شما برای مطالعه این مقاله فقط 18 دقیقه وقت نیاز دارید

what-is-a-301-redirect
دسته بندی : آموزش سئو

ریدایرکت 301 چیست؟ نحوه ریدایرکت دائمی آدرس قدیمی به جدید

5/5 - (2 امتیاز)

معمولا یکی از سوال های اعصاب خردی که در ابتدای تغییر فصل ها می شنویم، این است که ساعت قدیم یا جدید؟! ما زمان را یک ساعت جلو یا عقب می کشیم و در اصل تغییری در زمان های کاری ما رخ نمی دهد. اما این مثال را چرا زدیم؟ برای درک بهتر مفهوم ریدایرکت! زمانی که شما آدرس سایت یا صفحه خودتان را تغییر می دهید، در اصل نباید تغییری برای کاربران ایجاد شود و کاربران باید به راحتی بتوانند آن صفحه را پیدا کنند. برای آن که بتوانید در صورت تغییر آدرس هم شرایط کاربران تغییر پیدا نکند و به راحتی به صفحات مورد نظرشان دست پیدا کنند، نیاز است که از ریدایرکت استفاده کنید.

ریدایرکت 301 یک روش موثر جهت حفظ رتبه سایت در موتورهای جستجو است که با انتقال دائمی آدرس قدیمی به جدید، کاربران را به صفحه جدید هدایت می‌کند و باعث حفظ بک لینک‌ها و رتبه سایت می‌شود.

در واقع به کمک ریدایرکت می توانید کاربران و موتورهای جستجو را به صورت اتوماتیک به صفحه جدید منتقل کنید؛ البته کاربران متوجه تغییر آدرس نخواهند شد و به صورت مستقیم به این تغییر مسیر انجام می شود. یکی از انواع ریدایرکت که بسیاری از مدیران سایت از آن استفاده می کنند، ریدایرکت 301 است. اما ریدایرکت 301 چیست؟ نحوه ریدایرکت دائمی آدرس قدیمی به جدید چگونه است؟ پاسخ این سوال را به صورت مفصل در این مقاله برایتان آورده ایم. پس همراه ما باشید و این مقاله کاربردی را از دست ندهید.

اگر شما هم یک سایت دارید که ترافیک بالایی دارد و نیاز به یک سرور پرسرعت و امن دارید، می توانید به صفحه خرید سرور مجازی هاستینگ ما بزنید و به راحتی یک سرور امن خریداری کنید.

ریدایرکت 301 چیست؟

این ریدایرکت در واقع یک ریدایرکت دائمی است که یک آدرس را به آدرس دیگری انتقال می دهد. یعنی کاربر یک آدرس را در مرورگر خودش تایپ می کند اما به یک آدرس دیگر منتقل می شود و همان صفحه ای که قصد داشت ببیند، مشاهده می کند! احتمالا شما هم صفحاتی دارید که آدرس های مختلفی دارند، به کمک این نوع ریدایرکت می توانید تمام این آدرس ها را یکی کنید و موتورهای جستجو تمامی این آدرس ها را با یک صفحه رتبه بندی کنند؛ این کار از گیج شدن موتورهای جستجو جلوگیری می کند. این کار ها در دسته بندی سئو تکنیکال قرار می گیرد که البته کار سختی هم نیست و شما می توانید به سادگی این کار را انجام دهید.

برای این کار شما باید ابتدا یک فایل htaccess در پوشه اصلی سایت خود ایجاد کنید. در این فایل، شما باید هر یک از URLهای قدیمی را به URL جدیدتان هدایت کنید. برای مثال، فرض کنید که شما یک صفحه با نام “example-old-page” داشته‌اید که URL آن به صورت “www.example.com/example-old-page” بوده است و می‌خواهید آن را به صفحه جدید با نام “example-new-page” و URL “www.example.com/example-new-page” هدایت کنید. در این صورت، شما باید کد زیر را به فایل htaccess خود اضافه کنید:

Redirect 301 /example-old-page :https://www.example.com/example-new-page

پس از این که این مراحل را طی کردید، هر کسی که به آدرس قدیمی شما مراجعه کند، در این صورت به صفحه جدید هدایت می شود و موتورهای جستجو هم متوجه این تغییرات اعمال شده از سمت شما می شوند و رتبه بندی های جدید را اعمال می کنند.

دلایل استفاده از ریدایرکت 301 چیست؟

چرا باید از ریدایرکت 301 استفاده کنیم؟ از آنجایی که ریدایرکت 301 ابزاری قدرتمند است که به وبمستران و کارشناسان سئو کمک می‌کند تا ارتباط بین صفحات وب سایت را بهبود بخشند و مواردی مانند ادغام کردن کنوانسیون‌های وب، ریبرندینگ یا تغییر نام تجاری و URL وب‌سایت را به راحتی انجام دهند.

به طور مثال، اگر یک وب سایت نام تجاری یا نام دامنه خود را تغییر دهد، با استفاده از ریدایرکت 301، می‌تواند بازدید کنندگان را به آدرس جدید هدایت کند و به نوعی اعتبار بک لینک‌های سایت قبلی را به آدرس جدید منتقل کند. این موضوع بسیار مهم است؛ زیرا باعث می‌شود کاربران هنگام جستجوی محتوای مرتبط، به صفحه درست منتقل شوند و تجربه کاربری بهتری داشته باشند.

بنابراین، با استفاده از ریدایرکت 301، می‌توانید ارتباطات وب سایت خود را بهبود بخشید و ترافیک وب سایت را به صورت بهینه مدیریت کنید. با توجه به اهمیت این موضوع، توصیه می‌شود که به عنوان یک وبمستر یا کارشناس سئو، با روش‌های مختلف ریدایرکت آشنا شوید و از آنها برای بهبود وب سایت خود استفاده کنید.

در برخی موارد، ممکن است بخواهید یکی از صفحات وب سایت خود را به دلایل مختلفی، مانند تکراری بودن محتوا، کیفیت پایین محتوا، یا بهبود سئو، حذف کنید و آن را به آدرس جدیدی منتقل کنید. در چنین شرایطی، استفاده از ریدایرکت 301 برای حفظ رتبه سایت شما ضروری است.

علاوه بر این، گاهی اوقات برندهای تجاری، دامنه‌هایی شبیه به دامنه خود یا با فعالیت‌های مشابهی با خود، را خریداری می‌کنند تا بتوانند ترافیک بیشتری به وب‌سایت خود هدایت کنند. در چنین شرایطی نیز، استفاده از ریدایرکت 301 برای حفظ اعتبار جستجوی دامنه اصلی بسیار مهم است.

چه زمانی از تغییر مسیر 301 استفاده کنیم؟

برای آن که نتیجه خوبی از تغییر مسیر به کمک ریدایرکت 301 بگیرید، باید بدانید که چه زمانی بهتر است از این نوع ریدایرکت استفاده کنید. در این جا موارد خاصی که بهتر است از ریدایرکت 301 استفاده کنید، برایتان آورده ایم.

تغییر URL

گاهی نیاز است که وضعیت URL های سایت شما بهتر شوند یا ساختار پوشه های آن را مجدد سازماندهی کنید. در صورتی که از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید، باید ابتدا وارد پیشخوان وردپرس شوید و پس از آن به منوی تنظیمات<عمومی وارد شوید و در دو کادری که وجود دارد، نشانی وردپرس و نشانی سایت آدرس هایتان را همراه با http وارد کنید. نکته ای که باید در این میان دقت کنید، این است که در آخر آدرس از علامت / استفاده نکنید.

آپدیت محتواهای قدیمی

گاهی اوقات، برای بهبود محتوای قدیمی خود، ممکن است بخواهید آن را در یک قالب جدید و متفاوت بازآفرینی کنید. در این حالت، برای ایجاد یک تغییر مسیر ساده 301 از URL قدیمی به آدرس جدید، اقدام کنید تا کاربران بتوانند به راحتی به محتوای جدید دسترسی پیدا کنند. همچنین، بهتر است صفحه قدیمی را لغو انتشار کرده و در بایگانی قرار دهید.

چند قطعه محتوا را با یکدیگر ادغام کنید

معمولا در بسیاری از سایت ها، محتواهای مختلفی هستند که یا موضوعات یکسانی را پوشش می دهند یا برای کلمات کلیدی مشابهی با یکدیگر رقابت می کنند؛ اگر شما هم با چنین چالشی مواجه هستید، می توانید آن ها را به یکدیگر متصل کنید. اما در نظر داشته باشید :

  • این اتصال باید به نحوه ای باشد که موتورهای جستجو به راحتی قادر به پیدا کردن صفحه جدید شما باشند
  • صفحات قدیمی را پاک نکنید

در این صورت، شما باید یک منبع جدید و یکپارچه ایجاد کنید و سپس از یک تغییر مسیر ساده 301 برای هر یک از صفحات قدیمی استفاده کنید تا به صفحه جدید و منحصر به فرد منتقل شوید. این کار باعث می شود تا هر شخصی که به صفحات قدیمی شما دسترسی داشته باشد، به صفحه جدید هدایت شود و از محتوای جدید و بهتر شما بهره ببرد.

انتقال محتوا از یک دامنه به دامنه ای دیگر

هنگامی که می خواهید وب سایت خود را از یک دامنه به دامنه دیگر منتقل کنید، باید تغییر مسیرهای صفحه به صفحه 301 را از محتوای قدیمی خود به محتوای جدید خود اجرا کنید. در صورتی که سایت شما در حال جابجایی دامنه باشد، باید به یکسانی ساختار و چیدمان اهمیت بدهید. اگر محتوا در حال تغییر یا تغییر ساختار است، باید تغییر مسیرهای معقول را انتخاب کنید تا هدف اصلی کاربران شما را رعایت کنید و بهترین تجربه کاربری را برای آنها فراهم کنید.

در حین اجرای تغییر مسیرهای صفحه به صفحه 301 از یک دامنه به دامنه دیگر، باید به چالش هایی همچون ارائه تغییرات از URL اصلی توجه کنید. مطمئن شوید که هر یک از صفحات قدیمی خود را به درستی به صفحات جدید خود منتقل کرده اید تا کاربران شما به راحتی به محتوای جدید شما دسترسی پیدا کنند.

مهاجرت یک سایت در طول راه اندازی سایت دو مرحله ای

در یک فرآیند راه اندازی یک وب سایت، ممکن است نیاز شود از یک دامنه به دامنه دیگر منتقل شود. اگرچه این امر در حالاتی ممکن است با محدودیت هایی همراه باشد، به همین دلیل می‌توان از رویکرد راه اندازی مرحله ای استفاده کرد. این بدین معناست که صفحات اصلی وب سایت در مراحل مختلف به تدریج اضافه شوند.

در این مورد، توصیه می شود که یک نقشه تغییر مسیر فازی ایجاد شود. در این نقشه، تمام URL های دامنه قدیمی در نظر گرفته شده و برای هر مرحله تغییر مسیر مناسبی مشخص شود.

در فاز اول، تغییر مسیر 301 برای تمام صفحات جدید پیاده سازی می‌شود. همچنین، تغییر مسیر 302 برای سایر صفحات معمولا به صفحه اصلی وب سایت جدید اضافه می‌شود. این روش باعث می‌شود که کاربرانی که به دامنه قدیمی دسترسی دارند، خطای 404 دریافت نکنند و به صورت صحیح به وب سایت جدید هدایت شوند. این امر همچنین باعث می‌شود موتورهای جستجو نیز به درستی به صفحات وب سایت دسترسی پیدا کنند.

با پیشرفت مراحل، تغییر مسیرها باید به روزرسانی شوند و تغییر مسیر 302 با 301 جایگزین شود. این تغییر مسیرها باید به گونه‌ای اجرا شوند که به دامنه قدیمی دسترسی داشته باشند.

چگونه ریدایرکت 301 را انجام دهیم؟

اگر تا اینجای مقاله متوجه شده اید که باید برای برخی از صفحات خودتان از ریدایرکت 301 استفاده کنید، در اینجا به شما آموزش می دهیم که چگونه به راحتی و بدون نیاز به دانش تخصصی، این کار را انجام دهید. برای این کار 2 راه دارید:

  • از طریق یک فایل htaccess یک ریدایرکت 301 انجام دهید
  • از طریق صفحات سایت ریدایرکت 301 را انجام دهد

ریدایرکت هایی که در سطح سرور انجام می شوند، معمولا به کمک تغییراتی که در فایل htaccess صورت می گیرد، انجام می شوند که البته می توانید این کار را از طریق پلاگین هم انجام دهید.

دومین نوع ریدایرکت هم با افزودن کد در صفحه انجام می شود که شما می توانید این کار را هم به صورت دستی و هم از طریق پلاگین انجام دهید. در ادامه روش هایی برای انجام دادن ریدایرکت 301 در اختیارتان قرار می دهیم.

روش‌های متعددی برای انجام ریدایرکت 301 وجود دارند، اما یکی از روش‌های پایه برای انجام آن، ویرایش فایل htaccess در سرور است. این روش فقط برای سرورهایی که از نرم‌افزار Apache استفاده می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، مدیریت این تنظیمات برای مدت زمان طولانی کمی دشوار خواهد بود، به خصوص اگر شما یک وبلاگ‌نویس هستید و قصد دارید محتواهای سئو شده ای داشته باشد.

اضافه بر این، هر بار که شما می‌خواهید یک ریدایرکت انجام دهید، باید از طریق FTP وارد وب‌سایت خود شوید، فایل‌ها را ویرایش کنید و سپس دوباره آن‌ها را بر روی سرور آپلود کنید. همه این مراحل برای انجام یک ریدایرکت الزامی هستند. با توجه به این دشواری‌ها، اگر با سرور آشنایی چندانی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از این روش استفاده نکنید.

هم‌اکنون که به فایل htaccess دسترسی پیدا کرده‌اید، می‌توانید به راحتی ریدایرکت 301 را انجام دهید. برای بهتر یادگیری روش انجام ریدایرکت 301 از طریق فایل htaccess، سعی کردیم هر بخش آن را به شما به صورت جداگانه آموزش دهیم.

تغییر مسیر 301 تک فایل

با استفاده از روش ریدایرکت 301، می‌توانید یک فایل تکی را به صورت دائمی به یک فایل دیگر منتقل کنید. برای این کار، باید کد زیر را در فایل htaccess خود قرار دهید: Redirect 301 /oldfile.htm http://www.example.com/newfile.htm این کد، وقتی که کاربران به فایل قدیمی مراجعه کنند، آنها را به فایل جدید هدایت می‌کند. این روش بهترین راه برای ایجاد یک تغییر دائمی در آدرس یک فایل است. با این حال، باید مطمئن شوید که از این روش فقط در صورتی استفاده کنید که برای همیشه می‌خواهید تغییری در آدرس فایل ایجاد کنید، زیرا این تغییرات بر روی سئو سایت شما تاثیرگذار است و ممکن است باعث کاهش رتبه سایت شما در موتورهای جستجو شود.

در اینجا در مورد این کد بیشتر توضیح می دهیم.

با دستور Redirect 301، به موتورهای جستجو و مرورگرها می‌گویید که صفحه‌های قدیمی به صورت دائمی جابجا شده‌اند.

شما باید محل قرارگیری فایل قدیمی را با استفاده از old.html/ مشخص کنید

همچنین باید محل قرارگیری صفحه جدید را با استفاده از آدرس URL کامل مشخص کنید. اگر شما قصد دارید بیشتر از یک صفحه را به این شکل جابجا کنید، باید هر صفحه را به صورت جداگانه و با استفاده از این دستور وارد کنید. همچنین، اگر شما می‌خواهید یک فایل را به فایلی در دامنه دیگری منتقل کنید، می‌توانید از دستور Redirect 301 /oldfile.htm http://example.net/newfile.htm استفاده کنید.

نحوه ریدایرکت کردن یک دامنه قدیمی به دامنه جدید

هدف شما از ریدایرکت دامنه قدیمی به دامنه جدید، انتقال وب‌سایت خود به دامنه جدید است. برای انجام این کار، می‌توانید از یک ریدایرکت 301 استفاده کنید که باعث انتقال مطمئن و قطعی کاربران از دامنه قدیمی به دامنه جدید شما می‌شود.

به منظور اجرای این کار، باید به فایل htaccess دسترسی داشته باشید و دستور زیر را وارد کنید:

RewriteEngine on

 RewriteCond %{HTTP_HOST} ^example.com [NC,OR]

 RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.example.com [NC]

 RewriteRule ^(.*)$ http://example.net/$1 [L,R=301,NC]

این دستور به مرورگر اعلام می‌کند که از این پس، هر کسی که دسترسی به دامنه قدیمی شما را داشته باشد، به طور خودکار به دامنه جدید هدایت شود. همچنین، با استفاده از این دستور، تضمین می‌شود که تمامی لینک‌ها، ایندکس‌ها و رتبه‌بندی‌های شما در موتورهای جستجو به دامنه جدید شما منتقل می‌شوند.

با توجه به این دستور، می‌توانید به راحتی و بدون دغدغه، دامنه خود را به دامنه جدید منتقل کنید و از همان میزبانی، همان محتوا و همان رتبه‌بندی لذت ببرید.

نسخه حاوی www از دامنه‌ی وب‌سایت خود را استفاده کنید

همان‌طور که در ابتدای این نوشته بیان شد، موتورهای جستجوی مانند google می‌توانند آدرس‌های example.com و www.example.com  را به عنوان دو وب‌سایت جداگانه تشخیص دهند. بنابراین، بهتر است که بین این دو آدرس یکی را به عنوان آدرس اصلی و قابل نمایش برای موتورهای جستجو انتخاب کرده و دیگر نسخه‌ها را با استفاده از ریدایرکت 301 به آدرس اصلی منتقل کنید.

اگر شما همچنان از آدرس example.com استفاده می‌کنید و به دنبال جابجایی کاربران به آدرس  www.example.com هستید، با افزودن چند خط کد به فایل htaccess خود می‌توانید این کار را انجام دهید. در این صورت، می‌توانید بک‌لینک‌های موجود با آدرس example.com را حفظ کرده و کاربران را به صفحه‌ی موردنظر با آدرس www.example.com هدایت کنید. از کدهای زیر می توانید برای این کار استفاده کنید:

RewriteEngine on RewriteCond %{HTTP_HOST} ^example.com [NC] RewriteRule ^(.*)$ http://www.example.com/$1 [L,R=301,NC]

از نسخه بدون www در دامنه استفاده کنید

در اینجا داستان فرق می کند و برعکس آنچه گفته بودیم است. زمانی که شما می خواهید آدرس www.example.com را به نسخه بدون www انتقال دهید، نیاز است که از کدهای زیر در فایل htaccess استفاده کنید:

RewriteEngine on RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.example.com [NC] RewriteRule ^(.*)$ http://example.com/$1 [L,R=301,NC]

فایل های سرور با پسوند خاص را ریدایرکت کنید

در صورتی که قصد دارید فایل های سایت خودتان را که دارای پسوند خاصی هستند به پسوند های دیگر تغییر دهید، نیاز است که کد زیر را در فایل htaccess. قرار دهید.

کلیک کنید  لیست جدیدترین الگوریتم های جستجو گوگل

(مثلا اگر شما قصد دارید که آدرس example.com/file.php را به آدرس example.com/file.htm  تغییر دهید)

RewriteEngine On
RewriteCond %{REQUEST_URI} .php$
RewriteRule ^(.*).php$ /$1.htm [R=301,L]

دقت کنید که این ها روش های ریدایرکت 301 با استفاده از دستورات فایل htaccess. بودند که می توان گفت روش آسانی نیست. در صورتی که به صورت کامل روی سرور سایت خودتان تسلط ندارید، می توانید از روش های دیگر استفاده کنید.

ریدایرکت 301 به کمک PHP

در صورتی که سیستم مدیریت محتوایی که از آن استفاده می کنید وردپرس است، دو راه برای اجرای ریدایرکت 301 پیش رو دارید:

  • اعمال تغییرات بر روی کدهای هدینگ صفحه
  • استفاده از ابزار داخلیwp_redirect  وردپرس برای انجام ریدایرکت

برای آن که بتوانید به وسیله کد های PHP ریدایرکت 301 یا همان ریدایرکت دائمی را اعمال کنید، نیاز است که کدهای زیر را در قسمت بالای محتوا قرار دهید.

منظورمان از قسمت بالای محتوا، جایی است که حتی کد ها هم شروع نشده اند:

<?php // Permanent 301 Redirect via PHP
header("HTTP/1.1 301 Moved Permanently");
header("Location: http://www.example.com/a-new-destination");
exit();
?>

البته این اسنیپت در نهایت به یک خط کد تبدیل می شود که در زیر برایتان آورده ایم:

<?php header("Location: http://www.example.com/a-new-destination", true, 301); ?>

یک ابزار به اسم wp_redirect وجود دارد که در وردپرس وجود دارد. اگر بخواهید از این ابزار استفاده کنید، کد شما به صورت زیر خواهد بود:

wp_redirect( "http://www.example.com/a-new-destination", 301 );

دقت داشته باشید که در صورتی که فراموش کنید از عدد 301 در کد بالا استفاده کنید، در این صورت چه در وردپرس باشید و چه در PHP در هر صورت ریدایرکت شما به عنوان ریدایرکت 302 شناسایی می شود.

در هر صورت زمانی که این کد در صفحه قرار می گیرد، در این صورت کاربران به آدرس جدیدی که شما ایجاد کرده اید، منتقل می شوند؛ کاری که باید انجام دهید این است که کد PHP بالا را در صفحه موردنظرتان وارد کنید و به جای وارد کردن http://www.example.com/a-new-destination، آدرس صفحه خودتان را وارد کنید تا عملیات ریدایرکت 301 به پایان برسد.

پیش از ریدایرکت کردن این را در نظر داشته باشید که اگر تعداد صفحاتی که ریدایرکت می کنید زیاد باشد، در این صورت سرعت سایتتان کاهش پیدا می کند. اگر از وردپرس استفاده می کنید، از افزونه مختلفی برای انجام ریدایرکت می توانید استفاده کنید.

ریدایرکت 301 به کمک ASP

اگر زبان برنامه نویسی سایت شما ASP است، باید از کد های متفاوتی استفاده کنید. البته مراحل دقیقا مشابه با ریدایرکت به زبان PHP است. برای مثال کدی که باید در بالای صفحه خودتان قرار دهید، کد زیر است:

<%@ Language=VBScript %> <% Response.Status=”301 Moved Permanently” Response.AddHeader “Location”,”http://www.new-url.com/” %>

نحوه ریدایرکت URL در وردپرس

در بالا کمی در مورد ریدایرکت در وردپرس توضیح دادیم؛ اما در اینجا به صورت گسترده توضیح می دهیم.

ریدایرکت را از طریق خود سرور اعمال کنید

بهترین روشی که می توانید از آن برای اعمال ریدایرکت استفاده کنید، این است که به جای آن که کارتان به وردپرس وابسته باشد، از خود وب سرور کمک بگیرید. هرچند که وردپرس به شما امکان اجرای ریدایرکت 301 خارج از جعبه را برای شما فراهم نمی کند، اما به هرحال این قابلیت را در اختیارتان قرار می دهد.

دقت کنید که فرایند اعمال ریدایرکت 301 به وسیله خود سرور، بسته به نرم افزاری که سرور شما استفاده می کند، تفاوت دارد.

ممکن است از Apache، Nginx، IIS  یا پلتفرم دیگری استفاده کنید که هر کدام به رویکرد متفاوتی نیاز دارند. همچنین، این ممکن است بسته به ارائه دهنده هاست شما نیز متفاوت باشد.

از افزونه رایگان وردپرس استفاده کنید و یک URL را ریدایرکت کنید

روشی که می خواهیم در این جا معرفی کنیم، کمی پر ریسک است، اما می تواند یک راه حل خوب برای ریدایرکت باشد. در صورتی که شما موفق به استفاده از سرور برای ریدایرکت نشدید، در این صورت می توانید از افزونه های وردپرس که وجود دارند، استفاده کنید. نکته ای که در مورد این روش وجود دارد، این است که این روش بهینه نیست و پلاگین ها کند هستند و شما باید به کد شخص ثالث تکیه کنید. در صورتی که مسئولیت این ها را می پذیرید ادامه دهید.

دقت کنید که هر رابط پلاگین متفاوت خواهد بود و برای راهنمایی خاص به داکیومنت های افزونه ای که انتخاب کرده اید، مراجعه کنید.

ریدایرکت به کمک افزونه Redirection

برای این کار مسیری که می گوییم گام به گام انجام دهید:

ابتدا افزونه‌ Redirection را نصب و فعال کنید.

نصب افزونه Redirection

مسیر Settings > Redirection را طی کنید و دستورالعمل های راه اندازی را انجام دهید.

نحوه ریدایرکت

پس از آن که راه اندازی را انجام دادید، به منوی گزینه های افزونه هدایت می شوید. برای آن که یه مسیر جدید ایجادکنید، باید Redirects را از منوی بالا انتخاب کنید.

ریدایرکت 301

در بخش Redirects شما می توانید تمامی ریدایرکت های 301 فعال خودتان را مشاهده کنید و مواردی جدیدتری که قصد دارید را اضافه کنید. دقت کنید که برای ایجاد یک ریدایرکت 301 جدید، در قسمت اضافه کردن ریدایرکت جدید، یک URL قدیمی و یک URL جدید را وارد کنید.

ریدایرکت 301

در نهایت باید روی Add Redirect کلیک کنید. حالا ریدایرکت های جدیدی را در لیست ریدایرکت های فعال خودتان مشاهده خواهید کرد.

انواع ریدایرکت 301

ریدایرکت 301 یک نوع نیست، بلکه چند نوع است که در این بخش هرکدام را معرفی می کنیم:

  • ریدایرکت 301 (Moved Permanently) که معمولا در سئو توصیه می شود.
  • ریدایرکت 302
  • ریدایرکت 307
  • متا رفرش

ریدایرکت 301 برای انتقال دائم آدرس

این ریدایرکت یک تغییر مسیر دائمی است که به کمک این ریدایرکت شما ارزش یک لینک را به صفحه جدید منتقل می کنید و رتبه صفحه مورد نظر شما حفظ می شود. در واقع ریدایرکت 301 به کد وضعیت HTTP برای نوع تغییر مسیر اشاره می کند. معمولا ریدایرکت 301 یک روش محبوب است.

ریدایرکت 302

زمانی که آدرس URL یک منبع به طور موقت تغییر می‌کند، باید از مسیرهای 302 استفاده کرد. برخی از کارکنان گوگل به این اشاره کرده‌اند که در برخی موارد، 301 و 302 به طور مشابه رفتار می‌کنند، اما شواهد نشان می‌دهد که بهترین روش برای اطمینان از کامل بودن اعتبار موتورهای جستجو و مرورگرها، استفاده از مسیر 301 در صورت تغییر دائمی URL هاست. دلیل این امر این است که در تئوری، هر دو مسیر 302 و 301 می‌توانند مقدار یکسانی از لینک را ارسال کنند، اما در برخی موارد، مسیر 301 ممکن است سیگنال قانونی‌سازی قوی‌تری را به گوگل ارسال کند. در صورتی که تغییر مسیر به طور واقعی موقتی باشد، استفاده از مسیر 302 ممکن است بهترین راه باشد.

ریدایرکت 307

ریدایرکت 307 در واقع جانشین ریدایرکت HTTP 1.1  302 استفاده می‌شود. اگرچه برخی از خزنده‌های اصلی مانند 302 رفتار مشابهی با آن دارند، اما بهتر است در تقریباً تمام موارد از 301 استفاده کنید. استثنا در این مورد زمانی است که محتوا واقعاً فقط به طور موقت جابجا شده است، مانند هنگامی که سایت برای تعمیر و نگهداری غیر فعال است و سرور قبلاً توسط موتورهای جستجو به عنوان سازگار با HTTP 1.1 شناسایی شده باشد. به دلیل عدم امکان تعیین دقیق اینکه آیا موتورهای جستجو یک صفحه را سازگار تشخیص داده اند یا خیر، به طور کلی بهتر است برای محتوایی که به طور موقت منتقل شده است از تغییر مسیر 302 استفاده کنید.

متا رفرش

“Meta refresh” یک نوع تغییر مسیر در سطح صفحه است که به جای اجرای آن در سرور، در سطح صفحه اجرا می‌شود. این روش معمولاً کندتر است و به عنوان یک تکنیک سئو توصیه نمی‌شود. در این روش معمولاً از یک شمارش معکوس پنج ثانیه‌ای با متن ” If you are not redirected in five seconds, click here” استفاده می‌شود. به‌روزرسانی‌های متا می‌توانند ارزش لینک را منتقل کنند، اما به دلیل قابلیت استفاده ضعیف و از دست دادن ارزش لینک ارسال شده، به عنوان یک تاکتیک سئو توصیه نمی‌شوند.

یک متا رفرش ممکن است به شکل زیر باشد:

<http-equiv="refresh" content="0; url=https://example.com/">

اشتباهات رایج هنگام ریدایرکت ۳۰۱

در این جا قرار است اشتباهاتی که اکثریت در زمان ریدایرکت 301 مرتکب می شوند، توضیح دهیم. دانستن این نکات به شما کمک می کند که بدون اشتباه، ریدایرکت 301 را انجام دهید و سایتتان را بهینه کنید. پس با دقت موارد را بررسی کنید.

ریدایرکت کردن تمام صفحات اضافه روی صفحه اصلی یا Home page

تلاش بیش از حد برای انتقال همه صفحات قدیمی به صفحه اصلی، ممکن است برای سایت شما مضر باشد. این کار به جای اینکه به بهبود زیرساخت و سئو سایت کمک کند، ممکن است آسیبی به آن وارد کند.

جان مولر، در این زمینه توضیح می‌دهد که ریدایرکت کردن تعداد زیادی از صفحات قدیمی به صفحه اصلی، باعث از بین رفتن اطلاعات مفیدی که در صفحات قبلی وجود داشته، می‌شود. این مشکلات در نهایت ممکن است برای سایت شما مشکلاتی ایجاد کند و گوگل نیز این روند را به عنوان یک سیگنال منفی در نظر می‌گیرد. در واقع، گوگل تمامی اطلاعات مثبتی که از صفحات قدیمی شما به دست می‌آورد، به دلیل استفاده اشتباه از ریدایرکت، از دست می‌دهد.

 ریدایرکت لوپ (Redirect loop)

این یک اشتباه رایج در سایت‌های بزرگ است که در آن صفحات و محصولات زیادی وجود دارد رخ می‌دهد. منظورم از ریدایرکت لوپ، وقوع یک پیمایش مداوم در چند صفحه مختلف است که در نهایت کاربر به صفحه اول برمی‌گردد:

صفحه 1 > صفحه 2 > صفحه 3 > صفحه 1

در این نوع ریدایرکت، کاربر از یک صفحه شروع می‌کند و پس از چند بار ریدایرکت که در سمت سرور اتفاق می‌افتد، به صفحه اول منتقل می‌شود. این همان مسیری است که ربات های جستجو هم دنبال می‌کند و باعث بروز مشکل می‌شود.

نتیجه این خطا این است که صفحات اصلی که می‌توانند ترافیک خوبی را به شما برسانند، به طور کلی از دست می‌روند. زیرا با پیغام خطای ” This webpage has a redirect loop  ” روبرو می‌شوید.

ایجاد ریدایرکت های زنجیره ای

ایجاد کردن زنجیره ای از ریدایرکت ها به تجربه کاربری سایت شما آسیب می زند و سبب می شود که رتبه سایت شما افت کند. در این روش، خزنده و کاربر را از صفحه به صفحه دیگر منتقل می‌کنید.

برای درک بهتر این موضوع، به مثال زیر توجه کنید: صفحه “/about” به “/aboutus” هدایت می‌شود. صفحه “/aboutus” به “/ourcompany” هدایت می‌شود. صفحه “/ourcompany” به “/aboutourcompany” هدایت می‌شود.

انجام این کار باعث کاهش سرعت وبسایت شما و افزایش نرخ پرش کاربران می‌شود.

 توجه نکردن به case sensitivity

برای درک بهتر این خطا، برای شما با مثال توضیح می‌دهم. شما می‌توانید صفحه “about” یا “About” را داشته باشید، اگر کسی آدرس وب سایت شما را در مرورگر تایپ کند، احتمالاً از این مطلب حدس نمی‌زند که از حروف بزرگ یا کوچک استفاده کرده‌اید. اکثر افراد عادت دارند که URL را با حروف کوچک نوشته شود.

با این حال، روش‌های مختلفی برای انتقال مجدد وجود دارد، اما بسیاری از افراد از فایل htaccess در سرورهای Apache استفاده می‌کنند. استفاده از پارامتر “NC” هنگام استفاده از RewriteRule یکی از روش‌هایی است که به کمک از بین بردن مشکلات مربوط به حروف کوچک و بزرگ کمک می‌کند. به عنوان مثال، شما می‌توانید با استفاده از موارد زیر، صفحه زیر را بدون در نظر گرفتن حروف بزرگ یا کوچک، به مسیر جدید تغییر دهید:

Redirect 301 /about http://www.domain.com/about-new [NC]

بنابراین، اگر کاربر عبارت “about” یا “About” را جستجو کند، همه این عبارات بدون هیچ مشکلی به صفحه اصلی شما هدایت می‌شوند و کاربر با خطای 404 مواجه نمی‌شود.

استفاده اشتباه از ریدایرکت 302 به جای ریدایرکت 301

برخی از افراد متاسفانه تفاوت بین ریدایرکت 301 و 302 را نمی‌دانند! ریدایرکت 301 زمانی به کار می آید که که بخواهید اعتبار و ماهیت صفحه مورد نظرتان را به صورت کامل و دائمی به صفحه ای دیگر انتقال دهید.

با این کار، صفحه شما در جستجوی موتور به جایگاه خود پابرجا می‌ماند و صرفاً از لیست صفحات ایندکس خارج می‌شود و اعتبار آن به صفحه جدید منتقل می‌شود؛ اما وقتی از ریدایرکت 302 استفاده می‌کنید، به گوگل پیامی می‌دهید که “سلام گوگل! من این صفحه را به صورت موقت به یک صفحه دیگر منتقل کرده‌ام و به زودی باز خواهم گشت.” با این کار، شما اعتبار صفحه را منتقل نکرده‌اید و پیج رنک صفحه اصلی را حفظ می‌کنید. پس چه کاری باید انجام دهید؟ اگر قصد دارید به سرعت به صفحه اصلی برگردید، از ریدایرکت 302 استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید به طور کلی یک صفحه از سایت خود را به صفحه دیگری منتقل کنید، از ریدایرکت 301 استفاده کنید.

نکته مهم: اگر به طور طولانی از تغییر 302 استفاده کنید، ممکن است موتور جستجوی گوگل آن را به عنوان ریدایرکت 301 تلقی کند.

عدم بازبینی ریدایرکت ها

اگر سایت شما قدیمی است و صفحات زیادی دارد یا با افرادی که در زمینهٔ تخصصی‌سازی موتورهای جستجو کار کرده اند، همکاری کرده اند، باید قوانین دقیقی برای پیگیری تغییرات سایتتون برقرار کنید. اما چرا؟ برای پیگیری تغییراتی که به تعدادی معیار وابسته هستند و می‌خواهید روند تغییرات سایتتان رو مشاهده کنید و تحلیل کنید. چرا که ریدایرکت می‌تواند در سطح صفحه یا سرور اتفاق بیفتد، لازم است که تغییرات را به صورت دوره‌ای پیگیری کنید و نظارت داشته باشید. ممکن است که فایل htaccessرا باز کنید و تغییر مسیر خاصی را نبینید و فکر کنید که یکی از تغییرات در جای درستی نیست.

بازبینی کردن و پیگیری کردن ریدایرکت ها، به متخصصان حوزه سئو کمک می کند تا در جریان مشکلات رایج ریدایرکت که ورودی و درامد سایت را تحت تاثیر قرار می دهد، باشند. علاوه بر این شما باید یک پروتکلی داشته باشید که بتوانید ریدایرکت ها را بررسی کنید و از عملکرد درست آن ها اطمینان داشته باشید.

آیا ریدایرکت ۳۰۱ در سئو تاثیر منفی دارد؟

برای این سوال پاسخ قطعی و مشخصی وجود ندارد. در حال حاضر، وقتی که از ریدایرکت 301 استفاده می‌شود، اعتبار صفحه که به آدرس جدید منتقل می‌شود، از بین نمی‌رود و همچنین کاهشی در اعتبار صفحه نیز رخ نمی‌دهد. اما در گذشته، شرایط متفاوتی وجود داشت.

قبل از سال ۲۰۱۶، در سال ۲۰۱۳، مت کاتز بیان کرد که ریدایرکت ۳۰۱ منجر به از دست رفتن ۱۵ درصد اعتبار صفحه می‌شود. همچنین، تغییر پروتکل سایت از HTTP به HTTPS با استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ باعث کاهش رتبه سایت می‌شود.

اما بعد از سال ۲۰۱۶، قانون انتقال صفحات به یک دیگر با تغییرات زیادی همراه شد. در سال ۲۰۱۶، لری پیج اشاره کرد که ریدایرکت ۳۰۱ هیچ تأثیر منفی بر رتبه سایت شما ندارد و همچنین باعث از دست رفتن اعتبار صفحه نمی‌شود. همچنین، تغییر پروتکل سایت از HTTP به HTTPS دیگر تأثیری در رتبه سایت نخواهد داشت.

بر اساس گفته یکی از کارشناسان گوگل در سال 2019، ریدایرکت 301 اعتبار و ارزش صفحه پیشین را به آدرس جدید انتقال می دهد.

مخلص کلام اینکه وقتی یک صفحه اینترنتی را باز می‌کنید و متوجه می‌شوید که تغییر آدرس داده است و به صفحه‌ای دیگه ریدایرکت شده است، باید متوجه شوید که این تغییر آدرس تنها زمانی اتفاق می‌افته که دو صفحه با هم مرتبط باشن. اگر موضوع صفحه جدید، کاملا با صفحه قبلی مرتبط نباشد، اعتبار و ارزش صفحه قبلی به صفحه جدید منتقل نمی شود. میتوانیم این را با مثال نانوایی توضیح بدیم. فرض کنید که آدرس یک نانوایی را پیدا کرده اید که زمان رسیدن به آن آدرس، متوجه میشوید که جای نانوا تغییر کرده است و یک سوپرمارکت در آن آدرس است! حالا چه تصمیمی می گیرید؟ احتمالا به دنبال نانوایی دیگه ای میروید و دیگه به آن آدرس جدید نمیروید.

سخن آخر

این مقاله، با مفهوم ریدایرکت 301 آشنا شدیم که یکی از روش‌های مهم جهت ارسال کاربران و جلوگیری از از دست رفتن رتبه سایت در موتورهای جستجو است. ریدایرکت 301 به سایت‌ها کمک می‌کند تا محتوا، بک لینک‌ها و رتبه‌بندی سایت را حفظ کنند در حالی که آدرس سایت را به شکل دائمی به جایی دیگر انتقال می‌دهند. روش های مختلفی برای این کار وجود دارد که ما هرکدام را با جزئیات توضیح دادیم.

توصیه می‌شود که پیش از ایجاد ریدایرکت 301، به طور دقیق از عواقب احتمالی این کار و تاثیر آن بر روی سئو سایت خود مطمئن شوید و با دقت این عملیات را انجام دهید.

در صورتی که سوالی در این زمینه دارید، می توانید با ما در قسمت نظرات مطرح کنید تا در سریع ترین زمان ممکن پاسخ شما را بدهیم.

سوالات متداول:

خیر، ریدایرکت 301 برای تمام سایت‌ها مناسب است و باعث حفظ بک لینک‌ها و رتبه سایت می‌شود.

برای انجام ریدایرکت 301 می‌توانید از کد هدایت (redirect) در فایل .htaccess استفاده کنید و یا از افزونه‌های موجود برای کنترل ترافیک و هدایت کاربران به صفحات دیگر استفاده کنید.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

علاقه مند به حوزه دیجیتال مارکتینگ به خصوص (SEO - SEM)

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید