شما برای مطالعه این مقاله فقط 7 دقیقه وقت نیاز دارید

difference between linux virtual server and windows and hosting

تفاوت سرور مجازی لینوکس با ویندوز و هاستینگ

4/5 - (5 امتیاز)

همان‌ طور که در مقاله های قبلی توضیح دادیم سرور مجازی بخشی از سرور اختصاصی قدرتمند است که ویژگی هایی نظیر امنیت، ثبات، کنترل و عملکرد در سرور مجازی سبب برتری و محبوبیت آن شده است.

در مبحث بررسی تفاوت های سرور مجازی های مختلف، انتخاب سرور مجازی یا هاستینگ باید متناسب با نیاز و استفاده شما صورت بگیرد؛ اگر بحث هزینه برایتان مسئله مهمی نباشد، سرور مجازی لینوکس انتخاب مطمئن تر و منعطف تری خواهد بود.

در سرور مجازی می توانید سیستم عامل دلخواه و مورد نیاز خود را اجرا کنید و به سیستم عامل به طور مستقیم دسترسی داشته باشید، مطابق نیازتان حق انتخاب بین دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس وجود دارد.

با توجه به اینکه در حال مطالعه این مقاله هستید؛ احتمالاً اطلاعاتی اولیه در خصوص سرور مجازی و ویژگی های آن دارید و اکنون در مرحله انتخاب بهترین سیستم عامل مورد نیازتان هستید که تصمیمی مهم و تأثیرگذار خواهد بود؛

پس با آسام سرور همراه باشید تا با تفاوت بین سیستم عامل های ویندوز و لینوکس بیشتر از قبل آشنا شوید؛ در هر صورت تصمیم تنها با شما خواهد بود، زیرا نه تنها به قیمت و مشخصات، بلکه به الزامات، اسکریپت ها و پایگاه داده هایی که می خواهید در وب سایت خود داشته باشید بستگی دارد.

تفاوت سرور مجازی لینوکس با سرور مجازی ویندوز

تفاوت سرور مجازی لینوکس با سرور مجازی ویندوز

هر دو سیستم عامل به طرق مختلف مزایا و معایبی دارند لینوکس یک سیستم عامل منبع باز است و به صورت رایگان در دسترس است و همچنین ویندوز در مایکروسافت اجرا می شود و دارای نکاتی مثبت است؛

در ادامه، به بررسی برخی پارامترهای متفاوت در سیستم عامل ویندوز و لینوکس بپردازیم:

کارایی

در دنیای دیجیتال مدرن، هر کاربر اینترنتی از وب سایت هایی بازدید می کند که سرعت بارگذاری آن بیشتر باشد و تجربه ای مطمئن و سریع از وب سایت داشته باشد؛ بنابراین یک سیستم عامل مجازی را انتخاب کنید که بر اساس نیازهای خاص شما عملکرد بهتری به شما می دهد:

لینوکس: سیستم عامل لینوکس برای استفاده با ورود امن از راه دور (SSH) طراحی شده است، کل مدیریت سرور مجازی با استفاده از خط فرمان انجام می شود؛ در مقایسه با ویندوز وی پی اس، لینوکس نیاز کمتری به منابع دارد، حتی اگر بارگذاری وب سایت زیاد باشد، نیازی به درخواست راه اندازی مجدد منظم ندارید.

ویندوز: یکی از مشکلات مهمی که در ویندوز وی پی اس می بینیم این است که ویندوز باید پس از هر به روز رسانی کوچک، درایور یا نرم افزار آن مجدداً راه اندازی شود، زیرا از رابط کاربری گرافیکی (GUI) استفاده می کند؛ اگر به درستی بهینه سازی نشود، می تواند به منابع بیشتری نیاز داشته باشد.

دسترسی به سرور

برای اینکه بتوانید کنترل بهتری بر وب سایت خود و قسمت های مختلف آن داشته باشید، لازم است دسترسی کافی به سرور به شما ارائه شود:

لینوکس:پروتکل انتقال فایل (FTP) را می توان در هر دو سرور مجازی لینوکس و ویندوز استفاده کرد، اما اگر به دنبال سرویس هایی نظیر SSH یا telnet هستید، فقط با لینوکس امکان پذیر است؛ با اکثر سرویس های VPS مبتنی بر لینوکس، دسترسی کامل به سرور خواهید داشت.

ویندوز:همانطور که گفتیم دسترسی FTP در دسترس است اما دسترسی SSH را نخواهید داشت؛

ولی دسترسی به دسکتاپ از راه دور نیز مزیتی است که ویندوز نسبت به لینوکس دارد، شما می توانید از طریق رابط خود از هر نقطه به سرور VPS خود دسترسی مستقیم داشته باشید؛ این امر مدیریت سرور را ساده‌تر و آسان‌تر از لینوکس می‌کند.

صفحه کنترل

کنترل پنل به شما امکان می دهد تنظیمات و ویژگی های مختلف وب سایت خود را سفارشی و مدیریت کنید؛ برخی از کنترل پنل های معروف عبارتند از cPanel، DirectAdmin، Plesk، Parallels و … می باشند، سرورهای VPS ویندوز و لینوکس از کنترل پنل های مختلفی استفاده می کنند:

لینوکس:اکثر میزبانی های سرور مجازی مبتنی بر لینوکس، cPanel یا مدیر میزبان وب (WHM) را دریافت می کنند.

ویندوز:در ویندوز وی پی اس، شما مجاز به استفاده از Plesk هستید که کاملا کاربرپسند در نظر گرفته می شود.

تفاوت سرور مجازی لینوکس با سرور مجازی ویندوز

راحتی در استفاده

به طور کلی، این مورد به دانش فنی شما بستگی دارد؛ با این حال، میزبان سرور مجازی ویندوز بسیار کاربر پسندتر به نظر می رسد:

لینوکس:اگرچه اکثر صاحبان وب سایت با دانش فنی قوی استدلال می کنند که استفاده از لینوکس آسان تر است زیرا ابزار مدیریت cPanel را ارائه می دهد، اما به نظر برای تازه کارها ایده آل نمیباشد.

ویندوز:با توجه به اینکه ویندوز VPS از رابط کاربری گرافیکی (GUI) استفاده می کند، تازه کارها نسبت به سیستم عامل لینوکس آن را راحت تر خواهند یافت.

مقیاس پذیری

ویژگی مقیاس‌پذیری به شما این آزادی را می‌دهد تا بدون تغییر به یک طرح ممتاز، حجم کاری را مدیریت کنید؛ شما به راحتی می توانید حجم کاری ناگهانی را بدون کاهش عملکرد مدیریت کنید:

لینوکس:با اکثر سرورهای لینوکس، صد در صد بصورت تضمینی آپتایم دریافت می کنید؛ علاوه بر این، اگر برنامه هایی دارید که بر روی PERL، Python یا پلتفرم مشابه اجرا می شوند، بهترین گزینه Linux VPS را برای خود خواهید یافت.

ویندوز:اگرچه همه سرورهای ویندوز با ضمانت صد در صد آپتایم ارائه نمی شوند، ولی اگر روی ASP.net، PHP و غیره کار می کنید، ویندوز باید انتخاب خوبی برای شما باشد؛ اگر کسب و کار شما تا حد زیادی به نرم افزار مایکروسافت وابسته است، یک Windows VPS می تواند در میزبانی عالی ساخته شده باشد؛ وب ‌سایت‌ هایی که با چارچوب ASP.NET ساخته می‌ شوند، برای عملکرد بهینه، به یک Windows VPS نیاز دارند.

کلیک کنید  نحوه تغییر تنظیمات DNS‌ در ویندوز، لینوکس، مک، اندروید و ios

امنیت

در چند سال گذشته شاهد حملات سایبری متعددی بوده ایم؛ امروزه، حملات DDoS، نقض داده ها، بدافزارها، حذف فایل ها برخی از تهدیدات رایج برای یک وب سایت هستند؛ بنابراین لازم است نوع میزبانی را انتخاب کنید که محافظت بهتری از شما در برابر چنین تهدیداتی ارائه دهد:

لینوکس: لینوکس یک سیستم عامل مبتنی بر یونیکس است که امنیت بهتری در برابر ویروس، محیط، نرم افزارهای جاسوسی، بدافزارها و غیره ارائه می دهد زیرا امتیازات ویرایش فقط به مدیران محدود می شود.

ویندوز:از سوی دیگر، ویندوز شما را ملزم به نصب تعداد زیادی نرم افزار امنیتی برای مبارزه با حملات SQL و اسکریپت می کند ولی در صورت داشتن تنظیمات مناسب، سرور ویندوز نیز ایمن در نظر گرفته می شود؛ در ویندوز، کاربران اجازه دارند یک فایل را از دید مدیر مخفی کنند؛

در حالت کلی لینوکس ایمن تر از ویندوز است.

نکته: میتوانید به منظور بررسی بیشتر از لحاظ امنیت، مقاله موجود در آسام سرور تحت عنوان: روش های افزایش امنیت سرور ویندوز و لینوکس را نیز مطالعه نمائید❗

پشتیبانی فنی: هنگام اجرای یک وب سایت ممکن است با مشکل فنی روبرو شوید؛ اطمینان حاصل کنید که برای مقابله با چنین مسائلی به تیم پشتیبانی دسترسی دارید:

لینوکس: با لینوکس، از پشتیبانی جامعه منبع باز برخوردار می شوید. این بدان معناست که برای پشتیبانی باید به منابع شخص ثالث اعتماد کنید.

ویندوز: میزبانی سرور مجازی مبتنی بر ویندوز توسط تیم مایکروسافت پشتیبانی می شود. علاوه بر این، سرور مجازی ویندوز فناوری‌های.net مانند VB.NET، ASP.NET و غیره را ارائه می‌دهد.

کاربرد های سرور مجازی ویندوز

  • سرورهای پست الکترونیکی
  • میزبانی وب
  • پشتیبان‌گیری
  • تست اپلیکیشن
  • ایجاد VPN
  • ساخت سرور آنلاین برای بازی ها
  • دانلود فایلهای با حجم بالا

نکته: اگر قصد دارید جزئیات و نکات بیشتری را بررسی کنید، توصیه میکنیم مقاله کاربرد های سرور مجازی ویندوز، از آسام سرور را نیز مطالعه نمائید❗

کاربرد های سرور مجازی لینوکس

  • ایجاد سرور بازی
  • کسب درآمد با ارز دیجیتال
  • امکان استفاده از VoIp
  • تهیه نسخه پشتیبان
  • میزبانی کردن وب
  • بررسی کد‌ها در برنامه نویسی

نکته: اگر قصد دارید جزئیات و نکات بیشتری را بررسی کنید، توصیه میکنیم مقاله کاربرد های سرور مجازی لینوکس، از آسام سرور را نیز مطالعه نمائید❗

برتری سرور مجازی لینوکس بر ویندوز

توجه: لازم به ذکر است آسام سرور با دسترسی به فضای ذخیره سازی SSD NVMe، لوکیشن های متنوع و همچنین مجهز به سیستم Raid ورژن 10 میتواند سرور مجازی های با کیفیتی را در اختیارتان بگذارد؛ به منظور تهیه سرور مورد نظر، میتوانید به صفحه خرید سرور مجازی لینوکس و خرید سرور مجازی ویندوز نیز مراجعه نمائید و سرویس مورد نظر خود را فعال کنید❗

 

تفاوت سرور مجازی لینوکس و هاستینگ

با تهیه هاست اشتراکی، در واقع فضایی بر روی یک سرور اجاره می کنید که در منابع سرور به صورت اشترکی استفاده می شوند؛ این نوع سرویس مناسب سایت هایی می باشد که فعالیت گسترده ای ندارند؛ در ادامه بصورت خلاصه و جامع به تفاوت های سرور لینوکس و هاستینگ اشاره خواهیم نمود:

تفاوت سرور مجازی لینوکس و هاستینگ

از لحاظ هزینه میزبانی سرور مجازی از هاست اشتراکی گران تر می باشد.

از لحاظ کنترل، سرور مجازی لینوکس به دلیل دسترسی کامل به سرور و مدیریت مستقیم منعطف تر است و نیز با دسترسی به Root یا Administrator قابلیت تغییر در پیکر بندی و نصب برنامه های دلخواه وجود دارد که به هیچ وجه در هاست اشتراکی مقدور نیست.

از لحاظ امنیتی، سرورمجازی لینوکس خطر ریسک پذیری کمتری دارد و به دلیل مجزا بودن منابع، مطمئن تر و ایمن تر می باشد، همچنین می توانید به صورت سفارشی تنظیمات امنیتی را تغییر دهید؛ از آنجاییکه در هاست اشتراکی منابع محدود و به صورت مشترک استفاده می شود، در صورت بروز مشکل در سایت دیگری می تواند بر روی سایت شما نیز تاثیرگذار باشد و اطلاعات شما در معرض خطر قرار بگیرد.

 از لحاظ انعطاف پذیری، در سرور مجازی لینوکس امکان ارتقا وجود دارد و در صورت نیاز به منابع بیشتر می توانید آن را افزایش دهید اما در هاست اشتراکی منابع محدود است.

از لحاظ راحتی در استفاده، سرور مجازی لینوکس نیاز به دانش فنی و کدنویسی جهت اداره و استفاده سرور را دارد و همچنین پشتیبانی خودکار ندارد و وظیفه ی پشتیبانی از اطلاعات بر عهده ی خود شماست اما در مقابل، راه اندازی سایت در هاست اشتراکی ساده تر است و افراد به راحتی می توانند با آن کار کنند و نیازی به نگهداری و تنظیمات و همچنین بروز رسانی نرم افزار های سرور نیست؛ همچنین لازم به ذکر است؛ سرعت بارگذاری سایت در سرور مجازی لینوکس سریعتر از هاست اشتراکی است.

 جمع بندی

در مورد سیستم عامل های سرور مجازی، انتخاب سیستم عامل برای میزبانی سرور مجازی شما بر نحوه مدیریت، گردش کار و هزینه های مربوطه تأثیر می گذارد؛ هر یک از سیستم عامل ها مزایا و معایب خاص خود را دارند که به نحوه نیاز شما به سرور مجازی بستگی دارد؛ هنگامی که به دنبال انتخاب بهترین سیستم عامل سرور هستید، بین ویندوز و لینوکس عاقلانه انتخاب کنید، اگر برنامه‌های شما روی PERL، Python یا Ruby اجرا می‌شوند، سرور مجازی لینوکس باید اولویت اول قرار داده شود داده شود.

اگر توسعه دهندگان شما روی ASP.net یا PHP کار می کنند، ویندوز بهترین راه حل است؛ سرور مجازی ویندوز برای کاربرانی مناسب است که به استقلال و کنترل روی سرور نیاز دارند، بین ویندوز و لینوکس، همه چیز به اولویت بستگی دارد زیرا هر دو پلتفرم قدرتمندی هستند و بسته به نیازهای فردی، محیط نرم افزار ترجیحی و به بودجه موجود بستگی دارد.

سوالات متداول:

هاست اشتراکی مناسب تر میباشد، با توجه به اینکه هنوز سایت شما به اندازه کافی شلوغ و محبوبیت لازم را ندارد، پس منابع هاست اشتراکی پاسخگوی نیاز شما خواهند بود.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من سئودا فرقانی مهندس معمار و دانشجوی ارشد مدیریت کسب و کار و بازاریابی هستم. علاقه ام به مبحث مارکتینگ من را به فعالیت در زمینه محتوا نویسی سوق داد تا بتوانم با استفاده از نرم افزار های گرافیکی و خلاقیت در نویسندگی و تولید محتوا پیشرفت کنم و الان خیلی خوشحالم که در این زمینه فعالیت دارم و از این طریق هرروز با مطالب تازه آشنا می شوم و سعی می کنم که بهتر از دیروزم باشم. تمام تلاش خودم را در راستای پیشرفت و موفقیت تیم خلاق و حرفه ای آسام سرور خواهم کرد.

دیدگاه های شما

6 دی 1400
طاهر متعهد

خیلی مقاله خوبی بود مرسی ازتون 🙌🙌🙏

6 دی 1400
وحید مولایی

کاش مقاله هایی که تفاوت های سرویس ها رو بررسی میکنن طولانی تر و کامل تر باشن، این مدلی از هر نظر میشه تصمیم گرفت مرسی 🙏

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید