شما برای مطالعه این مقاله فقط 7 دقیقه وقت نیاز دارید

definition-of-hosting-vps

سرور مجازی هاستینگ چیست؟

4.6/5 - (26 امتیاز)

اگر ساعات زیادی از وقتتان را صرف گشت و گذار در اینترنت می­کنید، لازم است بدانید که اینترنت بزرگ­ترین شبکه کامپیوتری دنیا و متشکل از میلیون­ها کامپیوتر است که به یکدیگر وصل شده اند، حتما روزانه به وب سایت­های زیادی سر می­زنید، جالب است بدانید که اطلاعات هر وب سایتی در فضایی تحت عنوان هاست ذخیره می­گردد، هاست­ها انواع گوناگونی دارند که یکی از مهم­ترین آن­ها سرور مجازی هاستینگ می­باشد.

سرور مجازی هاستینگ میتواند سرویس هایی نظیر سی پنل و دایرکت ادمین را در اختیار شما قرار دهد که در اینصورت میتوانید به بخش های خاصی از سرور نیز دسترسی لازم را داشته باشید و از هر بخشی سرور را به حالت های مختلف مدیریت نمائید.

به منظور آشنایی بیشتر با سرور مجازی هاستینگ بهتر است نخست با یک سری مفاهیم پایه ای آشنا شویم، سپس به معرفی سرور مجازی هاستینگ پرداخته و ویژگی­های آن را به طور کامل بیان می­کنیم. اگر مشتاق یادگیری این مطلب هستید، تا انتهای مطالب با ما همراه باشید!

 

پیش نیازهای آشنایی با سرور مجازی هاستینگ

  • اینترنت و شبکه

اینترنت شبکه ای بزرگ و متشکل از کامپیوترهای موجود در سرتاسر دنیا است. هنگامی که دو سیستم کامپیوتری را به یکدیگر وصل نموده و اطلاعاتی را میان آن­ها رد و بدل می­کنیم، یک شبکه کوچک متشکل از دو سیستم را ساخته ایم. در واقع میتوان گفت که شبکه به گروهی از کامپیوترها همچون کامپیوترهای شخصی و کامپیوترهای سرویس دهنده اطلاق می­شود که به هم وصل هستند.

کامپیوترهای موجود در شبکه بزرگ اینترنت، که هر کدام دارای آدرسی مشخص به منظور شناسایی و دسترسی هستند، با استفاده از کابل به یکدیگر وصل می شوند. هنگامی که می­گویید به اینترنت وصل شده ام، در واقع منظور این است که سیستم شما نیز به این شبکه بزرگ پیوسته و با استفاده از یک آدرس مشخص در حال سرویس دهی یا سرویس گیری در این شبکه گسترده می­باشید.

  • سرور

تاریخچه سرور که در زبان فارسی به معنای سرویس دهنده میباشد، به سال 1981 بر می­گردد، به طور کلی می­توان گفت: سرور؛ کامپیوتری قدرتمند و همواره آماده به کار است که کاربران از آن انتظار دارند در زمان­های مختلف به درخواستهای آنان پاسخ دهد.

برای درک بهتر کاربرد سرور به مثال زیر توجه کنید:

همان­طور که می­دانید، امروزه مرورگرهای گوناگونی موجود بوده و در دسترس ما قرار دارند که به عنوان نمونه­هایی از آن­ها می­توان به مرورگر کروم، مرورگر اُپرا، مرورگر موزیلا فایرفاکس و… اشاره نمود؛ برای مثال: زمانی که شما به عنوان یک کلاینت (سرویس گیرنده) مرورگر کروم را باز نموده و عبارت “سرور مجازی هاستینگ چیست؟” را سرچ می­کنید، درخواست خود را به مرورگر اعلام نموده اید، در این هنگام مرورگر کروم از طریق شبکه وب به سرور (سرویس دهنده) مربوطه مراجعه نموده و پس از دریافت داده­های مورد نیاز شما از سرور، این داده­ها را در اختیارتان قرار می­دهد.

 

انواع سرور

سرورها در انواع متعدد و متنوعی موجود هستند، جالب است بدانید که دسته بندی سرورها بر اساس هدفی که دنبال می­کنند، صورت می­پذیرد. انواع سرور عبارتند از:

  • وب سرور
  • سرور اپلیکیشن
  • سرور پایگاه داده
  • سرور پروکسی
  • میل سرور
  • فایل سرور
  • DNS سرور

هاست چیست؟

کاربران می­توانند با خرید هاست از شرکت­های هاستینگ به اجاره مقداری از فضای خاص بر روی سرورهای فیزیکی پرداخته و کلیه فایل­های وب سایت خود را در فضای اجاره شده ذخیره سازی نمایند، هاست وردپرس یکی از کاربردی­ترین انواع هاست­ها است.

هاست که از آن تحت عنوان میزبانی وب نیز یاد می­شود، سرویسی است که امکان قراردهی یک وب سایت یا صفحه وب بر روی اینترنت را برای سازمان­ها و افراد میسر می­سازد. همان­گونه که پیش­تر نیز اشاره نمودیم، اطلاعات و محتوای وب سایت­ها در رایانه­های قدرتمندی ذخیره می­گردد که آن­ها را سرور می­نامند.

زمانی که کاربران فعال در اینترنت تصمیم به مشاهده وب سایت شما می­گیرند، آدرس یا دامنه وب سایت را در مرورگر خود وارد می­نمایند. در این حالت مرورگر به سرور شما اتصال پیدا کرده و صفحات وب سایتتان را از طریق مرورگر در اختیار کاربران قرار می­دهد.

جهت دسترسی به مطالب بیشتر در ارتباط با مفهوم هاست، میتوانید مقاله ای با مضنون: هاست چیست؟ از آسام سرور را نیز مورد بررسی قرار دهید❗

سرور مجازی هاستینگ

انواع سرویس های هاستینگ

شاید برایتان جالب باشد بدانید که گزینه­ های متعدد و متنوعی در دنیای میزبانی وب موجود هستند که به نمایش سایت شما در بستر اینترنت می­پردازند؛ هر یک از گزینه­های موجود نیازهای بزرگ و کوچک مالکین وب سایت را به طور مستقیم پاسخ می­دهند.

اگرچه اصلی­ترین وظیفه ای که کلیه انواع هاستینگ­ها بر عهده دارند، عمل نمودن به عنوان یک مکان ذخیره سازی برای وب سایت شما است، اما لازم است بدانید که میان آن­ها تفاوت­های بارزی وجود دارد. تفاوت در ظرفیت ذخیره سازی، نیاز به دانش فنی، سرعت، کنترل و قابلیت اطمینان سرور از مهم­ترین تفاوت­هایی است که بین انواع هاستینگ­ها وجود دارد. در ادامه سه مورد از مهم­ترین انواع هاستینگ را معرفی و به اختصار بررسی می­کنیم.

  • هاست اشتراکی

وب سایت شما در این نوع هاست که متناسب با میزبانی وب در سطوح ابتدایی می­باشد، به همراه چندین وب سایت دیگر در سرور یکسان ذخیره می­گردد. در حقیقت کلیه وب سایت­هایی که در این نوع سرورها موجود می­باشند، از منابع سرور یکسان و مشابهی بهره­مند هستند.

  • هاست اختصاصی

این نوع هاستینگ بالاترین سطح مدیریت و کنترل بر سرور را در اختیار دارندگان وب سایت قرار می­دهد. در این نوع هاستینگ شما سرور را به طور اختصاصی اجاره نموده اید و وب سایت شما تنها وب سایتی است که بر روی آن قرار گرفته است.

  • هاست مجازی
کلیک کنید  دیتاسنتر چیست؟

این نوع هاست را به عنوان حد واسط میان هاست اشتراکی و هاست اختصاصی می­شناسند. این نوع هاستینگ برای آن دسته از دارندگان وب سایت که نیازمند کنترل و مدیریت بیشتر هستند، اما در عین حال لزوما احتیاجی به منابع سرور اختصاصی ندارند، مناسب می­باشد، حال که با مفهوم هاست آشنا شده و هاست مجازی را به عنوان یکی از مهم­ترین انواع هاستینگ شناختیم، زمان آن فرا رسیده است که به معرفی کامل­تر سرور مجازی هاستینگ بپردازیم.

هر آنچه لازم است درباره سرور مجازی هاستینگ بدانید!

همان­طور که قبل­تر اشاره نمودیم، سرور مجازی که در زبان لاتین از آن تحت عنوان Virtual Private Server یا به اختصار VPS یاد می­شود، حد واسط میان هاستینگ اشتراکی و اختصاصی است. بی شک شما هم بارها و بارها نام VPS را شنیده اید، با برخورداری از سرور مجازی هاستینگ حتی زمانی که ترافیک سایت بالا باشد، صفحات بسیار سریع­تر و مطمئن­تر بارگذاری می­گردند.

جالب و در عین حال لازم است بدانید که قیمت سرور مجازی هاستینگ به نسبت سایر هاستینگ­ها ایده آل­تر می­باشد، این در حالی است که از سطح دسترسی بالاتری نیز برخوردار می­باشند.

یکی از مهم­ترین مزایای سرور مجازی هاستینگ که باعث محبوبیت قابل توجه آن شده است، این است که یک سرور مجازی قادر به برخورداری از تعداد دلخواهی آی پی معتبر اختصاصی می­باشد. البته توجه داشته باشید که این موضوع از شرکت ارائه دهنده نیز تاثیر می گیرد؛ برای مثال ما در آسام سرور به غیر از آی پی اصلی، دو آی پی دیگر می توانیم در اختیار شما قرار دهیم، اما در هر صورت برای هر سایت، تنها یک آی پی می توان استفاده کرد.

لازم به ذکر است که دسترسی مدیر سیستم یا وب سرور در این دسته از سرورها در اختیار کاربر قرار داده می­شود. با این اوصاف می­توان نتیجه گرفت که کاربران توانایی دسترسی به سرور مجازی را از طریق Remote Desktop یا SSH خواهند داشت.

  • نحوه عملکرد سرور مجازی هاستینگ

جالب و در عین حال لازم است بدانید که چند سرور مجازی بر روی یک سرور فیزیکی قرار می­گیرند؛ هر سرورهای مجازی به طور کاملا جداگانه و مستقل عمل کرده و از سیستم عامل نرم افزارهای اختصاصی خود بهره مند است، در واقع می­توان با استفاده از سخت افزارهای قوی و تکنولوژی­های مجازی سازی نظیر VMware یک سرور فیزیکی را به چندین سرور مجازی که هر یک از آن­ها دارای امکانات متفاوتی می­باشند، تقسیم بندی کرد.

لازم به ذکر است که هر یک از سرورهای مجازی ایجاد شده بر روی سرور فیزیکی سهم مشخصی از منابع سرور شامل پردازنده، فضای دیسک سخت، حافظه اصلی و پهنای باند را به طور اختصاصی در اختیار می­گیرد، گفتنی است که این موضوع بر اساس تنظیمات اولیه هر یک از سرورهای مجازی صورت می­پذیرد.

 

  • انواع سرور مجازی هاستینگ بر اساس مدیریت
  • سرور مجازی مدیریت شده
  • سرور مجازی مدیریت نشده
  • انواع سرور مجازی هاستینگ بر اساس سیستم عامل
  • سرور مجازی لینوکس
  • سرور مجازی ویندوز
  • سرور مجازی میکروتیک

توجه: اگر قصد تهیه انواع مختلف سرور مجازی را دارید، میتوانید به صفحه خرید سرور مجازی آسام سرور مراجعه نمائید و سرور مورد نظر خود را سفارش دهید❗

سرور مجازی هاستینگ با سی پنل

دسترسی به کنترل پنل یکی از الزامات غیر قابل چشم پوشی مدیریت وب سایت بر روی هاست است. سی پنل یکی از محبوب­ترین انواع کنترل پنل مدیریت هاست در بازارهای جهانی می­باشد که به منظور مدیریت سرور هاستینگ مورد استفاده قرار می­گیرد. جالب و در عین حال لازم است بدانید که سی پنل راه حلی تجاری و در عین حال گران قیمت می­باشد. اما در عین حال قابل قیاس با سایر کنترل پنل­ها نبوده و کاملا بی رقیب به کار خود ادامه می­دهد.

سرور مجازی با سی پنل یک سرور مجازی با سیستم عامل لینوکس و کنترل پنل قوی C panel می­باشد. کاربرانی که قصد در اختیارگیری سرویس وب هاستینگ خود به شکل اختصاصی به همراه منابع و دسترسی بیشتر را دارند، می­توانند از سرور مجازی سی پنل به عنوان یک راهکار مدرن استفاده نمایند.

 

سرور مجازی هاستینگ با دایرکت ادمین

دایرکت ادمین نیز همچون سی پنل یکی از پر طرفدارترین کنترل پنل­های لینوکسی می­باشد. استفاده از این کنترل پنل برای مدیریت آن دسته از وب سایت­هایی که مبتنی بر PHP، پایتون، جوملا و… بوده و با استفاده از وردپرس طراحی شده اند، رایج است.

به سرورهای مجازی ای که مدیریت آن­ها با کنترل پنل دایرکت ادمین صورت می­پذیرد، سرور مجازی دایرکت ادمین می­گویند. از آن جا که ماهیت منابع در رم و پردازنده لینوکس کم مصرف می­باشد، می­توان گفت که کنترل پنل مذکور به گروه کنترل پنل­های کم مصرف تعلق دارد.

لازم به ذکر است که کنترل پنل دایرکت ادمین احتیاجی به منابع سخت افزاری بسیار بالا نداشته و در عین حال درخواست کاربران را با سرعت قابل توجهی پاسخ می­دهد. به جرات می­توان گفت که کنترل پنل دایرکت ادمین در حال حاضر یکی از سه کنترل پنل برتر در دنیای هاستینگ می­باشد. امکانات و ویژگی­های منحصر به فرد این کنترل پنل موجب شده است که در سال­های اخیر با استقبال بی نظیری از سوی مصرف کنندگان رو به رو شود.

 

آسام سرور بهترین سرور مجازی هاستینگ را در اختیارتان قرار می دهد!

حال که متوجه شدید سرور مجازی چیست، هاست چیست، سرور مجازی هاستینگ چه ویژگی­ هایی دارد و…، زمان آن فرا رسیده است که سرور مجازی هاستینگ مورد نیازتان را خریداری نمایید. اگر به دنبال خریدی لذت بخش و مقرون به صرفه هستید، ما خرید سرور مجازی هاستینگ از آسام سرور را به شما پیشنهاد می دهیم!

سوالات متداول:

بله؛ میتویند با مراجعه به مقاله موجود در آسام سرور از طریق لینک روبرو با مضنون: آموزش نصب سی پنل در سرور مجازی؛ بررسی و دسترسی لازم را داشته باشید❗

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید