شما برای مطالعه این مقاله فقط 13 دقیقه وقت نیاز دارید

what-is-mail-server

ایمیل سرور چیست؟ معرفی انواع Mail Server و نحوه عملکرد آن

4.7/5 - (3 امتیاز)

پشت هر ایمیلی که دریافت یا ارسال می کنید، یک ایمیل سرور پنهان است که اگر نباشد دیگری خبری از ارتباطات آنلاین از طریق ایمیل نیست.

ایمیل سرور وظیفه مدیریت و هدایت ایمیل را بر عهده دارد و ساختار آن به گونه ای است که بخش مربوط به دریافت  ایمیل از فرستنده و تحویل آن به گیرنده به صورت جدا هستند و با هم همکاری می کنند.

وقتی با یک کلیک در عرض چند ثانیه می توانید ایمیلی را از یک نقطه زمین به نقطه دیگر ارسال کنید و خبری از نحوه برقراری این ارتباط ندارید، باید بگوییم که همه چیز حول “ ایمیل سرور” می چرخد.

این سرور دارای انواع مختلفی است که هر کدام بر اساس ویژگی هی خاص خود به خوبی از عهده هدایت ایمیل ها از طریق اینترنت برمی آیند. شاید هدف استفاده از ایمیل سرور برای شما واضح باشد ولی دیگر وقت آن رسیده است که نگاه جزئی تری به این سرور داشته باشید.

آیا آماده اید که با نحوه کار ایمیل سرور و اینکه Mail Server چیست آشنا شوید؟ مطمئناً که آماده اید. پس بیایید شروع کنیم:

ایمیل سرور چیست؟ایمیل سرور چیست

ایمیل سرور معادل کامپیوتری “اداره پست” است و مسئولیت دریافت ایمیل ها از فرستنده ها و پردازش و تحویل آن ها به گیرنده ها را بر عهده دارد. در واقع، هر ایمیلی که ارسال می شود از یک سری Mail Server عبور می کند تا بالاخره به گیرنده برسد و خوشبختانه همه این کارها در یک چشم به هم زدن انجام می شوند و این را مدیون قدرت ایمیل سرورها هستیم.

البته جا دارد به این نکته هم اشاره کنیم که میل سرورها با کلاینت هایی مثل GMAIL که در طول روز بارها باز و بسته می کنید، یکی نیستند. سرورهای ایمیل در قسمت پشت صحنه انجام وظیفه می کنند و پیام ها را از طریق کلاینت ها ارسال/دریافت می کنند.

اجازه دهید با یک مثال جلو برویم:

تصور کنید سحر می خواهد یک نامه برای ثمین بفرستد. سحر اطلاعات و آدرس ثمین را به عنوان گیرنده روی پاکت نامه می نویسد و آن را در صندوق پستی می گذارد. کارمند پست این نامه را از صندوق برمی دارد. و آن را به اداره پست تحویل می دهد. کارمندان اداره پست آن را پردازش و مرتب می کنند تا به مکان درست بفرستند.

در نهایت، یک کارمند پست دیگر این نامه را در صندوق پستی ثمین می گذارد و تا زمانی که ثمین نامه را برنداشته است، نامه در صندوق می ماند.

این مثال، معادل قدیمی سیستم ایمیل است که امروزه زیاد با آن سروکار داریم و صندوق پست نقش کلاینت سرور و کارمند و اداره پست هم نقش ایمیل سرور را برعهده دارد.

پس تا الان متوجه شدیم که ایمیل سرورها ستون فقرات زیرساخت و بخش سخت افزاری یا ابری سیستم ایمیل هستند و کلاینت ها هم بخش نرم افزاری سیستم ایمیل هستند و با ارائه یک رابط کاربرپسند، دسترسی به ایمیل ها را برای کاربران راحت تر می کنند.

یک ایمیل سرور علاوه بر قابلیت اطمینان، امنیت را هم برای شما تضمین می کند. به این صورت که ایمیل ها با استفاده از یک سری پروتکل های خاص کنترل می شود و رمزگذاری پروسه انتقال ایمیل، باعث می شود که هیچ کس نتواند به صندوق ورودی ایمیل شخصی شما دسترسی پیدا کند.

با اینکه ایمیل سرورهای متن باز زیادی وجود دارند که بر حسب نیاز خود می توانید از آنها استفاده کنید ولی اگر سازمان شما با ایمیل های حساس تری سروکار دارد و دوست دارید ایمیل سرور مخصوص خودتان را داشته باشید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به صفحه خرید سرور مجازی ما مراجعه کنید و متناسب با بودجه و نیاز خود یک سرور مجازی فوق العاده سفارش دهید و بعد پروسه راه اندازی آن را شروع کنید.

البته این را هم بگوییم که اکثر سازمان ها برای راه اندازی یک ایمیل سرور امن و قابل اعتماد، سرور مجازی ویندوز را ترجیح می دهند و دلایل زیادی برای این کار دارند که رابط کاربرپسند تر و محیط آشناتر آن یکی از مهم ترین آنهاست.

ایمیل سرور چگونه کار می کند؟نحوه کار ایمیل سرور

قبل از اینکه به بررسی نحوه کار ایمیل بپردازیم، بهتر است دو ایمیل سروری که در این پروسه انجام وظیفه می کنند را معرفی کنیم:

ایمیل سرور خروجی (MTA): این ایمیل سرور، ایمیل را از کلاینت فرستنده دریافت می کند و آن را به ایمیل سرور ورودی (MDA) منتقل می کند. در کل، این سرور مسئول بازیابی ایمیل ها است.

ایمیل سرور ورودی (MDA): این ایمیل سرور هم ایمیل ها را از ایمیل سرور خروجی دریافت می کند. وظیفه اصلی این ایمیل سرور، ذخیره و تحویل پیام ها به کلاینت گیرنده است.

هر دوی این ایمیل ها برای انجام وظایف خود از پروتکل هایی استفاده می کنند که نحوه پردازش، نحوه انتقال و تحویل ایمیل ها را مشخص می کند.

با اینکه بعداً انواع ایمیل سرور ها و پروتکل ها را به طور مفصل بررسی می کنیم ولی بهتر است در این جا به این نکته اشاره کنیم که اکثراً MTA ها برای بررسی بسته ایمیل فرستنده و تعیین مقصد از پروتکل SMTP استفاده می کنند و به همین دلیل به آنها SMTP Server هم گفته می شود. MDA ها هم برای پردازش و تحویل پیام به گیرنده از پروتکل IMAP یا POP3 کمک می گیرند و اکثراً میل سرور های ورودی هم با اسم این پروتکل ها شناخته می شوند.

مراحل ارسال ایمیل از گیرنده به فرستنده

  1. کلیک روی دکمه “Send”

وقتی با استفاده از کلاینت موردنظر مثلاً Gmail، پیام خود را نوشتید و آدرس ایمیل گیرنده را هم وارد کردید، نوبت این است که روی Send کلیک کنید تا ایمیل سرورها وارد عمل شوند.

  1. ارسال ایمیل به سرور SMTP

بعد، کلاینت فرستنده به سرور SMTP فرستنده متصل می شود. اینجاست که سرور SMTP آدرس ایمیل گیرنده، متن پیام و پیوست ها را شناسایی و پردازش می کند.

سرور SMTP برای شناسایی مقصد نیاز به آدرس IP دارد، به همین دلیل از DNS استفاده می کند چون DNS مسئول تبدیل نام دامنه به IP (یا برعکس) است.

نام دامنه همان آدرسی است که بعد از @ وارد می شود. مثلاَ اگر آدرس ایمیل شما [email protected] است، دامنه سرور این ایمیل gmail.com است و قرار است ایمیل را به یک حساب gmail دیگر بفرستید، سرور این دو ایمیل یکی است و در این صورت پروسه ارسال ساده تر خواهد بود چون پیام ایمیل مستقیماً به سرور POP3 یا IMAP همان ایمیل سرور هدایت می شود.

ولی اگر نام دامنه ایمیل گیرنده با فرستنده متفاوت باشد، مثلاً یکی gmail و دیگری outlook باشد، سرور SMTP نیاز به مسیریابی دارد و اینجاست که DNS وارد عمل می شود. بعد از شناسایی آدرس IP گیرنده، پیام ایمیل آنقدر از بین سرورهای SMTP مختلف عبور می کنند تا اینکه به سمت سرور SMTP گیرنده هدایت شود.

سپس سرور SMTP گیرنده پیام دریافتی را اسکن می کند و بعد از شناسایی دامنه و نام کاربری، پیام را به سرور POP3 یا IMAP ارسال می کند.

تصویر زیر، این پروسه را به طور واضح نشان می دهد:عملکرد ایمیل سرور

  1. اتصال کلاینت به سرور POP3 یا IMAP

بعد از اینکه پروسه تشخیص دامنه و نام کاربری طی شد، سرور POP3 یا IMAP ایمیل سرور گیرنده وارد عمل می شود. این سرور، پیام را بررسی می کند و بعد از اقداماتی مثل فیلتر هرزنامه، آنها در حساب ایمیل نگهداری می کند.

صف ایمیل های دریافتی تا زمانی در این سرور نگهداری می شود که کلاینت گیرنده به سرور POP3 یا IMAP متصل شود. البته، جا دارد به این نکته هم اشاره کنیم که POP3 بعد از ارائه ایمیل ها به کلاینت، هیچ کپی دیگری از آن نگهداری نمی کند و همین باعث می شود که نتوانید با استفاده از دستگاه دیگر به آنها دسترسی پیدا کنید.

ولی IMAP محکم کاری می کند و یک کپی از ایمیل ها را روی سرور نگه می دارد تا هر زمان که خواستید با دستگاه دلخواه خود به حساب ایمیل خود وصل شوید و تمام ایمیل های خود را ببینید.

انواع ایمیل سرورانواع Mail server

انواع مختلفی از سرورهای ایمیل وجود دارد که هر کدام ویژگی های مخصوص خود را دارند و بر حسب این ویژگی ها در زمینه های متنوعی مورد استفاده قرار می گیرند:

ایمیل سرور اینترنتی

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، دو نوع ایمیل سرور داریم که در طول پروسه دریافت و تحویل ایمیل ها وارد عمل می شوند. این ایمیل سرورها با نوع پروتکلی که استفاده می کنند، شناخته می شوند و از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرور SMTP

این سرور برای ارسال ایمیل از پروتکل SMTP استفاده می کند و ایمیل ها را از کلاینت فرستنده دریافت می کند و به سمت سرور SMTP گیرنده هدایت می کند.

البته، نباید نقش SMTP را در پردازش ایمیل هم نادیده بگیریم. با این که سرور SMTP روی دستگاهی نصب نیست ولی سر موقع و به خوبی از عهده ترجمه پیام به یک رشته کد و تایید درستی آن برمی آید و در صورت تشخیص هر گونه خطا در آدرس یا محتوا، ایمیل را به فرستنده بر می گرداند و به اون اطلاع می دهد که ارسال ایمیل با خطا مواجه شده است.

سرور IMAP

این سرور مخصوص دریافت ایمیل است و توسط کلاینت های گیرنده های ایمیل برای بازیابی پیام ها استفاده می شود.

البته، IMAP این امکان را به کاربران می دهد که تمام ایمیل ها را بدون نیاز به دانلود و قبل از انتقال به دستگاه های خود، ببینند و در صورت نیاز آن را سازماندهی یا حذف کنند.

یکی از ویژگی های مهم دیگر سرور IMAP این است که یک کپی از پیام ها در سرور نگهداری می شود و همین باعث می شود که کاربران بتوانند هر زمان با هر دستگاهی که خواستند، ایمیل های خود را چک کنند.

سرور POP3

این سرور هم مثل IMAP برای تحویل ایمیل ها استفاده می شود و مخفف Post Office Protocol است که عدد 3 هم ورژن آن را نشان می دهد.

POP3 لیست ایمیل ها را نگه داری می کند و بعد از اینکه که یک دستگاه ایمیل ها را دانلود کرد، همه آنها را حذف می کند تا فضای لازم برای دریافت پیام های جدید باز شود. مطمئناً الان شما هم متوجه شدید که Gmail که پیام “حافظه ناکافی” را می دهد، از این پروتکل استفاده نمی کند.

کلیک کنید  آی پی من چیست؟ پیدا کردن ip در ویندوز، لینوکس، مک و گوشی

وب میل سرور

مب میل سرور این امکان را به کاربران می دهد که هر جا که هستند، با باز کردن مرورگر خود بتوانند به ایمیل های خود دسترسی پیدا کنند و Gmail و yahoo از برجسته ترین آنها هستند.

ایمیل سرور شرکتی

سازمان های زیادی وجود دارند که برای مدیریت ارتباطات خود با کارمندان از ایمیل های شرکتی استفاده می کنند. با اینکه Gmail هم راهکار خوبی برای این ارتباطات است ولی وقتی بحث امنیت و ارسال پیوست های بزرگ و ارتباطات مکرر بین کارکنان و مشتریان است، بهتر است ایمیل سرور مخصوص خودتان را داشته باشید تا سرعت و کیفیت ارتباطات خود را بالا ببرید.

ایمیل سرور خصوصی

اگر دغدغه های زیادی در مورد حریم خصوصی و امنیت ایمیل های خود داردید و دوست دارید با استفاده از امکانات اضافی مثل اسکن خودکار هرزنامه ها، الگوریتم های یادگیری ماشین و …، سیستم ایمیل خود را شخصی سازی کنید، بهترین ایده این است که از یک ایمیل سرور خصوصی استفاده کنید و تمام کنترل ها را به دست بگیرید.

مقایسه میل سرور داخلی و ابری

Mail server ها متناسب با هزینه و کاربرد خود می توانند به صورت فیزیکی یا ابری باشند.

سرورهایی های که به صورت فیزیکی در داخل محل کار یا هر جای دیگر قرار دارند، نیاز به مدیریت و نگهداری کارکنان دارند. در حالی که سرورهای ابری مجازی هستند و با استفاده از محاسبات ابری میزبانی می شود. این بستگی به سطح مهارت، بودجه و نیازهای کسب و کاری شما دارد که کدام ایمیل سرور را انتخاب کنید.

در حالت کلی، پروسه نصب، راه اندازی و مدیریت ایمیل سرورهای داخلی نیاز به هزینه اولیه بیشری دارد و مقیاس پذیری آن به مراتب از سرورهای ابری کمتر است. از طرف دیگر، حفظ امنیت و پایداری سرور داخلی تا حد زیادی به توجه و مهارت کارکنان سازمان بستگی دارد.

سرورهای ابری مثل Amazon SES هم عملکرد مشابهی با سرورهای داخلی دارند منتها با این تفاوت که داده ها در یک فضای ابری ذخیره می شوند و ارائه آنها توسط یک بخش جداگانه انجام می شود.

معمولاً استفاده از این سرورها نیاز به پرداخت هزینه ماهانه دارد و میزان مبلغ پرداختی هم به روش قیمت گذاری ارائه دهنده بستگی دارد. این سرورها به جای محدود شدن به فضای فیزیکی از منابع بیشتری استفاده می کنند و همین ویژگی باعث افزایش مقیاس پذیری آنها می شود. پروسه مدیریت و حفظ امنیت هم توسط ارائه دهنده انجام می شود و این مورد کمی هم که شده از مسئولیت های کارکنان سازمان کم می کند.

اما سازمان هایی که زیاد با کاربران در ارتباط هستند و با اقداماتی مثل تنظیم ایمیل سرور در کنترل پنل پلسک قصد دارند در بازاریابی ایمیلی کسب و کار خود هم عملکرد قدرتمندی داشته باشند، مطمئناً به امنیت بیشتری نیاز دارند.

اگر شما هم اینگونه فکر می کنید، پس باید به فکر راهکارهای امنیتی بیشتر باشید:

مزایای استفاده از ایمیل سرور

حالا که ایمیل سرور و انواع آن آشنا شدید، جا دارد به مزایای استفاده از سرور ایمیل هم اشاره کنیم تا در صورت نیاز به این مزایا، بتوانید هر چه زودتر نسبت به راه اندازی ایمیل سرور خود اقدام کنید:

شخصی سازی جریان ایمیل

همه شرکت ها و صنایع نیازمندی های مشابهی ندارند و این که محدودیت ارسال ایمیل ها یا فیلترهای هرزنامه را مطابق با ظرفیت و نیازهای خود تعیین کنید، حق شماست. با داشتن ایمیل سرور خود می توانید ایمیل های خود را بر اساس نیازهای سازمان یا شرکت خود سفارشی سازی کنید و قالب بندی ها، امضاها، قوانین ارسال و دریافت و … متناسب با اهداف و برنامه ریزی های خود طرح کنید.

به عنوان مثال اگر می خواهید فیلترهای اسپم خود را طوری تنظیم کنید که بعضی از کشورها را کلا مسدود کنید و ایمیلی از آنها دریافت نکنید یا الگوی خاصی مشخص کنید که ایمیل ها مطابق با آنها الگو پذیرفته شوند، با راه اندازی و استفاده از ایمیل سرور ممکن خواهد بود.

کنترل و مدیریت بهتر ایمیل ها

با راه اندازی ایمیل سرور، تمام کارهای مربوط به مدیریت و کنترل ایمیل ها بر عهده شما خواهد بود و همین کنترل باعث می شود که سیاست های امنیتی، ذخیره سازی، پشتیبان گیری و … را متناسب با نیازهای خود تنظیم کنید.

مخصوصاْ که اگر صاحب شرکت و سازمانی هستید که حفظ حریم خصوصی و ارتباطات همکاران و شرکا بسیار مهم است و شما باید به فکر راه اندازی تدابیر امنیتی، پشتیبانی و مدیریت ایمیل های مهم و کاهش وابستگی به سرویس های خارجی باشید.

قابلیت انعطاف پذیری

اگر می خواهید اپلیکیشن ها و افزونه های مختلفی را به بخش ایمیل ها اضافه کنید و از این طریق، عملکرد خود در هندل کردن ایمیل را تقویت کنید، باید به فکر استفاده از ایمیل سرور باشید.

همچنین کنترل دسترسی ها، مدیریت کاربران، انتخاب فناوری و سخت افزار مناسب برای ترکیب بهتر ابزارها و منابع با سیستم ایمیل و … همگی به بهبود انعطاف پذیری و هماهنگی با نیازهای سازمانی کمک می کنند.

و مهم تر از همه اینکه با راه اندازی ایمیل سرور، امنیت کافی را برای اطلاعات شرکت و مشتریان خود فراهم می کنید. با اینکه سرورهای ایمیل بزرگ روش های خاصی برای محافظت از داده ها دارند ولی باز اگر می خواهید مطمئن شوید که اطلاعات محرمانه شما به دست افراد نادرست نمی افتد، می توانید خودتان این مسئولیت این کار را بر عهده بگیرید و داده های خود در سطح امنیتی کافی نگهداری کنید.

خرید ایمیل سرور

با این اوصاف اگر تصمیم گرفته اید که سرور ایمیل خود را راه اندازی کنید، اول باید به فکر خرید یک سرور مناسب باشید که اگر می خواهید در هزینه ها صرفه جویی کنید، خرید سرور مجازی را در اولویت قرار دهید.

برای اینکه یک خرید مطمئن داشته باشید، باید طبق مراحل زیر جلو ببرید:

تعیین نیازها

برای یک انتخاب ایده آل، اول باید نیازهای سازمان و پروژه خود را شناسایی کنید. تعداد کاربران، حجم ایمیل ها، امنیت، قابلیت انعطاف پذیری و قابلیت های فنی از مهم ترین مواردی هستند که باید در نظر بگیرید.

قدرت پردازشی لازم برای هندل کردن درخواست کاربران، فضای ذخیره سازی لازم برای نگهداری ایمیل ها، قابلیت های امنیتی مثل رمزنگاری و محدودیت دسترسی، انعطاف پذیری لازم برای هماهنگی با ابزارها و نرم افزارهای دیگر سازمان، پهنای باند ویژگی هایی هستند که بعد از بررسی نیازها کشف می شوند.

انتخاب نوع سرور

بعد از اینکه ویژگی های موردنیاز شرکت خود را شناسایی کردید، باید در مورد مجازی، فیزیکی یا ابری بودن سرور ایمیل تصمیم بگیرید. با این که هر کدام از این سرورها مزایا و معایب خاص خود را دارند:

سرور فیزیکی

مزایا

  • کنترل کامل منابع سخت افزاری و نرم افزاری
  • کنترل کامل برای تعیین تنظیمات امنیتی
  • قابلیت ارتقا و افزایش منابع

معایب

  • هزینه بالا
  • نیاز به فضای ذخیره سازی فیزیکی
  • مشکلات مربوط به تغییر سرور و انتقال داده ها

سرور مجازی

مزایا 

  • افزایش بهره وری و بهینه سازی منابع
  • هزینه پایین نسبت به سرور فیزیکی
  • انعطاف پذیری بالا در زمینه اغزایش کاهش منابع بر اساس نیازها

معایب

  • وابستگی امنیتی و فنی به میزبان

سرویس ابری

مزایا

  • پرداخت به اندازه میزان استفاده از منابع
  • قابلیت ارتقا
  • دسترسی به منابع جهانی

معایب

  • وابستگی به ارتباط اینترنتی
  • نگرانی هایی در زمینه امنیت

با این اوصاف، اگر می خواهید هزینه کمتری پرداخت کنید و از بابت امنیت و عملکرد هم خیالتان راحت باشد، می توانید با یک ارائه دهنده سرور مجازی قابل اعتماد همکاری کنید و از مزایای خرید سرور مجازی برای ساخت ایمیل بهره مند شوید.

مقایسه کیفیت و قیمت پلن ها

تمام سرورها چه فیزیکی و چه مجازی به پلن های مختلف تقسیم می شوند که این پلن ها بر اساس قدرت سخت افزاری و تنظیمات و ویژگی ها دارای قیمت های مختلفی هستند.

موقع تصمیم گیری در مورد پلن، حتما باید نیازمندی ها و بودجه خود را بررسی کنید و پلنی را انتخاب کنید که با همه اینها هم خوانی داشته باشد.

بعد از اینکه یک خرید ایمیل سرور موفق رقم زدید، وقت آن است که پروسه راه اندازی و پیکربندی آن را تحت پشتیبانی شخص یا گروه مجرب جلو ببرید تا در استفاده از ایمیل سرور به مشکل خاصی برنخورید.

روش های افزایش امنیت ایمیل سرورافزایش امنیت ایمیل سرور

یک ایمیل سرور امن مثل یک ایمیل سرور معمولی کار می کند، با این تفاوت که برای حفاظت از ایمیل های شما از پروتکل های پیشرفته تری استفاده می کند. پس اگر امنیت بیشتری می خواهید، حتماً امکانات امنیتی زیر را مدنظر قرار دهید:

  •  از پروتکل هایی مثل TLS و E2EE استفاده کنید تا ایمیل سرور انتقال داده ها را با اتصالات رمزگذاری شده انجام دهد.
  • پروتکل های مثل SPF می توانند میزان اعتبار و درستی سرورهای فرستنده و گیرنده را تایید کنند.
  • اقدامات ضد فیشینگ از حملات فیشینگ جلوگیری می کنند و تاثیر حملات و هک ها را کمتر می کنند.
  • لوکیشن ایمیل سرور هم نقش مهمی در میزان امنیت و حفاظت از ایمیل های ارسال/دریافتی دارد.
  • تنظیمات و اطلاعات پیش فرض ورود به ایمیل سرورد را تغییر دهید.
  • به فکر تنظیم استاندارد MTA-STS باشید چون این استاندارد صحت و درستی ایمیل ها را تایید می کند.
  • نصب و فعال سازی گواهی SSL در سرور را فراموش نکنید.
  • برای سرویس های ایمیل ورودی و خروجی از پورت های امن استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از جعل دامنه از پروتکل DMARC استفاده کنید.
  • نرم افزار و سخت افزار سرور ایمیل خود را به روز نگه دارید.
  • از فایروال های سرور خود برای نظارت ترافیک ورودی/خروجی استفاده کنید.
  • در ارائه مجوز دسترسی کارکنان به ایمیل سرور، حساسیت به خرج دهید.
  • موقع استفاده از SSH از روش های احراز هویت بدون رمز مثل کلید رمزگذاری خصوصی استفاده کنید.

مطمئن باشید که اگر موقع خرید سرور مجازی هوشمندانه عمل کنید و راهکارهای امنیتی بالا را هم لحاظ کنید، امنیت ایمیل سرور شما به حدی خواهد بود که بازاریابی ایمیلی شما را به خاطر هک و حمله دچار اختلال نکند.

کلام آخر

ایمیل سرور نقش ستون فقرات تمام ارتباطات ایمیلی در سرار اینترنت را بر عهده دارد و هر پیامی که در طول روز ارسال می کنید، به لطف عملکرد درست ایمیل سرورها است که به دست مخاطب شما می رسد. برای اینکه ایمیل سرور خود را برای بازاریابی ایمیلی آماده کنید باید به فکر راهکارهای امنیتی پیشرفته تری باشید چون در صورت هر گونه هک و نشت اطلاعاتی ممکن در یک لحظه تمام اعتبار خود را از دست بدهید.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال، درخواست و نیاز به راهنمایی، می توانید با ثبت نظر خود، با ما وارد ارتباط شوید تا هر چه زودتر به شما پاسخ دهیم.

سوالات متداول:

این پروتکل با بخش دریافت ایمیل از فرستنده و بازیابی و هدایت آن به سمت گیرنده سروکار دارد و ایمیل سروری که از این پروتکل استفاده می کند، تحت عنوان SMTP Server شناخته می شود.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من زهرا پیرجانی دانشجوی رشته نرم افزار هستم. علاقه ای که به یادگیری مطالب جدید دارم باعث شد که انگیزم برای فعالیت در حوزه تولیدمحتوا بیشتر شود. تمام تلاشم این است که با درک کامل موضوع، محتوایی ساده و کامل تهیه کنم که برای همه علاقمندان مفید و کاربردی باشد. یادگیری مطالب جدید و آموزش اونها به بقیه، بهترین کاری هست که می توانم برای رشد خودم و همچنین کمک به رشد علاقمندان به مباحث مورنظر انجام بدم.

دیدگاه های شما

19 مرداد 1402
شهرام

سلام وقتتون بخیر. میخواستم بدونم که منظور از سرور ورودی ایمیل چیست؟

    19 مرداد 1402
    زهرا پیرجانی

    سلام ممنون.سرور ورودی ایمیل بخشی از سیستم ارسال و دریافت ایمیل است که وظیفه دریافت ایمیل ها از سرور ارسالی یا خروجی مبدا و ارائه آنها به کلاینت کاربر مقصد رو بر عهده داره که این پروسه رو هم به کمک پروتکل های POP3 یا IMAP انجام میده و در بخش بررسی نحوه کار ایمیل سرور، این موارد رو به طور مفصل بررسی کردیم.

19 مرداد 1402
ثمین

ببخشید میشه یکم ساده تر توضیح بدید که سرور ایمیل چیست؟

    19 مرداد 1402
    زهرا پیرجانی

    سلام دوست عزیز بله حتما. سرور ایمیل وظیفه دریافت، ذخیره و ارسال ایمیل ها را بر عهده داره. وقتی یک ایمیل ارسال می کنید، این ایمیل ابتدا به سرور ایمیل خروجی شما می رود بعد سرور خروجی سا همان ارسالی آن را به سرور ورودی ایمیل ارسال می کند. سرور ورودی ایمیل موجود در مقصد، این ایمیل را ذخیره می کند تا توسط کلاینت برای کاربر قابل مشاهده باشد.

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید