شما برای مطالعه این مقاله فقط 7 دقیقه وقت نیاز دارید

search engine

موتور جستجو چیست و چگونه کار می کند؟

4/5 - (12 امتیاز)

مطمئناً امروزه موتور جستجو به بایدهای زندگی اکثر ماها تبدیل شده است و برای استفاده از آن کافی است، مرورگر را باز کرده و عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید. داشتن اطلاعات بیشتر در مورد اینکه موتور جستجو چیست و با جستجوی عبارت مورد نظر، در پشت صحنه چه می گذرد، به شما کمک می کند که صفحات سایت باکیفیت تری در اختیار موتور جستجو قرار دهید.

موتور جستجو، یک نرم افزار تحت وب است که برای بازیابی اطلاعات خاص طراحی شده است. نتایجی که متناسب با جستجوی کاربر ظاهر می شوند، بسته به نوع موتور جستجو و الگوریتم های استفاده شده برای نمره دهی و رتبه بندی می تواند متفاوت باشد؛ اما هدف کلی اولویت دادن به باکیفیت ترین و مرتبط ترین صفحات است. خزش (Crawl)، شاخص گذاری و رتبه بندی، 3 بخش اصلی از وظایف موتور جستجو هستند.

مطمئناً آشنایی با نحوه کار موتور جستجو باعث خواهد شد، دید تخصصی تری نسبت به نتایج جستجو داشته باشید و مخصوصاً اگر در زمینه سئو فعالیت می کنید، استراتژی های هوشمندانه تر و موثرتری را پیاده سازی کرده و از این طریق به رتبه های اول نتایج موتور جستجو برسید.

موتور جستجو چیست؟

موتور جستجو

یک تعریف ساده: موتور جستجو، نرم افزاری است که به مردم کمک می کند اطلاعات لازم در مورد کلمه یا عبارت کلیدی موردنظر خود را به دست بیاورند.

 اما شما نباید مرورگر (مثلا گوگل کروم) و موتور جستجو را با هم اشتباه بگیرید. بهتر است بدانید که موتورهای جستجو، وب سرویس هایی هستند که فقط جهت بازیابی اطلاعات ساخته شده اند و دسترسی به این اطلاعات از طریق مرورگر انجام می شود.

بهتر است از بحث اصلی دور نشویم. موتور جستجو به پایگاه داده بزرگی از منابع اینترنتی مثل صفحات وب، گروه های خبری، برنامه ها، تصاویر و … اشاره دارد که دسترسی به اطلاعات در وب جهانی (WWW) را ممکن می سازد.

یک search engine با اسکن مداوم اینترنت و ایندکس کردن هر صفحه، نتایج مرتبط با کلمه کلیدی را در اختیار کاربر قرار می دهد. در اوایل دوره استفاده از موتور جستجو، نتایج صفحات جستجو یا SERP ها بر اساس محتوا مرتب می شدند اما بعدها به خاطر استفاده از استراتژی ها سئو جهت بهینه سازی وبسایت ها، الگوریتم ها پیچیده تر شدند و طوری شد که امروزه، نتایج جستجو بر اساس صدها متغیر انتخاب و رتبه بندی می شوند.

البته هر موتور جستجو از الگوریتم های اختصاصی خود استفاده می کند که برای مرتب سازی نتایج، بسیاری از فاکتورهای پیچیده مثل ارتباط، دسترسی، قابلیت استفاده، سرعت صفحه، کیفیت محتوا و هدف کاربر را درنظر می گیرد.

بهتر است توجه داشته باشید که:

پیاده سازی استراتژی های سئو و ارائه محتوای عالی زمانی می تواند توجه و رضایت کاربران را جلب کند و شما را به نتایج دلخواهتان برساند که محتوای صفحه با سرعت بالایی برای آنها نمایش داده شود. پس بهتر است با استفاده از سرور مجازی پرسرعت و قوی به استقبال کاربری بروید که برای دستیابی به اطلاعات، محصول یا سرویس موردنظر خود لحظه شماری می کند.

* اگر قصد خرید سرور مجازی دارید و در این زمینه دچار سردرگمی شده اید، به صفحه خرید سرور مجازی شرکت آسام سرور مراجعه کنید و با توجه به ویژگی های هر کدام از پلن ها، سرور مجازی ایده آل خود را انتخاب کنید و با این کار، یک قدم مهمی در مسیر موفقیت خود بردارید.

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

نحوه کار search engine

با اینکه موتورهای جستجو از الگوریتم های مختلفی برای ارائه نتایج جستجو استفاده می کنند، اما وظایف آنها به سه بخش اصلی قابل تقسیم است.

مرحله 1) استخراج اطلاعات (خزش)

مرحله 2) سازماندهی اطلاعات (ایندکس)

مرحله 3) ارزیابی برای ارائه به کاربر (رتبه بندی)

خزش (Crawling)

موتورهای جستجو از web crawler ها یا خزنده های وب برای دستیابی به اطلاعات عمومی موجود در اینترنت استفاده می کند. به همین دلیل است که این عمل به عنوان خزیدن شناخته می شود. البته، گاهی اوقات به ربات های خزنده وب، عنکبوت جستجو نیز گفته می شد. اساس کار خزنده ها به این صورت است که ابتدا وب سرورهای میزبان وبسایت ها را پیدا می کنند و سپس به بررسی آنها می پردازند.

بعد از این مرحله، نوبت به بررسی تعداد و ماهیت صفحات (مثلاً تصویر، متن، ویدیو و …) وبسایت ها می رسد. خزنده ها هر پیوند (داخلی و خارجی) موجود در وبسایت را دنبال می کنند و از آنها برای کشف صفحات بیشتر استفاده می کنند.

هر بار که خزنده از طریق لینک های موجود در صفحات کشف شده، یک صفحه جدید را پیدا می کند، جهت پردازش و اسکن بیشتر، محتوای آن را به مرحله ایندکس می فرستد و خودش به کشف صفحات جدید ادامه می دهد.

ایندکس یا شاخص گذاری (Indexing)

در بخش ایندکس، اطلاعات کشف شده توسط خزنده ها اعتبار سنجی، سازماندهی، مرتب و ذخیره می شوند تا بعدا توسط الگوریتم های موردنظر پردازش شوند و در اختیار کاربر قرار بگیرند. البته، به این نکته نیز توجه داشته باشید که فقط اطلاعاتی ذخیره می شوند که برای ارزیابی توسط الگوریتم ها ضروری هستند و در بخش رتبه بندی نقش دارند. (نه همه اطلاعات)

در واقع، ایندکس، پایگاه داده موتور جستجو است که کتابخانه بزرگی از وبسایت ها را شامل می شود. وبسایت شما برای قرار گرفتن در بین نتایج جستجو، حتما باید ایندکس شود و در این پایگاه داده قرار بگیرد. فراموش نکنید که خزش و ایندکس، فرآیندهای پیوسته ای هستند که برای بروزرسانی پایگاه داده، به طور مداوم انجام می شوند.

نکته: اگر می خواهید تمام صفحات ایندکس شده خود را پیدا کنید، می توانید از Google Search Console استفاده کنید یا با جستجوی “site:domain.com” (مثلاً site:asamserver.com) این صفحات را بررسی کنید.

کلیک کنید  سرنوشت الکسا چه شد؟

جدید بودن سایت، نبود لینک خارجی، ساختار نامناسب سایت و noindex بودن صفحات سایت از مهم ترین دلایل عدم نمایش صفحات سایت در نتایج جستجو است.

رتبه بندی

هنگامی که در بخش جستجوی مرورگر موردنظر، پرس و جو تایپ می شود، این پرس و جو وارد موتور جستجو می شود و بعد از آن، پایگاه داده یا همان ایندکس مورد بررسی قرار می گیرد. سپس اطلاعات مرتبط با پرس و جو توسط مجموعه ای از الگوریتم ها پردازش و مرتب می شود.

در این مرحله، بهترین و مرتبط ترین نتایج شناسایی می شوند و به عنوان SERP ها یا صفحات نتایج جستجو به کاربر ارائه می شوند.

هر موتور جستجو از ده ها سیگنال رتبه بندی استفاده می کند و بیشتر آنها به عنوان راز نگهداری می شود و دلیل هم این است که الگوریتم ها توسط برخی از سئو کارها مورد سوء استفاده قرار نگیرند. الگوریتم های استفاده شده در موتورهای جستجو، متفاوت هستند و همین باعث می شود که هر کدام نتایج متفاوتی را ارائه دهند.

با گذشت زمان، این الگوریتم ها را پیچیده تر شده اند چون تیم های توسعه دهنده موتورهای جستجو در تلاش هستند که پاسخ های مرتبط تر و دقیق تری را به کاربران ارائه دهند و رضایت آنها را به طور کامل جلب کنند.

الگوریتم موتور جستجو چیست؟

الگوریتم موتور جستجو

الگوریتم موتور جستجو، فرمول منحصر به فردی است که موتورهای جستجو برای بازیابی اطلاعات خاص از داده ها و تعیین ارزش و اهمیت یک صفحه و محتوای آن استفاده می کنند. رتبه بندی صفحات جستجوی مربوط به هر موتور جستجو بر اساس الگوریتم های به کار رفته در آن، انجام می شود.

این الگوریتم ها تمام صفحات ایندکس شده را ارزیابی می کنند و صفحاتی که شایسته قرار گرفتن در نتایج جستجو برای پرس و جوی موردنظر هستند را انتخاب می کنند.

به عنوان مثال، الگوریتم های گوگل (مثل الگوریتم رقص، پاندا، پنگوئن و …) برای ارزیابی و رتبه بندی صفحات از ده ها فاکتور مختلف استفاده می کنند که از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مفهوم پرس و جو درک منظور کاربر و هدف جستجو به کمک کلمات به کار رفته در پرس و جو

ارتباط محتوای صفحه با عبارت کلیدی – درک اینکه آیا صفحه موردنظر به درخواست کاربر پاسخ می دهد یا نه

کیفیت محتوا – تعیین میزان کیفیت اطلاعاتی که صفحه ارائه می دهد. تعداد و کیفیت بک لینک ها نیز از عوامل تاثیر گذار هستند.

میزان کاربردی بودن صفحه – کیفیت صفحه از لحاظ نکات فنی مثل طراحی ریسپانسیو، سرعت صفحه، امنیت و …

الگوریتم های موتور های جستجو چه تاثیراتی روی بهینه سازی موتور جستجو (SEO) می گذارند؟

بهینه سازی موتور جستجو، بخش مهمی از استراتژی های بازاریابی آنلاین است چون در صورتی که به درستی انجام شود، می تواند ترافیک بیشتری را به سمت صفحات وبسایت شما هدایت کند.

در واقع به مجموعه تمام اقدامات و تکنیک هایی که صاحبان وبسایت برای بهبود رتبه صفحات خود در نتایج جستجو انجام می دهند، بهینه سازی موتور جستجو (SEO) گفته می شود.

اگر بخواهیم توصیف ساده ای از سئو داشته باشیم، می توانیم بگوییم که همه استراتژی های سئو، حول 3 محور مهم می چرخند:

  1. بهینه سازی فنی سایت
  2. ارائه محتوای عالی
  3. بک لینک های باکیفیت

اکنون که با مفهوم و کاربرد سئو آشنا شدیم، نوبت به بررسی تاثیرات الگوریتم های موتور جستجو روی سئو می رسد:

ارتباط

موتورهای جستجو برای بررسی میزان ارتباط پرس و جو با محتوای صفحه به جستجوی تعداد تکرار و چگالی کلمات کلیدی در آن محتوا می پردازند. استفاده از کلمات کلیدی در عنوان، چند جمله اول محتوا و تیترها باعث می شود که آن صفحه رتبه بهتری نسبت به سایر سایت های داشته باشد. استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی نیز یک سیگنال منفی برای الگوریتم موتور جستجو است و می تواند به رتبه بندی آن صفحه لطمه بزند.

فاکتورهای موتورهای جستجو

هر یک از موتورهای جستجو، الگوریتم ها و مجموعه قوانین مختلفی را برای نحوه ارزیابی و پردازش صفحات استفاده می کنند و همین باعث می شود که نتایج مربوط به موتورهای جستجو متفاوت باشد. قوانین پنالتی شدن سایت به خاطر Keyword stuffing (تکرار بیش از حد کلمه کلیدی در محتوا) و تعداد سایت های ایندکس شده از فاکتورهای تعیین صفحات نتایج جستجو است.

سئوی خارجی (Off-Page)

فاکتورهای سئوی خارجی (مثل، هایپرلینک و نرخ کلیک) به الگوریتم موتورهای جستجو کمک می کند که رتبه یک صفحه را تعیین کنند. اندازه گیری نرخ کلیک باعث می شود که موتور جستجو اطلاعات بیشتری در مورد تعداد بازدید، مدت زمان حضور کاربر در صفحه و کلماتی که کاربران جستجو می کنند، به دست بیاورد. ضعیف بودن این فاکتورها می توانند ترافیک سایت و رتبه بندی سئو را کاهش دهند.

اگر درک بهتری از نحوه کار الگوریتم های جستجو و نقش آنها در سئو داشته باشید، دستیابی به نتایج دلخواه خود در موتور جستجو کار راحت تری خواهد بود.

 

کلام آخر

موتورهای جستجو نقش اصلی ارائه اطلاعات مرتبط با پرس و جوی کاربر را دارند. در واقع، در پشت پرده مرورگر اینترنتی در طی 3 مرحله اصلی خزش، ایندکس و رتبه بندی، کارهایی پیچیده و حساسی انجام می شود تا کاربر را به نتایج دلخواهش برساند. آشنایی بیشتر با نحوه کار موتور جستجو به متخصصان سئو کمک می کند که استراتژی های بهتر و موثرتری را در نظر بگیرند و از این طریق به رتبه های برتر برسند.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال، درخواست و نیاز به راهنمایی، می توانید با ثبت نظر خود، با ما وارد ارتباط شوید تا هر چه زودتر به شما پاسخ دهیم.

سوالات متداول:

سالهاست که گوگل به عنوان یک موتور جستجوی پیشرو و ممتاز شناخته می شود که ارائه نتایج مرتبط، سرعت بالا، بهبود مداوم، ارائه سرویس های رایگان از مهم ترین دلایل این محبوبیت هستند.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

علاقه مند به حوزه دیجیتال مارکتینگ به خصوص (SEO - SEM)

دیدگاه های شما

8 خرداد 1402
صالح جلالی

سلام عرض ادب و احترام و تشکر از زحمات شما در مورد آگاهی بخشی ب مخاطبان خود تان ، لطفا سوال بنده را اختصاصی پاسخگو باشید. سوال بنده : در موتور جستجوی داک داک گو چگونه می توانم صفحه وب را که در جستجوی اینترنتی داخل داک داک گو بدست آورده ام را دانلود کنم و در زمان که ب اینترنت ام حالت off است که خواستم آنها را مطالعه کنم بتوانم هم مطالعه کنم و اگر خواستم بعدا بعنوان دانلودهایم از آن با پرینتر در کافی نت پرینت تهیه کنم . در واقع سوال این است که برای save یا دانلود یک صفحه وب که در جستجوی اینترنتی بدست آوردم یک دانلود داشته باشم ؟ منتظر پاسخگویی بموقع شما هستم. ممنون از آگاهی بخشی

    10 خرداد 1402
    المیرا شرقی

    سلام دوست عزیز. از قدردانی شما ممنونیم. افزونه های زیادی وجود دارند که می تونید از اونها برای این کار استفاده کنید. راه حل دیگه هم سیو صفحه به شکل HTML هست که شما می تونید حتی وقتی آفلاین هستید هم از صفحه استفاده کنید.

17 تیر 1402
خانوم اشی مشی

چطوری می‌تونم صفحات وبم رو برای موتور جستجو سئو کنم؟

    17 تیر 1402
    المیرا شرقی

    استفاده از کلمات کلیدی مناسب، ساختار صفحه وب بهینه، ایجاد محتوای ارزشمند و ایجاد لینک‌های با کیفیت به صفحه‌های خودتون بهتون کمک می کنه بتونید صفحاتتون رو بهینه سازی کنید. برای یادگرفتن تخصصی تر این کار به مقاله سئو چیست سر بزنید.

17 تیر 1402
خالد محبوبی

سلام . وقتتون بخیر باشه. تشکر از مقاله خوبتون. مقالهٔ شما براے من خیلی کمککار و مفید بو. یه سوال داشتم ازتون در بارۓ موتورهای جستجو. اونم دی چی دی که آیا موتورهای جستجو اطلاعات کاربرانو ذخیره می‌کنن؟

    17 تیر 1402
    المیرا شرقی

    سلام دوست عزیز. موتورهای جستجو معمولاً اطلاعات کاربران را ذخیره نمی‌کنند. هدف آنها ارائه نتایج مرتبط به کاربران است و احترام به حریم خصوصی اطلاعات آن ها.

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید