شما برای مطالعه این مقاله فقط 6 دقیقه وقت نیاز دارید

vps advantages and disadvantages
دسته بندی : آموزش شبکه

با مزایا و معایب سرور مجازی آشنا شوید!

4.1/5 - (9 امتیاز)

در محیط پر تکنولوژی امروزی، هیچ سازمانی نمی تواند بدون نصب سرور به داشتن زیرساخت های مرتبط با شبکه یا فناوری اطلاعات فکر کند؛ با این حال، انتخاب انواع سرور ممکن است به دلیل تعدادی از عوامل مختلف که باید در نظر گرفته شوند، دشوار باشد، با محبوبیت روزافزون رایانش ابری، ما معمولاً عبارت سرور مجازی را می شنویم که از قابلیت های سرورهای فیزیکی تقلید می کند.

در محیط تکنولوژی امروزی، سرور مجازی یکی از محبوب ترین انواع خدمات وب و بهترین جایگزین برای سایر سرور ها به شمار می رود.اگرچه استفاده از VPS دارای معایب خاصی است، اما کارایی و هزینه آن مزایای برجسته ای را برای وب سایت های کوچک و متوسط ​​ارائه می دهد. بررسی مزایا و معایب سرور مجازی می تواند در انتخاب بهترین نوع سرور مناسب کسب و کارتان، حائز اهمیت باشد تا در آینده با مشکلاتی رو به رو نشوید.

یکی از محبوب‌ترین انواع خدمات میزبانی وب در سال‌های اخیر باید سرورهای خصوصی مجازی (VPS) باشد. این بسیار متفاوت از میزبانی مشترک یا سرورهای اختصاصی است و در یک جایگاه منحصر به فرد خودش قرار می گیرد.

موفقیت وب سایت شما و دیده شدن آنلاین آن می تواند تحت تأثیر کیفیت خدمات سرور و میزبانی انتخابی شما قرار گیرد؛ اغلب خرابی وب سایت و وقفه های نامطلوب در نتیجه خدمات میزبانی و سرویس ضعیف است. به عنوان یک جایگزین، بسیاری از صاحبان سایت به طور فزاینده ای به سرورهای مجازی به عنوان بهترین جایگزین بعدی روی می آورند.

انواع مختلفی از سرور وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. انتخاب بهترین گزینه آن ها بستگی به شرایط و نیاز شما دارد و دانستن ویژگی های هر نوع از سرور و میزبانی آن ها به شما کمک می کند تا هوشمندانه ترین تصمیم را برای سایت و کسب و کار خود بگیرید.

اگر مطمئن نیستید که  VPS انتخاب مناسبی برای وب سایت شما است یا خیر، این مقاله به شما کمک می کند تا بدانید که سرور مجازی چه مزایا و معایبی به همراه دارد.

 

VPS چیست؟

VPS مخفف virtual private server؛ کامپیوتری مجازی و همیشه روشن و در دسترس در نقاط مختلف دنیا است که می توانید از دستگاه خود به راحتی به آن متصل شوید، انواع سرور مجازی هر کدام دارای سیستم عامل، فضای ذخیره سازی، پهنای باند و منابع سیستم خود هستند.

برای همه مقاصد VPS به عنوان یک سرور اختصاصی عمل می کند، تفاوت اصلی آن‌ها در این است که در واقع یک سرور اشتراکی در پشت صحنه است و منابع تقسیم می شوند.

در سرور مجازی، منابع بصورت مجازی بر روی یک سرور فیزیکی دیگر راه‌اندازی می‌شود اما این منابع پردازنده و رم تحت یک سرور مستقل در اختیار شما قرار می‌گیرد. همچنین VPS بر خلاف سرور اختصاصی خود، انتخاب بسیار خوبی از سفارشی سازی و انعطاف پذیری برای مدیریت و بازسازی منابع ارائه می دهد.

جهت کسب اطلاعاتی بیشتر در مورد VPS می توانید از مقالات سرور مجازی (VPS) چیست، سرور مجازی لینوکس چیست، سرور مجازی ویندوز چیست، راهنما و نحوه خرید سرور مجازی ویندوز و لینوکس (VPS) استفاده کنید❗

 

مزایا و معایب سرور مجازی

VPS با ایجاد پلی بین میزبانی سرور مشترک ارزان قیمت و میزبانی سرور اختصاصی گران تر، شکاف را از نظر اقتصادی پر می کند، چندین مزیت VPS نسبت به سرور اشتراکی و سرور اختصاصی وجود دارد؛ این مزایا در ادامه ذکر شده است:

 

مزایای سرور مجازی

  • کاهش هزینه ها

از آنجایی که بخشی از سرور اختصاصی واقعی را دریافت می کنید، هزینه چنین سرورهایی بسیار کمتر از سرورهای اختصاصی است؛ به طور کلی میزبانی VPS یک گزینه بسیار مقرون به صرفه است که بین میزبان های وب مشترک و سرورهای اختصاصی قرار می گیرد، این ویژگی ها و مزایای مشابهی را برای سرور اختصاصی فراهم می کند، اما بسیار ارزان تر است.

از طرف دیگر، قابلیت های میزبانی VPS بسیار بیشتر از میزبان های وب اشتراکی است اما گران قیمت نیستند.

  • تفکیک

هر سرور مجازی از سرورهای دیگر در همان پلتفرم جدا می شود و هیچ تأثیر مستقیمی از فعالیت و سفارشی سازی یک سرور بر سرور دیگر وجود ندارد.

به عبارتی دیگر منابع میزبانی VPS را می توان به راحتی افزایش یا کاهش داد؛ می توان با طرحی شروع کرد که حداقل منابع را دارد و سپس به آرامی منابع بیشتری خریداری کرد یا در صورت لزوم برنامه را ارتقا داد.

  • عملکرد

عملکرد VPS به طور قابل توجهی بالاتر از سرور اشتراکی و کمی کمتر از سرور اختصاصی است، از آنجایی که مقداری از منابع را از نظر مصرف CPU، حافظه و RAM اختصاص داده است؛ مجازی سازی برای وب سایت های کوچک و متوسط ​​بهترین کار را دارد.

در برخی شرایط و موارد خاص، اختصاص منابع بیشتر به کسب و کارتان سبب ارتقا عملکرد سرور شما می شود؛ همچنین موجب افزایش سرعت در لود شدن، افزایش قدرت پردازش و ظرفیت وب سایت کسب و کار شما می شود.

  • امنیت
کلیک کنید  مفهوم virtualization یا مجازی سازی سرور چیست؟

یکی دیگر از مزایای این سیستم امنیت آن است، از آنجایی که سرورهای جداگانه از یکدیگر جدا می شوند، هر وب سایت سیستم عامل و منابع خود را دارد، این امر نفوذ سرور دیگری به امنیت را دشوار می کند، همچنین در مقایسه با میزبان های وب اشتراکی، میزبانی VPS از امنیت بسیار بهتری برخوردار است؛ تا حدی به این دلیل است که خطر ابتلا به بدافزار یا کد مخرب کمتری وجود دارد و تا حدودی بمیتوان گفت امکان کنترل سطح دسترسی کاربران به امتیازات مختلف وجود دارد.

بر اساس این مزایا، باید به راحتی متوجه شد که چرا میزبانی VPS بسیار جذاب است. در مجموع اگر می خواهید عملکرد و امنیت یک سرور اختصاصی را بدون پرداخت هزینه مشابه داشته باشید، مناسب است.

  • طرح های قابل تنظیم

اکثر برنامه های VPS را می توان به شدت سفارشی کرد تا شما فقط بر اساس منابعی که نیاز دارید پرداخت کنید؛ به عبارت دیگر، می‌توانید میزبانی VPS را بسته به میزان پهنای باند (با استفاده از یک ماشین حساب پهنای باند) و فضای دیسکی که وب‌سایت خود را طراحی می‌کنید، تنظیم کنید.

  •  کنترل بیشتر و دسترسی روت

بر خلاف هاست اشتراکی، میزبانی VPS دسترسی ریشه را در اختیار کاربر قرار می دهد که به نوبه خود به شما امکان می دهد اسکریپت ها و نرم افزارهای سفارشی را نصب کنید؛ این چیزی است که در میزبان های وب مشترک معمولی امکان پذیر نیست و انعطاف پذیری بسیار بیشتری را برای شما فراهم می کند؛ با دسترسی روت می توان به طور کامل فرآیندهای روی سرور را کنترل کرد و آن‌ها را شروع، متوقف یا راه اندازی مجدد کرد. همچنین به شما این امکان را می دهد که استفاده از CPU را کنترل کرده و سطوح دسترسی کاربران مختلف را کنترل کنید.

 

مزایا و معایب سرور مجازی

مانند هر سیستم یا سرویس دیگری، سرور خصوصی مجازی نیز دارای معایبی است:

معایب سرور مجازی

  • تعمیر و نگهداری

از آنجایی که هر وب سایت دارای سیستم عامل و سایر نرم افزارهای خاص خود است، برای میزبان وب بسیار دشوار است که تمام سیستم عامل را حفظ کند و حداکثر زمان آپدیت را تضمین کند، عوامل زیادی مانند امنیت، نگهداری و بروز رسانی به آن متصل است.

  • پیکربندی و مدیریت دشوار

بر خلاف اشتراکی که عمدتاً “plug and play” است، راه اندازی میزبانی VPS دشوارتر است. بسیاری از نرم افزارها و خدمات آن باید به صورت دستی پیکربندی شوند که می تواند برای مبتدیان دلهره آور باشد.

مدیریت سرور مجازی در هنگام ترافیک زیاد یا غیرمنتظره دشوار می شود زیرا بیشتر زمان منابع بر اساس حداقل نیازها مصرف می شود.

برخی از خدمات VPS مدیریت می شوند، در این صورت حجم کار کاهش می یابد اما هزینه آن بیشتر است؛ از طرف دیگر خدمات VPS مدیریت نشده ارزان تر هستند اما باید با دقت بیشتری مدیریت شوند؛ شکستن امنیت یا شکست نرم افزار می تواند با تأثیرگذاری بر فعالیت یک سرور به سرور دیگر، مشکل بزرگ تری ایجاد کند.

تا زمانی که می دانید وارد چه زمینه ای می شوید، معایب ذکر شده نباید تا حد زیادی بر روی تصمیم شما تأثیر بگذارد؛ همان‌طور که گفته شد شما باید از موارد نام برده آگاه باشید، در غیر این صورت ممکن است پس از شروع استفاده از میزبانی VPS با شگفتی های ناخواسته روبرو شوید.

 

 سخن پایانی

اگرچه استفاده از VPS نیز برخی مواقع دارای معایب خاصی است، اما کارایی و هزینه آن مزایای برجسته ای را برای وب سایت های کوچک و متوسط ​​ارائه می دهد. VPS قطعاً جذاب است و قابلیت های زیادی برای ارائه دارد. قطعاً نسبت به میزبان های وب اشتراکی انعطاف پذیرتر است و گزینه ها و کنترل بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد؛ در دراز مدت اگر انتظار دارید که وب سایت شما محبوب باشد، شروع با VPS قطعاً ایده خوبی است.

همچنین اگر قصد دارید از سرور اشتراکی به سرور خصوصی مجازی تغییر دهید، مطمئن شوید که در مورد گزینه خود به خوبی تحقیق کرده اید و شرکت میزبان خود را با دقت زیادی انتخاب کنید، هنگام انتخاب ارائه دهنده هاست، به عملکرد خدمات مشتری و توصیفات ارائه شده توسط مشتریان گذشته نگاهی بیندازید؛ همچنین نرخ های آپتایم شبکه ارائه شده توسط ارائه دهنده را نیز بررسی کنید.

در صورت تمایل به تهیه انواع سرور می توانید به سایت آسام سرور و بخش خرید سرور مجازی و خرید سرور اختصاصی مراجعه کنید و با خیال راحت و اطمینان کامل به فعالیت مورد نظر خود بپردازید؛

با بررسی های مزایا و معایب سرور مجازی انتخاب شما بین سرور اختصاصی و سرور مجازی کدام است؟ در بخش نظرات سؤال و پیشنهادی داشتید با ما در میان بگذارید؛ با تشکر از حسن انتخاب شما🙏

سوالات متداول:

۱-نیاز به سرویسی دارند که ارزان قیمت باشد. ۲- دانش کمی در خصوص هاستینگ و راه‌اندازی سایت دارند.۳-منابع محدود هاست اشتراکی برایشان کافی است. ۴-بازدیدکننده زیادی ندارند.

 

 

سرور مجازی متناسب با منابع سرور می تواند چندین سایت را میزبانی کند.این منابع از پلنی به پلن دیگر متغییر می باشند.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من سئودا فرقانی مهندس معمار و دانشجوی ارشد مدیریت کسب و کار و بازاریابی هستم. علاقه ام به مبحث مارکتینگ من را به فعالیت در زمینه محتوا نویسی سوق داد تا بتوانم با استفاده از نرم افزار های گرافیکی و خلاقیت در نویسندگی و تولید محتوا پیشرفت کنم و الان خیلی خوشحالم که در این زمینه فعالیت دارم و از این طریق هرروز با مطالب تازه آشنا می شوم و سعی می کنم که بهتر از دیروزم باشم. تمام تلاش خودم را در راستای پیشرفت و موفقیت تیم خلاق و حرفه ای آسام سرور خواهم کرد.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید