شما برای مطالعه این مقاله فقط 21 دقیقه وقت نیاز دارید

content-creation

تولید محتوا: چگونه محتوای تاثیرگذار و جذاب تولید کنیم؟

5/5 - (3 امتیاز)

فرقی نمی کند که برای وبسایت یا شبکه اجتماعی کسب و کار خود تولید محتوا می کنید یا در یک شرکت دیگر به عنوان تولیدکننده محتوا مشغول به فعالیت هستید، فراموش نکنید که “بهترین محتوا، محتوایی است که بهترین و کامل ترین جواب را برای سوال کاربران ارائه دهد.”

تولید محتوای جذاب و تاثیر گذار تحت تاثیر یک سری قوانین کلی است که در صورت ترکیب شدن با شور و علاقه نوشتن و تکنیک های موثر بازاریابی با بهترین نتایج همراه خواهد بود.

در این صورت است که می توانید از تاثیرات مثبت سئو لذت ببرید و به حضور پرقدرت خود در رتبه های اول نتایج جستجو ادامه دهید.

البته، تولید محتوا حوزه گسترده ای است و اینکه فکر کنید فقط با انتخاب یک موضوع جذاب و نوشتن یک محتوا با متن مرتبط با هدینگ ها، می توانید به یک متخصص تولید محتوا تبدیل شوید، چندان هم درست نیست. محتوای شما باید کارآمد باشد و در کنار تکراری نبودن، به اهداف کلی کسب و کار وفادار باشد. افزایش آگاهی در مورد برند، افزایش اشتیاق کاربران برای استفاده از محصول یا سرویس موردنظر و در نتیجه سود و فروش بیشتر از نتایج لذت بخش یک محتوای مناسب و تاثیر گذار است.

مثلاً ارائه سرور قدرتمند و مقرون به صرفه در کنار امکانات عالی برای نمایش محتوای صفحات وبسایت در کامل ترین و سریع ترن حالت ممکن به کاربران، هنر شرکت آسام سرور است و داشتن عملکرد مناسب در تولید محتوا باعث می شود کاربران متوجه ارزشی شوند که با خرید سرور مجازی یا خرید سرور اختصاصی از این شرکت به خود می دهند.

مطمئن باشید که برای آموزش تک تک استراتژی های لازم برای تولید محتوا، بهترین صفحه را انتخاب کرده اید:

تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا چیست؟

محتوا چیزی نیست جز چیزی که تماشا می کنیم، می خوانیم یا گوش می دهیم. پس با این اوصاف در طول روز با محتوای زیادی سروکار داریم که بعضی از آنها از طریق طبیعت به ما عرضه می شود، بعضی از طریق حضور فیزیکی در یک محل و بعضی ها هم به صورت اینترنتی.

پس، محتوا همان اطلاعاتی هستند که به صورت قابل درک به مخاطبان ارائه می شوند. اگر از جنبه شغلی به این موضوع نگاه کنیم، هر تلاشی که برای ارائه نوع خاصی از محتوا به مخاطبان انجام می شود و هدف از آن، جلب توجه او به سمت یک جهت مشخص است، تولید محتوا نامیده می شود.

تولید محتوا به فرآیند برنامه ریزی، توسعه، بهینه سازی و انتشار محتوای لازم برای وبسایت یا شبکه اجتماعی یک کسب و کار گفته می شود. ساده یا پیچیده بودن این فرآیند به موضوع و هدف تولید محتوا بستگی دارد. به این صورت که بازاریابی محتوا، ارتباطات داخلی شرکت ها، افزایش فروش، بازاریابی ایمیلی و … هر کدام استراتژی های مخصوص به خود را دارند.

در واقع، ایده های موضوعی که برای محتوای متنی یا تصویری ارائه می شوند بر اساس یک سری نکات سئو و فاکتورهای افزایش تاثیر گذاری به عنوان وبلاگ، ویدیو، اینفورگرافیک یا سایر قالب های محتوایی در دسترس مخاطبان قرار می گیرند.

مخصوصاً از سال 2020 به بعد که تعامل کاربران با منابع اینترنتی بیشتر شده است و اکثر کاربران به راحتی از طریق جستجو در مرورگرها خود به انواع لینک های مربوط به موضوع، سرویس یا محصول موردنظر خود دسترسی پیدا می کنند، اهمیت تولید محتوای تاثیر گذار و البته مفید خیلی بیشتر شده است.

چرا تولید محتوا برای رشد کسب و کار مهم است؟

ویژگی های محتوای خوب

طبق تحقیقات انجام شده تقریباً 80 درصد بازاریابان، تولید محتوا را به عنوان اولویت اصلی خود مشخص کرده اند. انتشار محتوای باکیفیت و جذاب، بیشتر از هر چیز دیگر در تصمیم گیری مخاطبان تاثیر می گذارد. مخصوصاً با توجه به اینکه گوگل با پیاده سازی الگوریتم های جدیدی مثل Helpful Content در تلاش است رتبه های بالاتر را به محتوای کاربرپسند و مفید اختصاص دهد، اهمیت تولید محتوا روز به روز در حال افزایش است.

پس وقتی موتورهای جستجو با ارائه راهکارهای جدید در تلاش هستند که رضایت کاربران را جلب کنند، اگر محتوای وبسایت را بر اساس یک سری نکات و اصول سئو ایجاد کنید، مطمئن باشید که عملکرد خوبی در نتایج جستجو خواهید داشت.

ولی، تولید محتوای با کیفیت از جنبه های دیگر هم در رشد کسب و کار تاثیرگذار هستند:

1. ایجاد اعتماد

رابطه بین کسب و کار و مخاطب، دو طرفه است پس فقط برای پر کردن صفحات وبسایت تولید محتوا نکنید. زمانی می توانید به بازده موردنظر خود دست پیدا کنید که هدف و موضوع را به شکل با ارزش و جذاب به کاربر ارائه دهید. کاربری که از بین میلیون ها نتایج جستجو، صفحه شما را ترجیح می دهد، انتظار دارد بهترین و کامل ترین جواب را برای سوال خود پیدا کند.

ثابت و منظم بودن در ارائه محتوای ارزشمند باعث می شود که ذهن مخاطب درگیر وبسایت باشد و مسیر برای برگشت دوباره به وبسایت بازتر باشد. هر چقدر که مخاطبان زمان بیشتری را برای مشاهده و مطالعه محتوای شما اختصاص دهند، با برند موردنظر بیشتر آشنا می شوند و رابطه و اعتماد بین دو طرف قوی تر می شود.

2. شناخت برند

انتشار محتوای جدید به صورت منظم باعث می شود که وبسایت به یک منبع شگفت انگیز برای تعریف برند تبدیل شود. در واقع، همه این محتوا، تکه های یک پازل هستد که با بودن در کنار هم، تصویر برند را کامل تر می کنند. هر بار که یک کاربر روی مقاله یا تصویر وبسایت کلیک می کند، نام برند برای کاربر نمایان می شود و اگر محتوای وبسایت با جواب سوال کاربر و توصیف برند هماهنگ باشد، مطمئن باشید که به خاطر ارائه محتوای منحصربفرد و خاص برند، در یک گوشه از ذهن کاربران جا باز می کنید و وقتی به محصول یا سرویسی نیاز داشته باشند که برند شما هم در زمینه عرضه و فروش آن فعالیت می کند، به سمت وبسایت شما هدایت می شوند.

3. بهبود سئو

استفاده از تکنیک های سئو برای تولید محتوا، شانس قرار گرفتن در رتبه های بالا را افزایش می دهد. صفحاتی که در رتبه های اول، دوم و سوم هستند، کلیک بیشتری را دریافت می کنند و مشتریان راحت تر می توانند آنها را پیدا کنند. پس وقتی به بهترین شکل ممکن از استراتژی های سئو و کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید، مخاطب با جستجوی کلمه کلیدی در مرورگر، به راحتی متوجه حضور وبسایت شما در رتبه های اول نتایج می شود.

4. ایجاد لید یا مشتری علاقمند

هر بار که محتوای جدیدی منتشر می کنید، شانس شما برای قرار گرفتن وبسایت در مقابل دید کاربران بیشتر می شود. در واقع، الگوریتم رقص گوگل محتوای جدید را در رتبه های اول قرار می دهد تا واکنش کاربران را بررسی کند. نوع واکنش مخاطبان در دوره های ابتدایی انتشار محتوا، مشخص کننده جایگاه ثابت و پایدار آن در طولانی مدت است.

پس اگر با ایجاد محتوای ارزشمند و جذاب، علاقه کاربران را جلب کنید، در واقع موفق به ایجاد رابطه اولیه یا لید شده اید. البته، انتشار محتوای مناسب در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام هم یک راه حل عالی برای ایجاد لید است. در کل، سعی کنید بیشتر رو کانال هایی تمرکز کنید که عملکرد بهتری در رشد کسب و کار دارند.

5. افزایش تخصص

فرقی نمی کند که یک ماه است در زمینه تولید محتوا برای یک شرکت کار می کنید یا چند سال. مهم این است که با به کار بردن قدرت درک خود، شاخه های و استراتژی های رقابتی را شناسایی کنید و از آنها برای تولید منظم محتوا استفاده کنید.

هر چقدر که با تمرکز بیشتری در مورد موضوع و ارتباط آن با برند موردنظر تحقیق کنید، رفته رفته به یک متخصص تبدیل می شوید که در کنار تولید محتوای منظم، ارزشمندی و کیفیت محتوا را هم بالا می برید و راه برای جلب اعتماد کاربران و تبدیل آنها به لید باز می شود.

ویژگی های یک محتوای خوب

ویژگی های محتوای خوب

وقتی در مورد موضوعات خاصی جستجو می کنید، با صفحات زیادی روبرو می شوید که البته همه آنها دارای محتوای خوب نیستند. مثلاً با جستجو در مورد سرور مجازی به صفحات مختلفی دسترسی دارید که اکثر آنها به جای ارائه اطلاعات لازم در مورد کاربرد و ویژگی های پلن ها، حالت تبلیغاتی دارند. این نوع محتوا توجه مخاطب را جلب نمی کنند و زمینه لازم برای اعتماد به محصول یا سرویس موردنظر را فراهم نمی کنند.

وقتی ایجاد محتوای باکیفیت را در اولویت خود قرار دهید، در واقع به مخاطبان خود ارزش می دهند و به خاطر تلاشی که برای جلب اعتبار و رضایت کاربران انجام می دهید، رتبه بندی خود را افزایش می دهید.

خوشبختانه تولید یک محتوای خوب نیاز به علم نبوغ ندارد و با دانستن ویژگی ها کلیدی و مهم یک محتوای خوب می توانید از عهده آن بربیایید:

1) دیدگاه منحصربفرد

با اینکه محتوای زیادی در سراسر دنیای اینترنت وجود ندارند ولی اکثر آنها حالت کپی دارد. تولید محتوای منحصربفرد باعث می شود که از این کپی ها متمایز شوید. اگر در مورد موضوع یا مسئله موردنظر تخصص دارید که چه بهتر، چون به راحتی می توانید نظرات، ایده ها و تخصص خود را با یک دید جذاب و متفاوت ارائه دهید.

اگر هم در مورد موضوع تسلط زیادی ندارید، اکتفا به یک مقاله مرتبط فارسی یا خارجی و بازنویسی آن، ایده چندان خوبی نیست. اکثر مقالات فارسی حالت ترجمه ساده یکی از مقالات خارجی مرتبط را دارند ولی اگر بتوانید به مقاله های بیشتری با زبان های مختلف دسترسی پیدا کنید و با بررسی محتوای آنها به ایده های متفاوتی برسید، تولید یک محتوای متفاوت، تاثیرگذار و کامل باعث می شود که محتوای شما یک نسخه تکراری یا کپی محتوای سایت های دیگر را نباشد.

در واقع، اگر قبل از نوشتن در مورد موضوع، کمی بشینید و در مورد اینکه چرا این موضوع مهم است، چگونه می تواند توجه مخاطب را جلب کند یا جنبه های کاربردی و جذاب آن کدام ها هستند فکر کنید، مطمئناً به یک داستان بزرگتری خلق می کنید و در ادامه ها با اضافه کردن کمی شور و اشتیاق، آن را تقویت می کنید.

2) برقراری ارتباط با مخاطب

همه ما وقتی در حال خواندن، گوش دادن یا تماشای چیزی هستیم، به دنبال ارتباط آن با موضوعی هستیم که جنبه ای از زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است. اگر این ارتباط را از محتوای موردنظر بگیریم، مطمئناً بیشتر آن را درک می کنیم و تمایل بیشتری به بهره مندی از محصول یا تجربه سرویس خواهیم داشت.

یک محتوای خوب می تواند بین محصول و تجربه ای که ارائه می دهد، ارتباط برقرار کند. به عنوان مثال، اگر یک صفحه از وبسایت مربوط به محصول خاصی است، سعی کنید به جای اغراق در مورد ویژگی ها محصول، روی مسائلی تمرکز کنید که محصول موردنظر سعی می کند آنها را رفع کند.

اینکه مخاطب بداند با خرید محصول یا سرویس موردنظر چه لطفی در حق خودش می کند، بیشتر از ویژگی های خود محصول مهم است. به این صورت که کاربر اول به این موضوع نگاه می کند که این محصول برای چه مواردی استفاده می شود، قادر به برطرف کردن چه مشکلاتی است؟ بعد این که به یک نقطه مشترک بین مشکل خود و محصول رسید، تصمیم می گیرد از آن استفاده کند و در این مرحله است که ویژگی های محصول اهمیت پیدا می کنند.

3) خوانایی بالا

کاربری که قصد دارد به اطلاعات بیشتری در مورد یک موضوع خاص دسترسی پیدا کند و صفحه وبسایت شما را برای این کار انتخاب کرده است، دوست ندارد که به خاطر روبرو شدن با جمله بندی ها و اصطلاحات پیچیده مجبور به مطالعه محتوای سایت های دیگر باشد ولی اگر نتواند محتوای مربوط به این موضوع را درک کند و  جواب سوال خود را پیدا نکند، چاره ای جز ترک سایت شما ندارد.

وقتی تولید محتوا می کنید، این نکته را مدنظر قرار دهید که هر نوع مخاطب با هر میزان سطح اطلاعات می تواند به آن محتوا دسترسی پیدا کند و اگر طوری عمل کنید که درک کردن آن راحت تر یا خوانایی آن بالاتر باشد، موفق به جلب رضایت کاربران خواهید شد.

خوانایی یک محتوا تحت تاثیر عوامل زیادی است که میزان استفاده از اصطلاحات تخصصی، املا، دستور زبان و ساختار جمله از مهم ترین آنها هستند. تمرکز هر پاراگراف روی پیام های مختصر، ساده بودن جملات و استفاده از لیست ها و جدول ها برای انتقال راحت تر ایده ها، از جمله راهکارهایی هستند که خوانایی محتوا را بالا می برند.

4) جذاب بودن

اگر محتوای شما جذاب باشد، ارتباط عاطفی قوی تری با مخاطبان ایجاد می کند و این برای ایجاد علاقه  لازم برای ادامه دادن به حضور در صفحه لازم است. پس اگر با یک زبان صمیمی تر و البته احساسی تر در مورد محصول، سرویس یا موضوع موردنظر صحبت کنید، مطمئناً مخاطبان نیز تحت تاثیر قرار می گیرند.

برای اینکه محتوای شما جذاب باشد، باید نیت خاصی را برای موضوع در نظر بگیرید و از تحلیل احساسی استفاده کنید. به عنوان مثال، استفاده از نقل قول ها و سوالات چالش برانگیز می تواند ذهن مخاطب را درگیر ادامه محتوا کند. پس اگر موقع نوشتن محتوا موارد زیر را در نظر بگیرید، مطمئن باشید که محتوای شما از لحاظ جذابیت در نقطه درستی قرار خواهد گرفت:

  • مخاطب خود را بشناسید.
  • هدف مخاطب را بشناسید.
  • ارتباط بین محتوا و هدف کسب و کار موردنظر را کشف کنید.
  • برای آنها ننویسید، با آنها صحبت کنید!
  • از جمله های کوتاه و ساده استفاده کنید.
  • با استفاده از هدرها، زیرهدرها، مقدمه، محتوای اصلی و نتیجه، یک جریان تکمیلی و مناسب از محتوا ایجاد کنید.
  • از عنوان های جذاب و تاثیر گذار استفاده کنید.

5) مقدمه قوی

تقریباً 80 درصد مخاطبان بر اساس عنوان و مقدمه اولیه تصمیم می گیرند که یک مقاله را بخوانند یا نه. اگر عنوان شما به اندازه کافی قانع کننده نباشد، مخاطب سعی می کند خط اول مقاله را بخواند و در مورد ادامه مقاله تصمیم بگیرد.

پس این را فراموش نکنید که بدون یک مقدمه قوی و جذاب، اصلا امکان ندارد که بتوانید توجه مخاطب را جلب کنید. موتورهای جستجو هم به پاراگراف های اول مقاله اهمیت می دهند، پس اگر دوست دارید رتبه بندی صفحات وبسایت خود را بالا ببرید باید بدانید که جلب توجه مخاطبان هم در این راستا قرار دارد و استفاده از محتوای قوی در قسمت عنوان و یک ترکیب مناسب از کلمات کلیدی و لینک سرویس ها و محصولات باعث می شود به هدف خود یعنی نرخ تبدیل بیشتر، نزدیک شوید.

6) مختصر و مفید

وقتی که می توانید اصل مطلب را با یک متن کوتاه به مخاطب برسانید، چه نیازی است که به خاطر استفاده از متن های طولانی و اضافی، مخاطب را خسته و سست کنید!

طولانی بودن محتوا همیشه به معنای کامل بودن آن نیست. بعضی از تولیدکنندگان محتوا فقط برای اینکه به حد نساب تعداد کلمات هدف برسانند، عبارات و کلمات اضافی را وارد متن محتوا می کنند و این باعث می شود که پروسه دستیابی به جواب یا هدف کمی بیشتر طول بکشد.

یک محتوای خوب ساده و مستقیم است و مستقیماً به اصل مطلب می رسد. برای از بین بردن جملات و عبارات بیهوده و بی هدف، اصطلاحات را به کلمات و جملات طولانی را به جملات مختصر تبدیل کنید و از اصطلاحات مبهم استفاده نکنید. به عنوان یک قاعده کلی، اگر می توانید یک جمله را بدون از دست دادن مفهوم آن کوتاه کنید، حتماً این کار را انجام دهید.

فراموش نکنید که کلمات مهم هستند و نیازی نیست که برای داشتن یک محتوای جذاب و تاثیرگذار از یک زبان فانتزی استفاده کنید. ویژگی های کلیدی محتوا را شناسایی و با تمرکز بیشتری روی موضوعات و مباحث اصلی و جذاب برای مخاطبان، نوشتن محتوا را شروع کنید.

7) مطابق با قوانین سئو

اگر محتوای شما مطابق با اصول سئو نباشد، موتورهای جستجو رتبه کمتری را به صفحه مربوط به آن اختصاص می دهند و همین باعث می شود که از ترافیک کمتری برخوردار باشد. با این که اکثر الگوریتم های موتورهای جستجو روی میزان رضایت و تعامل کاربر تلاش می کنند ولی علاوه بر موارد بالا، نکاتی هستند که با رعایت آنها می توانید سیگنال های مثبت بیشتری را به موتور جستجو ارسال کنید و پاداش شما چیزی نباشد جز رتبه بالاتر، نرخ تبدیل بیشتر و فروش بیشتر!

از مهم ترین این نکته ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محتوای خود را برای مخاطبان انسانی بنویسید نه ربات های موتور جستجو.
  • الگوریتم های موتور جستجو گوگل و کاربرد آنها را بشناسید.
  • کلمات کلیدی مناسبی را برای موضوعات مختلف پیدا کنید.
  • طول محتوا را بیش از حد کوتاه نباشد.
  • از جملات خاص و منحصربفرد استفاده کنید.
  • به سایت های معتبر لینک دهی کنید.
  • لینک دهی داخلی را بر اساس ارتباط با متن زمینه و کلمه کلیدی انجام دهید.
  • از تصاویر، ویدیوها و انواع قالب محتوایی دیگر استفاده کنید.
  • عنوان و توضیحات متا را جذاب و مرتبط با کلمه کلیدی بنویسید.
  • از زیرهدرها زیاد استفاده کنید.

توجه داشته باشید که استفاده از این نکات در کنار نکات دیگر مربوط به مقاله سئو و سئو داخلی باعث می شود که محتوای شما از لحاظ سئو با کمبودی روبرو نباشد.

راهکارهای تولید محتوای جذاب و تاثیرگذار

یک کاربر زمانی از محتوای ایجاد شده توسط شما به عنوان محتوای جذاب و تاثیرگذار یاد می کند که سهم خود را از محتوای شما گرفته باشد. یعنی بهترین جواب را برای سوال خود پیدا کند و مفید و دقیق بودن آن باعث شود که به مسیر دلخواه خود نزدیک تر شود.

فراموش نکنید که هیچوقت برای شروع دیر نیست، پس اگر تا الآن نمی دانستید که برای ایجاد محتوای تاثیرگذار، چه کارهایی باید انجام دهید، دلیل نمی شود که از این بعد هم ندانید!  با استفاده از راهکارهای زیر می توانید قدم به قدم به رویای خود یعنی تبدیل شدن به یک متخصص تولید محتوا نزدیک تر شوید:

کلیک کنید  تاثیر الگوریتم Helpful Content گوگل در رتبه بندی سایت ها

اورجینال باشید.

اورجینال بودن محتوا

اینکه بتوانید در مورد یک موضوع خاص، اطلاعات کاملاً منحصربفردی ارائه دهید کمی سخت است. به احتمال زیاد قبل از شما افراد زیادی در مورد همان موضوع صحبت کرده اند و از تصاویر یا تحقیقات مشابهی استفاده کرده اند. مثلاً وبلاگ بیوگرافی استیو جابز هر جای دنیا هم که باشد، همان است. همان اتفاقات، همان انگیزه ها و همان کارها. منظور از اورجینال بودن، استفاده از اطلاعات خاص و متفاوت نیست!

محتوای شما باید برجسته باشد و در بین رقیبان جلب توجه کند پس بیهوده نیست که تولید محتوای جذاب به یکی از بزرگترین چالش های بازاریابان تبدیل شده است.

کافی است محتوای خود را طوری بنویسید که جلوه، لحن و ساختار متفاوتی داشته باشد. به قولی، شما باید صدای منحصر بفرد خود را به محتوا اضافه کنید و همین صدا، محتوای شما را از بقیه متمایز کند. با این که این کار نیاز به تلاش و زمان بیشتری دارد ولی مطمئن باشید با یک صدای خوب! تعامل مخاطبان با محتوای شما بیشتر خواهد شد.

در حد امکان، اگر بتوانید تجربیات، تحقیقات و ایده های خاصی و البته معتبر را هم به محتوا اضافه کنید، سطح اورجینال بودن و کنجکاوی مخاطب برای تفکر روی آن موضوع بالا می رود.

تحقیقات سئو لازم را انجام دهید.

تحقیقا سئو برای تولید محتوا

شناسایی خریدار و ارتباط او با هدف کسب و کار به شما کمک می کند که موضوعات مناسب وبسایت یا هر پلتفرم انتشار محتوا را بشناسید و از این طریق به بهترین شکل ممکن به سوالات مخاطبان خود پاسخ دهید.

بعد از شناسایی موضوعات، نوبت به بررسی میزان استقبال یک جامعه بزرگ تر از مخاطبان از آن موضوعات و اهداف می رسد. تحقیقات سئو و جستجوی میزان استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با هدف کسب و کار درک واضح تری از محتوای ارزشمند و تاثیرگذار در مخاطبان ارائه می دهد.

یک راه حل عالی برای شروع تحقیقات کلمات کلیدی این است که به عنوان یک مخاطب، سوالاتی که ذهن شما را درگیر کرده است را یادداشت کنید. احتمالاً موانع و اهدافی که متناسب با موضوع کسب و کار در ذهن دارید از دغدغه های اکثر مخاطبان دیگر هم است. بعد با پرس و جو در مورد آنها ببینید که چه تعدادی از مخاطبان به دنبال چنین موضوعاتی هستند.

توجه داشته باشید که تمرکز بیشتر روی کلمات کلیدی که بیشتر از همه سرچ می شوند و حالت رقابتی بیشتری دارند در اوایل شروع کار ایده چندان خوبی نیست.

قبل از هر کاری اعتبار دامنه را بالا ببرید. به این صورت که مدت طولانی تری را برای ارائه محتوای باکیفیت اختصاص دهید و وبسایت خود را به یک کتابخانه ارزشمند برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد موضوعات مرتبط یا دسترسی به محصول یا سرویس موردنظر تبدیل کنید. با این کار اعتبار دامنه شما بالاتر می رود و زمینه لازم جهت رتبه بندی برای کلمات کلیدی رقابتی فراهم می شود.

محتوا قابل اجرا و عملی کردن باشد.

محتوای قابل اجرا

اگر مخاطب با استفاده از محتوای موردنظر، انگیزه و هیجان بیشتری برای پیاده سازی آن در زندگی واقعی داشته باشد نشانه این است که محتوا از لحاظ جذابیت در درجه خوبی قرار دارد و مخاطب را به خوبی تحت تاثیر قرار داده است.

اگر محتوا “قابل اجرا” باشد، مخاطب با خواندن آن نه تنها متوجه موضوع محتوا می شود بلکه یاد می گیرد که چگونه از توصیه ها یا مراحل آن استفاده کند. ساده ترین راه برای انجام این کار این است که محتوای خود را به یک آموزش تعاملی تبدیل کنید. البته، در صورتی که موضوع موردنظر از پتانسیل لازم برای ارائه تحت قالب آموزشی برخوردار باشد.

به عنوان مثال، فرض کنید در حال تبلیغ یک محصول جدید در وبسایت خود هستید و تصمیم دارید که در مورد آن وبلاگ بنویسید. این کار به تنهایی باعث نمی شود که مخاطبان انگیزه لازم برای خرید محصول را داشته باشند.

پست شما باید تمام ویژگی ها، مزایا، نحوه استفاده از آن و اینکه استفاده از آن باعث چه تغییر مثبتی در کار، تحصیل و در کل زندگی خریدار ایجاد می کند هم صحبت کنید. این باعث می شود که مخاطب با ذهن بازتری در مورد استفاده از محصول یا سرویس موردنظر تصمیم گیری کند.

برای واضح تر شدن این قضیه، بهتر است نمونه زیر را با دقت بررسی کنید:

پست BuildFire

همه چیز با یک سوال شروع می شود: “آیا نیاز به استخدام یک توسعه دهنده دارید؟

با این که BuildFire می خواهد در مورد استخدام یک توسعه دهنده صحبت کند ولی در واقع، به صورت غیرمستقیم و ماهرانه از مخاطبان خود می خواهد که از پلتفرم ساخت اپلیکیشن سفارشی این شرکت استفاده کنند.

اول در مورد مسائل و سختی های استخدام یک توسعه دهنده اپلیکیشن صحبت می کند و بعد راه حل جایگزینی را ارائه می دهد و آن راه حل چیزی نیست جز پلتفرم و خدمات خود شرکت BuildFire!

همچنین، اگر طراحی و توسعه سایت را طوری انجام دهید که مخاطب برای خرید محصول یا سرویس موردنظر نیازی به طی مراحل زیاد و وقت گیر نباشد، در واقع درجه “قابل اجرا بودن” محتوای خود را بالا می برید.

محتوای تصویری را فراموش نکنید.

محتوای تصویری

با اینکه محتوای متنی ساده ترین و مفیدترین (از لحاظ سئو) قالب محتوایی است ولی تصاویر و ویدیوها می توانند یک متن راکت و بی روح را به یک محتوای جذاب تر و دلبازتر تبدیل کنند. از این جهت که بینایی قوی ترین حس انسان است و نگاه کردن به یک بخش جذاب و متفاوت حس بهتری به آنها می دهد.

در واقع، استفاده از فایل های مالتی مدیا مثل عکس، فیلم، نمودار، اینفوگرافیک، گیف و … درجه تعاملی محتوا را بالا می برد و روش موثرتری برای نشان دادن یک نکته یا ارائه مثال است. البته، قرار نیست که همیشه بخشی از محتوا را در قالب فایل بصری مثل اینفوگرافیک ارائه دهید. در اکثر مواقع، تصاویر و ویدیوها برای تقسیم بندی محتوای متنی استفاده می شود تا مخاطب موقع خواندن متن، احساس خستگی نداشته باشد و حال و هوای محتوا سبکتر شود.

در حد امکان سعی کنید از عکس هایی استفاده کنید که قبلاً در هیچ جای دیگر از آنها استفاده نشده باشد. شما که هدف اصلی تان، متفاوت و متحصربفرد بودن محتوا است مطمئناً دوست ندارید که با یک عکس و فیلم تکراری، محتوای خود را از حالت خاص دربیاورید.

خود اینفوگرافیک ها هم جایگاه ویژه ای در بین بازاریابان دارند. درست مثل یادداشت برداری هایی که برای یادگیری یک موضوع انجام می دهید، اینفوگرافیک هم محتوای بصری را به سطح بعدی می برد. پس اگر اطلاعات را به شکل تصویر یا نمودار ارائه دهید، احتمالاً مخاطبان هم آمادگی بیشتری برای حفظ آن خواهند داشت.

خود را به متن و تصویر محدود نکنید. فیلم ها هم نقش مهمی در افزایش تاثیرگذاری محتوا دارند. با پیاده سازی ایده هایی مثل نمایش محصول، سرگرمی، بحث، مصاحبه و … و اضافه کردن آنها به وبسایت، پست ها، خبرنامه ها و کانال های رسانه های اجتماعی، یک قدم فراتر بگذارید.

ترندها را دنبال کنید.

دنبال کردن ترندها

با اینکه یک قانون کلی برای استراتژی های محتوا وجود دارد و آن هم این است که مطالب باید همیشه سبز باشند. همیشه سبز یعنی اگر امروز محتوای شما ارزشمند است، 5 سال بعد هم به همان اندازه ارزشمند باشد. ولی اگر به دنبال این هستید که در دوره های کوتاه مدت هم ایده های جذاب تری برای مخاطبان خود در نظر بگیرید، پس:

بی تفاوت از کنار ترندها رد نشوید. اگر اخیراً ترندهایی به وجود آمده اند که توجه اکثر مردم را جلب کرده اند و مرتبط با هدف کسب و کار هستند، چه ایده ای بهتر از اینکه با استفاده از این ترندها، دیدگاه جدیدی در مورد موضوعات ارائه دهید. فراموش نکنید که باید به نحوی این موضوعات را به هدف کسب و کار خود متصل کنید تا مشتریان بتوانند دلیل مرتبط بودن خدمات شما را درک کنند.

برای شناسایی ترندها، اخبار تکان دهنده و حوادث عمومی را دنبال کنید و راهی برای استفاده از این موضوعات در محتوای وبسایت خود پیدا کنید. همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، این راهکار کوتاه مدت است پس تا زمانی که بازار مربوط به آن ترند داغ است، از فرصت استفاده کنید و در بهترین حالت ممکن روی ارتباط محصول یا سرویس موردنظر و آن ترند مانور بدهید.

محتوا را در قالب داستان ارائه دهید.

حالت داستانی برای تولید محتوا

این که اکثر مردم به داستان علاقه دارند، کاملاً واضح و مشخص است و همین علاقه باعث می شود که به خواندن، گوش دادن یا تماشا کردن آن ادامه دهند تا اینکه داستان تمام شود. چرا از قدرت و جذابیت داستان ها در محتوای خود استفاده نکنیم؟ مردم با داستان ها ارتباط برقرار می کنند، اگر با محتوا هم ارتباط برقرار کنند، شانس موفقیت محتوا برای فروش سرویس یا محصول مورنظر بالاتر می رود.

این داستان ها می توانند نمونه هایی از زندگی واقعی باشند مثل مطالعات یا تصاویری که موضوعات پیچیده و بی روح را جذاب تر می کنند.

مثلاً فرض کنید در حال نوشتن یک وبلاگ تناسب اندام هستید و در این زمینه هم تخصص دارید. اگر فقط در مورد باید ها و نبایدهای تکراری که در هر سایتی وجود دارد، حرف بزنید، معلوم است که مخاطب انگیزه ای برای خواندن ادامه آن نخواهد داشت. ولی اگر به جای این حرف های تکراری، روی داستان هایی که در طول آموزش خود داشتید، تمرکز کنید. هم مخاطبان احساس نزدیک تری به شما خواهند داشت و هم از میزان اطلاعات و دانش شما در این زمینه مطمئن می شوند.

قدرت حقایق را نادیده نگیرید.

ارائه حقایق و آمار معتبر

اکثر مردم از خواندن محتوای بازنویسی شده خسته شده اند. پس اگر این نوع محتوا را با حقایق و آمارهای اصلی و معتبر ترکیب کنید، جذابیت محتوا برای مخاطبان بیشتر می شود. به این صورت که اگر موضوع محتوا، پتانسیل لازم برای استفاده از آمار و ارقام را داشته باشد، سعی کنید حتماً به حقایق درست و اصل استناد کنید تا محتوای شما معتبر به نظر برسند و ارتباط کاربران با آن قوی تر شود.

بهترین حالت این است که خودتان تحقیق کنید و نتایجی که مطمئن هستید درست هستند را در محتوای خود قرار دهید. اگر زمان، تخصص و منابع لازم را برای تحقیق ندارید می توانید از گزارشات و نتایج مربوط به محقق های معتبر دیگر استفاده کنید. این کار باعث می شود که مردم با جدیت و انگیزه بیشتری به شما گوش بدهند.

پس، اگر در بین این همه محتوای تکراری و به اصطلاح تخصصی، با یک ایده، دیدگاه و تحقیق منحصربفرد به محتوای خود رنگ بدهید، نه تنها از سایت های دیگر متمایز می شوید بلکه زمینه برای لینک دادن سایت های دیگر به سایت شما یا همان فراهم می شود و مطمئناً هم می دانید که بک لینک در سایت های معتبر چقدر می تواند به بهبود سئوی شما کمک کند.

اگر هم بعداً دیدید که آمار و گزارشات جدید و درست تری در مورد موضوع موردنظر ارائه شده است، آپدیت را فراموش نکنید. قرار نیست که به خاطر ترس از نقض ایده یا نتایج خود، اطلاعات نامعتبری در اختیار مخاطبان قرار دهید. همیشه به فکر ارائه اطلاعات درست و دقیق باشید چون در این صورت است که اعتماد مخاطبان نسبت به شما حفظ می شود.

مخاطبان را به چالش بکشید.

چالش مخاطبان

اول از همه باید این به نکته توجه کنید که شما مجبور نیستید محتوایی بنویسید که برای همه مردم مناسب و جذاب باشد. پس آن دسته مخاطبانی که بیشتر از همه با کسب و کار شما سروکار دارند را بشناسید و بعد موضوعات خود را برای آن مخاطبان برجسته کنید.

به عنوان مثال، مخاطب اصلی فروشگاه اینترنتی کتاب های کنکور کارشناسی، نوجوانان و جوانانی هستند که قرار است در آزمون کنکور شرکت کنند. پس موضوعات وبلاگ این سایت باید به نحوی انتخاب شوند که برای دانش آموزان مناسب باشند و اطلاع رسانی های لازم را انجام دهند.

بعد اینکه مخاطبان را شناسایی کردید، وارد مرحله به چالش کشیدن می شویم. مخاطبانی که بتوانند با محتوا ارتباط برقرار کنند به راحتی می توانند درگیر آن موضوع شوند و از قدرت تخیل و تفکر خود بیشتر استفاده کنند.

مثلاً اخبار زمان ثبتنام کنکور، بهترین کتاب های آموزشی، مصاحبه با کنکوری های برتر، کلاس های آموزشی و … همگی مباحثی هستند که توجه دانش آموزان را جلب می کنند و هر چقدر که اطلاعات خاص تر و منحصربفردتری در این زمینه ارائه دهید، دانش آموزان بیشتری درگیر محتوای شما می شود.

پس چالش بیشتر برابر است با ارتباط قوی تر و ارتباط قوی تر برابر است با ترافیک و نرخ تبدیل بیشتر.

قالب محتوایی متنوعی داشته باشید.

قالب متنوع برای تولید محتوا

استفاده از محتوای یکنواخت و یکسان برای ارائه موضوعات و ویژگی های سرویس و محصول، ایده چندان خوبی برای جلب توجه مخاطبان نیست. هیچ کس دوست ندارد هر روز یک سری متن های مشابه با جمله بندی های متفاوت بخواند. مخصوصاً اگر آن کاربر به مخاطب بالقوه شما تبدیل شده باشد چون این مخاطبان بیشتر متوجه یکنواختی محتوای شما می شوند.

به مخاطبان انگیزه بدهید و مطمئن شوند که موقع استفاده از محتوای شما هیجان زده می شود و ارائه موضوعات متنوع در قالب های مختلف یکی از راهکارهای افزایش جذابیت است. اگر یک روز در مورد موضوعی یک داستان هیجان انگیز تعریف می کنید، روز دیگر تحقیقات معتبری را در پست خود ارائه دهید. پست بعدی هم حول یک ویدیو جذاب باشد.

در این صورت است که محتوای شما از حالت یکنواختی در می آید و تبلیغ محصولات در یک ترکیب درست از محتوای متنوع،آزاردهنده نمی شود و به یک انتخاب درست در زمان درست تبدیل می شود.

ایده های زیادی برای نوشتن وبلاگ وجود دارد که سوال و جواب، مقایسه راه حل های حل یک مسئله، آموزش یک موضوع مرتبط با کسب و کار، آزمون، نظرسنجی و … از محبوب ترین آنها هستند.

با استعاره و طنز به محتوای خود رنگ بدهید.

استفاده از استعاره و طنز برای تولید محتوا

اگر می خواهید انعطاف بیشتری به محتوای خود بدهید باید به فکر راهکارهایی مثل استعاره و طنز باشید. البته، بعضی از موضوعات پتانسیل لازم برای این موارد را ندارند ولی اگر با موضوعی سروکار داشتید که فضای بازتری برای قرار دادن جمله های استعاره ای و طنز داشت، به هیچ وجه فرصت را از دست ندهید.

مثلاً اگر پروسه تولید یک محصول را به یک ساندویچ تشبیه کنید و با استفاده از قدرت تخیل خود، حالت غیرعادی تر و بازیگوش تری به محتوا بدهید، شانس شما برای جلب توجه مخاطب بیشتر می شود.

ولی به هیچ وجه زیاده روی نکنید و شوخی ها و استعاره ها را در دز مناسب قرار دهید تا تعادل بین محتوای جدی تر و حرفه ای تر را حفظ کنید. همچنین، به هیچ وجه از طنزهای توهین آمیز و ناپسند تا احترام و اعتبار شما در بین مخاطبان حفظ شود.

زیرهدرهای جذاب انتخاب کنید.

زیرهدرهای جذاب

با اینکه عنوان اصلی مقاله برای جلب توجه مخاطب و کلیک روی لینک کافی است ولی فقط نباید به نرخ کلیک بسنده کنید. مهم تر از کلیک، تعاملی است که محتوای اصلی با مخاطب برقرار می کند و او را به خواندن ادامه مطلب تشویق می کند یا همان اول از انتخاب خود پشیمان می کند.

بعد اینکه از قوی و جذاب بودن بخش مقدمه مطمئن شدید بهتر است از قدرت خلاقیت خود را در نوشتن زیرهدرها هم استفاده کنید. شاید مخاطب از خواندن پاراگراف یک هدر خسته شده باشد و بعد با رسیدن به یک زیر هدر جذاب، دوباره جان بگیرد و به خواندن مطلب ادامه دهد.

البته، اگر هدرها و زیرهدرها حالت ترتیبی و تکمیلی داشته باشند و برای پیدا کردن یک جواب نهایی و کامل برای سوال مخاطب در کنار هم قرار گرفته باشند، کنجکاوی لازم برای ادامه حضور در صفحه حفظ می شود و این یعنی موفقیت!

عادت های یک تولیدکننده محتوای ماهر

– اطلاعات و دانش خود در زمینه سئو محتوا و صنعت موردنظر بروز نگه دارید.

– مهارت های مدیریت زمان را تقویت کنید.

– قبل از شروع نوشتن محتوا، در مورد موضوع مطالعه کنید.

– برای تولید محتوا یک روتین منظم لحاظ کنید.

– با سبک و صدای خاص خود بنویسید.

– موضوعات و محتوای رقیبان را بررسی کنید.

– راه حل ارائه دهید نه تفسیر.

– همه چیز را زیر سوال ببرید.

– روی هدف نهایی تمرکز کنید.

– ضرب الاجل های غیرممکن را نپذیرید تا اعتبارتان حفظ شود.

– مخاطبان و هدف کسب و کار را بشناسید.

– فراتر از انتظارت عمل کنید.

– کنجکاو باشید تا کنجکاوی مخاطبان را هم تقویت کنید.

– از آخرین ترندهای بازاریابی مطلع باشید.

مطمئن باشید که برای تبدیل شدن به یک متخصص در حوزه تولیدمحتوا، علاقه شما مهم تر از هر چیز دیگری است. در صورتی که علاقه داشته باشید این موارد حکم نجات شما خواهند بود و مهارت شما با تمرین و نوشتن محتوا به یک سطح ایده آل خواهد رسید.

شاید در اوایل شروع کار، قرار دادن جمله ها در کنار یکدیگر و حفظ سازگاری و در عین حال جذابیت آن کمی سخت باشد ولی مطمئن باشید که هیچ تخصصی بدون طی مرحله مبتدی بودن به دست نیامده است. کافی است که انگیزه و علاقه خود را حفظ کنید و با هیجان به نوشتن ادامه دهید. مطمئن باشید که شور و شوق نوشتن برای آموزش یک موضوع، اطلاع رسانی یا تبلیغ با افزایش کلیک و تعامل با محتوای شما، چند برابر می شود و این یعنی در مسیر درستی قرار دارید.

 

کلام آخر

تولید محتوا شبیه نوشتن انشاهای دوره تحصیلی نیست. برای اینکه محتوای شما جذاب و تاثیرگذار باشد باید یک سری اصول را در نظر بگیرید که کنجکاوی و شوق نوشتن از مهم ترین آنها هستند. اگر شما عملکرد خوبی در تولید محتوای یک کسب و کار داشته باشید، آن کسب و کار جلوه جذاب تری پیدا می کند و توجه مخاطبان بیشتری به سمت آن جلب می شود. پس وقتی اعتماد و اعتبار یک کسب و کار در گرو میزان مهارت شما است، پس اهمیت و ارزش راهی که انتخاب کرده اید را جدی بگیرید و قدم های مصمم تری در این مسیر بردارید.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال، درخواست و نیاز به راهنمایی، می توانید با ثبت نظر خود، با ما وارد ارتباط شوید تا هر چه زودتر به شما پاسخ دهیم.

سوالات متداول:

بله، الگوریتم های گوگل به آپدیت بودن محتوا اهمیت می دهند و اگر بتوانید با هر بار آپدیت حالت کامل تر و جذاب تری به محتوای خود بدهید مطمئن باشید که به خاطر این سیگنال های مثبت پاداش خود از گوگل خواهید گرفت.

 

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

علاقه مند به حوزه دیجیتال مارکتینگ به خصوص (SEO - SEM)

دیدگاه های شما

19 خرداد 1402
سحر

سلام میخواستم بدونم که چجوری یه محتوای بدون تبلیغ می تونه به افزایش فروش محصول کمک کنه؟

    19 خرداد 1402
    زهرا پیرجانی

    سلام. مشتری فعلی یا آینده شما هیچ علاقه یا شناختی نسبت به محصول موردنظر نداره و فقط به دنبال راه حل مشکلات و چالش های خودشه. اگر به جای تبلیغ، اطلاعات مفیدی رو در اختیار کاربر قرار بدید و به او کمک کنید که به خواسته اش برسه در واقع دارید کارتون رو درست انجام میدید و اون الهام و انگیزه ای که برای خرید یک محصول یا سرور لازمه رو در اختیار مخاطب قرار میدید.

19 خرداد 1402
علی

سلام توضیحاتتون کامل بود. من میخواستم بدونم برای تولید محتوای اصولی حتما باید با اصول سئو آشنا باشم؟

    19 خرداد 1402
    زهرا پیرجانی

    سلام ممنون بابت حسن توجهتون. در مرحله اول تولید محتوای جذاب زمانی می تونه به افزایش رضایت کاربران و موتورجستجو کمک کنه که به واضح ترین شکل ممکن به سوالات و خواسته های مخاطبان جواب بدید. اگر بتونید از ترکیب کلمات کلیدی خوبی استفاده کنید، عنوان و متای سئو رو اصولی بنویسید و همچینین متن آلت سازگاری رو برای عکس ها تنظیم کنید، نتیجه کارتون بهتر میشه ولی اگر می خواید هر لحظه در حال رشد باشید بهتره دائم در مورد سئو و الگوریتم های جدید تحقیق کنید و نکات جدید رو در محتوای خودتون اعمال کنید.

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید