شما برای مطالعه این مقاله فقط 12 دقیقه وقت نیاز دارید

what-is-a-cdn

CDN چیست و چگونه باعث بهبود عملکرد سایت می شود؟

3.4/5 - (7 امتیاز)

CDN مخفف عبارت Content Delivery Network است که به شبکه توزیع محتوا یا شبکه تحویل محتوا معروف است.‌ CDN را باید یک سیستم پیچیده ای در نظر گرفت که قابلیت هایی مانند انتقال دادن داده ها و اطلاعات سایت را روی سرور های مختلف و در موقعیت های مختلف دارد. مزایایی که این سیستم پیچیده دارد، زیاد است و به همین دلیل صاحبان کسب و کارها و سئوکاران به CDN ها علاقه زیادی نشان می دهند؛ برای مثال یکی از این مزایا، سرعت بارگذاری بالای سایت است.

زمانی که از CDN استفاده می کنید، کاربرانی که از نظر مسافت دورتر از شما هستند، به جای آن که محتواها را از سرور اصلی شما فراخوانی کنند، از CDN یا همان شبکه توزیع محتوا فراخوانی می کنند که سبب افزایش سرعت سایت و دسترسی کاربران به سایت شما می شود.

سرعت بالای سایت سبب می شود که تجربه کاربری خوبی رقم زده شود که این موضوع می تواند پیامد های مثبت زیادی را برای سایت و کسب و کار شما داشته باشد.

روش های زیادی برای افزایش سرعت سایت وجود دارد که CDN یکی از آن ها است. اگر شما هم دوست دارید که سرعت سایت خودتان را افزایش  دهید، در این مقاله همراه ما باشید تا به صورت مفصل در این باره صحبت کنیم و کاربرد های CDN را بررسی کنیم.

CDN چیست و نحوه کار آن چگونه است؟

از آنجایی که مفهوم CDN می تواند برایتان کمی پیچیده باشد، به همین دلیل می خواهیم آن را با مثال به شما توضیح دهیم تا به خوبی آن را درک کنید. زمانی که شما سایت خودتان را روی سروری که خریداری کرده اید، راه اندازی می کنید، در سایت خودتان فعالیت می کنید و منتظر می شوید که کاربران وارد سایتتان شوند. سرور شما می تواند ایرانی یا خارجی باشد، اما تمام کاربرانی که قرار است وارد سایت شما شوند، از همان لوکیشن سرور شما نخواهند بود.

تصور کنید که شما خرید سرور مجازی ایران از آسام سرور را انجام داده اید، در این صورت اگر کاربرانی که قرار است از کشورهای دیگر وارد شوند، مدت زمان بیشتری نیاز دارند تا سایت لود شود. دلیل این موضوع به دلیل طولانی بودن مسافت است که می تواند مشکلات زیادی را برای کاربرانتان در پی داشته باشد (پس اگر کاربران شما از خارج ایران هستند، می توانید به صفحه خرید سرور مجازی ما سر بزنید و از بین لوکیشن های مختلف، مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید).

راه کار این مشکل چیست؟ CDN! به کمک CDN می توانید توزیع محتوا را روی سرور های مختلف که در بستر اینترنت کشورهای مختلف قرار گرفته است، حل کنید. اما چگونه این اتفاق می افتد؟ تصور کنید که کاربری از کشور استرالیا وارد سایت شما می شود. برای آن که این کاربر برای لود شدن سایت انتظار زیادی نکشد، CDN درخواستی که کاربر ارسال کرده است را به جای آن که به سرور اصلی سایت شما بفرستد، به صورت اتوماتیک آن را به نزدیک سرور در محل زندگی کاربر ارسال می کند و تمامی دیتاهای استاتیک را فراخوانی می کند. این کار به کمک دیتاسنترهایی که POPs نام دارند، انجام می شود که در سرتاسر جهان قرار گرفته است و در داخل هر PoP هزاران فایل کش وجود دارد که اتصال کاربران به سایت را آسان تر می کنند و سرعت لود شدن سایت را هم افزایش می دهند.

به سروری هم که در نزدیک کاربر است، سرور لبه یا Edge Server گفته می شود.

البته باید این نکته را همیشه در نظر داشته باشید که دیتاهای استاتیک توسط CDN فراخوانی می شود که شامل موارد زیر است:

  • فایل های css
  • جاوا اسکریپت
  • ویدیو و پی دی اف

اما فایل های داینامیک و قابل تغییر مانند صفحات html و متن ها توسط سرور اصلی سایت شما بارگذاری خواهد شد. علاوه بر این که CDN می تواند سرعت سایت شما را بیشتر کند، هزینه های شما را کاهش می دهد.

CDN چیست؟

ذخیره سازی محتوا یا کش کردن در CDN

یکی از بخش های مهمی که در CDN وجود دارد، سیستم ذخیره سازی محتوا است که قادر است کارایی شبکه را تا اندازه قابل توجهی بهبود دهد. در فرایند کشینگ محتوا تعدادی کپی از فایل های سایت شما گرفته می شود و زمانی که کاربر درخواست مجدد برای دسترسی به سایت شما داشته باشد، به جای فایل های اصلی، فایل های که در فرایند کشینگ کپی شده اند، در اختیارش قرار می گیرد.

در شبکه توزیع محتوای Edge Server (سرور های لبه) وظیفه کشینگ محتوا را بر عهده دارند. در ادامه فرایند کشینگ محتوا را در ادامه توضیح می دهیم.

کاربر ابتدا یک درخواست برای مشاهده فایل های استاتیک در سایت ارسال می کند. این فایل ها از سرور اصلی بازیابی می شود و در سرور های ذخیره سازی لبه ذخیره سازی می شوند. زمانی که کاربر همان فایل ها را مجدد فراخوانی می کند، این درخواست به جای آن که به سرور اصلی ارسال شود، به سرور pop انتقال داده می شود و اگر فایلی که کاربر آن را فراخوانی کرده است در سرور موجود باشد، در اختیارش قرار می گیرد، اما اگر وجود نداشته باشد، این درخواست به سرور اصلی انتقال داده می شود، البته این فرایند زمان زیادی نمی برد.

CDN چگونه در بهبود سرعت بارگذاری سایت موثر است؟

شبکه توزیع محتوا یا همان CDN خودمان، در سراسر جهان گسترده شده است که فاصله کاربر و منابع سایت را کاهش می دهد و همانطور که گفتیم کاربر اگر مسافت زیادی داشته باشد، به جای آن که به سرور اصلی وصل شود، می تواند به نزدیک ترین دیتاسنتر در منطقه جغرافیایی‌اش متصل شود و زمان انتظار را کاهش دهد و سرعت سایت را بیشتر کند.

بهینه سازی کردن سخت افزار ها و نرم افزار ها مانند لود بالانسینگ می تواند این امکان را به کاربران بدهد که سریع تر به فایل ها دسترسی داشته باشند. CDN از طریق تکنیک هایی مانند فشرده کردن فایل ها، اندازه فایل ها را تا حد زیادی کاهش می دهد و این باعث بارگذاری سریع تر فایل می شود.

افزایش امنیت سایت به کمک CDN

روش کاری که در شبکه توزیع محتوا وجود دارد، این است که در زمان استفاده از این سرویس ها دو آدرس سرور DNS در اختیار شما قرار داده می شود که می توانید به کمک آن ها دامنه خودتان را تنظیم کنید (اگر با این کار آشنایی ندارید، می توایند مقاله تنظیم DNS دامنه روی سرور مجازی هاستینگ را مطالعه کنید).

پس از انجام این کار IP قابل مشاهده برای کاربران، همان IP های سرور های DNS شبکه CDN خواهد بود.

هکرها برای آن که سایت را داون کنند، حملات DDOS انجام می دهند، در این نوع حملات تعداد زیادی درخواست در هر ثانیه به سرور میزبان ارسال می شود؛ اما به کمک CDN، IP پشت شبکه CDN قرار می گیرد و در دسترس نخواهد بود و تمام حملاتی که هکر برای IP شبکه توزیع محتوا انجام می دهد، هیچ دستاوردی نخواهد داشت.

اگر سرویس های پولی CDN استفاده کنید، زمانی که کاربران وارد می شوند یا پکت هایی با IP های مشکوک وارد سایت می شوند، بررسی می شوند و اگر حمله ای ای وجود داشت، تمامی پکت ها و حتی IP خود کاربر مسدود خواهند شد.

همانطور که دیدید CDN در افزایش امنیت سایت نیز می تواند موثر باشد. اما می دانستید که CDN هزینه پهنای باند را نیز کاهش می دهد؟ اگر می پرسید چگونه، ادامه مقاله را با دقت مطالعه کنید.

چگونه به کمک CDN می توان هزینه پهنای باند را کاهش داد؟

گفتیم که در شبکه تحویل محتوا، کشینگ محتوا انجام می شود و این موضوع باعث کاهش درخواست ها از سرور اصلی سایت می شود. این کار سبب کاهش هزینه های پهنای باند می شود؛ چرا که هر درخواستی که به سرور اصلی می شود، می تواند مصرف پهنای باند را افزایش دهد. به همین راحتی!

استفاده از CDN چه مزایایی دارد؟

اگر بخواهیم اندر مزایای CDN با شما صحبت کنیم، این مقاله تمام نمی شود، اما ما به بررسی چند مورد از مزایای CDN اکتفا می کنیم و مهم ترین مزایایش را در اینجا بررسی می کنیم.مزایای CDN

CDN می تواند زمان پاسخگویی و در دسترس بودن سایت را افزایش دهد

به صورت مفصل در مورد افزایش میزان پاسخگویی CDN و در دسترس بودن سایت صحبت کردیم و گفتیم که باعث بهبود تجربه کاربری می شود و این کار می تواند فروش بیشتری را هم برایتان به ارمغان بیاورد. اما برعکس این موضوع می تواند مشتریان شما را هم از بین ببرد. به صورت کلی با یک CDN خوب می توانید هم سرعت سایتتان را بیشتر کنید و هم این که به مشتریان بیشتری خدمات رسانی کنید.

به کمک CDN می توانید یک دسترسی جهانی به سایتتان فراهم کنید.

بیش از یک سوم از جمعیت جهان، به اینترنت دسترسی دارند. اگر بخواهیم کمی پیشگویی چاشنی مقاله مان کنیم، باید بگوییم که در طول 15سال آینده، استفاده از اینترنت و حتی خدماتی که در بستر اینترنت ارائه می شود، بیشتر خواهد شد (حتی اگر کسب و کار آنلاینی ندارید، حتما به فکرش باشید!). حالا تصور کنید که از کل جهان به سایت شما و خدماتی که ارائه می دهید، دسترسی داشته باشند! چه شود… شما می توانید به کمک CDN این امکان را ایجاد کنید که از تمام جهان به سایت شما دسترسی داشته باشند و سرعت معرفی خدماتتان به دیگران را بیشتر کنید.

کلیک کنید  آی پی من چیست؟ پیدا کردن ip در ویندوز، لینوکس، مک و گوشی

میزان هزینه هایتان کاهش میابد

شما می توانید میزان دسترسی جهانی به سایتتان را افزایش دهید، بدون آن که هزینه های زیادی بابت زیر ساخت های گران آن پرداخت کنید! ایده آل به نظر می رسد؛ مگر نه؟

CDN تا اندازه قابل توجهی لود سرور را کاهش می دهد

اگر بتوانید به درستی از CDN استفاده کنید، می توانید لود سرور را کاهش دهید. در این شرایط محتوا روی سرور های مختلف توزیع می شود و قرار نیست که بار تنها بر دوش یک سرور باشد.

سئوی سایتتان را بهبود دهید

در بالا هم اشاره کردیم که به کمک CDN می توانید سرعت سایتتان را بهتر کنید. سرعت سایت یکی از فاکتورهای کلیدی گوگل برای رتبه بندی است و با همین کار ساده می توانید سئوی سایت خودتان را بهبود دهید (اگر با سئو آشنایی ندارید، می توانید مقاله سئو چیست ما را مطالعه کنید).

امنیت سایت را بهبود دهید

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، به کمک CDN می توانید از بسیاری از حملات DDOS جلوگیری کند.

میزان دسترسی به محتوا را افزایش دهید

زمانی که زحمت زیادی برای تولید محتوای سایتتان می کشید، اما سرور شما به خاطر ترافیک زیاد تحت فشار قرار می گیرد و فرایند کشینگ به درستی انجام نمی شود و میزان دسترسی کاربران به محتواهای تولید شده کاهش پیدا می کند و در این صورت زحمات صاحبان سایت از بین می رود که می توانید با CDN میزان دسترسی به محتوا را افزایش دهید.

CDN چه معایبی دارد؟

ایده آل گرایانه است که تنها در مورد شبکه تحویل محتوا صحبت کنیم و فکر کنیم که این شبکه پیچیده توزیع محتوا تنها مزیت دارد و عاری از هر عیبی است! به همین دلیل می خواهیم به معایب آن نیز اشاره کنیم تا آشنایی شما با آن تک بعدی نباشد.

راه اندازی کردن و تنظیم CDN زحمت زیادی برای کاربران دارد

شاید با خودتان بگویید CDN که این همه مزیت دارد، پس چرا صاحبان سایت ها و کسب و کارها از آن استفاده نمی کنند؟ یکی از دلایلش این است که راه اندازی آن سخت است و تنظیم آن وقت زیادی نیاز دارد.

هزینه آن بالا است

CDN برای خدماتی که می دهد، هزینه های بالایی هم دریافت می کند. البته این هزینه پرداختی هزینه ای است که مستقیم پرداخت می شود، اما هزینه های پنهانی هم دارد، مثلا گاهی ممکن است نیاز باشد که بابت هر انتقال داده، هزینه پرداخت کنید.

روی فایل های سایت کنترل کاملی نخواهید داشت

زمانی که از CDN استفاده می کنید، باید این را بپذیرید که شرکت ثالثی به فایل های شما دسترسی و کنترل خواهد داشت و این موضوع شاید مورد علاقه هرکسی نباشد.

CDN چیست؟

CDN رایگان و پولی چه تفاوتی دارند؟

احتمالا این سوال برایتان پیش آمده است که تا زمانی که شبکه تحویل محتوا رایگان است، چرا باید برای CDN هزینه پرداخت کنیم؟ پاسخ ساده است! زیرا در CDN های رایگان، بسیاری از امکانات و ویژگی ها فعال نیستند و اگر بخواهید از آن ها استفاده کنید، باید هزینه آن را پرداخت کنید. با این حال اگر شما هم ترجیح می دهید مانند دیگر صاحبان کسب و کارها از CDN رایگان استفاده کنید، در ادامه به شما CDN های رایگان را معرفی می کنیم.

CDN های رایگان

درست است که CDN های رایگان بسیاری از امکاناتشان را به صورت پولی ارائه می دهند، اما به این معنی نیست که در CDN های رایگان شما از مزایای آن بهره مند نخواهید شد. در CDN های رایگان نیز می‌توان به امکاناتی مانند جلوگیری از برخی خرابکاری ها مانند حمله به سایت، بهره مندی از کشینگ محتوا و… اشاره کرد.

یکی از معروف ترین شبکه های توزیع محتوایی که وجود دارد Cloudflare (کلودفلر) است که هم از نسخه رایگان آن می توانید استفاده کنید و هم برای بهره مندی از امکانات بیشتر آن، هزینه آن را پرداخت کنید. معروف ترین شبکه CDN ایرانی که نیز وجود دارد، ابرآروان است که می توانید از امکانات رایگان آن استفاده کنید و از مزایای آن بهره مند شوید.

معرفی ارائه دهندگان CDN ایرانی و خارجی

در اینجا می خواهیم نگاه مختصری به ارائه دهندگان ایرانی و خارجی داشته باشیم. برای شروع به سراغ نمونه وطن، یعنی ابر آروان می رویم:

ابرآروان

برای معرفی این CDN از توضیحات سایت ابر آروان در صفحه درباره ما استفاده می کنیم:

ابر آروان شرکتی های‌تک در حوزه‌ی فناوری ابری است که کار خود را از سال ۱۳۹۴ آغاز کرده است و با ده‌ها محصول و قابلیت ابری مختلف مانند شبکه توزیع محتوا (CDN)، سرور ابری، پلتفرم ویدیویی، کانتینر ابری و آبجکت استوریج، زیرساخت کسب‌وکارهای آنلاین، سازمان‌ها و استارت‌آپ‌ها را تامین می‌کند.

ابر آروان با در اختیار داشتن ۴۰ پاپ‌سایت در سراسر ایران و جهان، پاسخ‌گوی نیازهای زیرساختی بیش از ۶۰ هزار مشتری داخلی و خارجی است و تلاش می‌کند با قیمت‌گذاری اقتصادی و ارایه‌ی بسته‌های رایگان در هر محصول، از کسب‌وکارهای نوپا و در حال رشد نیز حمایت کند.

کلود فلر

برای معرفی کلود فلر نیز از معرفی خودشان در سایت کلود فلر استفاده می کنیم:

Cloudflare به عنوان یک برنامه ساده برای یافتن منبع اسپم ایمیل شروع شد. از آنجا به سرویسی تبدیل شد که از وب سایت ها در برابر انواع حملات محافظت می کند و در عین حال عملکرد را بهینه می کند.

پلتفرم ابری جهانی Cloudflare طیف وسیعی از خدمات شبکه را به مشاغل کوچک و بزرگ در سراسر جهان ارائه می‌کند، به آن ها امنیت بیشتری می دهد و سبب بهبود عملکرد و اطمینان آن ها در فضای اینترنت می شود. در 13 سپتامبر 2019، Cloudflare اولین حضور خود را در بازار مالی عمومی انجام داد و زنگ بورس نیویورک را به صدا درآورد و به یک شرکت سهامی عام تبدیل شد.

سایت با CDN و بدون CDN چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

سایت هایی که از CDN استفاده می کنند، سرعت بیشتری دارند و در برابر حملات DDOS مصون هستند و دسترسی پایداری نیز برای کاربران فراهم می کنند؛ اما سایت هایی که از CDN استفاده نمی کنند، بار زیادی بر دوش سرور اصلی سایت خواهد بود و سایت با کاهش سرعت و دیر بالا آمدن سایت مواجه خواهد شد. علت این موضوع نیز به این برمیگردد که مدت زمان زیادی برای رفت و برگشت اطلاعات و پردازش آن ها در سرور اصلی نیاز است.

آیا حریم خصوصی و اطلاعات کاربران در شبکه CDN حفظ می شود؟

گفتیم که یک کپی یا کش از محتوای سایت شما در شبکه جهانی توزیع محتوا قرار می گیرد. شما حق دارید این سوال را داشته باشید که CDN چگونه از اطلاعات کاربران محافظت می کند و چه تضمینی وجود دارد که این اطلاعات هک نشوند یا مورد سو استفاده قرار نگیرند؟

در جواب این پرسش باید بگوییم که CDN تنها اطلاعاتی را ذخیره سازی و کشینگ می کند که برای نشان دادن به کاربران ضروری هستند و باید در اغلب مواقع ثابت باشند. با توجه به موضوع، اطلاعات کاربران نمی تواند جزو محتوای ذخیره شده توسط شبکه CDN باشد و نقشی که CDN دارد، این است که مانند یک واسط عمل کند تا محتواهای موجود سریع تر و در مسیر کوتاه تری به مخاطب برسد؛ می توان به راحتی تشخیص داد که اطلاعات شخصی کاربران در سرور های محلی هیچ تاثیری در افزایش سرعت سرویس ندارد.

موضوع دیگری که وجود دارد، این است که اطلاعات کاربران ممکن است که به وسیله صاحب سایت یا حتی خودکاربر، رمزنگاری شود و حتی شبکه CDN قادر به بازخوانی کردن آن ها نباشد. به صورت خلاصه CDN دسترسی خاصی به اطلاعات کاربران ندارد.

CDN چه اهمیتی در سئو دارد؟

یکی از فاکتور های مهم گوگل در رتبه بندی سایت ها، سرعت سایت است. چرا که سرعت بالای سایت می تواند تجربه کاربری خوبی را رقم بزند و این همان چیزی است که گوگل به دنبال آن است، جلب رضایت کاربران! زمانی که سایت شما سرعت خوبی نداشته باشد، کاربران سریعا آن را ترک می کنند و به دنبال سایت دیگری می روند. در این صورت گوگل سایت شما را ناکارآمد و سایت بعدی که کاربر وارد آن می شود را کاربر و مفید ارزیابی می کند و آن را در رتبه های بالاتر از شما قرار می دهد.

زمانی که شما از CDN استفاده می کنید، سرعت دسترسی کاربران به سایت شما بیشتر می شود، سرعت بارگذاری بالا می رود و به همین دلیل خزیدن کراول های گوگل در سایت شما بیشتر می شود و سرعت ایندکس بالاتر می رود و در نهایت رتبه سایت شما در موتورهای جستجو بالاتر می رود.

بُعد دیگر این مساله به کاربران باز می گردد که به خاطر تجربه خوبی که از سایت شما کسب می کنند، دوباره و دوباره وارد سایت شما می شوند و از شما خرید می کنند یا از خدمات شما تهیه می کنند و این موضوع می تواند به نفع شما باشد!

CDN چیست؟

انواع CDN

این همه در مورد شبکه تحویل محتوا صحبت کردیم، اما بهتر است این نکته را بدانید که CDN تنها یک نوع نیست! بلکه انواعی دارد و این که شما چه نوع CDN را انتخاب می کنید، اهمیت زیادی دارد، چرا که بر روی شیوه تحویل محتوای سایت شما به کاربر تاثیر می گذارد. در کل دو نوع شبکه توزیع محتوا وجود دارد که شما باید بر اساس ویژگی این دو CDN و نیازهای خودتان، یکی را انتخاب کنید. در ادامه این دو CDN را بررسی می کنیم.

Push CDN

Push CDN یکی از انواع CDN است. واژه push به معنای هل دادن است که در اینجا ارسال کردن معنا می شود. در این شیوه محتوای سایت برای CDN ارسال می شود و صاحب سایت باید تمامی اطلاعات و محتوای سایت را به صورت دستی روی سرور های شرکت ارائه CDN بارگذاری کند. مشکلی که این روش دارد، این است که زمان بر است، اما در عوض صاحب سایت کنترل کاملی روی محتوای موجود در CDN دارد.

 Pull CDN

در این نوع‌ CDN اطلاعات به صورت اتوماتیک برای سرور فرستاده می شود و به همین دلیل نیاز نیست که صاحبان سایت، به صورت دستی این کار را انجام دهند. در این شیوه CDN به صورت اتوماتیک، محتوا ها را به سمت سرور ها هدایت می کند. در این شیوه شما خیالتان از بارگذاری اطلاعات راحت می شود و دیگر نیاز نیست تایمی برای این شیوه صرف کنید.

سخن آخر

در این مقاله در مورد CDN صحبت کردیم و در مورد عملکرد و مزایا و معایب آن صحبت کردیم. توصیه ما این است که اگر سایتی دارید یا شروع به راه اندازی سایت کرده اید، حتما از CDN استفاده کنید.

در صورتی که سوالی در این زمینه دارید، می توانید با ما در قسمت نظرات مطرح کنید تا در سریع ترین زمان ممکن پاسخ دهیم.

 

سوالات متداول:

بله شما می توانید به کمک CDN به اندازه قابل توجهی، سرعت سایتتان را بیشتر کنید.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

9 مهر 1401
آیدین فخاری

از CDN خارجی استفاده کنیم بهتر هست یا ایرانی؟

    9 مهر 1401
    المیرا شرقی

    از نظر فنی اگر سرور شما در ایران باشد، بهتر است از cdn ایرانی استفاده کنید چون cdn های خارجی در ایران سرور ندارند و در این صورت سرعت سایت شما کاهش می یابد؛ اما اگر بخواهیم از نظر تجربی پاسخ سوال شما را بدهیم، باید بگوییم که هیچ فرقی ندارد! چرا که بسیاری از سایت ها از CDN خارجی استفاده می کنند و مشکلی هم ندارند.

9 مهر 1401
سینا محمودی

اگر سرور اصلی سایت قطع بشن cdn ها کار می کنند؟

    9 مهر 1401
    المیرا شرقی

    CDN هایی مانند کلود فلر گزینه ای دارند (Always Online) که اگر فعال کنید، در صورت قطعی سرور اصلی، بازهم سایت شما نشان داده می شود؛ البته باز هم عملکرد سایت مختل می شود و بهتر است بگوییم تنها قالب سایت است که بالا می آید!

9 مهر 1401
دانیال فرخ نژاد

آیا غیرفعال کردن cdn تاثیری روی عملکرد سایت داره؟

    9 مهر 1401
    المیرا شرقی

    اگر سرور یا هاست جدیدی که می خواهید سایتتان را روی آن میزبانی کنید، از شبکه توزیع محتوای قبلی بهتر است، به نفعتان است، در غیر اینصورت عملکرد سایت شما افت خواهد داشت.

9 مهر 1401
گشتاسب فریدون زاد

نیازی هست که سایت های ایرانی از cdn استفاده کنند؟

    9 مهر 1401
    المیرا شرقی

    بله؛ استفاده از شبکه توزیع محتوا در هر صورت بهتر از استفاده نکردن از آن است!

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید