شما برای مطالعه این مقاله فقط 4 دقیقه وقت نیاز دارید

internet-record

انواع رکوردهای DNS در اینترنت

4.2/5 - (6 امتیاز)

هدف از این مقاله ارائه مطالبی جامع درباره ی DNS، مزیت و انواع رکورد ها و کاربرد رکورد های DNS می باشد با آسام سرور همراه باشید تا با DNS بیشتر اشنا شوید.

برای دسترسی به سایت در اینترنت باید آدرس IP سرور وب را بدانید که به خاطر سپردن این آدرس ها کار آسانی نیست؛ بنابراین برای هر آدرس IP، یک نام دامنه در نظر گرفته شده است. بیش از 30 نوع رکورد DNS موجود است که مدیران سایت ها از تعدادی از آنها استفاده می کنند؛ از جمله پر کاربردترین آن ها،CHAME،NS، MX ،TXT،Aمی باشد.

در مقالات قبلی درباره دامنه سایت چیست توضیحاتی در این زمینه ارائه دادیم که می تواند شما را کامل تر با این مبحث آشنا سازد.

 تعریف DNS

سیستم نام دامنه به اختصار DNS یا همان Domain Name System نامیده می شود. برای دسترسی به سایت در اینترنت باید آدرس IP سرور وب را بدانید که به خاطر سپردن این آدرس ها کار آسانی نیست؛ بنابراین برای هر آدرس IP، یک نام دامنه در نظر گرفته شده است.

DNS اختصاصی

DNS اختصاصی، رکوردهایی هستند که اجازه می دهند نام دامنه به صورت دلخواه به سرور معرفی شود، که در نمونه Whoise از اطلاعات اختصاصی DNS به جای دامنه مالک استفاده می کند.

DNS ابری

سرور ابری بر روی بستر اینترنت فعالند و در اینترنت، سرورهای ابری ممکن است در شبکه های ​​ بزرگ و کوچک پیاده سازی شوند. برخی از دلایلی که از سرورهای ابری استفاده می کنند در زیر آمده است:

  • افزایش اثربخشی و بهره وری منابع نرم افزاری و سخت افزاری.
  • توانایی به روز رسانی و عیب یابی سرویس ها بدون خروج از دسترسی
  • تقویت قدرت سخت افزار و افزایش پهنای باند.
  • امکان مدیریت بهینه هزینه ها بر اساس مدل میزبانی ابری
  • امنیت فیزیکی بیشتر در نتیجه تعداد زیاد دستگاه های شبکه
  • بهبود عملکرد سایت در برابر حملات
  • افزایش دسترسی

رکورد مرجع (RR)

رکورد مرجع (RR) توصیفی در قالب فهرستی است که منبع اطلاعاتی خاصی را مشخص می کند؛ واحد اساسی سرویس DNS یک رکورد مرجع است. فیلدهای این رکورد به صورت کلی زیر استفاده می شوند:

  • name ttl class type data
  • Name: host name
  • TTL: زمان سنجی مبتنی برثانیه. در عین حال، زمان کش رکوردهای DNS است.
  • Class:به معنی پروتکل اینترنت است که مقدار آن IN در نظر گرفته شده است.
  • Data: داده های یک رکورد، اطلاعات مورد نیاز برای ایجاد نوع ویژه ای از رکورد است که دربرگیرنده بخش هایی متمایز از یکدیگر می باشد.

Zone file

فایل Zone شامل تمام رکوردهای مرجع دامنه است. این فایل یک بخش ویژه و یک فضای اجرایی در ساختار DNS می باشد. یک فایل زون با نام مشخص شامل تمام زیرمجموعه های همان دامنه خاص است. همانطور که در دفترچه تلفن، می دانیم که تمام شماره های تماس مربوط به نام هایی که با یک حرف مشخص و ثابت شروع می شوند در صفحه مربوط به همان حرف قرار دارند.

انواع رکوردهای DNS در اینترنت

مزایا (DNS)

DNS به دلایل زیر استفاده می شود:

  • فوق العاده سریع
  • تضمین محرمانه بودن
  • محدود کردن استفاده از وب سایت های نامناسب توسط جوانان تحت نظارت والدین
  • موارد استفاده رکورد های DNS

رکوردهای DNS یکی از جنبه های ضروری و حائز اهمیت از معماری اینترنت هستند. آدرس دهی به اعداد ممکن است از طریق سوابق و رکورد های DNS مرتبط شوند که شبیه به نحوه پیوند شماره تلفن ها به یکدیگر در دفترچه تلفن است. از آنجایی که هر دستگاه یا میزبانی که به اینترنت متصل می شود یک آدرس IP منحصر به فرد خود را دارد، این آدرس ممکن است برای عدم نیاز به حفظ کردن سری اعداد IP ها با استفاده از سیستم نام دامنه (DNS) ردیابی شود.

کلیک کنید  2 روش آسان برای ساخت دیتابیس در سی پنل

 انواع مختلف رکورد های سیستم نام دامنه (DNS)

بیشتر از 30 نوع رکورد DNS موجود است که مدیران سایت ها از تعدادی از آن ها استفاده می کنند.

MX Record

Exchanger Mail (تبادل پیام و ایمیل) به عنوان MX شناخته می شود که برای شناسایی و ارسال/ دریافت ایمیل از طریق اینترنت، کاربرد دارد.

هنگام خریدسرور مجازی و هاست معمولاً از گزینه پیش فرض رکوردهای MX استفاده می شود. این رکورد ممکن است توسط یک کاربر برای جداسازی سرور ایمیل از میزبانی وب سایت استفاده شود.

TXT Record

این رکورد برای دسترسی به متن های خارج از دامنه استفاده میشود؛ به کمک این رکورد می توانید هر متنی را به رکورد DNS بیافزایید. برای مثال، اگر می‌خواهید از Google Webmaster Tools استفاده کنید، یکی از روش‌هایی که می‌توانید ثابت کنید که شما دارای یک دامنه می باشید، افزودن رکورد TXT که شامل یک رشته تصادفی ارائه شده توسط Google است.

CNAME Record

شرکت های زیادی وجود دارند که از رکوردهای CNAME برای ساختن یک نام مستعار برای خود استفاده می کنند، به طوری که تمام ترافیک آنها فقط به آدرس IP سایت اصلی ارسال می شود.

A Record

با استفاده از این نوع رکورد، می توانید آدرس IP مدیریتی یک دامنه را به یک دامنه متصل کند؛ به عبارتی دیگر برای اتصال IP به ساب دامین کاربرد دارد که به واسطه این رکورد در خواست های مرتبط با ساب دامین به IP وارد شده بازگردانده می شود.

DNS

NS Record

این رکورد معین می کند که سرورهای حاوی اطلاعات ما در کدام دامنه مقرر هستند.برای مثال اگر آدرس سایت ما asamserver.ac.ir باشد؛ سرور به دامنه های .ir و سپس .ac رجوع کرده و در نهایت می توانید به اطلاعات سایت در این دامنه  دسترسی پیدا کنید.

PTR Record

رکوردهای معکوس DNS یا رکوردهای ptr به یک IP و آدرس دامنه مرتبط با آن مربوط می شود. این رکورد دقیقاً معکوس کار رکورد A  را انجام می دهد. به کمک ارتباط مناسبی که این رکورد بین آدرس IP و دامنه ایجاد می کند؛ درخواست ها نمی تواند به طور تصادفی را به سرورهای دیگر ارسال شوند.

  LOC Record

این رکورد موقعیت جغرافیایی مرتبط با نام دامنه را مشخص می کند.

DNAME Record

دامنه و همه زیردامنه های آن در مجموع به عنوان “DNAME Record” نامیده می شوند.این رکورد برخلاف رکورد CNAME می باشد که نام مستعاری برای فقط یک نام دامنه است.

جمع بندی

همانطور که از نام آن پیداست، DNS یک فهرست وب است که دامنه ها را سازماندهی می کند و همانند یک دفترچه تلفن که هر شماره تماس با نام معین به فردی مشخص مربوط می شود؛ DNS نیز آدرس وب برای آدرس های IP فیزیکی با یکسری اعداد غیر قابل حفظ کردن معنی می شود.

یک رکورد DNS توسط سرورهای DNS ایجاد می شود تا اطلاعات مهمی در مورد نام دامنه یا نام میزبان، از جمله آدرس IP فعلی آن ارائه دهنده خدمات می دهد. یکی از رایج‌ترین انواع رکورد های DNS، رکورد CNAME است که شامل نام میزبان و آدرس IPv4 مرتبط با آن است.

امیدوارم که از مطالب ارائه شده استفاده کرده باشید.

سوالات متداول:

DNS ها برای حل مشکل عدم راحتی افراد با اعداد اختراع شده اند؛ عملکرد DNS ها به این صورت است که به اعداد نام هایی اختصاص میدهد دقیقا همانند یک دفترچه تلفن و بدون نیاز به حفظ اعدادی پیچیده تنها با به خاطر سپردن اسامی مشخص می توانید به وب سایت مدنظر دسترسی پیدا کنید.

احتمالا از قبلا میدونین که هر دستگاهی ( مثل گوشی، لپتاپ ) یا هاستی که به اینترنت وصله از طریق اعداد که تو قالب آدرس IP یا (internet protocol) هستند مثل آدرس 123.456.98.22 شناسایی میشند.

برای عملکرد صحیح یک وب سایت؛ رکورد DNS نقش اساسی و مهمی دارد. به عبارت دیگر، این دستورالعمل‌ها به عنوان یک نقشه راه برای سرور DNS عمل می‌کنند و به آن نشان می‌دهند که هر آدرس IP متعلق به چه دامنه‌ای است و نحوه رسیدگی به درخواست‌های دسترسی ورودی و ارسال شده به آن ها را نشان می‌دهد. در واقع این رشته ها دستورالعملی هستند، که با حضور خود سرور اطمینان حاصل می کند که وب سایت شما به درستی کار می کند.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من سئودا فرقانی مهندس معمار و دانشجوی ارشد مدیریت کسب و کار و بازاریابی هستم. علاقه ام به مبحث مارکتینگ من را به فعالیت در زمینه محتوا نویسی سوق داد تا بتوانم با استفاده از نرم افزار های گرافیکی و خلاقیت در نویسندگی و تولید محتوا پیشرفت کنم و الان خیلی خوشحالم که در این زمینه فعالیت دارم و از این طریق هرروز با مطالب تازه آشنا می شوم و سعی می کنم که بهتر از دیروزم باشم. تمام تلاش خودم را در راستای پیشرفت و موفقیت تیم خلاق و حرفه ای آسام سرور خواهم کرد.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید