شما برای مطالعه این مقاله فقط 9 دقیقه وقت نیاز دارید

Best-Antivirus-for-Linux

لیست ۱۰ مورد از بهترین آنتی ویروس های لینوکس

5/5 - (1 امتیاز)

در حال حاضر، امنیت لینوکس در دنیای سیستم عامل ها حرف اول را می زند و شاید جواب فعلی سوال “ آیا لینوکس به آنتی ویروس نیاز دارد؟” نه باشد ولی هیچ تضمینی برای ثابت ماندن جواب این سوال وجود ندارد. از آنجایی که احتمال هیچ چیز در این دنیا ۱۰۰ درصد نیست، امن ماندن همیشگی لینوکس در برابر انواع ویروس ها و بدافزارها هم قطعی نیست و  به همین خاطر استفاده از آنتی ویروس های لینوکس می تواند قدم مهمی در مسیر حفظ امنیت سیستم یا سرور لینوکس باشد.

با اینکه با آپدیت منظم سیستم می توانید مقاومت لینوکس را در برابر انواع حملات هکری افزایش دهید ولی استفاده از ابزارهایی مثل Bitdefender ،ClamAV و Kaspersky هم می تواند درجه این مقاومت را چند برابر سازد.

انواع تهدیدات سایبری برای لینوکس

موارد زیر از رایج ترین شرایطی هستند که می توانند باعث درگیر شدن سیستم لینوکس شما شوند:

  • حمله باج افزار ها به تصاویر ماشین مجازی
  • بدافزار Cryptojacking
  • دانلود ریپازیتوری از منبع ناشناس و مخرب
  • حمله بدافزارهای XorDDoS ،Mirai و Mozi به سیستم اینترنت اشیا
  • حمله به لینوکس از طریق WSL
  • دسترسی به فایل سیستم ویندوز از طریق لینوکس
  • و استفاده از نرم افزاری که در ابتدا برای ویندوز توسعه یافته است.

در کل سعی کنید مزایای استفاده از آنتی ویروس های لینوکس مثل مقاومت سیستم در برابر انواع حملات بدافزارها، به حداقل رساندن سرقت هویت و فیشینگ، اطلاع از وبسایت ها و url های مخرب و … را فدای شعار ” لینوکس همیشه و در هر شرایطی امن است و امن خواهد ماند.” نکنید.

واقعیت این است که سطح امنیت لینوکس در برابر انواع حملات جدیدی که روز به روز در حالت قدرتمند شدن هستند، غیرقابل پیش بینی است.

بهترین آنتی ویروس های لینوکس

چند نکته قبل از شروع:

* اکثر آنتی ویروس ها نسخه رایگان و پولی دارند که نسخه رایگان می تواند از عهده برآورده کردن الزامات اصلی بربیاید ولی اگر امنیت قابل اعتماد و جامعی می خواهید، باید هزینه کنید.

* آنتی ویروس های رایگان اغلب حاوی پاپ اپ های تبلیغاتی هستند که می توانند اذیت کننده باشند.

* سعی کنید قابلیت اسکن نسخه رایگان را تست کنید و بعد اگر عملکرد آن راضی بودید، نسبت به خرید نسخه پولی اقدام کنید.

۱. Bitdefender – پولی

همانطورکه Bitdefender یکی از بهترین آنتی ویروس های ویندوز بود، در از بین بردن ویروس ها و بدافزارهای لینوکس هم جزو بهترین ها است.Bitdefender در لیست بهترین آنتی ویروس های لینوکس

این آنتی ویروس امکانات فوق العاده ای مثل اسکن بلادرنگ ویروس ها بر اساس هوش مصنوعی، مدیریت فایروال و سندباکس برنامه ها، اعمال فیلتر برای وبسایت ها و کنترل ایمیل ها را برای اکثر توزیع های لینوکس مثل اوبونتو، CentOS، فدورا، دبیان، OpenSUSE و اوراکل ارائه می دهد.

Bitdefender یک رابط کاربرپسند و ساده در اختیار شما قرار می دهد که با استفاده از آن به راحتی می توانید از عهده تنظیم تمام قابلیت های آن بریایید و از آن برای افزایش امنیت لینوکس خود بهره ببرید. 

خوبی نسخه لینوکس Bitdefender این است که می توانید از رابط خط فرمان برای اجرای طیف وسیعی از دستورات مثل اسکن، دیدن فایل های مشکوک و مسدود شده، رویدادهای امنیتی و … استفاده کنید.

ارائه ضمانت بازگشت پول در عرض ۳۰ روز و نسخه آزمایشی رایگان از مزیت پلن های پولی Bitdefender هستند که با آنها می توانید اطمینان خاطر بیشتری برای خرید Bitdefender داشته باشید.

۲. ClamAV – رایگان

ClamAV یک برنامه ضد ویروس رایگان و همه کاره است که برای شناسایی تروجان ها، ویروس ها، بدافزارها و سایر تهدیدات مخرب استفاده می شود.ClamAV در لیست بهترین آنتی ویروس های لینوکس

این برنامه کار خود را براساس الگوها و امضاهای بدافزارها انجام می دهد و هر فایلی که با این الگوها مطابقت داشته باشد را شناسایی و برطرف می کند. این الگوها و امضاها به طور مرتب آپدیت می شوند تا ClamAV با تهدیدات جدید همگام شوند و در شناسایی آنها به مشکل نخورد.

ClamAV در تمام توزیع های لینوکس قابل نصب و اجرا است و قابلیت های اسکن بدافزار، اسکن ایمیل، اسکن real-time یا on-access را به طور رایگان در اختیار کاربران قرار می دهد.

تنها نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که این ابزار مبتنی بر خط فرمان است و فقط یک CLI در اختیار شما قرار می دهد که برای اجرای اسکن و اعمال تغییر در تنظیمات پاکسازی ویروس ها باید از دستورات مخصوص استفاده کنید.

اگر می خواهید از رابط گرافیکی این آنتی ویروس استفاده کنید، باید برنامه ClamTk را نصب کنید. 

در حالت کلی، ClamAV برای محافظت از سرورها یا شبکه های بزرگتر مناسب نیست ولی اگر به دنبال یک آنتی ویروس رایگان برای سیستم لینوکس خود هستید، ClamAV گزینه مناسبی برای شماست.

۳. Kaspersky – پولی

Kaspersky هم یکی از بهترین آنتی ویروس های لینوکس است که به خاطر عملکرد عالی خود در اسکن بدافزارها، محافظت از سیستم به صورت real-time و مدیریت فایروال، به جایگاه خوبی در رقابت بین آنتی ویروس ها دست پیدا کرده است.آنتی ویروس Kaspersky

این ابزار با ۲۶ توزیع لینوکس از جمله اوبونتو، دبیان، CentOS، لینوکس مینت و … سازگار است و به راحتی می توانید پلن موردنظر خود را خریداری کرده و رابط گرافیکی مربوط به آن را راه اندازی کنید تا امنیت سیستم شما در برابر انواع ویروس ها و بدافزارها تضمین شود.

ضمانت بازگشت پول ۳۰ روزه و نسخه آزمایشی رایگان ۳۰ روزه هم از ویژگی های پلن های این ابزار هستند که می توانند باعث قوت قلب شما شوند.

۴. ChkrootKit – رایگان

ChkrootKit یک اسکنر امنیتی رایگان و متن باز است و همانطورکه از اسم آن هم مشخص است، برای شناسایی روت کیت ها استفاده می شوند.آنتی ویروس ChkrootKit

 روت کیت، نوعی بدافزار است که برای ارائه دسترسی های غیرمجاز به هکرها طراحی شده اند و کار خود را به صورت کاملاً مخفیانه انجام می دهد که همین ویژگی باعث خطرناک شدن آن شده است.

خوشبختانه ChkrootKit توانایی خود را در تشخیص و رفع انواع روت کیت ها اثبات کرده است و با اقداماتی مثل اسکن فایل سیستم، اسکن فرآیندهای در حال اجرا و اسکن اتصالات شبکه به سیستم شما کمک می کند که از این آلودگی های مخفیانه در امان بماند.

ChkrootKit برای اکثر توزیع های لینوکس قابل نصب و اجرا است و کافیست آن را به طور منظم (هفته ای یک یا دو بار) اجرا کنید تا بر اساس پایگاه داده آپدیت شده خود از امضاهای روت کیت وارد عمل شود و تمام تهدیدات قدیمی و جدید را شناسایی کند.

۵. Sophos – پولی

Sophos یک آنتی ویروس عالی برای سرورهای لینوکس است و چون برای شناسایی و رفع ویروس ها از تکنیک های پیچیده و پایگاه داده جامع استفاده می کند، ویروسی نیست که توسط این ابزار شناسایی نشود.آنتی ویروس Sophos

کلیک کنید  آموزش نصب PHP 8 در توزیع های سیستم عامل لینوکس

این ابزار از اکثر توزیع های محبوب لینوکس مثل اوبونتو، دبیان، CentOS ،opensuse  و … پشتیبانی می کند و با اجرای تغییرات و سفارشی سازی قابلیت های آن می توانید عملکرد آن را متناسب با توزیع خود تنظیم کنید.

اسکن بدافزارها به صورت real time، مدیریت فایروال، امکان برنامه ریزی برای اسکن، اسکن به صورت On-demand از قابلیت های اصلی این ابزار هستند که اگر خواستید می توانید ۳۰ روز به صورت رایگان از آن استفاده کنید و بعد در مورد خرید پلن پولی موردنظر خود تصمیم بگیرید.

فقط این را فراموش نکنید که این ابزار، پیچیدگی های خاص خود را دارد و با اینکه هم رابط گرافیکی و رابط خط فرمان ارائه می دهد ولی نداشتن تخصص در کار کردن با آن می تواند پروسه از بین بردن ویروس و بدافزار را برای شما سخت کند. 

۶. F-PROT – رایگان

F-PROT یک برنامه ضد ویروس رایگان است که یک موتور اسکن قدرتمند برای دستگاه خانگی / شخصی ارائه می دهد و با استفاده از آن می توانید از سیستم خود در برابر انواع مختلف بدافزارها مثل ویروس ها، کرم ها، تروجان ها و … محافظت کنید.آنتی ویروس F-PROT

اسکن برنامه ریزی شده و real-time، پشتیبانی از دو نسخه ۳۲ و ۶۴ بیتی، اسکن درایورهای شبکه، دایرکتوری ها و فایل های خاص، حفاظت از وب و ایمیل  و برخوداری از یک فایروال شخصی از جمله قابلیت های این ابزار هستند که محافظت از سیستم لینوکس را برای شما راحت تر می سازند.

خوشبختانه این ابزار هم مثل سایر آنتی ویروس های لینوکس از توزیع های مختلف لینوکس مثل ،Ubuntu Debian، Fedora و CentOS پشتیبانی می کند و بعد از نصب آن می توانید کارهای مربوط به اسکن سیستم را با استفاده از رابط گرافیکی یا رابط خط فرمان آن جلو ببرید.

۷. ESET – پولی

ESET Node32 یکی از شناخته شده ترین آنتی ویروس های ویندوز است که نسخه لینوکس آن هم در دسترس کاربران دسکتاپ لینوکس قرار دارد.آنتی ویروس eset

رابط گرافیکی ساده و سبک وزن ESET آماده ارائه امکاناتی مثل اسکن بلادرنگ، اسکن برنامه ریزی شده، مدیریت ریموت دستگاه و … است و با استفاده از آن می توانید دید و کنترل کاملی در وضعیت شبکه خود داشته باشید.

قیمت پلن های این ابزار بر اساس ویژگی ها و محدودیت های آن لحاظ شده است که می توانید بر اساس نیاز خود، پلن ایده آل را سفارش دهید ولی این نکته را مدنظر قرار دهید که ESET از کاربران خانگی پشتیبانی نمی کند و گزینه مناسبی برای سرورها نیست.

۸. Comodo – رایگان

 آنتی ویروس Comodo یک ابزار ضد ویروس و فیلتر ایمیل است که قابلیت های ارزشمندی مثل اسکن ویروس ها، سیستم ضد اسپم و … را به صورت رایگان در اختیار کاربران لینوکس قرار می دهد.comodo از بهترین آنتی ویروس های لینوکس

این ابزار پروسه نصب و اجرای راحتی دارد و در عین رایگان بودن، عاری از هر گونه آلارم و تبلیغات اذیت کننده است.

زمان بندی اسکن، اسکن On-Access، نمایش رویدادها، فیلتر کردن ایمیل ها، بهره مندی از یک فایروال قدرتمند و فناوری سندباکس خودکار از جمله ویژگی های این ابزار فوق العاده هستند که می تواند امنیت دلخواه شما را فراهم کنند.

اما عیب مهم Comodo است پشتیبانی از Comodo به پایان رسیده است و آپدیت نبودن پایگاه داده آن می تواند مانع شناسایی آلودگی های جدید شود که در این صورت، ریسک آلوده شدن سیستم شما بالا می رود.

۹. Trend Micro – پولی

برنامه Trend Micro یکی از آنتی ویروس های درجه یک برای لینوکس است که به بهترین شکل ممکن از سرور های وب و فایل سرورها محافظت می کند. آنتی ویروس trend micro

قابلیت اسکن بلادرنگ، درخواستی و برنامه ریزی شده، مدیریت پروسه اسکن، ارزیابی تهدیدات، آپدیت خودکار پایگاه داده تشخیص بدافزار و … این امکان را به ادمین های سیستم می دهند که آلودگی ها را بدون هیچگونه تاثیر منفی در عملکرد سیستم خنثی کنند.

این ابزار برای توزیع های معروف لینوکس مثل اوبونتو، دبیان، centos، اوراکل، فدورا و راکی لینوکس در دسترس است و به خاطر انعطاف و قابلیت توسعه ای که دارد برای تمام کسب و کارها – از کوچک گرفته تا بزرگ – مناسب است.

۱۰. Rootkit Hunter – رایگان

Rootkit Hunter هم یکی از سرسخت ترین آنتی ویروس های لینوکس مبتنی بر خط فرمان است که عملکرد فوق العاده ای در شناسایی و رفع انواع بدافزارها دارد.انتی ویروس Rootkit-Hunter برای لینوکس

این برنامه ابتدا به دنبال روت کیت های شناخته شده بر اساس پایگاه داده می گردد و بعد از آن، فایل ها سیستمی را تجزیه تحلیل می کند تا رفتارهای غیرعادی را شناسایی کند.

در حالت کلی، این ابزار اسکن امضاهای شناخته شده از روت کیت ها، فایل های مشکوک و ناهنجاری های موجود در پیکربندی سیستم را به صورت رایگان انجام می دهد تا از سیستم شما در برابر انواع آلودگی ها محافظت کند.

نحوه انتخاب بهترین آنتی ویروس برای لینوکس

موقع انتخاب یک آنتی ویروس مناسب برای لینوکس باید فاکتورهای زیادی را مدنظر قرار دهید که موارد زیر از مهم ترین آنها هستند:

  • عملکرد مناسب در شناسایی انواع بدافزارها
  • اسکن به صورت بلادرنگ
  • امکانات کافی
  • پشتیبانی از اکثر توزیع های لینوکس
  • عدم تاثیر منفی در سرعت و عملکرد سیستم لینوکس
  • استفاده راحت
  • بهره مندی از رابط خط فرمان/رابط گرافیگی (بر حسب ترجیح شما)
  • هزینه مقرون به صرفه
  • فیلتر نبودن برای کاربران ایرانی

شاید فاکتورهای دیگری را هم مدنظر داشته باشید که انتخاب را برای شما راحت تر می کند. ولی به این نکته توجه داشته باشید که قرار نیست آنتی ویروسی که برای شخص x بهترین است برای شما هم بهترین باشد.

این شما هستید که باید تمام نیازها و ترجیحات خود را در نظر بگیرید و بهترینِ خود را انتخاب کنید.

به عنوان مثال avast یک زمانی جزو بهترین آنتی ویروس های لینوکس بود ولی بعداً به خاطر جمع آوری داده ها و فروش داده های کاربری به شرکت تابعه با چالش های بزرگی مواجه شد.

ولی اگر بخواهیم یک مرور کلی داشته باشیم:

بهترین آنتی ویروس های پولی

  • Bitdefender
  • Kaspersky
  • Sophos

بهترین آنتی ویروس های رایگان

  • ClamAV
  • Chkrootkit
  • Rootkit Hunter
  • F-Prot

آنتی ویروس های فیلتر شده برای ایران

  • Avast 
  • Bitdefender

حالا اگر آنتی ویروس لینوکس مناسب خود را انتخاب کرده اید ولی به خاطر مشکلاتی مثل فیلتر یا … در استفاده از آن دچار مشکل شده اید، می توانید راهکارهای زیر را امتحان کنید:

  • از سرور مجازی لینوکس با آی پی خارجی استفاده کنید.
  • آنتی ویروس موردنظر را از نمایندگی آن خریداری کنید.
  • از آنتی ویروس های ایرانی مثل پادویش استفاده کنید.

سخن آخر

اینکه لینوکس همیشه از هر گونه ویروس و بدافزار مصون است، صرفاً یک شایعه است و اگر می خواهید امنیت سیستم یا سرور لینوکس خود را در برابر انواع بدافزارها حفظ کنید، وقت آن است آنتی ویروس موردنظر خود را از لیست بالا پیدا کرده و شروع به استفاده از آن کنید.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من زهرا پیرجانی دانشجوی رشته نرم افزار هستم. علاقه ای که به یادگیری مطالب جدید دارم باعث شد که انگیزم برای فعالیت در حوزه تولیدمحتوا بیشتر شود. تمام تلاشم این است که با درک کامل موضوع، محتوایی ساده و کامل تهیه کنم که برای همه علاقمندان مفید و کاربردی باشد. یادگیری مطالب جدید و آموزش اونها به بقیه، بهترین کاری هست که می توانم برای رشد خودم و همچنین کمک به رشد علاقمندان به مباحث مورنظر انجام بدم.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید