شما برای مطالعه این مقاله فقط 10 دقیقه وقت نیاز دارید

rank-brain-algorithm
دسته بندی : آموزش سئو

معرفی الگوریتم رنک برین گوگل

4.1/5 - (8 امتیاز)

الگوریتم رنک برین یکی از الگوریتم های گوگل است که مانند بروز رسانی های دیگر گوگل، در هاله ای از ابهام قرار دارد. در سال 2015  (1394 شمسی) بود که اولین بار این الگوریتم معرفی شد (احتمالا شما هم در حال محاسبه سن الگوریتم رنک برین هستید، اما سن تنها یک عدد است، بحث های مهم تر در پیش است!). این الگوریتم پس از معرفی شدن توانست خیلی زود پیشرفت کند و به یکی از ضروری ترین الگوریتم های گوگل تبدیل شود و سومین فاکتور رتبه بندی (بعد از محتوا و بک لینک) معرفی شود.

رنک برین بر پایه یادگیری ماشین است که سعی می کند با تحلیل رفتار کاربران، بهترین و مرتبط ترین نتایج را نشان دهد.

پس اگر شما هم دوست دارید تا با عملکرد این الگوریتم آشنا شوید و بدانید که چگونه سایت خودتان را برای این الگوریتم بهینه سازی کنید، این مقاله برای شماست؛ تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا به صورت کامل در این باره صحبت کنیم.

سفری به ماقبل تاریخ رنک برین؛ الگوریتم رنک برین چگونه خلق شد؟

اجازه دهید پیش از آن که به توضیح این الگوریتم بپردازیم، داستانی در مورد فلسفه خلق این الگوریتم برایتان تعریف کنیم؛ پس سوار ماشین زمان می شویم و به حدود 10 سال پیش می رویم. احتمالا شما هم به خاطر دارید که در آن زمان فضای اینترنت یک آشفته بازار بود و سایت های اسپم مختلفی وجود داشتند که اقدام به خرید و فروش لینک می کردند و سئو یک بازی ناجوانمردانه محسوب می شد.

در سال 2011 ورق برگشت و همه چیز تغییر کرد! گوگل متوجه شد که آنچه اهمیت دارد، کیفیت و مرتبط بودن نتایج است. انقلاب سئو کلاه سفید آغاز شد و جریمه کردن و کاهش دادن رتبه سایت های اسپم به کمک الگوریتم های پاندا و پنگوئن شروع شد (اگر نمی دانید داستان سئو کلاه سفید از چه قرار است، سری به مقاله سئو کلاه سفید چیست ما بزنید). کم کم سایت های با کیفیت در جایگاه های برتر گوگل جای گرفتند و شروع دوره بهبود ارتباط گوگل با کاربران آغاز شد.

در آن زمان، گوگل برای آن که بتواند هدف جستجوی کاربران را شناسایی کند، کلمات را جداگانه تحلیل می‌کرد که این کار همیشه موثر واقع نمی شد و ما گاهی شاهد پیامی از گوگل می شدیم که چنین نتیجه ای وجود ندارد و باید دوباره با کیورد های جدید امتحان کنید. در سال 2013 که الگوریتم مرغ مگس خوار بروزرسانی شد، پیشرفت زیادی در جستجوی معنایی ایجاد شد که ترکیب کلمات کلیدی و معنای آن ها را در نظر می گرفت و نتایج را به کاربران نشان می داد.

اما در این میان یک نقص وجود داشت و آن این بود که این الگوریتم به بلوغ کامل نرسیده بود و هنوز در نشان دادن نتایج مرتبط، خام و بی تجربه بود و سبب می شد که 15 درصد از جستجو ها برای گوگل جدید و نا آشنا باشند.

تا این جا را داشته باشید تا برسیم به سال 2015، ماه اکتبر؛ همان زمانی که رنک برین خلق شد. رنک برین به کمک الگوریتم های قبلی آمد و هدفش پردازش کردن جستجوهای ناآشنا و پیش بینی کردن بهترین نتیجه بود.

الگوریتم رتبه بندی گوگل یا رنک برین چیست و چه کار می کند؟

RankBrain یک گام دیگر برای شبیه سازی کردن هرچه بیشتر یادگیری ماشین به مغز انسان است. گوگل نام رنک برین را برای سیستم یادگیری ماشین خودش انتخاب کرده است که از آن برای پردازش کردن جستجوهای تازه استفاده می کند و تلاش می کند تا آن ها را به نحوی به جستجوهای قبلی مرتبط کند و بتواند نتایج مرتبط تری را در اختیار کاربران قرار دهد.

بگذارید با یک مثال به درک قضیه کمک کنیم: تصور کنید که شما به دنبال کتابی در زمینه فلسفه اگزیستانسیالیسم هستید و به کتابفروشی شهرتان مراجعه کرده اید و از فروشنده می خواهید تا کتاب مناسب شما را به شما معرفی کند. اگر از قبل مشتری آن کتابفروشی باشید، فروشنده احتمالا کتاب هایی که خریداری کرده اید را در خاطرش باشد و بداند که چه کتاب هایی را با چه ترجمه ای دوست دارید و سطح شما در زمینه فلسفه اگزیستانسیالیسم در چه حد است. پس شروع می کند درخواست شما را با خرید های قبلیتان تطبیق می دهد و خریدهای دیگر مشتریان را نیز بررسی می کند و در نهایت چند تا کتاب های مناسب شما را معرفی می کند که می توانید یک کتاب بخرید یا چندین کتاب را با خود به کتابخانه‌تان ببرید؛ درست مانند کاری که گوگل انجام می دهد.

Greg Corrado که دانشمند تحقیقاتی ارشد در گوگل است، در مورد رنک برین گفته است که: رنک برین از هوش مصنوعی استفاده می کند تا بتواند زبان نوشتاری را در موجودیت های ریاضی که بُردار نام دارند، جایگذاری کند تا سیستم بتواند آن ها را درک کند. اگر رنک برین با کلمه جدیدی مواجه شود، ماشین شروع می کند به حدس زدن کلمات با معنای مشابه تا بتواند نتیجه را بر اساس آن فیلتر کند و این کار سبب می شود تا رسیدگی به سوالات جستجویی که تازه هستند، بهتر انجام شود.

الگوریتم رنک برین گوگل

رنک برین چگونه در سئو تاثیر می گذارد؟

زمانی که گوگل آپدیت جدیدی ارائه می دهد یا الگوریتمی را ایجاد می کند، هدفش سایت ها نیستند، بلکه هدف کاربر است؛ یعنی تمام این کار ها را انجام می دهد تا بتوانید بهترین و مرتبط ترین نتیجه را به کار نشان دهد و در همین راستا، بین سایت ها رقابت ایجاد می شود که بهترین و مناسب ترین سایت کدام است که قرار است به کاربر نشان داده شود.

برگردیم به مثال کتاب‌فروشی. زمانی که شما درخواست کتابی با مشخصاتی که دنبالش هستید به فروشنده می دهید، بین چندین کتابی که در آن زمینه نوشته شده اند، رقابت تنگاتنگی ایجاد می شود و همه کتاب های منتظر در کتابفروشی دوست دارند که به شما معرفی شوند و شما آن ها را انتخاب کنید تا بتوانند خانه جدیدشان را پیدا کنند، اما متاسفانه بیشتر از چند کتاب، همسو با جستجوی شما نیستند. به همین دلیل بیشتر نویسندگان دوست دارند کتابی بنویسند که مورد پسند بیشتر افراد قرار بگیرد تا بتوانند توسط افراد بیشتری خوانده شوند.

در سایت ها هم داستان به همین شکل است. فاکتورهایی وجود دارد که اگر رعایت کنید، می توانید بیشتر دیده شوید و اگر رعایت نکنید، ممکن است سال‌ها در انتظار دیده شدن و کسب رتبه های بالای گوگل بمانید. از آن جایی که رنک برین سومین عامل رتبه بندی در گوگل است، اگر شما بتوانید در جهت جریان این الگوریتم شنا کنید، خیلی سریع می توانید رتبه های خوب را کسب کنید. به عبارت دیگر باید سایتتان را برای این الگوریتم بهینه کنید. در ادامه روش های بهینه سازی سایت برای الگوریتم رنک برین را توضیح می دهیم:

چگونه سایتمان را برای الگوریتم رنک برین بهینه سازی کنیم؟

روش هایی که در زیر بیان می کنیم، می تواند به شما در بهینه سازی برای الگوریتم رنک برین کمک کند؛ پس به دقت مطالعه کنید.

رضایت کاربران را جلب کنید

آنچه الگوریتم رنک برین بر روی آن تمرکز کرده است، رفتار کاربران است و مدام رفتار کاربران را ارزیابی می کند تا بداند که کاربران به دنبال چه چیزی هستند و دوست دارند چه نتیجه ای را مشاهده کنند. زمانی که افراد به شیوه های مختلف رضایت خودشان را از سایت نشان می دهند، گوگل آن سایت را خوب ارزیابی می کند و به تعداد افراد بیشتری نشان می دهد. مثلا در یک کتابفروشی، کتاب های پر فروشی و محبوبی وجود دارند که اگر کسی به دنبال کتابی بود، به او معرفی کنند.

کلیک کنید  الگوریتم چیست؟ انواع الگوریتم و کاربرد آن ها

چه عواملی می توانند رضایت کاربران را جلب کنند؟

  • سرعت سایت
  • ریسپانسیو بودن سایت
  • استفاده صحیح از کلمات کلیدی
  • محتوای مفید و با کیفیت
  • ایجاد تجربه کاربری مثبت
  • استفاده کردن از تگ متا و دیسکرپشن مناسب و محرک
  • میزان نرخ کلیک توسط کاربر
  • مدتی که کاربر در سایت شما می ماند

رنک برین چگونه نرخ کلیک یا CTR را بررسی می کند؟

نرخ کلیک به معنای این است که چند درصد از کاربران در زمان جستجو، بر روی سایت شما کلیک می کنند. نسبت میزان کلیک کاربران به تعداد مشاهده در نتایج همان نرخ کلیک است که یک عدد بین 0 تا 100 است (که البته کمتر سایتی به عدد 100 می رسد). اما این عدد چه ربطی به الگوریتم رنک برین دارد؟

تصور کنید که سایتی رتبه 4 را در نتایج جستجو کسب کرده است، زمانی که کاربران بیشتر از سایت های دیگر بر روی این نتیجه کلیک می کنند، رنک برین این رفتار کاربران را تحلیل می کند و رتبه این سایت را ارتقا می دهد.

Dwell Time یا مدت زمان حضور کاربران در سایت

یکی از فاکتورهایی که رنک برین در نظر می گیرد، مدت زمان حضور کاربران در صفحه شماست. البته تنها مدت زمان حضور کاربرانی سنجیده می شود که به صورت مستقیم از صفحه نتایج گوگل وارد سایت شما شده اند. در این بررسی نوع مرورگر، آی پی شخصی، اطلاعات اکانت ایمیل و … مورد بررسی الگوریتم قرار می گیرد و تعداد کاربرانی که به سایت شما ارجاع داده شده اند، مشخص می شود.

برای آن که بتوانید مدت زمان حضور کاربران در سایتتان را افزایش دهید، استفاده از آیتم هایی مانند محتوای خوب و جذاب، ویدیو، پادکست ها و استفاده از عکس ها می تواند به شما کمک کند.

الگوریتم رنک برین گوگل

عوامل رضایت مندی کاربر پس از وارد شدن به سایت از نظر گوگل

  • استفاده کردن از سیستم امتیاز دهی
  • کامنت گذاشتن
  • به اشتراک گذاری محتوای سایت در سوشال ها
  • آنالیز و بررسی لینک ها و انکرتکست ها

کدام دسته از سرچ ها تحت تاثیر الگوریتم رنک برین قرار می گیرند؟

در سال 2015 و زمانی که رنک برین برای اولین بار منتشر شد، تنها بر روی 15 درصد از جستجوهای صورت گرفته در گوگل اعمال شد و یک سال بعد در سال 2016، گوگل نتایج شگفت آوری را نشان می داد که سبب شد اعتماد به سیستم یادگیری ماشین بیشتر شود.

البته نکته ای که در این میان وجود دارد، این است که رنک برین تمام جستجو ها را پردازش نمی کند و بیشتر جستجوهایی را پردازش می کند که برای گوگل تازه هستند و در این صورت این الگوریتم وارد عمل می شود.

سیستم یادگیری ماشین و هوش مصنوعی به چه معناست؟

برای آن که درک بهتری از رنک برین داشته باشید، نیاز است که تا حدودی با مفهوم یادگیری ماشین و هوش مصنوعی آشنا باشید؛ از آن جایی که این دو مفهوم بسیار نزدیک به هم هستند، در بیشتر اوقات با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند.

زمانی که در مورد هوش مصنوعی صحبت می کنیم، در مورد یک مفهوم گسترده از ماشین ها صحبت می کنیم که می توانند کارهایی را انجام دهند که نیاز به هوش انسان دارد؛ مثلا درک تصویری، تشخیص گفتار محاوره ای، تصمیم گیری و ترجمه کردن بین زبان ها؛ به عبارت دیگر هوش انسان شبیه سازی می شود؛ اما زمانی که داریم در مورد یادگیری ماشین صحبت می کنیم، داریم در مورد یک برنامه کاربردی از هوش مصنوعی صحبت می کنیم که توانایی یادگیری به تنهایی و بدون برنامه ریزی را دارد. درست مانند رنک برین! رنک برین هم بر اساس تجربیات قبلی که دارد، یاد می گیرد و دانسته های خودش را توسعه می دهد و روز به روز بهتر از دیروز عمل می کند.

تطبیق عصبی چیست؟

در بهار سال 2018 پس از آن که دنی سالیوان اعلام کرد گوگل شروع به استفاده از تطابق عصبی کرده است، کلمه تطبیق عصبی به یکی از داغ ترین موضوعات بحث تبدیل شد. دنی سالیوان مفهوم تطابق عصبی را اینگونه توصیف کرده است:

«تطبیق عصبی یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی است که گوگل در سال 2018 استفاده از آن را عمدتاً برای درک چگونگی ارتباط کلمات با مفاهیم آغاز کرد. که یک سیستم فراتر از فهم کلمات مترادف است. مترادف ها کلماتی هستند که ارتباط معنایی نزدیکی با یکدیگر دارند.»

اگر بخواهیم به صورت خلاصه این واژه را توصیف کنیم، باید بگوییم تطبیق عصبی سیستمی است که به گوگل کمک می کند تا بتواند به خوبی مفهوم کلمات را متوجه شود تا مرتبط ترین نتایج را نشان دهد.

آیا رنک برین با تطبیق عصبی تفاوت دارد؟

درست است رنک برین و سیستم تطابق عصبی هر دو برپایه هوش مصنوعی هستند، اما تفاوت هایی هم با یکدیگر دارند. اگر بخواهیم به صورت خلاصه به تفاوت این دو اشاره کنیم، باید بگوییم که رنک برین به گوگل کمک می کند تا بتواند صفحات را بهتر به مفاهیم ارتباط دهد و تطبیق عصبی نیز به گوگل کمک می کند تا بتواند کلمات را بهتر به جستجو ها مرتبط کند.

الگوریتم رنک برین گوگل

آیا می توان رنک برین را بخشی از الگوریتم مرغ مگس خوار به حساب آورد؟

مرغ مگس خوار یک الگوریتم کلی برای جستجوی گوگل است که از بخش های مختلفی که هریک وظیفه خاصی را بر عهده دارند، تشکیل شده است.

RankBrain همچنین تحت عنوان مرغ مگس خوار عمل می کند و مسئولیت جستجوهای تازه را بر عهده دارد (مانند یک الگوریتم اصلی، همه جستجوها را مدیریت نمی کند). RankBrain به الگوریتم مرغ مگس خوار کمک می کند تا نتایج دقیق تری را برای عبارات جستجویی که ممکن است برایش تازه باشد، ارائه دهد.

آیا الگوریتم رنک برین یک سیگنال رتبه بندی است؟

احتمالا این سوال برایتان پیش آمده است که آیا الگوریتم رنک برین یک سیگنال رتبه بندی محسوب می شود یا خیر؟

Greg Corrado در مصاحبه ای که با بلومبرگ داشت، این الگوریتم را سومین عامل رتبه بندی معرفی کرد. جمله ای که Greg Corrado بیان کرده است را در اینجا برایتان آورده ایم:

رنک برین یکی از صدها سیگنالی است که وارد الگوریتمی می شود که تعیین می کند چه نتایجی در صفحه جستجوی گوگل ظاهر شوند و رتبه بندی آن ها چگونه باشد؛ در حقیقت رنک برین سیگنالی است که به نتیجه جستجو کمک می کند. بر اساس گفته های Greg Corrado، رنک برین را می توان یک سیگنال رتبه بندی در نظر گرفت. اما برای آن که به این سوال پاسخ دقیق تری بدهیم، باید آن را از بعد دیگری بررسی کنیم.

مفهوم سیگنال رتبه بندی برای شما چیست؟ اگر بخواهیم نگاه سنتی داشته باشیم، سیگنال های رتبه بندی به ویژگی های خاص یک سایت مانند چگالی کلمات کلیدی در یک صفحه، تعداد بک لینک ها، اعتبار صفحه و… بستگی دارد که الگوریتم های موتورهای جستجو در زمان تعیین رتبه، آن ها را در نظر می گیرند؛ بر این اساس نمی توان رنک برین را یک سیگنال در نظر گرفت، بلکه باید آن را یک مکانیستم پردازش کلمه کلیدی در نظر گرفت تا عاملی برای رتبه بندی.

در این میان نکته ای وجود دارد و آن این است که اگر سیگنال رتبه بندی را بخشی از الگوریتمی که در فرایند رتبه بندی شرکت می کند در نظر بگیریم، رنک برین را می توان یک سیگنال رتبه بندی به حساب آورد. این که رنک برین سیگنال رتبه بندی باشد یا خیر، به نگاه و نظر شما بستگی دارد؛ نظر شما چیست؟

رنک برین تا چه اندازه برای سئو اهمیت دارد؟

تغییر اصل ثابت گوگل است! به این معنا که الگوریتم ها برای مدت زمان طولانی ثابت نمی مانند و مدام در حال تغییر هستند؛ رنک برین نیز از این قائده مستثنی نیست و مطمئنا دستخوش تغییر می شود (البته اگر تا الان نشده باشد). گفتیم که رنک برین به صورت پیوسته در حال یادگیری و تغییر است و این یادگیری را از رفتار کاربران دارد؛ این که محتواهای تولید شده شما برای کاربران باشد نه ربات ها، می تواند همیشه شما را یک قدم جلوتر نگه دارد.

همیشه توصیه ما این است که از سئو کلاه سفید استفاده کنید و از سئو کلاه سیاه اجتناب کنید تا رستگار شوید. ما مقاله ای در مورد سئو کلاه سیاه نوشته ایم که به صورت کامل کارهایی که نباید در سئو انجام داد را بیان کرده ایم. پس حتما به مقاله سئو کلاه سیاه چیست ما مراجعه کنید؛ البته مقالاتی هم در زمینه سئو کلاه خاکستری و سئو چیست نیز داریم، که در صورتی که علاقه مند به یادگیری تخصصی در این زمینه باشید، می توانید مقالات ما را مطالعه کنید.

در صورتی که سوالی در این زمینه دارید یا نکته ای را می خواهید به مقاله ما اضافه کنید، می توانید در قسمت نظرات با ما مطرح کنید.

سوالات متداول:

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

علاقه مند به حوزه دیجیتال مارکتینگ به خصوص (SEO - SEM)

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید