شما برای مطالعه این مقاله فقط 14 دقیقه وقت نیاز دارید

what-is-a-windows-server-vps-3

سرور مجازی ویندوز چیست؟

4.8/5 - (13 امتیاز)

برای پاسخ به سوال: «سرور مجازی ویندوز چیست» باید ابتدا درکی از ماهیت سرور مجازی داشته باشید. پس باید بدانید که سرور مجازی چیست؟ این نوع سرور را می‌توان بخشی از یک سرور کامل دانست که به طور اختصاصی استفاده می‌شود؛ مثلا یک واحد از یک ساختمان ده طبقه! اما همانطور که از نام آن مشخص است، مجازی سازی در آن صورت می‌گیرد و برای اهداف ِگوناگونی استفاده می‌شود.

سرور مجازی ویندوز یک نسخه از سرور فیزیکی است که با استفاده از سیستم عامل ویندوز مدیریت می شود. با این که این سرور یک نسخه مجازی از سرور اصلی است ولی تمام منابع و امکانات موردنیاز کاربر را ارائه می دهد و سازگاری با تمام نرم افزارهای مایکروسافت و امنیت و کارایی بالای آن باعث شده است که به یک گزینه محبوب برای میزبانی داده ها و پروژه های وب تبدیل شود.

بنابراین وقتی یک سرور کامل را به چند بخش مختلف تقسیم کنیم و از هر یک برای اهداف جداگانه استفاده کنیم، سرور مجازی خواهیم داشت. خرید سرور مجازی کم هزینه تر از خرید سرور اختصاصی عادی است؛ زیرا منابع در آن تقسیم شده اند، اگر روی یک سرور در دیتاسنتر، سیستم عامل ویندوز نصب باشد و بتوان از برنامه‌های ویندوز در آن استفاده کرد، به آن سرور مجازی ویندوز می‌گوییم؛ به همین آسانی!

سرور مجازی ویندوز

تاریخچه windows server چیست؟

با یک داستان از تاریخچه ویندوز سرور موافق هستید؟ مطمئن هستیم که شنیدن تاریخچه ویندوز سرور برایتان لذت بخش خواهد بود.

در سال 1980 بود که مایکروسافت شروع به تولید دو خط سیستم عامل کرد که یکی از آن ها داس (MS-DOS) و دیگری ویندوز NT بود.

در آن زمان ها یک مهندس مایکروسافت بود که اسمش دیوید کاتلر بود. آقای دیوید کاتلر می دانست که سازمان های بزرگ سرعت، امنیت و قابلیت اطمینان در سیستم عامل سرور نیاز دارند و با همین نیازسنجی سازمان ها، شروع کرد به توسعه دادن هسته ویندوز NT!

پیش از آن که ویندوز NT انتشار پیدا کند، بسیاری از شرکت ها بر سیستم عامل یونیکس متکی بودند؛ اما این سیستم عامل یک عیب بزرگ داشت و آن این بود که برای اجرا کردن فایل ها و سرویس های چاپ به یک سخت افزار گران مبتنی بر RISC نیاز داشت.

ویندوز NT با یک نقطه قوت بزرگ در برابر سیستم عامل یونیکس متولد شد! آن هم این بود که با ماشین های ارزان x86 قابل اجرا بود.

داشتن چند پردازش متقارن در ویندوز NT باعث می شد که دستگاه هایی که چند پردازنده دارند، برنامه ها را سریع تر اجرا کنند.

کم کم نسخه های جدید تری نیز وارد بازار شدند که ویژگی های خاص و بهتری داشتند.

نسخه های بعدی ویندوز سرور، می توانند هم روی سخت افزار در دیتاسنتر یک سازمان و هم در یک فضای ابری مثل مایکروسافت Azrue اجرا و پیاده سازی شوند.

نسخه های رشد و تکامل یافته ویندوز که امکانات متنوعی هم داشتند، انگشت حیرت کاربران را به دهن گذاشت! برای مثال یکی از این ویژگی های کلیدی، Active Directory است.

این ویژگی خاص و کلیدی به صورت خودکار اقدام به مدیریت داده های کاربر و امنیت و منابع توزیع شده می کند و این امکان را فراهم می کند که بتوانید با سایر دایرکتوری ها همکاری و ارتباط داشته باشید.

در کنار تمام این ها، امکان Server Manager  وجود دارد که یک امکان برای مدیریت سرور و همچنین ایجاد کردن تغییرات پیکربندی روی دستگاه های لوکال یا ریموت است.

کاربرد‌های سرور مجازی چیست؟

سرور‌های مجازی برای میزبانی وب عالی عمل می‌کنند؛ سرور مجازی جزئی از یک کُل به حساب می‌آید، یعنی قسمتی از یک سرور جامع و اختصاصی در دیتاسنتر است، اما دسترسی به آن به صورت اشتراکی می‌باشد؛ به علت مزایای زیر، دست کم نَود درصدِ کاربران خرید سرور مجازی را بیشتر از هاست اشتراکی ترجیح می‌دهند:

  • سایت‌های دارای بازدید کننده فراوان یا نسبتا پرمصرف (منابع) می‌توانند به بهترین شکل از این نوع سرور‌ها استفاده کرده و به مشتریان/ کاربران خدمات ویژه بدون خطا و یا ایراد ارائه نمایند.
  • رمز گذاری/ کد گذاری اطلاعات
  • بهبود و ارتقا عملکرد سیستم‌ها
  • ایجاد یک سرویس همگام سازی خصوصی
  • اجرای Private Analytics
  • ایجاد یک فضای اَبری شخصی یا Personal Cloud Storage
  • مدیریت آسان پروژه‌ها
  • مدیریت دستگاه‌های IoT (اینترنت اشیا)
  • تست و توسعه‌ کد‌ها (برای کدنویسان)
  • اجرای یک سرور VOIP
  • میزبانی وب سرور
  • میزبانی پایگاه داده
  • ایجاد یک سرور بازی
  • راه اندازی VPN
  • مجازی سازیِ دسکتاپ
  • ایمیل در Cloud (ایمیل سرور)
  • هاست Multiple Locations

برخی از مزایای سرور‌های مجازی

  1. دسترسی به حافظه بیشتر
  2. دسترسی به پهنای باند بیشتر
  3. دارای مقیاس پذیری بیشتر
  4. دسترسی به حالت Root در سرور

 

برای درک بهتر اهمیت استفاده از سرور مجازی ویندوز می‌توانید به تفاوت‌های سرور‌های مجازی با هاست‌های اشتراکی در جدول زیر نگاهی بیندازید؛ این مقایسه برای داشتن انتخاب شفاف و آگاهانه‌تر شما را یاری خواهد کرد:

 

ویژگی‌هاهاست اشتراکیسرور مجازی
مدیریت سرور توسط ارائه دهنده‌ آنبلهبله
تیم پشتیبانی اختصاصیبلهبله
امنیت بالاخیربله
اختصاص منابع نامحدودخیربله
اختصاص فضایی مجزا از سرور اصلیخیربله
دسترسی به Rootخیربله

مزایای سرور مجازی ویندوز چیست؟

اگر یک شرکت داشته باشید و بخواهید هزینه‌ محدودی را برای خرید یک سرور اختصاص دهید، خرید سرور مجازی بهترین گزینه برای شما خواهد بود؛ اهمیت انتخاب سیستم عامل در انتخاب سرور مجازی بسیار زیاد است. به این خاطر که سیستم عامل تعیین کننده‌ همه چیز است. در اصل سیستم عامل تعیین می‌کند کدام برنامه را نصب کنید. سرور چگونه اجرا شود/ کار کند، یا اینکه وظایف کلیدی سرور چقدر زمانبر هستند.

سرور مجازی ویندوز علاوه بر سهولت در استفاده این سیستم عامل؛ در مقایسه با سیستم عامل رقیب خود (لینوکس) کاربرد هایی را دارد؛ کاربرانی که از سرور مجازی ویندوز استفاده می کنند بر روی تنظیمات به دلیل آسانی در استفاده از آن و آشنایی بیشتر با این سیستم عامل برای اکثریت کاربران کنترل بیشتری دارند و همچنین اکثر نرم افزار ها و برنامه های سیستم عامل ویندوز در دسترس است واین مسئله دغدغه های بسیاری را برای کاربران برطرف نموده است.

لازم به ذکر است که به طور کامل می توانید در مقاله کاربرد های سرور مجازی ویندوز از دیگر قابلیت ها و موارد استفاده از سرور مجازی ویندوز مطلع شوید.

کاربرانی که از سرور مجازی ویندوز استفاده می کنند؛ به راحتی می توانند به اطلاعات حساس خود را بازیابی کنند و به آن ها دسترسی داشته باشند؛ همچنین کسانی که در حیطه ترید فعالیت دارند و در صدد هستند تا به فارکس ( برای تجارت آنلاین و 24 ساعته) دسترسی بهتری داشته باشند به آسانی می توانند از سرور مجازی ویندوز استفاده کنند؛ ؛ مزایای سرور مجازی ویندوز به شرح زیر خواهند بود:

برخورداری از سرعت بالا

دانلود و ارسال مطالب و اطلاعات در این نوع سرور با سرعت قابل توجهی انجام می‌گیرد.

دارای حافظه/ مموری قدرتمند

مموری و پردازنده قوی یک سرور مجازی ویندوز بهترین نقطه‌ قوت آن است. زیرا به شما این امکان را می‌دهد تا بسیاری از پردازش‌های سخت و سنگین را با سرعت و سهولت بهتری به انجام برسانید. بنابراین نسبت به یک سیستم خانگی و عادی برتری بیشتری به عنوان یک سرور را دارد.

دسترسی زیاد

بسیاری از علاقه‌مندان به خرید سرور مجازی ویندوز، مهمترین مزیت ِآن را دسترسی طولانی مدت آن می‌دانند، به این معنا که شما می‌توانید آن را به صورت بیست و چهار ساعته در شبانه روز روشن نگه دارید. این موضوع کمک می‌کند تا کارهایتان با سرعت بیشتری به انجام برسد. اما اگر از یک سیستم معمولی کامپیوتری به طور شبانه روزی کار بکشید، قطعا جواب نخواهید گرفت.

همچنین بحث نیاز به دسترسی برای مدیران شرکت ها در مزایای سرور مجازی ویندوز می درخشد که کاربران در محیط تجاری با بهره مندی از سرویس دایکتوری (Active Directory) در شبکه های ویندوز و در خصوص احراز هویت و کنترل دسترسی که از مهمترین جنبه های ایجاد شبکه شرکتی است؛ استفاده می برند.

امنیت زیاد

در سرور مجازی ویندوز به علت تکنولوژی پیشرفته‌ آن، پایداری بیشتری را شاهد خواهیم بود. به همین علت، می‌توان از آنها انتظار امنیت بیشتر را داشت.

مقرون به صرفه بودن

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد، خرید سرور مجازی ویندوز نسب به یک سرور عادی مقرون به صرفه تر است؛ بنابراین، استفاده از آن اولویت بسیاری از کاربران می‌باشد.

بهترین روش ها برای نظارت بر عملکرد ویندوز سرور

انواع ویندوز سرور ها

ویندوز سرور، نسخه های مختلفی دارد که هر کدام از آن ها امکانات و ویژگی های مختلفی دارند که در زیر هم شما را با اسامی آن ها آشنا می کنیم و هم با ویژگی های آن ها.

  •  1993  Windows NT 3.1 Advanced Server
  •   1994  Windows NT 3.5 Server
  •   1995 Windows NT Server 3.51
  •   1996 Windows NT Server 4.0
  • Windows Server 2000
  • Windows Server 2003
  • 2005 Windows Server 2003 R2
  • Windows Server 2008
  • 2009 Windows Server 2003 R2
  • Windows Server 2012
  • Windows Server 2016

1993  Windows NT 3.1 Advanced Server

شرکت مایکروسافت ویندوز NT خودش را با دو فرمت منتشر کرد که یکی برای حالت کاری و روزمره و دیگری برای سرور ها.

سیستم عامل 32 بیتی، به کمک لایه انتزاعی سختی که داشت، قادر بود با مسدود کردن مستقیم برنامه ها به سخت افزار سیستم، یک ثابت برای سیستم فراهم کند.

1994  Windows NT 3.5 Server

در این نسخه ویندوز، مایکروسافت اقدام به آپدیت کردن ویژگی های کلیدی شبکه کرد و امکان پشتیبانی یک پارچه برای TCP / IP و Winsock را افزود.

1995 Windows NT Server 3.51

مایکروسافت در این نسخه ویندوز سرور، به نحوی عمل کرده است که عملکرد افزایش پیدا کند، اما میزان حافظه مورد نیاز کاهش پیدا کند.

این سیستم عامل ویندوز از طریق استک شبکه به روز شده خودش بهینه شده است که امکان ارائه خدمات به صورت سریع تر را فراهم کرده است.

به لطف افزایش پشتیبانی ارتباطات برای شرکت ها در یک محیط با هر دو ویندوز سرور، کاربران قادر خواهند بود با داشتن یک اعتبار واحد، از هر ویندوز سرور یعنی NT و NetWare خدمات دریافت کنند.

1996 Windows NT Server 4.0

در این سیستم عامل سرور، مایکروسافت از رابط کاربری ویندوز 95 استفاده کرده است. ویژگی کلیدی که این نسخه سیستم عامل دارد برخورداری از امکان استفاده کردن از یک سرور به عنوان یک سرور اطلاعاتی است که اکنون با نام خدمات اطلاعات اینترنت یا همان IIS معروف است.

Windows Server 2000

ویندوز 2000 برای اولین بار سرویس Active Directory را معرفی کرد که اطلاعات مرتبط به اشیا شبکه مانند داده ها، سیستم ها و همچنین خدمات کاربر را ذخیره و مدیریت می کند.

این سرویس اجازه می دهد تا مدیران این توانایی را داشته باشند که وظایف مختلف مانند پیکربندی شبکه خصوصی مجازی، رمزگذاری داده ها و دسترسی به اشتراک فایل را در سیستم های رایانه ای یک شبکه انجام دهند.

  • مدیران به کمک این سرویس می توانند وظایف مختلفی را در رایانه های شبکه انجام دهند. مانند: پیکربندی شبکه خصوصی مجازی
  • رمزگذاری داده ها
  • دسترسی به اشتراک فایل ها

Windows Server 2003

کاربردی که می توان برای ویندوز 2003 در نظر گرفت، این است که به مدیران این اجازه را می دهد که یک تابع خاص مانند کنترل کننده دامنه یا سرور DNS را برای یک سرور اختصاص دهند.

ویندوز سرور 2003 در 4 نسخه بود:

  • Standard
  • Enterprise
  • Datacenter

2005  Windows Server 2003 R2

در این نسخه از ویندوز سرور، ویژگی های امنتی و ایمنی مربوط به Windows Server 2003 بهبود پیدا کرده بود.

Windows Server 2008

در این نسخه از ویندوز سرور ویژگی های جدیدی اضافه شد از جمله:

کلیک کنید  آموزش کاربردی نصب و استفاده از دستور wget در لینوکس

نرم افزار مجازی سازی Hyper-V، گروهی از سرویس هایی که از قطع شدن سایر سرویس ها جلوگیری می کند یا همان failover clustering، نمایشگر رویداد، Server Core، کنسول مدیریت سرور، که مانند نسخه قبلی در 4 نسخه منتشر شد.

2009  Windows Server 2003 R2

شرکت مایکروسافت در این سیستم عامل ویژگی هایی مانند مقیاس پذیری و امکان دسترسی را بهبود داد و همچنین سروی ترمینال سرویس در این نسخه به روز رسانی شده است و همچنین سرویس RDS دوباره بر  روی آن نصب شده است.

DirectAccess و BranchCache ویژگی های جدیدی است که در این نسخه برای بهبود دادن استفاده کاربران از راه دور کاربرد دارد.

Windows Server 2012

ویندوز 2012 به Cloud OS شناخته می شود؛ چرا که در این نسخه از ویندوز سرور، مایکروسافت تعدادی از ویژگی های ابری را برای این ویندوز در نظر گرفت.

در این نسخه شاهد ویژگی های جدیدی هستیم؛ از جمله:

  • سوئیچ مجازی Hyper-V
  • Replica Hyper-V
  • فضای ذخیره سازی
  • سیستم فایل

این نسخه ویندوز سرور نیز مانند دوستان قبلی خودش در 4 نسخه منتشر شد.

Windows Server 2016

مایکروسافت با افزودن یک سری ویژگی جدید در این نسخه، چه قدم به سمت نزدیک شدن به فضای ابری برداشت. مایکروسافت از نانو سرور رونمایی کرد که گزینه حداقل استفاده از سرور برای افزایش دادن امنیت با هدف کاهش بردار حمله attack vector بود.

Windows Server 2019

این نسخه ویندوز ته تغاری سیستم عامل سرور مایکروسافت است و عضو خانواده سیستم عامل ویندوز NT است.

ویندوز سرور 2019 یک سیستم عاملی است که در محیط های محلی می تواند به Azure متصل شود و با اضافه کردن لایه های امنیتی بیشتر، به شما این امکان را می دهد تا بتوانید برنامه ها و زیرساخت های خودتان را مدرن تر کنید.

جالب است بدانید که ویندوز سرور 2019، در تاریخ 20 مارس سال 2018 معرفی شد و پیش نمایش ویندوز هم همان روز منتشر شد اما در 2 اکتبر 2018 برای دسترسی عمومی منتشر شد.

بهترین نسخه  سرور مجازی ویندوز

برای یافتن بهترین نسخه ویندوز، گام اول و مهم بررسی نیاز های خودتان می باشد در حالت کلی با هر به روز رسانی سیستم عامل ویندوز؛ امکانات و ویژگی های بیشتری  به آن افزوده شده است و شما قابلیت اتصال به آن را با هر دستگاه هوشمندی و هر سیستم عاملی خواهید داشت برای مثال می توانید از لپ تاپ ویندوز یا  Apple MAC OS ، موبایل یا تبلت اندروید یا اپل  به سرور مجازی ویندوز متصل شوید و همچنین در زمینه امنیت رفته رفته در حال پیشرفت است؛ اما اگر از ما انتظار پیشنهادی برای معرفی بهترین نسخه سرور مجازی ویندوز دارید؛ برای مدیریت حساب های آنلاین و مرور صفحات وب اگر سرور مجازی دارید:

سرور مجازی با رم 1GB تا 2GB : ویندوز 2012R2

سرور مجازی با رم 2GB تا 4GB : ویندوز سرور 2016
برای سرورمجازی  با رم بیشتر از 4GB: ویندوز سرور 2019 یا 2016

چرا برخی از شرکت‌ها، سرور مجازی ویندوز را ترجیح می‌دهند؟

سرور مجازی ویندوز برای شرکتی که به طورمنظم و روزانه وابسته به استفاده از محصولات مایکروسافت است؛ انتخاب هوشمندانه ای برای مراحل رشد بعدی خود داشته است. در نتیجه اکثر آنها کار با این سیستم عامل را بنا به تجربه زیاد، بلد هستند. استفاده از سرور مجازی ویندوز برای آنها نوعی مزیت به شمار می‌آید؛ زیرا هزینه آموزش به کارکنان را متحمل نمی‌شوند و همچنین نگرانی ِمدیران این شرکت‌ها از بابت انتقال داده‌هایشان به داخل یا خارج از سرور مجازی، تطبیق داده‌ها با سایر پایگاه‌های داده و غیره بسیار کاهش می‌یابد.

همچنین سرور مجازی ویندوز مزایایی برای مدیران دارد؛ علاوه بر جنبه‌های رابط وآسودگی در استفاده، سرور مجازی ویندوز همچنین تمایل دارد گزینه‌های انعطاف‌پذیرتر و متغیرتری را برای مدیران وب ارائه دهد. به یاد داشته باشید، مایکروسافت تجربه زیادی در طراحی محصولات خود برای بازار تجاری دارد. این سیستم می‌داند که کسب‌وکارها چه چیزی را می‌خواهند یا باید انجام دهند. سیستم سرور مجازی ویندوز طیف وسیع‌تری از عملکردها را نسبت به بسیاری از گزینه‌ها، از جمله کنترل کامل به‌روزرسانی و سفارشی‌سازی عمیق همه تنظیمات، ارائه می‌کند. این امر به ویژه برای متخصصان فناوری اطلاعات با جزئیات بیشتر؛ مفید است که می خواهند منابع وب سایت را برای برآورده کردن نیازهای بسیار خاص ترتیب دهند.

مزیت‌های مدیریت آسان سرور مجازی ویندوز

ارائه‌ قابلیت‌های انعطاف پذیر و متغیر به مدیران شرکت‌‌ها و مجموعه‌های بزرگ و کوچک مزیتی مهم به شمار می آید، همین مزیت باعث شده تا سرور مجازی ویندوز برخی اوقات نسبت به سرور مجازی لینوکس و سرور‌های اختصاصی در اولویت بیشتری باشد.

بنابراین مدیریت سرورهای مجازی ویندوز برای مدیران کسب و کارها بسیار آسان‌تر انجام می‌گیرد، طیف گسترده‌ای از عملکردها مانند کنترل به روز رسانی برنامه‌ها، سفارشی سازی تنظیمات و غیره از جمله دسترسی‌هایی هستند که به کاربران/ مدیران کسب و کارها به واسطه استفاده از سرور مجازی ویندوز داده می‌شود؛ این دسترسی‌ها به طور خاص برای متخصصان IT که قصد مدیریت منابع خود را دارند، بسیار مفید می‌باشد.

 

مقایسه سرور مجازی ویندوز و سرور مجازی لینوکس

همانطور که می‌دانید، ویندوز و لینوکس دو سیستم عامل مختلف هستند، لینوکس محبوب ترین وب سرور است اما ویندوز برای صفحات وب و برنامه‌های خاص ایده‌آل می‌باشد؛ سیستم عامل ویندوز برای اکثر کاربرانی که جزء یوزر‌های معمولی‌ ِهاست (Host) به شمار می‌آیند، مورد نیاز نیست؛ اگر سرور مجازی لینوکس و سرور مجازی ویندوز را با هم مقایسه کنید، به تفاوت‌های آشکاری بین آنها می‌رسید.

تفاوت سرور مجازی ویندوز و لینوکس

نکته: به منظور مقایسه تفاوتهای موجود بین سرور مجازی های مختلف؛ میتوانید با مراجعه به لینک های روبرو با مضامین: مقایسه و تفاوت سرور اختصاصی با سرور مجازی، بررسی ۳ تفاوت اصلی هاست اشتراکی و سرور مجازی و تفاوت سرور مجازی لینوکس با ویندوز و هاستینگ را نیز مورد مطالعه و بررسی قرار دهید❗

مثلا خرید سرور مجازی لینوکس ارزان‌تر از ویندوز است؛ همچنین اوپن سورس می‌باشد. پس نیازی به دریافت لایسنس برای آن ندارید، از این رو اکثر سرور‌های لینوکس رایگان می‌باشند؛ اما در عین حال، لینکوس بصورت سرور خط فرمانی (command-line server) است، اما عملکرد اصلی سرور‌های ویندوز تحت رابط کاربری گرافیکی (GUI) می‌باشد، شاید بتوان اظهار کرد که دلیل محبوبیت سرور مجازی ویندوز به علت دسترسی به بخش گرافیکی آن به شمار می‌رود.

 ویندوز سرور و ویندوز معمولی چه تفاوتی با یک دیگر دارند؟

اولین تفاوتی که این دو ویندوز دارند، نام آن ها است. برای کاربری خانگی و معمولی، شما باید از ویندوز معمولی استفاده کنید.

با این حساب ویندوز سرور به چه درد می خورد؟

زمانی که شما در امور تجاری و شرکت، از سیستم سرور استفاده می کنید، بهتر است به جای استفاده از ویندوز معمولی، از ویندوز سرور استفاده کنید.

تفاوت دیگر ویندوز معمولی و ویندوز سرور در موارد زیر است:

  • فضای ذخیره سازی
  • قابلیت های کنترل شبکه
  • دسترسی ها
  • پشتیبانی ها
  • اتصالات شبکه
  • به روزرسانی ها
  • هزینه های نصب
  • و…

شاید هنوز برایتان تفاوت های این دو ویندوز کامل جا نیوفتاده باشد، نگران نباشید، در ادامه بیشتر در این مورد توضیح می دهیم.

ویندوز معمولی و ویندوز سرور چه تفاوتی در فضای ذخیره سازی دارند؟

این تفاوت بر می گردد به ریشه استفاده از این دو ویندوز! زمانی که شما از ویندوز سرور استفاده می کنید، یعنی در سرویس هایی که از طریق شبکه کاربرد دارند، فضای بیشتری برای ذخیره سازی نیاز دارید تا هم بتوانید کار اشتراک گذاری داده ها و خدمات را بین کاربران انجام دهید.

فراموش نکنید که ویندوز های معمولی تنها برای محاسبات روزانه و کارهای معمولی کابرد دارد و به همین دلیل هم فضای ذخیره سازی و ابزارهای کنترل آن، با همین کارایی آن تنناسب دارد.

تفاوت دسترسی در ویندوز معمولی و سرور

دسترسی در ویندوز معمولی بیشتر از دسترسی در ویندوز سرور است؛ در سیستم های سرور، شما نمی توانید به حساب های کاربری شرکت مایکروسافت دسترسی داشته باشید؛ یعنی شما نمی توانید در یک سیستم دیگر به حساب کاربری مایکروسافت خودتان دسترسی داشته باشید.

اجازه دانلود فایل و موارد ضروری در ویندوز سرور وجود ندارد و شما نمی توانید مانند ویندوز معمولی آن ها را از آفیس اپ دانلود کنید.

تفاوت اتصالات شبکه در ویندوز معمولی و ویندوز سرور

ویندوز سرور می تواند به تعداد بالاتری از شبکه ها وصل شود و این امکان برای ویندوز معمولی وجود ندارد.

شما در ویندوز معمولی دسکتاپ نهایت می توانید به 20 شبکه متصل شوید، در حالی که در ویندوز سرور می توانید به صورت نامحدود به هر تعداد شبکه ای که خواستید متصل شوید.

البته این نکته را نیز فراموش نکنید که شما باید به اندازه کافی ظرفیت سخت افزاری و سطح بالا داشته باشید تا بتوانید از این امکان بهره مند شوید.

به روز رسانی های ویندوز معمولی و ویندوز سرور

در این مورد ویندوز دسکتاپ، گوی سبقت را از ویندوز سرور می گیرد؛ چرا که ویندوز دسکتاپ معمولی آپدیت های بیشتر و سریع تری دارد و بازه های زمانی دقیق و بیشتری دارد؛ اما به روزرسانی در ویندوز سرور، در زمان بندی منظمی اتفاق نمی افتد.

پشتیبانی کردن از هسته ها تفاوت ویندوز معمولی و ویندوز سرور

ویندوز سرور می تواند از تعداد زیادی هسته پشتیبانی کند اما اینکه ویندوز معمولی از چه تعداد هسته پشتیبانی می کند، به میزان بیت نسخه ویندوز مرتبط است.

مثلا نسخه 32 بیتی ویندوز 10 تنها از 32 هسته پشتیبانی می کند و نسخه 64 بیتی از 64 هسته پشتیبانی می کند.

همانطور که حدس می زنید، برنده این مقایسه، ویندوز سرور است.

ویندوز سرور گران تر از سرور ویندوز است!

ویندوز سرور امکانات و ویژگی های تخصصی بیشتری را نسبت به ویندوز معمولی دارد و این تفاوت در امکانات و ویژگی ها، سبب تفاوت در هزینه ها هم می شود و این به معنی آن است که شما باید هزینه بیشتری بابت بابت ویندوز سرور نسبت به ویندوز معمولی بپردازید.

هزینه های نصب، بازیابی اطلاعات، انتقال داده ها و تعمیرات در ویندوز سرور نسبت به ویندوز دسکتاپ بیشتر است.

نحوه انتخاب فضای میزبانی مناسب

اگر تفاوت های فنی و نرم افزاری که در سرور ویندوز و لینوکسی وجود دارد، عامل مهمی که می تواند تعیین کننده انتخاب فضای میزبانی مناسب باشد، زبان برنامه نویسی وب سایت است.

مورد بعدی که باید در نظر داشته باشید، این است که افرادی که به صورت حرفه ای با سیستم کار می کنند، نمی توانند ارتباط خوبی با ویندوز سرور داشته باشند و به همین دلیل توصیه ما این است که از ویندوز معمولی استفاده کنند.

ویندوز سرور با ویندوز دسکتاپ چه شباهت هایی دارند؟

ویندوز سرور و ویندوز معمولی، اصلی ترین شباهتی که دارند، شباهت در محیط دو ویندوز است که محیط کاربری شبیهی دارند (هرچند که محیط ویندوز معمولی بیشتر به مذاق کاربران خوش می آید).

سورس کد شبیه ویندوز سرور و ویندوز معمولی، سبب این شباهت در محیط کاربری شده است.

چگونه به VPS ویندوز وصل شوم؟

مراحل زیر شما را در اتصال به ویندوز VPS خود از ویندوز XP، Vista و Windows 7 راهنمایی می کند:

  1. پس از ورود به سیستم محلی خود، به منوی Start بروید.
  2. Run را انتخاب کنید.
  3. برای دسترسی به دسکتاپ راه دور، mstsc.exe را تایپ کنید.
  4. آدرس IP خود را تایپ کنید و روی Connect کلیک کنید.
  5. اکنون نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کرده و Enter را بزنید

اکنون، می‌توانید از Windows XP، Vista و Windows 7 به Windows VPS خود متصل شوید. اگر نیاز به آموزشی کامل و تصویری برای اتصال از رایانه شخصی به سرور مجازی ویندوز دارید؛ مقاله نحوه اتصال به سرور مجازی VPS ویندوز با ( گوشی و کامپیوتر) را مطالعه کنید.

سخن آخر

وقتی روز به روز به تعداد کسب و کارهای آنلاین افزوده می‌شود، کاملا طبیعی است که داشتن یک سرور مجازی با قیمت مناسب به یک نیاز جدی تبدیل شود؛ بنابراین، پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نزدیک، بیشتر از حالِ حاضر؛ تقاضا برای خرید و استفاده از سرور‌های مجازی افزایش یابد.

در این مقاله نیز تلاش بر این شد تا جزئی‌ترین و مهم‌ترین اطلاعات مربوط به سرور مجازی ویندوز ارائه داده شود؛ در صورتی‌که نیاز به خرید یا کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه داشتید، می‌توانید با همکاران ما در بخش گفتگو آنلاین آسام سرور ارتباط بگیرید؛ حتی اگر نمی‌دانید که آیا به یک سرور مجازی نیاز دارید یا خیر، می‌توانید با کمک تیم آسام سرور بررسی لازم را داشته باشید؛ تشکر از همراهی و حسن انتخاب شما.

سوالات متداول:

مهم‌ترین معیار برای انتخاب یک سرور مجازی معمولاً موقعیت جغرافیایی آن است؛ شما باید ببینید که دیتاسنتر انتخابی‌تان دقیقا در کجا واقع شده است و سپس اقدام به خرید سرویس مورد نظر داشته باشید.

داشتن دانش و تخصص و تجربه در این رابطه بسیار اهمیت دارد. لذا اگر هیچ اطلاعی از چگونگی مدیریت سرور‌های مجازی ندارید بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من امیررضا انصاری فارغ التحصیل رشته اینترنت و شبکه های گسترده هستم. از سال ۹۵ فعالیت خودم در زمینه آی تی را شروع کرده ام. همیشه در حال یادگیری بوده ام و امیدوارم مطالب من در این وبلاگ برای خوانندگان مفید واقع شود.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید