شما برای مطالعه این مقاله فقط 14 دقیقه وقت نیاز دارید

responsive_web_design

طراحی ریسپانسیو چیست؟ چرا طراحی سایت واکنش گرا اهمیت دارد؟

3.3/5 - (7 امتیاز)

اگر یک طراح بتواند با طراحی ریسپانسیو صفحات وبسایت، پاسخگوی نیاز کاربر باشد، تقریباً نصف مسیر جلب رضایت مخاطبان را طی کرده است. مخصوصاً با توجه به گسترش تعداد و نوع دستگاه ها، اگر یک سایت با سایز صفحه نمایش دستگاه های مختلف سازگار باشد و مشکلی در ارائه محتوا نداشته باشد، یک قدم از بقیه وبسایت ها جلوتر است.

منظور از طراحی ریسپانسیو وبسایت این است که طرح و اندازه المان های موجود در صفحات وبسایت متناسب با اندازه طول، عرض و رزولوشن صفحه نمایش دستگاهو سایر ویژگی های آن تغییر پیدا کند. با این کار، بهترین تجربه را برای کاربران دستگاه مختلف مثل تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها، رایانه‌های رومیزی، تلویزیون‌ها و حتی ساعت‌های هوشمند رقم می زنید چون به راحتی و بدون هیچ مشکلی به محتوای دلخواه خود دست پیدا می کنند و نتیجه این کار، جایگاهی است که به خاطر جلب رضایت کاربران مختلف از موتور جستجو دریافت می کنید.

پس برای ارائه رضایت بخش ترین تجربه کاربری باید مطمئن شوید که صفحات شما از طراحی ریسپانسیو برخوردارند و اندازه و ظاهر محتوای آنها با دستگاه های مختلف سازگار است. آشنایی بیشتر با اهمیت طراحی ریسپانسیو، ابزارهای تست ریسپانسیو بودن صفحات و … به شما کمک می کند که بهترین نتایج را از دنیاهای مختلف (دسکتاپ، موبایل، تبلت و …) دریافت کنید:

 

طراحی ریسپانسیو یا واکنش گرا چیست؟

طراحی ریسپانسیو چیست

با توجه به اینکه تعداد و نوع دستگاه های اینترنتی مخصوصاً موبایل روز به روز درحال افزایش است، ایجاد نسخه های مختلف از وبسایت برای همه دستگاه های موجود در دنیا، کار غیر ممکنی است؛ اما راه حل حفظ سازگاری صفحات وبسایت با دستگاه های مختلف چیست؟ بهتر است جواب این سوال را با جمله معروف بروس لی بدهیم:

” آب را در فنجان بریزیم، به شکل فنجان در می آید. در داخل بطری بریزیم، شکل بطری می شود. در قوری بریزیم، هم شکل قوری می شود. مثل آب باشیم.” پس وبسایت شما هم با طراحی درست، مثل آب رفتار می کند.

طراحی سایت ریسپانسیو روشی است که باعث می شود محتوای صفحات وبسایت با سایز صفحه نمایش دستگاه های مختلف سازگار شود. بیایید با یک مثال ادامه دهیم:

فرض کنید صفحه وبسایت شما از چند ستون جدا تشکیل شده است و محتوای موجود در هر یک از ستون ها متناسب با سایز هر ستون چیده شده اند. این صفحه در دسکتاپ نمای خوبی دارد و کاربرپسند است اما این مدل طراحی با یک دستگاه موبایل سازگار نیست چون نه تنها خواندن محتوای هر ستون سخت است بلکه تعامل با آن صفحه هم سخت تر می شود.

این مشکل از لحاظ سئو نیز مشکل به بار می آورد، چون کاربران موبایل که روز به روز در حال افزایش هستند، جواب سوالات خود را از صفحه شما پیدا نمی کنند و فوراً سایت را ترک می کنند. نرخ پرش از مهم ترین سیگنال های منفی است که موتور جستجو برای رتبه بندی صفحات از آن استفاده کنید.

پس هم برای بالا بردن کیفیت طراحی صفحات و هم برای جلب رضایت کاربران باید به طراحی سایت ریسپانسیو اهمیت بدهید چون به کمک آن می توانید صفحات خود را متناسب با اندازه صفحه نمایش، نوع پلتفرم و جهت صفحه نمایش (افقی یا عمودی) تنظیم کنید و پاسخگوی نیاز هر کاربری باشید.

چرا به یک وبسایت ریسپانسیو نیاز داریم؟

وبسایت ریسپانسیو

با این که اهمیت طراحی وبسایت روز به روز در حال افزایش است، اما هنوز هم برخی از صاحبان وبسایت به کنشگر بودن سایت خود اهمیتی نمی دهد. در این بخش، دلایلی را مطرح می کنیم که باعث می شوند طراحی ریسپانسیو در اولویت طراحی وبسایت قرار بگیرد:

1) گوگل به نسخه موبایل اولویت می دهد.

بیشتر شدن جستجو از طریق موبایل باعث شده است که گوگل نیز این مسئله را جدی بگیرد. با توجه به این که هدف گوگل ارائه محتوای ارزشمند و قابل دسترس به کاربران است، پس نمایش صفحات با یک نمای کاربرپسند به همه کاربران برای گوگل ارزشمند است.

همانطور که در مقاله “الگوریتم اولویت با نسخه موبایل” اشاره کردیم، با این که معیار اصلی این الگوریتم ارائه محتوای یکسان در نسخه دسکتاپ و موبایل است ولی با توجه به این که سایز صفحه نمایش موبایل های مختلف نیز متفاوت است، ریسپانسیو بودن صفحات مخصوصاً برای کاربران موبایل اهمیت دارد و اگر بتوانید با نمایش منظم و صحیح محتوا، کاربران دستگاه های موبایل را راضی نگه دارید، مطمئن باشید پاداش خود را خواهید گرفت.

2) بهبود قابلیت استفاده

زمان حضور در صفحه، نشانه مهمی برای ارزیابی کیفیت محتوای آن است. کاربری که نتواند به جواب سوال، محصول یا سرویس موردنظر دست پیدا کند، همراه با حس نارضایتی، بلافاصله صفحه را ترک می کند.

تجربه مثبت کاربر در گرو طراحی است که برای صفحه درنظر گرفته اید. طراحی واکنش گرا باعث می شود که محتوای وبسایت ها، سریع تر و راحت تر در دسترس کاربر قرار بگیرند. پیدا کردن اطلاعات دلخواه با صرف انرژی و وقت کم از مهم ترین عواملی است که کاربر را در صفحه شما نگه می دارد و او را به مخاطب بالقوه شما تبدیل می کند.

3) تجربه کاربری بهتر

اگر صفحه شما، محتوای مورد علاقه کاربر را ارائه دهد، گوگل نیز به خاطر این رضایت در کنار شما خواهد بود. طراحی ریسپانسیو صفحات و استفاده از محتوای مناسب، قدم مهمی در جلب رضایت مشتری و در نتیجه، گرفتن پاداش (رتبه اول در SERP) از گوگل است.

طراحی ریسپانسیو وبسایت باعث خوشحالی کاربران می شود و یک کاربر خوشحال، پتانسیل بیشتری برای تبدیل به مشتری بالقوه و مخاطب همیشگی دارد.

4) بهبود سرعت صفحه

سرعت صفحه یکی از عوامل مهم در سئو است و در نتیجه، می تواند در تعیین رتبه صفحات وبسایت شما تاثیر گذار باشد. اشتیاق یا ناامیدی کاربر در گرو سرعت بارگیری صفحه است، پس اگر می خواهید اشتیاق کاربر برای بازدید از صفحه خود را حفظ کنید، پس باید وبسایت خود را بهینه کنید.

طراحی ریسپانسیو به نوبه خود باعث افزایش سرعت بارگیری صفحات مخصوصاً در دستگاه های موبایل می شود پس برای ترافیک و نرخ تبدیل بیشتر طراحی ریسپانسیو و راهکارهای دیگر برای افزایش سرعت صفحه را جدی بگیرید.

اگر کنجکاو شدید که به غیر از طراحی ریسپانسیو چه راهکاری می تواند سرعت بارگیری صفحات را افزایش دهد، باید بگوییم که قابلیت های زیادی وجود دارند که فعال سازی آنها می تواند باعث افزایش سرعت سایت شود اما استفاده از یک سرور مجازی مناسب با قدرت پردازشی بالا نیز ایده خوبی برای افزایش سرعت بارگیری صفحات است. بهره مندی از منابع سخت افزاری قوی سرور مجازی باعث افزایش سرعت لود صفحات وبسایت شما می شود.

پس اگر تصمیم خود را گرفته اید و ارائه تجربه کاربری عالی را هدف قرار داده اید، توصیه می کنیم که به صفحه خرید سرور مجازی ما مراجعه کنید و با انتخاب پلن مناسب برای وبسایت خود، به محدودیت های خود پایان بدهید.

5) کاهش نرخ پرش

منظور از نرخ پرش، بازدید و خروج سریع کاربران از صفحه است. در صورتی که صفحه شما پاسخگوی نیازهای کاربران نباشد، این نرخ روز به روز بیشتر می شود و یکی از سیگنال های منفی مهم برای رتبه بندی صفحات است.

فراموش نکنید که محتوای شما هر چقدر هم عالی باشد، پایین بودن و طراحی نامناسب باعث دور شدن کاربر از صفحه خواهد شد چون محتوا زمانی برای کاربر ارزشمند می شود با سرعت بالا و بدون نیاز به پیمایش های زیاد به آن دسترسی پیدا کنند.

6) جلوگیری از تکراری بودن محتوا

با این که گوگل با ایجاد دو نسخه دسکتاپ و موبایل برای وبسایت مشکلی ندارد، اما یکسان بودن محتوا در این دو نسخه یکی از فاکتورهای مهم برای الگوریتم اولویت با نسخه موبایل است. پس با این که ایجاد دو نسخه مشابه با محتوای یکسان از این لحاظ می تواند با تاثیرات مثبت همراه باشد اما یکسان بودن محتوا، در بعضی مواقع می تواند برای گوگل گیج کننده باشد.

بهترین روش این است که با طراحی ریسپانسیو یک نسخه واحد ایجاد کنید و تنظیمات را طوری انجام دهید که همین وبسایت پاسخگوی نیازهای کاربران دسکتاپ، موبایل، تبلت و … باشد. پس بهتر است برای ارائه محتوای یکسان به همه کاربران، مسائل مربوط به محتوای تکراری و تکرار URL را قربانی نکنید و با طراحی ریسپانسیو، مسیر بهینه تری را انتخاب کنید.

همچنین جا دارد به این نکته نیز اشاره کنیم که ایجاد یک وبسایت ریسپانسیو نسبت به ایجاد دو نسخه جداگانه از وبسایت مقرون به صرفه تر است. استفاده از استراتژی های سئو برای یک وبسایت نسبت به دو نسخه جداگانه از وبسایت، خیلی ساده تر و کم هزینه است.

7) اشتراک گذاری های بیشتر

وقتی کاربران محتوای شما را دوست داشته باشند، به احتمال زیاد آن را با دوستان خود هم به اشتراک می گذارند. با اینکه میزان اشتراک گذاری، تاثیری در رتبه بندی صفحات ندارند اما هدف این است که محتوای شما در اختیار افراد بیشتری قرار بگیرند و ترافیک اجتماعی بیشتر باعث افزایش میزان بازدید و ایجاد کاربران بالقوه زیاد برای کسب و کار شما می شود.

همچنین، قرار دادن دکمه های اشتراک گذاری در بخش مناسب و در دسترس صفحه، کاربران را تشویق می کند که محتوای شما را با بقیه نیز به اشتراک بگذارند.

روش های ایجاد سایت ریسپانسیو

اهمیت طراحی ریسپانسیو صفحات برای کاربران و موتورهای جستجو کاملاً واضح و مشخص است و در این بخش با روش هایی آشنا می شویم که به کمک آنها می توانیم یک سایت ریسپانسیو سازگار با دستگاه های مختلف طراحی کنیم:

Media (@media)

طراحان وب با استفاده از Media می توانند قواعد خاصی را مشخص کنند و مرورگرها و محیط دستگاه ها باید با این قواعد مطابقت داشته باشند. کوئری Media بخش مهم و کلیدی طراحی سایت ریسپانسیو است و دارای 4 بخش اصلی است.

نوع مدیا (media-type) که به مرورگر می گوید این که برای چه نوع Media است.

عملگرها که برای ترکیب شرایط و قوانین کوئری استفاده می شوند.

عبارت مدیا (media-feature-rule) که یک قانون یا تست برای اعمال CSS موردنظر است.

مجموعه قوانین (CSS rules) که در صورت درست بودن قانون، اعمال خواهد شد.

@media media-type and (media-feature-rule) {

  /* CSS rules go here */

}

در کل 4 نوع Media وجود دارد: all، print، speech و screen.

توسعه دهندگان به کمک این کوئری ها می توانند اندازه و سایر ویژگی های مرورگر را موردهدف قرار دهند و از این طریق متناسب با اندازه، رزولوشن و جهت صفحه نمایش دستگاه، استایل سفارشی سازی شده ای را برای صفحه وبسایت لحاظ کنند.

چند مثال جهت آشنایی با نحوه تعریف کوئری مدیا:

1) تغییر رنگ پس زمینه به رنگ آبی برای دستگاه هایی که صفحه نمایش آنها کوچکتر از 600 پیکسل است.

@media screen and (max-width: 600px) {
  body {
    background-color: blue;
  }

2) تغییر سایز متن بخش body به 12pt موقع پرینت گرفتن از صفحه.

@media print {

  body {

    font-size: 12pt;

  }

3) تغییر رنگ متن بخش body به رنگ آبی برای صفحه نمایش هایی که دارای حداقل سایز صفحه نمایش 600 پیکسل هستند و جهت چرخش آنها افقی است..

@media screen and (min-width: 600px) and (orientation: landscape) {

  body {

    color: blue;

  }

}

4) تغییر رنگ متن بخش body فقط برای دستگاه هایی که جهت چرخش صفحه نمایش آنها عمودی است.

@media not all and (orientation: landscape) {

  body {

    color: blue;

  }

}

bootstrap

بوت استرپ یک فریمورک CSS معروف است که برای ایجاد بخش فرانت اند یک وبسایت استفاده می شود. انعطاف پذیری بالای این فریمورک باعث می شود که توسعه دهنده front end صفحات موردنظر را متناسب با نیازمندی های خود طراحی کند.

طراحان وب به کمک سیستم قدرتمند mobile first flexbox grid این فریمورک می توانند وبسایت های ریسپانسیو و سازگار با موبایل را ایجاد کنند و کنترل بیشتری بر روی طرح و نحوه نمایش صفحات در دستگاه های مختلف داشته باشند.

در واقع اساسی ترین مولفه bootstrap، گرید است و برای تعریف عرض هر المان صفحه استفاده می شود. این گرید صفحه را به 12 ستون مساوی تقسیم می کند و مولفه های صفحه می توانند بین 1 تا 12 ستون را اشغال کنند.

W3.CSS

کلیک کنید  هاست چیست؟ + راهنمای خرید هاست سرور

 W3.CSS یکی از بهترین جایگزین های بوت استرپ است و توسعه وبسایت هایی که با هر دستگاهی، نمای زیبا و مرتبی داشته باشند را راحت تر می کند. این فریمورک رایگان است و استفاده از آن نیاز به خرید هیچ لایسنسی ندارد.

این فریمورک با تمام مرورگرهای محبوب مثل Chrome، Firefox، Edge، Safari و Opera سازگار است و تنها با استفاده از CSS و بدون نیاز به کتابخانه های jQuery یا JavaScript از عهده ایجاد صفحات ریسپانسیو برمی آید.

مقایسه فریمورک bootstrap و  W3.CSS

W3.CSBootstrap
قیمترایگانرایگان
راحتی در استفادهپروسه یادگیری راحت تر و ایده آل برای تازه کارهاپروسه یادگیری سخت تر و ایده آل برای برنامه نویسان حرفه ای
سرعتسریع تر و سبک ترسرعت بالا در صورت دانلود فایل های موردنیاز
میزان استفادهبیشتر از 70 هزار سایتبیشتر از 20 میلیون سایت

 

4 جنبه مهم طراحی سایت ریسپانسیو

جنبه های طراحی ریسپانسیو

در طراحی ریسپانسیو یک سایت باید 4 جنبه زیر را لحاظ کنید:

1. جریان دادن مجدد به محتوا (reflowing)

منظور از ریفلو این است که محتوا در فضای موجود دوباره جریان پیدا کند و متناسب با سایز آن فضا ظاهر شود. (مثل آبی که با کوچک یا بزرگ شدن ظرف تغییر شکل می دهد.)

پس طول و عرض محتوای موجود در صفحه ریسپانسیو باید متناسب با اندازه صفحه نمایش تنظیم شود. با توجه به این که هر روز دستگاه های جدید وارد بازار می شوند، این نوع طرح بندی، مرورگر را مجبور می کند تا ابعاد و موقعیت همه المان ها موجود در صفحه را محاسبه و مجدداً بارگذاری کند. در نتیجه، ارائه layout های بهینه برای دستگاه های موبایل و تبلت بسیار ضروری است.

2. سایزبندی نسبی

تنظیم اندازه عناصر متناسب با اندازه عرض مرورگر یا صفحه نمایش، از جنبه های مهم طراحی ریسپانسیو است. به کمک سایزبندی نسبی، تصاویر یا سایر المان های موجود در صفحه، اندازه خود را با اندازه مرورگر تطبیق می دهند.

٪، vw،ex، vmin، vh و … از جمله واحدهای نسبی که می توان در طراحی صفحه استفاده کرد.

3. پرس و جوی چندرسانه ای (Media query)

برای اینکه عملکرد یک صفحه ریسپانسیو متناسب با ویژگی های سخت افزاری دستگاه تغییر کنید، نیاز به یک سری شرط ها داریم که در صورت درست بودن، تغییرات لازم در نحوه نمایش المان های موجود در صفحه تغییر پیدا کند. ویژگی Media query به عنوان یک بخش اساسی CSS3، این امکان را به شما می دهد که محتوای خود را مطابق با فاکتور های مختلف مثل سایز و رزولوشن صفحه نمایش رندر کنید. پرس و جوی چند رسانه ای، نحوه تغییر محتوا هنگام مواجه شدن با نقاط شکست (شرط های تعیین شده) را مشخص می کند.

این ویژگی درست مثل دستور شرطی if کار می کند و قبل از اجرای کد، بررسی می کند که نمای صفحه به اندازه کافی بزرگ است یا نه.

یک مثال:

@media screen and (min-width: 760px) {

.full-width-img {

width: 80%;

}}

اگر عرض صفحه نمایش حداقل 760 پیکسل باشد، تصاویر کلاس full-width-img، هشتاد درصد صفحه را اشغال کنند.

برای اینکه استفاده مناسبی از مدیا کوئری ها داشته باشید، ابتدا باید با اندازه دستگاه های مختلف آشنا باشید تا شرط گذاری های لازم را انجام دهید که از رایج ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

360 x 640 :موبایل

375 x 667 :موبایل

360 x 720 :موبایل

768 x 1024 :تبلت

1366 x 768 :لپتاپ

1920 x 1080 :لپتاپ یا دسکتاپ با رزولوشن بالا

4. سازگاری با همه دستگاه ها

انعطاف پذیری، جزء اصلی سایت ریسپانسیو است. این ویژگی باعث می شود که اندازه صفحات با صفحه نمایش سازگار باشند و با ارائه جذاب تر محتوا، تجربه کاربری بهتری را ارائه دهند. صفحات این وبسایت ها خود را بر اساس اندازه صفحه تغییر می دهد، اندازه تصاویر، فونت، نوع منو ها، نحوه نمایش محتوا و … بر اساس ویژگی های دستگاه تنظیم می شود.

مزایای طراحی ریسپانسیو

طراحان، توسعه دهندگان و صاحبان کسب و کارها با طراحی ریسپانسیو سایت از مزایای زیر بهره مند می شوند:

دریافت ترافیک بیشتر از دستگاه های موبایل

وقتی گزارشات نشان می دهد که بیشتر از 50 درصد بازدید های سایت های برتر از طریق موبایل انجام می شود، پس این کاملاً طبیعی است که ریسپانسیو بودن و سازگاری محتوای صفحات با اندازه صفحه نمایش موبایل دلیل مهمی برای افزایش ترافیک سایت شود.

توسعه سریع تر با هزینه کمتر

اگر یک کسب و کار بدون این که نسخه های جداگانه ای را برای سایت خود در نظر بگیرد، با استفاده از طراحی ریسپانسیو، سازگاری کامل صفحات با دستگاه های موبایل را فراهم کند، علاوه بر هزینه کمتر، سرعت بیشتری در توسعه وبسایت خواهد داشت.

نیازهای نگهداری کمتر

وجود نسخه مجزا برای موبایل به تست و پشتیبانی بیشتری نیاز دارد، ولی پروسه طراحی ریسپانسیو برای اطمینان از چیدمان بهینه هر صفحه از روش های تست استاندارد استفاده می کند. داشتن دو نسخه جدا برای دسکتاپ و موبایل به استراتژی های محتوا، رابط کاربری و احتمالاً دو تیم طراحی مجزا نیاز دارد. در نتیجه، صاحبان کسب و کار با شعار “یک طراحی سازگار با همه دستگاه ها” می توانند با صرفه جویی در زمان و هزینه لازم برای تعمیر و نگهداری می توانند در زمینه های دیگری مثل بازاریابی و تولید محتوا بیشتر تمرکز کنند.

نرخ پرش کمتر

یک سایت ریسپانسیو، تجربه کاربری بسیار بهتری را برای بازدیدکننده فراهم می کند و همین باعث می شود که کاربر مدت زمان طولانی تری را در سایت بماند و از قسمت های مختلف آن بازدید کند. در مقابل، یک سایت نامرتب و ناسازگار با سایز صفحه نمایش توانایی زیادی در جذب بازدید کننده ندارد، پس احتمال برگرداندن دوباره کاربران به وبسایت کمتر می شود.

نرخ تبدیل بیشتر

با کاهش نرخ پرش فقط نصف مسیر را رفته اید، موفقیت اصلی زمانی اتقاق می افتد که کاربران جدید به خاطر رضایت کامل از محتوای سایت به مشتریان بالقوه تبدیل شوند. در واقع، داشتن یک وبسایت امن که در همه پلتفرم ها حرفه ای به نظر برسد، باعث افزایش اشتیاق کاربران برای بازدید از صفحه شما می شود و این هم، تمایل آنها برای مراجعه به سایت های رقیبان را کاهش می دهد.

گزاراشات تحلیلی آسانتر

ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس گزارشاتی را در مورد ترافیک، نحوه تعامل کاربران و … ارائه می دهند که می توانند باعث بهبود آگاهی شوند. اگر یک سایت چند نسخه مجزا داشته باشد، مسیری که باید برای بررسی عملکرد سایت طی شود، طولانی تر و پیچیده تر می شود. داشتن یک سایت ریسپانسیو فرآیند نظارت را آسانتر می کند. مخصوصاً گوگل آنالیتیکس 4 که تحلیل های مربوط به عملکرد سایت در دستگاه های مختلف را ارائه می دهد و کار را برای صاحبان کسب و کار راحت تر می کند.

اگر علاقمند به آشنایی بیشتر با این ابزار هستید، می توانید مقاله “آشنایی کامل با گوگل آنالیتیکس ۴” را مطالعه کنید.

بهبود سئو

طراحی ریسپانسیو علاوه بر کاربران برای موتورهای جستجو هم اهمیت دارد. با این که بک لینک های قوی تر و نرخ پرش کمتر باعث ارتقا رتبه صفحات می شود اما یک وبسایت بهینه برای تمام دستگاه ها، سیگنال مهمی برای رتبه بندی است. همچنین، داشتن یک وبسایت ریسپانسیو به جای نسخه های دسکتاپ و موبایل جدا با محتوای تکراری، می تواند به بهبود رتبه بندی صفحات وبسایت کمک کند.

بهبود تجربه مرور آنلاین

سایتی که در بازدید اول، تجربه زیبا و مرتبی را برای کاربر به همراه داشته باشد، در یک جای ذهن بازدیدکننده نقش می بندد و این به معنای تجربه مثبت است. اگر بازدیدکنندگان در اولین بازدید خود مجبور به انجام کارهایی مثل زوم کردن باشند، احتمالاً بعد از یک مدت تسلیم می شوند و وبسایت دیگری را امتحان می کنند.

بهبود تجربه مرور آفلاین

امروزه که بسیاری از مرورگرهای موبایل و تبلت با HTML5 سازگار هستند، طراحی رسپانسیو صفحات باعث می شود که مشاهده محتوای وبسایت بدون دسترسی به اینترنت نیز کار راحتی باشد. این امتیازی است که برای برخی از کاربران سودمند است و رضایت آنها را به دنبال دارد.

معایب طراحی ریسپانسیو

سرعت بارگذاری پایین – با این که تعمیر و نگهداری وبسایت های ریسپانسیو راحت تر است، اما گاهی اوقات بارگذاری صفحه زمان زیادی می برد. تصاویر و ویدیوهایی با وضوح بالا از جمله دلایل سرعت بارگذاری پایین صفحه در موبایل ها است. سرعت بارگذاری کم هم برای کاربرانی که بازه توجه کمتر از 3 ثانیه را دارند، ناامید کننده است.

نویگیشن سخت تر – طراحی ریسپانسیو وبسایت برای سازگاری صفحات با همه دستگاه ها انجام می شود اما بعضی اوقات حفظ سادگی سایت های بزرگ برای دستگاه هایی با صفحه نمایش کوچک و اسکرول و نویگیشن برای کاربران موبایل سخت تر می شود.

نیاز به زمان بیشتر برای توسعه – مدت زمان لازم برای توسعه وبسایت های ریسپانسیو نسبت به وبسایت های معمولی بسیار بیشتر است.

عدم سازگاری طراحی ریسپانسیو با مرورگرهای قدیمی – اگر کاربران وبسایت، بیشتر مرورگرهای قدیمی را ترجیح می دهند، طراحی ریسپانسیو صفحات ایده خوبی نیست.

بهترین ابزارهای تست ریسپانسیو بودن صفحات وبسایت

ابزارهای تست سایت ریسپانسیو

طراحان وبسایت مدرن متوجه اهمیت طراحی ریسپانسیو هستند و معمولاً برای بررسی ریسپانسیو بودن صفحات وبسایت خود از ابزارهای خاصی استفاده کنند. دلیل استفاده از این ابزارها این است که دسترسی به صدها دستگاه فیزیکی و تست صفحات در آنها نیاز به انرژی و هزینه زیاد دارد اما این ابزارها کار را برای طراحان راحت تر می کنند و ریسپانسیو بودن صفحات را در یک محیط مجازی تست می کنند:

1. Mobile Friendly Test

اگر نحوه نمایش محتوا در موبایل جزو اولویت های شماست می تواند از این ابزار فوق العاده استفاده کنید. در کل، هدف استفاده از این ابزار تست سازگاری وبسایت با موبایل است که علاوه بر ارائه اطلاعاتی در مورد میزان راحتی بازدید کننده، پیشنهاداتی در مورد رفع مشکلات نیز ارائه می دهد.

ابزار Mobile Friendly Test را امتحان کنید!

2. Responsive Test Tool

Responsive Test Tool، یکی از محبوب ترین ابزارهای تست ریسپانسیو بودن وبسایت ها است که بعد از دریافت URL، وبسایت را در دستگاه های مختلف و جهت عمودی و افقی نشان می دهد و با پشتیبانی از امکانات و نقاط شکست مختلف برای دستگاه های موبایل، تبلت، تلویزیون و دسکتاپ، همچنان کارایی خود را در این زمینه حفظ کرده است.

ابزار Responsive Test Tool را امتحان کنید!

3. Responsive Design Checker

با استفاده از این ابزار، به طور رایگان می توانید وبسایت را روی صفحه نمایش هایی با سایز های مختلف بررسی کنید. این ابزار، آپشن های جذابی را برای کاربران ارائه کرده است که امکان تغییر دستی سایز دستگاه و تست وبسایت در رزولوشن های مختلف از مهم ترین آنهاست.

ابزار Responsive Design Checker را امتحان کنید!

4. pixeltuner

pixeltuner این امکان را به شما می دهد که یک سایت را در نقاط شکست مختلف برای موبایل و دسکتاپ تست کنید. استفاده از این ابزار بسیار راحت است و همین ویژگی، آن را به یکی از بهترین های تست طراحی ریسپانسیو تبدیل کرده است.

ابزار pixeltuner را امتحان کنید!

اما برای تست ریسپانسیو بودن صفحات می توانید از ابزار Inspection هم استفاده کنید!

اگر دوست دارید این تست را از همان صفحه انجام دهید و با اعمال تنظیمات و سفارشی سازی ویژگی ها برای اندازه دستگاه های مختلف، طرح مناسبی را ارائه دهید، می توانید از ابزار خود مرورگر استفاده کنید. در صورت استفاده از مرورگر کروم یا فایرفوکس می توانید روی صفحه راست کلیک کنید و ابزار Inspect را انتخاب کنید.

بعد از اینکه بخش مربوط به این ابزار باز شد، با کلیک روی بخش زیر می توانید سایز دستگاه موردنظر را مشخص کرده و نحوه نمایش محتویات صفحه در آن دستگاه را مشاهده کنید.

بخش inspector مرورگر

* سایت های Dropbox، Dribbble، GitHub، Shopify و Magic Leap نمونه های ایده آلی از سایت های ریسپانسیو هستند که با استفاده از این ابزار ها می توانید از نحوه طراحی آنها ایده بگیرید.

 

کلام آخر

شاید در گذشته ریسپانسیو بودن صفحات چندان هم مهم نبود، ولی الان که تنوع دستگاه روز به روز در حال افزایش است و اکثر کاربران برای جستجوی اینترنتی از موبایل استفاده می کنند، طراحی ریسپانسیو از اولویت های وبسایت است. هر چقدر که کاربر با رضایت و انگیزه بیشتری از محتوای دلخواه خود در سایت شما استفاده کند، نمره صفحات سایت شما نیز ارتقاء پیدا خواهند کرد.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال، درخواست و نیاز به راهنمایی، می توانید با ثبت نظر خود، با ما وارد ارتباط شوید تا هر چه زودتر به شما پاسخ دهیم.

سوالات متداول:

Bootstrap و W3.CSS از معروف ترین فریمورک هایی هستند که در زمینه ریسپانسیو کردن صفحات به طراح وب کمک می کنند. هدف این فریمورک ها و فریمورک های دیگر که طراحی را راحت تر کرده اند، جلب رضایت کاربر است.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من زهرا پیرجانی دانشجوی رشته نرم افزار هستم. علاقه ای که به یادگیری مطالب جدید دارم باعث شد که انگیزم برای فعالیت در حوزه تولیدمحتوا بیشتر شود. تمام تلاشم این است که با درک کامل موضوع، محتوایی ساده و کامل تهیه کنم که برای همه علاقمندان مفید و کاربردی باشد. یادگیری مطالب جدید و آموزش اونها به بقیه، بهترین کاری هست که می توانم برای رشد خودم و همچنین کمک به رشد علاقمندان به مباحث مورنظر انجام بدم.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید