شما برای مطالعه این مقاله فقط 7 دقیقه وقت نیاز دارید

the-effect-of-page-experience-factor-on-seo
دسته بندی : آموزش سئو

تأثیر فاکتور Page Experience بر روی سئو سایت

4/5 - (2 امتیاز)

بازدید زیاد مردم از سایت و همچنین رضایت و علاقه کاربران برای کار با سایتی مشخص؛ به نفع همه صاحبان و مدیران وب سایت است. حتماً با مفهوم سئو آشنا هستید و می دانید که به غیر از محتوای صفحه، گوگل تعدادی الگوریتم رتبه بندی را در چند سال گذشته توسعه داده است که ارزیابی میزان رضایت و تجربه مشتری یکی از این عوامل است. تیم Chrome از مجموعه‌ای از شاخص‌ها به نام Core Web Vitals برای ارزیابی کیفیت کلی تجربه کاربر استفاده می‌کند. برقراری تعامل و حفظ محتوای صفحات وب سایت هنگام بارگزاری سایت بخشی از این تجربه کاربری است.

Page Experience معیاری جهت بررسی و اندازه گیری میزان تعامل کاربر با یک صفحه از سایت از زمان ورود تا خروج به صفحه می باشد؛ با توجه و تمرکز بر این معیاریک وب سایت می تواند بهتر به کاربران در اکثر مرورگرهای وب اصلی خدمت کند؛ همچنین انتظارات کاربران تلفن همراه از وب سایت ها را نیز بهبود می بخشد. بهبود کیفیت این موارد در سئو و رتبه بندی سایت نیز نقش قابل توجهی دارد که به رشد و ارتقا سایت شما کمک خواهد کرد.

Page Experience یک الگوریتم جدید گوگل است که به اندازه گیری تجربه کاربر برای رتبه بندی وب سایت ها در نتایج جستجو می پردازد. هدف ما در این مقاله درک بهتر این الگوریتم است.

Page Experience چیست؟

میزان تعامل کاربر با یک صفحه از یک وب سایت با استفاده از معیار تجربه صفحه یا Page Experience اندازه گیری می شود. با تمرکز بر این معیار، یک وب سایت می تواند به کاربران در اکثر مرورگرهای وب اصلی بهتر خدمت کند؛ همچنین انتظارات کاربران تلفن همراه از وب سایت ها را نیز بهبود می بخشد. در نتیجه، گوگل فکر می کند که موفقیت تجاری یک وب سایت به طور بالقوه با برقراری ارتباط بیشتر کاربران با سایت و توسط این فناوری جدید تقویت شود.

صفحاتی که به سرعت بارگذاری می شوند، قرار دادن تبلیغات هوشمند و اجزای تعاملی، همگی بر تجربه صفحه کاربر تأثیر می گذارند. راه‌های زیادی برای بهبود رتبه وب‌سایتتان وجود دارد که توسط گوگل بررسی می شوند اما رایج‌ترین آن‌ها بهبود کیفیت محتوایتان است؛ برای مثال یک مزاحمت رایج این است که وقتی ناخواسته روی یک المان از وب سایت کلیک می کنیم، محتوای صفحه (چه از نظر سبک یا صفحه و محتوا) تغییر می کند که واقعاً ناخوشایند است. این تجربه منفی در معیارهای تجربه صفحه ذخیره می شود و در رتبه بندی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به نحوه ثبت این رویداد می پردازیم.

توجه: جهت آشنایی بیشتر نسبت به این موضوع نیز می توانید مقاله سئو چیست و آنچه باید در مورد سئو بدانید؛ UX وUI چیست و چه تفاوتی باهم دارند را مطالعه نمایید.

عملکرد Page Experience

به عنوان یک قانون کلی، گوگل موارد زیر را در یک سیگنال جستجو لحاظ می کند:

  • سیگنال های حاصل از نتایج موتورهای جستجو که در صفحه یک وب سایت قرار می گیرند. از جمله، موردپسند واقع شدن برای کاربران تلفن همراه، جستجوی مطمئن و امن، ایمن بودن صفحه وب سایت و غیره.
  • سیگنال های مهم مانند، سرعت بارگذاری یک وب سایت، تعامل و ثبات زیبایی شناختی.

چندین پارامتر وجود دارد که بر ایجاد این سیگنال‌ها تأثیر بگذارد که Google آن‌ها را شناسایی و نظارت می‌کند. وقتی نوبت به ارزیابی کیفیت تجربه کاربر می رسد، برای مثال، تلفن های همراه شامل حسگرها و فرآیندهای خاص خود می شوند. به عنوان مثال، میزان فشار یا نگه داشتن انگشت یکی از مؤلفه های مورد تجزیه و تحلیل است. معیارهای جدید معرفی شده توسط Page Experience با هدف افزایش تجربه و انتظارات کاربر در نظر گرفته شده است و در شرایط دیگر، تجربه صفحه مانند قبل عمل می کند.

 

Page Experience چگونه کار می کند؟

Page Experience چه تأثیری بر سئو سایت دارد؟

تجربه صفحه به توسعه دهندگان وب امکان می دهد کارهای بیشتری انجام دهند و پیامدهای کاربرپسند بودن وب سایت خود را درک کنند. زمانی که شخصی تجربه منفی از وب سایتی داشته باشد، احتمال بازگشت مجدد او به وب سایت کمتر است. به همین دلیل، اگر کاربر نتواند اطلاعات یا صفحات وب مورد جستجوی خود به راحتی بیابد و یا با مشکلاتی هنگام کار با سایت مواجه شود؛ آن سایت رتبه پایین تری در نتایج جستجو کسب می کند.

دقت داشته باشید که Page Experience از ارتباط محتوای یک وب سایت که هنوز هم ضروری ترین مؤلفه در تعیین رتبه وب سایت است، غافل نمی شود. رتبه بندی یک صفحه به ارتباط محتوای آن با عبارت جستجو بستگی دارد و در شرایطی که چندین صفحه با اطلاعات و محتوا مشابه وجود دارد، تجربه صفحه آن‌ها عامل اصلی در تعیین رتبه بندی آن ها است.

ممکن است برای برخی از توسعه دهندگان وب درک معیار های امتیاز دهی مرورگر به وب سایت و رفع مشکلاتی در این زمینه مشکل باشد. گوگل ابزارهای توسعه محبوبی مانند Mobile Friendly ،Lighthouse و PageSpeed ​​را برای دسترسی به اطلاعات و پیشنهادات شبکه جهانی وب جهت کمک به این توسعه دهندگان تغییر داده است. اکثر این ابزارها برای کمک به وب مسترها؛ گزارش های خاص را در کنسول جستجوی گوگل با هدف تشخیص به موقع فرصت هایی جهت توسعه محیا می کند. این بازخورد همچنین از طریق همکاری Google با توسعه دهندگان ابزار دیگر بهبود می یابد.

ارتباط ویژگی های تلفن همراه و تجربه صفحه (Page Experience)

در گذشته گوگل از نسخه های دسکتاپ برای رتبه بندی صفحات وب استفاده می کرد. با پیشرفت تکنولوژی و استفاده بیش از پیش از دستگاه های هوشمند و افزایش جستجوهای اینترنتی در تلفن های هوشمند، تبلت ها و سایر دستگاه های تلفن همراه و به دلیل همین تغییردر فناوری بود که او تصمیم گرفت در این مسیر ادامه دهد تا بتواند ترفند شاخص گذاری مناسبی بر روی این دستگاه ها پیاده کند.

فریم ورک Accelerated Mobile Pages یا AMP یکی از ویژگی هایی است که به بهبود تجربه کاربری کمک می کند. در نتیجه این معماری، صفحات وب موبایل سریع‌تر از همیشه بارگذاری می شوند و از نظر بارگذاری وب سایت ها، کارآمدتر خواهیم بود. به همین دلیل است که گوگل تأکید بیشتری بر نتایج جستجوی سازگار با موبایل دارد.

کلیک کنید  معرفی 9+1 ابزار رایگان بهینه سازی آنلاین عکس

چه زمانی Page Experience در دسترس عموم قرار خواهد گرفت؟

گوگل به دلیل شیوع بیماری کرونا و برخوردهای زیاد مدیران وب سایت، تصمیم گرفته است که تغییرات رتبه بندی پیشنهادی در این مقاله را تا سال آینده اجرا نکند. علاوه بر این، گوگل متعهد شده است که تمام اطلاعات مورد نیاز را حداقل شش ماه قبل از ارائه نسخه نهایی در دسترس عموم منتشر کند و به منظور پیگیری تغییرات رتبه بندی در کم ترین مدت زمان، گوگل ابزارهای لازم را در اختیار توسعه دهندگان قرار داده است.

Page Experience

 

Page Experience و page Speed Insights مفهوم یکسانی دارد؟

در Page Speed Insights، سرعت وبلاگ شما نشان داده شده است، اما این با معیارهای Page Experience که در حساب جستجوی Google Console خود می بینید، یکسان نیست. با اینکه سرعت سایت یک مورد از معیار ها تجربه صفحه گوگل را در امتیاز دهی نظر می گیرد. ابزار رایگان Page Speed Insights به شما امکان می دهد سرعت صفحات خاص وبلاگ را کنترل کنید؛ داشتن امتیاز بالای صفحه Speed Insights تضمین نمی کند که بازدیدکنندگان وبلاگ شما تجربه کاربری مثبتی داشته باشند.

وقتی نوبت به ایجاد یک وب سایت کاربرپسند می رسد، گوگل متغیرهای زیادی را شناسایی کرده است و سرعت وب سایت تنها یکی از این متغیر ها می باشد.

 چه مواردی توسط Experience در وبلاگ بررسی می شود؟

از معیارهای اصلی مورد استفاده برای ارزیابی Page Experience در وبلاگ شما عبارتنداز:

  •  Core Web Vital
  •  استفاده از HTTPS
  • تبلیغات
  • قابلیت استفاده از تلفن همراه
  •  امنیت

برای ارائه تجربه لذت بخشی به بازدیدکنندگان وبلاگ خود، ضروری است که به مواردی مانند Core Web Vital توجه کنید که سرعت سایت شما را اندازه گیری می کند. بهتر است به این پنج ویژگی توجه داشته باشیم.

اگر با کارایی هر یک به طور کامل آشنا شوید، می‌توانید به آسانی هر صفحه از سایت خود را بررسی کنید و در بهبود کیفیت و افزایش امتیازات سایت خود بکوشید.

  • Vital در Page Experience

معیارهای Core Web Vital برای ارزیابی پاسخگویی وبلاگ شما از جمله سرعت و کارایی استفاده می شود. برای اینکه به وبلاگ شما امتیاز بالایی در Core Web Vital  کسب کند، گوگل به سه چیز توجه می کند:

بزرگترین مجموعه محتوایی Largest Contentful Paint یا LCP: بارگذاری اولین تصویر محتوای اصلی سایت شما (LCP) باید سریع  انجام شود.

تاخیر در ورودی اولیه FID یا First Input Delay : چه مدت طول می کشد تا یک شخص در سایت شما بماند، با شما ارتباط برقرار کند و متوجه شود که سایت شما برای او مفید است؟

منتقل نمودن طرح کلی  Cumulative Layout Shift یا CLS: آگاهی از تغییر مکان انجام شده در  وب سایت شما حین بارگیری، صرف نظر از اینکه CLS Outline را فعال کنید یا نه، منظور از این تغییر مکان همان تبلیغات پاپ آپ و نظرسنجی  که ظاهر می شوند.

به عنوان یک کاربر وب، متوجه خواهید شد که سایت هایی که توجهی به پایبندی به این دستورالعمل ها نداشتند، چقدر عملکرد افتضاحی دارند. بیشتر افراد طاقت مدت ها صبر کردن برای بارگیری یک تصویر ساده در وب سایت را ندارند منتظر فرصت مناسب نیستند. خوانندگان بالقوه سایت شما را در صورتی که بارگذاری بیش از حد طول بکشد؛ سایت شما را ترک خواهند کرد، زیرا حوصله آنها سر رفته و روی دکمه برگشت کلیک کرده و به نتیجه جستجوی بعدی می روند.

آیا تا به حال این تجربه را داشتید که  هر بار که روی صفحه‌ای کلیک می‌کنید، تبلیغی ظاهر می‌شود؟ اگرچه تغییر طرح بندی همان CLS است و تبلیغات یکی از عوامل آن می باشد. بنابراین اگر می خواهید نمرات بالایی در Core Web Vitalities کسب کنید، مطمئن شوید که سایت شما به سرعت بارگذاری می شود و کاربران حین تعامل با آن با مشکل تغییر مکان تبلیغات مواجه نمی شوند.

نقش امنیت در Page Experience

اقدامات امنیتی مشخص شده در تجربه کاربری این امکان وجود دارد که مواردی مانند ویروس ها و بدافزارها، که ممکن است از این طریق در وب سایت های خود نصب شوند را از نظر اثرات مضر بر روی کاربران مورد بررسی قرار می دهد. وب سایتی که به نتایج جستجوی گوگل متکی است نباید امنیت شرکت را در معرض خطر قرار دهد. در نتیجه، حتی اگر  محتوای وب سایت شما مواردی داشته باشد که گوگل آن را غیر  ایمن بداند، به شما امتیاز نمی دهد.

HTTPS در زمینه Page Experience

نیاز به HTTPS یکی از ساده ترین ویژگی های تجربه وب سایت است. وقت آن است که HTTP را به HTTPS تغییر دهید. اگر به موزیلا و گوگل کروم، آدرس وب سایت ها دقت کنید، http یا https در نوار بالا خواهید دید. در صورت مشاهده https  به همراه المان قفل شده، جای نگرانی نیست زیرا در حال حاضر از HTTPS استفاده می کنید. اگر از HTTPS استفاده نمی کنید، بهتر است آن را تنظیم کنید.

اگر به ایمنی بازدیدکنندگان خود اهمیت می دهید، باید از HTTPS برای محافظت از داده های ارسال شده بین مرورگر و وب سایت خود استفاده کنید. اگر به کمک نیاز دارید، از میزبان خود بخواهید تا با ارائه گواهی نامه SSL این امکان را فراهم سازند.

هدف از تبلیغات درPage Experience

تجربه صفحه سایت شما ارزیابی می کند تا سایت شما مملو از تبلیغات و حواس پرتی های آزار دهنده نباشد. اگر از یک ارائه دهنده مدیریت تبلیغات معتبر مانند Google Ads استفاده می کنید، نیازی به نگرانی در مورد آن نیست.بهتر است سایت خود را از چشم یک خواننده بالقوه ببینیدو از آن بازدید کنید و آن را از منظر  تبلیغاتی که ارائه دادید، ببینید. اگر با این شرایط از سایت خود رضایت داشتید در این صورت این معیار نیز توسط Google تصویب خواهد شد.

نتیجه گیری

تجربه صفحه (Page Experience)، الگوریتم جدید گوگل و نحوه تأثیر آن بر رتبه بندی وب سایت در این مقاله مورد بحث قرار گرفت؛ تجربه صفحه با کاربرپسند تر کردن نتایج جستجو گامی در مسیر درست برداشته است. به لطف این الگوریتم می توان انتظار بهبود کیفیت تعامل کاربر با وب سایت ها را داشته باشیم. علاوه بر این، گوگل استراتژی خود را در زمینه Page Experience به اشتراک می‌گذارد و ابزارهای پشتیبانی را راه‌اندازی می‌کند تا توسعه‌دهندگان را قادر سازد سریع تر از اخبار مطلع باشند و در صورت داشتن هرگونه سؤال یا شکایت، آن را با گوگل به اشتراک بگذارند.

سوالات متداول:

در حال حاضر عوامل زیر در رتبه بندی تجربه صفحه بیان شده است:

  • سازگاری با موبایل(mobile-friendliness)
  • مرور ایمن(safe browsing)
  • اچ تی پی اس امن (secure https)
  • بدون مطالب بینابینی مزاحم(No intrusive interstitials)

گوگل به روز رسانی تجربه صفحه را ب تعویق انداخته است؛ در نتیجه این تاخیر، صاحبان سایت می توانند از الگوریتم های جدید تجربه صفحه گوگل به عنوان ابزاری برای ارتقای سایت خود استفاده کنند. می توانید از این ابزار برای تضمین اینکه بازدیدکنندگان وبلاگ شما تجربه مثبتی داشته باشند؛ استفاده کنید.

طرفداران بزرگ سرچ کنسول گوگل بر این باورند که کنسول جستجو یکی از بهترین ابزارهای وبلاگ نویسی موجود است و استفاده از آن رایگان است! در نهایت، پس از مدتی منبع مفیدی از ایده های تازه خواهد بود.

موتور جستجو و نتایج جستجوی Google به طور مداوم در حال بهبود هستند، بنابراین گاهی اوقات قابلیت‌های جدیدی به داشبورد کنسول جستجوی Google اضافه می شود. از گزینه Page Experience  می توانید برای کنترل خوانندگان وبلاگ یا وب سایت خود استفاده کنید.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

علاقه مند به حوزه دیجیتال مارکتینگ به خصوص (SEO - SEM)

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید