شما برای مطالعه این مقاله فقط 5 دقیقه وقت نیاز دارید

how-to-change-a-vps-password

آموزش تغییر رمز سرور مجازی ویندوز و لینوکس(تصویری)

3.7/5 - (4 امتیاز)

در  مقاله مدنظر قصد داریم آموزش تغییر رمز عبور سرور مجازی ویندوز و لینوکس را آموزش دهیم؛ قبل از اینکه به بحث اصلی خود در مورد نحوه تغییر رمز سیستم عامل لینوکس بپردازیم، نخست باید متوجه این نکته شویم که چگونه می توانیم یک رمز عبور قوی و ایمن ایجاد کنیم. همراه ما باشید.

رمز عبور شما، بخش اعظمی از امنیت شما را تامین می کند؛ اما یا فراموشش می کنیم، یا مورد هک و تهدید قرار می گیریم و به همین دلیل یاد گرفتن تغییر رمز سرور مجازی ویندوز و لینوکس، امری مهم به نظر می رسد؛ پس با دقت این مقاله را مطالعه کنید.

چگونه یک رمز عبور قوی و منحصر به فرد ایجاد کنیم؟

برای بسیاری از مردم، چالش ایجاد رمزهای عبور امن و منحصر به فرد می تواند سخت به نظر برسد، ساخت و به خاطر سپردن تعداد زیادی رمز عبور مختلف، مانند Wt4e-79P-B13qS، چندان جالب نخواهد بود.

در حالی که می دانید که یک رمز عبور می تواند تمام اطلاعات آنلاین شما را در صورت هک شدن فاش کند، ممکن است همچنان از همان رمز عبور ساده در بسیاری از سایت ها استفاده کنید، از طرف دیگر، اگر همه رمز عبور های شما از کلمات یا اعداد کوتاه و اساسی تشکیل شده باشد که تا حدی با زندگی شخصی شما نیز ارتباط دارد، منظور: تاریخ تولد یا …

این مورد همچنان یک خطر امنیتی است، طول رمز (هرچه تعداد کاراکتر بیشتر، بهتر)، ترکیبی از حروف (حروف بزرگ و کوچک)، ارقام و نمادها مهم ترین بخش های یک رمز عبور ایمن هستند؛ بدون پیوند به جزئیات خصوصی شما، و البته بدون عبارات فرهنگ لغت و …

تغییر رمز سرور مجازی ویندوز و لینوکس

اما اهمیت این قضیه برای سرور مجازی چند برابر است. فرقی نمی کند که از سرور مجازی ویندوز برای میزبانی وبسایت، ترید در صرفی ها یا … استفاده می کنید، اطلاعاتی که در این سرور دارید، اهمیت بیشتری نسبت اطلاعاتی مثل نام کاربری و ایمیل دارد که موقع عضویت در یک سایت خبری وارد کرده اید. پس نباید رمز عبور این دو را با حساسیت یکسانی مشخص کنید. کاملاً واضح است که با خرید سرور مجازی ویندوز به فکر امنیت و کارایی هستید ولی در صورتی می توانید این ویژگی ها را حفظ کنید که درجه امنیت اطلاعات حساب خود قدرت رمز عبور را بالا ببرید.

نکاتی مهم برای تغییر رمز عبور سرور مجازی

  1. یک عبارت و کدهای کوتاه یا کلمات اختصاری را در نوشته خود بگنجانید.
  2. رمزهای عبور خود را پیچیده اما در عین حال ساده نگه دارید، به خاطر داشته باشید که پسورد را برای هر سایتی که بازدید می کنید تغییر دهید.
  3. از به کار بردن اعداد یا حروفی که به دنبال یکدیگر هستند خودداری کنید.
  4. می‌توانید از سایت Passwordsgenerator برای تغییر رمز سرور مجازی و ایجاد رمز جدید استفاده کنید، که استفاده از آن بی خطر است و به شما امکان می‌دهد با علامت زدن کادرهای سمت چپ صفحه، نوع عناصری را که می‌خواهید در رمز عبور خود قرار دهید، انتخاب کنید؛ برای مثال، می‌توانید طول را شامل اعداد، نمادها، حروف کوچک و بزرگ، نویسه‌های مشابه یا مبهم و سایر گزینه‌ها انتخاب کنید، بعد از اینکه کادرهایی را که می خواهید استفاده کنید و پسورد ایمن تولید شده خود را دریافت کردید، روی گزینه Generate Password کلیک کنید.

تغییر رمز عبور سرور مجازی ضروری است؟

اطلاعات ورود به سیستم VPS لینوکس (سرور خصوصی مجازی) پس از سفارش توسط ارائه دهنده خدمات مربوطه برای شما ارسال می شود؛ هنگامی که VPS خود را دریافت کردید، تنظیم مجدد رمز عبور، راه حل خوبی برای افزایش امنیت سرور خواهد بود!

کلیک کنید  پروتکل انتقال امن فایل SFTP چیست و چه تفاوتی با FTP دارد؟

شاید ابتدایی ترین خطرات در این خصوص، این است که ارائه دهنده سرویس VPS شما رمز عبور شما را داشته باشد و به هر دلیلی از آن سو استفاده کند؛ توجه داشته باشید، رمز عبور VPS خود را به صورت متنی ساده از طریق ایمیل دریافت خواهید کرد، برای دسترسی به VPS خود، به پسوردی که به آدرس ایمیل شما ارسال شده است نیاز دارید؛

توجه داشته باشید که Centos 8 به منظور تغییر پسورد استفاده شده است؛ با این حال، مراحل نحوه تغییر رمز عبور سیستم عامل لینوکس در سایر توزیع های لینوکس مشابه است.

نحوه تغییر رمز عبور لینوکس [CentOS، Debian، Ubuntu، FreeBSD]

نرم افزار Putty را اجرا کنید و نام میزبان یا آدرس IP سرور خصوصی مجازی خود را وارد کنید؛ سایر فیلدها را می توان به صورت پیش فرض رها کرد؛ با نام کاربری و رمز عبور اختصاص داده شده وارد سرور خود شوید:

تغییر رمز عبور سرور مجازی لینوکس

Login as: قسمتی است که نام کاربری خود را برای دسترسی به سرور وارد می کنید.

root@: رمز عبور VPS خود را در این قسمت وارد کنید.

توجه داشته باشید که وقتی رمز عبور را وارد می کنید هیچ کاراکتری نشان نمی دهد؛ این کار برای ایمنی سرورتان انجام می شود؛ لطفا رمز عبور را با تایپ کردن و فشردن کلید اینتر وارد کنید.

اکنون عبارت زیر را تایپ کنید و مجدداً کلید اینتر را بزنید:

Passwd

اکنون می توانید رمز عبور جدید را وارد کنید؛ توجه داشته باشید پسورد وارد شده نشان داده نخواهد شد اما تایید می شود؛ (این یک اقدام امنیتی است)

تمام! اکنون در VPS لینوکس خود، با موفقیت رمز عبور خود را به روز کردید!

آموزش تغییر رمز عبور ویندوز سرور [2019، 2016، 2012]

ابتدا از طریق اجرای نرم افزار RDP وارد سرور خود شوید؛

نکته: اگر با نحوه ورود به ویندوز سرور آشنایی کاملی ندارید، توصیه می شود به مقاله مد نظر تحت عنوان: نحوه اتصال به سرور مجازی ویندوز از آسام سرور نیز بررسی لازم را داشته باشید؛ اگر تمایل به تهیه سرور مجازی دارید؛ همچنین میتوانید به بخش خرید سرور مجازی از آسام سرور نیز دسترسی لازم را داشته باشید❗

اکنون اقدامات لازمه را مطابق با نوشته های زیر به ترتیب گفته شده انجام دهید؛

1. کلید Windows را فشار دهید و عبارت Administrative Tools را تایپ نمایید:

نحوه تغییر رمز عبور ویندوز سرور

2. همانطور که در تصویر نیز مشاهده میکنید، اکنون روی گزینه Computer Management کلیک کنید:

تغییر پسورد ویندوز سرور

3. در ادامه بخش Local Users and Group را اجرا کنید:

تغییر رمزسرور مجازی ویندوز

4. حال روی فولدر Users کلیک کنید:

نحوه تغییر رمز عبور سرورمجازی ویندوز

5. نهایتاً روی گزینه Administrator راست کلیک کرده و مسیر Set Password > Proceed را انتخاب نمایید:

تغییر رمز سرور مجازی ویندوز

6. اگر گزینه ای مشابه با تصویر زیر را ملاحظه نموده اید، روی گزینه Proceed کلیک کنید تا رمز جدید سرور خود را وارد نمایید:

تغییر پسورد ویندوز سرور

 

سخن آخر

بخشی از امنیت VPS شما و افزایش امنیت آن به نحوه استفاده از رمزهای عبور بستگی دارد؛ رمزهای عبور سیستم عامل های ویندوز و لینوکس را به طور منظم تغییر دهید تا امنیت سرور های خود را تقویت کرده و امکان دسترسی غیرقانونی را کاهش دهید؛ برای به روز رسانی پسورد لینوکس کافیست یک دستور ساده را اجرا کرده و رمز جدید خود را وارد کنید؛ علاوه بر این، همچنین هر توزیع لینوکس می تواند از تکنیک های مشابه استفاده کند؛

با تعیین حداکثر مدت اعتبار رمز عبور برای تعداد زیادی از کاربران، می توانید رمزهای عبور خود را طی بازه زمانی خاصی تغییر دهید؛ می توانید از طریق بخش نظرات دیدگاه خود را در ارتباط با مقاله مطالعه شده قرار دهید و هر نوع مقاله ای را  نیزکه قصد دارید به بخش وبلاگ سایت افزوده شود به ما اطلاع دهید؛ تشکر از همراهی و حسن انتخاب شما.

سوالات متداول:

بله، تعویض دوره ای رمز باعث میشه تا بتونید امنیت سرور رو بصورت پایدار حفظ کنید❗

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

از نظر من نویسندگی باعث میشه جسارت اینو داشته باشی که هر روز بهتر از دیروز خودت باشی و اطلاعات بیشتری رو نسبت به قبل داشته باشی، در ضمن از هر جهت اطلاعات خاصی رو داشته باشی؛ ساده بگم، بهش میگن یجور پادشاهی علم، به نظر من برا همینه که میگن محتوا پادشاه است؛ کلمات نمیتونن عشقی رو که من به این حرفه دارم رو توصیف کنن؛ من عاشق کارمم و همیشه یه هدف خاص داشتم؛ پیشرفت در ساده بودن مقاله ها در حین پیچیده بودنشون، آسام سرور همون انتخابیه که باید داشته باشی، تو انتخابش شک نکن :))

دیدگاه های شما

11 دی 1402
محسن

جالبه

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید