شما برای مطالعه این مقاله فقط 17 دقیقه وقت نیاز دارید

what is ui and ux

UI و UX چیست؟ چه تفاوتی باهم دارند؟

4.1/5 - (11 امتیاز)

تجارت و زندگی به طور فزاینده ای به اینترنت، برنامه های وب و تلفن همراه وابسته شده است؛ در نتیجه، شرکت‌ها دریافته‌اند که بهترین راه برای رقابت در وب، اولویت‌بندی ساختن یک رابط کاربری (UI) جذاب و کارآمد است که تجربه کاربر (UX) را بهینه می‌کند؛ طراحی UI و UX دو مورد از رایج ترین اصطلاحات در طراحی وب و اپلیکیشن هستند.

طراحی UI مخفف «واسط کاربری» یا User Interface Design است؛ طراحی رابط کاربری، به طراحی زیبایی شناختی تمام عناصر بصری رابط کاربری یک محصول دیجیتال اشاره دارد و "UX" مخفف کلمه User Experience  یا «تجربه کاربر» است، تجربه کاربر از برنامه با نحوه تعامل آن‌ها با آن تعیین می شود.

رایج است که مردم از این اصطلاحات به جای یکدیگر یا گاهی اوقات اشتباه استفاده می کنند؛ اگر تا به حال در مورد UI و UX و تفاوت بین آن ها با ابهاماتی مواجه شدید؛ در مقاله مدنظر، برای درک بهتر از تفاوت های بین این دو اصطلاح به صورت جامع و دقیق خواهیم پرداخت!

طراحی UI چیست؟

طراحی UI مخفف «واسط کاربری» یا User Interface Design است؛ طراحی رابط کاربری، به طراحی زیبایی شناختی تمام عناصر بصری رابط کاربری یک محصول دیجیتال اشاره دارد؛ یعنی ارائه و تعامل محصول…

رابط کاربری (UI) نقطه ای است که در آن کاربران انسانی با یک کامپیوتر، وب سایت یا برنامه تعامل دارند؛ هدف از رابط کاربری مؤثر، آسان و شهودی کردن تجربه کاربر است که برای دریافت حداکثر نتیجه دلخواه، به حداقل تلاش کاربر نیاز دارد.

رابط کاربری در لایه‌هایی از تعامل با درگیر کردن حواس انسان (بینایی، لامسه، شنوایی و موارد دیگر) ایجاد می‌شود؛ آن‌ها شامل هر دو دستگاه ورودی مانند صفحه‌کلید، ماوس، پد لمسی، میکروفون، صفحه لمسی، اسکنر اثر انگشت، قلم الکترونیکی و دوربین و دستگاه های خروجی مانند مانیتور، بلندگو و چاپگر هستند.

دستگاه هایی که با حواس چندگانه تعامل دارند، «واسط کاربری چند رسانه ای» نامیده می شوند. برای مثال، رابط کاربری روزمره ترکیبی از ورودی لمسی (صفحه کلید و ماوس) و خروجی دیداری و شنیداری (مانیتور و بلندگو) استفاده می کند.

رابط کاربری طرح گرافیکی یک برنامه است، این شامل دکمه‌هایی است که کاربران روی آن کلیک می‌کنند، متنی که می‌خوانند، تصاویر، لغزنده‌ها، فیلدهای ورودی متن و بقیه مواردی که کاربر با آن‌ها تعامل دارد و شامل طرح‌بندی صفحه، انتقال‌ها، انیمیشن‌های رابط و هر ریز تعامل است؛ هر نوع عنصر بصری، تعامل یا انیمیشن همگی باید طراحی شوند.

این کار بر عهده طراحان رابط کاربری است؛ آن ها احساس  و ظاهر رابط کاربری یک برنامه را ایجاد می کنند؛ طراحان رابط کاربری تصمیم می گیرند که برنامه چگونه باشد و طرح های رنگی و شکل دکمه ها، عرض خطوط و فونت های لازم در متن را انتخاب می کنند.

در حقیقت طراحان UI طراحان گرافیک هستند؛ آن‌ها به زیبایی شناسی اهمیت می دهند؛ این به آن‌ها بستگی دارد که مطمئن شوند رابط برنامه جذاب، محرک بصری و تم مناسب برای مطابقت با هدف و یا شخصیت برنامه باشد و نیز تک تک عناصر بصری، هم از نظر زیبایی شناختی و هم از نظر هدف، متحد هستند.

طراحی UI اغلب با طراحی UX که به عنوان طراحی تجربه کاربر نیز شناخته می شود، اشتباه گرفته می شود؛ در حالی که طراحان UI و UX از نزدیک با هم کار می کنند، این دو زمینه به جنبه های جداگانه فرآیند طراحی اشاره دارد.

 

UI/UX

طراحی UX چیست؟

“UX” مخفف کلمه User Experience  یا «تجربه کاربر» است، تجربه کاربر از برنامه با نحوه تعامل آن‌ها با آن تعیین می شود؛ تجربه کاربری یا UX در نتیجه بهبودهای UI تکامل یافته است؛ هنگامی که چیزی برای تعامل با کاربران وجود داشت، تجربه آن‌ها، چه مثبت، چه منفی یا خنثی، احساس کاربران را نسبت به آن تعاملات تغییر خواهد داد.

این یک تعریف گسترده است که می تواند هر تعامل ممکنی را که یک فرد می تواند با یک محصول یا خدمات داشته باشد، در بر گیرد، برخی از متخصصان UX ترجیح داده‌اند که این حوزه را تجربه مشتری بنامند و برخی دیگر قدمی فراتر گذاشته‌اند و صرفاً این حوزه را طراحی تجربه می‌نامند.

طراحان UX نیز نگران رابط کاربری یک برنامه هستند و به همین دلیل است که مردم در مورد تفاوت بین این دو سردرگم می شوند؛ اما در حالی که طراحان UI وظیفه دارند تصمیم بگیرند که رابط کاربری چگونه به نظر برسد، طراحان UX مسئول تعیین نحوه عملکرد رابط کاربری هستند.

آن‌ها ساختار رابط و عملکرد را تعیین می کنند که چگونه سازماندهی شده است و چگونه همه بخش ها به یکدیگر مرتبط هستند، به طور خلاصه، آن‌ها نحوه عملکرد رابط را طراحی می کنند؛ اگر به خوبی کار کند؛ کاربر تجربه خوبی خواهد داشت؛ اما اگر پیچیده یا غیر شهودی باشد، تجربه کاربری بد محتمل است، طراحان UX برای اجتناب از اتفاق دوم کار می کنند.

همچنین مقدار مشخصی از تجزیه و تحلیل تکراری در طراحی UX وجود دارد؛ طراحان UX رندر وایرفریم تعاملات رابط خود را ایجاد می کنند و بازخورد کاربران را دریافت می کنند، طراحان UX این موضوع را در طرح های خود ادغام خواهند کرد؛ درک کامل و جامعی از نحوه تعامل کاربران با برنامه های خود برای طراحان UX بسیار اهمیت دارد.

نکاتی در مورد طراحی UX❗

  1. طراحی UX باید از سطوح بالای کسب و کار به جای تغییر پوست و ظاهر محصول شروع شود.
  2. UX به صورت تکاملی و با مفهوم یک فرایند می باشد که با استفاده از تحقیقات، تجربیات طبق تکرار ها و تست ها بهبود می یابد و به صورت یک اتفاق و ناگهانی امکان پذیر نیست.
  3. طراحی تجربه کاربری، نوعی علم دارای اصول و روش شناسی است؛ نه یک بینش.
  4. UX مرتبط به خرید و چگونگی برخورد با مشتری نیست؛ تنها محدود به استفاده است.
  5. در طراحی تجربه کاربری؛ همه تجارت ها می توانند به صورت خلاقانه در هر زمینه الگوی خاصی را برای تجربه های کاربرانشان طراحی کنند و الگوی تازه ای وجود ندارد.

چرا برای موفقیت سئو توجه به UX اهمیت دارد؟

برای افزایش سئو در سایت شما نیازمند به ایجاد بهترین تجربه در وب سایت خود هستید؛ حتی اگر با تحقیقاتی در زمینه کلمات کلیدی در تلاش برای بهبود موتور جستجو هستید؛ در صورت کندی، ناامنی و آشفتگی سایت گوگل به شما رتبه نخواهد داد؛
روش های رایج زیادی توسط گوگل برای یادگیری نحوه تعامل بازدیدکنندگان وب سایت شما با آن استفاده می شود، از جمله آنها می توان به سرعت سایت، سازگاری با تلفن همراه، نحوه ساخت محتوای شما و پیوندهای داخلی اشاره کرد.

وقتی گوگل متوجه می‌شود که بازدیدکنندگان سایت شما را خیلی زود ترک می‌کنند، از سیگنال های کاربر استفاده می‌کند تا بفهمد بازدیدکنندگان چگونه سایت شما را تجربه می‌کنند؛ پس به این نتیجه می رسد که آن ها نمی‌توانند آنچه را که می‌خواهند پیدا کنند؛ از دیگر سیگنال های کاربر تعداد دفعات مراجعه به سایت و مدت زمانی است که کاربران در سایت شما حضور دارند؛ هرچقدر این مدت زمان و دفعات مراجعه بیشتر باشد به این معنیست که  مخاطبان لذت میبرند و محتوا برایشان مفید واقع شده است.

طبق معمول، قبل از رفتن به مرحله بعدی، به هدف وب سایت خود و صفحاتی که آن را تشکیل می دهند فکر کنید، آیا  هدف از وب سایت شما جذب بازدید کننده است؟ یا خرید خدمات و محصولات می باشد؟ یا حتی مطالعه مقالات و محتوای سایت شما است؟ به عنوان یک طراح، باید پس از انتخاب هدف از آن پشتیبانی کنید و در این صورت وقتی که هدف مشخصی در ذهن داشته باشید در اولویت بندی رشد و توسعه سایت بسیار تأثیر گذار خواهد بود.

تاثیر UX بر سئو سایت

هدف از بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و تجربه کاربر (UX) ارائه بهترین تجربه ممکن برای بازدیدکنندگان وب سایت است؛ بهتر است نگاهی به عناصر رایج و موثر بر SEO و UX نیز داشته باشیم:

  • سرفصل ها و عناوین

عنوان ها برای خواننده توضیح می دهد که هر بخش از مقاله در مورد چیست و ساختار و سلسه مراتب منطقی از اطلاعات را در اختیار موتور جستجو قرار دهید و به عنوان راهنما برای کاربران مفید هستند.

  • طرح بندی وب سایت

همچنین ساختار سایت شما نه تنها برای کاربران مهم است، بلکه نقشه راه سایت شما برای موتورهای جستجو نیز هست، به یاد داشته باشید که بسیاری از بازدیدکنندگان شما از طریق صفحه اصلی وارد سایت شما نمی شوند؛ این بدان معناست که مهم نیست که جستجوگر در کدام صفحه قرار می گیرد؛ سایت شما باید به راحتی قابل پیمایش باشد؛ ساختار مرتب و ظاهری آراسته و جذاب وبسایت، موجب توجه گوگل به سایت شما و نمایش آن در صفحات اول کلیمات کلیدی خواهد بود.

با اینکه منو سایت به معنای واقعی کلمه تمام صفحه را پر می کند، کاربر نمی تواند محتوایی را که در زیر پیمایش است بخواند؛ این یک تجربه کاربری بسیار ضعیف ایجاد می کند؛ وقتی افراد در دستگاه های تلفن همراه هستند، به احتمال زیاد حوصله برخورد با منوهایی از این قبیل را ندارند، بنابراین ساختار تمیز سایت می تواند منجر به نمایش لینک های سایت در نتایج ابتدایی جستجوی گوگل شود.

  • سرعت سایت

سرعت سایت مدتهاست که یکی از فاکتورهای رتبه بندی برای جستجوی گوگل بوده است؛ نه تنها داشتن وب سایتی که سریع بارگذاری می شود مهم است، بلکه تجربه موبایلی شما نیز باید سریع باشد.

یکی از عوامل آزاردهنده برای کاربران کندی بارگذاری سایت و عملکرد آن می باشد که سبب خروج بسیاری از کاربران از سایت خواهد شد، در نتیجه در سئوی سایت نقش پرنگی ایفا می کند.

لذا باید مطمئن باشید که وب سایت شما از لحاظ سرعت کاملاً بهینه شده است تا کاربران تجربه ی خوبی از سایت شما داشته باشند و موجب مراجعه بیشتر کاربران به وب سایت شما شود؛ همچنین برای بهبود این مؤلفه بهتر است سرور مجازی با سرعت بالایی را نیز تهیه کنید تا مشکلاتی از این قبیل نداشته باشید❗

  • سازگاری با گوشی های هوشمند و تبلت ها 
    با توجه به اینکه دستگاه های تلفن همراه در حال حاضر بیش از نیمی از ترافیک وب سایت را تشکیل می دهند، بسیار مهم است که سایت ها برای تلفن همراه سازگار باشند، در صورت عدم پاسخگویی و سازگاری سایت شما با دستگاه های تلفن همراه، به راحتی نیمی از مخاطبان خود را از دست خواهید داد؛

گوگل به راحتی می تواند با انجام تست پاسخگویی موبایل یک ویسایت، معیار جذب کاربران سایت را کاهش دهد.

  • استفاده از URL کاربر پسند
    یک رویکرد موفق برای بهبود تجربه کاربر باید شامل یک قالب URL بصری باشد؛ برعکس، URL های ناکارآمد ساختار سلسه مراتبی ندارند و محتوای صفحه را آشکار نمی کنند؛ در نتیجه، این URL ها نیز کارایی کمتری دارند.

 

همکاری طراحان UI و UX

بنابراین یک طراح UX تصمیم می گیرد که رابط کاربری چگونه کار کند در حالی که طراح UI تصمیم می گیرد که رابط کاربری چگونه به نظر برسد، این یک فرآیند بسیار مشارکتی است و دو تیم طراحی تمایل دارند که از نزدیک با هم کار کنند؛ از آنجایی که تیم UX در حال بررسی جریان برنامه، نحوه هدایت همه دکمه‌ها از طریق وظایف شما و اینکه چگونه رابط به طور مؤثر نیازهای اطلاعاتی کاربر را برآورده می‌کند، تیم UI در حال کار بر روی نحوه ظاهر شدن همه این عناصر رابط روی صفحه نمایش است.

در نظر داشته باشیم در مرحله‌ای از فرآیند طراحی، تصمیم گرفته شده است که گزینه های اضافی به یک صفحه نمایش داده شده افزوده شوند؛ این کار نحوه سازماندهی گزینه ها را تغییر می دهد و ممکن است نیاز به تغییر شکل یا اندازه آن‌ها داشته باشد.

تیم UX بهترین راه را برای چیدمان دکمه ها تعیین می کند در حالی که تیم های UI طرح های خود را با چیدمان جدید تطبیق می دهند؛ ارتباط و همکاری مداوم بین طراحان UI و UX کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که رابط کاربری نهایی تا آنجا که می تواند خوب به نظر می رسد، در حالی که به طور مؤثر و شهودی عمل می کند.

طراحی UI و طراحی UX شامل مجموعه مهارت های بسیار متفاوتی است، اما هر یک برای موفقیت یکدیگر ضروری هستند؛ یک طراحی زیبا نمی تواند رابطی را که برای پیمایش گیج کننده است نجات دهد و یک تجربه کاربری عالی و کاملاً مناسب می تواند با طراحی بد رابط بصری که استفاده از برنامه را ناخوشایند می کند، از بین برود.

هر دو طراحی UI و UX باید به صورت بی عیب و نقص اجرا شوند و کاملاً با انتظارات کاربر از قبل موجود هماهنگ شوند تا یک رابط کاربری و تجربه عالی ایجاد کنند و هنگامی که آن ها در یک راستا قرار گیرند، نتایج می تواند شگفت انگیز باشد.

 

UI/UX

 

تفاوت بین تجربه کاربری و رابط کاربری چیست؟

طراحی UX فرآیند افزایش رضایت کاربر از طریق بهبود قابلیت استفاده و دسترسی به یک محصول، صفحه وب یا برنامه است؛ از سوی دیگر، طراحی UI طراحی رابط محصول است؛ به عبارت دیگر، آنچه کاربر در تعامل با محصول می بیند از طرح های رنگی گرفته تا تایپوگرافی، طراحان رابط کاربری مسئول ظاهر و احساس محصول هستند.

طراحی رابط کاربری شامل پیش‌بینی اولویت‌های کاربر و ایجاد رابطی است که هم آن‌ها را درک کرده و هم برآورده کند؛ طراحی UI نه تنها بر زیبایی شناسی تمرکز دارد، بلکه پاسخگویی، کارایی و دسترسی یک وب سایت را نیز به حداکثر می رساند.

رابط کاربری و تجربه کاربر به اجرای یک پروژه مرتبط و به همان اندازه مهم هستند، اما مشخصات آن متفاوت است؛ به طور عمده، UI حول ظاهر و احساس مورد نظر سایت یا برنامه طراحی شده است در حالی که UX کل فرآیند مفهوم سازی، توسعه و تحویل را در بر می گیرد؛ علاوه بر این، UX را می توان در رابطه با تقریباً هر محصولی ارجاع داد، در حالی که UI فقط می تواند مربوط به محصولات دیجیتال باشد.

 

تفاوت های اصلی میان UX و UI

  • UXبر عملکرد و هدف محصول متمرکز است، در حالی که UI حول کیفیت تعامل کاربر با محصول می چرخد.
  • UX شامل اجزایی مانند تحقیقات بازار و شناسایی نیازهای کاربر است، در حالی که UI دارای اجزای طراحی هنری بیشتری است که به ظاهر و احساس تجربه کاربر مربوط می شود.
  • UX بر مدیریت کلی پروژه از ایده پردازی تا توسعه و تحویل تمرکز دارد، در حالی که UI به طور خاص بر طراحی محصول نهایی متمرکز است.
  • طراحی تجربه کاربری با شناسایی نقاط دردناک کاربران هدف و پی بردن به چگونگی رفع نیازهای کاربران آغاز می شود؛ این شامل جزئیاتی مانند جریان های منطقی یا مراحلی است که باید برای رسیدن به یک هدف بردارید؛هنگامی که رابط برنامه ریزی شد تا مفید باشد، نمونه اولیه برای طراح رابط کاربری فرستاده می شود، جایی که فرآیندها از نظر بصری جذاب می شوند.
کلیک کنید  پایگاه داده یا دیتابیس (Database) چیست و چه کاربردی دارد؟

 

تجربه کاربری و رابط کاربری

 

 

تاریخچه مختصری از رابط کاربری

در دهه 1970،  برای استفاده از رایانه، باید رابط خط فرمان را به کار می بردید؛ در آن زمان به صورت تجاری رابط های گرافیکی مورد استفاده امروز؛ هنوز وجود نداشتند، کاربران برای برقراری ارتباط با یکدیگر باید از طریق زبان برنامه نویسی برای راه اندازی و کار کردن کامپیوتر استفاده می کردند و برای انجام یک کار ساده به بی نهایت خطوط کد نیاز داشتند.

در دهه 1980 اولین رابط کاربری گرافیکی (GUI) توسط دانشمندان کامپیوتر Xerox PARC توسعه یافت؛ اکنون کاربران با این نوآوری می توانند با ارسال دستورات بصری از طریق دکمه ها، نمادها، چک باکس ها و منوها با کامپیوترهای شخصی خود تعامل داشته باشند.

این تغییر در فناوری به این معنی بود که هر کسی می‌توانست از رایانه استفاده کند، بدون نیاز به کدنویسی و انقلاب رایانه‌های شخصی آغاز شد.

در سال 1984 اپل رایانه شخصی مکینتاش را منتشر کرد که شامل یک نقطه و کلیک ماوس بود؛ اولین کامپیوتر خانگی موفق تجاری، مکینتاش بود که از این نوع رابط استفاده کرد.

دسترسی و رواج رایانه‌های شخصی و اداری به این معنی است که رابط‌ها باید با در نظر گرفتن کاربران طراحی شوند؛ اگر کاربران نمی توانستند با رایانه خود تعامل داشته باشند، فروش نمی کردند، در نتیجه، طراح UI متولد شد.

نقش طراح رابط کاربری مانند هر فناوری در حال رشد، با توجه به اینکه اولویت‌ها، سیستم‌ها، دسترسی و انتظارات بیشتر از دستگاه‌ها می‌خواهند، تکامل یافته است، اکنون طراحان رابط کاربری نه تنها بر روی رابط‌های کامپیوتری، بلکه روی تلفن‌های همراه، واقعیت افزوده و مجازی و حتی رابط‌های «نامرئی» یا بدون صفحه (که به UI صفر نیز گفته می‌شود) مانند صدا، ژست و نور کار می‌کنند.

طراح رابط کاربری امروزی، فرصت‌های تقریباً نامحدودی برای کار بر روی وب‌سایت‌ها، برنامه‌های تلفن همراه، فناوری‌های پوشیدنی و دستگاه‌های خانه هوشمند دارد، تا زمانی که رایانه‌ها همچنان بخشی از زندگی روزمره هستند، نیاز به ایجاد رابط‌هایی وجود خواهد داشت که کاربران با هر سن، پیشینه و تجربه فنی بتوانند به طور مؤثر از آن استفاده کنند.

انواع رابط کاربری

از انواع دیگر رابط های کاربری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رابط کاربری مبتنی بر فرم: برای وارد کردن داده ها به یک برنامه با ارائه محدودی از انتخاب ها استفاده می شود.

رابط کاربری گرافیکی: یک ورودی رابط کاربری لمسی با یک خروجی رابط کاربری بصری (صفحه کلید و مانیتور)

رابط کاربری منو محور: رابط کاربری که از فهرستی برای گزینه ها و انتخاب ها در یک وب سایت و یا برنامه جهت پیمایش استفاده می کند؛ مانند، دستگاه‌های خودپرداز

رابط کاربری لمسی: رابط کاربری لمسی؛ امروزه از ورودی لمسی در اکثر گوشی ها و تبلت های هوشمند که با استفاده از صفحه نمایش لمسی کار می کند، مورد استفاده واقع می شود.

رابط کاربری صوتی: تعامل بین انسان و ماشین با استفاده از دستورات شنیداری. به عنوان مثال می توان به GPS اشاره کرد.

رابط های مبتنی بر ژست: کاربران از طریق حرکات بدن با فضاهای طراحی سه بعدی درگیر می شوند: به عنوان مثال، در بازی های واقعیت مجازی (VR)

 

طراحی UI و UX

 

 

چرا رابط کاربری مهم است؟

رابط کاربری برای برآورده کردن انتظارات کاربر و پشتیبانی از عملکرد مؤثر سایت شما مهم است، یک رابط کاربری به خوبی اجرا شده، تعامل مؤثر بین کاربر و برنامه، برنامه یا ماشین را از طریق تصاویر متضاد، طراحی تمیز و پاسخگویی تسهیل می کند؛ در طراحی UI برای سایت خود، در نظر گرفتن سهولت استفاده، زیبایی بصری، به انتظارات کاربر از نظر دسترسی اهمیت شاخصی دارد؛ ترکیبی بهینه از تصاویر مؤثر و پاسخگویی کارآمد، نرخ تبدیل سایت شما را بهبود می بخشد، زیرا نیازهای کاربر را پیش بینی می کند و سپس آن نیازها را برآورده می کند.

به طور خاص، در بخش بعدی مهمترین عناصر کلی یک UI عالی وجود دارد:

معماری اطلاعات: عملکرد یک سایت بر اساس IA ساخته شده است، ساختار و سازماندهی محتوای وب سایت شما به روشی منطقی برای کمک به کاربران برای هدایت سایت با حداقل تلاش مهم است؛ اجزای IA شامل سه نوع اصلی ساختار سازمانی است: سلسله مراتبی (سطح اهمیت)، ترتیبی (ترتیب منطقی مراحل) و ماتریسی (که در آن کاربر سازماندهی محتوایی را که می بیند انتخاب می کند)

طراحی تعاملی: هدف عناصر ID تبدیل خوانندگان غیرفعال به شرکت کنندگان فعال با ارائه نمونه هایی از ورودی کاربر است، در نظر داشتن کاربر هنگام ایجاد رابط کاربری به بهبود تعامل و اجرای رفتارهای خاصی که نیازهای کاربر را برآورده می کند کمک می کند؛ به‌علاوه، رابط‌های کاربری تعاملی با طراحی کارآمد می‌توانند «یاد بگیرند» هر گونه مشکلی را که ممکن است پیش بیاید، پیش‌بینی و برطرف کنند، قبل از اینکه بر تجربه کاربر تأثیر منفی بگذارند؛ مثال: ویژگی‌های اشتراک‌گذاری اجتماعی، کلیدها، دکمه‌ها و ….

طراحی بصری: اهمیت ارزش زیبایی شناختی سایت شما را نمی توان دست کم گرفت؛ طراحی مؤثر از عناصر رنگ، کنتراست، فونت، ویدیو و عکس برای جذب بازدیدکنندگان و آسان کردن خواندن آن‌ها استفاده می‌کند و با محتوا کار می‌کند، نه در اطراف آن تا یک جریان منطقی و بصری از عملکرد ایجاد کند؛ مثال: کنتراست، رنگ، فضای سفید، تایپوگرافی، بهینه سازی موبایل و …

 

رشته های طراحی UX

رشته های UX اصطلاح گسترده ای می باشد که به چهار رشته اصلی تقسیم می شوند: طراحی تعامل (IxD)، استراتژی تجربه (ExS)، معماری اطلاعات (IA) و تحقیق کاربر (UR)

استراتژی تجربه (ExS)

طراحی UX فقط مربوط به کاربر نهایی نیست، همچنین ارزش زیادی برای کسب و کار ارائه محصول یا خدمات به ارمغان می آورد، استراتژی تجربه همه چیز در مورد طراحی یک استراتژی کسب و کار جامع است که هم نیازهای مشتری و هم نیازهای شرکت را در بر می گیرد.

طراحی تعامل (IxD)

طراحی تعامل به نحوه تعامل کاربر با یک سیستم با در نظر گرفتن تمام عناصر تعاملی مانند دکمه ها، انتقال صفحه و انیمیشن ها می پردازد، طراحان تعاملی به دنبال ایجاد طرح‌های بصری هستند که به کاربر اجازه می‌دهد وظایف و اقدامات اصلی را بدون زحمت انجام دهد.

تحقیقات کاربر (UR)

طراحی UX همه چیز در مورد شناسایی یک مشکل و طراحی راه حل است، این امر مستلزم تحقیق و بازخورد گسترده از مشتریان موجود یا بالقوه است؛ در طول مرحله تحقیق، طراحان UX نظرسنجی را راه اندازی می کنند، مصاحبه ها و تست قابلیت استفاده را انجام می دهند و شخصیت های کاربر را برای درک نیازها و اهداف کاربر نهایی ایجاد می کنند؛ آن‌ها داده‌های کمی و کیفی را جمع‌آوری می‌کنند و از آن برای تصمیم‌گیری طراحی مناسبی استفاده می‌کنند.

معماری اطلاعات (IA)

معماری اطلاعات عبارت است از سازماندهی اطلاعات و محتوا به شیوه ای معنادار و قابل دسترس؛

برای کمک به کاربر برای حرکت در مسیر خود در حوزه یک محصول بسیار مهم است؛ برای تعیین IA هر محصول معین، معماران اطلاعات رابطه بین مجموعه های مختلف محتوا را در نظر می گیرند؛ آن‌ها همچنین به زبان مورد استفاده توجه زیادی دارند و اطمینان حاصل می کنند که هم قانع کننده و هم سازگار است.

در این چهار حوزه، مجموعه کاملی از زیرشاخه ها وجود دارد، طراحی تجربه کاربری بسیار بیشتر از یک مورد طراحی و قاب سیمی است، این یک زمینه چند رشته ای است که از عناصر علوم شناختی و روانشناسی، علوم کامپیوتر، طراحی ارتباطات، مهندسی قابلیت استفاده و موارد دیگر استفاده می کند.

 

چرا در طراحی UI و UX، تحقیق موردی کلیدی است؟

تحقیق برای طراحان UI و UX حیاتی است، برای هر دو رشته مهم است که تا حد امکان اطلاعات خوب را جمع آوری کنند تا به آن‌ها در ایجاد طرح های مناسب کمک کند و هر دو از یک رویکرد مشابه پیروی می کنند.

هر دو در مورد آنچه کاربران می خواهند تحقیق خواهند کرد؛ آنچه آن‌ها از برنامه های کاربردی در حال توسعه انتظار دارند، این تحقیق اغلب تکراری است و شامل جلسات قابلیت استفاده است که در آن کاربران واقعی با نسخه های مقیاس شده از عملکردهای خاص یا طرح های بصری در حال آزمایش برای تعیین اینکه آیا طراحان در مسیر مناسب حرکت می کنند یا خیر، تعامل خواهند داشت.

این فرآیند شامل تولید نمونه‌های اولیه با وفاداری پایین است، مانند رندرهای فریم سیمی عناصر رابط به منظور سنجش پاسخ کاربر به طور دقیق به عملکردی که در حال آزمایش است؛ همچنین می‌تواند شامل نمونه‌های اولیه بصری سریع و تست‌های A/B نسخه‌های مختلف ممکن از ظاهر و احساس رابط باشد تا مشخص شود کاربران کدام یک را ترجیح می‌دهند.

در همه موارد، تحقیقات به راهنمایی گام‌هایی که طراحان هنگام ایجاد مشارکت‌های خود برمی‌دارند، کمک می‌کند؛ با این حال، اطلاعاتی که طراحان UI و UX به دنبال آن هستند، بسیار متفاوت است.

تحقیق در طراحی UI

طراحان رابط کاربری باید از مطابقت داشتن زبان بصری که انتخاب می کنند با کلاس برنامه ای که می نویسند مطمئن شوند؛ آن‌ها سعی می کنند انتظارات کاربران را پیش بینی کنند، اگر تیم شما تصمیم به طراحی یک برنامه گردشگری دارند، لازم است که در مورد چگونگی گسترش دیگر برنامه های گردشگری در گذشته تحقیق کنید؛ کدام یک کار خاصی انجام داده اند؟ کدام یک کار خاصی انجام نداده اند؟ از کارهایی که دیگران قبلاً انجام داده اند، می توان درس های طراحی بسیاری آموخت.

تحقیقات ممکن است نشان دهد که مردم آیکون های برجسته را به جای اشکال برجسته ترجیح می دهند؛ این یک مختصر تصویری است که مردم با آن راحت هستند و از آن لذت می برند، طراحان رابط کاربری بهتر است آن درس را مدنظر بگیرند.

زیبایی شناسی دقیقی که آن‌ها انتخاب می کنند نیز بستگی دارد، اما «قوانین» اساسی، یا نیاز به انطباق با انتظارات کاربر، چیزی است که طراحان با مسئولیت خود نادیده می گیرند.

نباید گفت کهریسک در چنین کار هایی مناسب نیست؛ طراحان رابط کاربری می‌خواهند که طراحی رابط‌شان برجسته و به یاد ماندنی باشد؛ اما این باید با اطمینان از اینکه مردم هدف عناصری را که روی صفحه قرار می‌دهید تشخیص می‌دهند نیز متعادل شود.

تحقیق برای طراحی UX

طراحی UX بصورت مخصوصی به انتظارات کاربر علاقه مند است، تمام تجربیات و تعاملاتی که کاربران با هر برنامه‌ای که در زندگی خود استفاده کرده‌اند، به تعیین انتظارات آن‌ها برای نحوه عملکرد رابط‌ها کمک کرده است. اگر یک طراح UX از نزدیک با این انتظارات آشنا نباشد، می‌تواند ناخواسته یک تعامل رابط طراحی کند که برایشان منطقی به نظر می‌رسد اما قراردادهای رایج پذیرفته شده را زیر پا می‌گذارد، کاربران دوست ندارند رابط کاربری بسیار متفاوت از آنچه انتظار داشتند رفتار کند و این می تواند بر تجربه آن‌ها تأثیر منفی بگذارد.

اگر یک طراح UX تصمیم به انجام کاری متفاوت داشته باشد، باید دلیل بسیار خوبی داشته باشد، زیرا شکستن یک رفتار مورد انتظار عمیقاً آموزش دیده، احتمالاً باعث می شود افراد مرتباً کارهای اشتباهی را انجام دهند.

به عنوان مثال، اکثر مردم با این ایده راحت هستند که شما دو بار روی یک فایل کلیک کنید تا آن را باز کنید و یک بار آن را انتخاب کنید، این یک رفتار رابط است که تقریباً تا زمانی که رابط های کاربر گرافیکی وجود داشته است نیز در جریان است.

 

UI/UX

 

 

روش های طراحی UX

  • تحقیق

طراحان UX از انواع روش‌های تحقیقاتی مانند نظرسنجی، مشاهدات، مطالعات خاطرات، گروه‌های متمرکز و تحلیل‌های رقابتی برای توسعه درک کاربران و انگیزه‌های آن‌ها استفاده می‌کنند:

شخصیت ها، سناریوهای کاربر و نقشه های همدلی

همه این‌ موارد نتایج رایج تحقیقات قوم‌نگاری هستند؛ سناریوهای کاربر زمان‌هایی را در زندگی آن‌ها نشان می‌دهد که از محصول استفاده می‌کنند و نقشه‌های همدلی احساسات آن‌ها را نسبت به محصول در حین استفاده نشان می‌دهند.

  • نقشه های پیمایش مشتری

نقشه های پیمایش کاربر اغلب برای نشان دادن نقاط لمسی در سناریویی استفاده می شود که در آن کاربر نهایی در حال تعامل با یک سیستم دیجیتال است، نقشه های سفر مشتری برای شناسایی مشکلات قابلیت استفاده در تجارب همه کانال مفید هستند.

  • وایرفریم ها

وایرفریم ها نقشه های فیزیکی صفحه نمایش هایی هستند که یک محصول را تشکیل می دهند. وایرفریم‌ها که با وفاداری پایین نشان داده می‌شوند، به توسعه‌دهندگان کمک می‌کنند تا قبل از پیاده‌سازی UI، ساختار اصلی یک برنامه را ایجاد کنند، آن ها همچنین ابزار مفیدی برای قرار دادن در مقابل کاربران نهایی هستند تا مفروضات مربوط به محصولات را قبل از ساخت آن‌ها تأیید کنند.

  • نمونه سازی

نمونه سازی بخشی ضروری از طراحی UX است زیرا به تجسم نحوه تجربه کاربران نرم افزار قبل از توسعه کمک می کند، انواع مختلفی از ابزارهای نمونه سازی مانند InVision، Adobe XD و Principle وجود دارند؛ نمونه های اولیه را می توان برای آزمایش پروژه ها با کاربران نهایی و همچنین ابزاری برای ارتباط طرح ها با تیم های توسعه استفاده کرد.

  • تست کاربر

آزمایش کاربر برای تأیید اینکه آیا کاربر برنامه‌ای را همان طور که طراحی شده تجربه می‌کند یا نه ضروری است؛ برخی از روش‌های تست کاربر شامل تست A/B، ردیابی چشم، نقشه‌های حرارتی و مشاهدات و مصاحبه‌ها هستند.

  • ارزیابی اکتشافی

تجزیه و تحلیل اکتشافی برای شناسایی مشکلات رایج قابلیت استفاده یک محصول استفاده می شود تا مشکلات را بتوان حل کرد، در نتیجه رضایت و تجربه کاربر را بهبود بخشید و شانس موفقیت یک محصول دیجیتال را به طور کلی افزایش داد.

با تمرکز بر قابلیت استفاده، تجزیه و تحلیل اکتشافی یک روش ارزیابی است که در آن یک یا چند متخصص طراحی یک محصول دیجیتال را با لیستی از اصول طراحی از پیش تعریف شده (که معمولاً به عنوان اکتشافی نامیده می‌شود) مقایسه می‌کنند و مشخص می‌کنند که محصول کدام بخش، از اصول یاد شده پیروی نمی‌کند.

نتیجه

در پایان باید گفت رابط کاربری (UI) مجموعه‌ای از صفحه‌ها و عناصر بصری (مانند دکمه‌ها و نمادها) است که فرد را قادر می‌سازد تا با یک محصول یا خدمات تعامل داشته باشد؛ از سوی دیگر، تجربه کاربری (UX)، تجربه داخلی است که یک فرد در تعامل با هر جنبه ای از محصولات و خدمات یک شرکت دارد؛ اگر طراحی به عنوان سرمایه گذاری در موفقیت یک محصول در نظر گرفته شود، در آن صورت تعامل با یک طراح تجربه کاربری خوب در مراحل اولیه راه بسیار خوبی برای تقویت این سرمایه گذاری در بلندمدت است.

امیدواریم که به طور واضح با مفاهیم این دو اصطلاح آشنا شده باشید و تفاوت آن ها را درک کرده باشید؛ تشکر از همراهی و حسن انتخاب شما.

سوالات متداول:

یک طراح رابط کاربری در دو سطح کار می‌کند:طراحی رابط کاربری و کدنویسی رابط کاربری (اجرای نهایی)

 

  • مدیریت و بررسی رفتار کاربر
  • بررسی و انتخاب محتوا و متن‌های استفاده شده در سایت یا محصول و …
  • تمرکز روی اطلاعاتی که به کاربر داده می‌شود یا از او گرفته می‌شود
  • بررسی بخش مارکتینگ

UX در طراحی و توسعه محصولات دیجیتال، به بررسی و بهبود تجربه کاربر در ارتباط با محصول می‌پردازد. این شامل بررسی نیازها، طراحی رابط کاربری (UI)، موقعیت‌یابی و ناوبری است تا به کاربران امکان استفاده آسان و مفید از محصول را بدهد. UI شامل طراحی بصری و دستیابی به قابلیت‌های محصول می‌شود. طراحی و ظاهر دکمه‌ها، منوها، فرم‌ها و سایر عناصر تعاملی برای ارتباط کاربر با محصول دیجیتال. هدف UI، ایجاد یک رابط کاربری جذاب، آسان به استفاده و قابل فهم برای کاربران از کاربردهای UI است.

UX به تجربه کاربر در هنگام استفاده از یک محصول یا سایت توجه می‌کند و شامل مسائلی مانند طراحی فرآیند کاربری، بررسی و تحلیل نیازهای کاربر و بهینه‌سازی ارتباط کاربر با محصول است. از طرف دیگر، UI شامل طراحی ظاهری و اجزای قابل رویت محصول است که به کاربر ارائه می‌شود، از جمله طراحی گرافیکی، استفاده از رنگ‌ها و فونت‌ها، برچسب‌ها و دکمه‌ها. UI به طراحی واجدین‌های گرافیکی محصول تمرکز می‌کند، در حالی که UX به تجربه کاربر از این طریق تمرکز می‌کند.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من سئودا فرقانی مهندس معمار و دانشجوی ارشد مدیریت کسب و کار و بازاریابی هستم. علاقه ام به مبحث مارکتینگ من را به فعالیت در زمینه محتوا نویسی سوق داد تا بتوانم با استفاده از نرم افزار های گرافیکی و خلاقیت در نویسندگی و تولید محتوا پیشرفت کنم و الان خیلی خوشحالم که در این زمینه فعالیت دارم و از این طریق هرروز با مطالب تازه آشنا می شوم و سعی می کنم که بهتر از دیروزم باشم. تمام تلاش خودم را در راستای پیشرفت و موفقیت تیم خلاق و حرفه ای آسام سرور خواهم کرد.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید