شما برای مطالعه این مقاله فقط 12 دقیقه وقت نیاز دارید

google_search
دسته بندی : آموزش سئو

موتور جستجوی گوگل چیست؟ نحوه عملکرد گوگل چگونه است؟

4.2/5 - (9 امتیاز)

همه ما متوجه اهمیت و نقش موتور جستجوی گوگل در زندگی خود هستیم و این موضوع نشان می دهد که گوگل در انجام مسئولیت های خود موفق بوده است؛ اما چه چیزی باعث شده است که گوگل در ارائه نتایج مرتبط با پرس و جوی کاربر، انقدر خوب عمل کند و تجربیات عالی برای کاربران رقم بزند؟

دلایل زیادی وجود دارد که باعث محبوبیت موتور جستجوی گوگل شده است. پیاده سازی الگوریتم ها و تکنیک های جدید برای ارائه مرتبط ترین نتایج باعث شده است که کاربر با اعتماد و رضایت بیشتری به اطلاعات، محصول و خدمات موردنظر خود دست پیدا کند.

با این که کشف دقیق طرز کار الگوریتم های موتور جستجوی گوگل و تمام معیارهای مربوط به اعتبار سنجی و رتبه بندی صفحات ممکن نیست اما ما در این مقاله، هر آنچه که باید در مورد این موتور جستجو بدانید را مطرح می کنیم تا در زمینه ارتقا رتبه صفحات وب سایت، ایده های موثرتری را وارد عمل کنید. مخصوصاً اگر در حوزه سئو فعالیت می کنید و نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد طرز کار موتور جستجوی گوگل دارید، توصیه می کنیم که این مقاله را از دست ندهید:

موتور جستجوی گوگل چیست؟

موتور جستجوی گوگل

تقریباً همه موتورها جستجو، کار خود را در سه مرحله، خزش، ایندکس و رتبه بندی انجام می دهند که مطالعه مقاله “موتور جستجو چیست؟” به شما کمک می کند اطلاعات جامع تری در این مورد به دست بیاورید.

اما وقتی طرز کار موتورهای جستجو شبیه هم است چرا بین محبوبیت این موتورها انقدر تفاوت وجود دارد و سهم گوگل از کل جستجوهای دنیا انقدر زیاد است؟

بهترین موتور جستجو

ترتیب و نحوه نمایش صفحات در نتایج جستجو باعث تمایز گوگل از موتورهای جستجوی دیگر می شود. دلیل آن استفاده از تکنیک ها و الگوریتم هایی است که معیارهای مختلفی در رتبه بندی دخیل باشند و رتبه بندی بر اساس نتایج این الگوریتم ها هم باعث ارائه نتایج مرتبط و جلب رضایت کاربران می شود.

استفاده از الگوریتم های خاص، استفاده از برنامه های خودکار spider یا crawler برای تولید نتایج، برخورداری از پایگاه داده بزرگ از کلمات کلیدی برای تعیین نتایج، استفاده از الگوریتم RankBrain برای امتیاز دادن به صفحات و توسعه ویژگی های جدید مثل تقسیم بندی نتایج به بخش های تصاویر، ویدیوها، نقشه ها، اخبار، کتاب، خرید، پروازها و سهام و safe search تنها چند مورد از دلایل عملکرد عالی و محبوبیت موتور جستجوی گوگل هستند.

پس به این ترتیب می توانیم مطمئن باشیم که گوگل همه تلاش خود را می کند تا به عهد خود وفا کند. عهدی که در جمله زیر به آن اشاره شده است:

” تلاش ما این است که برای جستجو به تخصص خاصی نیاز نداشته باشید. ما با استفاده از راهکارهای موثر می خواهیم درک بهتری از پرس و جوی شما داشته باشیم و نتایج مرتبط تری را در اختیار شما قرار دهیم.”

موتور جستجوی گوگل چگونه کار می کند؟

وقتی مرورگر گوگل را باز می کنید و چیزی را جستجو می کنید، موتور جستجوی گوگل از بین 100 ها میلیارد صفحه وب و محتوای ذخیره شده در ایندکس، اطلاعات مفیدی را پیدا می کند و با یک ترتیب درست و مرتبط در اختیار شما قرار می دهد.

موتور جستجوی گوگل در 3 مرحله کار می کند:

خزیدن یا Crawling

خزیدن در موتور جستجوی گوگل

خزنده گوگل با اسکن وب، از صفحه ای به صفحه دیگر می رود تا محتوای جدید و بروزی که هنوز در پایگاه داده وجود ندارد را پیدا کند. هر موتور جستجو مجموعه خزنده های خاص خود را دارد و گوگل هم بیشتر از 15 خزنده دارد که اصلی ترین آنها Googlebot است. Googlebot هم عمل Crawling و هم indexing را انجام می دهد.

گوگل هم مثل هر موتور جستجوی دیگر، مجهز به سیستم هشداری نیست که از اضافه شدن صفحات جدید باخبر شود، به همین دلیل Googlebot دائماً در فضای اینترنت سرگردان است تا صفحات جدید را پیدا کند و به پایگاه داده اضافه کند.

وقتی، صفحه جدید شناسایی شد، این صفحه در مرورگر رندر می شود تا کدهای html، css و جاوا اسکریپت آن را بارگیری کند. بعد، این اطلاعات در پایگاه داده ذخیره می شود و آماده فهرست بندی و رتبه بندی می شوند.

خزنده موتور جستجوی گوگل، صفحات را چگونه می بیند؟

خزنده گوگل، صفحه را در آخرین نسخه مرورگر Chromium رندر می کند و در بهترین سناریوی ممکن، صفحه را به شکلی که شما طراحی و مونتاژ کرده اید، می بیند اما در یک سناریوی واقع بینانه، همه چیز می تواند پیچیده تر شود.

در واقع، Googlebot صفحه شما را با دو ربات Googlebot Desktop و Googlebot Smartphone می بیند. قبلاً گوگل به خاطر افزایش تعداد جستجو با موبایل تصمیم گرفت که نسخه موبایل را در اولویت قرار دهد و فقط از Googlebot Smartphone استفاده کند ولی اعمال این تغییر بیشتر از حد تصور پیچیده شد چون برخی از سایت ها اقدامات لازم برای سازگاری صفحات با موبایل را انجام نداده اند پس مسیر موتور جستجوی گوگل کمی تغییر کرد. به این صورت که صفحات جدید و صفحات قدیمی سازگار با موبایل با Googlebot Smartphone و بقیه صفحات که برای موبایل بهینه نشده اند با Googlebot Desktop خزیده و ایندکس می شوند.

در حالت کلی، این امکان نیز وجود دارد که موتور جستجوی گوگل از دو ربات برای خزیدن و ایندکس هر صفحه ای استفاده کند تا عملکرد آنها در دسکتاپ و موبایل بسنجد. پس بهتر است مراقب هر دو نسخه وبسایت خود باشید و تمام کارهای لازم جهت سازگاری صفحات با دستگاه های مختلف را انجام دهید.

مطمئناً با خواندن این بخش، متوجه اهمیت طراحی ریسپانسیو شدید، پس اگر نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد اهمیت و نحوه طراحی ریسپانسیو صفحات وبسایت خود هستید، مقاله “طراحی ریسپانسیو چیست؟” را از دست ندهید.

رندر HTML و جاوا اسکریپت

Googlebot ممکن است با پردازش و رندر کدهای حجیم و نامرتب مشکل داشته باشد و صفحه موردنظر را خالی درنظر بگیرد که این برای طراح سایت یک باخت محسوب می شود.

همچنین، فراموش نکنید که جاوا اسکریپت زبانی است که دائماً در حال تکامل است و شاید عدم پشتیبانی Googlebot از آخرین نسخه جاوا اسکریپت باعث شود که صفحه موردنظر به درستی رندر نشود.

زمان لود صفحه هم مهم است، اگر بارگذاری جاوا اسکرپیت شما بیش از 5 ثانیه طول بکشد، Googlebot محتوای تولید شده توسط آن اسکریپت را رندر و فهرست بندی نمی کند.

اگر وبسایت شما پر از المان های سنگین است و بدون آنها هم نمی توانید کار کنید، توصیه موتور جستجوی گوگل این است که از رندرینگ سمت سرور استفاده کنید تا صفحات وبسایت شما سریع تر لود شود و از باگ های جاوا اسکریپت هم جلوگیری شود.

ایندکس

ایندکس در موتور جستجوی گوگل

ایندکس کردن به فرآیندی گفته می شود که طی آن یک وبسایت جدید به پایگاه داده موتور جستجوی گوگل اضافه می شود. این کار زمانی اتفاق می افتد که خزنده ها در حال جستجوی صفحات جدید هستند.

پایگاه داده گوگل محل ذخیره سازی سایت هایی است که ایندکس شده اند و فقط سایت های ایندکس شده در صفحات نتایج جستجو ظاهر می شوند نه همه سایت ها.

اگر موتور جستجوی گوگل سایت شما را ایندکس نکند، نه تنها رتبه بالایی نخواهید داشت بلکه اصلاً قرار نیست در صفحات نتایج جستجو ظاهر شوید. پس فرآیند ایندکس گوگل، اولین قدم برای افزایش بازدید، ترافیک، درآمد و نرخ تبدیل کسب و کار شماست.

نحوه ایندکس کردن گوگل

بعد از این که ربات گوگل، سایت شما را خزید، نوبت به ایندکس می رسد. اگر سایت شما شرایط لازم را نداشته باشد، موتور جستجوی گوگل از ایندکس آن صرف نظر می کند و به این ترتیب سایت شما هیچ شانسی در رتبه بندی نخواهد داشت.

فرآیند ایندکس موتور جستجوی گوگل چند مرحله دارد:

بعد از اینکه خزش انجام شد، یک تجزیه کننده وارد عمل می شود تا عناصر ساختاری صفحه مثل عنوان ها، لینک ها و متن را شناسایی کند و از این طریق، ارتباط کلمات را با موضوعات و موجودیت ها شناسایی کند.

اگر صفحه به خوبی تجزیه شود، سیستم با استفاده از مرورگر محتویات صفحه را رندر می کند تا تصویر دقیق تری از محتوا، نوع طراحی و تجربه کاربر مشاهده کند. همه این عوامل تعیین کننده ارزش صفحه سایت شما برای موتور جستجو است که میزان این ارزش در رتبه بندی تاثیر گذار است.

پس از شناسایی و تجزیه و تحلیل محتویات صفحه مثل متن، تصویر، ویدیو و … نوبت به طبقه بندی صفحه در پایگاه داده ایندکس می رسد. گوگل برای تعیین ارتباط بین داده ها و ذخیره سازی بر اساس این ارتباط، از ایندکس معکوس استفاده می کند تا کشف آنها در طول پروسه رتبه بندی راحت تر شود.

عواملی وجود دارند که می تواند مانع ایندکس سایت شما شوند، در ادامه به چند مورد از آنها اشاره میکنیم:

تگ Noindex: با استفاده از این تگ به موتور جستجوی گوگل می گویید که این صفحه از سایت را ایندکس نکن.

محتوا: گوگل، صفحه ای که دارای محتوای بی ارزش و ضعیفی برای کاربران است را ایندکس نمی کند.

محتوای تکراری: صفحاتی که دارای محتوای کاملاً تکراری هستند، شانس کمی برای ایندکس شدن دارند.

sitemap یا نقشه سایت: شما با ایجاد و ارسال نقشه سایت به گوگل، اطلاع رسانی لازم جهت شناسایی سایت را انجام می دهید و از این طریق، احتمال خزیده شدن آن را افزایش می دهید.

کلیک کنید  لیست کامل متا تگ های موثر در سئو

تگ Canonical: وقتی که در سایت خود از یک صفحه چند نسخه دارید، استفاده از Canonical باعث می شود که گوگل صفحه موردنظر را ایندکس نکند و از ضربه ناشی از تکراری بودن محتوا دور بمانید.

اگر صفحه سایت شما دارای علامت های قرمزی مثل موارد بالا نباشد، مطمئن باشید که پروسه خزیدن و ایندکس سایت شما با موفقیت انجام می شود.

رتبه بندی در موتور جستجوی گوگل

رتبه بندی

نقش اصلی رتبه بندی صفحات بر عهده الگوریتم ها و فاکتور های رتبه بندی است که موتور جستجوی گوگل برای این پروسه لحاظ می کند و روز به روز در حال آپدیت و اضافه کردن معیارهای جدید برای بالا بردن رضایت کاربران است.

دسترسی به اطلاعات مرتبط با جستجوی کاربر از بین این حجم اطلاعات موجود در پایگاه داده، بدون کمک الگوریتم ها و فاکتورها تقریباً غیرممکن است. الگوریتم های گوگل برای بازیابی اطلاعات مفید به فاکتورها و سیگنال های متنوعی مثل کلمات موجود در پرس و جو، ارتباط و میزان کاربردی بودن صفحه و … نگاه می کنند. البته، وزن اعمال شده برای هر فاکتور هم بستگی به پرس و جوی کاربر دارد. به عنوان مثال، اهمیت تازگی محتوا برای موضوعات خبری نسبت به پرس و جوی” سیستم عامل چیست؟” بیشتر است.

با این که موتور جستجوی گوگل اجازه کشف جزئیات الگوریتم ها و سیستم رتبه بندی خود را نمی دهد اما طبق بررسی های سئو کارهای حرفه ای، فاکتورهای زیر جزو مهم ترین عوامل تاثیر گذار در رتبه بندی هستند:

  • کیفیت محتوای صفحه
  • سازگاری با موبایل
  • RankBrain
  • امنیت و دسترسی بالا
  • سئو فنی
  • بهینه سازی On-page
  • تجربه کاربری
  • یک لینک های باکیفیت
  • لینک های داخلی و خارجی
  • سیگنال های اجتماعی
  • اعتبار URL

در ادامه چند مورد دیگر از فاکتورهای رتبه بندی گوگل را توضیح می دهیم:

انتشار مداوم محتوای جذاب

موتور جستجوی گوگل با هدف جلب رضایت کاربر، محتوای جذاب را به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی در نظر گرفته است و به همین دلیل است که به کمک الگوریتم رقص گوگل، محتوای تازه منتشر شده را در رتبه های برتر قرار می دهد تا بر اساس عکس العمل کاربر در مورد رتبه مناسب آن تصمیم بگیرد.

کلمات کلیدی در عنوان و توضیحات متا

استفاده درست و به جا از کلمات کلیدی در این بخش ها باعث می شود که کاربر قبل از کلیک روی لینک صفحه از انتخاب خود مطمئن شود. البته، استفاده از این کلمات باید به نحوی انجام شود که خوانایی محتوای این بخش ها به طور کامل حفظ شود.

حوزه تخصصی

تعیین تخصص بر اساس محتوای سایت انجام می شود. به این صورت که اگر بیش از 10 صفحه معتبر سایت در مورد یک کلمه کلیدی خاص باشند، حوزه سایت بر اساس محتوای این صفحات شناسایی می شود.

تعامل کاربر

اهمیت میزان تعامل کاربر برای موتور جستجوی گوگل نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است. به همین دلیل است که با استفاده از استراتژی های جدید جهت تشخیص کلیک های تقلبی، نقش تعامل کاربر واقعی در رتبه بندی را پررنگ تر کرده است.

سرعت صفحه

گوگل همیشه به تجربه کاربری امتیاز بیشتری می دهد و با سرمایه گذاری های خود در هزاران دیتاسنتر تلاش می کند نتایج جستجو را در عرض چند میلی ثانیه در اختیار کاربر قرار دهد. پس سرعت صفحه نیز از فاکتورهای تاثیرگذار در رتبه بندی است. می توانید سرعت صفحه را ابزار PageSpeed Insights بسنجید و اگر متوجه سرعت پایین صفحات خود شدید باید به فکر چاره باشید.

یکی از بهترین راه های چاره استفاده از سرور مجازی قدرتمند است. اگر تصمیم خود را گرفته اید و دوست دارید که با استفاده از سرور مجازی، قدم مهمی در مسیر جلب رضایت و توجه کاربر و همچنین موتور جستجوی گوگل بردارید، می توانید به صفحه خرید سرور مجازی شرکت آسام سرور مراجعه کنید.

امنیت سایت گواهینامه SSL

با توجه به اینکه امروزه هکر ها به کابوس زندگی کاربران اینترنتی تبدیل شده اند، گوگل نیز در تلاش است که از ارائه خدمات به سایت های ناامن خودداری کند. به همین دلیل است که اگر سایتی گواهی SSL نداشته باشد (HTTP به جای HTTPS) توانایی رتبه بندی را از دست می دهد.

اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری در زمینه تاثیرات این گواهینامه به دست بیاورید می توانید مقاله ” تاثیر SSL در سئو سایت و اهمیت استفاده از این گواهینامه امنیتی” را مطالعه کنید.

کلمات کلیدی در URL

با این که اهمیت این فاکتور نسبت به قبل کمتر شده است، اما استفاده از کلمه کلیدی مربوط به حوزه تخصصی در URL ، هنور هم از بهترین روش های جلب توجه کاربر و همچنین موتور جستجوی گوگل است.

کلمات کلیدی در هدرها

استفاده از کلمات کلیدی در تگ های H1، H2 و H3 از روش های موثر در افزایش پتانسیل صفحه برای قرار گرفتن در رتبه های برتر است البته به شرطی که زیاده روی نکنید.

چند الگوریتم گوگل که سیگنال های منفی خاصی را تشخیص می دهند.

پاندا: محتوای تکراری، سرقت ادبی، محتوای ضعیف، اسپم های تولید شده توسط کاربر و استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی

پنگوئن: لینک های اسپم و نامرتبط و لینک هایی با انکر تکست بیش از حد بهینه شده

مرغ مگس خوار: محتوای بی کیفیت و پرکردن محتوا از کلمات کلیدی

اولویت با نسخه موبایل: عدم سازگاری محتوا با موبایل و محتوای ضعیف در نسخه موبایل

برت: محتوای ضعیف، نبود زمینه و تمرکز مرتبط با کلمه کلیدی

RankBrain: عدم ارتباط محتوای صفحه با پرس و جو، محتوای سطحی و UX ضعیف

جهت آشنایی بیشتر با الگوریتم های جدید گوگل می توانید مقاله “لیست جدیدترین الگوریتم های جستجو گوگل” را مطالعه کنید.

کمی بیشتر در مورد RankBrain بدانیم!

الگوریتم رنک برین

مطمئناً الگوریتم RankBrain مهم ترین ویژگی موتور جستجوی گوگل است که نقش مهمی در تعیین رتبه صفحات موجود در پایگاه داده دارد. وظیفه این الگوریتم، تعیین خودکار ترتیب صفحاتی است که بر اساس پرس و جوی کاربر در مرورگر ظاهر می شوند. با توجه به این که اکثر کاربران تمایل دارند روی لینک های اول صفحه کلیک کنند و جواب خود را بگیرند، بنابراین قرار گرفتن در رتبه های اول به معنای ترافیک بیشتر است و RankBrain در تلاش است که این ترافیک بیشتر نصیب سایت های معتبر با محتوای باکیفیت شود.

RankBrain، یک سیستم مبتنی بر یادگیری ماشین است که به هر نتیجه جستجو یک امتیاز یا رتبه مناسب اختصاص می دهد. هرچقدر که امتیاز صفحه بالاتر باشد، آن صفحه در بخش های بالاتر نتایج جستجو قرار می گیرد. با این الگوریتم، پرس و جو از یک مدل تفسیری عبور می کند و تعیین هدف واقعی پرس و جو بر اساس معیارهای مختلفی مثل لوکیشن جستجوگر، کلمات موجود در پرس و جو و … انجام می شود. موتور جستجوی گوگل با تعیین این هدف می تواند نتایج جستجوی مرتبط تری را ارائه دهد.

مدل RankBrain بر اساس داده های منابع مختلف تغذیه می شود و بعد الگوریتم با تکرار محاسبات و پردازش، سیگنال های مختلف را با نتایج مختلف مطابقت می دهد و رتبه بندی صفحات را بر اساس این محاسبات انجام می دهد.

قدرت یادگیری و تشخیص الگوهای جدید این الگوریتم باعث می شود که مفهوم کلیدی مربوط به عبارت پرس و جو شناسایی شود و بر این اساس، نتایجی در اختیار کاربر قرار بگیرد که بیشترین تشابه را با مفهوم کلیدی پرس و جو دارد. البته، رنک برین علاوه بر استخراج مفهوم پرس و جو، رفتار کاربران بعد بازدید از صفحه را نیز بررسی می کند.

اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این الگوریتم هستید، می توانید مقاله “معرفی الگوریتم رنک برین گوگل” را مطالعه کنید.

چه چیزی باعث شده است که موتور جستجوی گوگل انقدر خاص باشد؟

  • بدون شک، گوگل محبوب ترین و پرکاربردترین موتور جستجوی دنیا است و از مهم ترین دلایل آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • گوگل برای ارائه نتایج باکیفیت به کاربران تلاش می کند که هدف جستجو را درک کند و ترتیب مناسبی از صفحات را نمایش دهد.
  • ارائه نتایج مرتبط تر و بهتر باعث شده است گوگل به یک منبع قابل اعتماد برای پیدا کردن اطلاعات موردنیاز تبدیل شود.
  • به روزرسانی مداوم الگوریتم های موتور جستجوی گوگل، تمرکز بیشتر روی هدف و رضایت کاربر باعث شده است که اکثر مردم حتی یک روز خود را بدون جستجو در گوگل نگذرانند.
  • استفاده از لوکیشن جستجوگر برای ارائه نتایج مناسب (مخصوصاً در زمینه اقتصاد و تجارت) و ادغام این نوع جستجوها با Google Maps به کاربران کمک می کند که با سرعت بیشتری به نتایج محلی و مخصوص لوکیشن خود دست پیدا کنند.
  • تست مداوم نتایج جستجو براساس الگوریتم ها و هوش مصنوعی به موتور جستجوی گوگل کمک می کند که با عادت های کاربران سازگار شود. هدف اصلی از انجام این کار، ایجاد نتایج جستجوی بهتر است.

 

کلام آخر

موتور جستجوی گوگل با به روز رسانی مداوم و استفاده از استراتژی ها و الگوریتم های جدید به خوبی توانسته است نتایج مرتبط با جستجوی کاربر را ارائه دهد و به موفق ترین و پرکاربردترین موتور جستجو تبدیل شود. این روزها، الگوریتم های گوگل بیشتر در راستای جلب رضایت کاربر است و به همین خاطر سایت هایی که با پیاده سازی استراتژی های سئو کلاه سیاه تلاش می کنند به رتبه های بالاتر برسند، نتیجه خوبی نمی گیرند و جایگاه های برتر نصیب صفحاتی می شود که با یک طراحی سازگار با دستگاه های مختلف، محتوای باکیفیت و معتبری را ارائه می دهند.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال، درخواست و نیاز به راهنمایی، می توانید با ثبت نظر خود، با ما وارد ارتباط شوید تا هر چه زودتر به شما پاسخ دهیم.

 

 

سوالات متداول:

مدت زمان استفاده از سایت، اعتبار نام دامنه، نحوه استفاده از کلمات کلیدی در وبسایت و سن بک لینک ها و لینک های خارجی از مهم ترین عوامل تاثیرگذاری در سیستم امتیاز دهی هستند.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

علاقه مند به حوزه دیجیتال مارکتینگ به خصوص (SEO - SEM)

دیدگاه های شما

9 مهر 1401
امیرحسین

چگونه در سرچ گوگل باشیم؟

    9 مهر 1401
    مارال آزاد

    سئو به کسب رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل کمک می کند. شما با تولید محتوای با کیفیت، لینک سازی داخلی و خارجی و موارد دیگر میتوانید جز نتایج برتر گوگل باشید. برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله ما در مورد سئو چیست را مطالعه کنید

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید