شما برای مطالعه این مقاله فقط 8 دقیقه وقت نیاز دارید

google-penguin-algorithm
دسته بندی : آموزش سئو

معرفی الگوریتم پنگوئن گوگل

3.8/5 - (5 امتیاز)

گوگل همیشه در تلاش است تا بتواند بهترین نتایج را برای کاربران که برای جستجوی سوالاتشان به گوگل سر می زنند، نشان دهد و برای این کار از الگوریتم های مختلفی استفاده می کند. الگوریتم پنگوئن گوگل یکی از این الگوریتم ها است که به نشان دادن نتایج بهتر گوگل کمک می کند. اگر زمینه الگوریتم های گوگل مطالعه کرده باشید، احتمالا نام این الگوریتم به گوشتان خورده است. اگر کنجکاو هستید بدانید این الگوریتم چه کاری انجام می دهد، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

الگوریتم پنگوئن گوگل روی لینک سازی و محتوا تعصب زیادی دارد و تلاش دارد که با بررسی مداوم این دو فاکتور، سایت های مفید را در دسترس کاربران قرار دهد.

داستان تولد الگوریتم پنگوئن گوگل

در سال های گذشته، نحوه الگوریتم موتورهای جستجو این بود که موضوع مقالات نوشته شده در سایت ها را به کمک کلمات کلیدی که در صفحه وجود داشت، تشخیص می داد. نویسندگان و توسعه دهندگان سایت، از این موضوع سو استفاده کردند و شروع کردند به استفاده بیش از حد کلمات کلیدی، تا جایی که فهم محتوا تقریبا غیرممکن شد و این موضوع از دید کاربران و گوگل اصلا مطلوب نبود.

پس فاکتور دیگری به نام page rank روی کار آمد وظیفه اصلی این فاکتور در ارتباط با لینک ها بود.

گوگل با یک خیال خام به دام افتاد و آن هم این بود که فکر می کرد تنها سایت هایی لینک می گیرند که بسیار معتبر باشند و کیفیت خوبی داشته باشد؛ به عبارت دیگر لینک را تایید کردن یک سایت می دانست؛ مثلا شما یک فروشگاه نامعتبر را به دوستان خودتان معرفی نمی کنید! این تصور تا جایی می توانست درست باشد که وب مستران و سئوکاران راهی برای دور زدن این روش پیدا نمی کردند!

سئوکاران شروع کردند به خرید و فروش لینک! گوگل هم بیکار نماند و شروع کرد به پیدا کردن راهی که بتواند با این سایت های اسپم مقابله کند. یکی از اقداماتی که گوگل انجام می داد، فیلتر گذاری های مختلف و ارائه کردن آپدیت ها بود که بتواند سایت های مفید را در صدر نتایج نشان دهد و از به قدرت رسیدن سایت هایی که شایستگی لازم را نداشتند، جلوگیری کند. پس روش کلمات کلیدی و لینک سازی تقریبا بی اعتبار شد و الگوریتم پنگوئن تاج پادشاهی نظارت بر سایت ها و نتایج را بر سر گذاشت.

اما این الگوریتم چیست و چه کاری انجام می دهد؟ در ادامه به آن می پردازیم.

الگوریتم پنگوئن گوگل

الگوریتم پنگوئن چیست؟

گفتیم که برخی از سایت ها با استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی و لینک سازی، قصد دارند که به ناحق جایگاه های اول نتایج گوگل را تصاحب کنند، الگوریتم پنگوئن هم سعی در این دارد که سایت هایی که فعالیت اسپم دارند، بشناسد و آن ها را جریمه کند.

در سال 2012 برای اولین بار این الگوریتم معرفی شد. زمانی که سایت هایی مورد تنبیه این الگوریتم قرار می گرفتند، حتی اگر علت جریمه‌شان را هم رفع می کردند، بازهم تغییری ایجاد نمی شد و از آن جایی که فعالیت این الگوریتم دوره ای بود، باید منتظر فعالیت دوباره این الگوریتم می شدند تا دوباره سایتشان را چک کند که این انتظار ممکن بود ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد.

عملکرد لحظه ای الگوریتم پنگوئن

در حال حاضر بروز رسانی این الگوریتم همزمان با خزیدن گوگل در سایت ها است و عبارت دیگر عملکرد الگوریتم پنگوئن لحظه ای است.

در اکتبر سال 2014 بود که آخرین به روز رسانی این الگوریتم منتشر شد؛ یعنی نسخه پنگوئن 3.0. سایت هایی که پنگوئن جریمه شان کرده است، همچنان منتظر هستند تا این الگوریتم دوباره فعالیتش را از سر بگیرد و گوشه چشمی نظر کند تا بتوانند از جریمه گوگل رها شوند.

الگوریتم جستجوی گوگل مدام در حال خزیدن و ایندکس کردن سایت ها است که الگوریتم پنگوئن نیز در همان لحظه فاکتورهای موجود در سایت ها را بررسی می کند و ممکن سایتی جریمه شود یا از جریمه رها شود.

گوگل در وبلاگ خودش بیان کرده است که: با این تغییرات، داده هایی که در الگوریتم پنگوئن وجود دارد، در همان لحظه تحلیل و آپدیت می شود و به همین دلیل تغییراتی که اعمال می شوند، سریع تر از گذشته هستند؛ دلیل این موضوع نیز این است که بلافاصله

پس از خزش و ایندکس صفحات اعمال می شود.

تمرکز الگوریتم پنگوئن بر روی صفحات سایت است نه تمام سایت

بر اساس آن چه خود گوگل اعلام کرده است، الگوریتم به روز شده و جدید پنگوئن، بسیار جزئی و دقیق عمل می کند؛ یعنی تک تک صفحات سایت را بررسی می کند و به جای آن که یک رنک کلی به سایت دهد، صفحاتی که عملکرد اسپم دارد را شناسایی می کند.

البته این به این معنی نیست که شناسایی یک صفحه به عنوان اسپم، در رتبه بندی کل سایت تاثیر نمی گذارد، اما به این معنی هم نیست که کل سایت شما جریمه می شود.

البته گوگل به این نکته نیز اشاره کرده است که آپدیت های پنگوئن را اعلام نمی کند؛ اما از آنجایی که الگوریتم نسخه 4.0 پنگوئن، به صورت لحظه ای کار می کند و به صورت پیوسته در حال فعالیت است، دیگر به تایید بروز رسانی ها الزامی نیست.

خط قرمزهای الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن بیش از هرچیز، روی بک لینک های شما حساس است؛ موارد زیر را می توانیم از خط قرمزهای الگوریتم پنگوئن به حساب آوریم:

  • بک لینک های زیاد از سایت های کم ارزش یا نامرتبط (لینک سازی اسپم)
  • انکرتکست های بیش از حد سئو شده
  • استفاده کلمه های یکسان برای تمام بک لینک ها
  • استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی
  • محتوای کپی شده

الگوریتم پنگوئن گوگل

لینک سازی اسپم

درست است که لینک ها اهمیت زیادی در رتبه بندی سایت ها دارند، اما باید توجه داشته باشید که لینک سازی تنها فاکتور نیست و شما نباید تمام انرژی خودتان را بر روی لینک سازی بگذارید.

اما لینک سازی اسپم به چه معناست؟ تصور کنید که شما یک سایتی دارید که در مجموع 10 صفحه برایش در نظر گرفته اید و برای این صفحات 5000 بک لینک گرفته اید، در حالی که هیچ فعالیتی در شبکه های اجتماعی و مارکتینگی ندارید؛ شما جای گوگل باشید چه می کنید؟ آیا به عملکرد سایت مشکوک نمی شوید؟

حالا تصور کنید که برای سایتی بسیار کار شده است و صفحات متعددی دارد و برای محتوای با کیفیت آن زحمت کشیده شده است و سوشال سیگنال های معتبری نیز کسب کرده است. پس در این صورت کسب بک لینک های معتبر و قوی برای این سایت، طبیعی به نظر می رسد.

کلیک کنید  سئو داخلی چیست؟ 11 فاکتور موثر در سئو on page

احتمالا تا اینجا با لینک اسپم و لینک سازی درست و غیر اسپم آشنا شده اید. اما توجه داشته باشید که همانطور که اشاره کردیم، لینک تنها فاکتور اعتبار و هویت یک سایت نیست و نمی تواند تنها معیار رتبه بندی یک سایت باشد.

لینک سازی اسپم یکی از روش های سئو کلاه سیاه است، که در مورد سئوی کلاه سیاه، ماشین بدون ایربگ در این مورد به صورت کامل توضیح داده ایم.

کیورد استافینگ یا استفاده زیاد از کلمه کلیدی

این که کلمات کلیدی هدف خودتان را به صورت آزار دهنده ای در متن تکرار کنید و محتوا معنای خودش را از دست دهد و خیال کنید که گوگل با این کار سایت شما در نتایج بهتر نشان می دهد، یک خیال خام است. بهتر است به جای استفاده ربات مانند از یک کلمه کلیدی، از معادل ها، lsi ها و مترادف ها استفاده کنید. می توانید از افزونه yoast برا دانستن این که آیا کیورد استافینگ کرده اید یا نه استفاده کنید.

بی کیفیت بودن و کم ارزش بودن محتوا

الگوریتم پنگوئن، به این موضوع اهمیت می دهد که آیا محتوای شما برای کاربران کاربردی و مفید است یا خیر؟ در صورتی که محتوای شما کیفیت پایینی داشته باشد و از کلمات کلیدی بیش از حد استفاده شود، الگوریتم پنگوئن محتوای شما را بی کیفیت ارزیابی می کند و ترجیح می دهد به کاربران نمایش ندهد. پس اگر می خواهید مورد خشم این الگوریتم قرار نگیرید، محتواهای کاربرپسندی را در سایتتان قرار دهید تا بتوانید با کمک سئوی کلاه سفید، رتبه های اول را برای خودتان کنید.

البته سئوی کلاه سفید کمی زمان بر است که در مقاله با سئوی کلاه سفید موهایتان رنگ دندان هایتان می شود، به صورت مفصل در این زمینه صحبت کرده ایم.

محتوای کپی شده

بسیاری از سایت ها هستند که بدون آن که خودشان زحمت تولید محتوا بکشند، از حاصل دسترنج دیگران استفاده می کنند و محتوای کپی شده در سایتشان قرار می دهند. گوگل با چنین سایت هایی برخورد می کند؛ چرا که دوست دارد کاربران مقالات مفید و متفاوتی را در نتایج جستجو مطالعه کنند نه مقالات تکراری!

ممکن این سوال برایتان پیش بیاید که اگر قسمتی از محتوا کپی بود چطور؟ بسته به میزان کپی بودن محتوا، این الگوریتم مجازات های متفاوتی اعمال می کند.

الگوریتم پنگوئن گوگل

از کجا بدانیم که سایتمان توسط الگوریتم پنگوئن جریمه شده است یا نه؟

زمانی که شروع می کنید محتواها و بک لینک های اسپم در سایت خودتان ایجاد کنید و الگوریتم پنگوئن گوگل متوجه این موضوع می شود، سایت شما را برای کلمه کلیدی یا کلمات کلیدی هدف شما مجازات می کند. یکی از نشانه هایی که می توانید متوجه شوید که توسط این الگوریتم مجازات شده اید، این است که رتبه صفحه مورد نظر شما، افت می کند، اما در عین حال رتبه صفحات دیگر در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

البته توجه داشته باشید که مجازات این الگوریتم برای همه یکسان نیست؛ برای مثال ممکن است در یک سایت، به کاهش دادن رتبه یک صفحه اکتفا کند و در یک سایت دیگر، صفحه را از ایندکس خارج می کند و دیگر کسی از جستجو نمی تواند به صفحه شما وارد شود.

به طور کلی اگر موارد زیر را مشاهده کردید، می توانید متوجه شوید که توسط این الگوریتم جریمه شده اید:

با کاهش ترافیک در سایت برای یک کلمه کلیدی یا گروهی از کلمات کلیدی، مواجه شده اید؛ البته این موضوع می تواند به این دلیل باشد که سایت شما از رتبه 1 به رتبه 200 گوگل افت می کند!

یک صفحه با یک کلمه کلیدی خاص، از ایندکس خارج می شود (با اصلاح de-indexed می شود)، در حالی که دیگر صفحات ایندکس شده باقی می مانند.

امکان دارد که در بخش هایی مانند Search Queries یا Manual Actions در گوگل وبمستر سایت، پیامی با محتوای لینک سازی غیرطبیعی دریافت کنید.

گاهی حتی گوگل با شما لجبازی می کند و صفحاتی که قرار نیست در رتبه بندی قرار بگیرند را در نتایج نشان می دهد؛ برای مثال به جای آن که صفحه اصلی شما را نشان دهد، صفحه تماس با ما یا درباره ما را به کاربران نشان می دهد.

چگونه می توانیم جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل را حل کنیم؟

اولین کاری که الگوریتم پنگوئن گوگل انجام می دهد، این است که لینک سازی های اسپم و غیر طبیعی در رابطه با سایت شما را شناسایی می کنند. در این شرایط تنها کاری که باید انجام دهید، این است که لینک های مضر برای صفحات خودتان را حذف کنید. برای این کار ابتدا باید لینک هایی که بخاطر آن ها گوگل شما را جریمه کرده است، شناسایی کنید. ابتدا باید لیست کامل لینک های خودتان را دانلود کنید؛ اما چگونه باید به این فهرست دسترسی داشته باشیم؟

ابتدا باید وارد داشبورد گوگل وبمستر خودتان شوید و از قسمتی که در سمت چپ قرار گرفته است، به منوی Links to Your Site وارد شوید.

در بخش Who links the most روی گزینه more کلیک کنید تا صفحه جدیدی برایتان باز شود؛ در صفحه جدید باید روی گزینه Download more sample links کلیک کنید و فرمت فایلی که می خواهید را انتخاب کنید.

پس از دانلود و باز کردن فایل می توانید تمام دامنه هایی که به سایت شما لینک داده اند را مشاهده کنید. می توانید تمامی سایت ها را چک کنید و سایت هایی که اسپم را شناسایی کنید در نهایت آدرس لینک ها و این سایت ها به ابزار disavow links  بسپارید و اجازه دهید تا خزنده های گوگل متوجه این اطلاع رسانی شما شوند. مدت زمانی که برای خارج شدن از جریمه نیاز دارید، بین 3 ساعت تا حتی 3 ماه متغیر است که این مدت با فاکتورهایی مانند فرکانس جستجوی ربات و تعداد بک لینک های حذفی شما ارتباط مستقیم دارد. البته در نظر داشته باشید که سایت شما به صورت دستی جریمه می شود که در این صورت نیاز است تا درخواست تجدید نظر دهید.

به صورت کلی بهتر است از همان ابتدا از سئوی کلاه خاکستری برای سایتتان استفاده کنید تا نه جریمه شوید و نه به دنبال رهایی از جریمه باشید؛ اگر می پرسید چگونه؟ مقاله سئو کلاه خاکستری، رشد در عین مفید بودن را مطالعه کنید.

الگوریتم پنگوئن گوگل

سخن آخر

در این مقاله در مورد الگوریتم پنگوئن صحبت کردیم و هدف از به وجود آمدن این الگوریتم را گفتیم و روش کار آن را نیز بیان کردیم.

توجه داشته باشید که اگر از ابتدا روی محتوای با کیفیت و لینک سازی اصولی زمان گذاشته باشید، دیگر نیاز نیست نگران جریمه شدن توسط این الگوریتم باشید.

اگر علاقه مند هستید که در مورد نحوه کار الگوریتم های گوگل بیشتر بدانید، می توانید مقاله سئو چیست ما را مطالعه کنید.

سوالات متداول:

این اتفاق هرچند زمان بر است، اما غیرممکن نیست، فقط کافیست صبور باشید.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

علاقه مند به حوزه دیجیتال مارکتینگ به خصوص (SEO - SEM)

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید