شما برای مطالعه این مقاله فقط 8 دقیقه وقت نیاز دارید

panda google
دسته بندی : آموزش سئو

معرفی الگوریتم گوگل پاندا

5/5 - (1 امتیاز)

اگر کنجکاو هستید که با طرز کار الگوریتم گوگل پاندا آشنا شوید و از این طریق، استراتژی های سئو و پروسه تولید محتوا را به صورت هوشمندانه تر و درست تر پیاده سازی کنید، در جای درستی قرار دارید.

الگوریتم گوگل پاندا بیشتر روی محتوای سایت ها تمرکز می کند و برای بسیاری از سئو کارها که سعی دارند با استفاده از تاکتیک های سئو کلاه سیاه به رتبه های بالاتری برسند، مشکلات بزرگی ایجاد می کند. عدالتی که با این الگوریتم اجرا می شود، در کنار سایت های ارزشمند است و هر سایتی که محتوای مناسب و باکیفیتی را در اختیار کاربران قرار می دهد و رضایت آنها را نیز جلب می کند، پاداش خود (رسیدن به رتبه های بالاتر) را خواهد گرفت.

الگوریتم گوگل پاندا چیست؟

همه ما با جستجوی یک کلمه یا عبارت کلیدی، دوست داریم که به محتوای مورد نظر خود دسترسی پیدا کنیم و هر چه سریعتر جواب سوال خود را پیدا کنیم یا از محصول یا سرویس مورد نظر خود بهره مند شویم.

هدف گوگل از راه اندازی این الگوریتم، فیلتر کردن سایت هایی است که از لحاظ محتوا، عملکرد ضعیفی دارند. در واقع، الگوریتم گوگل پاندا شروعی برای بررسی های کنترل کیفیت است و محتوای نامناسب و وب اسپم ها را از صفحات نتایج جستجو حذف می کند. با این کار، فرصت برای درخشش سایت های باکیفیت فراهم می شود و آن ها نیز از این فرصت برای رسیدن به بالاترین رتبه ها استفاده می کنند.

مخصوصاً سایت هایی که سعی دارند با روش مزرعه محتوا (content farm)، هزارن محتوای بی کیفیت تولید کنند و از این طریق، ترافیک سایت خود را بالا ببرند، بیشتر از سایر سایت ها با مشکلات ایجاد شده توسط الگوریتم Google panda دست و پنجه نرم می کنند. با پیاده سازی الگوریتم گوگل پاندا، نگرانی های گوگل در مورد ارائه محتوای بی کیفیت به کاربران برطرف شد.

الگوریتم گوگل پاندا از همان اوایل دوره راه اندازی، به یکی از سیگنال های اصلی گوگل تبدیل شده است و به همین خاطر، توسعه دهندگان گوگل در تلاش هستند که با بروزرسانی های مداوم، ارزیابی محتوای سایت ها را به طور دقیق تر انجام دهند و هر سایت را به رتبه شایسته خود برسانند.

هدف الگوریتم گوگل پاندا

هدف الگوریتم Google panda

این الگوریتم بیشتر روی کیفیت محتوا تمرکز می کند و به عنوان یک فیلتر محتوایی وب سایت ها عمل می کند. وبسایتی که بعد از این فیلتر، به خاطر محتوای مناسب، نمره خوبی می گیرد، به عنوان پاداش به رتبه های برتر صعود می کند. وبسایت هایی که محتوای بی کیفیتی ارائه می دهند، به خاطر کسب نمره کم از این الگوریتم با کاهش ارزش روبرو می شوند. منظور از کاهش ارزش، سقوط و دیده نشدن برای کاربران است.

پس اهداف اصلی الگوریتم گوگل پاندا عبارت اند از:

کاهش رتبه سایت هایی که:

  • محتوای بی کیفیتی دارند.
  • به عنوان منبع غیرقابل اعتماد شناخته شده اند.
  • زیاد مفید نیستند.
  • تعداد تبلیغات نسبت به طول محتوای اصلی، بیشتر باشد.
  • محتوای آنها با کلمه کلیدی مورد جستجو نامرتبط است.

افزایش رتبه سایت هایی که:

  • محتوای باکیفیتی ارائه می دهند.
  • محتوای آنها حاوی اطلاعات (مثل، گزارشات، تصاویر و تحلیل ها) اصل و خاص هستند.
  • در کل، مشکلاتی که سایت های بی کیفیت دارند را نداشته باشند.

الگوریتم گوگل پاندا در پروسه فیلتر URL های وبسایت ها به چه مسائلی توجه می کند؟

محتوای نامرتبط با کلمه کلیدی

صفحات بر اساس عبارت کلیدی در SERP ها ظاهر می شوند، اگر محتوای صفحه ارتباطی با کلمه کلیدی نداشته باشد یا فقط در چند جمله کوتاه از آن عبارت استفاده کند، صفحه موردنظر در دسته صفحات با محتوای ضعیف قرار می گیرد. معمولاً این نوع صفحات، تجربه کاربری بدی را به همراه دارند.

محتوای ضعیف

صفحاتی که از ارزش محتوایی کمی برخوردار هستند و اطلاعات درست و عمیقی در اختیار کاربران قرار نمی دهند، با فیلتر الگوریتم Google panda روبرو خواهند شد. اگر بتوانید موضوعات متنوع اما مرتبط با هدف کلی سایت پوشش دهید، می توانید در تولید محتوای غنی و با ارزش عملکرد بهتری داشته باشید.

قابل اعتماد بودن سایت

وبسایت ها باید از هر لحاظ قابل اعتماد باشند. به عنوان مثال فرض کنید که یک وبسایت به ازای انجام یک بازی، وعده کد تخفیف یا پول نقد را داده است. با این حال، بعد از انجام بازی، شرایط سخت تری را برای عملی کردن وعده خود در نظر می گیرد و در آخر نیز منصرف می شود. این گونه کارها باعث ناامیدی و سستی کاربران می شود؛ بنابراین، اگر می خواهید از تاثیر منفی الگوریتم گوگل پاندا در امان بمانید باید طوری عمل کنید که کاربر به شما اعتماد داشته باشد و به عنوان مثال، حتی نسبت به ارائه اطلاعات کارت اعتباری خود نیز احساس راحتی داشته باشد.

مزرعه محتوا

وبسایت هایی که حجم زیادی از محتوای بی کیفیت را در اختیار کاربران قرار می دهند، بالاخره، دیر یا زود با تاثیر منفی الگوریتم گوگل پاندا مواجه خواهند شد.

محتوای تولید شده توسط نرم افزار

محتوایی که به کمک ماشین تولید می شوند، در عین کوتاه بودن، پر از اشتباهات املایی و گرامری هستند و اطلاعات معتبری در اختیار کاربران قرار نمی دهند. وبسایت ها با استفاده از این نوع کپی برداری ها که توسط نرم افزارها انجام می شود، فقط قصد ارائه صفحاتی را دارند که پر از کلمات کلیدی هستند ولی کیفیت پایینی دارند.

بالا بودن میزان تبلیغات نسبت به طول محتوا

الگوریتم گوگل پاندا به میزان تبلیغات صفحات نیز توجه می کند، چون صفحاتی که غرق در تبلیغات هستند و محتوای اصلی کمتری دارند، تجربه کاربری را به خطر می اندازند؛ اما توجه داشته باشید که لینک های affiliate و تبلیغات مستقیماً مورد هدف قرار نمی گیرند اما صفحاتی که از این روش ها به درستی استفاده نمی کنند، در ارائه محتوای جذاب و منحصر به فرد شکست می خورند و همین باعث می شود با الگوریتم پاندا به چالش کشیده شوند.

کلیک کنید  بک لینک در سئو؛ افزایش رتبه با سرمایه کلان

الگوریتم گوگل پاندا چگونه کار می کند؟

نحوه کار الگویتم گوگل پاندا

کار اصلی الگوریتم پاندا، رتبه بندی صفحات بر اساس کیفیت محتوا است و گوگل از سال 2011 از این فاکتور برای مرتب سازی صفحات جستجو استفاده می کند. معیارهای طبقه بندی که این الگوریتم استفاده می کند، چیزی فراتر از تفکر انسانی است.

Amit Singhal، یکی از مدیران گوگل، 23 سوال را ارائه داد که الگوریتم گوگل پاندا طبقه بندی و رتبه بندی را بر اساس آنها انجام می دهد. در ادامه این سوالات را به عنوان معیارهای الگوریتم گوگل پاندا در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

  • آیا به اطلاعات ارائه شده در این مقاله می شود اعتماد کرد؟
  • آیا این مقاله توسط یک متخصص یا نویسنده با تجربه نوشته شده است؟
  • آیا وب سایت دارای مقالات تکراری و اضافی است؟
  • آیا با اطمینان کامل می توان هرگونه پرداختی را در این سایت انجام داد؟
  • آیا مقالات این سایت به خوبی نوشته شده اند؟ از لحاظ املایی و گرامری دارای خطا هستند؟
  • آیا این مقالات، نیازهای کاربران را پوشش می دهند یا هدف، فقط به دست آوردن رتبه بالا در SERP ها است؟
  • آیا مقاله اطلاعات یا محتوای منحصربفردی را ارائه می دهد؟
  • آیا ارزش یا کیفیت محتوای صفحه در مقایسه با سایر SERP ها بالا است؟

همچنین، جواب سوالات زیر نیز معیاری برای الگوریتم گوگل پاندا محسوب می شوند:

  • کیفیت محتوا چند بار مورد بررسی قرار گرفته است؟
  • آیا مقاله، موضوع را از جنبه های مختلف بیان می کند یا دارای توصیف ذهنی و شخصی است؟
  • آیا محتوای مقاله با موضوع یا عبارت کلیدی ارتباط دارد؟
  • آیا محتوای مورد نظر در بین چند سایت توزیع شده است و حالت تکراری دارد؟
  • آیا ساختار مقاله (تعداد تصویر، طول جملات، طول پاراگراف ها و …) به درستی تنظیم شده است؟
  • اگر موضوع مقاله در مورد مسائل پزشکی است، آیا می توان به اطلاعات ارائه شده در آن اعتماد کرد؟
  • آیا کاربران، این وبسایت را به عنوان یک منبع معتبر معرفی می کنند؟
  • آیا این مقاله جامع است؟
  • اطلاعات ارائه شده در مقاله عمیق است یا سطحی؟
  • آیا کاربران این وب سایت و مقالات آن را توصیه می کنند؟
  • آیا تعداد تبلیغات این مقاله بیش از حد زیاد است و در مسیر دستیابی به محتوای اصلی اختلال ایجاد می می کند؟
  • آیا می توان این مقاله را به راحتی در یک مجله، دایره المعارف یا کتاب منتشر کرد؟
  • آیا طول مقالات خیلی کوتاه است و حاوی اطلاعات کامل نیست؟
  • آیا صفحات با دقت طراحی شده اند؟
  • آیا کاربران هنگام بازدید از یک صفحه در وب سایت از مسائلی مثل، کندی سایت، ریسپانسیو نبودن و … شکایت می کنند؟

الگوریتم گوگل پاندا طی بروزرسانی های انجام شده، در تلاش است که از یادگیری ماشین استفاده کند تا حدس بزند کاربران، کیفیت محتوا را چگونه ارزیابی می کنند. در کل، اگر به عنوان یک متخصص سئو سعی دارید که نحوه کار این الگوریتم را رمزگشایی کنید بهتر است روی کیفیت محتوا تمرکز کنید چون درک انتظارات الگوریتم پاندا روز به روز سخت تر می شود.

راهکارهایی برای جلوگیری از تاثیر منفی الگوریتم گوگل پاندا

تاثیرات منفی الگوریتم پاندا

با این که درک انتظارات الگوریتم گوگل پاندا کار سختی است اما برای جلوگیری از تاثیرات منفی آن، بهتر است به راه درست خود ادامه دهید. بهترین راه بهبود پایداری و کیفیت سئو این است که به ارائه محتوای منحصر بفرد و باکیفیت ادامه دهید و در طول مسیر، روحیه خود را نبازید. در کل، بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • اصلا از روش مزرعه محتوا صرف نظر کنید.
  • محتوای سایت را به طور دائم بررسی کنید تا از لحاظ کیفیت، مفید بودن، مرتبط بودن با عبارت کلیدی، قابل اعتماد بودن و اعتبار، کمبودی نداشته باشد.
  • نسبت طول محتوا به تعداد تبلیغات یا لینک های وابسته را بررسی کنید و طوری نباشد که محتوای اصلی، لا به لای آنها گم شود.
  • اطمینان حاصل کنید که محتوای صفحه مورد نظر مطابق با درخواست کاربر است و با استفاده از آن می تواند به اطلاعات، محصول یا سرویس موردنظر خود دست پیدا کند.
  • محتوای تکراری را از مقالات وبسایت خود حذف کنید.

در کل، وبسایت هایی که همیشه تلاش می کنند محتوای با کیفیت و منحصر به فردی تولید کنند، از الگوریتم گوگل پاندا زیاد نمی ترسند؛ اما اگر در زمینه محتوا دچار کمبود هستید، هر لحظه ممکن است توسط این الگوریتم موردحمله قرار بگیرید و به رتبه های پایین تر سقوط کنید. بهترین امید برای دوری از تاثیر منفی الگوریتم پاندا این است که مقالات و محتوای باکیفیتی را در وبسایت خود قرار دهید و از این طریق، به یک مرجع معتبر و قابل اعتماد در حوزه خود تبدیل شوید.

کلام آخر

الگوریتم گوگل پاندا با تمرکز روی کیفیت محتوای وب سایتها در تلاش است که مرتبط ترین و بهترین مقالات را در رتبه های برتر SERP ها قرار دهد تا از این طریق، کاربران با رضایت بیشتری به خواسته های خود برسند. در این بین، وبسایت هایی که با ارائه محتوای زیاد و بی کیفیت، تبلیغات زیاد و … در تلاش هستند به رتبه های بالاتر برسند، به مشکل بر می خورند و تا زمانی که سبک خود را تغییر ندهند، توسط این الگوریتم به چالش کشیده خواهند شد.

اگر در کنار محتوای با کیفیت، دوست دارید مقالات شما با سرعت بیشتری در اختیار کاربران قرار بگیرید و کندی سایت باعث منصرف شدن آنها از خواندن مقالات و یا بهره مندی از محصولات یا خدمات شما نشود، توصیه می کنیم که از یک سرور مجازی پرسرعت استفاده کنید چون می دانیم که هر چقدر محتوای بیشتری در وبسایت بارگذاری شود، تعداد بازدید و ورود کاربر افزایش پیدا می کند و سرعت وبسایت افت پیدا می کند.

استفاده از سرور مجازی باعث خواهد شد که از لحاظ، سرعت، قدرت پردازش و عملکرد فنی سایت، زیاد به مشکل برنخورید و بیشتر روی ارائه محتوای با کیفیت تمرکز کنید. شرکت آسام سرور در تلاش است که با ارائه انواع سرورهای مجازی پرقدرت در کنار شما عزیزان باشد تا به محدودیت های خود پایان بدهید و در مسیر موفقیت های بزرگتر قدم بردارید. برای مشاهده جزئیات مربوط به پلن های شرکت آسام سرور، می توانید به صفحه خرید سرور مجازی مراجعه کنید.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال، درخواست و نیاز به راهنمایی، می توانید با ثبت نظر خود، با ما وارد ارتباط شوید تا هر چه زودتر به شما پاسخ دهیم.

سوالات متداول:

با این که برخی از منابع، تکراری بودن محتوا را نیز یک سیگنال منفی برای این الگوریتم در نظر می گیرند، اما طبق گفته جان مولر، بررسی محتوای تکراری مستقل از وظایف گوگل پاندا است. با این که ارائه اطلاعات منحصر به فرد یک معیار مهم الگوریتم پاندا برای بالا بردن جایگاه صفحه مورد نظر است اما محتوای تکراری، یک عامل رتبه بندی منفی در این الگوریتم نیست.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

علاقه مند به حوزه دیجیتال مارکتینگ به خصوص (SEO - SEM)

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید