شما برای مطالعه این مقاله فقط 8 دقیقه وقت نیاز دارید

virtual server or dedicated servedr
دسته بندی : آموزش شبکه

تفاوت سرور اختصاصی با سرور مجازی در چیست؟

3.7/5 - (4 امتیاز)

درک تفاوت سرور اختصاصی با سرور مجازی بسیار مهم است تا کسب و کار شما نیز راه حل سخت افزاری برای رفع نیازهای شما را داشته باشد؛ میزبانی سروری که در نهایت به آن دست می‌یابید باید مقیاس‌بندی شده و با نیازهای کسب‌وکار شما سازگار شود؛ اگر قصد دارید یک وب سایت خاصی را بسازید، احتمالاً گزینه های زیادی در مورد سرورها و بهترین میزبانی وب مشاهده کرده اید؛ تصمیم شما به یکی از دو انتخاب بستگی دارد: سرور خصوصی مجازی (VPS) یا سرور اختصاصی

درک تفاوت سرور مجازی و اختصاصی در انتخاب سرور مناسب کسب و کارتان نقش به سزایی دارد تا از بروز مشکلات جلوگیری شود، هر یک از این سرورها معایب و مزایایی دارندشما باید یک پلتفرم برای زمان حال و پنج سال بعد انتخاب کنیدراه حل میزبانی که انتخاب می کنید اساساً ستون فقرات عملیات دیجیتال شما در تجارت است لازم است به این تفاوت ها توجه و دقت داشته باشید.

اینکه کدام یک برای کسب و کار شما مناسب است به معیارها و مشخصات خاصی بستگی دارد؛ یافتن سرور مناسب برای راه اندازی یک وب سایت یک فرآیند پیچیده است؛ گزینه های گسترده موجود در بازار اغلب می توانند تصمیم گیری برای ارائه خدمات را سخت کنند؛ هنگام تصمیم گیری در اتخاب سرور مجازی در برابر سرور اختصاصی، بهتر است وضعیت فعلی کسب و کار خود را در نظر داشته باشید و اینکه چقدر در آینده نزدیک میتواند از لحاظ متعددی دز حوزه کسب و کار شما مقایسه شود و چه نتایجی را داشته باشد.

ارائه دهنده هاست شما نقش اصلی را در توزیع محتوای آنلاین شما ایفا می کند؛ بدون یک سرویس میزبانی وب قابل اعتماد، توانایی شما برای دستیابی به مخاطبان خود به صورت آنلاین تحت تأثیر قرار می گیرد؛ در ادامه نیز به بررسی و مقایسه سرور اختصاصی با سرور مجازی اشاره خواهیم داشت:

مقدمه ای اساسی بر سرورها و برنامه های میزبانی

برای شروع، اجازه دهید به چند اصل میزبانی، مانند تفاوت بین یک سرور و یک برنامه میزبانی بپردازیم؛

سرور تقریباً فقط یک رایانه با یک هارد دیسک، یک CPU، مقداری حافظه و تعدادی پورت ورودی/خروجی است، از بسیاری جهات، در واقع بسیار شبیه کامپیوتر شما در منزل یا محل کارتان است، فارغ از اینکه یک VPS دریافت می کنید یا یک برنامه اختصاصی، دلیل بر این است که هر چه سخت افزار در سرور بزرگتر و قدرتمندتر باشد، سایت شما به طور بالقوه می تواند سریعتر اجرا شود.

برخی از اجزای سخت افزاری ذکر شده در بالا به ویژه هنگام انتخاب برنامه سرور مهم هستند؛ از جمله موارد زیر:

«سرعت CPU، مقدار حافظه موجود، مقدار فضای ذخیره سازی/ دیسک»

انتخاب سرور…

بنابراین، چه چیزی باعث می شود که انتخاب یک سرور اینقدر مشکل ساز شود؟ پاسخ در دو عامل دیگر نهفته است که به محیط سرور شما کمک می کند؛ “طرح میزبانی شما و نحوه استفاده از اجزای سخت افزاری در سرور”

یک طرح میزبانی فراتر از یک سرور است و از سرور و تعدادی خدمات مدیریتی، مانند ارتقاء نرم افزار اصلی، پروتکل های امنیتی مختلف (مانند اسکن بدافزار و حذف خودکار ویروس)، همچنین نظارت بر عملکرد کلی تشکیل شده است؛ برای قضاوت دقیق در مورد مناسب بودن یک طرح میزبانی، باید از عوامل زیرآگاه باشید:

  • سخت افزار سرور
  • خدمات مدیریت
  • نحوه استفاده از سخت افزار

تفاوت سرورمجازی و سرور اختصاصی

سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی شکلی از میزبانی وب است که در آن مشتری یک سرور فیزیکی کامل برای مدیریت وب سایت خود دارد؛ از آنجایی که کاربر سایت شما مجبور نیست منابع سرور را با کسی به اشتراک بگذارد، از عملکرد بالا و امنیت قوی برخوردار است؛ سرور های اختصاصی همچنین انعطاف پذیری بیشتری در پیکربندی سخت افزار و نرم افزار بر اساس نیازهای خود دارند.

ما در اینجا توضیحی کلی در مورد سرور اختصاصی ارائه کردیم، اما در مقاله سرور اختصاصی چیست، به صورت کامل در مورد سرور اختصاصی نوشته ایم که شما می توانید این مقاله ما را مطالعه کنید و به صورت کامل با سرور اختصاصی

مزایا و معایب یک سرور اختصاصی

مزایا

منابع و عملکرد: وقتی صحبت از عملکرد می شود، مانند قدرت CPU/GPU، RAM، ذخیره سازی، یا سایر جنبه های سخت افزاری و نرم افزاری، سرورهای اختصاصی برتر هستند؛ شما هیچ سرور VPS یا اشتراکی را پیدا نخواهید کرد که بتواند از سرور اختصاصی بهتر عمل کند، زیرا با استفاده از سرور اختصاصی نیازی به اشتراک منابع خود نخواهید داشت و از سرعت بالاتر و تاخیر کمتر لذت می برید.

البته در این مبحث لذت بردن از سرعت بالا و تاخیر کمتر زمانی ممکن میشود که ترافیک سایت شما خیلی زیاد باشد و عملاً دیگر سرور مجازی پاسخگوی نیاز شما نباشد در غیر اینصورت تهیه سرور اختصاصی صرفاً بر این طرز تفکر که سرعت سایت شما را بیشتر میکند صحیح نخوهد بود و فقط هزینه اضافی را پرداخته اید؛ اگر وب سایت شما مملو از محتوای پر داده مانند ویدیوها، تصاویر و سایر فایل های بزرگ است: به یک سرور با کارایی بالا نیاز دارید که بتواند زمان بارگذاری محتوا را به حداقل برساند.

امنیت: اگر مشتری با تهدید امنیتی میزبانی وب در سرور اشتراکی مواجه شود، می تواند برای سایر کاربران نیز مشکل ساز باشد؛ از آنجایی که یک سرور اختصاصی میزبان یک مشتری است، ایمن تر از سرور مجازی یا اشتراکی است؛ همچنین به منابع بیشتری دسترسی دارد و جلوگیری از نقض امنیت را آسان تر می کند؛ امنیت افزایش یافته به ویژه در صورتی مفید است که وب سایت شما دارای درگاه مطابق با صنعت پرداخت باشد.

سفارشی سازی: یک سرور اختصاصی حداکثر انعطاف پذیری را در هنگام پیکربندی سرور و تنظیم تخصیص منابع به شما می دهد؛ اگر کسب و کار شما به سرعت در حال رشد است، یا دوره هایی دارد که افزایش چشمگیری در ترافیک وب وجود دارد، یک سرور اختصاصی با این تغییرات سازگار می شود و برای جلوگیری از کاهش سرعت، عملکرد خود را حفظ می کند.

مدیریت: اگر یک برنامه میزبانی وب مدیریت شده با سرور اختصاصی خود را انتخاب کنید، خیالتان راحت باشد که مهندسان و تکنسین های اختصاصی برای راه اندازی و نگهداری سرور شما وجود دارند. سفارشی‌سازی یا رفع مشکلات نیز راحت می‌شود، زیرا این متخصصان مجبور نیستند با جریان‌های دیگر داده‌های روی سرور سروکار داشته باشند یا توسط مشتریان دیگر محدود شوند با آزادی بیشتردر هنگام رویارویی با مسائل، فضایی برای گزینه ها و راه حل های بیشتری خواهند داشت.

کلیک کنید  معرفی 5تا از بهترین روش های آپلود فایل با حجم بالا

معایب

هزینه: از عملکرد بالا گرفته تا امنیت پیشرفته، سرور اختصاصی بهترین هاست را به شما ارائه می دهد؛ به همین دلیل است که یکی از گران ترین گزینه های میزبانی وب است.

پیچیدگی: سرورهای اختصاصی پیچیده هستند و نیاز به کمی دانش فنی برای مدیریت دارند؛ اکثر مردم با انتخاب یک راه حل مدیریت شده با این مشکل برخورد می کنند (سرور اختصاصی مدیریت شده)، اما این امر بر هزینه ها می افزاید.

تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی

سرور مجازی چیست؟

یک سرور خصوصی مجازی ترکیبی از سرورهای اختصاصی و مشترک است، یک VPS چندین مشتری را روی یک ماشین میزبانی می کند و از فناوری مجازی سازی برای تقسیم منابع سرور فیزیکی به چندین سرور مجازی استفاده می کند؛ VPS این محیط را شبیه سازی می کند و منابع و هزینه را کاهش می دهد، هر کاربر در VPS بخشی از منابع سخت افزاری سرور مادر را دریافت می کند و مجبور نیست آن را با دیگران به اشتراک بگذارد.

یکی از ویژگی های ضروری در بهترین سرویس های میزبانی VPS استفاده از Hypervisor است، این یک نوع نرم افزار است که میزبان را قادر می سازد تا با به اشتراک گذاری منابع خود از چندین کاربر پشتیبانی کند؛ به زبانی ساده اگر بخواهیم توضیح دهیم؛ استفاده از VPS مانند اجاره یک اتاق خصوصی در داخل یک فضای کاری است.

شما همچنان فضای ساختمان را با شرکت های دیگر به اشتراک می گذارید، با توجه ب این موضوع: بنابراین نمی توانید تغییر اصلی و ریشه ای در سرور دهید، اما در عین حال شما از فضای خصوصی خود بهره مند می شوید و نیازی به اشتراک گذاری آن با دیگران ندارید؛ امروزه، بسیاری از ارائه دهندگان VPS از زیرساخت میزبانی ابری برای تأمین خدمات خود استفاده می کنند، ایده اصلی یکسان است، اما تفاوت جزئی در آن ها وجود دارد:

VPS سنتی : منابع سایت شما از بخشی از یک ماشین فیزیکی منفرد تشکیل می شود.

Cloud VPS : منابع سایت شما از شبکه ای از رایانه ها «ابر» تشکیل می شود.

آنها از نظر فنی کمی متفاوت هستند، اما به عنوان یک کاربر نهایی می توانید آنها را اساساً یکسان تصور کنید.

ما یک مقاله در مورد vps چیست نوشته ایم و تمام جزئیات در این زمینه را توضیح داده ایم، توصیه می کنیم اگر نیاز به مطالعه بیشتری در این زمینه دارید، از مطالعه مقاله ما غافل نشوید.

مزایا و معایب یک VPS

مزایا

راه اندازی: از آنجایی که یک سرور اختصاصی بر اساس نیاز مشتری به صورت سفارشی ساخته می شود، فرآیند برقراری ارتباط با مهندسان و ایجاد دستگاه زمان می برد؛ اما ماهیت VPS به گونه ای است که می توان آن را به سرعت راه اندازی کرد، سرورهای مجازی از قبل بر روی ماشین های ساخته شده راه اندازی شده اند، بنابراین آن ها فقط نیاز به فعال سازی دارند؛ با این حساب: شما می توانید پروژه خود را سریعتر با یک VPS آغاز کنید.

کنترل: می توانید یک برنامه را روی سرور خود نصب کرده و هر زمان که بخواهید آن را مجددا راه اندازی کنید، اگرچه شما یک سرور فیزیکی را با مشتریان دیگر به اشتراک می‌گذارید، VPS شما می‌تواند بدون تأثیر بر دیگران راه‌اندازی مجدد شود، بنابراین می‌توانید کارها را طبق برنامه زمانی خود اجرا کنید.

هزینه: در ارتباط با این موضوع؛ هزینه VPS در برابر سرور اختصاصی مقرون به صرفه تر است و هزینه پایینی را خواهد داشت.

معایب

پیکربندی: در یک محیط VPS، انعطاف پذیری زیادی در پیکربندی وجود دارد، اما محدودیت هایی از نظر ذخیره سازی و تخصیص حافظه وجود دارد؛ شما نمی توانید بسته های نرم افزاری بزرگ یا هر چیزی را که به طور بالقوه می تواند امنیت مشتریان دیگر را در سرور تهدید کند نصب کنید.

امنیت: از آنجایی که چندین کاربر در یک سرور فیزیکی وجود دارد، نقض امنیتی در بخش های خاصی از سرور که مشترک است می تواند برای شما نیز خطرناک باشد.

توجه داشته باشید؛ سرور VPS اشتراکی نمیباشد و فقط در برخی از موارد خاص با بقیه کاربران مشترک است.

ما تنها به چند تا از مزایا و معایب سرور مجازی اشاره کردیم، شما می توانید در مقاله مزایا و معایب سرور مجازی، به صورت کامل در این زمینه مطالعه کنید.

تفاوت سرور اختصاصی و مجازی

چکیده ای از تفاوت سرور اختصاصی با سرور مجازی

دنیای سرورها همواره در حال تغییر و تحول است؛ با پیشرفت فناوری و همچنین تعداد فزاینده تهدیدات امنیتی، آمادگی برای همه چیز غیرممکن است. با این حال، با پاسخ دادن به سوالات مناسب و داشتن یک برنامه فناوری چابک، باید نیازهای سرور شما برآورده شود.

یک سرور خصوصی مجازی و یک سرور اختصاصی تفاوت های خود را دارند؛ شما باید یک پلتفرم برای زمان حال و پنج سال بعد انتخاب کنید، یکی از جنبه هایی که بسیاری از شرکت ها نادیده می گیرند، توانایی کاهش و همچنین افزایش است؛ اگر روی یک سرور اختصاصی سرمایه گذاری کنید، همیشه همان حجم منابع را پرداخت خواهید کرد، اگر به مرور زمان نیازهای شما کاهش یابد؛ ممکن است در نهایت پول خود را هدر دهید.

راه حل میزبانی که انتخاب می کنید اساساً ستون فقرات عملیات دیجیتال شما در تجارت است؛ نیازهای خود را بدون تسلیم شدن به طعمه: فروش ناشی از پرداخت اضافی برای منابع بلااستفاده را ارزیابی کنید، قیمت ها را تنها پس از نیازهای امنیتی، انعطاف پذیری و پیکربندی خود برای شرکت و نیاز خود مقایسه کنید.

شرکت های سطح سازمانی معمولاً خاص ترین نیازها را به سرورهای اختصاصی دارند؛ معمولاً مشاغلی هستند که ترافیک وب بالایی دریافت می کنند، با تراکنش های مالی زیادی سروکار دارند، فایل های رسانه ای بزرگی دارند یا برای سفارشی کردن سرورهای خود به کنترل عمیق نیاز دارند؛ کسب و کارهای کوچک و متوسط ​​اغلب برای VPS مناسب هستند.

اگر شروع به کار کرده اید و مخاطبان وب شما به طور مداوم در حال رشد هستند یک VPS می تواند به مدیریت ترافیک و افزایش احتمالی کمک کند و همچنین هاست VPS نیز مقرون به صرفه تر است؛ بازار SMB نیز با انعطاف پذیری که یک VPS دارد، می تواند به خوبی کار کند.

لازم به ذکر است که برای استفاده از پتانسیل کامل یک سرور اختصاصی و حفظ آن به تخصص فنی تقریباً کاملی نیاز دارید؛ مهم است تا به خاطر داشته باشید: میزبان وب شما به طور بالقوه می تواند یک راه حل بلندمدت باشد؛ راه حلی که بر نحوه انجام تجارت شما در حال حاضر و آینده تأثیر می گذارد، هنگام انتخاب بین سرور خصوصی مجازی و محیط اختصاصی، زمانی برای مقایسه بیشتری را صرف کرده و تصمیمی آگاهانه بگیرید؛

همچنین آسام سرور با ارائه سرور مجازی و سرور اختصاصی پرسرعت با لوکیشن های مختلف در سراسر جهان و پشتیبانی تخصصی 24 ساعته، در خدمت شما کاربران خواهد بود.

سوالات متداول:

سرعت یک تعریف نسبی میباشد و عوامل زیادی میتواند بر سرعت سرور مجازی شما تاثیر گذار باشد؛ برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله موجود در ارتباط با این موضوع با لینک روبرو: نکات مهم در خرید سرور مجازی پرسرعت ؛ را بررسی و مطالعه کنید.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من سئودا فرقانی مهندس معمار و دانشجوی ارشد مدیریت کسب و کار و بازاریابی هستم. علاقه ام به مبحث مارکتینگ من را به فعالیت در زمینه محتوا نویسی سوق داد تا بتوانم با استفاده از نرم افزار های گرافیکی و خلاقیت در نویسندگی و تولید محتوا پیشرفت کنم و الان خیلی خوشحالم که در این زمینه فعالیت دارم و از این طریق هرروز با مطالب تازه آشنا می شوم و سعی می کنم که بهتر از دیروزم باشم. تمام تلاش خودم را در راستای پیشرفت و موفقیت تیم خلاق و حرفه ای آسام سرور خواهم کرد.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید