شما برای مطالعه این مقاله فقط 6 دقیقه وقت نیاز دارید

سرور مجازی با هاست اشتراکی
دسته بندی : آموزش شبکه

بررسی 3 تفاوت اصلی هاست اشتراکی و سرور مجازی + مقایسه کامل

4.8/5 - (22 امتیاز)

در این مقاله قصد داریم تا بصورت کامل به مقایسه دو میزبان سایت: هاست اشتراکی و سرور مجازی بپردازیم و همچنین با بررسی مزایا و معایب هر یک, به شما کمک میکنیم تا بتوانید مناسب ترین سرویس میزبان سایت خود را انتخاب کنید اگر شما قصد دارید کسب و کار خود را گسترش دهید و فعالیت شغلی خود را به کمک اینترنت بزرگتر از قبل کنید, ابتدا نیاز دارید که یک سایت ایجاد کنید.
اما قبل از شروع کسب و کار خود در بستر وبسایت, مهمترین قضیه این است که متوجه شوید, در میان میزبان های سایت: یعنی هاست اشتراکی و سرور مجازی, کدامیک جهت میزبانی سایت شما مناسب تر میباشد!

هاست اشتراکی و سرور مجازی هر یک مزایا و معایب خود را دارند، اما در ساده ترین تعریف میتوان گفت سرور مجازی منابع بیشتری را در اختیار شما قرار میدهد؛ در مقابل هاست اشتراکی برای سایت هایی مناسب است که تازه تاسیس شده اند، در این دسته از مبحث آموزش شبکه، به بررسی تفاوت های هاست اشتراکی و سرور مجازی خواهیم پرداخت...

هاست اشتراکی چیست؟

هاست اشتراکی

هاست اشتراکی ساده ترین روش میزبانی وبسایت است, در واقع منابع سرور و ویژگی های آن, جهت میزبانی از چندین سایت مختلف, طبق نیاز های خاصی به بخش های متعددی تقسیم بندی میشوند.
با استفاده از هاست اشتراکی نیازی به دانش یا تخصص فنی ندارید تا سرور و وبسایت خود را مدیریت کنید; پشتیبانی و مدیریت سرور را شرکت ارائه دهنده سرویس هاست اشتراکی به عهده خواهد داشت. ما در مقاله هاست چیست به طور کامل به بررسی مفهوم هاست پرداختیم.

مزایای استفاده از سرویس هاست اشتراکی

  1. هاست اشتراکی قیمت مناسبی دارد و ارزان تر از سرویس های سرور مجازی میباشد.
  2. بهینه سازی و مدیریت سرور به عهده شرکت ارائه دهنده سرویس هاست اشتراکی میباشد و نیازی به دانش تخصصی خاصی نیست.
  3. نیازی به نصب سیستم عامل یا کنترل پنل ندارید.
  4. نیازی به تهیه لایسنس برای سرور هاستینگ خود ندارید.
  5. میتوانید با خریداری هاست اشتراکی, چندین دامنه را نیز به هاست خود وصل نمایید.

معایب استفاده از سرویس هاست اشتراکی

  • منابع محدودی در دسترس شما میباشد.
  • به دلیل محدود بودن استفاده از سرویس و تقسیم بندی منابع, امکان دسترسی به برخی از فریم ورک ها و اسکریپت ها ندارید.
  • به دلیل اشتراکی بودن سرور, سرعت بارگزاری سایت به نسبت سرور مجازی کمی پایین تر خواهد بود.
  • نسبت به سرور مجازی از امنیت کمتری برخوردار میباشید.
  • عملکرد وبسایت شما ممکن است به دلیل استفاده بیش از حد وبسایت دیگری از منابع سرور, به دلیل تقسیم بندی نادرست شرکت ارائه دهنده هاست اشتراکی, بصورت ناگهانی افت کند.

توجه: از شرکت ها و ارائه دهندگان با تجربه و محبوب هاست اشتراکی, نسبت به خرید اقدام کنید تا دچار مشکلاتی مثل تقسیم بندی نامعقول و نادرست نشوید.


سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی

از دیگر روش های میزبانی وبسایت، استفاده از سرویس سرور مجازی میباشد, ارائه دهندگان سرور مجازی برای میزبانی سایت, برخلاف هاست اشتراکی منابع سرور را ببین سایت ها به اشتراک نمیگذارند; در حقیقت سرویس میزبانی سرور مجازی, دسترسی منابع بیشتری را در اختیار شما خواهد گذاشت و با توجه به اینکه سرور مجازی بصورت مستقل برای یک وبسایت استفاده میشود و منابع آن تنها برای یک سایت استفاده میشود, میتوانید به روت سرور ( ROOT ACCESS ) و به هر نوع پیکر بندی در سرور مجازی دسترسی داشته باشید.

همچنین میتوانید اسکریپت های جدیدی را استفاده کنید یا اسکریپت سایت خود را اصلاح کنید یا به نرم افزار های بیشتری دسترسی داشته باشید؛ برای آشنایی جامع و کامل با سرور مجازی می توانید مقاله VPS چیست؛ 0 تا 100 سرور مجازی چیست را مطالعه کنید.

به این نکته نیز دقت داشته باشید که اگر قصد خرید سرور مجازی را دارید, باید تا حدودی دانش و تخصص فنی در استفاده از سرور مجازی را داشته باشید زیرا بر خلاف هاست اشتراکی, مسئولیت مدیریت سرور در سرویس میزبانی سرور مجازی تنها بر عهده شخص شما میباشد.

نکته: لازم به ذکر است؛ به منظور تهیه سرور مجازی، میتوانید به سرویس های موجود در صفحه خرید سرور مجازی از آسام سرور نیز مراجعه نمایید❗

 

مزایای استفاده از سرویس سرور مجازی

  1. محدودیت استفاده از منابع را نخواهید داشت و در نتیجه سرعت سایت شما نیز بالاتر میرود.
  2. قابلیت شخصی سازی بیشتری دارید و میتوانید تغییرات را با توجه به نیاز های خود در سرور ایجاد کنید.
  3. کانفیگ فایروال بصورت اختصاصی
  4. امنیت بالا نسبت به سرویس هاست اشتراکی
  5. انعطاف پذیری بالاتر از سرویس میزبانی هاست اشتراکی
  6. بهبود عملکرد سایت هنگام افزایش ترافیک سایت
کلیک کنید  معرفی وب سرور لایت اسپید؛ چرا باید از LiteSpeed استفاده کنیم؟

معایب استفاده از سرویس سرور مجازی

  • هزینه سرویس سرور مجازی نسبت به هاست اشتراکی بیشتر است زیرا کل منابع سرور تنها در اختیار یک سایت قرار میگیرد.
  • با توجه به اینکه بهینه سازی سرور مجازی به عهده خود شخص خریدار میباشد و ارائه دهندگان سرویس سرور مجازی دخالتی در این موضوع ندارند, نیاز است تا دانش فنی و تخصصی مناسب را در این زمینه داشته باشید.
  • گران تر از سرویس هاست اشتراکی میباشد.

3 تفاوت اصلی و کلیدی در هاست اشتراکی و سرور مجازی

هاست اشتراکی و سرور مجازی

انعطاف‌پذیری

قطعا هنگامی که از انعطاف پذیری حرف بزنیم این سرور مجازی خواهد بود که میتواند بهترین انعطاف پذیری را داشته باشد; بر خلاف هاست اشتراکی که به دلیل اشتراکی بودن دسترسی به سرور توسط چندین سایت, محدودیت هایی در دسترسی به منابع وجود دارد, با توجه به امکان ارتقا تک به تک منابع و در نتیجه آن سرعت بیشتر باعث میشود تا سرور مجازی در انعطاف پذیری برتر از هاست اشتراکی باشد.

امنیت

امنیت یکی از مهم ترین گزینه هایی است که شرکت های ارائه دهنده سرویس های هاست اشتراکی و سرور مجازی همیشه سعی کرده اند تا در نوع خود بهترین عملکرد را از لحاظ امنیت داشته باشند اما تحت هر شرایطی نمیتوانید امنیت 100 درصدی را تضمین کنید.

اگر در سرویس هاست اشتراکی هر یک از سایت های وصل شده به سرور دچار خطا های امنیتی شود, میتواند بر دیگر سایت ها نیز از لحاظ امنیتی اثر منفی داشته باشد; فرض کنید در محل کار هستید که توسط چند نفر دیگر نیز در کنار هم در یک واحد از آپارتمان مشغول به کار هستید در این میان اگر شخصی به هر دلیلی فراموش کند و درب اصلی را باز بگذارد, این احتمال وجود دارد تا امنیت افراد دیگر در آن واحد در خطر باشد.

در سرور مجازی میتوانید بصورت قابلیت سفارشی سازی بیشتری, تنظیمات امنیتی را تغییر دهید و به همین دلیل از امنیت بالاتری برخوردار هستید; اگر سایت شما به نحوی استفاه میشود که قرار است در آن اطلاعات مهم و خاصی میان شما و کاربر رد و بدل شود بهتر است از سرور مجازی استفاده کنید.

نصب و پیکر بندی

در هاست اشتراکی کانفیگ و شخصی سازی به عهده اشخاص ارائه دهنده سرویس میباشد و نگرانی ای بابت نگهداری از سرور را نخواهید داشت, همین مورد از دلایل ارزان بودن هاست اشتراکی نیز به شمار میرود که باعث  صرفه جویی در هزینه های شما خواهد شد.
با توجه به اینکه سرور مجازی معمولا فقط برای یک سایت استفاده میشود, در نتیجه شما باید دانش فنی ابتدایی از مدیریت سرور را داشته باشید تا بتوانید نسبت به نصب و پیکربندی سرور مجازی بصورت درستی عمل کنید تا عملکرد مناسبی از سایت را نیز داشته باشید.


چه زمانی از سرور مجازی استفاده کنیم؟

  • اگر اهمیت سرعت لود و میزان Uptime سایت برای شما اهمیت زیادی دارد.
  • اگر دسترسی به منابع بیشتری میخواهید.
  • اگر از اسکریپت های سنگین استفاده میکنید.
  • کسب و کار شما در حال گسترش و بزرگ شدن است و نیاز به منابع بیشتری برای میزبانی از کاربران بیشتر دارید.
  • متخصص و دارای دانش فنی باشید و بخواهید تنظیمات سرور را به طور مستقیم در دست بگیرید.

چه زمانی از هاست اشتراکی استفاده کنیم؟

  • برای شروع کسب و کار اینترنتی خود نیاز به سرویس های میزبانی سرور دارید.
  • وبسایت شما نیاز به پهنای باند زیادی ندارد.
  • اگر قصد دارید سایت هایی با صفحات HTML ایجاد کنید. ( سایت های استاتیک )
  • بودجه محدودی دارید.
  • اگر وب سایتی با بازدیدکنندگان و ترافیک کمی دارید.
  • محدودیت منابع هاست اشتراکی برایتان مشکل ساز نشود.

 

نتیجه

در حالت کلی میتوان گفت هاست اشتراکی برای اکثر افرادی که تازه در فضای اینترنت شروع به کار کرده اند و بودجه پایینی دارند مناسب میباشد و توصیه میشود, به این نکته نیز توجه داشته باشید هنگامی که نیاز به پهنای باند شما با توجه به افزایش تعداد کاربران سایت شما بیشتر میشود؛ لازم است تا نسبت به خرید سرور مجازی اقدام کنید و بتوانید سایت خود را از هر لحاظ; امنیت, عملکرد, مدیریت سرور و … نسبت به حالت قبل بهبود ببخشید.
اگر مشکل یا سوالی نیز داشتید, میتوانید از طریق بخش نظرات با همکاران ما در ارتباط باشید, از حسن انتخاب شما نسبت به حل مشکلاتتان از طریق سایت آسام سرور سپاسگذاریم.

سوالات متداول:

این مورد بستگی به تعداد افراد مشترک در هاست اشتراکی و میزان تقسیم بندی منابع برای هر کاربر هاست اشتراکی؛ اگر سایت ارائه دهنده هاست اشتراکی چیدمان مناسبی از منابع برای هر کاربر رو نداشته باشه، امکان افت سرعت هست اما در حالت کلی در سرور مجازی سرعت تا حدودی بهتر از هاست اشتراکی هست و شخصی سازی بیشتری در اختیار دارید.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

از نظر من نویسندگی باعث میشه جسارت اینو داشته باشی که هر روز بهتر از دیروز خودت باشی و اطلاعات بیشتری رو نسبت به قبل داشته باشی، در ضمن از هر جهت اطلاعات خاصی رو داشته باشی؛ ساده بگم، بهش میگن یجور پادشاهی علم، به نظر من برا همینه که میگن محتوا پادشاه است؛ کلمات نمیتونن عشقی رو که من به این حرفه دارم رو توصیف کنن؛ من عاشق کارمم و همیشه یه هدف خاص داشتم؛ پیشرفت در ساده بودن مقاله ها در حین پیچیده بودنشون، آسام سرور همون انتخابیه که باید داشته باشی، تو انتخابش شک نکن :))

دیدگاه های شما

6 دی 1400
سامان صفیری

مقاله مفیدی بود مرسی از شما. 🙌

6 دی 1400
مروانی

خدایی نرین هاست بخرین اگه سرورتون نمیکشه و شلوغه، خب خسیس بازی در نیارین یکم رو سایتتون خرج کنید دیگ من چند بار به یه سایت محبوب رفتم مراعه کنم هر بار فقط ارور میداد برای چند ساعت .... 🤦‍♂️

9 مهر 1401
پرويز دين محمدي

با تشكر از مطالبت مفيدتان. بسيار استفاده كردم.

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید