شما برای مطالعه این مقاله فقط 10 دقیقه وقت نیاز دارید

fix-missing-operating-system-in-windows

حل خطای Missing Operating System در ویندوز

5/5 - (1 امتیاز)

در حالت عادی، هر بار که روی دکمه پاور لپ تاپ خود کلیک می کنید، تنظیمات بایوس سیستم شما هارددیسک را شناسایی می کند، پارتیشن مربوط به سیستم عامل ویندوز را بارگذاری می کند و صفحه login به سیستم را در اختیار شما قرار می دهد. اما قرار نیست همیشه این اتفاق بیافتد. کاربران زیادی مثل شما هستند که موقع روشن کردن سیستم خود به جای صفحه ورود با یک صفحه سیاه حاوی خطای  Missing Operating System در ویندوز یا Operating System Not Found روبرو می شوند و تمام شور و شوق لازم برای شروع روز کاری را از دست می دهند. 

دلایل زیادی وجود دارد که می تواند باعث بروز مشکل Missing Operating System در ویندوز شود. پیکربندی نادرست بایوس، اختلال در عملکرد هارد و خرابی برخی از فایل ها لازم برای بوت کردن سیستم از مهم ترین آنها هستند که هر کدام راهکارهای خاص خود را دارند و قابل حل هستند.

سیستم عامل قلب لپتاپ یا کامپیوتر شما است و این امکان را به شما می دهد که با سخت افزار سیستم خود تعامل برقرار کنید و عدم شناسایی ویندوز، بدترین اتفاقی است که می تواند برای یک کاربر ویندوز بیافتد. ولی نیازی به هیچگونه ترس و نگرانی نیست. خطای Operating System Not Found دلایل زیادی دارد که ما سعی می کنیم تمام راه حل های کاربردی و مفید برای حل این خطا را در اختیار شما قرار دهیم تا هر چه سریع تر این پروسه دلهره آور را پشت سر بگذارید.

اگر از طرفداران پر و پا قرص ویندوز هستید و برای انجام پروژه یا هر کار دیگری نیاز به یک سرور قدرتمند و امن دارید، توصیه می کنیم که به صفحه خرید سرور مجازی ویندوز ما مراجعه کنید و از بین پلن های فوق العاده ای که برای شما ارائه داده ایم، بهترین گزینه را برای خود انتخاب کرده و استارت مسیر موفقیت آمیز خود را بزنید.

حالا بیایید دلایل پیدا نشدن سیستم عامل ویندوز و روش های رفع خطای Missing Operating System در ویندوز را بررسی کنیم:

 دلایل اصلی خطای Missing Operating System در ویندوز

اگر سیستم ویندوز خود را روشن کردید و بعد از چند ثانیه صبر کردن، با یک صفحه سیاه حاوی پیام Missing Operating System مواجه شده اید، احتمالاً مسائلی وجود دارد که مانع بوت شدن سیستم عامل ویندوز شما شده اند.

مسائل زیر از جمله مهم ترین دلایلی هستند که باعث بروز مشکل Operating System Not Found در ویندوز می شوند:

  • پیکربندی نادرست بایوس
  • خرابی MBR
  • عدم شناسایی هارد توسط بایوس
  • خرابی کابل بین بایوس و هارددیسک
  • خطای BCD
  • خرابی هارددیسک
  • غیرقابل دسترس بودن پارتیشن ذخیره سازی فایل های بوت ویندوز
  • فعال بودن پارتیشن اشتباه به جای پارتیشن درست حاوی MBR

همه این دلایل، راه حل های خاص خود را دارند. توصیه ما این است است که قبل از هر کاری، با فشردن کلید ترکیبی Ctrl+Alt+Del، سیستم خود را ری استارت کنید. بعد اگر دیدید که مشکل عدم شناسایی سیستم عامل ویندوز حل نشد، راه حل های دیگر را امتحان کنید.

ما قصد داریم راه های حل مشکل Missing Operating System در ویندوز را با تمام جزئیات در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر می خواهید هر چه سریع تر از این مرحله استرس زا رد شوید و به سیستم ویندوز خود دسترسی پیدا کنید، ادامه مقاله را از دست ندهید.

۱. وضعیت هارددیسک را بررسی کنید.

عدم شناسایی هارد توسط بایوس یکی از مهم ترین دلایل lost شدن ویندوز است. به این صورت که اگر دیسک سیستم شما توسط بایوس شناسایی نشود، تمام فایل ها مخصوصاً فایل های مربوط به سیستم عامل ویندوز غیرقابل دسترس می شوند و نمی توان از آن برای بارگذاری سیستم عامل و خواندن و نوشتن داده ها استفاده کرد. 

با طی مراحل زیر می توانید از شناسایی هارد توسط بایوس مطمئن شوید:

یکی از دکمه ها F12 یا F10 را فشار داده و نگهدارید و همزمان دکمه power سیستم را فشار دهید تا وارد تنظیمات بایوس شوید.

از طریق تب Main بخش مربوط به Primary Master ،Primary Slave ،Secondary Master و Secondary Slave را پیدا کنید. بررسی شناسایی هارد توسط بایوس

اگر همه این گزینه ها در وضعیت None یا Not Detected قرار داشتند می توانید مطمئن باشید که بایوس قادر به شناسایی هارددیسک سیستم نیست. ما در مقاله روش های حل مشکل عدم شناسایی هارد در ویندوز تمام راهکارهای لازم برای رفع این مشکل را بررسی کرده ایم که در صورت تمایل می توانید از آنها کمک بگیرید.

۲. دستگاه بوت درست را انتخاب کنید.

معمولاً وقتی دستگاه بوت مناسب برای راه اندازی سیستم انتخاب نشود، کاربران با خطای Missing Operating System در ویندوز ۱۰ مواجه می شوند. به عنوان مثال، اگر به جای هارددیسک، اولویت با درایو USB یا CD باشد، عملیات شناسایی سیستم عامل با مشکل مواجه می شود و در نتیجه، به جای ویندوز، یک صفحه سیاه حاوی پیام Operating System Not Found باز می شود.

برای این که ترتیب درستی را برای راه اندازی سیستم عامل لحاظ کنید، باید وارد بایوس شوید و تنظیمات لازم را انجام کنید.

برای این کار کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

سیستم خود را روشن کنید و بسته به مدل دستگاه خود، یکی از کلیدهای F1، F2، del یا esc را فشاردهید تا وارد بایوس شوید.

پس از ورود به بایوس، به تب Boot بروید.

از بین دستگاه های موجود در لیست بوت، با استفاده از دکمه های جهتی بالا و پایین، مکان نما را روی Hard Drive قرار دهید و سپس دکمه + را فشار دهید و دستگاه Hard drive را به ابتدای لیست بوت بیاورید.قرار دادن هارد در اول لیت بوت برای حل خطای missing operating system در ویندوز

سپس، F10 را فشار دهید تا این تغییر را ذخیره کرده و از محیط بایوس خارج شوید.

دوباره سیستم را ری استارت کنید و ببینید که ویندوز به درستی بارگیری می شود یا نه.

۳. BCD را بازسازی کنید.

(Boot Configuration Data (BCD حاوی لیست تمام فایل ها و المان های لازم برای راه اندازی سیستم است. حالا اگر این فایل حاوی فایل های آسیب دیده یا ناقص باشد یا خود فایل BCD غیرفعال باشد، پروسه راه اندازی سیستم ویندوز به مشکل می خورد.

برای حل این مشکل به یک دستگاه قابل بوت حاوی یک کپی از ویندوز نصب شده روی دستگاه خود دارید. پس اگر دستگاه فلش قابل بوت ویندوز مربوط به سیستم خود را تهیه کرده اید، وقت آن است که مراحل زیر را اجرا کنید:

دستگاه موردنظر را به سیستم وصل کنید و بعد از اینکه windows setup باز شد، روی Repair your computer کلیک کنید.

* اگر این صفحه برایتان باز نشد، به احتمال زیاد اولویت بوت با دستگاه دیگری است که برای تغییر آن کافیست به بایوس بروید و از منوی بوت، اولویت را به فلش USB یا سی دی موردنظر بدهید و سپس سیستم را مجدداً ری استارت کنید.

بعد که محیط بازیابی باز شد، به ترتیب زیر پیش بروید:

Troubleshoot > Advanced options > Command prompt

بعد اینکه خط فرمان باز شد، دستور زیر را اجرا کنید:

bootrec /rebuildbcd

دستور exit را اجرا کنید تا از خط فرمان خارج شوید.

الان سیستم را ری استارت کنید تا ببینید مشکل حل شده است یا نه.

۴. MBR را تعمیر کنید.

MBR روشی است که برای پارتیشن بندی هارددیسک استفاده می شود و حاوی اطلاعات مهمی مثل جدول پارتیشن بندی و کد بوت (Boot Code) است. حالا اگر یک عملیات اشتباه یا حمله ویروسی باعث آسیب MBR شود و به این ترتیب، کد ویژه بوت که در سکتور اول هارد دیسک قرار دارد هم صدمه ببیند، راه اندازی ویندوز با خطای Missing Operating System همراه می شود.

کلیک کنید  آموزش تغییر مسیر ورودی و خروجی (I/O) در لینوکس

دقیقاً مثل روش بازسازی BCD، برای تعمیر یا بازسازی MBR هم نیاز به یک فلش USB قابل بوت حاوی ویندوز نصب شده روی سیستم خود دارید. بعد که این دستگاه را تهیه کردید، مراحل زیر را دنبال کنید:

فلش یا سی دی را به سیستم خود وصل کنید.

صبر کنید تا windows setup باز شود و بعد روی Repair your computer کلیک کنید.

بعد که محیط بازیابی باز شد، به ترتیب زیر پیش بروید:

Troubleshoot > Advanced options > Command prompt

با اجرای دستور زیر، می توانید MBR را تعمیر کنید:

bootrec /fixmbr

ولی با اجرای دستورات زیر هم می توانید این پروسه تعمیر و بازسازی را تکمیل کنید که کاملاً اختیاری هستند و فقط با دستور بالا هم می توانید MBR را تعمیر کنید:

bootrec /fixboot

bootrec /rebuildbcd

بعد از اجرای این دستورات، exit را اجرا کرده و سپس سیستم خود را ری استارت کنید و ببینید که خطای Missing Operating System در ویندوز حل شده است یا نه.

۵. پارتیشن اصلی را فعال کنید.

اگر با اجرای روش های بالا باز هم موفق به حل ارور  Operating System Not Found در ویندوز نشده اید، احتمالاً پارتیشن اصلی حاوی ویندوز، غیرفعال است چون وقتی ویندوز در حالت Legacy BIOS + MBR اجرا می شود، باید پارتیشن سیستمی یا بوت در حالت فعال قرار داشته باشد تا MBR بتواند عملیات بوت را به مدیر بوت انتقال دهد و ویندوز را پیدا کند. 

برای حل این مشکل از ابزار diskpart استفاده خواهیم کرد. پس اگر آماده اید، مراحل زیر را برای فعال سازی پارتیشن اصلی سیستم طی کنید:

فلش قابل بوت یا سی دی حاوی فایل ویندوز را به سیستم وصل کنید.

بعد از اینکه پنجره windows setup باز شد، روی Repair your computer کلیک کنید.

بعد که محیط بازیابی باز شد، به ترتیب زیر پیش بروید:

Troubleshoot > Advanced options > Command prompt

دستور زیر را اجرا کنید تا وارد کنسول پارتیشن بندی دیسک شوید:

diskpart

سپس برای مشاهده لیست پارتیشن ها، دستور زیر را اجرا کنید:

list disk

شماره دیسک حاوی سیستم عامل را پیدا کنید. اگر هم فقط یک دیسک دارید، باید همان عدد 0 را وارد کنید.

بعد از پیدا کردن شماره دیسک موردنظر، دستور زیر را اجرا کنید تا دیسک موردنظر انتخاب شود ( در این مثال، چون فقط یک دیسک داشتیم، شماره مربوط به آن یعنی عدد 0 را قرار دادیم): 

select disk 0

بعد نوبت به بررسی پارتیشن های این دیسک می رسد. پس دستور زیر را اجرا کنید:

list partition

از لیست پارتیشن ها، شماره پارتیشی که حاوی سیستم عامل ویندوز است را پیدا کنید (معمولاً حاوی فیلد Primary ،Reserved یا Boot است) و در دستور زیر لحاظ کنید تا آن پارتیشن انتخاب شود:

select partition 1

بعد با اجرای دستور زیر، آن را فعال کنید:

active

فعال سازی پارتیشن حاوی ویندوز برای حل مشکل operating system not found

بعد از اینکه این مراحل را تکمیل کردید، سیستم خود را ری استارت کنید و ببینید که مشکل پیدا نشدن ویندوز حل شده است یا نه. 

۶. از قابلیت تعمیر خودکار استفاده کنید.

ویندوز دارای یک قابلیت داخلی به اسم Startup Repair است که تمام مشکلات راه اندازی سیستم را به طور خودکار شناسایی و تعمیر می کند. برای استفاده از این قابلیت، نیاز به دیسک حاوی فایل ویندوز نصب شده روی سیستم خود دارید که این دیسک می تواند به صورت فلش قابل بوت یا CD/DVD باشد. 

پس اگر این دیسک را تهیه کرده اید، مراحل زیر را اجرا کنید:

فلش یا CD/DVD حاوی ویندوز را به سیستم وصل کنید و سیستم خود را با آن بوت کنید.

بعد از طی مراحل انتخاب زبان، زمان و ورودی کیبورد، روی Next کلیک کنید.

از پنجره راه اندازی ویندوز، روی Repair your computer کلیک کنید.

ابتدا گزینه Troubleshoot و سپس گزینه Advanced را انتخاب کنید.

بعد گزینه Startup Repair را انتخاب کنید تا پروسه خطایابی و تعمیر به طور خودکار شروع شود.تعمیر خطاهای مربوط به استارت اپ ویندوز

بعد از این که این خروجی این مرحله را مشاهده کردید، سیستم خود را ری استارت کنید و ببینید که خطای خطای Missing Operating System در ویندوز ۱۰ برطرف شده است یا نه.

۷. UEFI secure boot را فعال/غیرفعال کنید.

طبق گزارشات برخی از کاربران ویندوز، فعال سازی یا غیرفعال سازی UEFI secure boot هم می تواند باعث گم شدن ویندوز و در نتیجه خطای an operating system wasn’t found در ویندوز شود. در واقع، فریمور UEFI که همراه سیستم ارائه می شود، در حالت فعال قرار دارد و فعال بودن این ویژگی با برخی از سیستم ها سازگار است ولی در برخی دیگر باعث ایجاد اختلال می شود. 

پس با تغییر وضعیت فعلی UEFI secure boot در سیستم خود، متوجه می شوید که این ویژگی با سیستم شما فعال است یا نه. بعد متناسب با آن، نسبت به فعال سازی یا غیرفعال سازی آن اقدام کنید.

سیستم خود را روشن کلید و کلید بایوس مناسب سیستم خود مثل F10، F12 یا esc را فشار دهید تا وارد تنظیمات بایوس شوید.

تب Security را انتخاب کنید.

حالت Secure Boot را به صورت برعکس تغییر دهید. (اگر فعال بود، غیرفعال و اگر غیرفعال بود، فعال کنید)فعال سازی یا غیرفعال سازی UEFI secure boot

سیستم خود را ری استارت کنید و وضعیت بوت شدن ویندوز را بررسی کنید. 

۸. تنظیمات بایوس را ریست کنید.

در صورتی که سیستم شما هنوز قادر به تشخیص ویندوز نیست، می توانید روش ریست کردن بایوس را هم امتحان کنید. این یک راهکار بسیار ساده است و در اغلب مواقع برای عیب یابی خطا مفید است.

با مراحل زیر می توانید تنظیمات بایوس را به حالت اولیه برگردانید:

سیستم خود را روشن کلید و کلید بایوس مناسب سیستم خود مثل F10، F12 یا esc را فشار دهید تا وارد تنظیمات بایوس شوید.

تمام تب ها را بررسی کنید و به دنبال گزینه ای حاوی Reset to default یا Setup default باشید.

بعد، آن را انتخاب کنید و Enter را بزنید و پیام تایید را هم با انتخاب yes رد کنید. ریست کردن تنظیمات بایوس برای حل خطای missing operating system در ویندوز

در آخر، از تب Exit گزینه Exit saving changes را انتخاب کنید.

سپس، بررسی کنید ویندوز شما با موفقیت بالا می آید یا نه.

۹. ویندوز را مجدداً نصب کنید.

اگر با راهکارهای بالا به نتیجه نرسیدید، شاید دیگر وقت آن است که ویندوز جدیدی را در دستگاه خود نصب کنید. با اینکه اجرای این روش باعث حذف تمام داده های موجود در پارتیشن اصلی نصب ویندوز می شود ولی وقتی نمی توانید به این داده ها و فایل ها دسترسی پیدا کنید، چاره دیگری نیست.

ما آموزش های کاملی را برای نصب ویندوز ۷، ویندوز ۸، ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ آماده کرده ایم که به کمک آنها می توانید این پروسه را به راحتی و بدون هیچ خطایی پشت سربگذارید.

روش های بالا از پرکاربردترین و موثرترین راهکارهای حل خطای Missing Operating System در ویندوز هستند که اگر آنها را به ترتیب و با دقت اجرا کنید، مطمئناً مشکل خود را به راحتی حل خواهید کرد. 

سخن آخر

خطای پیدا نشدن ویندوز موقع استارت سیستم، دلایل زیادی دارد که پیکربندی نادرست بایوس و خرابی هارد از مهم ترین آنها هستند. ما سعی کردیم در این مقاله برای هر کدام از این دلایل، راهکارهای موثری را ارائه دهیم تا هر چه سریع تر این پروسه دلهره آور را پشت سر بگذارید. اگر به غیر از این روش ها، روش های دیگری را هم سراغ دارید که می تواند برای حل این مشکل کارساز باشد، خوشحال می شویم که در قسمت دیدگاه ها با ما درمیان بگذارید تا با همکاری همدیگر، راهکارهای جامع تر و کامل تری را در اختیار کاربران قرار دهیم.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال، درخواست و نیاز به راهنمایی، می توانید با ثبت نظر خود، با ما وارد ارتباط شوید تا هر چه زودتر به شما پاسخ دهیم.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من زهرا پیرجانی دانشجوی رشته نرم افزار هستم. علاقه ای که به یادگیری مطالب جدید دارم باعث شد که انگیزم برای فعالیت در حوزه تولیدمحتوا بیشتر شود. تمام تلاشم این است که با درک کامل موضوع، محتوایی ساده و کامل تهیه کنم که برای همه علاقمندان مفید و کاربردی باشد. یادگیری مطالب جدید و آموزش اونها به بقیه، بهترین کاری هست که می توانم برای رشد خودم و همچنین کمک به رشد علاقمندان به مباحث مورنظر انجام بدم.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید