شما برای مطالعه این مقاله فقط 18 دقیقه وقت نیاز دارید

what is linux vps

سرور مجازی لینوکس چیست؟

4.7/5 - (24 امتیاز)

سرور مجازی لینوکس چیست و به چه دردی می خورد؟ تصور کنید قصد دارید در زمینه ارز دیجیتال، استریم آنلاین، تجارت، یا میزبانی سایت خود از یک سرور استفاده کنید. بهترین کاری که باید انجام دهید چیست؟ درست است، استفاده از سرور مجازی یا به اختصار VPS.

Linux VPS یا همان سرور مجازی لینوکس، اصطلاحاً سروری به همراه اینترنت پرسرعت است که دارای سیستم عامل لینوکس میباشد و توزیع های مختلفی مانند CentOS، Debian و Ubuntu را دارد؛ سرورمجازی لینوکس در دیتاسنتر تحت سرور های فیزیکی میزبانی میشود و میتوان آن را به صورت مستقل مدیریت کرد.

گستردگیِ استفاده از سرور‌های مجازی باعث شده است تا کاربرد آنها با پیشرفت تکنولوژی، روز به روز افزایش یابد، یکی از محبوب‌ترین سرور‌های مجازی بینِ کاربران جهت خرید، خرید سرور مجازی لینوکس است؛ دلیل محبوبیت و مزایای این نوع سرور در ادامه بصورت خلاصه وار و ساده بررسی خواهد شد، فقط پیش از شروع صحبت در مورد سرور مجازی لینوکس، برای درک بهتر اهمیت استفاده از سرورها و همچنین ماهیت سرور مجازی، تا حدودی توضیح اولیه ای را خواهیم داشت.

سرور مجازی لینوکس

سرور چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

سالهاست که سرور‌ها به عنوان «کامیپوتر‌هایی که توان پردازشی ِبسیار بالایی دارند» شناخته می‌شوند؛ در شِمای کلی، سرور‌ را می‌توان قلب تپنده‌ی یک سایت دانست که عدم ِوجود آن، باعث مختل شدن و از کار افتادن ِآن سایت می‌شود.

به جز موارد ذکر شده، یک سرور، محلی برای قرار دادن فایل‌ها، اطلاعات و اسناد مهم یک سایت است. به این معنا که برای گشودن یک سایت، اطلاعاتِ مربوط به آن باید توسط سرور بازخوانی و ارسال شود. اگر سرور مورد نظر به هر دلیلی این اطلاعات را به مرورگر ندهد، سایت شما برای کاربر باز نخواهد شد یا اصطلاحاً بالا نخواهد آمد.

سرور مجازی چیست؟

حال که با مفهوم سرور آشنا شده اید می‌توانید ماهیت سرور‌های مجازی را بهتر درک کنید. سرور‌های مجازی با کمک فناوریِ «مجازی سازی» ساخته می‌شوند. به عنوان مثال می‌توانید یک سرور اختصاصی را در ذهنتان مجسم کنید. این سرور به واسطه فناوری مجازی سازی به چند سرور ِدیگر تقسیم می‌شود، هر یک از این سرور‌ها دارای منابع ِویژه برای خود هستند.

آشنایی با مفهوم سرور مجازی لینوکس

پس از این مقدمه ها، برای درک بهتر کاری که سرور‌ها انجام می‌دهند، می‌توانیم به سراغ موضوع اصلی برویم: یعنی سرور مجازی لینوکس!

لینوکس همانطور که میدانید، یک سیستم عامل است؛ هنگامی که این سیستم عامل روی سرور مورد نظر  نصب باشد، آن را سرور مجازی لینوکس مینامیم؛ با استفاده از این نوع سرور، مجموعه ای از مزایا فراهم می‌شود تا مدیریت سرور آسان‌تر انجام شود، مزایای مورد نظر شامل موارد زیر میباشند:

  • امنیت در این نوع سرور بالاست زیرا قابلیت ِنفوذ در آن نزدیک به صفر است.
  • دارای منابع اختصاصی است که نیاز به اشتراک با دیگر کاربر‌ها را از بین می‌برد.
  • اگر آن را به پای ِمیز مقایسه با سرور‌های اختصاصی ببرید، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر است.
  • از بسیاری زبان‌های مربوط به برنامه نویسی مانند php پشتیبانی می‌کند.

مزایای سرور مجازی لینوکس

سرور مجازی لینوکس به سرور مجازی ویندوز ترجیح داده می شود، اما چرا؟! مزایای لینوکس آن را در اولویت انتخاب توسط کاربران قرار می دهد. سیستم عامل لینوکس یک سیستم عامل متن باز است؛ یعنی شما می توانید به صورت رایگان آن را نشر دهید و نصب کنید.

برای آن که بتوانید از لینوکس استفاده کنید، نیازی به پرداخت هزینه برای گواهی های مختلف آن ندارید و می توانید روی هر تعداد کامپیوتر که خواستید، نصب کنید. اما این موارد تنها مزایای سرور مجازی لینوکس نیست! ما در ادامه به مزایای سرور مجازی لینوکس اشاره می کنیم.

مزایای سرور مجازی لینوکس

پایداری و آپ تایم بالا

سیستم عامل لینوکس چنان آپتایم و پایداری برای شما فراهم می کند که باورتان هم نمی شود! در حال حاضر عنوان با ثبات ترین سیستم عامل متعلق به لینوکس است و با این عنوان بین دیگر سیستم عامل ها خود نمایی می کند؛ چرا که کمتر اتفاق می افتد که نیاز به ری استارت کردن داشته باشد یا کرش شود. این اطمینان را به شما می دهیم که در صورتی که از سیستم عامل لینوکس استفاده کنید، آپ تایم شما افزایش پیدا می کند و امکان دسترسی بالا فراهم می شود.

امنیت بالا

امنیت مهم ترین فاکتور در انتخاب یک سیستم عامل است و سیستم عامل لینوکس، در این زمینه حرف اول را می زند. لینوکس یک دژ دفاعی محکم دارد که ویروس ها و بدافزارها در ورودد به این دژ، شکست می خورند و ناکام می مانند. دلیل این امنیت بالای لینوکس، متن باز بودن آن است که کاربران می توانند باگ ها و نقاط ضعف آن را شناسایی کنند و اقدام به رفع آن ایردات کنند تا بالاترین سطح امنیت برای این سیستم عامل، حاصل شود.

لینوکس انتخابی مقرون به صرفه است

بر خلاف سیستم عامل ویندوز، شما در لینوکس نیازی به پرداخت هزینه های ماهانه ندارید، چرا که متن باز و کاملا رایگان است. به جز این، شما یک سرور مجازی تهیه می کنید که با توجه به نیازهایتان می توانید هزینه ها را شخصی سازی کنید.

قابلیت رشد و توسعه دارد و انعطاف پذیر است

زمانی که ورودی سایت شما افزایش پیدا می کند، برای شما یک خبر خوب و خوشحال کننده است، اما به نظر نمی رسد که سرور شما از این قضیه چندان راضی و خوشحال باشد! چرا که باید بیشتر از قبل فعالیت کند و به این منظور به قدرت سخت افزاری بیشتری نیاز دارد.

لینوکس این امکان را به شما می دهد تا سرور مجازی خودتان را بتوانید با نیاز های سرور خودتان تنظیم کنید و همچنین منابع بیشتری را در اختیارش بگذارید تا امکان توسعه سرور را فراهم کنید.

لینوکس به خاطر این که ابزارها و تجهیزات زیادی را در اختیار دارد، به شما امکان انجام امور متفاوتی را می دهد.

لینوکس عملکرد بالایی از خودش نشان می دهد

عملکردی که لینوکس از خودش نشان می دهد، یک سر و گردن بالاتر از سیستم عامل ها است و به خوبی قادر است تا چندین کاربر را بر روی یک سرور میزبانی کند.

توانایی پردازش و نیز ظرفیت آن، در مقایسه با دیگر سیستم عامل ها بیشتر است که این موضوع سرعت لود شدن صفحات سایت را افزایش می دهد.

این سرعت در اجرای فرایند ها باعث می شود که عملکرد ها همزمان روی یک سرور، تاثیری رو یک دیگر نداشته باشند.

حریم خصوصی شما محفوظ است

لینوکس سیستم عامل فوضولی نیست! چنین واژه ای را برای لینوکس استفاده کردیم چرا که سیستم عامل ویندوز اطلاعات زیادی از کاربران خود جمع می کند؛ اما لینوکس اطلاعات زیادی از شما نمی خواهد. اما تنها این نیست؛ از آنجایی که لینوکس قابلیت شخصی سازی دارد، شما می توانید به راحتی روی اطلاعات و داده های خودتان روی سرور، کنترل داشته باشید و نگران حریم خصوصی خودتان نباشید.

منابع مختص شماست!

با خرید سرورهای مجازی لینوکس، ظرفیت رم، فضای هارد دیسک و پردازنده بیشتری در اختیار شما قرار می گیرد و شما می توانید با خیال راحت منابع خودتان را به برنامه اختصاص دهید تا نرم افزار های بیشتری اجرا شود و ترافیک بیشتری تحت پوشش قرار گیرد.

دسترسی روت در اختیار شماست

یکی از مزایایی که سرور مجازی لینوکس دارد، این است که به کاربر امکان دسترسی و کنترل کامل به سرور ها را می دهد که می تواند با استفاده از پنل مدیریتی، سرور را بر اساس نیاز و سلیقه تنظیم کند.

افزون بر این ها، این امکان برای کاربر فراهم است تا نصب انواع برنامه ها را مدیریت و کنترل کند.

لینوکس پشتیبانی اختصاصی دارد

در صورتی که سرور مجازی لینوکسی خریداری کنید، پشتیبانی فنی و کاملا تخصصی برای شما در نظر گرفته می شود و شما می توانید هر زمان که به مشکلی برخوردید، بتوانید سریع آن را رفع کنید.

شما می توانید از چندین سایت میزبانی کنید

شاید با خودتان بگویید که این مورد یک مزیت حساب نمی شود؛ چرا که در هاست اشتراکی نیز این قابلیت وجود دارد، اما باید این نکته را بدانید که در هاست اشتراکی، این کار با محدودیت هایی مواجه است. محدودیت هایی مانند مشکلات عملکردی که در سرور های مجازی این موضوع حل شده است و شما می توانید به راحتی وب سایت خودتان را به صورت روان اجرا کنید و مشکلی هم پیش نیاید.

امکان تهیه بکاپ از فایل ها و اطلاعات سرور

در سرور های لینوکسی این امکان فراهم است که بکاپ گیری خودکار را فعال کنید تا بر اساس زمانبندی شما، داده های شما در محل امنی ذخیره شوند و از بروز حوادث ناخواسته پیشگیری شود.

قابلیت‌های کاربردیِ سرور مجازی لینوکس چیست؟

سرور مجازی لینوکس می‌تواند برای ساخت وی‌پی‌اِن، بازی کردن، میزبانی وب و موارد دیگری نیز مورد استفاده واقع شود. برخی از این کاربرد‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • سرور بازی

امروزه، بسیاری از استریمر‌ها و گیمر‌ها می‌توانند فقط به واسطه‌ بازی کردن درآمد مورد نظر خود را کسب کنند. اگر شما نیز یکی از همین افراد هستید می‌توانید از سرور مجازی لینوکس کمک بگیرید و بازی‌هایی مانند Minecraft، World of Warcraft را انجام دهید و کسب درآمد کنید. میزبانی و اجرای این بازی‌ها روی سرور مجازی لینوکس – به دلیل وجود مزایای بیشمار ِآن – مورد استقبال بسیاری از افراد می‌باشد؛ البته فقط به این دو بازی محدود نمیباشد!

سرور مجازی بازی

  • امکان استفاده ازVoIp

بسیاری از افراد هستند که از سرویس VoIp استفاده می‌کنند. میزبانی این سرویس با یک سرور مجازی تحت سیستم عامل لینوکس به شما کمک می‌کند به راحتی و به صورت اینترنتی با افراد مورد نظر خود تماس داشته باشید.

  • تهیه نسخه پشتیبان

برای تهیه نسخه پشتیبان از یک اپ یا یک سایت، باید سروری در اختیار داشته باشید تا بتوانید اطلاعات را داخل آن قرار دهید. انجامِ مداوم بکاپ گیری یا تهیه نسخه پشتیبان نیز، دردسر‌های خود را دارد.

اما به کمک سرور مجازی با خیال آسوده بکاپ‌ها را نگهداری کنید و مطمئن باشید که آنها را از دست نخواهید داد.

  • میزبانی کردن وب

یکی از رایج‌ترین و شناخته شده‌ترین کارهایی که به واسطه سرور مجازی لینوکس انجام می‌شود، سرور میزبانی وب است زیرا سرعت بالاتری نسبت به هاست‌های اشتراکی دارد. به جز این از نظر اقتصادی نیز انتخاب عاقلانه‌تری است و رم (RAM) مخصوص به خود را دارد.

  • میزبانی برای کمپین‌های مخصوص تبلیغات

ترافیک برخی از سایت‌ها در مواقع خاصی از سال بسیار زیاد می‌شود. مثلا یک فروشگاه آنلاین در روزهای خاصی مثل بلک فرایدی، اعیاد و … می‌تواند نخفیف‌هایی را برای مشتریان خود در نظر بگیرد.

این تخفیف‌ها حجم کثیری از مشتریان را به سمت سایت شما روانه می‌کند، اگر از یک سرور مناسب برای چنین مواقعی استفاده نکنید، طبیعی است که سیلِ عظیمی از مشتریان تان را از دست بدهید.

برای جلوگیری از پیش آمدن چنین حالتی، استفاده از سرور مجازی لینوکس بهترین تدبیری است که می‌توانید اتخاذ کنید. میزبانی کردن یک کمپین ویژه تبلیغاتی یا لندینگ پیج در چنین مواقعی، کمک می‌کند تا بتوانید تعداد بیشتری از مشتریان را مدیریت کنید.

  • بررسی کد‌ها در برنامه نویسی

کار بر روی پروژه‌های مختلف برنامه نویسی باعث می‌شود تا همیشه به تست کردن و بررسی صحت شان نیازمند باشید. به جز این، نیاز دارید تا از مکان‌های متعددی به پروژه تان دسترسی داشته باشید.

رفع این دغدغه‌های مهم به کمک سرور مجازی لینوکس میسر می‌شود. در واقع، با کمک این سرور می‌توانید تست کد‌های نوشته شده تان را به موثر ترین شکل ممکن، انجام دهید.

به جز این، هر کجای دنیا که باشید می‌توانید به راحتی پروژه تان را بررسی کنید. پس لزومی ندارد که حتما پشت سیستم شخصی خود بنشینید و کار کنید. استفاده از این نوع سرورهای مجازی به طور خاص و ویژه برای افرادی که با زبان برنامه نویسی php کار می‌کنند، عالی است.

ما در این جا تنها به چند تا از کاربردهای سرور مجازی اشاره کردیم، کاربردهای سرور مجازی آنقدر زیاد است که اگر بدانید، حتما شگفت زده خواهید شد؛ اگر دوست دارید تا در این باره بیشتر بدانید، توصیه می کنیم مقاله کاربرد های سرور مجازی لینوکس چیست را حتما مطالعه کنید.

سرور اختصاصی یا سرور مجازی لینوکس؟

احتمالا برای شما هم این سوال ایجاد شده است که سرور مجازی لینوکس با سرور مجازی اختصاصی چه تفاوتی دارند و کدام یک بهتر است؟

فاکتور هزینه، مهم ترین تفاوت سرور اختصاصی و سرور مجازی لینوکس است که سرور اختصاصی لینوکس، قیمت پایین تری دارد.

مورد دیگری که می توانیم از تفاوت های سرور اختصاصی و مجازی لینوکس بدانیم، این است که vps لینوکس روی سیستم هایی کار می کند که نسبت به سرور اختصاصی توان و قدرت بیشتری دارند و ظرفیت آن ها بیشتر است.

انتقال از هاست اشتراکی به وی پی اس لینوکس

اگر از هاست اشتراکی استفاده می کنید و می خواهید تا داده های خودتان را به سرور مجازی لینوکس منتقل کنید، به راحتی می توانید این کار را انجام دهید. اگر تازه کار هستید بهتر است این کار را انجام ندهید؛ چرا که انتقال اطلاعات از هاست اشتراکی به سرور لینوکس، روند پیچیده ای دارد که افرادی که مهارت زیادی دارند و در این زمینه حرفه ای هستند، می توانند به راحتی این کار را انجام دهند.

انتقال از هاست اشتراکی به سرور مجازی

سرور مجازی لینوکس برای چه کسانی مناسب است؟

فرقی نمی کند که یک وبلاگ شخصی دارید یا یک سایت در حال توسعه، در هر حال می توانید روی سرور مجازی لینوکس حساب کنید و مطمئن باشید که ترافیک سایت شما رشد و افزایش چشم گیری در ترافیک خواهد داشت.

کسب و کار های و شرکت هایی که به دنبال انعطاف پذیری بیشتر در آپشن ها و امکانات سایتشان هستند، می توانند از سرور مجازی لینوکس استفاده کنند و خدمات عالی تری را ارائه دهند.

آیا می توانیم سرور مجازی لینوکس را با دیگران به اشتراک بگذاریم؟

شما می توانید بدون آن که افت عملکردی داشته باشید، سرور مجازی لینوکس را با دیگران به اشتراک بگذارید. هر سرور مجازی یک سیستم عامل مختص خودش را دارد که هر یک به صورت جدا امکان مدیریت دارند.

با وجود تمامی این ویژگی ها شما می توانید در بیشتر اوقات این کار را انجام دهید و از خدمات و مزایای آن مانند یک سرور اختصاصی بهره مند شوید و هزینه بالایی نیز نپردازید.

آیا افراد نا آشنا می توانند از سرور مجازی لینوکس استفاده کنند؟

اگر شما تخصص و دانش کافی در این زمینه ندارید، می توانید یک سرور مجازی لینوکس مدیریت شده خریداری کنید تا شرکت هاستینگ شما، مدیریت سرویس شما را انجام دهد و تمامی موارد مورد نیاز شما را روی سرور نصب و تنظیم کنند.

کلیک کنید  سیستم عامل CentOS چیست؟

اگر شما سرور خودتان را از آسام سرور خریداری کنید، ما پشتیبانی آن را انجام خواهیم داد و هرآنچه نیاز دارید را نصب و تنظیم خواهیم کرد و به روزرسانی ها را انجام خواهیم داد؛ البته به صورت رایگان!

امکان دیگری که برای شما وجود دارد، این است که می توانید یک سرور مجازی به همراه سی پنل، دایرکت ادمین یا هر کنترل پنل دیگر تهیه کنید که بتوانید سرور خودتان را مدیریت کنید که کار سختی نیست.

ضعف های سرور مجازی لینوکس را شناسایی کنید

لینوکس و دیگر نرم افزارهای اپن سورس قابلیت بازبینی دارند؛ اما گاهی اشکالاتی در بعضی از بسته های نرم افزاری مشاهده می شود. با وجود آن که پیشگیری از تمام آسیب پذیری ها آسان نیست، اما مواردی که در این بخش می گوییم، به شما کمک می کند تا بتوانید سریع تر ضعف ها را شناسایی کنید و اقدام به رفع آن ها کنید.

  • برنامه نویسی لینوکس

برخی از به روز رسانی امنیتی که توسط توزیع لینوکس ارائه می شود، می تواند نقص نرم افزاری توزیع های لینوکس را برطرف کند. برخی از این ایرادات ممکن است که توسط کاربران داخلی ایجاد شود و برخی دیگر نیز ممکن است از ایردات معمول سرور باشد.

  • کانفیگ های لینوکس

بسته های نرم افزاری عموما همراه با کانفیگ های پیش فرض ارائه می شود که خط مشی نرم افزار را تعیین می کند  و در این که چه مراحلی را طی کند یا نکند، تاثیر دارد.

هرچند که به نظر می رسد این تنظیمات مفید هستند، اما گاهی برخی از آن ها می توانند بر اقدامات امنیتی انجام شده، تاثیر منفی داشته باشند.

آسیب پذیری ها، اتفاق غیر ممکنی است و خواه ناخواه اتفاق می افتد؛ تنها توصیه ما این است که قابلیت تشخیص و برخورد مناسب را در خودتان تقویت کنید.

بیشتر توزیع های لینوکس، یک بسته مدیریتی را در دسترس دارند تا برای کنترل بسته های نرم افزاری استفاده کنید.

حفظ و نگهداری از سرور مجازی

برای حفظ و نگهداری سرور مجازی لینوکس چه کنیم؟

در این بخش نکاتی را به شما می گوییم که با رعایت آن ها می توانید از سرور مجازی لینوکس خودتان حفظ و نگهداری کنید.

  • بررسی میزان استفاده از هارد دیسک

یکی از رایج ترین مواردی که باعث به وجود آمدن خرابی و مشکلات در سرور مجازی می شود، پر شدن کامل دیسک است. در نظر داشته باشید زمانی که از 80 درصد فضای ذخیره سازی استفاده کرده اید، این یک هشدار است و استفاده از 90 درصد فضای ذخیره سازی، یک خطر به شمار می آید.

بررسی میزان استفاده از دیسک به شما کمک می کند تا به موقع نسبت به حذف برخی فایل ها و log های اضافی، اقدام کنید.

  • تایید استفاده از شبکه

اگر سرور شما به حداکثر میزان استفاده از ظرفیت سخت افزار شبکه نزدیک شده باشد، باید آپگرید کردن را در اولویت خودتان بگذارید. دقت داشته باشید که اگر شما از ابزارهای نظارت بر شبکه استفاده کنید، این امکان وجود دارد که ترافیک شبکه شما، به صورت نا به جا اشغال شود و مشکل ساز شوند.

پس راه حل چیست؟ نظارت شما بر الگوهای ترافیک، می تواند شما را در بهینه سازی ترافیک سایتتان کمک کند؛ مثلا شما می توانید منابعی که به دسترسی مکرر نیاز دارند را به یک سرور سریع تر انتقال دهید؛ علاوه بر این شما می توانید تلاش هایی که برای نفوذ و نقض داده ها صورت می گیرد را شناسایی و مدیریت کنید.

  • بررسی و رصد حافظه ذخیر سازی smart stats

توجه و آگاهی داشتن نسبت به آمار اسمارت دستگاه های ذخیره ساز می تواند قبل از آن که خرابی رخ دهد، به شما هشدار دهد. هرچقدر میزان این آمار بیشتر باشد، باید سریع تر نسبت به تعویض دیسک اقدام کنید. شما می توانید بر حسب میزان ساعت کارکرد نیز نسبت به تعویض اقدام کنید؛ برای مثال درایوهایی که بیشتر از 40000 کارکرد داشته اند را تعویض کنید.

در vps لینوکس دستور smartctl برای اجرا کردن تست ها و نیز بررسی کردن  آمار به کار می رود که می توانید استفاده کنید.

  • تایید کردن نسخه پشتیبان

یکی دیگر از مواردی که برای حفظ و نگهداری سرور مجازی لینوکس کاربرد دارد، این است که بررسی کنید تا مطمئن شوید که نسخه های پشتیبان شما، به درستی اجرا می شوند. سعی کنید که هر چند وقت یکبار نسخه های پشتیبان خودتان را مورد تست قرار دهید تا مطمئن شوید که دچار تغییر یا خطا نشده اند.

  • از patch های امنیتی اطمینان داشته باشید

بررسی کردن آسیب پذیری patch در نرم افزاری که روی سرور شما اجرا می شود، باید اصلی ترین اولویت شما باشد.

  • مشکلات سخت افزاری را بررسی کنید

شما می توانید در syslog جست و  جو کنید و مواردی مثل گزارش رویداد IPMI، در صورت بروز هر خطایی از آن مطلع شوید.

اگر با موارد زیر مواجه شدید، سریع پاسخ صحیح را اجرا کنید.

  • خطاهای حافظه
  • گرم شدن بیش از حد
  • خراب شدن منبع تغذیه
  • بررسی خطاهای نرم افزاری

گزارش های خطای نرم افزاری و syslog نیاز است که مرتبا کنترل شوند؛ چرا که ممکن است بسته به نرم افزار و کانفیگ های اجرا شده، گزارش ها متفاوت باشد.

کانفیگ VPS لینوکس شما، تعیین کننده برنامه های نرم افزاری مختلف است و نکته ای که باید در نظر داشته باشید، این است که برخی از سیستم عامل ها، به ورژن های قدیمی تر برنامه ها نیاز دارند. مثلا: CentOS7 به Python 2 نیاز دارد.

  • به روز رسانی های سیستم عامل را انجام دهید

برخی از به روز رسانی ها، می توانند منجر به حل شدن مشکلات امنیتی شوند و به صورت کلی عملکرد را گسترش دهند و بهتر کنند؛ به همین دلیل به روز رسانی نکردن سیستم عامل می تواند زمینه ای برای مشکلات دیگر باشد.

توصیه ما این است که به صورت پیوسته، زمانی را برای به روزرسانی سیستم عامل ها اختصاص دهید و اگر از یک محیط اطلاعاتی مهم دارید، پیش از آن که به روزرسانی انجام دهید، یک محیط آزمایشی برای نسخه جدید فراهم کنید.

  • دسترسی ها را بررسی کنید

این که کدام از یک کاربران می توانند دسترسی داشته باشید را بررسی کنید و در صورت لزوم، برخی از دسترسی ها را اصلاح کنید.

  • رمز عبور قوی تعیین کنید

تا جای ممکن از پسوردهای ضعیف استفاده نکنید و همیشه سعی کنید که رمزهای قوی استفاده کنید.

  • امنیت کلی vps را تعیین کنید

توصیه می کنیم سیاست های امنیتی سرورتان را ارزیابی کنید تا هم از کیفیت و هم از عملکرد، اطمینان داشته باشید. شما می توانید به کمک یک ابزار امنیتی خارج از شبکه ثالث را در نظر بگیرید تا آزمایش شبکه خودتان را از خارج آزمایش کنید که می تواند نقاط نادیده گرفته توسط شما را شناسایی کند و علاج واقعه قبل از وقوع کنید.

  • گزارش سرور ها را به صورت منظم بررسی کنید

سرور ها معمولا گزارش هایی که مربوط به دسترسی و خطاهای موجود در سرور را حفظ و نگهداری می کنند. امکان دارد این گزارش ها پیچیده باشند که شما می توانید به کمک برخی ابزارها و روش ها، آن ها را مدیریت کنید.

مرور کردن گزارشات به صورت مرتب، به شما کمک می کند تا از عملکرد سرورهای خودتان، آگاهی داشته باشید. اجازه دهید یک مثال بزنیم تا موضوع را بهتر درک کنید.

تصور کنید که یک مشکل سخت افزاری در سرور شما شناسایی شده است، این مشکل سخت افزاری، می تواند به صورت یک خطا ثبت شود که اگر گزارش ها را به صورت مرتب بررسی کنید و این خطا را ببینید، می توانید قبل از آن که خطری اتفاق بیوفتد، از آن جلوگیری کنید.

فراموش نکنید که حفظ و نگهداری vps لینوکس شما، برای وب سایت شما حیاتی است. اگر مراحلی که گفتیم را به صورت کامل رعایت نکنید، احتمال بروز مشکلاتی در سیستم و موارد جدی امنیتی وجود دارد.

امنیت سرور مجازی

چگونه امنیت سرور لینوکس را تامین کنیم؟

گفتیم که سیستم لینوکس، امنیت بیشتری نسبت به دیگر سیستم عامل ها دارد؛ اما طبیعی است که یک سری ضعف در سیستم داشته باشد که شما می توانید آن ها را رفع کنید. در این بخش به شما راهکارهایی را ارائه می دهیم که بتوانید ضعف هایی که در سیستم دارید را رفع کنید و امنیت بالا تر را برای سرور خودتان فراهم کنید.

  1. لاگین با کاربر روت را غیر فعال کنید!

هر سرور مجازی لینوکس، یک نام کابری با عنوان root دارد و هکر ها از این موضوع اطلاع دارند و اگر این نام کاربری را تغییر ندهید، باعث سو استفاده هکر ها می شوید و می توانند به کمک حملات bruteforce می توانند رمز عبور شما را به دست بیاورند.

به همین دلیل توصیه می کنیم که کابری  rootرا غیر فعال کنید تا هکر ها به راحتی نتوانند شما را در معرض حمله bruteforce قرار دهند.

دسترسی root امکاناتی برای اجرای دستورات مدیریتی دارند که شما می توانید پس از آن که یک نام کاربری ایجاد کردید از دستور Sudo برای اجرا کردن دستورات سطح روت استفاده کنید.

Sudo یک اجازه دسترسی ویژه است که تنها به کاربرانی داده می شود که احراز هویت شده اند تا توانایی اجرای دستورات مدیریتی را داشته باشند و دیگر نیازی به دسترسی روت نباشد. پیش از آن که کاربر روت را غیر فعال کنید، باید دسترسی کاربری که قصد دارد از آن استفاده کنید را مشخص کرده باشد.

زمانی که مقدمات را برای این کار انجام دادید، می توانید در کنسول سرور، دستور nano یا vi را باز کنید و گزینه PermitRootLogin را پیدا کنید و مقدار آن که به صورت پیش فرض yes است، را به no تغییر دهید و تغییرات داده شده را ذخیره کنید.

  1. پورت SSH را تغییر دهید

اولین پورتی که هکر ها از آن برای اتصال به SSH سرور شما استفاده می کنند، پورت 22 است و زمانی که شما این پورت را عوض کنید، می توانید جلوی دسترسی هکر ها را به SSH بگیرید.

  1. همیشه نرم افزار سرور را به روز نگه دارید

اگر از پنل های دایرکت ادمین یا سی پنل استفاده می کنید، باید همیشه آن ها را به روز رسانی کنید؛ البته بیشتر این پنل ها قابلیت به روزرسانی خودکار دارند و نیازی نیست تا شما کاری انجام دهید.

سعی کنید که همیشه پچ های امنیتی را در سریع ترین زمان ممکن نصب کنید؛ چرا که هر قدر در این کار تعلل کنید، امکان نفوذ به سرور شما افزایش پیدا خواهد کرد.

  1. پورت هایی که برای شبکه استفاده نمی شوند را غیرفعال کنید

پورت های باز شبکه که شما استفاده ای از آن ها نمی کنید، هدف مناسبی برای هکر ها است که اگر آن ها را ببندید، می توانید تا حد زیادی از حملات هکر ها جلوگیری کنید. اجرای دستور netstat به شما کمک می کند تا پورت های باز شبکه را مشاهده کنید.

  1. ماژول ها و بسته های ناخواسته را حذف کنید

همیشه سرویس هایی که روی سرور وجود دارد، برای VPS لینوکس نیاز نیست و شما هر چه تعداد سرویس ها را از روی سرور کم کنید،  میزان امنیت شما بالاتر می رود؛ پس پیش از هر چیز مطمئن شوید که تنها سرویس هایی روی سرور شما نصب هستند که به آن نیاز دارید.

  1. IPv6 را غیرفعال کنید

مزایایی که IPv6 نسبت به IPv4 دارد، اما کاربرد آن بسیار کم است و افراد کمی از آن استفاده می کنند اما هکر هایی زیادی از IPv6 استفاده می کنند.

  1. از رمزگذاری GnuPG استفاده کنید.

داده ها زمانی مورد حمله هکرها قرار می گیرند که در حال انتقال در شبکه هستند و به همین دلیل ضروری است که شما با استفاده کردن از پسوردها، کلیدها و گواهی ها، انتقال به سرور را رمزگذاری کنید.

GnuPG یک ابزار احراز هویتی برا پایه کلید است که بسیار پرطرفدار هم هست کاربرد رمزگذاری ارتباطات را دارد. سیستم GnuPG از یک کلید عمومی بهره می برد که فقط با کلید خصوصی قفل گشایی می شود و آن کلید خصوصی تنها در سمت گیرنده وجود دارد.

  1. رمز عبور قوی تعیین کنید

اگر رمز عبور شما ضعیف باشد، می تواند امنیت شما را تهدید کند. سعی کنید که همیشه از پسوردهای پیچیده و قوی استفاده کنید و به صورت دوره ای اقدام به تغییر رمز عبورها کنید.

شما می توانید از دستور faillog برای تنظیم کردن تعداد شکست در login شدن استفاده کنید؛ به عبارت ساده تر حساب های کاربری را پس از تلاش های شکست خورده متعدد، مسدود کنید. این اقدام باعث می شود تا از سیستم در برابر  brute force محافظت کنید.

  1. فایروال را پیکربندی کنید

اگر می خواهید یک سرور مجازی امن داشته باشید، نیاز به فایروال دارید. NetFilter یک فایروال است که می توانید برای فیلتر کردن ورود ناخواسته کاربران استفاده کنید. برای مقابله در برابر حملات DDos می توانید از NetFilter و iptablesاستفاده کنید.

فراموش نکنید که اگر فایروال را تنظیم کنید اما پیکربندی نکنید، به اندازه لازم نمی تواند امنیت شما را افزایش دهد.

  • دیسک را پارتیشن بندی کنید

اگر شما دیسک را پارتیشن بندی کنید، می توانید فایل های سیستم عامل را از فایل های کاربر جدا کنید، فایل های tmp و برنامه طرف سوم را جداسازی کنید که ایده خوبی برای افزایش امنیت است.

همه فایل هایی هسته بر روی سرورهای لینوکس، در دایرکتوری /boot ذخیره شده اند که  سطح پیش فرض دسترسی به این دایرکتوری،  خواندن-نوشتن است. توصیه می کنیم تا سطح دسترسی را به فقط خواندنی تغییر دهید.

  • نرم افزار آنتی ویروس استفاده کنید.

دیوار آتش، مانع از دسترسی به اطلاعات سرور می شود و در خط مقدم دفاع با هکر ها قرار دارد؛ اما هیچ دیوار آتشی امنیت 100 درصد ندارد و برخی از نرم افزارهای خطرناک می توانند از آن عبور کنند. پس چه باید کرد؟

توصیه ما این است که از آنتی ویروس ها استفاده کنید. بسیاری از مدیران سرور ها از آنتی ویروس استفاده نمی کنند؛ چون اعتقاد دارند که این کار محدودیت ایجاد می کند.

استفاده از آنتی ویروس، به کمی تخصص با چاشنی هزینه نیاز دارد که بسیاری از افراد حاضر به پرداخت آن نیستند؛ اگر شما نمی خواهید هزینه ای بابت امنیت سرورتان کنید، می توانید از آنتی ویروس های رایگان مانند ClamAV و Maldet استفاده کنید.

  • CMS ها را همواره بروز کنید

اگر شما از سیستم های مدیریت محتوا مانند دروپال، جوملا یا وردپرس استفاده می کنید، باید همواره به روز رسانی های امنیتی که توسعه دهندگان ارائه می کنند را را نصب کنید تا به هکر ها فرصت نفوذ ندهید.

سرور مجازی لینوکس بهتر است یا ویندوز؟

سرور مجازی لینوکس و سایر سرور‌ها، مانند سرور مجازی ویندوز؛ از نظر سیستم عاملی که روی آنها نصب شده است با هم تفاوت دارند، ویژگی این سیستم عامل‌ها به طور مستقیم بر روی کارایی شان تاثیر گذار است.

به عنوان مثال: سرور مجازی ویندوز نمی‌تواند از سی پنل پشتیبانی کند، یا اگر قصد استفاده از زبان‌های برنامه نویسی اوپن سورس داشته باشید، چندان خوب و رضایت بخش عمل نمی‌کند؛ همچنین این نوع سرور مجازی، منابع بسیاری را اشغال میکند که در نوع خود، ایراد بزرگی به حساب می‌آید.

نکته: به منظور بررسی بیشتر در ارتباط با سرور مجازی، میتوانید به مقاله ای با مضنون: سرور مجازی VPS چیست از آسام سرور نیز نیم نگاهی را داشته باشید❗

سخن آخر

ساده‌ترین و رایج‌ترین کاربرد سرور مجازی لینوکس به راه اندازی یک سایت تجاری یا شخصی خلاصه می‌شود؛ اما همانطور که در این مطلب اشاره شد، کاربرد‌های مختلف و رنگارنگِ آن، در کنار مزایایی که دارد؛ باعث شده است تا اکثر افراد به جای استفاده از سرور‌های مجازی ویندوز یا اشتراکی، به سمت این نوع سرور‌ها متمایل شوند؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد کارایی و عملکرد این نوع سرور‌ها، می‌توانید سایر مطالب درج شده در سایت آسام سرور را مطالعه کنید، تشکر از همراهی و حسن انتخاب شما🙏

سوالات متداول:

بله قطعا، به بسیاری از علاقه مندان راه اندازی وبلاگ‌های شخصی/ غیر شخصی همواره توصیه می‌شود که از سرور مجازی تحت سیستم عامل لینوکس استفاده کنند و می‌توانند از مزایای ذکر شده آن بهره مند شوند.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید