شما برای مطالعه این مقاله فقط 6 دقیقه وقت نیاز دارید

create-subdomain

نحوه ایجاد ساب دامین Subdomain در سی پنل

3.3/5 - (3 امتیاز)

Subdomains در cPanel به شما امکان می دهد یک زیر دامنه ایجاد کنید، دامنه ای با یک پیشوند اضافی که جدا از دامنه اصلی عمل می کند. ساب دامین (Subdomain) یا زیردامنه مسئول هدایت کردن ترافیک به دایرکتوری در سایت شماست. با یک مثال ساده تر می گوییم، فرض کنید که بخشی از وب سایت خود را فقط برای اعضا اختصاص داده اید و فایل ها در /public_html/members هستند. نشانی اینترنتی ناحیه کاربری https://sitename.com/members/ خواهد بود.

زیردامنه ها سازماندهی عملکردهای مختلف وب سایت خود را برای شما ساده می کنند و در عین حال یافتن این عملکردهای مختلف را برای کاربران آسان تر می کنند.

هنگامی که یک زیر دامنه ایجاد می کنید، می توانید از URL https://members.sitename.com استفاده کنید. هر دو URL به یک فایل منتهی می شوند. ساب دامین گزینه URL دیگری را در اختیار شما قرار می دهد.

در این آموزش نحوه ایجاد یک ساب دامین در سی پنل را به شما نشان خواهیم داد. شما همچنین خواهید دید که چگونه یک ساب دامین را در سی پنل ویرایش کنید و ما در مورد زمانی که یک زیر دامنه باید (و نباید) استفاده شود، صحبت خواهیم کرد.

پیش از هرچیز، توصیه ما این است که یک زیرساخت مناسب برای سایت خودتان تهیه کنید؛ برای این کار می توانید روی سرور مجازی های هاستینگ ما حساب کنید. می توانید به صفحه خرید سرور مجازی هاستینگ با سی پنل و دایرکت ادمین سر بزنید.

ساب دامین چیست؟

ساب دامین، در واقع پیش از دامنه اصلی شما قرار می گیرد. بگذارید با یک مثال ساده تر بگوییم، بخشی از URL، معمولا پیش از دامنه اصلی شما قرار می گیرد. مثلا زمانی که شما به ناحیه کاربری ما وارد می شوید، با این آدرس مواجه خواهید شد: member.asamserver.com/. می توانید ساب دامین را قبل از دامنه اصلی، یعنی asamserver.com مشاهده کنید.

ساب دامین ها در بیشتر اوقات برای تعیین کردن یک قسمت جداگانه از یک سایت یا حتی یه سایت کاملا متفاوت استفاده می شود.

هر زمان که شما یک ساب دامین ایجاد می کنید، یک رکورد A به DNS رکورد دامنه شما افزوده می شود.

یک راه ورودی نیز در یک فایل پیکربندی در وب سرور ایجاد می شود. این به این دلیل است که سرور بداند ترافیک زیر دامنه را به کجا هدایت کند.

چگونه یک ساب دامین بسازیم؟

وارد سی پنل شوید و در بخش «Domains»، روی لینک و نماد «Subdomains» کلیک کنید.

چگونه یک ساب دامین بسازیم؟

در قسمت «Subdomain» نام زیر دامنه ای که مدنظر دارید را وارد کنید. این قسمت درست پیش از URL اصلی شما قرار خواهد گرفت؛ به عنوان مثال، Member.sitename.com.

در صورتی که چندین دامنه را در کنترل پنل سی پنل خودتان ایجاد کرده اید، دامنه ای که قصد دارید برای آن یک ساب دامین ایجاد کنید، از طریق منوی «Domain» انتخاب کنید.

«Document Root» دایرکتوری روت برای زیر دامنه است. بنابراین در مثال بالا، دایرکتوری روت ساب دامین /public_html/members خواهد بود.

چگونه یک ساب دامین بسازیم؟

روی دکمه «Create» کلیک کنید.

چگونه یک ساب دامین بسازیم؟

هنگامی که ساب دامین ایجاد شد، یک پیام موفقیت آمیز خواهید دید.

چگونه یک ساب دامین بسازیم؟

ساب دامین های ایجاد شده، معمولا 5 تا 10 دقیقه طول میکشد تا در دسترس قرار بگیرد. از آنجایی هم که شما در حال آپدیت کردن DNS های خودتان هستید، احتمال دارد مدت زمان بیشتری را برای انتشار DNS در انتظار باشید. البته این پروسه بیشتر از 1 الی 2 ساعت زمان نمی برد. دلیل این که، این موضوع را بیان کردیم، ای است که در صورتی که شما پس از ایجاد کردن یک ساب دامین تصمیم گرفتید تا وردپرس نصب کنید، احتمال اینکه با صفحه 404 مواجه شوید، زیاد است ( قبلا در مورد خطای 404 به صورت مفصل صحبت کرده ایم). حتی اگر بخواهید تنها چند دقیقه پس از ایجاد شدن ساب دامین، به سایت دسترسی داشته باشید، در این صورت با خطای 404 not found error مواجه می شوید. به هرحال با ساب دامین تازه ایجاد شده‌تان اجازه دهید تا خودش را پیدا کند و بداند که قرار است چه کاری انجام دهد و چه چیزی را به کاربران نشان دهد؛ هولش نکنید!

کلیک کنید  آموزش نصب سی پنل در سرور مجازی CentOS 7

ایجاد یک wildcard subdomain

اگر قصد داشته باشید که هر زیردامنه، نام دامنه خودش را به دایرکتوری خاصی در سایت خودش منتقل کنید، توصیه ما این است که از یک wildcard subdomain استفاده کنید.

زمانی که یک wildcard domain ایجاد می کنید، هر پیشوند ساب دامینی که پیش از دامنه شما تایپ شده باشد به دایرکتوری اصلی زیردامنه منتهی می شود. بنابراین pacific.sitename.com، Members.sitename.com و asdf99qwer.sitename.com همگی می توانند به یک دایرکتوری در سایت شما برسند.

برای ایجاد دامنه حروف، از همان روشی که در بالا توضیح داده شد استفاده کنید، اما * را در قسمت «Subdomain» وارد کنید.

دقت کنید که بسته به سرور شما، ایجاد یک زیر دامنه با wildcard ممکن است شامل ویرایش دستی DNS نیز باشد.

چگونه یک ساب دامین را ویرایش، حذف یا ریدایرکت کنیم؟

نحوه ویرایش ساب دامین:

برای آن که دایرکتوری روت را برای یک ساب دامین، تغییر دهید، می توانید به قسمت «Modify a Subdomain» وارد شوید و روی آیکون ویرایش که به شکل مداد است، کلیک کنید. روی لینک مسیر کلیک کنید و به قسمت ویرایش کردن هر فایلی که آن را نمی خواهید، بشوید.

چگونه یک ساب دامین را ویرایش، حذف یا ریدایرکت کنیم؟

نام دایرکتوری جدید موردنظرتان را در قسمت Document Root وارد کنید و پس از آن هم روی دکمه change کلیک کنید.

چگونه یک ساب دامین را ویرایش، حذف یا ریدایرکت کنیم؟

نحوه حذف ساب دامین:

برای حذف یک ساب دامین، به بخش Modify a Subdomain بروید و در نهایت روی آیکون Remove کلیک کنید.

چگونه یک ساب دامین را ویرایش، حذف یا ریدایرکت کنیم؟

روی دکمه Delete Subdomain کلیک کنید.

چگونه یک ساب دامین را ویرایش، حذف یا ریدایرکت کنیم؟

نحوه ریدایرکت ساب دامین:

برای ری دایرکت یک ساب دامین، به قسمت Modify a Subdomain بروید و روی لینک Manage Redirection کلیک کنید.

چگونه یک ساب دامین را ویرایش، حذف یا ریدایرکت کنیم؟

url که قصد دارید ساب دامین را به آن منتقل کنید، وارد کنید و پس از آن هم روی دکمه save کلیک کنید.

چگونه یک ساب دامین را ویرایش، حذف یا ریدایرکت کنیم؟

برای حذف کردن ری دایرکت مسیر ساب دامنه، بر روی Manage Redirection کلیک کنید و پس از آن هم روی گزینه Disable Redirection کلیک کنید.

زمانی که باید از یک ساب دامین استفاده کنید

زمانی که سایت شما، قسمتی جدا از سایت اصلی شما داشته باشد، از یک ساب دامین استفاده می شود؛ مانند بخش بلاگ پست، انجمن، ناحیه کاربری و …

در صورتی که نسخه های منطقه ای یا زبانی دیگری هم در سایت داشتید، می توانید برای این کار از ساب دامین استفاده کنید؛ برای مثال:

english.sitename.com. مثلا فرد با کلیک کردن روی این ساب دامین، می تواند به نسخه انگلیسی سایت شما دسترسی داشته باشد.

برای بیشتر سایت هایی که چندان بزرگ نیستند، این که از یک ساب دامین استفاده کنند، یا نه، یک موضوع کاملا شخصی است و اجباری در این رابطه وجود ندارد.

چه زمانی نباید از یک ساب دامین استفاده کنیم؟

هرچند استفاده از ساب دامین یک انتخاب شخصی است و اجباری در رابطه با آن وجود ندارد، اما پیش از آن که ساب دامین جدیدی ایجاد کنید، چند نکته را بهتر است در نظر داشته باشید. یکی از این نکته هایی که باید به آن توجه داشته باشید، موضوع نگهداری است. در صورتی که از یک ساب دامین استفاده می کنید، اگر بخواهید سایت خودتان را به یک سرور جدید انتقال دهید، این هدایت و انتقال شما، وظایف کانفیگ بیشتری را در پی خواهد داشت.

البته مهم تر از تمامی این ها، ساب دامین بر چگونگی مشاهده وب سایت شما به وسیله موتورهای جستجو تاثیر دارد. به صورت ساده تر اگر بخواهیم بگوییم، هر ساب دامینی که ایجاد می کنید، گوگل آن را به عنوان یک سایت جدید و مستقل در نظر می گیرد و ترافیک آن هم جدا از دامین اصلی در نظر گرفته می شود. در نظر داشته باشید که این موضوع می تواند به برند جدیدی که در حال رشد دادن و توسعه دادن آن هستید، آسیب رسان باشد؛ بنابراین با احتیاط در مورد ساب دامین رفتار کنید.

سخن آخر

نحوه ایجاد ساب دامین در سی پنل را به صورت کامل آموزش دادیم. اما چه سوالی در این رابطه دارید که در این مقاله به آن نپرداخته ایم؟ هر سوالی که پاسخش را در مقاله پیدا نکردید، با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید تا در سریع ترین زمان ممکن پاسخ دهیم.

سوالات متداول:

گوگل هر ساب دامین را به عنوان یک سایت مستقل در نظر می گیرد. بنابراین هر ساب دامینی که ایجاد می کنید، باید برای سئوی آن هم برنامه داشته باشید.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید