شما برای مطالعه این مقاله فقط 41 دقیقه وقت نیاز دارید

what-is-dedicated-servers

سرور اختصاصی چیست؟

4.7/5 - (19 امتیاز)

سرور اختصاصی یا همان dedicated server به زبان ساده، کامپیوتر قدرتمندی است که در مرکز داده یا همان دیتاسنتر نگهداری می شود. تمامی داده ها، پردازش ها و رد و بدل اطلاعاتی که در فضای اینترنت و شبکه صورت می گیرد، توسط سرور ها انجام می شود. اجزای یک سرور اختصاصی مانند یک کامپیوتر شخصی، شامل سی پی یو، رم، فضای ذخیره سازی، مادربورد، کارت شبکه و غیره است.

با سرور اختصاصی محدودیتی وجود ندارد و بر حسب نیاز خود، از سرور استفاده های مختلفی داشته باشید؛ سرور اختصاصی سرویس کامپیوتری قدرتمند و دارای قدرت پردازشی بالا به همراه منابع اختصاصی میباشد که میتوانید بصورت دلخواه سرور مورد نظر خود را در حالت های متفاوتی سفارشی سازی کنید و استفاده نمائید. معمولاً برای سایت های بزرگ و توسعه دهندگان این نوع سرور توصیه میشود؛ همچنین تمام منابع آن بصورت اختصاصی در اختیار شما میباشد، در نظر داشته باشید با توجه به ویژگی های خاصی که دارد، هزینه این نوع سرور ها نیز تا حدودی بیشتر از سرور های مجازی خواهد بود.

اگر فرصتی برای مطالعه این مقاله ندارید به منظور تسریع بخشیدن در جهت آشنایی بیشتر با سرور اختصاصی پادکستی برایتان در نظر گرفته ایم که می توانید با صرف چند دقیقه از زمان ارزشمندتان از این پادکست نهایت استفاده را ببرید.

در حال بارگذاری پخش کننده...

با سرور اختصاصی محدودیتی وجود ندارد و شما می توانید بر حسب نیاز خود، از سرور استفاده های مختلفی داشته باشید؛ سرور اختصاصی سرویس کامپیوتری قدرتمند و دارای قدرت پردازشی بالا به همراه منابع اختصاصی است که می توانید به صورت دلخواه سرور مورد نظر خود را در حالت های متفاوتی سفارشی سازی کنید و استفاده کنید.

معمولاً برای سایت های بزرگ و توسعه دهندگان این نوع سرور توصیه می شود؛ همچنین تمام منابع آن به صورت اختصاصی در اختیار شما است، در نظر داشته باشید با توجه به ویژگی های خاصی که دارد، هزینه این نوع سرور ها نیز تا حدودی بیشتر از سرور های مجازی خواهد بود.

تفاوت یک سرور با کامپیوتر شخصی در این است که تجهیزات استفاده شده در سرور اختصاصی بسیار قوی تر هستند. برای مثال در سرور اختصاصی، از سری های مخصوص سی پی سو مانند Xeon استفاده می شود. البته در سرور، علاوه بر تجهیزات ذکر شده، از قطعات دیگری مانند Raid Controller نیز استفاده می شود که در مقاله دیگری به آن خواهیم پرداخت. تا اینجا تا حدودی به مفهوم سرور اشاره کردیم، در ادامه بیشتر در مورد این که سرور اختصاصی چیست صحبت خواهیم کرد. همراهمان باشید.

فهرست مطالب

سرور چیست؟

زمانی که داریم در مورد سرور صحبت می کنیم، یعنی داریم در مورد گنجینه ای صحبت می کنیم که رازدار اطلاعات و داده های شما است و آن ها را در خودش جای می دهد. این گنجینه یک کامپیوتر قدرتمند است که به صورت 24 ساعته روشن است و اینترنت پرسرعت نیز دارد. زمانی که شما آدرس سایت ما را در مرورگر خودتان وارد کنید، سروری که سایت ما بر روی آن آپلود شده است، اطلاعاتی که شما نیاز دارید و به دنبال مشاهده آن هستید را به مرورگر شما ارسال می کند و شما می توانید آن را در مرورگرتان مشاهده کنید.

البته شما تنها به اطلاعاتی می توانید دسترسی داشته باشید که ما اجازه دسترسی آن ها را داشته باشیم. هرچه باشد سرور رازدار ماست!

ویژگی های کلیدی سرور اختصاصی

اگر بخواهیم به صورت ساده در این زمینه توضیح دهیم، باید بگوییم که در سرور اختصاصی، امکاناتی که وجود دارد، به صورت کاملا اختصاصی در اختیار شما یا سایت شما قرار می گیرد و بر خلاف هاست اشتراکی، قرار نیست که منابع و امکانات را با کسی شریک شوید! البته نحوه شرایط مدیریتی سروری که در اختیار مشتریان قرار داده می شود، مانند سرور مجازی یا همان vps است.

اگر در مورد سرور مجازی اطلاعاتی ندارید یا دوست دارید بیشتر در این باره بدانید، مقاله سرور مجازی چیست در آسام سرور را مطالعه کنید❗

سرور های اختصاصی نسبت به منابع و قدرت پردازشی که دارند، می توانند استفاده های متفاوتی داشته باشند؛ مزیت یک سرور اختصاصی در این است که هنگام سفارش می توانید آن را سفارشی سازه کرده و میزان منابع هر قطعه را نسبت به نیاز خود انتخاب کنید. برای مثال اگر قصد استفاده از سرور اختصاصی به عنوان سرور پشتیبانی داده یا همان بکاپ را دارید، می توانید فقط میزان فضای ذخیره سازی را افزایش دهید و از انتخاب سی پی یو و رم قدرتمد صرف نظر کنید که این موضوع سبب کاهش هزینه های شما و صرفه جویی نیز می شود.

انواع سرور

دسته بندی سرور ها بر اساس اهدافشان صورت می گیرد؛ به نمونه هایی از انواع سرور اشاره خواهیم کرد:

سرور برنامه: برنامه ای در رایانه در یک شبکه توزیع شده که منطق تجاری یک برنامه کاربردی را ارائه می دهد.

سرور پروکسی: نرم افزاری که به عنوان یک واسطه بین یک دستگاه نقطه پایانی، مانند رایانه و سرور دیگری که کاربر یا مشتری از آن درخواست خدمات می کند، عمل می کند.

سرور پست الکترونیکی: برنامه‌ای که ایمیل‌های دریافتی را از کاربران محلی، افرادی در همان دامنه و فرستنده‌های راه دور دریافت می‌کند و ایمیل‌های خروجی را برای تحویل ارسال می‌کند.

سرور مجازی: بر خلاف سرورهای سنتی که به عنوان یک سیستم عامل بر روی سخت افزار ماشین نصب می شوند، سرورهای مجازی تنها بر اساس تعریف در نرم افزار تخصصی به نام Hypervisor وجود دارند؛ هر هایپروایزر می تواند صدها یا حتی هزاران سرور مجازی را به طور هم‌زمان اجرا کند. به کمک Hypervisor سخت افزار مجازی را به شکل یک سخت افزار فیزیکی واقعی تداعی می شود. هایپروایزر وظیفه انتقال نیازهای واقعی محاسبات و ذخیره‌سازی را به سخت‌افزار واقعی زیر آن دارد که در بین سایر سرور مجازی ها به اشتراک می گذارد؛ شایان‌ذکر است که از سخت افزار مجازی در سرور مجازی استفاده می شود.

برنامه ای است که بر روی یک سرور مشترک اجرا می شود و به گونه ای پیکربندی شده است که به نظر هر کاربر کنترل کامل یک سرور را در اختیار دارد.

سرور پایگاه داده: این سرور وظیفه میزبانی یک یا چند پایگاه داده را بر عهده دارد. پرس و جوهای پایگاه داده برای بازیابی داده ها از پایگاه داده ای که روی سرور میزبانی شده است از طریق برنامه های کاربردی سرویس گیرنده انجام می شود.

سیستم عامل همچنین ابزاری را برای مشتریان فراهم می کند تا با برنامه سرور ارتباط برقرار کنند. برای مثال، آدرس IP سرور و نام دامنه کاملاً واجد شرایط، در سطح سیستم عامل اختصاص داده می شود. (اگر دوست دارید که بیشتر در مورد ip بدانید، می توانید به مقاله ip چیست در سایت آسام سرور مراجعه کنید.)

اجزای سرور

در این بخش می خواهیم با اجزای سرور آشنا شویم و بدانیم که سرور از چه بخش هایی تشکیل شده است.

سخت افزار

سرورها از چندین مؤلفه و اجزای فرعی مختلف تشکیل شده اند. در سطح سخت‌افزار، سرورها معمولاً از یک شاسی رک شامل منبع تغذیه، برد سیستم، یک یا چند CPU، حافظه، ذخیره‌سازی، یک رابط شبکه و یک منبع تغذیه تشکیل می‌شوند.

اکثر سخت افزارهای سرور از مدیریت خارج از باند از طریق پورت شبکه اختصاصی پشتیبانی می کنند. مدیریت خارج از باند، مدیریت و نظارت سطح پایین سرور را مستقل از سیستم عامل امکان پذیر می کند. سیستم های مدیریت خارج از باند را می توان برای روشن یا خاموش کردن سرور از راه دور، نصب سیستم عامل و انجام نظارت بر سلامت استفاده کرد.

  • سیستم های عامل

جزء دیگر سیستم عامل سرور است. یک سیستم عامل سرور، مانند ویندوز سرور یا لینوکس، به عنوان پلتفرمی عمل می کند که برنامه ها را قادر به اجرا می کند. سیستم عامل دسترسی برنامه ها را به منابع سخت افزاری مورد نیاز آن‌ها فراهم می کند و اتصال شبکه را فعال می سازد.

 پهنای باند

پهنای باند به عنوان مقدار داده ای است که در بازه زمانی مشخص از یک نقطه به نقطه دیگر در یک شبکه در حرکت است. به طور معمول، پهنای باند بر حسب بایت در ثانیه اندازه گیری می شود.

پهنای باند در ابتدا بر حسب بایت در ثانیه اندازه گیری می شد و به صورت bps بیان می شد. با این حال، شبکه های امروزی معمولاً دارای پهنای باند بسیار بالاتری نسبت به آن چیزی هستند که می توان با استفاده از چنین واحدهای کوچکی به راحتی بیان کرد. اکنون مشاهده اعداد بالاتری که با پیشوندهای متریک نشان داده می شوند، رایج است، مانند Mbps، (مگابیت در ثانیه)، Gbps (گیگابایت در ثانیه) یا Tbps (ترابایت در ثانیه).

اصطلاح پهنای باند به ظرفیت انتقال یک اتصال یا مقدار حجم داده ها در ثانیه اشاره دارد و عامل مهمی در تعیین کیفیت و سرعت یک شبکه یا اتصال به اینترنت است.

با یک مثال تعریف پهنای باند را شفاف سازی می نماییم؛ اگر ما سرور اختصاصی را یک ساختمان در نظر بگیریم برای رسیدن به آن باید از مسیر و خیابانی عبور کنیم که هر خیابان دارای ظرفیت و لاین هایی برای تردد (مثلاً 2 باندِ یا 3 باندِ) هستند که در دنیای مجازی برای اتصال و دسترسی به سرور اختصاصی به ظرفیت خیابان ها پهنای باند یا Bandwidth می گویند.

جالب توجه این است که در این خیابان ها تنها شما تردد ندارید؛ افرادی زیادی برای رسیدن به ساختمان شما (سرور شما) از این مسیر عبور می کنند.

برای درک بهتر می توانید مقاله پهنای باند یا Bandwidth چیست؟ را مطالعه کنید.

ترافیک چیست؟

ترافیک شبکه مقدار داده ای است که در هر زمان معین در یک شبکه کامپیوتری جابه‌جا می شود. ترافیک شبکه که به آن ترافیک داده نیز می گویند، به بسته های داده تقسیم می شود و قبل از اینکه توسط دستگاه گیرنده یا رایانه جمع آوری شود، از طریق شبکه ارسال می شود.

ترافیک شبکه دو جریان جهت دار شمال-جنوب و شرق-غرب دارد. ترافیک بر کیفیت شبکه تأثیر می‌گذارد، زیرا حجم بالای ترافیک غیرمعمول می‌تواند به معنای سرعت دانلود پایین یا اتصال ناقص از طریق پروتکل اینترنت (VoIP) باشد. ترافیک همچنین با امنیت مرتبط است زیرا حجم غیرعادی زیاد ترافیک می تواند نشانه حمله باشد.

همان‌طور که بالاتر مثالی از پهنای باند زدیم؛ اگر در همان خیابانی که برای دسترسی به ساختمان شما؛ افراد زیادی هم‌زمان جهت دریافت خدمات در حرکت باشند و حتی ممکن است این افراد چندین مرتبه این مسیر را با این هدف طی کنند؛ این حجم از افراد سبب ایجاد ترافیک می شوند.

در دنیای مجازی به این افراد و خودروها؛ داده ها و اطلاعات می گویند که در مسیر رسیدن به سرور اختصاصی شما در حال جابجایی هستند و می توانند ترافیک ایجاد نمایند و متأسفانه مقدار انتقال و جابه‌جایی این داده ها محدودیتی دارند.

سخت افزار سرور اختصاصی چه ویژگی هایی دارد؟

در ادامه تصمیم به توضیح درباره ویژگی های سخت افزاری هنگام کار با سرور اختصاصی داریم.

 CPU

قطعاً که داشتن پردازشگر قدرتمند از مزایای دلپذیر سرور ها در مقایسه با کامپیوتر های خانگی به شمار می رود. شرکت Intel سازنده ی این پردازشگر ها بوده است که اخیراً سری E در سرور ها؛ محبوب ترین پردازشگر ها شناخته شده است که E1 تا E5 ارتقا یافته است و به دنبال نام آن ها مدل پردازشگر ها با استفاده از اعداد و مشخصه ای از نسخه ها تکمیل می شوند. تا به امروز قدرتمند ترین مدل CPU که بسیار گران قیمت نیز می باشد می توان E5-2690 V4 را مثال زد.

اجاره سرور اختصاصی که دارای پردازنده هایی از E1 تا E3 است امکان پذیر است. جستجوی نام پردازنده در سرور اختصاصی، مشخصات پردازنده را ارائه می کند. قابلیت مجازی سازی این CPU یکی از ویژگی های کلیدی آن است؛ آن‌ها VT-x و VT-d نامیده می شوند، لازم به ذکر است که مجازی سازی در پردازنده هایی که فاقد این قابلیت ها هستند؛ امکان پذیر نیست.

RAM

یکی دیگر از عواملی که ما را به خرید سرور اختصاصی سوق می دهد مقدار حافظه رم قابل توجه آن است که به دلیل پشتیبانی سرور ها از مقادیر زیاد حافظه رم آن را از دیگر سیستم ها متمایز ساخته است. شاید باور نکنید اما یک سرور اختصاصی توانایی پشتیبانی از حافظه 3 ترابایتی را دارد.

هارد HDD

سرورها می توانند در حجم بالا ذخیره شوند. فناوری SAS توسط ذخیره سازهای نصب شده بر روی سرور استفاده می شود که مخصوص هارد های سرور هستند و به سرور های SAS معروف‌اند. هارد دیسک های طراحی شده برای سرورها؛ 2.5 اینچ در نظر گرفته‌شده است اما هارد های رایج 3.5 اینچی هستند که در اکثر رایانه ها عادی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • SAS

هارد های مغناطیسی SAS در مدل های 5400، 7200، 10K و 15K دور در دقیقه با طیفی متنوع از سرعت چرخش هارد موجود هستند. سرعت خواندن و نوشتن آن ها با سرعت چرخش افزایش می یابد.

  • SSD

معمولاً هارد های SSD با سرعت خوبی که دارند؛ در سرور ها کاربردی تر هستند. این هاردها به دلیل فناوری پیشرفته خود؛ هزینه زیادی دارند و البته که با هارد SSD که برای سیستم های عادی مورد استفاده قرار می گیرند؛ تفاوت دارند.

  • NVME

درهارد NVME؛ از معماری و فناوری SSD استفاده شده است و در یک اسلات PCI نصب می شوند؛ اما در پهنای باند و اندازه با هارد SSD متفاوت است و این تنها تمایز آن با SSD نبوده بلکه در مقایسه با SSD، این نوع هارد گران‌تر و سریع‌تر است.

پورت SFP و کارت شبکه

کارت شبکه به عنوان OnBoard روی سرورها مستقر می شود که در این کارت شبکه چهار پورت وجود دارد که هر یک از سرعت شبکه متفاوت 10/100/1000 مگابایت پشتیبانی می کنند. اگر که تنظیمات شبکه خاصی نداشته باشد؛ کابل شبکه تنها در صورت تحویل سرور به یکی از پورت های سرور وابسته آن متصل می شود. فیبر نوری راه حل خوبی برای دسترسی به سرعت بیش از 1 گیگابایت در شبکه است که برای استفاده از فیبر نوری لازم است بر روی سرور کارت شبکه اختصاصی بی افزایید.

 رک چیست؟

رک به گونه ای طراحی شده است که سرورها در یک قاب فلزی با اندازه استاندارد به گونه ای مرتب و سریالی قرار بگیرند. رک یکی از مفیدترین موارد در سخت افزار فناوری اطلاعات است که به شما امکان می دهد چندین سرور را در یک ساختار به صرفه در فضا رک ذخیره کنید.

رک ها طول و عرض اندازه ثابتی دارند ولی در ارتفاع اندازه های متفاوتی دارند که با توجه به اختلاف در اندازه ارتفاع به دو نوع رک های دیواری (ارتفاعی به اندازه 4 یونیت) و ایستاده (ارتفاعی به اندازه 42 یونیت) شناخته می شوند.

البته رک های مورد استفاده در مرکز داده ها همگی در اندازه 42 یونیت هستند ولی به نام رک ایستاده معرفی نمی شوند و به آن ها تنها رک می گوییم. رک ها انواع و قابلیت های متفاوتی از لحاظ سنسورهای دما، فن های تهویه اضافی، درب های مختلف فلزی یا شیشه ای و سایر موارد دارند و همچنین رک ها در مرکز داده برای تأمین برق، تهویه هوا و خنک کنندگی سرور ها به شکل خاصی کنار هم قرار می گیرند.

منظور از یونیت چیست؟

ارتفاع رک ها بر حسب واحد یونیت اندازه گیری می شود. در یک رک، هر سرور مقدار مشخصی از فضای رک را اشغال می کند؛ به دلیل ثابت بودن طول و عرض؛ تنها ارتفاع هر سرور و تجهیزات شبکه اهمیت دارد رایج ترین اندازه ها 1unit، 2 unit و 4unit هستند. این حالت اغلب به عنوان (U خالی) در گفتار غیر رسمی شناخته می شود. رک ها دارای ستون‌های فلزی با جای پیچ‌هایی برای محکم کردن و مقرر نمودن رایانه‌ها و تجهیزات شبکه می باشند.

نکته حائز اهمیت این است که در تعیین قیمت تجهیزات شبکه و فضای سرور اختصاصی هر یونیت محاسبه می شود و به‌غیراز سوئیچ ها و روتر ها که از دیگر تجهیزات شبکه می باشند؛ همیشه سایز ارتفاع سرور ها ضریب دو است و اندازه سرور از 4 یونیت بیشتر نداریم.

تجهیزات شبکه

از تجهیزات شبکه برای اتصال سرور اختصاصی به اینترنت؛ می توان روتر (Router)، دیواره آتش (FireWall)، کارت شبکه، سوئیچ (Switch) را نام برد. در خصوص تجهیزات شبکه همان دیتا سنتر و برای اتصال سرور اختصاصی به اینترنت هزینه ای دریافت نمی شود ولی برای ترافیک اضافی و پهنای باند درخواستی هزینه ای جداگانه در نظر گرفته می شود.

البته آسام سرور پهنای باند نامحدود و منصفانه ای را برای سرور های خود در نظر گرفته است.

مفهوم فایروال یا دیوار آتش شبکه چیست؟

فایروال ها اغلب در دیتاسنترها استفاده می شوند تا شبکه را از حملات و سایر نگرانی ها در امان نگه دارند. فایروال های مختلفی برای انتخاب وجود دارد که هر مرکز داده ممکن است فایروال مختص به خود را داشته باشد.

شما به عنوان کاربر سرویس Colocation یا سرور اختصاصی در مرکز داده، به هیچ یک از تجهیزات و پیکربندی های پیچیده شبکه ارتباط یا دسترسی ندارید و هیچ یک از آن‌ها را نمی بینید. برای اتصال به سرور اختصاصی در صورتی که از خدمات Colocation بهره مند می شوید یا سرور اختصاصی اجاره کرده اید؛ تنها یک آدرس IP در اختیار شما قرار می گیرد و دیگر عنان کنترل و تغییر تجهیزات و پیکربندی شبکه در دست شما نخواهد بود.

دسترسی به تجهیزات شبکه تنها در صورت تعلق جداگانه تجهیزات به شما و مقرر ساختن آن در مرکز داده؛ طی قراردادی که برای استفاده ازخدمات Colocation در نظر گرفته است؛ صورت می گیرد و تنها برای پهنای باند و ترافیک هزینه پرداخت می شود.

 سیستم عامل سرور اختصاصی

محال است که بتوانیم قبل از خرید سرور اختصاصی از اهمیت سیستم عاملی که بر روی آن اجرا می شود؛ غافل شویم. در سرور اختصاصی می توان با توجه به قانونی بودن سیستم عامل هر نوعی از آن را بر روی سرور نصب کرد.

تاکید بر مجاز بودن سیستم عامل به این منظور است که برخی از مراکز داده؛ سیستم عامل های کرک شده یا با هدف تست نفوذ و امنیت را تشخیص می دهد و به صورت اتوماتیک سرویس را مسدود می نماید.

پرکاربرد ترین سیستم عامل های مورد استفاده در سرور اختصاصی؛ ویندوز و لینوکس هستند که با توجه به نیاز و هدف کاربر انتخاب می شوند.

سرور اختصاصی ویندوز

  • ارائه سرور اختصاصی ویندوز با انتخاب یکی از نسخه های ویندوز سرور به درخواست کاربر صورت می گیرد که با توجه به نیاز کاربر می تواند از نسخه های دسکتاپ ویندوز نیز باشد.
  • پروتکل Remote Desktop دسترسی به سیستم عامل های ویندوز را فراهم می کند.
  • به ندرت می توان نسخه ای از ویندوز سرور را یافت که به شکل دسکتاپ نصب نشده باشد؛ تنها در صورتی این اتفاق میفتد که از ویندوز سرور نسخه Core که با خط فرمان ویندوز کنترل می شود و فاقد محیط گرافیکی است؛ استفاده کنید.
  • ارائه نسخه هایی از سیستم عامل ویندوز توسط سرویس دهنده ها به کاربران معمولاً یا به صورت نسخه اصلی و غیرفعال سرویس آن است که فعال سازی آن بر عهده کاربر است و یا به شکل پیش فرض نسخه هک شده ویندوز روی رایانه شما نصب شده است.
  • همان‌گونه که ذکر کردیم برخی از مرکز داده ها با تشخیص سیستم عامل های کرک شده؛ سرویس شما را قطع می کنند؛ لذا به این مسئله مهم قبل از خرید توجه کنید.
  • در مقایسه با لینوکس، سیستم عامل ویندوز و سرویس هایی که اجرا می کند؛ به دلیل مصرف بیشتر از منابع؛ عملکردی سنگین و کاهش سرعت چشم گیری دارند. بنابراین پیش از خرید سرور اختصاصی ویندوز؛ حداقل منابع مصرفی خود را بررسی کنید.
  • در مقایسه با لینوکس، سیستم عامل های ویندوز بسیار کاربرپسند تر هستند.

سرور اختصاصی لینوکس

  • در انتخاب توزیع های لینوکس برای نصب روی سرور اختصاصی کاملاً آزادی عمل دارید.
  • سرویس های مبتنی بر لینوکس بسیار قابل اعتماد، پایدار با کمترین بروز خطا هستند.
  • سرور اوبونتو و CentOS Minimal پرکاربردترین سیستم عامل ها هستند.
  • هیچ رابط کاربری گرافیکی (GUI) در سرور یا نسخه های Minimal ارائه نمی شود و مبتنی بر خط فرمان اجرا می شوند.
  • نسخه های Minimal و سرور بسیار ایمن تر و سریع تر هستند.
  • رایگان بودن سیستم عامل لینوکس امتیازی جهت عدم نیاز به کرک و ریسک پذیری برای فعال سازی های خطرناک خواهد بود.
  • شروع به کار با لینوکس و راه اندازی خدمات آن به سطح خاصی از دانش و تجربه نیاز دارد و شما باید این تخصص را در اختیار داشته باشید.
  • کار با لینوکس به دلیل عدم وجود قابلیت های گرافیکی در نسخه های سرور لینوکس سخت تر است.
  • سرورهای اختصاصی مبتنی بر لینوکس ایمن و قابل اعتماد هستند.

مجازی سازی و سرور اختصاصی هاستینگ

سرور اختصاصی هاستینگ برای مدیریت چندین پروژه یا وب سایت به طور هم‌زمان ایده آل است. به عنوان مثال:

اگر نیازمند به چندین سرور مجزا باشید؛ می توانید با خرید سرور اختصاصی و تقسیم آن به چند سرور مجازی به واسطه مجازی ساز به راحتی به هدف خود برسید و یا اگر می خواهید چندین سایت پر بازدید با ترافیک بالا را بدون مشکل میزبانی کنید؛ سرور اختصاصی با کنترل پنل هاستینگ ترجیح داده می شود.

موارد قابل توجه هنگام خرید سرور اختصاصی و مجازی سازی

  • نصب لینوکس یا ویندوز به عنوان یک سیستم عامل برای میزبانی روی یک سرور اختصاصی کاربرد دارد و سیستم عامل مجازی ساز وظیفه مجازی سازی را بر عهده دارد.
  • ESXi، KVM، VMWare و Citrix Xen سیستم عامل های رایج هستند. همچنین می توان سایر سیستم عامل ها را در روش های مختلفی که مرکز داده ارائه می دهد، پیاده سازی کرد.
  • اغلب سیستم عامل های لینوکس با کنترل پنل های Cpanel و Directadmin برای محیط های میزبانی مورد استفاده واقع می شود.
  • شما نیازمند دانش میزبانی و مجازی سازی برای نصب این سرویس ها خواهید بود.
  • یک سرور اختصاصی؛ نصب، تنظیمات و پیکربندی اولیه را به همراه دارد.
  • اکثر ارتباطات سرور از طریق ابزارهای گرافیکی و مبتنی بر وب صورت می گیرد. تنظیمات سرور مجازی یا هاستینگ پس از راه اندازی آن ها از قسمت پنل وب انجام می شود.
  • اگر می خواهید از زیرساخت ها و نرم افزارهای مجازی سازی یا میزبانی مطمئن استفاده کنید، برای اکثر آن‌ها به لایسنس نیاز دارید.
  • روش های پشتیبان گیری راحت و بازیابی سریع را می توان در سیستم عامل های مجازی سازی تجربه کرد.
  • در مدیریت و حفظ امنیت نرم افزار ها و سیستم عامل ها بسیار منعطف می باشد.
  •  سیستم عامل مجازی سازی با قابلیت پایداری و سبک بودن؛ به راحتی قابل نصب و اجرا حتی به کمک فلش می باشد.
  • در صورتی که سیستم عامل مجازی سازی شما آسیب ببیند؛ بدون ایجاد مشکلی برای ماشین های مجازی؛ به سادگی می توانید مجدداً آن را نصب یا بازسازی کنید و به استفاده از ماشین های مجازی ادامه دهید.
  • سادگی در پشتیبان گیری و Backup گیری در این سیستم عامل یک راه حل کارآمد برای صرفه جویی در هزینه است و امکان کپی و ذخیره هارد ماشین مجازی را نیز فراهم می کند.

در نتیجه اگر نیازمند به یک سرور هستید برای اختصاص دادن تمامی منابع سرور به پروژه خود با استفاده از یک ماشین مجازی و سیستم عامل مجازی ساز به راحتی می توانید به خواسته خود برسید و این راه حل می تواند بسیار کاربردی باشد.

KVM یا دسترسی کنسول چیست؟

دسترسی از راه دور پس از خرید سرور اختصاصی برای کاربر فراهم می شود و منظور از این دسترسی؛ اتصال به سیستم عامل سرور و برقراری ارتباط با آن است. دسترسی RDP در سرور ویندوز و دسترسی SSH در سرور لینوکس به آدرس IP اینترنتی داده می شود. به دسترسی مستقیم به سرور اختصاصی در صورت بروز هرمشکلی در سیستم عامل یا شبکه و همچنین اعمال تغییرات قبل از بارگذاری سیستم عامل؛ دسترسی کنسول یا KVM می گویند.

به طور کلی؛ در صورتی که سرور در حال اجرا از طریق SSH و RDP قابل دسترسی نباشد می توانیم از دسترسی کنسول (که وظیفه برقراری ارتباط در زیر شبکه و اینترنت را اجرا می نماید و با اتصال هم‌زمان به تعدادی سرور، دسترسی مستقیم به سرور را ارائه می دهد)، بهره ببریم؛ اینجاست که کارایی دسترسی کنسول خود نمایی می کند و به شما امکان نگهداری و مدیریت سیستم از راه دور را به صورت مستقیم به‌ طوری‌ که انگار در یک مرکز داده هستید و با مانیتور، ماوس و کیبورد به سرور خود متصل هستید و می توانید پیام های سیستم را به گونه ای دنبال کنید که گویی به یک صفحه «واقعی» نگاه می کنید و در زمان واقعی با آن ها تعامل برقرار کنید را می دهد.

 سرور اختصاصی چه کاربردهایی دارد؟

در این بخش به کاربردهای سرور اختصاصی می پردازیم که سبب شده است برای کسب و کارهای بزرگ، محبوب باشند و بخواهند تا از سرورهای اختصاصی برای راه اندازی کسب و کارشان استفاده کنند. همراه ما باشید تا باهم نگاهی به کاربردهای سرور اختصاصی بیاندازیم.

  • اجرا کردن نرم افزار های حیاتی و حساس

زمانی که شما از سرورهای اختصاصی استفاده می کنید، مقدار آپ تایم و هم چنین امکان اطمینان کسب و کار ها افزایش پیدا می کند. در نظر داشته باشید که حجم جریانات کاری بسیار بالا تنها به کمک سرور اختصاصی قابلیت اجرایی دارد.

  • راه اندازی وب سایت پرترافیک

برای آن دسته از سایت هایی که به منابع زیادی نیاز دارند، سرور اختصاصی مناسب است؛ از جمله سایت های: فروشگاه های اینترنتی…

سایت های پر ترافیک و فروشگاه های آنلاین که در یک ثانیه هزاران ریکوئست و کلیک دارند، برای آن که بتوانند پاسخ مناسب و سریع ارسال کنند، به میزبان قوی نیاز دارند.

  • میزبانی چند وب سایت

اکثریت کسانی که خدمات هاستینگ وب ارائه می دهند، عموما محصولات و یا پلن هایشان را بر روی یک سرور اختصاصی به اجرا در می آورند؛ چرا که می دانند یک سرور قوی و البته با کیفیت می تواند از پشتیبانی وب سایت آن ها به خوبی برآید.

  • اجرای یک فایروال اختصاصی

در خط مقدم دفاع در برابر حملات سازمان، فایروال ها هستند. استفاده از یک سرور اختصاصی که بتواند یک خط دفاعی قوی در برابر حملات سایبری باشد، انتخاب بسیار هوشمندانه ای برای سازمان ها است، چرا که نرم افزارها و سخت افزار هایی که برای دفاع در برابر حملات دارند، هزینه های بسیار بالایی دارند.

  • میزبانی کردن از کلود های خصوصی

سازمان ها می توانند از یک سرور اختصاصی برای میزبانی ابر یا همان کلود شخصی خودشان و یا ماشین های مجازی استفاده کنند.

  • سخت افزار های سرورهای اختصاصی

سرور های اختصاصی را درست مانند کامپیوتر باید در نظر گرفت از آن ها استفاده می کنیم. پس هر سرور درست مانند یک کامپیوتر، دارای پردازنده، حافظه رم، سخت افزار شبکه و نیز سیم هایی برای متصل شدن به هم است.

این شباهت تنها از جنبه فنی وجود دارد و از نظر ظاهر فیزیکی شبیه یک دیگر نیستند. سرورهای اختصاصی نسبت به کامپیوترهای معمولی دارای سخت افزارهای قدرتمند تری هستند و طبیعتا قابل اعتماد تر هستند و احتمال خرابی پایین تری دارند.

  • رم سرور اختصاصی

در سرورهای شرکتی از رم تصحیح خطای کد یا همان ECC استفاده می کنند که می تواند یک سر و گردن (شاید هم بیشتر) از منظر حافظه و قدرت از رم یک رایانه بالاتر باشد و البته گران تر!

رم ECC دارای یک سخت افزار ویژه است که باعث می شود از خرابی و از میان رفتن اطلاعات و داده ها جلوگیری کند.

سرورهای اختصاصی دارای قطعات بی نظیری هستند که باعث می شود سال ها بدون لحظه ای توقف و به صورت 24 ساعته، کار کنند.

  • پردازنده سرورهای اختصاصی

قدرتمندترین CPU های موجود در بازار، متعلق به سرورهای اختصاصی هستند. سازندگان تراشه ها، پردازنده هایی را ایجاد می کنند که تنها برای سرور ها استفاده می شود.

این CPU ها این توانایی و قابلیت را به سرور می دهد که بتواند سیل عظیم داده ها را بخواند و پردازش کند.

دیتاسنتر چیست

دیتاسنتر یا مرکز داده چیست؟

دیتاسنتر به زبان ساده مکانی است که سرور در آن نگهداری می شود. دیتاسنتر ها جهت نگهداری سرور ها باید دارای شرایط خاصی باشند. به دلیل اهمیت داده های پردازش شده در سرور ها، باید امنیت سرور ها در مقابل تهدیدات امنیتی و خرابکارانه تامین شود و به همین دلیل دیتاسنتر ها مکان های بسیار امنی هستند که هر کسی حق ورود به آن ها را ندارند.

علاوه بر این ساختار دیتاسنتر به گونه ای است که در مقابل بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و شرایط آب و هوایی متفاوت ایمن است. سرور های اختصاصی داخل دیتاسنتر در جعبه های مستطیل مانندی به نام رک و در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

به دلیل تعداد بالای سرور در یک مرکز داده و قدرت بالای قطعات هر سرور ، گرمای بسیاری از هر سرور تولید می شود. گرمای زیاد می تواند به راحتی عملکرد سرور را کاهش داده و موجب فرسودگی زودتر قطعات آن شود. به این دلیل، سیستم تهویه هوا مخصوصی در مراکز داده به کار گرفته می شود که در داخل هر رک و در محیط دیتاسنتر تعبیه می شود.

همچنین به دلیل اهمیت رد و بدل همیشگی داده ها، سرور ها نباید هرگز قطعی داشته باشند و به همین دلیل، دیتاسنتر ها همیشه دارای سیستم برق رسانی (UPS) و شبکه های اینترنت پشتیبان هستند.

با انواع سرور اختصاصی آشنا شوید!

بر اساس قدرت و کارایی، سرور های اختصاصی به انواع مختلفی تقسیم می شوند که نیاز شما می تواند در انتخاب نوع سرور شما موثر باشد.

در حالت کلی انواع اصلی سرور اختصاصی 4 نوع هستند که در زیر اشاره می کنیم:

سرور اختصاصی ارزان

از نامش پیداست که هزینه ارزان تری دارد و طبیعتا امکانات کمتری نسبت به انواع دیگر دارد.

اگر شما سایتی نوپا دارید یا سایتی دارید که قرار نیست آن را زیاد توسعه دهید، می توانید روی این سرور حساب کنید.

سرور اختصاصی استاندارد

سرور اختصاصی استاندارد، توان و کارایی بیشتری در برابر سرور اختصاصی ارزان دارد؛ اگر شما شرکتی کوچک یا متوسط دارید، سرور اختصاصی استاندارد، مناسب شما است و می تواند نیاز های شما را برآورده کند.

سرویس اختصاصی اینترپرایس (Enterprise)

می توانیم این سرور را دارای منابع فوق العاده ای بدانیم که در اختیار کاربران قرار می دهد.

شما چه صاحب شرکتی کوچک یا متوسط باشید چه شرکت بزرگ و با ترافیک بالا، می توانید از این سرویس استفاده کنید و خیالتان راحت باشد که مشکلی پیش نخواهد آمد.

سرور اختصاصی های پرفورمنس (High-performance)

مشتریان این نوع سرویس، جامعه آماری کمی دارد؛ چرا که این سرویس چندان به درد عموم مردم و کسب و کار ها نمی خورد؛ حتی کسب و کارهای بزرگ هم نیاز به این سرور ندارند.

شاید برایتان سوال باشد که پس این سرویس برای چه کسانی مناسب است؟ باید بگوییم این سرور ها برای کارهای پردازشی مانند هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ خلق شده اند.

سرور اختصاصی پایتون

پایتون یکی از زبان های برنامه نویسی است که برخی از این زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت استفاده می کنند. اگر زبان برنامه نویسی سایت شما هم پایتون است، می توانید از سایتی استفاده کنید که کارها را برای شما آسان تر کند.

برنامه ها و امکانات سرور اختصاصی پایتون، امکان نصب ماژول های پایتون را برای شما آسان می کند و نیز سرعت و بهره وری را به میزان زیادی افزایش می دهد.

سرور اختصاصی پایتون را می توانیم یک سرور لینوکسی در نظر بگیریم که با نصب پیش نیاز های مرتبط در سرور، جهت استفاده اپلیکیشن هایی که با زبان پایتون طراحی شده اند، بهینه سازی شده اند.

مزایا و معایب سرور اختصاصی

ما عادت به صریح و صادقانه سخن گفتن داریم و برای همین در این بخش می خواهیم مزایا و معایب سرور اختصاصی را با شما در میان بگذاریم تا در نهایت بتوانید با آگاهی کاملی نسبت به خرید اقدام کنید.

مزایای سرور اختصاصی

مزایای سرور اختصاصی

مزایای سرور اختصاصی قابل انکار و چشم پوشی نیستند و محال است شما را برای خرید وسوسه نکند! برای مثال:

  •       درصد آپ تایم در سرور اختصاصی بالا است
  •       سرور اختصاصی عملکرد بهتری نسبت به سرور اشتراکی دارد
  •       امنیت بالاتری نسبت به سرور اشتراکی دارد (البته در صورتی که قول بدهید به پروتکل های امنیتی اهمیت دهید و از نرم افزارهای قدرتمند امنیتی استفاده کنید).
  •       در برابر تنظیماتی اعمال می کنید و نرم افزارهای مختلفی که نصب می کنید، انعطاف پذیری خوبی از خودش نشان می دهد.
  •       شما می توانید به تمامی منابع به صورت نا محدود () دسترسی داشته باشید.
  •       و اما آخرین و مهم ترین مزیت سرور اختصاصی: شما می توانید از کنترل کامل بر تمام سرور برخوردار باشید.

معایب سرور اختصاصی

در این بخش می خواهیم در مورد چند ضعف خیلی ناچیز سرور اختصاصی (در برابر چنین مزایایی، عیب محسوب نمی شوند!) صحبت کنیم که در اکثر مواقع قابل چشم پوشی هستند.

  •       سرور اختصاصی کمی طاقچه بالا می گذارد و شما باید برای برخورداری از امکانات و مزیت هایی که دارد، هزینه بیشتری برای خرید و راه اندازی و نگهداری آن بپردازید.
  •       برای سایت ها و شرکت هایی که بزرگ نیستند و ترافیک کمی دارند، مناسب نیست.
  •       به تجربه و دانش فنی بیشتری در این زمینه نیاز دارد. (ما در آسام با پشتیبانی حرفه ای که ارائه می دهیم، نگرانی شما را در این زمینه رفع کرده ایم)

مواردی که گفتیم، شاید برای بسیاری از کسب و کار ها که ترافیک زیادی دارند و بیزینس بزرگی محسوب می شوند، این مورد قابل چشم پوشی است؛ چرا که قطعا بودجه کافی برای تامین هاست اختصاصی و نیز استخدام فردی برای رسیدگی و کنترل دائم سرور در تیمشان دارند.

در نهایت این نیاز و انتظار شما است که تعیین کننده خواهد بود.

تفاوت سرور اختصاصی و‌ هاست اشتراکی

زمانی که می گوییم سرور اختصاصی، یعنی وب سایت شما، یک سرور مختص به خودش را دارد و علاوه بر این قدرت و توان و انعطاف پذیری بالایی نیز دارد؛ چنین ویژگی هایی باعث می شود تا هزینه های بالاتری هم داشته باشد و به همین دلیل قبل از خرید سرور اختصاصی باید مطمئن شوید که این سرویس به درد شما می خورد.

میزبانی اشتراکی، اطلاعات سایت شما را، با اطلاعات صدها سایت دیگر، برروی یک سرور ذخیره می کند.

زمانی هم که در مورد میزبانی اشتراکی صحبت می کنیم، یعنی اطلاعات سایت شما همراه با اطلاعات صدها سایت دیگر، بر روی یک سرور ذخیره می کند. اگر شما یک وبلاگ شخصی یا یک کسب و کار کوچک داشته باشید، هاست اشتراکی می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد، اما در هر حال نمی تواند بهترین گزینه برای عملکرد سایت شما باشد.

تفاوت سرورهای میزبانی سایت

سرورهای اشتراکی، از قابلیت انعطاف پذیری سرورهای اختصاصی بهره مند نیستند و شما قادر نخواهید بود تا تنظیمات دلخواه خودتان را اجرا کنید؛ چرا که باید آن ها را با دیگران به اشتراک بگذارید.

در سرور مجازی هرچند یک سرور و فضای سخت افزاری وجود دارد، اما فضای اختصاصی و جداگانه ای شبیه سازی شده است که هر فضا، از دیگری مستقل است و در نتیجه عملکرد سازگارتری خواهد داشت.

5 تفاوت سرور اشتراکی و سرور اختصاصی را در زیر برایتان آورده ایم.

  1.   هزینه

تصور کنید که با دوستانتان به یک رستوران رفته اید و یک پیتزای خیلی بزرگ سفارش داده اید و قرار است که باهم آن را بخورید. هر نفر یه قاچ! در نهایت وقتی که می خواهید هزینه غذا را پرداخت کنید، بین خودتان تقسیم می کنید.

سرور اشتراکی نیز دقیقا به این معناست و شما هزینه کمتری را نسبت به زمانی که برای خودتان یک پیتزای کامل سفارش می دهید، پرداخت می کنید. زمانی که سرویس اختصاصی را انتخاب می کنید، تمام هزینه های مربوط به اجرا و ارتقای مربوط به نرم افزار و سخت افزار را خودتان پرداخت خواهید کرد.

کلیک کنید  وصل شدن و اتصال به سرور مجازی میکروتیک

هرچند قرار است هزینه بیشتری بپردازید، اما همه پیتزا مال شماست و گزینه های مختلفی برای انتخاب سس آن در اختیار شماست!

  1.   پهنای باند

زمانی که سرور اشتراکی تهیه می کنید، در منابعی مانند پهنای باند، حافظه و پردازشگر (CPU) مشترک هستید. خب این اشتراک در منابع چه معایبی دارد؟

 تصور کنید که سایتی همزمان با شما در همان سرور میزبانی می شود و ترافیک سایتش افزایش پیدا می کند. سرور تمام توانش را به کار می گیرد تا بتواند از پس آن ترافیک برآید؛ در نتیجه سرعت سایت شما کاهش پیدا می کند.

اگر شما سایت فروشگاهی دارید، چنین اتفاقی می تواند باعث از دست رفتن مشتریان شما شود؛ اگر شما از سرور اختصاصی برای سایتتان استفاده کنید، تمام پهنای باند و توان پردازش سرور به خودتان اختصاص دارد و سرعت سایت شما تغییر نخواهد کرد.

  1.   امنیت

وقتی که سرور اشتراکی تهیه می کنید، شرکت میزبان مسئولیت نصب فایروال، برنامه های امنیتی سرور و … را دارد، اما در سرور اختصاصی، تمامی این موارد به عهده خود شماست و وقتی که شما در جزیره سرور تک و تنها هستید، دیگر کسی نیست که امنیت شما را نقض کند.

  1.   تکنولوژی و فناوری

حس خیلی لذت بخشی است که کسی مراقب ما باشد و حواسش به نیاز های ما باشد… در سرور اشتراکی نیز شرکت میزبان مراقب نیازهای فنی هست؛ اما در سرویس اختصاصی شما خودتان باید بتوانید روی پای خودتان بایستید و برای نگهداری و مدیریت سرو، نیاز به دانش فنی بیشتری دارید.

  1.   کنترل

آخرین و مهم ترین مورد کنترل است. شما در سرور اختصاصی، کنترل تمام و کمال سرور را بر عهده دارید و با انعطاف پذیری بالایی که سرور اختصاصی دارد، می توانید برنامه هایی را انتخاب کنید تا عملکرد عملیاتی بهینه را برای سایت شما ارائه دهد.

تفاوت سرور مجازی و اختصاصی

شاید برایتان سوال ایجاد شود که سرور اختصاصی چه تفاوتی با سرور مجازی دارد؟ چرا باید هزینه بیشتری را بابت همان امکانات بپردازیم؟ در این بخش تفاوت های این دو نوع سرور را با یک دیگر بررسی می کنیم تا برایتان ابهامی باقی نماند.

  •       اولین نکته ای که باید در مورد تفاوت سرور اختصاصی و سرور مجازی بدانید، این است که در سرورهای مجازی، محدودیت هایی برای منابع سخت افزاری وجود دارد که در سرور های اختصاصی خبری از چنین محدودیتی وجود ندارد.
  •       نبود محدودیت در سرور اختصاصی، باعث می شود که شما یک سرور را به صورت فیزیکی و کامل در اختیار داشته باشید و مدیریت تمام و کمال آن را بر عهده داشته باشید و تا جایی که سخت افزار قدرت و توان داشته باشد، می توانید از آن استفاده کنید.
  •       در سرور مجازی، منابعی مانند برق یا کارت شبکه، با دیگر ماشین ها مشترک است اما در سرور اختصاصی خبری از هیچ گونه اشتراک وجود ندارد.
  •       اگر بخواهید بر روی سرور مجازی سیستم عامل نصب کنید، باید در نظر داشته باشید که این کار منوط به   image  هایی است که در سرور میزبان قرار گرفته اند.
  •       Image  هایی بر روی سرور میزبان در vps وجود دارد که اگر بخواهید سیستم عاملی را بر روی آن نصب کنید، به آن Image ها بستگی دارد.
  •       در سرور اختصاصی شما محدودیتی در نصب نسخه های سیستم عامل ندارید.
  •       در سرور اختصاصی می توانید سرور را به ماشین های مجازی کوچک تر تقسیم کنید و از هر ماشین برای عملکرد مجزایی استفاده کنید.
  •       اگر سرور مجازی داشته باشید، در صورت نیاز می توانید خیلی سریع و راحت از سروری به سرور دیگر منتقل شوید؛ اما این امکان در سرور اختصاصی به آسانی ممکن نیست.
  •       در سرور اختصاصی، به دلیل نداشتن هیچ گونه اشتراک و محدودیت در منابعی مانند پردازنده، حافظه اصلی، فضای ذخیره سازی اطلاعات، قدرت سخت افزاری بیشتری را شاهد هستیم.
  •       اگر بخواهیم قدرت سخت افزاری را مقایسه کنیم، باید بگوییم که سرور اختصاصی در این زمینه می تواند گوی سبقت را از سرور اختصاصی بگیرد؛ چرا که به دلیل عدم اشتراک در سخت افزار و نداشتن محدودیت در cpu و فضای ذخیره سازی اطلاعات و حافظه اصلی، قدرت سخت افزاری بیشتری را دارد.
  •       در سرور اختصاصی، پهنای باند بیشتری ارائه می شود.
  •       تمامی این تفاوت ها باعث تفاوت در هزینه ها هم می شود که طبیعتا سرور اختصاصی، هزینه بالایی نسبت به سرور مجازی دارد؛

به منظور بررسی بیشتر در این زمینه؛ میتوانید به مقاله ای تحت عنوان: تفاوت سرور مجازی با سرور اختصاصی از آسام سرور نیز دسترسی لازم را داشته باشید❗

مزایای سرور اختصاصی نسبت به سرور مجازی

  • سرور اختصاصی قدرتمند تر است و کارایی بیشتری نسبت به سرور مجازی دارد.
  • مهم ترین سطح هاستینگ در دنیا، سرور های اختصاصی هستند.
  • در سرور اختصاصی شما با کمبود منابع مواجه نخواهید شد؛ چرا که در صورت نیاز می توانید آن را ارتقا دهید.
  • سرور اختصاصی می تواند دغدغه شما را در مورد عملکرد مطلوب رفع کند تا نگرانی نداشته باشید.
  • این امکان در سرور اختصاصی وجود دارد که بتوانید چند ماشین مجازی ایجاد کنید.
  • برای کاربرانی که دوست دارند در یک فضای خصوصی که از امنیت بالایی برخوردار باشد، سایت خودشان را ران کنند، سرور اختصاصی بهترین گزینه است.

سرور اختصاصی بهتر است یا سرور مجازی ابری؟

تفاوت های سرور مجازی و سرور اختصاصی را بیان کردیم و شما تا حدودی با مزایای و معایب هرکدام آشنا شدید، اما اگر هنوز نمی دانید که کدام یک برای شما مناسب تر است، ادامه این مقاله را با دقت تر بخوانید.

اولین نکته ای که باید بیان کنیم، این است که شرایط شما و نیاز شما عامل مهمی در انتخاب شماست.

اگر شما یک شرکت کوچک یا متوسط هستید، به تمام منابع سرور های اختصاصی فیزیکی نیازی نخواهید داشت؛ پس سرور اختصاصی را فعلا بیخیال شوید اما در صورتی که شرکت بزرگی هستید، سرور اختصاصی می تواند گزینه خوبی باشد؛ اما به طور کلی اگر:

  •     سایت شما روند رو به رشد دارد
  •     هزینه سرور برایتان مهم است
  •     نیاز به منابع بیشتری برای سایت شما وجود دارد
  •     تنظیمات خاص و پیچیده ای را بر روی سرور انجام داده اید
  •     نیاز دارید تا پیوسته از سیستم عامل بک آپ تهیه کنید
  •     می خواهید این امکان برایتان فراهم باشد که بتوانید سیستم عامل سرور را تغییر دهید
  •     می خواهید سرور را با نرم افزارهایی که قبلا بر روی آن نصب شده است، راه اندازی کنید
  •     در این صورت سرور مجازی برای شما مناسب تر است.

تفاوت سرور اختصاصی و هاست ابری

تنوع سرویس ها برای شما زیاد است و اگر تاکنون موفق نشده اید تا سرویس مورد نیاز خودتان را انتخاب کنید، حق دارید! در این بخش هم می خواهیم تا در مورد تفاوت های سرور اختصاصی و هاست ابری با شما گفت و گو کنیم تا در انتخاب سرویس مناسب، به شما کمک کنیم.

سرور های ابری

سرور های ابری یا همان رایانش ابری را می توان به نحوی تنظیم کرد که نحوه عملکرد، امنیت و مدیریت و کنترلی مشابه با سرورهای اختصاصی داشته باشند؛ اما به جای آن که میزبانی بر روی یک سخت افزار فیزیکی اتفاق بیوفتد، در یک فضای مجازی سازی شده مشترکی که توسط ارائه دهنده، میزبانی ابری مدیریت می شود، وجود دارند.

در سرور های ابری چنین است که شما تنها برای میزان دقیق فضای سروری که استفاده کرده اید هزینه پرداخت می کنید؛ هر چقدر به منابع بیشتری نیاز داشته باشید، منابع بیشتری در اختیار شما قرار می گیرد؛ به عبارتی هر چقدر پول بدید، همان قدر هم آش می خورید و محدودیتی در میزان آش برای شما وجود ندارد، تنها باید هزینه آن را پرداخت کنید!

اگر هزینه برایتان مهم است، شاید این دانستن این مورد برایتان مفید باشد که در سرورهای ابری، شما منابع را بر اساس تقاضا بالا یا پایین می کنید و اگر میزان تقاضای شما پایین باشد، دیگر هزینه ای بابت زیر ساخت های اضافی نیازی نیست پرداخت کنید.

بهینه سازی عملکرد فناوری اطلاعات در سرور های ابری، بدون نیاز به پرداخت هزینه های اضافی مربوط به خرید و مدیریت زیر ساخت های اختصاصی است.

برای استفاده و بهره جستن از سرورهای اختصاصی، شما به دانش، فناوری و تخصص نیاز دارید تا بتوانید برای مدیریت و تعمیر و نگهداری و ارتقا سرور استفاده کنید.

اگر شما جزو آن دسته از مشاغلی هستید که تقاضاهای متغیر و حجم کاری مختلف دارید، سرور ابری برای شما مناسب تر است.

خرید سرور اختصاصی برای سایت نوپا

سرور اختصاصی برای چه سایت‌هایی مناسب است؟

اگر قصد دارید تا سایتتان را رشد و توسعه دهید، بهتر است از همان ابتدا پی ریزی خوبی داشته باشید و سرور اختصاصی تهیه کنید.

اگر شما هاست اشتراکی تهیه کنید، در طی زمان و با رشد و توسعه سایت شما و افزایش ترافیک سایتتان، شاهد کاهش سرعت سایتتان خواهید بود و این اتفاق می تواند سایت شما را تحت تاثیر قرار دهد و در درآمد شما تاثیر گذار باشد.

چگونه بفهمیم که زمان ارتقای میزبانی رسیده است؟

در ابتدا باید براورد کنید که چه میزانCPU، رم، فضای ذخیره سازی و ترافیک ماهانه نیاز است.

اگر شما صاحب کسب و کار بزرگی هستید و مدیریت سایت شما نیز نیاز به داشتن منابع سخت افزاری بالا را تایید می کند، می توانید از سرور اختصاصی استفاده کنید.

اگر کسب و کار چندان بزرگی ندارید و منابع یک سرور اختصاصی مجازی برای شما کافیست، خرید سرور مجازی گزینه هوشمندانه ای است.

با خرید سرور مجازی می توانید تمامی قابلیت های سروراختصاصی را به صورت محدودتر و با هزینه پایین تر، خریداری کنید.

Colocation Services یا خدمات نگهداری سرور

امکان داشتن یک سرور اختصاصی در اینترنت در یکی از دو رویکرد اصلی وجود دارد. خرید سرور و نصب سیستم عامل و سایر نرم افزارها بر روی آن و سپس ذخیره آن در مرکز داده یکی از گزینه هاست.

به مجموعه ای از خدمات مانند منبع تغذیه و تأمین برق سرور، رک و تأمین اینترنت، آدرس IP معتبر اینترنتی و سایر خدمات مانند امنیت شبکه و فایروال برای سرور مدنظر شما تهیه می شود که عبارات «سرویس های میزبانی سرور اختصاصی» و یا “Colocation” را توصیف می کنند. خدمات Colocation را می توان از طریق آژانس های مرکز داده یا شرکت های میزبانی مانند آسام سرور به سهولت دریافت کرد.

مراکز داده به ندرت به افراد و مشاغل کوچک خدمات ارائه می دهند و سرورهای اختصاصی مستقیماً در دسترس آن ها قرار نمی گیرند. جستجوی خدمات Colocation مستقیماً از مراکز داده، نیازمند طی کردن فرآیند اداری برای داشتن هویت قانونی و مجوزهای لازم است.

چگونه سرور اختصاصی تهیه کنم؟

تا اینجای مقاله ما تقریبا تمام جزئیات را در رابطه با سرور اختصاصی بیان کردیم و اگر شما تصمیم نهایی خودتان را بابت خرید سرور اختصاصی گرفته اید، حتما این سوال برایتان وجود دارد که چگونه باید سرور اختصاصی خریداری کنیم؟

شما سه راه برای تهیه سرور اختصاصی دارید.

  1.   سرور بخرید و آن را در محل مورد نظرتان قرار دهید

شما می توانید سرور بخرید و آن را در محل مورد نظرتان قرار دهید، اما به شرطِها و شروطِها:

  •     یک تیم فنی فوق حرفه ای داشته باشید
  •     مکان مناسب و با امنیت بسیار بالا و تضمین شده دارید
  •     نیاز مبرمی به منابع یک ابر کامپیوتر دارید

در این صورت می توانید سرور را خریداری کنید و در هر کجایی که دلتان خواست قرار دهید.

مزایا و معایب خرید سرور اختصاصی در این روش:

مزایا:

  • سخت افزار سرور کاملاً متعلق به شماست و شما به طور مستقیم کنترل و مدیریت آن را بر عهده دارید.
  • تنها هزینه ای که پرداخت می شود؛ مربوط به سرویس و خدمات Colocation است.

معایب:

  • شوربختانه سخت افزار سرور گران قیمت است.
  • برای راه اندازی اولیه و نصب سیستم عامل نیازمند به دانش فنی و تیم متخصصی جهت مشاوره دارید که ملزم به پرداخت هزینه خواهد شد.
  • طی فرایند اداری و قرارداد Colocation تا تحویل سرور اختصاصی به مرکز داده و سایر مراحل آن بسیار زمان بر است.
  • اگر در سخت افزار سرور مشکل یا آسیبی ایجاد شود؛ برطرف نمودن آن دشوار و وقت گیرخواهد بود.
  • برای نصب و تنظیمات سروری که در مرکز داده ای خارج از ایران است؛ مراحل خرید و Colocation هزینه بر و بسیار پیجیده است.
  • Backup گیری در این سرور ها کار چندان آسانی نخواهد بود.
  • عقد قرارداد به صورت مستقیم با دیتاسنتر برای دریافت خدمات Colocation مراحل اداری پیچیده ای دارد و نیازمند فردی حقوقی و صرف زمان بیشتری خواهد بود.
  1.   سرور بخرید و آن را در دیتا سنتر ها قرار دهید

اگر علاقه دارید که سرور اختصاصی مخصوص خودتان داشته باشید، اما شرایطی که گفتیم را ندارید، می توانید سرورتان را خریداری کنید و آن را در دیتاسنتر ها یا در کو-لوکیشن ها (Co-location) قرار دهید.

شما می توانید با پرداخت مبلغی، نگهداری و به روز رسانی سرورتان را بر عهده تیم های مجرب بگذارید.

  1.   سرور اختصاصی را اجاره کنید

رایج ترین روشی که برای تهیه سرور اختصاصی وجود دارد، اجاره سرور اختصاصی است که به راحتی به یکی از سرور های موجود در دیتا سنتر دسترسی داشته باشید و با هزینه ای کمتر نیاز خرید سرور را برطرف نمایید.

در این روش تمامی منابع مورد نیاز شما در اختیار شما قرار می گیرد؛ البته تا زمان قرار داد اجاره!

اگر قرار است سرور اختصاصی اجاره کنید، می توانید از شرکت ارائه دهنده بخواهید تا کارهای مربوط به نگهداری را برایتان انجام دهد و یا خودتان کمر همت ببندید و مسئولیت امور را بپذیرید.

مزایا و معایب اجاره سرور اختصاصی:

مزایا:

  • بابت خرید سرور هزینه اولیه نمی پردازید.
  • کم بودن هزینه اجاره سرور در مقایسه با خرید آن
  • عدم پرداخت هزینه به تیم متخصصین برای نصب سیستم عامل و راه اندازی اولیه (برخی شرکت؛ هزینه کمی برای راه اندازی اولیه دریافت می کنند که در مقایسه با هزینه استخدام نیرو بسیار کمتر است.)
  • تسریع بخشیدن در تحویل و نصب سرور
  • Backup گیری آسان و ارزان توسط شرکت های سرویس دهنده

معایب:

  • گران تر بودن اجاره سرور نسبت به Colocation
  • برای اجرای موفقیت آمیز سناریوهای امنیتی و پشتیبان گیری خصوصی نیاز به مشاوره و هماهنگی با یک ارائه دهنده خدمات آگاه و با تجربه دارید.
  • شما مالک سخت افزار نخواهید بود و فقط هزینه زمانی را که برای اجاره آن نیاز دارید پرداخت می کنید.

در صورتی خرید سرور مجازی بهتر از اجاره کردن آن است که:

  1.  زمان بر بودن راه اندازی اولیه برای شما اهمیت نداشته باشد.
  2.  از لحاظ مالی در مضیقه و تحت فشار نباشید.
  3.  همچنین سیاست های امنیتی مبحث حساسی برایتان باشد که راضی به قراردادن اطلاعات بر روی سرور اجاره ای نباشید.
  4.  نیاز به استفاده از تجهیزات شبکه خودتان داشته باشید.

در غیر این صورت اجاره کردن سرور اختصاصی گزینه ی مطلوب تری خواهد بود.

راه های افزایش امنیت سرور اختصاصی

چندین لایه برای افزایش امنیت سرور اختصاصی مورد بحث قرار می گیرد که به صورت زیر است:

  1.   لایه مربوط به شبکه
  2.   سیستم عامل، سرویس ها، نرم افزارها
  3.   پشتیبان گیری
  4.   مانیتورینگ

امنیت خوب زمانی برقرار می شود که شما بتوانید در هرکدام از این چهار لایه، امنیت برقرار کنید.

اما هرگز فراموش نکنید که خطر همیشه در کمین است و شما نمی توانید امنیت 100 درصدی برقرار کنید. توصیه ما این است که همیشه مراقب امنیت خودتان باشید و گوش به زنگ باشید.

ما در ادامه در مورد هر یک به توضیح هرکدام می پردازیم.

تامین امنیت شبکه سرور اختصاصی

روش تهیه سرور که در بالا هم اشاره کردیم، عامل مهمی در امنیت شبکه سرور اختصاصی است.

اگر شما سرور اختصاصی را اجاره کرده باشید، نقش زیادی در تامین امنیت شبکه سرور نمی توانید داشته باشید و بار امنیت شبکه بر دوش دیتاسنتر است.

حتی اگر شما سرور خودتان را در پایگاه داده Co-locate کرده باشید و شبکه اختصاصی برای خودتان نداشته باشید، نمی توانید کار زیادی برای امنیت شبکه سرور اختصاصی انجام دهید و همچنان بار تامین امنیت بر عهده پایگاه داده است.

اگر شبکه اختصاصی همراه با تجهیزات یک شبکه اختصاصی خودتان را در پایگاه داده collocate کرده باشید، از پیش باید برای امنیت شبکه طرح ریزی کرده باشید و سناریو اختصاصی خودتان را آماده کرده باشید.

در این شرایط هماهنگی با دیتاسنتر برای برقرار امنیت شبکه می تواند بهترین کارایی را برای شما در پی داشته باشد.

افزایش امنیت سیستم عامل و سرویس ها در سرور اختصاصی

دیتاسنتر و خدمات دهنده سرور اختصاصی، وظیفه ای برای افزایش امنیت این لایه شما ندارد و برقراری امنیت این لایه با شماست.

شما باید برای امنیت سیستم عامل، سرویس ها و نرم افزارهای لازم را نصب کنید.

تعداد کاربران، نوع فعالیت، دسته بندی فعالیت های آن ها و نیز انواع سرویس و خدمات سرور تعیین کننده برقراری این امنیت هستند.

موارد مهم امنیتی سیستم عامل

  •       Firewall را در سیستم عامل خودتان حتما فعال کنید.
  •       دسترسی های کاربران را محدود کنید. می توانید IP ها را نسبت به یک مکان جغرافیایی محدود کنید یا می توانید نسبت به کارمندان شرکت محدود کنید.
  •       حدالامکان از پورت های پیشفرض در سرویس ها، خصوصا در سرویس های مدیریتی استفاده نکنید.
  •       در همان ابتدای تحویل سرویس، نام کاربری را تغییر دهید و این کار را به صورت دوره ای انجام دهید.
  •       سعی کنید که از نام های کاربری رایج مانند Admin یا Administrator استفاده نکنید.
  •       رمز عبور اولیه را عوض کنید و این کار را به صورت دوره ای تکرار کنید. دقت داشته باشید که از رمز عبورهای ساده استفاده نکنید.
  •       سعی کنید تا از لیست سیاه سرویس ها بهره ببرید.
  •       برقراری امنیت سرویس ها به صورت جداگانه، به صورت هوشمندانه ای، امنیت را افزایش می دهد.
  •       اگر سرویس پایگاه داده در یک سرور جدا قرار گرفته است، سعی کنید که تا حد امکان، از شبکه محلی local برای متصل شدن به سرور اختصاصی اصلی استفاده کنید.
  •       همیشه به صورت دوره ای اقدام به تهیه فایل پشتیبانی یا همان بک آپ کنید.
  •       برای اتصال به سرور و سرویس ها، از نام دامنه استفاده کنید.
  •       سعی کنید که از سرویس های CDN حتی به صورت رایگان، استفاده کنید.

ما در این قسمت تنها به موارد عمومی تامین امنیت سیستم بیان کردیم که ممکن است در این میان برخی از قلم افتاده باشد.

در نهایت این شما هستید که باید سعی کنید تا بهترین امنیت را برای سرور خودتان بر قرار کنید.

نکات امنیتی سرور اختصاصی که باید بدانید…

در این بخش نکاتی را آورده ایم که شما می توانید با توجه به هدف گذاری های امنیتی و نیاز پروژه تان آن ها را برقرار کنید.

  •       سعی کنید که حتما حداقل دو شبکه جداگانه برای دسترسی داشتن به سرور استفاده کنید و از یک شبکه به عنوان پشتیبان شبکه دیگر استفاده کنید.
  •       نسبت به محدود کردن دسترسی ها در Firewall اقدام کنید. اگر کاربران سرور اختصاصی شما تنها در ایران هستند، دسترسی IP های خارج از ایران را محدود کنید.
  •       دسترسی ها و خصوصا دسترسی های مدیریتی به سرور را به کمک VPN دسته بندی کنید.
  •       از حملات شبکه مانند DOS و DDOS به کمک Firewall پیشگیری کنید.
  •       IPS و IDS برای جلوگیری از حملات شبکه بسیار موثر هستند.
  •       از شبکه Honeypot برای پیشگیری از حملات شبکه غافل نشوید
  •       سعی کنید که از رمزکننده های اختصاصی برای برقراری ارتباط با سرور و سرویس ها استفاده کنید
  •       از CDN ها به صورت اختصاصی یا عمومی استفاده کنید

نکته: اگر شما دارای یک شبکه اختصاصی هم باشید، اجرا کردن موارد امنیتی که بیان کردیم، بسیار پر هزینه خواهد بود. موارد امنیتی گفته شده، به صورت استاندارد، در پایگاه های داده اجرا شده اند که شما می توانید با پرداخت هزینه اضافه، آن را به قرار داد خودتان اضافه کنید؛ برخی از دیتاسنتر ها، خدمات امنیتی را به صورت رایگان به مشتریان ارائه می دهند.

پشتیبان گیری یا همان بک آپ از سرور اختصاصی

عملیات پشتیبان گیری، از داده های شما و هارد ها صورت می گیرد. سرور اختصاصی بر خلاف هاست اشتراکی یا سرور مجازی از هارد زیادی برخوردار است و Backup تهیه کردن می تواند هزینه زیادی را در بر بگیرد.

زمانی که این فرایند به صورت اصولی صورت بگیرد، می تواند هم باعث صرفه جویی در هزینه ها شود و هم امنیت شما را افزایش دهد.

شاید به نظرتان این کار بیهوده برسد، اما چنین نیست و روایت های مختلفی در باب فواید پشتیبان گیری ذکر شده اند.

ما در این بخش به شما خواهیم گفت که چرا به پشتیبان گیری نیاز دارید:

در بالا هم گفتیم که تامین 100 درصد امنیت ممکن نیست و خطر همیشه در کمین است و شما باید آمادگی مقابله با هر خطری را داشته باشید.

یکی از این خطراتی که امنیت شما را تهدید می کند، از بین رفتن یا خرابی اطلاعات است که ممکن است به دلیل خرابی سخت افزار هارد ها و ذخیره ساز ها باشد البته خطای انسانی و تنظیمات اشتباه داده ها نیز می توانند منجر به از بین رفتن داده های شما شوند.

داشتن Backup می تواند مانع این شود که عنان اطلاعات از کف برود!

این که شما چه روشی را انتخاب کنید و با چه طرحی اقدام به پشتیبان گیری کنید، به ارزش داده های شما بستگی دارد و البته هزینه ای که قادر به پرداخت آن هستید. ما در این ادامه چند روش مختلف Backup گیری را برایتان عنوان می کنیم که می توانید با توجه به امکانات خودتان انتخاب کنید.

استفاده کردن از تکنولوژی RAID یا همان تحمل خطا

این تکنولوژی برای حفظ اطلاعات در برابر خرابی سخت افزار یا هاردهای سرور است. برای این کار یک سخت افزار به نام RAID Controller به سرور ها اضافه شده است که با چندین روش می تواند در برابر خرابی یک یا چند هارد تحمل داشته باشد.

عمر استاندار هاردهای سرور، از 3 تا 5 سال است و در این بازه زمانی به عمر خود پایان می دهند.

اگر شما در تنظیمات سرور RAID 0 را انتخاب می کنید، روش های زیر را برای پشتیبان گیری انتخاب کنید.

استفاده از پشتیبان گیری های مجازی سازی

این روش را می توانیم بهترین و کم هزینه ترین روش برای بکاپ گیری بدانیم. این روش ساده و مطمئن و همراه با بازگردانی پرسرعت است.

  •     Snapshot

Snapshot یک تکنیک در مجازی سازی است که از ماشین مجازی با سرعت بالا و با تمامی جزئیات، یک پشتیبان به صورت کامل تهیه می کند.

در این روش یک image به دست می آید که در هاردهای سرور اختصاصی ذخیره می شود و تنها با چند کلیک می توان فایل های Snapshot را دوباره بازگردانی کرد و ماشین مجازی را با کوچکترین جزئیات به حالت اول برگرداند.

  •   Veeam Backup

Veeam Backup یک نرم افزار است که بر روی یک سیستم دیگر نصب می شود و با اتصال به سرور مجازی ساز، از ماشین های مجازی فایل پشتیبان تهیه می کند.

فایلی که این نرم افزار به عنوان خروجی تحویل می دهد، مانند Snapshot است اما با این تفاوت که حجم آن خیلی پایین تر از Snapshot است.

  •       کپی کردن هارد در ماشین مجازی

در تمامی سیستم عامل های مجازی، این امکان برای شما فراهم شده است که هارد ماشین مجازی را که پروژه و اطلاعات شما روی ذخیره شده است را کپی کنید و در هر جایی که خواستید، آن ها را ذخیره کنید.

در صورتی که نیاز به بازگردانی اطلاعات داشته باشید، می توانید به راحتی و با کپی کردن در هارد سرور اختصاصی تمامی اطلاعات ماشین مجازی را بازگردانی کنید.

  •       پشتیبان گیری در ذخیره سازی NAS یا فضای ابری

با تهیه ذخیره سازها تحت شبکه یا تهیه فضای ابری می توانید از اطلاعات سرور خودتان یک نسخه پشتیبان تهیه کنید. شما می تواند از هر جایی اقدام به تهیه این سرویس ها کنید، اما توصیه ما این است که از همان دیتاسنتری که سرور اختصاصی شما قرار دارد، این سرویس ها را تهیه کنید.

  •       پشتیبان گیری در سیستم محلی

در صورت امکان، هر بک آپی را که تهیه کرده اید، چند وقت یکبار دانلود کنید و روی ذخیره ساز های محلی مانند هارد سیستم خودتان، ذخیره کنید.

این آخرین سنگر برای حفاظت از اطلاعات شما می تواند باشد اما می تواند تا حد زیادی جلوی از بین رفتن اطلاعات شما را بگیرد.

سرور اختصاصی ایران بخریم یا خارج

سرور اختصاصی ایران بخریم یا خارج؟!

در زمان خرید شاید این دو راهی برایتان ایجاد شود که سرور اختصاصی ایران تهیه کنم یا خارج؟

شما باید بر اساس دو فاکتور تصمیم نهایی خودتان را بگیرید:

  1.   توان مالی
  2.   موقعیت مکانی کاربران سرور اختصاصی
  3.   نیاز و کاربرد سرور اختصاصی

اگر کاربران شما در ایران هستند، اما ترافیک ارتباطی کمی با سرور دارند، می توانید اقدام به خرید سرور خارج کنید.

سرور اختصاصی همراه با کارت گرافیک

زمانی که می خواهید برنامه ای را روی سیستم خودتان نصب کنید، توانایی سیستم خودتان از جمله حافظه، گرافیک، پردازنده و… را در نظر می گیرید تا ببینید آیا سیستم شما توان اجرای این برنامه را دارد یا خیر!

سرور ها هم چنین هستند و برای برخی از کارها نمی توان از سیستم های ساده استفاده کرد.

سرور اختصاصی همراه با کارت گرافیک را می توان یک سیستم قوی در نظر گرفت که می تواند بیشتر برنامه های سنگین مانند بازی های آنلاین و نیز استخراج رمز ارزها را فراهم کند.

دو دیتاسنتر قدرتمند هتزنر و پریم سنتر، سرور اختصاصی همراه با کارت گرافیک را پشتیبانی می کنند که هتزنر در آلمان و پریم سنتر در آمریکا است؛ البته باید بگوییم که ممکن است دیتاسنتر های دیگری هم وجود داشته باشند.

کسانی که در حوزه ارزهای دیجیتال و کریپتوکارنسی فعالیت می کنند، سرعت استخراج رمز ارزها از اهمیت زیادی برخوردار است و سرور اختصاصی همراه با کارت گرافیک می تواند در افزایش سرعت استخراج رمز ارزها موثر باشد.

نقطه قوتی که می توانیم برای سرورهای اختصاصی همراه با کارت گرافیک در نظر بگیریم، این است که انعطاف پذیر هستند و شما می توانید بسته به نیازی که دارید، کارت گرافیک های مختلفی را تهیه کنید و در زمان نیاز به قدرت بیشتر، از این سرویس استفاده کنید.

ویژگی دیگری که سرور اختصاصی همراه با کارت گرافیک دارد، این است که امنیت بالایی دارد و می تواند با بهره گرفتن از فایروال دیتاسنتر، در برابر انواع تهدید های امنیتی، جان سالم به در ببرد.

شما هر سیستم عاملی (چه لینوکس چه ویندوز) که داشته باشید، می توانید سرور اختصاصی همراه با کارت گرافیک را بر روی آن اجرا کنید.

از جمله سیستم عامل هایی که می توان برای این کار مناسب در نظر گرفت  توزیع های مختلف لینوکس است. به صورت حداکثر سه روز پس از ثبت سفارش سرور اختصاصی همراه با کارت گرافیک، در اختیار شما قرار می گیرد.

اگر می خواهید تا این نوع از سرویس ما را خریداری کنید، به صفحه سرویس سرور اختصاصی همراه با کارت گرافیک مراجعه کنید❗

موارد اصلی استفاده از سرور اختصاصی

همانطور که ذکر شد، سرور ها بسته به منابع مورد استفاده در آن ها، می توانند استفاده های متفاوتی داشته باشند و هر کس که قصد خرید سرور اختصاصی را دارد، باید نسبت به هدفی که دارد، منابع سرور را شخصی سازی کند. بیایید چندی از استفاده های سرور اختصاصی را با هم بررسی کنیم.

۱. راه اندازی سرویس میزبانی اشتراکی

یکی از استفاده های اصلی سرور اختصاصی، راه اندازی سرویس میزبانی اشتراکی است. تمام شرکت های ارائه دهنده این سرویس، از سرور اختصاصی استفاده می کنند.

تنوع سیستم عامل ها

نحوه راه اندازی به این صورت است که بعد از تهیه سرور اختصاصی، سیستم عامل هایی مانند سنت او اس (CentOS)، کلاد لینوکس (CloudLinux)، دبین (Debian)، یا ویندوز سرور (Windows Server) بر روی سرور نصب می گردد و سپس کنترل پنل هایی مانند سی پنل (cPanel)، دایرکت ادمین (Direct Admin)، یا پلسک (Pleask) بر روی آن نصب می گردد.

اگر دوست دارید که در مورد کنترل پنل های مختلف بیشتر بدانید، می توانید به مقاله سی پنل چیست، دایرکت ادمین چیست و پلسک چیست مراجعه کنید و به صورت کامل با این دو آشنا شوید.

نکته: به غیر از سیستم عامل هایی که ذکر شد، میتوانید سیستم عامل های مد نظر خود را نصب کنید و برای کاربرد های مختلفی استفاده نمائید❗

مزیت های سرور اختصاصی

اگر دارای وبسایت های متعدد و پربازدیدی هستید، استفاده از سرور اختصاصی یکی از بهترین روش ها است و مزیت های خاص خود را دارد. شما هم اگر کمی با سی پنل یا دیگر کنترل پنل های هاستینگ آشنایی دارید و می توانید از پس مدیریت سرور برآیید، می توانید از این طریق درآمدزایی داشته باشید.

 ۲. میزبانی وبسایت

هنگام راه اندازی وبسایت، به این دلیل که هنوز درآمدزایی وجود نداشته بهتر است از سرویس میزبانی اشتراکی استفاده کنید. بعد از مدتی که بازدید وبسایت شما بیشتر شد، مطمئنا وبسایت شما مستحق یک سرور مجازی است تا از پس پردازش های همزمان و سنگین برآید، کاری که از سرویس اشتراکی برنمی آید.

 حال اگر تلاش بیشتری کرده، وبسایت خود را ارتقا داده، و میزان بازدید خود را بالاتر ببرید، سرور مجازی نیز از عهده میزبانی وبسایت شما برنخواهد آمد. اینجاست که خرید یک سرور اختصاصی قدرتمند با قیمت مناسب می تواند به کمک شما آید.

۳. استفاده از سرور اختصاصی به عنوان بکاپ

همانطور که می دانید، امروزه امنیت اطلاعات و داده ها یکی از موارد مهم در زمینه تکنولوژی اطلاعات است. اگر منبع درآمد و تجارت شما وبسایت شما است باید به بهترین نحو از آن محافظت کنید. یکی از بهترین راه ها برای انجام این کار، استفاده از سرور اختصاصی است.

 اگر داده های شما میزان کمی دارد، می توانید از سرور مجازی نیز استفاده کنید، در غیر این صورت تنها راه استفاده از سرور اختصاصی است.

برای انجام این کار می توانید با راه اندازی اف تی پی سرور که کار ساده ای است، داده های خود را به صورت اتوماتیک و روزانه یا هفتگی به سرور اختصاصی خود انتقال دهید. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد FTP دارید، می توانید به مقاله پروتکل FTP چیست مراجعه کنید. 

۴. استفاده در سازمان ها

سازمان ها و شرکت های بزرگ به دلیل تعدد کارمندان، پردازش ها، داده ها و اطلاعات، و بسیاری موارد دیگر نیازمند استفاده از سرور اختصاصی هستند. یکپارچگی داده نیز یکی دیگر از موارد مهم در سازمان ها است که رسیدن به آن فقط توسط سرور اختصاصی ممکن است.

البته بسیاری از سازمان ها و بخصوص سازمان های امنیتی و دولتی از مراکز داده شخصی به عنوان میزبانی سرور اختصاصی استفاده می کنند که این می تواند نکته مهمی در رابطه با تامین امنیت داده ها باشد.

 ۵. استفاده از اینترنت

اینترنت امروزه تقریبا در اکثر نقاط دنیا به راحتی قابل دسترس است و این نیز به لطفا سرور ها است. مدیریت و پردازش داده ها در فضای وب همگی توسط سرور ها و روتر ها انجام می پذیرند.

 برای مثال، زمانی که چیزی را در گوگل جستجو می کنید و یا وارد هر وبسایتی می شوید، درخواست شما به نرم افزاری به نام وب سرور که در سرور موجود است انتقال می یابد، در داخل سرور درخواست شما پردازش شده و به آن پاسخ داده می شود.

سرور اختصاصی ایرانی یا خارجی؟

دو فاکتور اصلی در این مبحث وجود دارند که می توانند تا حد زیادی تاثیرگذار باشند؛

  1. مسافت کمتر با دیتاسنتر
  2. توجه به کاربران اصلی سایت مورد نظر

هرچقدر که مسافت شما با دیتاسنتر سرور اختصاصی مورد نظر کمتر باشد، سرعت دسترسی بیشتر و بالاتری را نیز خواهید داشت و اگر کاربران شما نیز ایرانی هستند، بدون شک تهیه سرور اختصاصی ایرانی از طرفی هم مقرون به صرفه تر است و هم سرعت بیشتری را در اختیار شما و کاربرانتان قرار می دهد؛ اما اگر قصد دارید سرور اختصاصی خارجی را تهیه نمائید، بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که کابران و شرکت هایی که با آنها در تماس هستید نیز در خارج از ایران سکونت داشته باشند.

نکته: حتما قرار نیست به صورتی که گفته شده است عمل کنید؛ با توجه به خواسته ها و نیاز های خود جلو بروید اما بهتر است برای هر یک سرور اختصاصی مربوط به خود را تهیه نمائید تا به مشکلی برخورد نکنید❗

بهترین سرور اختصاصی

وقتی که احساس نیاز به سرور اختصاصی کردید در انتخاب بهترین پلن برای کسب و کارتان باید عواملی را بررسی کنید و به نسبت هدف و نیازتان تصمیم گیری کنید. برای مثال؛ یک وبلاگ عادی با سایت فروشگاه اینترنتی از لحاظ عملکرد، منابع و… تفاوت های زیادی دارد؛ بنابراین بهتر است که قبل از خرید سرور اختصاصی این نکات را در نظر داشته باشید:

  • انتظار شما از قدرت پردازشگر (CPU) به چه میزان است؟

در صورت نیاز به منابع بیشتر برای نرم افزار های تخصصی؛ باید به دنبال یک CPU سرور با توان و قدرت بالاتر باشید.

  • پهنای باند مورد نیاز شما چقدر است؟

اگر می‌خواهید در محتوای خود فایل های صوتی و تصویری مدام استریم کنید و از عکس‌های با وضوح بالا (HD) استفاده کنید؛ همچنین انتظار حجم بالایی از بازدیدکنندگان را دارید، سایت شما به پهنای باند بیشتری نیاز دارد.

  • چه مقدار حافظه یا رم نیاز دارید؟

به منظور افزایش عملکرد سایت خود، باید میزان RAM خود را افزایش دهید؛ زیرا حافظه کافی موجب افزایش سرعت بارگذاری در سایت خواهد شد که تأثیر قابل توجهی در بهبود موتور جستجو (SEO) خواهد گذاشت.

  • تا چه حدی یک سیستم عامل در عملکرد شما اهمیت دارد؟

تعداد زیادی از مالکان وب سایت به این موضوع بی توجه هستند. هر سیستم عامل به نسبت کارایی خود با دیگری تفاوت هایی دارد؛ در صورتی که نیازتان را برطرف نسازد یا سبب ایجاد مشکل شود باید به این مورد توجه داشت؛ بنابراین اگر یکی از سیستم عامل های ویندوز و لینوکس یا زبان برنامه نویسی خاصی برای شما اهمیت دارد باید پلن مرتبط با هدف خود را در نظر بگیرید.

نحوه تهیه سرور اختصاصی

سرتاسر دنیا، دیتاسنتر های معتبر ارائه دهنده سرور اختصاصی بسیاری وجود دارند ولی متاسفانه یکی از مشکلاتی که ما با آن ها دسته و پنجه نرم می کنیم، تحریم هایی است که از طرف این شرکت ها برای ایران اعمال شده تا ما نتوانیم از سرویس های آنان استفاده کنیم.

همچنین بسیاری از دیتاسنتر از ارائه سرویس به اشخاص حقیقی امتناع می ورزند. در این حالت، تنها راه باقی مانده خرید سرور اختصاصی از شرکت های ارائه دهنده سرور مجازی و اختصاصی است.

خرید و هزینه سرور اختصاصی

حال که با انواع سرویس سرور اختصاصی آشنا شدید و جزئیات مربوط به هرکدام را دانستید، مطمئن هستیم که تصمیم نهایی خودتان را برای خریدن یا نخریدن سرور اختصاصی گرفته اید و اما این نکته را هم ذکر کنیم که سرور اختصاصی از گران ترین سرویس ها برای پروژه های عظیم با ترافیک و مقیاس بالا است که با مزایا و کاربرد های فوق العاده خود همه کاربرانی را که به دنبال بهره مندی از منابع کاملاً اختصاصی، انعطاف پذیری بالا، پیاده سازی امنیت و داشتن حق انتخاب در انواع سیستم عامل وسخت افزار و سایر موارد؛ ترغیب می کند.

سرور اختصاصی با امکاناتی که در مقایسه با هاست اشتراکی و سرور مجازی ارائه می دهد؛ ارزش سرمایه گذاری برای پروژه های بزرگ را دارد.

اگر تصمیم شما برای خریدن این سرویس است، می توانید این کار را از طریق سایت ما در آسام سرور انجام دهید.

ما بسته به نیاز شما، خدمات و پکیج های متنوعی ارائه می دهیم که اطمینان داریم با بهترین قیمت و خدمات ارائه می شود.

می توانید از طریق سایت ما در آسام سرور نسبت به ثبت سفارش خودتان اقدام کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد جزئیات سرور اختصاصی با شما صحبت کردیم و جزئیات آن را در اختیار شما قرار دادیم؛ همانطور که گفتیم سرور اختصاصی یک کامپیوتر قدرتمند است که از قطعات سی پی یو، رم، فضای ذخیره سازی، مادربورد، کارت شبکه و غیره که از منابع بالایی بهره مند هستند تشکیل می شود. یک سرور اختصاصی استفاده های بسیاری داشته، از استفاده از سازمان ها گرفته تا اشخاص حقیقی می توانند به سرور اختصاصی نیاز داشته باشند. در نظر داشته باشید که استفاده از سرور اختصاصی، با توجه به قیمت بالایی که دارد منوط به این مورد است که صرفه اقتصادی داشته باشد در غیر اینصورت استفاده از آن کار اشتباهی است.

در صورتی که تصمیم خودتان را برای خریدن سرور اختصاصی گرفته اید، می توانید به صفحه خرید سرور اختصاصی ما بزنید تا با پلن های ما آشنا شوید. اگر نتوانستید از بین پلن های متنوع ما، پلنی را انتخاب کنید، می توانید با تیم پشتیبانی ارتباط برقرار کنید و از آنان در این زمینه راهنمایی بگیرید.

 چنانچه سوال یا ابهامی در خصوص سرورهای اختصاصی دارید، می توانید در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید تا در سریع ترین زمان ممکن پاسخگو سوالات شما باشیم.

امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشند؛ خوشحال می شویم اگر نظرات خود را در رابطه با این مطالب به اشتراک بگذارید، تشکر از همراهی و حسن انتخاب شما کاربران گرامی آسام سرور 🙏

سوالات متداول:

با پشتیبانی ۲۴ ساعته و شبانه روزی میتوانید هر نوع سوال یا مشکلی که پیش آمده است را حل کنید.

بله؛ میتونید سرور اختصاصی مورد نظر رو تا ۴ الی ۶ ساعت مورد تست و بررسی قرار دهید و در صورت رضایت اقدام به خرید سرور اختصاصی داشته باشید.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

5 دی 1400
سهیل دیانت

معمولاً فقط شرکت ها اکثراً از سرور های اختصاصی یا به اصطلاح Dedicated استفاده میکنن درسته؟ چون هزینه ای که داره از نظر من برای سایت های عادی به صرفه نیست...

5 دی 1400
آراد تیرداد

مرسی از شما کاملاً مفید و مختصر نوشته شده بود، برای تحقیق نیاز داشتم به درد من ک خورد 👍👍

16 بهمن 1400
محمدرضا موسوی

وظیفه سرور های اختصاصی یا مجازی چیه؟

    16 بهمن 1400
    توحید عزیززاده

    سرور ها پردازش و رد و بدل اطلاعات و داده ها را در اینترنت و در کل در یک شبکه اطلاعاتی انجام می دهند.

16 بهمن 1400
سارا محسنی نیا

آیا اجزای سرور اختصاصی تفاوت به خصوصی با اجزای کامپیوتر دارد؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    خیر سرور اختصاصی نیز مانند کامپیوتر دارای سی پی یو، رم، فضای ذخیره سازی و... است. فقط بعضی اجزای اضافی مانند رید کنترلر در سرور ها موجود است که در کامپیوتر نیست.

16 بهمن 1400
اشکان نیازی

یا محدودیتی در تعداد سرور های اختصاصی وجود دارد؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    خیر شما می توانید به هر تعداد و به نسبت کاربرد خود سرور اختصاصی تهیه کنید.

16 بهمن 1400
علی محمودی

تفاوت اصلی کامپیوتر های معمولی و سرور ها در کدام قابلیت هاست؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    نکته اصلی در این است که تجهیزات استفاده شده در سرور های اختصاصی قوی تر است تا بتوانند با قدرت بالا تری پردازش اطلاعات را انجام دهند. همچنین حفاظت از اطلاعات نیز دارای اهمیت است و این نیز به قدرت سرور ها بستگی دارد.

16 بهمن 1400
سیما محسنی

ممنون میشم نمونه ای از تفاوت سرور اختصاصی و کامپیوتر شخصی را ذکر کنید؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    بله، حتما؛ مثلا در سرور ها از سی پی یو های مخصوص استفاده می شود.

16 بهمن 1400
شیوا اصغری

آیا در سرور های اختصاصی قطعات دیگری نیز وجود دارد؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    بله قطعات افزونی مانند رید کنترلر هم در سرور های اختصاصی وجود دارد.

16 بهمن 1400
علیرضا مهدی نژاد

موارد استفاده از سرور ها به چه مورد هایی بستگی دارد؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    با منابع در دسترس آن ها و قدرت پردازششان ارتباط مستقیم دارد. یعنی شما می توانید با توجه به استفاده ای که مد نظر دارید، قدرت پردازش و منابع در دسترس را تعیین کنید و نوع خاصی را انتخاب کنید.

16 بهمن 1400
محمد کاظمی

چطوری میتونم یه سرور اختصاصی خریداری کنم؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    ما در یک مقاله خرید سرور اختصاصی را به تفصیل برای شما توضیح داده ایم. در این قسمت از قیمت ها مطلع شوید و با آگاهی خرید کنید.

16 بهمن 1400
مهسا با حجب

سرور اختصاصی چه برتری و امتیازی دارد؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    مهم ترین آن این است که شما می توانید فضا را به نسبت سفارش و نیاز های خود سفارشی سازی کنید و میزان منابع را نیز تعیین کنید؛ مثلا این که چه مقدار رم یا حافظه برای سرور شما نیاز است یا قدرت سی پی یو چه مقدار باشد.

16 بهمن 1400
آرش خضرلو

ایمنی و امنیت سرور های اختصاصی به چه دلیل اهمیت دارد؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    به دلیل اهمیت داده های پردازش شده در این سرور ها نیاز است، ایمنی و امنیت شبکه نیز حفظ شود. طبیعتا هر چه داده مهم تری داشته باشیم نیاز به امنیت سرور بالاتری نیز داریم.

16 بهمن 1400
مهدی برادران

آیا هر کسی می تواند به سرور های اختصاصی وارد شود؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    مسلما خیر. این بستر ها بسیار ایمن هستند و شما فقط با تمهیدات امنیتی می توانید به اطلاعات و داده های موجود در سرور ها درون دیتا سنتر ها دست پیدا کنید.

16 بهمن 1400
محسن نامدار

چرا هر کسی نمی تواند به دیتا سنتر ها ورود پیدا کند؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    زیر اطلاعات و داده های موجود در سرور های اختصاصی اهمیت به خصوص و ویژه ای دارند و این اجازه به هر کسی داده نمی شود که به این فضا وارد شود.

16 بهمن 1400
هادی نصیری

دیتا سنتر ها تا چه حد محافظ و نگهدارنده اطلاعات هستند؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    علاوه بر امنیت نرم افزاری، دارای امنیت سخت افزاری و همچنین فیزیکی نیز هستند.

16 بهمن 1400
شایان قربانی

دیتا سنتر ها در برابر اتفاقات فیزیکی دارای چه ویژگی ای هستند؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    این دیتا سنتر ها در برابر زلزله، سیل، برف، باران و دیگر عوامل فیزیکی ایمن هستند.

16 بهمن 1400
مریم ساعد

ایمنی فیزیکی چگونه انجام می شود؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    سرور های اختصاصی درون جعبه های مستطیل شکل به نام رک قرار می گیرند و در ردیف های مشخص کنار هم چیده می شوند. این شکل قرار گیری کمک می کند به سلامت سرور ها.

16 بهمن 1400
سوزان اکبری

رک چیست؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    به جعبه های مستطیل شکلی که سرور های اختصاصی درون آن ها قرار می گیرند، رک گفته می شود. این رک ها باعث مرتب سازی و ایضا ایمنی سرور ها نیز می شوند. چرا در سرور ها گرمای زیادی ایجاد می شود؟‌ زیرا تعداد بسیاری از سرور ها در یک مرکز و قدرت بسیار زیاد هر یک از قطعات یک سرور وجود دارد و این امر باعث این گرما می شود.

16 بهمن 1400
وحید میر محمدی

چرا در سرور ها گرمای زیادی ایجاد می شود؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    زیرا تعداد بسیاری از سرور ها در یک مرکز و قدرت بسیار زیاد هر یک از قطعات یک سرور وجود دارد و این امر باعث این گرما می شود.

16 بهمن 1400
توحید بزرگان

آیا میزان پردازش و فعالیت سرور به داغ شدن آن مربوط است؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    مسلما هر چه سروری بیش تر به پردازش اطلاعات و داده ها بپردازد، بیش تر و زود تر نیز داغ می شود و به طبع زود تر به برگشتن به حالت عادی و خنک شدن نیاز پیدا می کند.

16 بهمن 1400
امیر اخلاقی

گرمای سرور چه تاثیری بر سرور و عملکرد آن می گذارد؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    این گرما به راحتی عملکرد سرور را با کاهش مواجه می کند و در اثر آن قطعات سرور زود تر فرسوده می شوند.

16 بهمن 1400
روشنک تبریزی

چه عاملی باعث فرسودگی قطعات سرور اختصاصی می شود؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    گرمای زیاد سرور ها باعث می شوند تا عملکرد سرور افت کند و در ادامه آن قطعات سرور هم فرسوده شوند.

16 بهمن 1400
محمود عدالتی

برای جلوگیری از گرم شدن سرور و کاهش عملکرد آن چه کاری انجام داده می شود؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    در مرکز داده سیستم تهویه هوایی تعبیه می شود که در رک ها جا می گیرد. توسط این سیستم تهویه هوا ست که قطعات سرور به طور مرتب خنک می شوند.

16 بهمن 1400
رضا شایان

سیستم تهویه هوا درون دیتا سنتر چه کاری انجام می دهد؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    با خنک کردن سرور از کاهش عملکرد و در نتیجه فرسودگی قطعات سرور جلوگیری می کند.

16 بهمن 1400
نیما انصاری

آیا هر از گاهی قطعی سرور ها مشکلی دارد؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    بله حتما. به دلیل اهمیت داده ها و انتقال همیشگی آن ها باید ارتباط بدون قطعی صورت بگیرد.

16 بهمن 1400
پویا مختاری

برای جلوگیری از قطعی سرور های اختصاصی چه عملی انجام می شود؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    آن ها مجهز به سیستم برق رسانی می شوند و شبکه های اینترنت پشتیبانی از سرور ها پشتیبانی به عمل می آورند.

16 بهمن 1400
پویا حاتمی

نوع سرویس سرور اختصاصی را بر چه اساسی انتخاب کنیم؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    باید انتخاب را بر اساس هدف خود از یک سرور اختصاصی انجام دهید.

16 بهمن 1400
شیرین علیزاده

اتصال به سیستم برق رسانی و شبکه های اینترنت پشتیبانی چه کمکی به سرور ها می کنند؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    این سیستم و پشتیبانی کمک می کنند تا سرور دچار قطعی نشود و به اطلاعات سرور اختصاصی آسیبی وارد نشود.

16 بهمن 1400
احمد فتحی

ممکن است چند مورد از استفاده های سرور های اختصاصی را بدانیم؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    بله عرض می کنیم. از اصلی ترین ها راه اندازی سرویس های میزبانی اشتراک است. همچنین میزبانی وبسایت، استفاده به عنوان بکاپ و موارد دیگر مشابه این ها را می توان نام برد.

16 بهمن 1400
نسترن شرقی

چطور می توان سرویس میزبانی اشتراکی را به کار انداخت؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    بعد از این که سرور اختصاصی را تهیه کردید، سیستم عامل های مختلفی را می توانید نصب کنید مثل سنتوس، لینوکس، ویندوز سرور، پلسک و... . سپس کنترل پنل هایی مثل سی پنل، دایرکت ادمین و... نصب کنید.

16 بهمن 1400
امین جاویدان

چند مورد از سرور های مجازی را معرفی می کنید؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    بله. سرور مجازی لینوکس، سرور مجازی ویندوز از مواردی است که می توان به آن ها اشاره کرد.

16 بهمن 1400
حمید جباری

برای وب سایت های پر بازدید خود چه کار مفیدی می توانیم بکنیم؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    بهترین راه این است که سرور اختصاصی خود را راه اندازی کنید. چون با توجه به حجم کار و اطلاعات در وب سایت نیاز به قدرت و گستره بیشتری دارید.

16 بهمن 1400
تارا بارگاهی

کنترل پنل های پر طرفدار کدام کنترل پنل ها هستند؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    از بین کنترل پنل های مختلف و متنوع می توان به کنترل پنل سی پنل، دایرکت ادمین و پلسک اشاره کرد.

16 بهمن 1400
فاطمه حسینی

آیا سرور های مجازی سود مالی نیز دارند؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    بله مثلا اگر در یک وبسایت از آن استفاده کنید می توانید درآمد زایی نیز داشته باشید.

16 بهمن 1400
کیان رستمی

چطور می توانیم از سرور مجازی درآمد ایجاد کنیم؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    با آشنایی با پنل های هاستینگ و توانایی در مدیریت سرور می توانید از این راه به عنوان راه درآمد زایی برای خود استفاده کنید.

16 بهمن 1400
کاوه نظرپور

برای وب سایت هایی که هنوز درآمد زایی ندارند کدام سرویس مناسب تر و مفید تر است؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    سرویس میزبانی اشتراکی گزینه خوبی برای این دسته به شمار می رود.

16 بهمن 1400
شاهین مسلمی

برای وب سایت های شلوغ و درآمد زا کدام سرویس مناسب تر است؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    سرویس میزبانی وب سایتی که توانایی پردازش های سنگین تر را داشته باشد.

16 بهمن 1400
ماکان ملکی

اگر اطلاعات و پردازش داده ها سنگین تر از این ها شد از چه سرویسی باید استفاده بکنیم؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    در این صورت شما می توانید یک سرور مجازی قدرتمند تهیه کنید. ضمن این که به قیمت آن توجه کنید تا خریدی مقرون به صرفه داشته باشید. البته بعد از این مرحله سرور اختصاصی است که قدرت پردازش بالا تری نیز دارد.

16 بهمن 1400
لیلا قبادی

چطور برای وب سایت یا کسب و کار خود سرور مجازی تهیه کنیم؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    در مقاله دیگری خرید سرور مجازی را به تفصیل توضیح داده ایم که شما می توانید از مطالب و قیمت های آن استفاده کنید.

16 بهمن 1400
محمد نظری

چطور باید از وب سایت خود محافظت کنیم؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    بهترین راه ممکن استفاده از سرور اختصاصی است. چرا که با ذخیره و نگهداری اطلاعات بهترین حفاظت را از آن ها به عمل می آورد.

16 بهمن 1400
هادی افشار

چگونه داده ها را به سرور منتقل کنیم؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    اف تی پی سرور را راه اندازی کنید که بسیار ساده است. حالا می توانید داده ها را به صورت اتوماتیک و به طور هفتگی یا روزانه به سرور اختصاصی خریداری شده منتقل کنید.

16 بهمن 1400
مجتبی جباروند

چرا در سازمان ها باید از سرور اختصاصی استفاده شود؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    به این دلیل که داده ها و اطلاعات و پردازش آن ها متعدد است و همچنین موارد دیگری مثل تعداد زیاد کارمند ها سازمان ها را به سرور اختصاصی نیازمند می کند.

16 بهمن 1400
حسن اسدی

سرور اختصاصی چه ویژگی مثبتی برای سازمان ها دارد؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    یک مورد مهم یک پارچگی اطلاعات است که کار سازمان ها را بسیار آسان می کند.

16 بهمن 1400
حامد جدیری

یکپارچگی اطلاعات برای کدام قشر ها مفید فایده است؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    برای سازمان ها بسیار کارساز است که نظم را به ارمغان می آورد.

16 بهمن 1400
سارا کیانی

استفاده از اینترنت چطور اتفاق می افتد؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    به لطف سرور هاست که ما می توانیم از اینترنت استفاده کنیم و به حجم بسیاری از اطلاعات دست پیدا کنیم.

16 بهمن 1400
بنفشه جباری فر

مدیریت و پردازش اطلاعات در وب چطور اتفاق می افتد؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    توسط سرور ها و روتر ها ست که این اطلاعات و داده ها مدیریت و پردازش می شوند.

16 بهمن 1400
مهربد مهرورز

آیا دیتا سنتر های ارائه دهنده سرور های اختصاصی محدود به مکان خاصی می شوند؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    خیر در سر تا سر دنیا شاهد دیتاسنتر های مختلف و معتبری هستیم.

16 بهمن 1400
اسما شفق

آیا برای ما در استفاده از دیتاسنتر ها محددویتی وجود دارد؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    متاسفانه در کشور ما با وجود تحریم ها از بعضی از این سرور های اختصاصی نمی توانیم استفاده کنیم.

16 بهمن 1400
امیر ولیزاده

چطور می توانیم سرور اختصاصی تهیه کنیم؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    باید سرور ها را از شرکت های ارائه دهنده سرور اختصاصی یا مجازی که برای ما محدودیتی ندارند، خریداری کنیم. ما در مقاله ای دیگر در این باره گفته ایم که می توانید با مراجعه به آن مقاله از قیمت ها و هزینه ها مطلع شوید.

16 بهمن 1400
مرتضی صفری

چه محدودیت هایی برای خرید سرور ها وجود دارد؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    اولا که در ایران به دلیل تحریم ها محدودیت همکاری با بعضی از شرکت ها وجود دارد و از طرف دیگر بعضی شرکت ها با اشخص حقیقی معامله نمی کنند.

16 بهمن 1400
آیسان قربانی پور

هزینه کدام یک از سرور ها بیشتر است؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    سرور اختصاصی به دلیل پردازش قوی تر حجم بالا تر داده ها قدری گران تر از سرور های مجازی خواهد بود.

16 بهمن 1400
امیر علی

منظور از شخصی سازی یک سرور اختصاصی چیست؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    منظور این است که شما می توانید ویژگی های مختلف سرور را بسته به کار خود تعیین کنید. مثلا اگر اطلاعات بالایی دارید حافظه داخلی و فضای ذخیره سازی بیشتری را تعیین کنید. اما سی پی یو و رم معمولی تری داشته باشید تا هزینه های شما نیز کم تر شود.

16 بهمن 1400
علی

ممکن است دیتاسنتر را توضیح دهید؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    حتما. در کل می توان گفت مکانی که تعداد قابل توجهی از سرور ها نگه داری می شوند، دیتاسنتر نام دارند.

16 بهمن 1400
مهسا عبادی

ممکن است چند سیستم عامل معروف و خوب نام ببرید؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    بله چرا که نه؟ سیستم عامل لینوکس، سنتوس، دبین و مورد آخر ویندوز سرور.

16 بهمن 1400
محمود عبدی

در ابتدای راه اندازی یک وب سایت از چه سرویسی از سرور ها استفاده کنیم؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    در ابتدای کار که اطلاعت بالا نیستند و درآمد زایی هم وجود ندارد، استفاده از سرویس های میزنان اشتراکی کفایت می کند.

16 بهمن 1400
پیمان بزرگان

چه موارد مهمی در زمینه تکنولوژی و اطلاعات وجود دارد؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    یکی از مهم ترین موارد در این زمینه بحث امنیت اطلاعات و داده ها است که در سرور های اختصاصی و مجازی به خوبی رعایت می شود.

16 بهمن 1400
امیررضا فرحناک

داده ها به شکل به سرور اختصاصی منتقل می شوند؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    اولا به طور اتومات و تنظیم شده و ثانیا به شکل روزانه یا هفتگی.

16 بهمن 1400
محمدرضا قاسمی

ظرف چه مدت زمانی می توان اطلاعات را به سرور اختصاصی منتقل کرد؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    می توانید با تنظیم سیستم هر روز یا هر هفته این کار را انجام دهید.

16 بهمن 1400
امین هاویزری

بسیاری از سازمان ها و نهاد های دولتی چگونه از مراکز داده شخصی استفاده می کنند؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    اکثرا به عنوان میزبانی سرور اختصاصی از این داده ها استفاده می کنند.

16 بهمن 1400
سامان مظلومی

برای پاسخ به جست و جوی ما در گوگل چه روندی طی می شود؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    درخواست شما در نرم افزاری به نام وب سرور قرار می گیرد. این نرم افزار داخل سرور وجود دارد. داخل سرور پردازش اطلاعات رخ داده و پاسخ به شما داده می شود.

16 بهمن 1400
نیما کمالی

آیا در کاربران یک سرور اختصاصی محدودیتی وجود دارد؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    خیر همه از سازمان ها و نهاد های دولتی تا اشخاص حقیقی می توانند سرور تهیه و استفاده کنند. اما بعضی از شرکت ها از فروش به اشخاص حقیقی امتناع می ورزند که در جای خود جای بحث دارد.

16 بهمن 1400
مانیا

در چه صورت استفاده از سرور های اختصاصی سودمند است؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    زمانی که شما بتوانید با قیمت ارزان و مقرون به صرفه به خدمات بالا دست پیدا کنید.

16 بهمن 1400
ساغر غزنوی

چرا باید قیمت های پایین تر را از بین سرور ها پیدا کنیم؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    چون هزینه سرور ها به طور معمول بالا است و اگر بنا باشد که هزینه بسیار زیادی را برای آن متحمل شویم، منطقی تر آن است که از آن استفاده نکنیم.

16 بهمن 1400
شهلا محسنی

آیا ورود به فضا های دیتا سنتر ها به راحتی امکان پذیر است؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    خیر. امکان پذیر نیست. به دلیل اهمیت حفاظت از اطلاعات و داده ها هر کسی نمی تواند وارد این فضا ها و اماکن بشود.

16 بهمن 1400
مادیس

برای کاهش هزینه در خرید یک سرور اختصاصی چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    شما می توانید از یک سرور سفارشی سازی شده بهره مند شوید. در این صورت می توانید، سرور را با خواسته ها و نیاز های خود منطبق کنید و با حذف موارد غیر ضروری هزینه های اضافی خود را کاهش دهید. این می تواند یک خرید به صرفه و مفید باشد.

16 بهمن 1400
حامد تعاونی

اگر نیاز به بکاپ یا پشتیانی داده داریم، از چه سروری استفاده کنیم؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    در این صورت شما می توانید سروری سفارشی سازی شده را استفاده کنید. به این شکل که حافظه و فضای ذخیره سازی کافی را تعیین کنید و از طرفی رم و سی پی یوی ضعیف تری را استفاده کنید تا هزینه های شما کاهش پیدا کند.

16 بهمن 1400
آتوسا مختارپور

دلیل وجود سیستم تهویه هوا در دیتا سنتر ها چیست؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    سیستم های تهویه هوا در دیتا سنتر ها جا ساز می شوند چرا که سرور ها با گرمای زیادی که تولید می کنند ممکن است آسیب ببینند. بنا بر این نیاز است تا سیستم های خنک کننده ای وججود داشته باشند و سرور ها را از گرما و فرسودگی نجات دهند.

16 بهمن 1400
مهین خدایی

راه اندازی سرویس میزبانی اشتراکی در چند مرحله انجام می شود؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    در سه مرحله بعد از تهیه سرور اختصاصی، باید سیستم عاملی انتخاب کرده و روی سرور نصب کنید و سپس با نصب کنترل پنل هایی مثل سی پنل یا پلسک و... و از این طریق سرور اختصاصی خود را از نوع میزبانی اشتراکی راه اندازی کنید.

16 بهمن 1400
علی میرفلاحی

ممکن است سرویس های سرور اختصاصی را به ترتیب قدرت نام ببرید؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    بله بیشترین قدرت با سروری است که به شکل کامل خریداری می کنید. سپس میزبانی وب سایت قرار می گیرد و بعد از آن جایگاه با میزبانی اشتراکی است.

16 بهمن 1400
ساشا

چطور می توان داده ها را به سرور اختصاصی منتقل کرد؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    باید پس از خرید سرور اف تی پی سرور را راه اندازی کنید و انتقال را به شکل اتومات انجام دهید.

16 بهمن 1400
شادی خاتمی

ممکن است کمی بیشتر سرور اختصاصی را تعریف کنید؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    بله. سرور اختصاصی کامپیوتر پر قدرتی است که می تواند عمل پردازش و انتقال و ارتباط اطلاعات و داده ها را انجام دهد. این کامپیوتر های پر قدرت در مرکز داده ها یا همان دیتا سنتر نگه داری می شوند و از سیستم حفاظتی قدرتمندی برخوردار هستند.

16 بهمن 1400
میلاد عابدی

دیتا سنتر چیست؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    ترجمه آن می شود مرکز داده ها. و مکانی است که تعداد زیادی از سرور های اختصاصی جمع شده و نگه داری می شوند. این مکان دارای تهویه بسیار عالی و حفاظت فیزیکی در برابر سیل، زلزله و... است.

16 بهمن 1400
نیکو وردینی

دیتا سنتر در برابر چه بلاهایی مقاوم است؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    در برابر هر گونه بلای طبیعی و خسارت فیزیکی مانند سیل، زلزله، تغییرات آب و هوایی و موارد متعدد دیگر مقاوم و ایمن است.

16 بهمن 1400
آیدا فرجی

شرکت های ارائه دهنده سرویس میزبانی اشتراکی از چه چیزی استفاده می کنند؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    تمام این شرکت های مذکور از سرور های اختصاصی استفاده می کنند و اغلب دارای دیتا سنتر یا دیتا سنتر هایی هستند.

16 بهمن 1400
آوا ناصری

در این تکنولوژی امکان درآمد زایی نیز وجود دارد؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    بله اگر با پنل های هاستینگ مانند سی پنل آشنا باشید و بتوانید سروری را مدیریت کنید به راحتی می توانید در این عرصه درآمد زایی داشته باشید.

16 بهمن 1400
ساناز

بعد از نصب اف تی پی سرور چه کاری باید انجام داد؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    حالا می توان اطلاعات را به راحتی به سرور منتقل کرد. البته این انتقال خودکار انجام می شود.

16 بهمن 1400
ساسان کیانی فر

آیا تعداد زیاد کارمندان دلیلی ست بر استفاده از سرور اختصاصی در یک شرکت یا سازمان؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    بله مسلما. تعداد زیاد کارمندان تعداد زیادی از داده ها و اطلاعات و مشخصات را به همراه خود می آورد که همه آن ها نیاز به طبقه بندی و پردازش دارد.

16 بهمن 1400
علی نظامی

تحریم ها تاثیر در خرید سرور های اختصاصی دارند؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    متاسفانه باید گفت بله. بعضی از شرکت های ارائه دهنده این خدمات برای ایران تحریم شده اند و نمی توان با آن ها همکاری داشت اما تعدادی دیگر از شرکت ها سرور ها را در ایران نیز خرید و فروش می کنند.

16 بهمن 1400
همایون

قوی ترین سرور از بین موارد ذکر شده کدام یک محسوب می شود؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    قوی ترین حالت خرید یک سرور اختصاصی است تا با قدرت پردازش بالا برای کار های سنگین مفید باشد.

16 بهمن 1400
سالار مقدم

ممکن است مثالی از کار های سنگین بیاورید که نیاز به قدرت پردازش بالا دارد؟

    17 بهمن 1400
    مهدی حسین پور

    بله مثلا در سازمان های بزرگ شما باید وسعت بالایی از داده را طبقه بندی، پردازش و نگهداری کنید.

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید