شما برای مطالعه این مقاله فقط 6 دقیقه وقت نیاز دارید

subdomain

ساب دامین (Sub Domain) یا زیر دامنه چیست؟

3.5/5 - (6 امتیاز)

احتمالاً با ساب دامنه آشنا باشید و فرض کنید که همه چیز را درباره‌اش می دانید؛ با این حال زیر دامنه پیچیدگی های ظریفی دارد که آن را به عنوان یک عضو متمایز از جامعه اینترنت مشخص می کند. هرچند تصور کنید که درک کاملی از زیر دامنه دارید باز هم مواردی هست که از آن غافل شده اید؛ مثلاً از تأثیر دامنه در سئو سایتتان مطلع هستید؟ داشتن دانش در این موضوع ممکن است تأثیر مطلوبی بر شغل شما داشته باشد و نتایج بسیار مهمی را به دنبال داشته باشد.

ساب دامین یا دامنه فرعی زیر مجموعه دامنه اصلی است، موتورهای جستجو آن را به عنوان یک موجودیت مجزا می بینند به همین علت از زیر دامنه برای سازماندهی وب سایت استفاده می شود؛ زیردامنه ها با اهداف و کاربرد های مختلف توسط شرکت ها مورد استفاده قرار میگیرند اما استفاده اصلی از ثبت نام دامنه، شناسایی بخش های مختلف و متمایز از یکدیگر در یک وب سایت در نتایج موتورهای جستجو است.

در این مقاله تصمیم داریم به یک سری نکات در مورد دامنه و زیر دامنه بپردازیم؛ می توانید نگاهی اجمالی به مقاله  دامنه چیست نیز بیندازید؛ با ما همراه باشید تا بیشتر با این نکات آشنا شوید.

ساب دامین چیست؟

sub domain یا زیر دامنه یا دامنه فرعی، به بخشی از دامنه اصلی شما گفته می شود؛ وب سایت های مختلف با کمک زیر دامنه ها راحت تر سازماندهی و پیمایش می شوند. برای درک بهتر از مثال ساده ای کمک می‌گیرم که فرض کنید آسام سرور انواع مختلفی از سرور ها را ارائه می دهد اما برای ارائه یک نوع از سرور ها مثلاً سرور مجازی باید بخش اختصاصی برای آن در نظر بگیرد؛ اینجاست که زیر دامنه کاربرد دارد. معمولاً زیر دامنه بعد از دامنه اصلی در URL وب ظاهر می شود وcom. نیز دامنه سطح برتر به حساب می آید.

می توانید از متن و کلماتی که دوست دارید در زیردامنه‌ها استفاده کنید، اما بهتر است، این اصطلاح با کار شما مرتبط باشد و بتوانید به راحتی آن را بنویسید؛ در این صورت به خاطر ماندن آن آسان تر خواهد بود.

کاربرد ساب دامین

با وجود این واقعیت که زیر دامنه در دامنه اصلی یکپارچه شده است، موتورهای جستجو آن را به عنوان یک موجودیت مجزا می بینند به همین علت از زیر دامنه برای سازماندهی وب سایت استفاده می شود؛ زیردامنه ها با اهداف و کاربرد های مختلف توسط شرکت ها مورد استفاده قرار میگیرند اما استفاده اصلی از ثبت نام دامنه، شناسایی بخش های مختلف و متمایز از یکدیگر در یک وب سایت در نتایج موتورهای جستجو است.

با وجود این، توانسته است بخشی از وب سایت اصلی را حفظ کند؛ به عبارت دیگر، شما باید به کاربران خود توجه کنید. به عنوان مثال، اگر وب سایت شما توسط افرادی از سراسر جهان بازدید می شود؛ ترجمه وب سایت به زبان های مختلف تأثیر گذار خواهد بود. از طرف دیگر؛ کاربران می توانند از طریق زیر دامنه ای که شما راه اندازی کرده اید به وب سایت شما دسترسی داشته باشند؛ هرچند صفحات جداگانه برای وب سایت های چند زبانه ممکن است با هزینه و زمان کمتری نسبت به آنچه فکر می کنید ساخته شوند.

sub domain یا زیر دامنه چیست؟

با یک زیر دامنه، کار با اینترنت بسیار ساده تر است!

ساب دامین ها یک موهبت الهی هستند که توانستند کار را برای ما بسیار راحت تر نمایند و شما باید تا حد امکان از آن‌ها نهایت استفاده را ببرید. یقیناً که dns (مخفف domain name system) زندگی ما را ساده‌ترمی کند. DNS نام دامنه، در واقع آدرس IP را به حروف و ارقام مبدل کرده است؛ در حقیقت پیکربندی دامنه ها و زیر دامنه ها از طریق سیستم نام دامنه (DNS) انجام می شود و توجه داشته باشید که دامنه های موجود در آدرس وب باید از راست به چپ بررسی شوند.

فروش ساب دامین و کسب درآمد شرکت ها

شما می توانید با فروش زیر دامنه یا زیر دامنه درآمد کسب کنید. فروش ساب دامنه برای بسیاری از شرکت ها و افراد واقعاً یک صنعت پرسود است. آن‌ها با خرید نام های دامنه مطلوب و فروش مجدد آن‌ها با هویت جدید به این امر دست می یابند. کاربران سیستم های مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس یا سازندگان وب سایت با کاربران اجازه ایجاد حساب های زیر دامنه خود را می دهند.

زیردامنه ها (ساب دامین) برای کاربران و مشتریان

شما می توانید یک زیر دامنه اختصاصی برای یک مشتری خاص انتخاب کنید؛ بنابراین کاربر در پیاده سازی افکار و ایده های خود در این سایت و زیر دامنه آزادی عمل خواهد داشت؛ در نتیجه، با آگاهی از خواسته و ایده مشتریان می‌توانید سایت را مطابق با نیازها و خواسته‌های آن ها تنظیم کنید. همان‌طور که می دانیم به عنوان یک صاحب کسب و کار، یکی از حیاتی ترین جنبه های شغل شما جذب مشتریان جدید با در نظر گرفتن نیاز و خواسته آن ها است و داشتن یک زیر دامنه به شما امکان می دهد این کار را سریعتر و مؤثرتر انجام دهید.

از یک زیر دامنه برای جدا نگه داشتن وبلاگ خود از سایت اصلی استفاده کنید.

جدا کردن وبلاگ خود از سایت اصلی خود تحت یک دامنه یک حرکت هوشمندانه است، زیرا یک وبلاگ می تواند سبب کاهش سرعت سایت اصلی شما شود که می تواند برای تجارت شما فاجعه آمیز باشد؛ زیرا مشتریان شما در صورتی که سایت شما بسیار کند باشد، آن را ترک می کنند و در نتیجه رتبه بندی موتورهای جستجوی شما آسیب خواهد دید.

کلیک کنید  انواع رکوردهای DNS در اینترنت

با این حال، اگر بخواهید وبلاگتان را انتقال دهید و به دلیل عملکرد متفاوت آن از دامنه اصلی شما جدا شود، طبیعی ترین رویکرد ایجاد یک زیر دامنه و انتقال وبلاگ به آننآن برای نگهداری وبلاگ شما است؛ در حالی که هنوز بخشی از دامنه اصلی خواهد بود.

 تست یک صفحه وب جدید

هنگامی که صحبت از ایجاد یک وب سایت جدید و یا تست به روز رسانی آن می شود، اغلب از زیر دامنه ها به عنوان نقطه شروع استفاده می شود. به عنوان مثال، وردپرس ممکن است تحت دامنه شما نصب شود و به عنوان یک جزء مستقل از وب سایت اصلی شما استفاده شود؛ همچنین می توانید از زیر دامنه برای آزمایش تغییرات خود استفاده کنید.

برای بررسی نحوه عملکرد آن‌ها پس از انتشار در وب سایت اصلی از زیر دامنه ها استفاده کنید. از آنجایی که دامنه فرعی به عنوان یک صفحه مخفی عمل می کند، به راحتی می توانید قابلیت های جدیدی را در سایت خود بدون نگرانی در مورد مشاهده آن توسط سایر کاربران و یا ایجاد مشکلی در سایت آزمایش کنید.

کاربرد های ساب دامین

هزینه میزبانی وب سایت

گوگل ساب دامنه را یک وب سایت متفاوت و متمایز می داند، بنابراین باید روی سرور خودش میزبانی شود و برای هر زیر دامنه، باید هزینه جداگانه ای پرداخت کنید که موجب افزایش هزینه برای شما می‌شود. به همان اندازه که وب سایت شما از نظر سرعت بارگذاری اطلاعات و هم از نظر اندازه رشد می کند، طرح میزبانی شما گران تر خواهد بود.

 وب سایت تجاری خود را انتقال دهید.

انتقال صفحه تجارت الکترونیک خود به یک دامنه جدید به هزاران دلیل نیز یکی دیگر از گزینه های ممکن است. در واقع، اگر هدف اصلی سایت شما فروش نباشد، یک سایت تجارت الکترونیک ترافیک سایت اصلی شما را افزایش می دهد و سبب کندی سرعت سایت می شود و همچنین تجربه کاربر را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. در نتیجه، انتقال این صفحه به یک زیر دامنه سرعت صفحه اصلی را افزایش می دهد و در عین حال به کاربران اجازه می دهد تا از وب سایت تجاری شما از طریق سایت اصلی بازدید کنند.

یک وب سایت موبایل ایجاد شود.

از آنجایی که بسیاری از مردم در حال حاضر از طریق دستگاه های تلفن همراه خود به اینترنت دسترسی دارند، می توان با استفاده از یک زیر دامنه، یک نسخه سازگار با موبایل از یک وب سایت ایجاد و طراحی کرد. موتورهای جستجو مانند گوگل می توانند دستگاه کاربر را بر اساس سایت هایی که جستجو می کنند شناسایی کنند و از این رو نسخه بهینه شده صفحه را برای موبایل ارائه دهند.

ساب دامنه ها واقعا یک گزینه فوق العاده برای ارائه نسخه های مختلف سایت ها در صفحات نمایش به اندازه های متفاوت هستند که تأثیر به سزایی در روند کاری شما ایفا می کنند. مهم است که در نظر داشته باشید که ارائه یک زیر دامنه سازگار با موبایل بسیار مهم است، زیرا اکثر ترافیک موتورهای جستجو از طریق تلفن همراه است.

شخصی سازی ساب دامین

با استفاده از یک زیر دامنه، می توانید وب سایت خود را متناسب با نیازهای مناطق جغرافیایی خاص، محصولات، بازدیدکنندگان و سایر متغیرها تنظیم کنید و اگر بخواهیم هر زیر دامنه دارای محتوای خاص خود باشند، این امکان یک ویژگی بسیار مفید و حیاتی باشد. علاوه بر این، رتبه بندی موتورهای جستجوی محلی شما را افزایش می دهد.

اهمیت این مشکل را نمی توان نادیده گرفت. با وجود این، اگر نیاز به ساخت محتوای شخصی ندارید، بهتر است از یک زیر شاخه استفاده کنید؛ زیرا هم هزینه اضافی برای شما نخواهد داشت و هم ساده‌ ترخواهد بود. در واقع، مناسب بودن یا نبودن یک ساب دامنه برای وب سایت شما بستگی به خواسته های آن دارد و سفارشی سازی ساب دامنه در صورت لزوم ترجیح داده می شود.

کدام یک برای بهینه سازی موتور جستجو (سئو) بهتر است؟

قبلاً تصور می شد که دامنه های فرعی همان تأثیر زیر دامنه خود را دارند، اما طبق گفته مت کاتز در سال 2012، مشخص شد که آن‌ها تقریباً مشابه هستند و Google آن‌ها را به عنوان یک دامنه در نظر می گیرد. امروزه ساب دامنه و دامنه ها دارای ویژگی و معیار های مختلفی در موتورهای جستجو هستند.

به همین دلیل، توصیه می شود که محتوای اصلی خود را همانند یک وبلاگ در زیر شاخصه ها طبقه بندی کنید. اکثر وب مسترها از این استراتژی استفاده می کنند، زیرا پیش از این کاربران می توانستند زیر دامنه‌ها را با عباراتی که می‌خواستند در گوگل جستجو کنند، شناسایی کنند و در نتیجه ی این کار؛ میران سایت متوجه کلمات کلیدی که توسط افراد جستجو می شد؛ در دامنه و ساب دامنه می‌شدند.

بنابراین، گوگل راهی برای مسدود کردن این استراتژی پیدا کرد و در حال حاضر فقط یک دامنه را در نتایج جستجو نشان می دهد.

به صورت کلی تمامی موارد مربوط به زیر دامنه را در این مقاله اشاره کردیم. در صورتی که در این زمینه ابهامی داشتید، می توانید در قسمت نظرات با ما مطرح کنید.

سوالات متداول:

موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ هر زیر دامنه را وب سایتی جداگانه در نظر می گیرد این بدان معناست که موتور جستجو هر یک از زیر دامنه ها  ایندکس  می کند.

هنگامی که یک  link juice ایجاد شده از بک لینک به سایت اصلی شما ساخته می شود، آن لینک با زیر دامنه های شما به اشتراک گذاشته نمی شود. همانطور که ساختن یک وب سایت مهم جداگانه دشوار است، ایجاد رتبه صفحه برای کلمات کلیدی تخصصی در یک زیر دامنه نیز  سخت است.

مهم است که این را در نظر داشته باشید که از زیر دامنه ها به عنوان یک جایگزین، دامنه ها  برای رتبه بندی کلمات کلیدی مختلف، برای هدف قرار دادن یک بازار تخصصی یا برای دنبال کردن یک هدف خاص دیگر، یا ارائه خدمات با ارائه ای غیر از سایت اصلی وب سایت شما استفاده شوند.

با این حال، فایل‌های موجود در دامنه اصلی شما در زیر شاخه‌ها گنجانده شده‌اند و گوگل این زیر شاخه ها را به صورت سایت های متمایز نمی بیند؛ این به این معنی است که لینک‌های juice و SEO در دامنه و زیر شاخه های شما  به اشتراک گذاشته می شوند.

بنابراین، ساب فولدر ها راه بسیار خوبی برای سرعت بخشیدن به روند رتبه بندی وبلاگ نویسان، استارت آپ ها و شرکت های کوچک با زمان و منابع محدود هستند.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من سئودا فرقانی مهندس معمار و دانشجوی ارشد مدیریت کسب و کار و بازاریابی هستم. علاقه ام به مبحث مارکتینگ من را به فعالیت در زمینه محتوا نویسی سوق داد تا بتوانم با استفاده از نرم افزار های گرافیکی و خلاقیت در نویسندگی و تولید محتوا پیشرفت کنم و الان خیلی خوشحالم که در این زمینه فعالیت دارم و از این طریق هرروز با مطالب تازه آشنا می شوم و سعی می کنم که بهتر از دیروزم باشم. تمام تلاش خودم را در راستای پیشرفت و موفقیت تیم خلاق و حرفه ای آسام سرور خواهم کرد.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید