شما برای مطالعه این مقاله فقط 5 دقیقه وقت نیاز دارید

domain-dns-setting-on-the-hosting-virtual-server

آموزش تنظیم dns دامنه در سرور مجازی هاستینگ

3.5/5 - (8 امتیاز)

سرویس Domain Name System که به اختصار DNS گفته می شود، آدرس دامنه یک سایت را به IP سرویس میزبانی آن سایت ترجمه می کند و فرایند دسترسی کاربران به سایت های اینترنتی را به کمک مرورگر ها تسهیل می کند.

dns آدرس اینترنتی یک سایت را به IP سرویس هاستینگ ترجمه می کند و کمک می کند که کاربران به راحتی و با استفاده از مرورگرهایشان دسترسی داشته باشند.

بنابراین بعد از این که زیرساخت مناسبی را برای میزبانی سایت خودتان انتخاب کردید، باید حتما فرایند متصل شدن دامنه به سرور مجازی را انجام دهید. پس اگر در حال راه اندازی کردن سایتتان هستید، این مقاله به درد شما خواهد خورد؛ چرا که یکی از مراحل اجتناب ناپذیر در اقدامات سایت است.

دامنه چیست؟

شاید در ابتدا به نظرتان دامنه چیست ساده برسد و این سوال برایتان ایجاد شود که چرا باید مفهوم دامنه را توضیح بدهیم، اما اگر با ساده ترین مفهوم آشنا نشوید، نمی توانید متوجه شوید که چرا باید DNS دامنه روی سرور مجازی هاستینگ ست کنید.

دامنه یا همان یا همان آدرس اینترنتی سایت شماست که زمانی که فردی تصمیم می گیرد به سایت شما سر بزند، با وارد کردن آدرس شما، می تواند سایت شما را مشاهده کند. اگر دوست دارید بدانید که چگونه با وارد کردن آدرس یک سایت می توانید آن را مشاهده کنید، توصیه می کنیم که مقاله وب سرور چیست و چگونه کار می کند را مطالعه کنید.

مثلا دامنه Asamserver.com. به صورت اجمالی نگاهی به دامنه چیست انداختیم، اما اگر دوست دارید که در این زمینه اطلاعات بیشتری را کسب کنید، می توانید مقاله دامنه سایت چیست را در سایت ما مطالعه کنید.

تنظیم DNS روی سرور مجازی هاستینگ

انواع دامنه ها

دامنه ها، بر اساس پسوند هایی که دارند، به دسته های مختلفی تقسیم می شوند: برای مثال دامنه هایی که پسوند  com \ .info \ .net. دارند، جزو دامنه های سطح بالا یا عمومی (gTLD) هستند. دامنه هایی که پسوند gov \ .post \ .asia. دارند، به دامنه های سطح بالا یا sTLD معروف هستند.

دامنه های سطح بالا کد کشور یا همان ccTLD دارای پسوند us \ .ir \ .jp. هستند و دامنه های زیر ساخت سطح بالا یا ARPA پسوند Arpa. دارند.

سرور مجازی هاستینگ چیست؟

سرور مجازی هاستینگ، برای مدیریت و راه اندازی سایت استفاده می شود. زمانی که روی سرور مجازی، سی پنل یا دایرکت ادمین نصب می شود، کاربر امکان مدیریت بیشتری را روی سرور خودش خواهد داشت و می تواند از آن به راحتی برای مدیریت و راه اندازی سایت استفاده کند. البته این مواردی که در اینجا گفتیم، تنها برای آشنایی شما با سرور مجازی هاستینگ بود و اگر دوست دارید که در این باره بیشتر مطالعه کنید، می توانید به مقاله سرور مجازی هاستینگ چیست مراجعه کنید.

روش های اتصال دامنه به سرور مجازی هاستینگ

در این قسمت می خواهیم به شما آموزش بدهیم که بتوانید دامنه خودتان را به سرور مجازی هاستینگ متصل کنید و پس از آن بتوانید سیستم مدیریت محتوای خودتان را نصب کنید. (اگر نمی دانید که سیستم مدیریت محتوا چیست، توصیه می کنیم مقاله همه چیز در مورد سیستم های مدیریت محتوا را مطالعه کنید).

کلیک کنید  آشنایی با فایل php.ini، نحوه ساخت فایل و پیدا کردن مسیر آن

تنظیم DNS روی سرور مجازی هاستینگ

اتصال دامنه از طریق رکورد A

می دانید که لازمه اتصال دامنه به DNS در سرور مجازی هاستینگ، داشتن دامنه و یک سرور مجازی است. اگر هنوز سرور مجازی خودتان را خریداری نکرده اید، می توانید به صفحه خرید سرور مجازی ما سر بزنید و سرویس های ما را مشاهده کنید.

پس از آن که سرور مجازی خودتان را خریداری کنید و اطلاعاتی مانند آی پی و … به ایمیل شما ارسال شد، باید به سایتی که از آن دامنه خریداری کرده اید، وارد شوید و سپس در قسمت پنل کاربری، به بخش DNS Record بروید.

در این قسمت دامنه ای که می خواهید DNS آن را ثبت کنید، انتخاب کنید. در تب مدیریت DNS، آی پی ایمیل شده را باید در فیلد آدرس تایپ کنید. توجه داشته باشید که حتما در این فیلد رکور type A را انتخاب کنید.

اولین type A باید اطلاعات را به این صورت وارد کنید: IP+Domain و دومین type A نیز باید IP+www.Domain را وارد کنید.

توجه داشته باشید که این مرحله ممکن زمان بیشتری از شما بگیرد؛ پس کمی صبور باشید.

در ادامه باید مانند تصویری که برایتان آورده ایم، باید واردپنل هاستینگ خودتان شوید و از بخش DNS Zone مراحل زیر را برای متصل شدن دامنه ادامه دهید:

آی پی خودتان را به یاد داشته باشد

رکوردهای A را که با نام های @ و WWW وجود دارند را پاک کنید.

تغییرات رکورد A را ثبت کنید.

در قسمتی که مربوط به Name است، مقادیر روبرو، نام دامنه را وارد کنید.

پس از آن در قسمت Record یا Point to مقادیر روبرو آی پی، آدرس سرور را وارد کنید.

در قسمت آخر نیز TTL را در حالت عادی و Default قرار دهید.

تنظیم DNS روی سرور مجازی هاستینگ

اتصال دامنه به کمک پنل دامنه داده شده از سایت

برای این کار باید به پنل دامنه سایت مورد نظرتان وارد شوید و به بخش ساخت DNS اختصاصی وارد شوید. کاری که باید انجام دهید، این است که DNS مورد نظرتان را ایجاد کنید و در سایت ثبت کنید. با توجه به عکسی که برایتان آورده ایم، مقادیر داده شده پر کنید و پس از آن تغییرات را ذخیره سازی کنید.

در اولین کادر باید آدرس آی پی خودتان را از سرور مجازی هاستینگ وارد کنید و در کادر DNS مقادیر NS1 و NS2 را وارد کنید.

در انتها نیز باید روی گزینه ساخت DNS کلیک کنید تا دامنه شما به سرور مجازی هاستینگ متصل شود.

نکته ای که باید در این جا در نظر داشته باشید، این است که این روش بیشتر به درد کسانی می خورد که چندین سایت دارند و می خواهند که یک بار سرور مجازی هاستینگ خودشان را تعریف کنند.

پس از آن که این روش ها را طی کردید، باید به Cpanel خودتان وارد شوید و DNS رکورد را تعریف کنید. برای این عبارت را استفاده کنید:

NS1.DomainName

NS2.DomainName

و…

تنظیم DNS روی سرور مجازی هاستینگ

سخن آخر

در این مقاله در مورد تنظیم dns دامنه در سرور مجازی هاستینگ صحبت کردیم و گام به گام آن را در اختیارتان قرار دادیم. چنانکه ابهامی در این زمینه وجود داشت، شما می توانید با بخش پشتیبانی ما در ارتباط باشید و سوالات خودتان را بپرسید تا در سریع ترین زمان ممکن به شما پاسخ دهند، همچنین می توانید در قسمت نظرات مطرح کنید تا پاسخ خودتان را دریافت کنید.

سوالات متداول:

تفاوت چندانی وجود ندارد، می توانید برای اطلاعات بیشتر به مقاله ۳ روش آموزشی اتصال دامنه به سرور مجازی لینوکس سر بزنید.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید