شما برای مطالعه این مقاله فقط 7 دقیقه وقت نیاز دارید

hummingbird-algorithm
دسته بندی : آموزش سئو

معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

گوگل همیشه ما را سورپرایز کرده است، همان زمانی که فکر می کنیم دیگر بهتر از این امکان ندارد، گوگل گام جدیدی برای بهتر کردن عملکرد خودش و جلب رضایت کاربران بر می دارد. الگوریتم هایی که گوگل برای نمایش نتایج مرتبط تر به کاربران ارائه کرده است، آنقدر هوشمندانه بوده که جای بحثی ندارد.

مرغ مگس خوار با سرعت و دقت بالایی که دارد، کلمات و عبارات را آنالیز می کند تا متوجه منظور کاربر از سرچ شود تا بتواند بهترین نتیجه ممکن را نشان دهد. البته مرغ مگس خوار مقالات را نیز آنالیز می کند تا بتواند بر اساس شایستگی هایش در صفحه نتایج رتبه بندی کند.

یکی از این الگوریتم هایی که وجود دارد و کمک می کند که کاربران تجربه بهتری از موتورهای جستجو داشته باشند، الگوریتم مرغ مگس خوار است.

این الگوریتم به همان اندازه که تجربه وب گردی کاربران را بهتر کرده است، برای وبمستران و سئوکاران تبدیل به کابوس شده است؛ چرا که دیگر نمی توانند با پر کردن صفحه با کلمات کلیدی، نتایج اول صفحه جستجو را برای خودشان کنند و کارشان سخت شده است.

اگر شما هم دوست دارید که بیشتر در مورد این الگوریتم بدانید، توصیه می کنیم ادامه این مقاله را از دست ندهید و همراهمان باشید، چرا که می خواهیم یکی از هوشمند ترین الگوریتم های گوگل را معرفی کنیم.

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟

برای آن که گوگل بتواند بهترین نتایج را به کاربران نشان دهد، نیاز است که حتما معنای کلمات و ارتباطی که با یکدیگر دارند را به خوبی متوجه شود. دلیل این موضوع این بود که از آنجایی که کسب رتبه های خوب در گوگل آرزوی همه بود، مجبور بودند که از کلمات کلیدی به صورت زیاد استفاده کنند که این کار کیفیت محتوا را کاهش می داد، اما با این حال این محتوا ها موفق می شدند رتبه های خوبی را کسب کنند و محتواهای مفید و خوبی که در وب منتشر می شدند، در اعماق نتایج جستجو می ماندند.

در 20 آگوست سال 2013 بود که یکی از الگوریتم های گوگل متولد شد که همین الگوریتم مرغ مگس خوار بود. الگوریتم مرغ مگسخوار برای تکمیل ماموریت دو الگوریتم قبلی پاندا و پنگوئن و نیز برای بهبود دادن موتورهای جستجو به وجود آمد. حدس می زنید دلیل انتخاب نام مرغ مگس خوار برای این الگوریتم چه بود؟ دلیلش سرعت و دقت بالای آن است (آیا حدستان درست بود؟).

مرغ مگس خوار با سرعت و دقت بالایی که دارد، تک تک کلماتی که در سایت وجود دارد را شناسایی می کند و مترادف های آن را تشخیص می دهد. اما این به چه دردی می خورد؟ این کار کمک می کند که مرغ مگس خوار بهترین نتایج را به شما نشان دهد و آن صفحاتی که بیش از حد از یک کلمه کلیدی استفاده کرده اند (یا همان کیورد استافینگ)، جریمه شوند.

مرغ مگس خوار می خواهد که هم نتایجی که به کاربر نشان داده می شود واقعی تر و دقیق تر باشد و هم وبمستران به کیفیت محتواهای تولید شده توجه بیشتری داشته باشند.

شرح وظایف الگوریتم مرغ مگس خوار

زمانی که شما به دنبال یک سوال در گوگل گشت و گذار می کنید، الگوریتم مرغ مگس خوار کارش شروع می شود؛ این الگوریتم کلمات شما را بررسی می کند و مترادف ها و کلمات نزدیک به آن ها را شناسایی می کند و آن ها را برای جستجوی شما در نظر می گیرد. مثلا زمانی که شما در مورد نیکی کریمی جستجو می کنید، علاوه بر بیوگرافی او، صفحه اینستاگرام این هنرمند، فیلم هایی که بازی کرده است و اخبار او را نشان می دهد.

در گذشته رسیدن به نتیجه مطلوب جستجو به این آسانی نبود و باید چندین بار جستجو انجام می شد تا نتیجه مورد انتظار را می گرفتید، اما الگوریتم مرغ مگس خوار از دانش گراف و جستجوی معنایی استفاده می کند و این کار را بهتر و راحت تر از گذشته انجام می دهد. احتمالا برای شما نیز سوال به وجود آمده است که گراف دانش و جستجوی معنایی به چه معناست؟ پاسخ این سوال را در ادامه بیان می کنیم.

الگوریتم مرغ مگس خوار

گراف دانش گوگل چیست؟

گراف دانش کمک می کند که در نتایج گم نشوید و بیراهه نروید و در کمترین زمان ممکن بهترین نتیجه را بگیرید. پیش از آن که مرغ مگس خوار متولد شود، گراف دانش 1 سال سابقه فعالیت مشابه داشت! هدف از آن این بود که نتایج دقیق و مرتبط تری نشان دهد؛ که نتایج می توانست مربوط به افراد باشد یا مکان ها. اطلاعاتی که نشان می داد می توانست از ویکی پدیا باشد یا سایت هایی مانند IMBD.

جستجوی معنایی گوگل چیست؟

زمانی که از جستجوی معنایی صحبت می کنیم، دیگر منظورمان جستجوی کلمه به کلمه نیست، بلکه تمرکز بر روی معنا و مفهوم کلمات است. در جستجوی معنایی، گوگل تاریخچه جستجوهای شما، محل زندگی و دیگر اطلاعات مربوطه را جمع آوری می کند و با در نظر گرفتن آن ها، بهترین نتایج را نشان می دهد.

برای آن که به خوبی به مفهوم این موضوع پی ببرید، یک بار با مرورگرتان به حالت Guest جستجو انجام دهید و بار دیگر با مرورگری تاریخچه جستجویتان در آن وجود دارد؛ می توانید تفاوت نتایجی که نشان داده می شود را ببینید. البته این کار را می توانید با مرورگر سیستم و مرورگر تلفن همراهتان امتحان کنید.

مرغ مگس خوار چه ارتباطی با رفتار کاربران دارد؟

مرغ مگس خوار با انسان ها دوست است و به آن ها بیشتر اعتماد دارد تا ربات های گوگل! به این معنی که ربات های گوگل سایت ها را ارزیابی می کنند و آن ها در نتایج بر اساس شایستگی هایی که دارند، رتبه بندی می کنند. زمانی که کاربران به دنبال نتیجه ای می گردند و در صفحه سرچ بیشتر از آن که بر روی لینک اول کلیک کنند، روی لینک سوم یا چهارم کلیک می کنند، الگوریتم مرغ مگس خوار متوجه می شود که این نتیجه بهتر از لینک اول است و مورد پسند کاربران است و به همین دلیل پس از مدتی، آن سایت را ارتقا می دهد. همانطور که می بینید، مرغ مگس خوار رفتار کاربران را دقت تحلیل می کند و از آن ها برای نشان دادن بهترین نتایج کمک می گیرد. (البته تنها نرخ کلیک مطرح نیست، بلکه این الگوریتم باهوش فاکتورهایی مانند نرخ پرش کاربران، میزان گردش کاربران در سایت، میزان محبوبیت در سایت و … را در سایت در نظر می گیرند.)

کلیک کنید  تاثیر الگوریتم Helpful Content گوگل در رتبه بندی سایت ها

ارتباط مرغ مگس خوار و سئو

از آن جایی که الگوریتم مرغ مگس خوار به مفهوم و به طور کلی کیفیت محتوای تولید شده شما توجه ویژه ای دارد، طبیعی است که سئوی سایت شما را تحت تاثیر قرار دهد. اگر دوست دارید که الگوریتم مرغ مگس خوار به شما کمک کند تا بتوانید سئو سایت خودتان را بهبود دهید، ادامه این مقاله برای شماست.

تمامی کیورد هایتان را بهینه سازی کنید

اولین کاری که باید انجام دهید این است که بتوانید تمامی کلمات کلیدی سایتتان را بهینه سازی کنید. به این معنی که به جای آن که متن خودتان را با کلمه کلیدی پر کنید، از کلمات کلیدی هم معنی و مترادف استفاده کنید. به عبارت دیگر از کیورد استافینگ جدا خودداری کنید.

زمانی که شما هدفتان فقط استفاده از کلمه کلیدی است و برای کیفیت محتوای خودتان ارزشی قائل نیستید، مرغ مگس خوار خشمش را به شما نشان می دهد.

اگر همیشه سئوکار کلاه سفید باشید، هیچ الگوریتمی کاری به شما ندارد و نه تنها شما را جریمه نمی کند، بلکه به شما تشویق هم می دهد و شما را در نتایج جستجو، در صدر می نشاند و اگر بخواهید کلاه سیاه بازی دربیاورید،مرغ مگس خوار متوجه می شود و جریمه برایتان رد می کند.

اگر نمی دانید که سئو کلاه سفید و کلاه سیاه دقیقا چیست، می توانید به مقالات با سئو کلاه سفید، موهایتان رنگ دندان هایتان می شود و سئو کلاه سیاه ماشین بدون ایربگ سر بزنید و مطالعه کنید.

اگر هم دوست دارید که در مورد سئو، همه چیز را بدانید و نکته ابهامی برایتان نماند، می توانید به مقاله سئو چیست ما سر بزنید.

الگوریتم مرغ مگس خوار

انکر تکست ها را بهینه سازی کنید

زمانی که روی کلمه ای کلیک می کنید و به صفحه جدیدی هدایت می شوید، به آن کلمه انکر تکست گفته می شود. اما منظور از بهینه سازی انکرتکست ها چیست؟ منظورمان این است که کلمات کلیدی که لینک می دهید، با محتوای سایت شما، همسو باشد. توصیه ای که ما داریم، این است که ارتباط انکرتکست به محتوا را فدای جذابیت آن نکنید.

برای این که بهتر متوجه شوید، یک مثال می زنیم. تصور کنید که عنوانی که برای لینک دادن استفاده کرده اید، بسیار جذاب است، اما یا به محتوای صفحه لینک شده ارتباطی ندارد و یا از نظر گوگل بی معنی است که زحمات شما را به باد می دهد.

برای این که متوجه شوید انکر تکست های شما برای گوگل بهینه است یا نه، لیستی از بک لینک های داخلی و خارجی سایتتان را بررسی کنید و آن ها را بررسی کنید که آیا برای صفحه ای که لینک شده اند، مناسب هستند یا خیر. تا جای ممکن سعی کنید که از کلمه کلیدی در انکرتکست خودتان استفاده کنید.

طول مقالات متفاوتی داشته باشید

درست است که نوشتن مقالات جامع و کامل، برای سئو و اعتبار سایت شما عالی هستند، اما در نظر داشته باشید که تعدادی از کاربران نیز هستند که حوصله کافی برای مطالعه مقالات طولانی و بلند را ندارند و دوست دارند تا سریع به نتیجه برسند. پس بهتر است که تمامی کاربران را در نظر بگیرید و محتوا تولید کنید.

از محتوای تصویری غافل نشوید

محتوا های تصویری چندین برابر بیشتر از محتواهای متنی مورد توجه قرار می گیرند و به همین دلیل بهتر است به جای آن که تمرکز خودتان را صرفا برای تولید محتوای متنی صرف کنید، روی تولید محتوای تصویری مانند اینفوگرافی ها، ویدیو ها و پادکست ها و نیز جدول ها و نمودارها و … استفاده کنید تا هم کاربر خسته نشود و هم با علاقه بیشتری محتوای شما را دنبال کند.

از اسکیما استفاده کنید

اسکیما کمک می کند تا موتورهای جستجو مقاله ما را بهتر درک کنند و پردازش کنند.

درست زمانی که فکر می کنیم دیگر بهتر از این نمی شود و گوگل یک موتور جستجوی کامل و بی نقص است، شاهد یک بروز رسانی هوشمندانه از گوگل می شویم.

تا اینجای مقاله را داشته باشید تا یک سری هم به آینده جستجو ها در اینترنت بزنیم.

آینده جستجوها به کجا می رسد؟

اگر تا به الان از جستجوی صوتی گوگل استفاده کرده باشید، متوجه می شوید که این جستجو تا حد زیادی قادر به فهم کلمات و معانی گفتار شما و نیز گفتار محاوره ای است؛ یعنی همان هدفی که مرغ مگس خوار به خاطر آن به وجود آمده است و رفته رفته سختگیری بیشتری را خواهد داشت (مخصوصا اگر درک آن از زبان فارسی بیشتر شود).

جالب است بدانید که گوگل یک کامپیوتر به شکل عینک طراحی کرده است که شما آن را به چشم هایتان میزنید و با فرامین صوتی با آن کار می کنید و هرچه بخواهید را در کسری از ثانیه به شما نشان می دهد.

این عینک قادر است به اینترنت متصل شود و در اینترنت جستجو کند و جالب است که تمامی این دستورات در جلوی چشم اجرا می شود.

مثلا شما از عینک کامپیوتری خودتان می خواهید تا یک معادله دو مجهولی را برایتان حل کند و او این کار را با به کمک جستجوی معنایی، گراف دانش و الگوریتم مرغ مگس خوار انجام می دهد و جواب را به شما نشان می دهد.

البته شاید داشتن چنین عینک هایی به نظرتان دور از دسترس به نظرتان برسد، اما مطمئن باشید که در آینده نه چندان دوری، شاهد این عینک ها روی چشم افراد خواهیم بود. همانطور که می بینید، گوگل همیشه ما را متعجب می کند.

سخن آخر

در این مقاله در مورد الگوریتم مرغ مگس خوار صحبت کردیم و جزئیات عملکرد آن را در اختیار شما گذاشتیم و مواردی که می تواند به شما کمک کند همسو با این الگوریتم باهوش پیش بروید را در اختیار شما قرار دادیم.

در صورتی که سوالی در این زمینه داشته باشید، می توانید با ما در قسمت نظرات مطرح کنید تا در سریع ترین زمان ممکن پاسخ دهیم. اگر هم نکته ای را ما از قلم جا انداخته ایم، به کامل شدن مقاله ما کمک کنید.

سوالات متداول:

جریمه این الگوریتم به این صورت که شما را در صدر نتایج نشان نمی دهد! زمانی که کیفیت محتوای شما خوب نباشد، این الگوریتم شما را در صدر نتایج نشان نمی دهد و این می تواند یک جریمه برای شما باشد.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

علاقه مند به حوزه دیجیتال مارکتینگ به خصوص (SEO - SEM)

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید