقدر محاوره ای بنویسیم که درک کردنش برای موتورهای جستجو که زبان ماشینی دارند، سخت باشد. انسان ها با شیوه ها و روش های مختلفی، به دنبال نتیجه یکسانی می گردند و به همین علت گوگل اعلام کرده است که همچنان 15 درصد از جستجوها جدید هستند.

مثلا ممکن است شما در گوگل سرچ کنید که «برت چطوری به سئوی سایتم کمک میکنه؟». یک فرد فارسی زبان به راحتی می تواند این جمله را به حالت رسمی تر تبدیل کند : الگوریتم برت چگونه به بهبود سئو سایت کمک می کند؟ و حتی بدون تبدیل به حالت رسمی، متوجه منظور شما شود و تجربیات خودش را در اختیار شما قرار دهد؛ اما به نظر شما این تبدیل وضعیت برای ربات هایی که زبان ماشینی صفر و یک دارند کار راحتی است؟ البته که خیر!

(البته که به جای سرچ کردن در مورد سئو، بهتر است سری به مقاله سئو چیست ما سر بزنید تا تمامی آن چه می خواهید را در مورد سئو بدانید.)

این مثالی که برایتان زدیم، برای روشن شدن مفهوم Natural Language Processing یا همان NLP است.

کلیک کنید  سئو کلاه سیاه ماشین بدون ایربگ!

الگوریتم برت

الگوریتم برت چه تغییراتی را در سرچ گوگل ایجاد کرده است؟

الگوریتم برت امکاناتی را به سرچ گوگل افزوده است که احتمالا تا به الان نمی دانستید به لطف برت است؛ مانند موارد زیر:

متن پیشنهادی

از آن جایی که گوگل درک بهتری از جستجوی کاربران به دست آورده است، به همین خاطر می تواند از روی متن های خالص جستجو شده پیشنهاداتی را ارائه بدهد.

الگوریتم برت

درک دو طرفه

پیش از الگوریتم برت (BERT) درک کردن جملات و معانی هر کلمه در جملات، برای گوگل مشکل بود. اما الگوریتم برت می تواند معنی کلمات را با توجه به موقعیت آن ها متوجه شود. برای فهم بهتر این موضوع، مثال «کرم» را به خاطر بیاورید.

درک مفاهیم مبهم

برت به گوگل این امکان را داده است که کلمات را به درستی تجزیه و تحلیل کند و معنای درست و طبیعی تری از آن ها به دست آورد و نیز مفاهیم مبهم را از بین ببرد.

حدس متن

الگوریتم برت گوگل، قادر است که کلمات و جملات بعدی شما را پیش بینی کند و کار شما را آسان تر کند و در جستجوی بهتر شما را کمک کند.

الگوریتم برت

الگوریتم برت (BERT) چه تاثیری در سئو دارد؟

اولین سوالی که در ذهن بسیاری از افراد نقش می بندد، این است که برت چه تاثیری در سئو دارد و چگونه می توانیم از این الگوریتم برای بهبود سئو سایتمان استفاده کنیم؟ سئو بهینه ساز ی کردن سایت برای موتورهای جست و جو هست و زمانی که در الگوریتم های گوگل تغییری ایجاد می شود، این بهینه سازی هم دچار تغییراتی می شود؛ اما این موضوع در مورد الگوریتم برت فرق دارد. هیچ اقدامی نیست که بتوانید آن را بهینه سازی برای الگوریتم برت (BERT) گوگل در نظر بگیرید و تنها موضوعی که باید بدانید، این است که گوگل هم منظور کاربر را متوجه می شود و هم کیفیت محتوای شما را بهتر از گذشته ارزیابی می کند.

به صورت کلی رعایت موارد زیر می تواند مفید باشد:

کیورد استافینگ نکنید

این که فکر کنید اگر از یک کلمه کلیدی بیش از حد استفاده کنید، گوگل بهتر می تواند شما را درک کند، در یک خطای شناختی گیر افتاده اید! شاید در گذشته و زمانی که هنوز درک گوگل از زبان محاوره ای به این صورت نبود، می توانستید رتبه بگیرید، اما اکنون دیگر چنین مواردی برای گوگل اهمیت ندارد؛ چرا که اکنون گوگل به راحتی می تواند تک تک عبارات یک جمله را درک کند و بداند که شما در مورد چه موضوعی صحبت کرده اید.

از کلمات کلیدی لانگ تیل (دم دراز) و سوالات متداول استفاده کنید

شاید به نظرتان برسد که این حرف پیش پا افتاده و تکراری است، اما الگوریتم برت اهمیت لانگ تیل ها و پاسخ به سوالات کاربران را پر اهمیت کرده است. گوگل دوست دارد زمانی که کاربر نتیجه ای را جستجو می کند، خیلی سریع به پاسخ سوالش برسد و از آنجایی که بیشتر سرچ های کاربران، حالت سوالی دارد، استفاده از این سوالات و پاسخ دادن به این سوالات می تواند برای شما موثر باشد.

از شعار معروف برای کاربر محتوا تولید کنید نه کاربر، تبعیت کنید

همانطور که گفتیم، برای گوگل این موضوع اهمیت دارد که بهترین نتایج را به کاربر نشان دهد و کاربر پاسخ سوالاتش را دریافت کند. بنابراین نیاز به محتوای جامع و کامل و مفید و البته یونیک است که بتوانید توجه گوگل را به خودتان جلب کنید و ربات های گوگل را متوجه کنید که محتوای شما شایستگی کسب رتبه های خوب را دارد.

احتمالا این را بسیار شنیده اید که درک گوگل  از محتوای فارسی ضعیف است؛ درست است که درک گوگل از زبان فارسی به اندازه زبان انگلیسی نیست، اما به صورت مداوم در تلاش برای بهبود درک و فهم از زبان فارسی است و بهتر است آن را دست کم نگیرید.

به صورت کلی کار کردن به شیوه سئو کلاه سفید، می تواند به شما در گرفتن نتیجه خوب از الگوریتم برت کمک کند. ما در مقاله سئو کلاه سفید، به صورت کامل در این باره صحبت کرده ایم.

الگوریتم برت

سخن آخر

در این مقاله در مورد الگوریتم برت (BERT) گوگل صحبت کردیم و نحوه عملکرد این الگوریتم و تاثیر آن روی بهینه سازی سایت را بیان کردیم. فراموش نکنید که اولین و آخرین چیزی که گوگل می خواهد، این است که کاربران بهترین نتیجه را از جستجوی خودشان از این موتور جستجو بگیرند و تمام الگوریتم ها در این راستا است. پس اگر می خواهید در نتایج اول گوگل باشید، بهتر است در زمان نوشتن محتوا، کاربر را در نظر بگیرید و از خودتان بپرسید آیا این محتوا به سوالات کاربر پاسخ می دهد؟ آیا می تواند نیاز کاربر را به خوبی رفع کند؟

اگر پاسخ شما به این سوالات بله است، پس می توانید مطمئن باشید که الگوریتم برت سایت شما را در دسترس کسانی قرار می دهد که در جستجوی آن هستند.

در صورتی که سوالی در مورد این الگوریتم گوگل دارید، یا نکته ای را می خواهید به این مقاله اضافه کنید، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید تا در سریع ترین زمان ممکن پاسخ دهیم.

سوالات متداول:

الگوریتم برت (BERT) گوگل، درست مانند الگوریتم های دیگر، تا اجرایی شدن کامل بر روی زبان فارسی زمان میبرد، اما گوگل گفته است که این الگوریتم بر روی تمام زبان های دنیا فعال خواهد شد.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

علاقه مند به حوزه دیجیتال مارکتینگ به خصوص (SEO - SEM)

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید