شما برای مطالعه این مقاله فقط 14 دقیقه وقت نیاز دارید

بازاریابی موتورهای جستجو چیست

بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟ آیا SEM با SEO تفاوتی دارد؟

4.5/5 - (2 امتیاز)

در دنیایی که همه برای جلب نظر بازدیدکنندگان آنلاین رقابت می کنند، صاحبان کسب و کار برای افزایش فروش و رشد کسب و کار خود به تکنیک های SEM و SEO روی می آورند. این تکنیک ها دارای هدف مشترک ” افزایش بازدید و رشد کسب و کارها ” هستند ولی برای دستیابی به این هدف از رویکردهای متفاوتی استفاده می کنند. 

بازاریابی موتورهای جستجو یا sem یک استراتژی دیجیتالی خلاقانه است که با پیاده سازی درست و هوشمندانه آن می توانید جلوه هدفمندی از کسب و کار خود را به کاربران ارائه دهید. این استراتژی با بهره گیری از تبلیغات پرداخت کلیکی (PPC) مانند Google Ads، صفحات شما را در ابتدای نتایج جستجو نشان می دهد و زمینه لازم برای جلب توجه بازدیدکنندگان را فراهم می کند. تعیین اهداف واضح، انتخاب دقیق کلمات کلیدی، طراحی تبلیغات جذاب و پیگیری نتایج باعث دستیابی به بهره وری بالا و نتایج قابل توجه می شود.

با اینکه این دو تکنیک هدف یکسانی دارند ولی تفاوت های زیادی با هم دیگر دارند. مثلاً وقتی در مورد بهترین کتاب های روانشناسی جستجو می کنید، تبلیغات پولی که در ابتدای صفحه جستجو می بینید، نتیجه روش های SEM است ولی روش های بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا SEO تلاش می کنند که رتبه وبسایت شما را در نتایج جستجوی ارگانیک ارتقا دهند و برای این کار هم نیازی به پرداخت هزینه نیست.

در حالت کلی، SEM ترکیبی از PPC و SEO است. PPC  تلاش می کند که رتبه صفحات وبسایت شما را در نتایج جستجو پولی ارتقا دهد و استراتژی های SEO هم رتبه صفحات را در نتایج جستجوی ارگانیک بالا می برد.

بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM نقش مهمی در دنیای بازاریابی دیجیتال دارد و اگر می خواهید در این زمینه قدم های محکم تری بردارید، با ادامه مقاله همراه باشید:

بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM چیست؟

هر شخصی که با هدف دسترسی به مشتریان بیشتر، وبسایت یا وب اپلیکیشن ها مخصوص کسب و کار خود را راه می اندازد، نیاز به ” دیده شدن ” دارد. اگر صفحات وبسایت در رتبه های اول نتایج جستجو قرار بگیرند، احتمال اینکه کاربران متوجه حضور شما شوند خیلی بالاتر می رود.

تکنیک های SEM برای پررنگ کردن نقش وبسایت شما و قرار دادن آن در رتبه های اول نتایج جستجو از تبلیغات پولی استفاده می کنند. 

به این صورت که اگر از این تکنیک ها استفاده کنید و کاربران در مورد کلمه کلیدی مخصوص صفحات شما جستجو کنند، سرویس های تبلیغاتی موتورهای جستجو محصولات یا خدمات شما را هم به عنوان نتیجه تبلیغاتی در ابتدای نتایج جستجو نشان می دهند و شمایی که موفق شده اید صفحات خود را در معرض دید کاربران قرار دهید، در ازای کلیک های بازدیدکنندگان، هزینه ای را پرداخت خواهید کرد.

شاید بگویید که این همان PPC است. نه اینگونه نیست! SEO و PPC زیرِ چتر بازاریابی موتورهای جستجو قرار دارند که همین تنوع روش های استفاده شده در SEM باعث می شود که سرعت نتیجه گیری با آن بسیار بالاتر از روش های SEO باشد.

ولی برای اینکه در SEM موفق باشید، اول باید به فکر پیاده سازی استراتژی های سئو باشید و سایت خود را به طور کامل برای بازدیدکنندگان و موتور های جستجو آماده کنید و بعد اگر توان مالی داشتید به فکر استفاده از روش های تبلیغاتی و پولی SEM باشید.

پس تا اینجا متوجه می شویم که استراتژی های SEM روی افزایش بازدید کاربرانی تمرکز می کنند که هر لحظه آماده کلیک و خرید هستند. منتها زمانی این کلیک ها باعث افزایش فروش شما خواهند شد که از قبل بخش SEO مجموعه SEM را هم تقویت کرده باشید. بازدید کنندگانی که روی صفحه وبسایت شما کلیک می کنند، آنقدر هم عجله ندارند که بدون توجه به محتوا و کیفیت صفحات وبسایت شما، با چشم بسته نسبت به خرید محصولات و سرویس های شما اقدام کنند. 

چرا استراتژی های SEM در بازاریابی دیجیتالی مهم است؟اهمیت SEM

امروزه اکثر مشتریان برای خرید محصول یا سرویس موردنظر خود به اینترنت و مرورگرها پناه می برند. وقتی با چند کلیک می توانند به هدف خود برسند، دیگر چه نیازی است که زمان و انرژی خود را صرف پیدا کردن یک فروشگاه حضوری کنند. بله! بعد دوران کرونا هم که این تفکر قدرت گرفت و تعداد مشتریانی که علاقمند به خرید آنلاین هستند، چند برابر شد. اینجاست که نقش استراتژی های SEM پررنگ تر می شود.

صاحبان کسب و کاری که از بازاریابی موتورهای جستجو برای تبلیغ محصولات و سرویس های خود استفاده می کنند به ازای هر یک از کلیک ها هزینه ای را پرداخت می کنند ولی در عوض مشتری بالقوه را به سمت خود جذب می کنند.

با این که شاید این هزینه ها در اوایل کار، ” اضافی ” به نظر برسد ولی بهتر است از یک جنبه دیگر هم به قضیه نگاه کنید. هر مشتری که با کلیک روی تبلیغات در صفحه وبسایت شما ماندگار می شود و نسبت به خرید محصول یا فروش اقدام می کند، در بلند مدت به رتبه صفحات شما در نتایج ارگانیک هم کمک می کند. 

پس اگر از استراتژی های درستی استفاده کنید، می توانید محصول خود را در زمان مناسب به دست مصرف کنندگان برسانید و این یک نتیجه برد – برد است. تبلیغات SEM به اندازه تبلیغاتی که به صورت ناخواسته جلوی مشتریان ظاهر می شود، اذیت کننده نیستند. مشتریان با تمایل خودشان به سمت شما جذب می شوند و بلافاصله روی ترافیک و نرخ فروش شما تاثیر مثبت می گذارند. 

در حالت کلی:

  • رتبه بالاتر نسبت به رقبا
  •  افزایش سریع ترافیک
  •  کمک به ارتقا رتبه در نتایج جستجوی ارگانیک
  •  جذب مشتریان علاقمند به برند
  • بهره مندی از امکانات تبلیغاتی و شخصی سازی متنوع
  • تست و نظارت نتایج روش های استفاده شده
  • دستیابی به بینش عمیق تر در مورد نرخ تبدیل، عملکرد کلمات کلیدی و ترافیک

 از مزایای مهمی هستند که باعث شده اند نقش SEM در افزایش ترافیک و رشد کسب و کار ها بسیار مهم باشد.

البته به این نکته هم توجه داشته باشید که اگر استراتژی های SEM باعث افزایش ترافیک وبسایت شما شود ولی سرور شما توان پردازشی لازم برای پاسخگویی به این درخواست را نداشته باشد، به مرور زمان کاربران با سرعت بارگذاری پایین روبرو می شوند و شما هم شاهد تاثیرات منفی این اتفاقات می شوید. پس اگر به فکر ترافیک بیشتر هستید، زیرساخت قدرتمندی برای وبسایت خود ایجاد کنید که خرید سرور مجازی مناسب می تواند شما را همه این نگرانی ها خلاص کند. چرا که اگر بعدا به دلیل ترافیک و درخواست های زیاد به قدرت پردازشی بالاتری نیاز داشتید می توانید پلن خود را ارتقا داده و به مسیر خود ادامه دهید.

ارتباط و تفاوت های SEO و SEMتفاوت seo و sem

SEM با بازاریابی پولی سروکار دارد. به این صورت که سرویس های تبلیغاتی موتورهای جستجو در ازای دریافت هزینه، لینک های صفحات شما را در نتایج جستجو نشان می دهند. 

در مقابل، استراتژی های SEO برای دریافت ترافیک و کلیک نیازی به پرداخت هزینه ندارند و همین که محتوای مرتبط با کلمات کلیدی تهیه کنید و کاری کنید که کاربران با دسترسی به آن محتوا، جواب درستی برای پرس و جوی خود پیدا کنند، می توانید به صورت رایگان به جایگاه دلخواه خود برسید.

بازاریابی SEM اغلب تحت عنوان پرداخت به ازای کلیک (PPC) نیز شناخته می شود ولی در حالت کلی، SEO و PPC زیرمجموعه ای SEM هستند:

SEM = SEO + PPC

به این صورت که پرداخت های پولی، زمانی می توانند شما را به نتایج دلخواه برسانند که محتوای صفحه شما مطابق با اصول سئو باشد.

عوامل زیادی هستند که تعیین می کند کدام وبسایت از لحاظ سئو عملکرد خوبی دارد و پتانسیل قرار گرفتن در رتبه های بالاتر نتایج ارگانیک را دارد. کلمات کلیدی مرتبط، کیفیت محتوای وب سایت، تعداد بک لینک ها و سرعت از مهم ترین آنها هستند. استراتژی های SEM علاوه بر تاکتیک های سئو از تبلیغات پولی هم بهره می برند و افزایش دید وب سایت در نتایج موتورهای جستجو با ترکیب روش های سئو و پولی به دست می آید.

استراتژی های سئو برای اینکه با رتبه خوبی همراه شوند، نیاز به زمان دارند که می تواند چند ماه یا حتی چند سال هم باشد. در عوض، استراتژی های SEM خیلی سریع تر عمل می کنند و هزینه ای که در ازای کلیک ها پرداخت می کنید باعث می شود صفحه شما در همان ساعات یا روزهای اولیه به رتبه خوبی برسد و در معرض دید کاربرانی قرار بگیرد که آماده خرید هستند.

در حالت کلی، SEO به تلاش و زمان زیاد متکی است در حالی که SEM به تلاش و هزینه متکی است و با استراتژی کوتاه مدت PPC و استراتژی بلند مدت SEO جفت می شود. 

استراتژی PPC برای شروع یک کمپین و درک بهتر مخاطبان هدف استفاده می شود و نقش مکمل استراتژی های سئو است. اگر فکر کنید که SEM فقط در تبلیغات خلاصه می شود، امکان ندارد که در این زمینه به نتایج دلخواه خود برسید. تمام تاکتیک های بازاریابی وبسایت و اینترنتی به سئو نیاز دارند و حالت ترکیبی PPC و SEO است که به SEM معنا می دهد. 

پس نتیجه میگیریم که:

استراتژی های سئو برای ایجاد محتوای مورد علاقه موتورهای جستجو و کاربران استفاده می شود ولی استراتژی های SEM برای ارتقا خودکار صفحات وبسایت نیاز به هزینه دارند. 

– مدت زمان لازم برای مشاهده نتایج SEO بیشتر از SEM است. به این صورت که شروع فعالیت در پلتفرم های مثل Google Ads می تواند در عرض چند ساعت ترافیک ایجاد کند در حالی که استراتژی های سئو برای ارتقا رتبه وب سایت شما شاید به ماه ها یا حتی سال ها زمان نیاز داشته باشند. 

– هزینه اولیه سئو بالاتر از SEM است چون نتیجه گیری در سئو بلند مدت است و در طول این پروسه نیاز به سرمایه گذاری در زمینه تولید محتوا و پیاده سازی استراتژی های سئو می باشد ولی سئو هم در بلند مدت، سودآور است چون با افزایش رتبه وبسایت قرار است بدون پرداخت هیچ هزینه ای، ترافیک زیادی دریافت کنید.

– در زمینه ارتباط هم اینگونه بگوییم که SEO و SEM مکمل هم هستند و زمانی می توانید از نتیجه تبلیغات پولی SEM لذت ببرید که وبسایت شما از لحاظ SEO مناسب باشد و موتورهای جستجو شما را به عنوان یک وبسایت معتبر بشناسند. اگر بتوانید هر کدام از این ها را به خوبی پیش ببرید، مطمئن باشید که شانس بیشتری برای دستیابی به رتبه های بالاتر و ترافیک بیشتر خواهید داشت.

استراتژی SEM چگونه کار می کند؟

موتورهای جستجو راهی برای دستیابی سریع تر کاربران به پاسخ سوال ها و محصولات/سرویس ها هستند که استفاده از استراتژی SEM هم راه را برای بازدیدکنندگان هموارتر می کند. به عنوان مثال اگر مرورگر کروم را باز کنید و عبارت “the best password manager” را جستجو کنید، نتایج جستجو به صورت زیر است:نتایج جستجوی مدیریت پسورد

می بینید که نتایج تبلیغاتی یا sponsored بالاتر از سایر نتایج قرار می گیرند و همین باعث می شود که نسبت به نتایج ارگانیک برجسته تر شود و احتمال اینکه بازدیدکنندگان جذب آن شود، خیلی بالاتر می رود.

حالا که نتیجه استراتژی SEM برای شما قابل لمس شد، بیایید پروسه ای که باعث دستیابی به این نتیجه می شود را هم بررسی کنیم.

قبل از اینکه وارد جزئیات شویم بهتر است به ۳ اصل مهم SEM اشاره کنیم:

تحقیق کلمات کلیدی

کلمات کلیدی برای SEM هم بسیار ضروری هستنند چون صاحبان کسب و کار که از این روش استفاده کرده اند به ازای هر کلیکی که مرتبط با کلمات کلیدی بازدیدکنندگان هستند، هزینه ای پرداخت می کنند.

پس در مورد کلمات کلیدی پیشنهادی برای تبلیغات خود تحقیق کنید. برای اینکار می توانید از روش هایی مثل طوفان فکری استفاده کنید و به دنبال اصطلاحاتی باشید که محصول شما و رقبا را توصیف می کنند.

کلیک کنید  بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ

اگر بودجه کمی دارید بهتر است فقط روی کلمات کلیدی که قصد خرید دارند تمرکز کنید. اگر هم از لحاظ بودجه مشکلی ندارید میتوانید کلماتی که مراحل اولیه سفر خریدار را هدف قرار می دهند و حتی عباراتی که ارتباط ضعیفی با محصولات دارند را هم پوشش دهید.  

ایجاد پیش نویس تبلیغاتپیش نویس تبلیغات sem

مرحله بعدی، ایجاد یک پیش نویس جذاب برای تبلیغات است. درست است که تبلیغات شما در رتبه های اول نتایج جستجو ظاهر می شود ولی مطمئن باشید که هیچ بازدیدکننده ای بدون خواندن عنوان و متن تبلیغات، روی لینک کلیک نخواهد کرد. پس سعی کنید پیام خود را در واضح ترین و کوتاه ترین حالت ممکن به مخاطب منتقل کنید و کاری کنید که بازدیدکننده به این نتیجه برسد که با بازدید از صفحه شما به خواسته اش خواهد رسید.

صفحه فرود

کاربری که به سمت لینک شما جذب شده است، انتظار دارد که بعد از کلیک روی لینک با یک صفحه مرتبط با کلمه کلیدی خود روبرو شود. اگر تبلیغات پولی شما، کاربر را به اطلاعات موردنیازش نرسانند مطمئنا نرخ پر هم بالا می رود و به این ترتیب هزینه ای که برای تبلیغات پرداخت کرده بودید به هدر می رود.

بعد از اینکه پروسه تحقیق کلمات کلیدی، آماده سازی متن پیش نویس تبلیغات و انتخاب صفحات فرود را پشت سر گذاشتید، آماده شروع کمپین جستجوی پولی هستید.

لینک های تبلیغاتی هم دارای رتبه بندی هستند و لینک هایی که در رتبه های اول و دوم قرار می گیرند برنده مزایده هستند.

بیایید نحوه کارکرد مزایده در Google Ads را بررسی کنیم:نحوه کار گوگل ادز

برای ورود به مزایده، اول باید کلمه کلیدی را پیشنهاد دهید و بعد هزینه ای که می توانید به ازای هر کلیک پرداخت کنید را اعلام کنید.

توجه داشته باشید که لینک های خرید محصول یا سفارش سرویس می توانند در رده بندی تبلیغات حضور داشته باشند. در حالی که لینک های اطلاعاتی مثل ” نحوه نصب ویندوز ۱۱” فقط در نتایج ارگانیک نمایش داده می شوند.

بعد از اینکه در مورد کلمه کلیدی و بودجه PPC آن تصمیم گرفتید، گوگل بررسی می کند که این کلمات در جستجو های کاربران حضور دارد یا نه. بعد تبلیغات شما وارد حراج می شود و در نتیجه سرویس Google Ads وارد عمل می شود تا برنده را انتخاب کند.

وارد حراج تبلیغاتی شدن به این معنا نیست که شما حتماً برنده این مزایده خواهید شد. عوامل زیادی هستند که برنده این رقابت را مشخص می کنند. گوگل ۵ عامل اصلی زیر را برای تعیین برنده مزایده در نظر می گیرد:

  1. حداکثر مبلغ پیشنهادی برای هر کلیک روی تبلیغ
  2. امتیاز Google Ads حاصل از بررسی ارتباط بین تبلیغ و میزان مفید بودن آن برای کاربر
  3. اطلاعات اضافی مربوط به آگهی تبلیغاتی مثل لینک ها
  4. رتبه آگهی حاصل از قیمت پیشنهادی، کیفیت محتوای آگهی و صفحه فرود
  5. زمینه آگهی شامل عبارت آگهی، لوکیشن کاربر، دستگاه مورد استفاده و …

بعد از اینکه گوگل این عوامل را بررسی کرد، از بین ۱ تا ۱۰ به شما امتیاز می دهد. امتیاز شما به میزان مرتبط و مفید بودن تبلیغات بستگی دارد. هر چقدر تبلیغ شما با جستجوی کاربران مرتبط باشد و تجربه لذت بخشی از صفحه فرود شما داشته باشند، امتیاز شما بالاتر خواهد بود.

بهتر است در انتخاب کلمه کلیدی خود حساسیت به خرج بدهید و تبلیغتی ایجاد نکنید که با تعداد زیادی کوئری نامربوط و عمومی مطابقت داشته باشد. چون در این صورت هزینه کلیک های شما به صورت تصاعدی افزایش پیدا می کند و این می تواند به بازگشت سرمایه (ROI) شما آسیب برساند و احتمالا با نتایج دلخواه شما همراه نباشد. 

* به این نکته هم توجه داشته باشید که نتیجه حاصل از این بررسی ها برای همیشه ثابت نیست و شما می توانید امتیازی که از گوگل ادز می گیرید را کنترل کنید و برای ارتقا آن تلاش کنید.

مزایا و معایب SEM

مزایامعایب
توسعه دسترسی آنلاین نیاز به زمان زیاد برای پیاده سازی تاکتیک درست
بهبود نرخ پرشصرف هزینه به ازای هر کلیک (چه با خرید همراه شود چه کاربر صفحه را بلافاصله ترک کند)
ایجاد هویت برای برند در بازارهزینه نسبتاً زیاد
دسترسی به گزارشات دقیق و Real-time در مورد وضعیت کمپینجریمه شدن سایت به خاطر استفاده از تاکتیک های غیر اخلاقی
پرداخت هزینه فقط در صورت کلیکسطح بالای رقابت
سرعت نتیجه گیری بالابرچسب “مزاحم بودن” به خاطر پیشوند تبلیغات
هدف گیری مخاطبان خاص بر اساس زبان، لوکیشن و …اجتناب بازدیدکنندگان از کلیک روی تبلیغات
تقسیم بندی تبلیغات کسب و کار به کلمات کلیدی مختلفتوقف نمایش تبلیغات در صورت عدم پرداخت هزینه

بهترین ابزارهای استراتژی بازاریابی موتورهای جستجو

۱. HubSpot

مطمئناً که شما با هدف سرگرمی نمی خواهید بابت هر کلیک بازدیدکنندگان هزینه پرداخت کنید. هدف شما ایجاد سر نخ و کسب درآمد بیشتر است. ابزار HubSpot Ads به شما کمک می کند معیارهای ترافیک و کلیک را از یک جنبه عمیق تر بررسی کنید و نحوه تاثیر تبلیغات بر روی مخاطبان را تجزیه و تحلیل کنید.

با این کار می توانید ببینید که کدام تبلیغات واقعاً کار می کنند تا از این تبلیغات برای توسعه بخش PPC تلاش های بازاریابی خود استفاده کنید.

۲.  SEMrush

ابزار SEMrush این امکان را به شما می دهد که بر روی تحقیق کلمات کلیدی، ردیابی رتبه کلمات کلیدی، ممیزی سایت، تجزیه و تحلیل ترافیک سایت و … تمرکز کنید. این ابزار علاوه برای پیدا کردن فرصت های مناسب برای رتبه بندی کلمات به صورت ارگانیک، در زمینه SEM هم قابل استفاده است. 

شناسایی رقبا، کلمات کلیدی پیشنهادی رقبا و مسیر و هدف رقبا از مهم ترین کارهایی هستند که با SEMrush قابل انجام  هستند.

۳. Google Trends

اگر برای پیدا کردن کلمات کلیدی تبلیغات SEM خود به دنبال یک ابزار کاربردی هستید، Google Trends می تواند راه نجات شما باشد. با این ابزار می توانید عبارت های جستجو پرطرفدار را شناسایی کنید و میزان علاقه و توجه کاربران منطقه های مختلف نسبت به محصول یا سرویس خاص را اندازه گیری کنید. 

با کسب اطلاعات لازم در این زمینه می توانید تصمیمات بهتری در مورد تلاش های بازاریابی SEM خود بگیرید و بودجه خود را صرف کلمات کلیدی مفید کنید.

۴. Keywordtool.io

با ابزار Keywordtool می توانید تحقیقات کلمه کلیدی را از کانال های مختلف مثل گوگل، بینگ، یوتیوب، آمازون و … انجام دهید و هدف گذاری های بهتری برای تلاش های بازاریابی خود داشته باشید. 

همچنین، این ابزار کلمه کلیدی پایه را از شما می گیرد و انواع کلمات و عباراتی که می توانند در یک تبلیغ پولی استفاده شوند را در اختیار شما قرار می دهد. 

اگر به فکر این هستید که روند حرکت کلمات کلیدی را بررسی کنید و از کلماتی که در حال رشد هستند استفاده کنید، باز هم این ابزار می تواند شما را به هدفتان برساند.

۵. Google Ads Keyword Planner

با توجه به اینکه احتمالاً می خواهید تبلیغات خود را در گوگل نمایش دهید، خیلی منطقی است که از Google Ads Keyword Planner هم برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود استفاده کنید. با این ابزار به راحتی می توانید نحوه تغییر جستجوی کلمات کلیدی خاص در طول زمان را پیگیری کنید و بهترین آنها را انتخاب کنید.

همچنین با این ابزار می توانید قیمت پیشنهادی برای هر کلمه کلیدی را تخمین بزنید و بعد تعیین کنید که کدام کلمات کلیدی با بودجه تبلیغاتی شما سازگار هستند. 

۶. SpyFu

اگر می خواهید رقبای خود را زیر نظر بگیرید و ببینید که از چه کلمات کلیدی استفاده می کنند و کدام تست های تبلیغاتی را ترجیح می دهد، SpyFu همان ابزاری است که دنبالش هستید. فقط کافیست اسم دامنه یک کسب و کار را جستجو کنید و کلمات کلیدی که استفاده کرده است، رتبه بندی های مربوط به هر کدام از کلمات و همچنین تنوع تبلیغاتی آن را نظارت کنید. 

همچنین، با این ابزار می توانید ۱۲ سال گذشته را هدف قرار دهید و رتبه بندی پولی و سئوی خود را در طول این ۱۲ سال نظارت کنید.

۷. WordStream

با این ابزار می توانید تحقیق، اندازه گیری و بهینه سازی تبلیغات را به نحو احسن انجام دهید. ویژگی های گزارش دهی پیشرفته برای تجزیه و تحلیل داده ها و ابزارهای ایجاد تبلیغات عالی از امکانات WordStream هستند. همچنین، هشدار ها و سیستم های بررسی گردش کار این ابزار به شما کمک می کند که در مورد کمپین های SEM خود تصمیمات بهتری بگیرید.

نکات مهم و کاربردی برای پیاده سازی استراتژی SEM خوب

  • اهداف خود را مشخص کنید و به طور دائم بررسی کنید که اهداف و استراتژی های شما هم خوانی دارند یا نه.
  • کوئری های تجاری و معاملاتی را در اولویت تبلیغات خود قرار دهید.
  • عنوان، URL و شرح تبلیغات خود را طوری تنظیم کنید که کاربران با دیدن لینک تبلیغاتی شما، بلافاصله روی آن کلیک کنند.
  • عنوان را ساده و واضح بنویسید و از کلمات کلیدی به طور طبیعی و هوشمندانه استفاده کنید.
  • از URL کوتاه و معنی دار استفاده کنید.
  • توضیحات تبلیغاتی حداکثر ۹۰ کاراکتر باشد.
  • تا حد امکان از کلمات کلیدی خاص و هدفمند استفاده کنید تا ترافیک خوب را به سمت وبسایت خود هدایت کنید و بودجه شما صرف ترافیک نامرتبط نشود.
  • از کلمات کلیدی خود به صورت استراتژیک استفاده کنید تا کاربران آگهی شما را مطابق با نیازهایشان ببینند.
  • ارتباط بین رقابتی بودن کلمات کلیدی و هزینه آنها را بررسی کنید و پیشنهادات مناسبی را ارائه دهید.
  • کلمات کلیدی منفی را در آگهی تبلیغاتی درج کنید تا از نمایش لینک های خود در صفحات نتایج نامربوط جلوگیری کنید.
  • از کلمات کلیدی تکراری استفاده نکنید.
  • در نوشتن تبلیغات عجله نکنید و ساختار آگهی را طوری تنظیم کنید که کلمات کلیدی به صورت هدفمند و معنی دار ارائه شوند.
  • صفحه فرود مناسبی را برای تبلیغات انتخاب کنید تا مطابق با انتظارات کاربر باشد.
  • تبلیغات خود را تست کنید و در صورت نیاز، کلمات کلیدی را بهینه کنید تا از اتلاف بودجه جلوگیری کنید.
  • تست A/B به شما امکان می دهد که دو نوع تبلیغ اجرا کنید و ببینید که کدام یک بهتر عمل می کند. سعی کنید از این تست استفاده کنید تا هدف گیری تبلیغات به درستی انجام شود.
  • نتایج تبلیغات را در طول کل کمپین SEM بررسی کنید تا فرصت را برای بهبود استراتژی از دست ندهید.
  • آگهی های تبلیغاتی رقبای خود را بررسی کنید تا رازهای موفقیت آنها را کشف کنید. 

کلام آخر

اگر به فکر این هستید که استراتژی های بازاریابی خود را از جنبه تبلیغاتی هم توسعه دهید، SEM تاکتیکی است که باید به فکر پیاده سازی آن باشید. این استراتژی در کنار بهینه سازی محتوای وبسایت از لحاظ سئو، ایده پرداخت به ازای هر کلیک را هم وارد عمل می کند و لینک های موردنظر را به صورت تبلیغات در نتایج جستجو نشان می دهد. با این کار امکان دیده شدن وبسایت و افزایش ترافیک بالا می رود و در صورت استفاده از استراتژی های مکمل و درست می تواند شما را به نتیجه دلخواه برساند.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال، درخواست و نیاز به راهنمایی، می توانید با ثبت نظر خود، با ما وارد ارتباط شوید تا هر چه زودتر به شما پاسخ دهیم.

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) یک استراتژی پرقدرت در دنیای دیجیتال است که به شما اجازه می‌دهد تا به صورت خلاقانه و هدفمندانه در مقابل مخاطبانتان ظاهر شوید. در واقع، SEM یک راهکار سریع برای افزایش دسترسی به مخاطبان با استفاده از تبلیغات پرداخت به‌کلیک (PPC) مانند Google Ads است.

با استفاده از SEM، شما می‌توانید آگاهی کاربران را به سمت وب‌سایت یا محصولات خود هدایت کنید، زیرا تبلیغات شما در نتایج جستجو ظاهر می‌شوند. این به شما این امکان را می‌دهد که در مقام‌های برتر و نمایشی قرار گیرید و باعث افزایش ترافیک وب‌سایتتان شوید.

با SEM، شما می‌توانید تبلیغات خود را بر اساس کلمات کلیدی مشخصی تنظیم کنید که به محتوا و علایق مخاطبان مرتبط هستند. به عبارت دیگر، وقتی کاربران جستجویی انجام می‌دهند که به کلمات کلیدی شما مرتبط هستند، تبلیغات شما در نتایج جستجو ظاهر می‌شوند.

در کل، SEM یک ابزار استراتژیک برای افزایش حضور شما در دنیای آنلاین است. با تعیین هدف‌های واضح، انتخاب دقیق کلمات کلیدی، طراحی تبلیغات جذاب و پیگیری دقیق نتایج، می‌توانید بازاریابی موتورهای جستجو را به بهره‌وری بالا اجرا کنید و نتایج قابل توجهی را به دست آورید.

سوالات متداول:

بله با این تست می توانید تصمیم بگیرید که کدام انتخاب ها می توانند تلاش های بازاریابی شما را به نرخ تبدیل و کارایی مناسب برسانند.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

علاقه مند به حوزه دیجیتال مارکتینگ به خصوص (SEO - SEM)

دیدگاه های شما

2 شهریور 1402
sina

سلام ممنون بابت مقاله خوبتون من میخواستم بدونم که در کل استراتژی seo بهتره یا SEM؟

    2 شهریور 1402
    زهرا پیرجانی

    سلام دوست عزیز. اینکه کدوم استراتژی نتیجه بهتری رو برای شما به همراه داشته باشه به عوامل زیادی بستگی داره. شما باید انتخاب خودتون رو بر اساس عواملی مختلفی مثل هدف، بودجه، زمان و نوع کسب و کار انجام بدید. هر دو روش مزایا و محدودیت های خاص خودشونو دارند که باید بینید کدوم یک از اونها بیشتر می تونه با نیازهای شما سازگار باشه. در کل، اگر به دنبال جذب ترافیک ارگانیک، افزایش اعتبار به خاطر حضور در رتبه های بالای نتایج ارگانیک و دستیابی به سود دلخواه در بلندمدت هستید، seo انتخاب بهتریه ولی اگ از لحاظ بودجه مشکل ندارید و دوست دارید در کوتاه مدت، بازدیدکنندگان بیشتری رو به سمت سایت هدایت کنید و تعامل و عملکرد اونها رو ارزیابی کنید، sem یا بازاریابی موتورهای جستجو گزینه بهتری برای شماست.

2 شهریور 1402
مهدیس رضایی

ببخشید میشه بگید که فرق بین SEM و PPC چیه؟

    2 شهریور 1402
    زهرا پیرجانی

    همونطورکه از اسم sem یا بازاریابی موتورهای جستجو مشخص است، این استراتژی برای انجام تبلیغات در موتورهای جستجو استفاده میشه. در حالی که ppc یک شکل از تبلیغات آنلاین است که برای پرداخت به ازای هر کلیک استفاده میشه. پس، SEM نوعی تبلیغات PPC هست که به صاحبان وبسایت اجازه میده تبلیغات آنلاین خودشون رو در بستر موتورهای جستجو ارائه بدن و به ازای هر کلیک بازدیدکنندگان، هزینه ای را به موتورهای جستجو پرداخت کنند.

2 شهریور 1402
حامد

سلام خسته نباشید. چگونه باید شروع به پیاده سازی استراتژی بازاریابی موتورهای جستجو کنم؟

    2 شهریور 1402
    زهرا پیرجانی

    سلام ممنون دوست عزیز. اولین کاری که باید برای بازاریابی موتورهای جستجو انجام بدید اینه که هدف های خودتون رو مشخص کنید. بعد بر اساس اهدافی که دارید، مثلاً می خواید فروش محصولات را افزایش بدید یا برند خودتون رو بهتر و سریع تر گسترش بدید و ... در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید که می توانید از ابزارهایی مثل Google Keyword Planner استفاده کنید. بعد حساب گوگل ادز خودتون رو راه اندازی کنید و شروع به طراحی تبلیغات جذابی کنید که پتانسیل لازم برای جلب نظر کاربران رو داشته باشه. در کل، همیشه نتایج تبلیغات و ترافیک رو از طریق ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس تحلیل کنید تا بتونید قدم های محکم تری در این مسیر بردارید.

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید