شما برای مطالعه این مقاله فقط 10 دقیقه وقت نیاز دارید

impact-vps-location-on-seo

تاثیر انتخاب درست لوکیشن سرور مجازی در سئو سایت

4.5/5 - (2 امتیاز)

اگر شما هم به دنبال پیدا کردن جواب سوالاتی مثل “ آیا لوکیشن سرور مجازی در سئو سایت تاثیر دارد؟” یا ” از لحاظ سئو، بهترین لوکیشن برای سرور مجازی سایت مناسب کدام است؟” هستید و به خاطر همین، اکنون در این صفحه حضور دارید، بهتر است بگوییم که این سوالات و نگرانی های شما کاملاً به جا هستند چون تاثیر انتخاب درست لوکیشن سرور مجازی در سئو سایت غیرقابل انکار است.

موقعیت مکانی مناسب برای سرور مجازی وبسایت تاثیر زیادی در سرعت و عملکرد وبسایت دارد و اگر کاربران خود را بشناسید و از بین دیتاسنترهای قدرتمند و ایده آل، یک سرور مجازی مناسب انتخاب کنید، شرایط اولیه لازم برای کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجو فراهم می شود.

با اینکه فاکتورهای مهمی مثل تولید محتوای جذاب، نحوه توزیع کلمات کلیدی و بک لینک ها نقش پررنگ تری در سئو سایت دارند ولی سرعت و زمان پاسخگویی وبسایت شما هم جزو فاکتورهای مهم سئو است که لوکیشن سرور مجازی هم نقش مهمی در بهینه سازی این فاکتورها دارد.

پس به این ترتیب، مکان سرور مجازی هم یکی از مهم ترین عوامل بهینه سازی موتور جستجو است و اگر مخاطبان هدف و استراتژی های سئو خود را در نظر گرفته اید، مطمئناً زمان پاسخگویی و سرعت بارگذاری صفحات وبسایت خود را هم هدف قرار داده اید. زمان پاسخگویی و سرعت بارگذاری صفحات علاوه بر عواملی مثل منابع کافی و ساختار سایت بهینه، به مکان هاستینگ هم بستگی دارد.  

شاید فکر کنید که هر چقدر لوکیشن سرور مجازی به مخاطبان هدف شما نزدیک باشد، سرعت پاسخگویی و ناوبری هم تقویت می شود. با اینکه این قضیه کاملاً درست است ولی تاثیر  انتخاب درست لوکیشن سرور مجازی در سئو سایت زمانی پررنگ تر می شود که قرار است کاری کنید که کاربران سراسر جهان با حداقل تاخیر به صفحات سایت شما دسترسی پیدا کنند. 

بله. به همین دلیل است که باید موقع خرید سرور مجازی، علاوه بر قدرت منابع سخت افزاری و نرم افزاری، حتماً باید معیارهایی مثل لوکیشن را هم در نظر بگیرید تا این انتخاب به خوبی از عهده برآورده کردن انتظارات شما بربیاید. نیازی به نگرانی نیست. ما اینجاییم تا تمام نکات و راهنمایی های لازم در مورد انتخاب لوکیشن درست برای سرور مجازی را در اختیار شما قرار دهیم تا مناسب ترین و درست ترین لوکیشن را برای سرور مجازی خود انتخاب کنید.

دیگر وقت آن است که بررسی تاثیر انتخاب درست لوکیشن سرور مجازی در سئو سایت را از تمام جنبه ها شروع کنیم:

منظور از مکان یا لوکیشن سرور مجازی چیست؟مفهوم لوکیشن سرور مجازی

همانطور که می دانید سرور مجازی، نسخه مجازی سازی شده یک سرور فیزیکی قدرتمند است. این سرور فیزیکی در یک دیتاسنتر قرار دارد که این دیتاسنتر می تواند در هر نقطه از جهان باشد. در واقع، موقعیت مکانی این دیتاسنتر، تعیین کننده لوکیشن سرور فیزیکی و سرور مجازی مربوط به آن است و این لوکیشن از طریق آدرس آی پی سرور مشخص می شود. 

پس وقتی که یک کاربر از وبسایت شما بازدید می کند، داده های مربوط به آن کاربر از دیتاسنتر موجود در لوکیشن موردنظر به دستگاه کاربر ارسال می شود و اینجاست که متوجه می شویم هر چه قدر لوکیشن موردنظر به لوکیشن مخاطبان هدف شما نزدیک باشد، سرعت ارسال درخواست ها و در نتیجه زمان پاسخگویی بهینه تر می شود.

ولی همه چیز در جمله ‘ لوکیشن نزدیک تر، سرعت بالاتر و سئو بهینه تر‘ خلاصه نمی شود. با ادامه مقاله همراه باشید تا به اطلاعات جامع تری در مورد انتخاب درست لوکیشن سرور مجازی برای سایت دست پیدا کنید.

بررسی ارتباط بین لوکیشن سرور و سئو سایت از دید گوگل

بدون شک، گوگل محبوب ترین موتور جستجوی جهان است و این محبوبیت حاصل به کار گیری الگوریتم ها و تکنیک های دقیق برای ارائه نتایج مرتبط و کاربردی است.  

طبق گفته جان مولر ” تحلیل گر ارشد گوگل”، مکان سرور سایت که از روی آدرس آی پی، محتوا یا بک لینک ها مشخص می شود، روی سرعت بارگذاری صفحات وبسایت تاثیر می گذارد. سرعت اتصال به سرور به مسیر و اندازه شبکه های کامپیوتری بستگی دارد که این ارتباط را برقرار می کنند، پس اگر سرور هاستینگ شما در لوکیشن دورتری از کاربر قرار داشته باشد، اتصال بین سرور و دستگاه کاربر، بیشتر طول می کشد و این قضیه روی تجربه کاربری تاثیر منفی می گذارد. 

گوگل هم که رضایت کاربران را در اولویت قرار می دهد، سیگنال منفی ناشی از سرعت پایین و تجربه کاربری بد را دریافت می کند و همین باعث می شود که رتبه بندی سئو سایت شما تحت تاثیر قرار بگیرد.

همچنین، جدا از سرعت، ارتباط بین محتویات مکانی صفحه (مخصوصاً اطلاعات تماس) با مکان سرور هم از سیگنال های کلیدی گوگل است که در رتبه بندی سئو تاثیر می گذارد.

به عنوان مثال، اگر قصد راه اندازی یک وبسایت ارائه خدمات تبلیغاتی در بریتانیا را دارید و می خواهید کاربران مستقر در بریتانیا را هدف قرار دهید، انتخاب یک سرور نزدیک به بریتانیا یا ترجیحاً خود بریتانیا یک سیگنال مثبت برای گوگل محسوب می شود. 

پس به این ترتیب، کسب و کارها می توانند صفحات وبسایت خود را متناسب با مخاطبان هدف طراحی کنند و کاربران مستقر در لوکیشن موردنظر را هدف قرار دهند و محدودیت های مکانی را کنار بگذارند. البته، زمانی می توانند به نتیجه دلخواه خود برسند که تمام معیارها و فاکتورهای مهم سئو را در سایت خود لحاظ کنند. 

حالا دیگر وقت آن است که یک بررسی جامع و کامل در زمینه تاثیر انتخاب درست لوکیشن سرور مجازی در سئو سایت داشته باشیم.

لوکیشن سرور مجازی چه تاثیری روی سئو سایت می گذارد؟

ارتباط بین لوکیشن سرور مجازی و سئو سایت در ۳ بخش جدا قابل بررسی است: 

۱. سرعت و عملکرد سایت

۲. رتبه بندی سئو

۳. پایبندی قانونی

تاثیر انتخاب درست لوکیشن سرور مجازی در سئو سایت

موقعیت مکانی سرور مجازی روی سرعت و عملکرد سایت تاثیر می گذارد.

وقتی یک کاربر روی لینک صفحه سایت شما کلیک می کند، مسیری از شبکه های کامپیوتری به هم پیوسته (اینترنت) را طی می کند تا اینکه که به محتویات صفحه موردنظر دست پیدا کند. حالا اگر این مسیر طولانی تر باشد، مطمئناً که زمان لازم برای دریافت و پردازش درخواست یعنی همان تاخیر هم بیشتر می شود و این چیزی نیست که کاربران شما می خواهند. 

فرض کنید که یک کاربر به دنبال پاسخ یک سوال است. اگر وبسایت شما به سرعت به این سوال کاربر جواب ندهد، حتی اگر توضیح بهتر و کامل تری هم داشته باشید، به احتمال زیاد کاربر قبل از مشاهده این توضیحات، وبسایت شما را ترک می کند و این باعث می شود که موتور جستجو هم ارزش کمتری برای محتوای صفحه شما قائل باشد چون نمی توانید جواب موردنظر را به موقع در اختیار کاربر قرار دهید.

از طرف دیگر، اگر سرور مجازی هاستینگ وبسایت شما به کاربران هدف نزدیک تر باشند، مسیر انتقال داده ها و درخواست ها کوتاه تر می شود و کاربران شما هم شاهد تاخیر کم تر و زمان پاسخگویی سریع تری خواهند بود که این تجربه خوشایند با یک نتیجه برد – برد همراه می شود.

شاید الان به این موضوع فکر می کنید برای ایجاد یک وبسایت برای کاربران ایرانی، خرید سرور مجازی ایران بهترین انتخاب است! با اینکه نزدیک بودن سرور تاثیر زیادی در کاهش تاخیر و ارتقا سرعت سایت دارد ولی این به این معنا نیست که تمام سرور مجازی های خارجی که با کاربران مستقر در ایران فاصله دارند، عملکرد و سرعت پایینی خواهند داشت. 

سرورهای مجازی خارجی زیادی وجود دارند که قدرت سخت افزاری بالاتری دارند و به خاطر بهره مندی از یک زیرساخت اینترنتی پرسرعت و بدون فیلتر، آماده میزبانی از وبسایت های شما هستند. 

پس، اینگونه بگوییم که موقع بررسی تاثیر انتخاب درست لوکیشن سرور مجازی در سئو سایت نباید فقط به فاصله سرور با لوکیشن کاربران هدف توجه کنید. المان های زیادی هستند که تعیین کننده کیفیت، سرعت و عملکرد سرور مجازی هستند که باید آنها را هم در نظر بگیرید و متناسب با اهداف و استراتژی های خود یک انتخاب ایده آل انجام دهید.

کلیک کنید  آموزش ایجاد ادان دامین Addon Domain در سی پنل

لوکیشن سرور مجازی روی رتبه بندی سئو تاثیر می گذارد.

در بخش قبل گفتیم که فاصله بین لوکیشن سرور مجازی و کاربران، تعیین کننده سرعت پردازش درخواست ها و انتقال داده ها است. 

هر چقدر که سرعت دسترسی به یک صفحه پایین باشد، نرخ پرش افزایش می یابد. به این صورت که وقتی کاربران در صفحه موردنظر حضور پیدا می کنند، بدون ثبت درخواست دیگر، فوراً سایت را ترک می کنند. 

در مقابل، سایت هایی که با سرعت بیشتری بارگذاری می شوند، نه تنها تجربه خوشایندی را برای کاربران رقم می زنند بلکه کراولینگ را هم برای موتورهای جستجو راحت تر می سازند. 

اینگونه است که هم کاربران و هم موتورهای جستجو از عملکرد وبسایت شما راضی می شوند و شرایط برای قرار گرفتن در رتبه های بالاتر SERP فراهم می شود. البته، این فاکتور زمانی می تواند شما را به نتیجه دلخواهتان برساند که با فاکتورهای دیگری مثل محتوای جذاب و سازگار، کلمات کلیدی مناسب، ساختار سایت بهینه و … همراه شود و انتظارات کاربران به نحو احسن برآورده شود.

مکان سرور در تعیین محدودیت های قانونی تاثیر می گذارد.

تا الان متوجه شدیم که به عنوان مثال با خرید سرور مجازی آلمان و راه اندازی یک وبسایت با محتوای مناسب برای کاربران آلمانی می توانید به فعالیت پرقدرت خود ادامه دهید و جایگاه خود را در نتایج جستجوی کاربران آلمانی به دست بیاورید.

ولی میزبانی وبسایت شما در یک کشور دیگر، پیامدهای قانونی هم دارد. به همین خاطر بهتر است قبل از اینکه فعالیت خود را به طور جدی شروع کنید و داده های حساس خود را ذخیره کنید، حتماً قوانین و مقررات مربوط به منطقه یا کشور موردنظر را مطالعه کنید.

به عنوان مثال، برخی از کشورها برای ذخیره سازی اطلاعات حساس کاربر، یک سری محدودیت های خاصی اعمال می کنند که اگر مطابق با قوانین آنها جلو نروید، ممکن است دچار ضررهای مالی شود.

همین که سرور شما به خاطر عدم سازگاری با قوانین لوکیشن موردنظر، در دسترس کاربران نباشد، رتبه بندی سئو سایت شما هم تحت تاثیر قرار می گیرد و این یعنی زحماتی که برای پیاده سازی سایت و استراتژی های سئو کشیده بودید، به خاطر بی توجهی به قوانین، قربانی خواهند شد.

پس به این ترتیب برای انتخاب درست لوکیشن سرور مجازی باید حساسیت زیادی به خرج دهید تا با یک انتخاب هوشمندانه تر، شرایط را برای رشد وبسایت خود فراهم کنید.

موقع انتخاب لوکیشن برای سرور مجازی هاستینگ چه نکاتی را در نظر بگیریم؟نکاتی برای انتخاب درست سرور مجازی

انتخاب یک لوکیشن مناسب برای هاستینگ می تواند عملکرد وبسایت شما را افزایش دهد و رتبه بندی موتورهای جستجو را بهبود ببخشد. با استفاده از نکات ارائه شده در این بخش می توانید به سمت انتخاب یک لوکیشن مناسب برای سرور مجازی لازم برای وبسایت خود هدایت شوید.

مخاطبان هدف خود را بشناسید.

سعی کنید لوکیشنی را در اولویت قرار دهید که مخاطبان هدف شما ساکن آن هستند. به عنوان مثال، اگر در درجه اول قصد دارید مخاطبان اروپایی را هدف قرار دهید و محصولات و سرویس های مناسب آنها را عرضه کنید، سرور مجازی با لوکیشن فرانکفورت یا آمستردام گزینه های بهتری برای شما هستند. 

کیفیت ساختار و سخت افزار دیتاسنتر را ارزیابی کنید.

با اینکه فاصله کمتر با مخاطبان، فاکتور مهمی برای انتخاب لوکیشن مناسب برای سرور مجازی است ولی اگر به کیفیت و قدرت دیتاسنتر و سرور فیزیکی توجه نکنید، امکان دارد که فاصله کم و سرعت دسترسی بالا هم عملاً بی نتیجه بماند. پس سعی کنید سرور مجازی خود را از یک دیتاسنتر معتبر با زیرساخت قوی و اتصال عالی انتخاب کنید که عملکرد قابل اعتمادی داشته باشد و افزونگی شبکه را تضمین کند. برای دریافت راهنمایی های بیشتر در مورد انتخاب سرور مجازی می توانید مقاله “سرور مجازی کدام کشور بهتر است؟” را مطالعه کنید.

مقیاس پذیری و افزونگی را در نظر بگیرید.

سعی کنید تحقیقات لازم را در مورد ارائه دهنده های سرور مجازی انجام دهید و ارائه دهنده ای را انتخاب کنید که پلن های قابل ارتقا و مقیاس پذیری را ارائه می دهند. به عنوان مثال، اگر بعدها متوجه شدید که کشور شما از یک کشور دیگر ترافیک بیشتری را دریافت می کند، بتوانید لوکیشن سرور را متناسب با لوکیشن آن کاربران تغییر دهید تا عملکرد وبسایت خود را برای کاربران علاقمند ارتقا دهید.

راهکارهایی برای دستیابی به یک نتیجه بهتر در انتخاب درست لوکیشن سرور مجازیراهکارهایی برای انتخاب درست لوکیشن سرور مجازی برای بهبود سئو سایت

با اینکه هر کدام از پلن های ارائه شده در آسام سرور قدرت و پتانسیل لازم برای میزبانی از وبسایت شما را دارند ولی راهکارهای دیگری هم وجود دارند که می توانید بعد از آشنایی با تاثیر انتخاب درست لوکیشن سرور مجازی در سئو سایت و انتخاب یک سرور مجازی مناسب، وارد عمل کنید:

۱. از شبکه توزیع محتوا (CDN) استفاده کنید.

شبکه توزیع محتوا یا همان CDN به مجموعه ای از سرورها گفته می شود که در سراسر جهان توزیع شده اند. این شبکه ها برای پاسخگویی به درخواست کاربر از نزدیک ترین سرور به لوکیشن کاربر استفاده می کند که این کار باعث کاهش فاصله فیزیکی کاربر و سرور و به حداقل رسیدن تاخیر می شود.

طبق گفته جان مولر، توزیع محتوا بیت چند سرور یا همان CDN ها، ایده خوبی برای میزبانی هوشمندانه تر وبسایت ها است. این پیکربندی برای گوگل هم مناسب است و با هیچ ایراد یا نتیجه منفی همراه نیست.

به عنوان مثال، اگر قصد دارید یک سایت e-commerce جهانی راه اندازی کنید، استفاده از CDN می تواند به ارائه محتوا از سرور های ایالات متحده، آسیا و اروپا کمک کند و بارگذاری سریع صفحات برای کاربران هر منطقه را تضمین کند.

در حالت کلی، استفاده از CDN ها با مزیت های زیر همراه است:

  • میزان ترافیک و داده های انتقالی به سرور کاهش می یابد.
  • سرعت وبسایت افزایش می یابد.
  • اگر یکی از سرورها در دسترس نباشد، نزدیک ترین سرور دیگر وارد عمل می شود.
  • سطح امنیت وبسایت ارتقا پیدا می کند.
  • سرعت صفحه برای بارگذاری ویدیوها و تصاویر بهبود پیدا می کند. 
  • توزیع محتوا در لوکیشن های مختلف، مقیاس پذیری و قدرت مدیریت ترافیک بیشتر را ارتقا می دهد.

۲. برای دامنه وبسایت خود از کد کشوری استفاده کنید.

مکان یا لوکیشن وبسایت برای هدف گذاری جغرافیایی استفاده نمی شود به همین خاطر اگر منطقه جغرافیایی خاصی را در نظر دارید و می خواهید کاربران آن منطقه را هدف قرار دهید، بهتر است از یک دامنه اینترنتی کد کشور مثل us برای ایالات متحده یا uk برای انگلستان استفاده کنید. 

پس، اگر می خواهید گوگل برای وبسایت شما فقط کاربران ایرانی را هدف قرار دهد، بهتر است برای دامنه وبسایت خود از پسوند ir استفاده کنید.

۳. از ویژگی Geo-targeting گوگل کنسول استفاده کنید.

گوگل کنسول دارای یک ابزار فوق العاده به اسم Geo-targeting است که برای هدف گذاری جغرافیایی به کار می رود. این ویژگی به وب مسترها کمک می کند که محتوای وبسایت خود را بر اساس مکان جغرافیایی مخاطبان خود هدف قرار دهند و آمارها و تاثیرات مربوط به رتبه بندی ناشی از هدف گذاری را بررسی کنند.

این ابزار مجهز به ویژگی های مختلفی مثل تنظیم زبان ها، Hreflang و گزارش های تحلیلی است که با استفاده از آنها می توانید استراتژی های درستی را برای بهبود تاثیر انتخاب درست لوکیشن سرور مجازی در سئو سایت وارد عمل کنید.

سخن آخر

اگر به حضور آنلاین موفقیت آمیز در نتایج جستجو اهمیت می دهید، غیر ممکن است که با استراتژی های سئو آشنا نباشید. یکی از فاکتورهای دیگری که باید در نظر بگیرید، لوکیشن سرور مجازی هاستینگ است. این فاکتور در سرعت، عملکرد، هدف گذاری جغرافیایی و رتبه بندی سئو تاثیر دارد. پس موقع خرید سرور مجازی، استراتژی ها و نیازمندی های خود را در نظر بگیرید و بر اساس آنها، یک لوکیشن مناسب را انتخاب کنید. بعد این لوکیشن مناسب را با استراتژی های محتوای مفید و استراتژی های سئو همراه کنید تا بتوانید به نتیجه دلخواه خود برسید.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال، درخواست و نیاز به راهنمایی، می توانید با ثبت نظر خود، با ما وارد ارتباط شوید تا هر چه زودتر به شما پاسخ دهیم.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من زهرا پیرجانی دانشجوی رشته نرم افزار هستم. علاقه ای که به یادگیری مطالب جدید دارم باعث شد که انگیزم برای فعالیت در حوزه تولیدمحتوا بیشتر شود. تمام تلاشم این است که با درک کامل موضوع، محتوایی ساده و کامل تهیه کنم که برای همه علاقمندان مفید و کاربردی باشد. یادگیری مطالب جدید و آموزش اونها به بقیه، بهترین کاری هست که می توانم برای رشد خودم و همچنین کمک به رشد علاقمندان به مباحث مورنظر انجام بدم.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید