شما برای مطالعه این مقاله فقط 30 دقیقه وقت نیاز دارید

linux-os

لینوکس چیست؟

3.2/5 - (22 امتیاز)

یکی از سیستم عامل های محبوب و پرکاربردی که وجود دارد، سیستم عامل لینوکس است. این سیستم عامل با زبان کدنویسی است و برای کار کردن با این سیستم عامل، بیشتر از آن که با ماوس کار کنید، باید از صفحه کلید استفاده کنید.

سیستم عامل لینوکس، یک نرم افزار اپن سورس و رایگان است که امکان توسعه و ایجاد تغییرات را بین توسعه دهندگان و برنامه نویسان فراهم کرده است. امکان توسعه داشتن توسط برنامه نویسان، سبب به وجود آمدن توزیع های مختلفی شده است.

سیستم عامل لینوکس، یک سیستم عامل متن باز و اپن سورس است که برنامه نویسان می توانند آن را توسعه دهند و بر اساس نیازهای خودشان آن را شخصی سازی کنند. در ابتدا شاید کار کردن با لینوکس به نظر سخت و پیچیده برسد، اما مطمئن هستیم که پس از خواندن این مقاله به لینوکس و یاد گرفتن آن علاقه مند می شود.

پس در این مقاله همراه ما باشید تا شما را به طور کامل با سیستم عامل لینوکس آشنا کنیم و هر آنچه در مورد برنامه لینوکس وجود دارد را به شما بگوییم.

سیستم عامل چیست

فهرست مطالب

سیستم عامل چیست؟

پیش از آن که به مفهوم لینوکس بپردازیم، ابتدا به توضیحی در مورد سیستم عامل می پردازیم تا بتوانید به خوبی لینوکس را متوجه شوید. زمانی که در مورد سیستم عامل صحبت می کنیم، یعنی داریم در مورد یک نرم افزاری صحبت می کنیم که بین سخت افزار سیستم و نرم افزار ارتباط برقرار می کند.

سیستم عامل این امکان را برای شما فراهم می کند که بتوانید با سیستم خودتان ارتباط برقرار کنید و زبان هم را به خوبی متوجه شوید تا بتوانید درخواست های خودتان را به سیستم وارد کنید که اجرا شود.

این سیستم می تواند کامپیوتر، لپ تاپ، مودم، سوئیچ و … باشد.

سیستم عامل های مختلفی برای رایانه ها وجود دارند، از جمله: ویندوز، لینوکس، مک و… سیستم عامل هایی برای موبایل ها وجود دارند؛ از جمله: اندروید و ios. البته که داستان سیستم عامل مفصل است و اگر شما علاقه مند به مطالعه در این حوزه هستید، مقاله سیستم عامل چیست ما را از دست ندهید.

سیستم عامل لینوکس

سیستم عامل لینوکس چیست؟

اگر بخواهیم لینوکس را توصیف کنیم، باید بگوییم محبوب ترین سیستم عامل مهندسان نرم افزار است و یکی از قدرتمند ترین سیستم عامل ها است که به صورت متن باز و رایگان ارائه می شود.

در واقع برنامه لینوکس به مجموعه ای از سیستم عامل های متن باز و رایگان که مبتنی بر هسته لینوکس هستند، گفته می شود. این هسته یا کرنل در سال 1991 توسط لینوس تروالدز منتشر شد.

البته در سال 1971 سیستم عاملی به نام سیستم عامل یونیکس به وسیله شرکت تلفن و تلگراف آمریکا توسعه و گسترش پیدا کرد؛ اما از آنجایی که این سیستم عامل قیمت بالایی داشت، تمام مردم قادر به استفاده از آن نبودند. لینوکس که از زیر شاخه های یونیکس بود گسترش پیدا کرد و توانست یک جایگزین خوب برای یونیکس باشد.

سیستم عامل یونیکس

یونیکس چیست؟

یونیکس را باید مادر سیستم عامل هایی بدانیم که پایه و اساس لینوکس را پایه گذاری کرده اند. این سیستم عامل بیشتر برای حافظه های اصلی طراحی شده است و در بیشتر دانشگاه ها و شرکت ها آن را شاهد هستیم. لینوکس گسترش بیشتری از یونیکس دارد و هیچ هزینه ای نیز ندارد، اما برای استفاده از یونیکس باید هزینه آن را بپردازید.

دستوراتی که در یونیکس استفاده می شود و دستوراتی که در لینوکس استفاده می شود، عموما شباهت زیادی دارند و می توان گفت یکسان هستند و به صورت کلی می توان گفت یونیکس و لینوکس تفاوت زیادی ندارند و اصل مشترکی دارند. اگر شما لینوکس را یاد بگیرید، می توانید با یونیکس نیز کار کنید.

تاریخچه سیستم عامل لینوکس

در سال 1984 لینوکس شناخته شده است و تفکرات مختلفی در مورد آن شکل گرفته است که این تفکرات به صورت زیر است:

به اعتقاد دسته اول اگر بخواهیم آن را از نظر فنی مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم که برنامه لینوکس به تنهایی به عنوان هسته سیستم عامل معرفی می شود.

اعتقاد دسته دوم این است لینوکس که با علامت پنگوئن شناخته می شود، نوعی سیستم عامل مانند ویندوز است.

اعتقاد دسته سوم نیز این است که لینوکس نام دیگر اوبونتو است و این دو را یکی در نظر می گیرند.

اما این که لینوکس واقعا چیست، باید تا پایان مقاله همراهمان باشید تا به خوبی متوجه شوید.

چرا امروزه از یونیکس استفاده نمی شود؟

مایکروسافت که شرکت کوچکی در سیاتل آمریکا قرار داشت، در سال 1981 از سیستم عامل طراحی شده خودش رونمایی کرد. در آن زمان شرکت IBM از این شرکت خواست تا طراحی سیستم عامل رایانه خانگی-اداری جدید آن ها را به عهده بگیرد. مایکروسافت این کار را انجام داد و این سیستم عامل IBM PC نام گرفت. اما این سیستم عامل گرافیکی نبود و کاربر باید دستورهای خودش را به سبک یونیکس یا CP/M وارد می کرد، اما قدرت آن کمتر بود.

مشکلی که این سیستم عامل داشت، این بود که از امکاناتی مانند چندوظیفگی برخوردار نبود و از استانداردهای شبکه نیز پشتیبانی نمی کرد.

در اواخر دهه 1990 میلادی سیستم عامل MS_DOS کم کم به سمت محبوبیت پیش می رفت، اما یونیکس همچنان در صدر سیستم عامل ها بود، اما آن چه سبب می شد که MS_DOS فرصت خودنمایی و محبوبیت داشته باشد، این بود که یونیکس هم از قیمت بالاتری برخوردار بود و هم مشکلات حقوقی در بین ارائه دهندگان لایسنس یونیکس وجود داشت که باعث ایجاد دردسر برای کاربران می شد و سازمان ها و شرکت های بزرگ ترجیح دادند که از این دردسرها دور باشند و به همین دلیل، از یونیکس چندان استقبال نکردند.

هرچند که MS_DOS مزیت های یونیکس را نداشت، اما با این حساب گزینه هوشمندانه تری نسبت به یونیکس بود؛ چرا که هم بیشتر نرم افزارهای کاربردی را اجرا می کرد و هم دردسرهای یونیکس را نداشت و البته ارزان تر هم بود!

این را داشته باشید تا برایتان بگوییم از شرکت اپل! در سال 1980 میلادی بود که شرکت اپل از سیستم جدیدی رونمایی کرد که از سیستم عامل خاص خودش به نام Multi-User استفاده می کرد و این سیستم مستقل از pc بود و هیچ یک از نرم افزار های pc را اجرا نمی کرد.

اپل تصمیم گرفت که تا یک سیستم عامل گرافیکی طراحی کند و در این سیستم عامل گرافیکی خودش از تصاویر و آیکون ها و حتی صداها استفاده کند. این تصمیم سبب شد تا به جای آن که بیشتر وظایف بر عهده کیبورد و دستورات متنی باشد، بر عهده کلیک و ماوس باشد. گرفتن چنین تصمیمی و ارائه این تغییرات در زمان خودش گام بسیار بزرگی به شمار می رفت که توانست چهره دنیای فناوری به طور کل تحت تاثیر قرار دهد؛ اما همچنان مزایای یونیکس را مانند چندکاربره بودن، چند وظیفگی و شبکه بندی را نداشت.

یونیکس از قافله عقب نماند و سیستم عاملی گرافیکی را عرضه کرد که رابط تصویری برای دستورات متنی ارائه می کرد؛ این نسخه سیستم عامل گرافیکی یونیکس، سیستم پنجره X نام گرفت.

در سال 1990 مایکروسافت پس از عرضه کردن ویندوز 1 و 2 که با استقبال زیادی مواجه نشده بودند، نسخه ویندوز 3 را ارائه کرد.

در آن زمان ویندوز نسخه 16 بیتی بود و تک وظیفه و تک کاربره بود و رابط کاربری آن بر مبنای MS_DOS نوشته شده بود. یونیکس همچنان در آن زمان رواج داشت و از آن جایی که چندوظیفه ای و چند کاربره بود، بر روی پلتفرم های 32 بیت و 64 بیتی نیز کارایی داشت.

5 سال بعد، مایکروسافت از ویندوز 1995 خودش رونمایی کرد که نسخه 32 بیتی نیز داشت و به راحتی از چند وظیفگی پشتیبانی می کرد و نیز از برخی امکانات چندکاربره بودن برخوردار بود و چند سال بعد نسخه ویندوز NT معرفی شد که تمامی این امکانات و قابلیت ها را به صورت کامل عرضه می کرد.

تمامی این مواردی که بیان کردیم، سبب شد تا یونیکس اندک اندک از صدرنشینی عقب روی کند و دیگر استفاده نشود.

اگر دوست دارید تا بیشتر در مورد سیستم عامل ویندوز بدانید، می توانید به مقاله همه چیز در مورد سیستم عامل ویندوز در سایت آسام سرور مراجعه کنید.

تفاوت یونیکس و لینوکس

یونیکس و لینوکس چه تفاوت هایی با یک دیگر دارند؟

در این قسمت می خواهیم شما را با تفاوت های لینوکس و یونیکس آشنا کنیم.

هزینه

لینوکس توزیع آزاد دارد و شما می توانید آن را از سایت ها و منابع مختلف دانلود کنید؛ البته برخی از نسخه های پولی آن نیز در بازار وجود دارد. داستان یونیکس اما کمی متفاوت است، یونیکس در بسته های مختلف و با قیمت های مختلف در بازار عرضه شده است که این موارد به کارکرد فروشنده بستگی دارد.

قابلیت توسعه

از آن جایی لینوکس یک سیستم عامل متن باز است، هزاران برنامه نویس در سراسر جهان به صورت آنلاین باهم همکاری دارند و آن را توسعه می دهند؛ اما این در حالی است که سیستم عامل یونیکس، نسخه های مختلفی را در بر می گیرد. این نسخه ها ابتدا به وسیله‌ AT&T و سپس توسط فروشندگان تجاری آن توسعه پیدا کرده اند.

کاربری لینوکس و یونیکس

گستره کسانی که می توانند از لینوکس استفاده کنند، بزرگ است. از کاربران خانگی تا توسعه دهندگان و علاقه مندان به کامپیوتر می توانند به راحتی از برنامه لینوکس استفاده کنند، اما کسانی که از یونیکس استفاده می کنند، بیشتر برای سرور های اینترنتی، وورک استیشن ها و رایانه های شخصی استفاده می کنند.

رابط متنی Bash

لینوکس از چندین مفسر دستور ساپورت می کند و یونیکس بیشتر برای کار در Bourne Shell ساخته شده است. با این وجود اکنون با بسیاری از نرم افزار های دیگر نیز سازگار است.

رابط کاربری گرافیکی

رابط کاربری که لینوکس در اختیار کاربران قرار می دهد، دو نوع است:

  • KDE
  • Gnome

البته در نظر داشته باشید که این دو از متداول ترین و محبوب ترین رابط های کاربری لینوکس هستند و موارد دیگری مانند mate، Xfce، LXDE و… نیز وجود دارد.

یونیکس یک محیط دسکتاپ که بر گنوم مبتنی است، ارائه می دهد.

ویروس ها

سیستم عامل لینوکس در حدود 60 تا 100 ویروس را فهرست کرده است و در لیست خود قرار داده است که در حال حاضر در دستگاهی نیستند، اما این عدد در یونیکس به 80 تا 120 ویروس می رسد.

شناسایی تهدید ها و رفع آن ها

از آن جایی که لینوکس جامعه محور است، به همین دلیل شناسایی کردن تهدید ها سریع صورت می گیرد. زمانی که شما تهدیدی برایتان رخ داد، می توانید آن را در انجمن های لینوکسی منتشر کنید و تیمی از توسعه دهندگان سریع برای رفع آن شروع به کار می کنند. در یونیکس چنین چیزی وجود ندارد و افرادی که از یونیکس استفاده می کنند، برای رفع مشکلاتشان باید انتظار بیشتری بکشند و این می تواند نقطه ضعف یونیکس در برابر لینوکس باشد.

معماری

اولین پردازنده سخت افزاری که سیستم عامل لینوکس بر روی آن توسعه یافت، X86 بود. البته برای بیشتر از 20 نوع پردازنده دیگر هم در دسترس است که یک ARM را هم در بر میگیرد.

اما یونیکس بیشتر برای ماشین های PA-RISC و Itanium موجود است.

نسخه های مختلف

لینوکس نسخه های مختلفی از جمله OpenSuse، Ubuntu، Redhat و … دارد. نسخه های مختلف یونیکس نیز شامل BSD ،AIS و Hp-UXمی شود.

فایل های پشتیبانی شده

لینوکس قادر است که فایل هایی با فرمت NTFS، xfs،  nfs، crasmfsm ext 1، devpts و ufs را پشتیبانی کند، اما در یونیکس تعداد فایل های پشتیبانی شده محدود تر است و شامل vxfs  ،xfs‌ ،GPS ،hfx و zfsاست.

منبع باز بودن

لینوکس اپن سورس است و منابع کد آن در دسترس عموم قرار می گیرد، در حالی که یونیکس چنین نیست.

با سازنده لینوکس آشنا شوید

بین سال های 1991 تا سال 1995 سیستم عامل یونیکس بین دانشجویان مهندسی و دانشجویان رشته کامپیوتر معروف شده بود و وجود امکاناتی مانند ایمیل و وب، باعث تعجب دانشجویان شده بود.

در آن زمان بیشترین سیستمی که بین دانشجویان استفاده می شد، سیستم 16 بیتی بود و به همین دلیل آن ها بیشتر از امکانات دانشگاه استفاده می کردند و دلیل این موضوع، این بود که یونیکس سیستم عاملی بزرگ و البته گران بود و بیشتر آنان از MS-DOS یا ویندوز استفاده می کردند.

در سال 1991 یک دانشجوی فنلاندی رشته برنامه نویسی در دانشگاه هلسینکی که لینوس نام داشت، در دانشگاه از یونیکس استفاده می کرد و در خانه از MS-DOS. لینوکس تصمیم داشت که یک کرنل خاص یونیکس را توسعه دهد. (کرنل یا هسته همان مرکز سیستم عامل است که بین نرم افزار و سخت افزار ارتباط برقرار می کند).

لینوس نرم افزار کرنل خودش را به صورت رایگان عرضه کرد و هدف آن از این کار بیشتر جنبه سرگرمی داشت و دوست داشت تا نظرات دیگران را نیز در این باره بداند. لینوس در اواخر سال 1991 کرنل خودش را کامل کرد و توانست در مدت زمان کوتاهی، کرنل 32 بیتی را ایجاد کند که توانایی اجرای برنامه ها را داشت. لینوس دارای یک کرنلی بود که هنوز هیچ نرم افزار کاربردی و مفیدی برای آن طراحی نشده بود.

بنیاد نرم افزار و آزاد GPL

در همین دوران بود که فردی به نام ریچارد استالمن در آمریکا تیمی از برنامه نویسان را داشت که زمان خودشان را به توسعه دادن نرم افزارهای رایگان اختصاص داده بودند. این تیم بنیاد نرم افزار آزاد نام گرفت که هدف آن این بود که توزیع نرم افزار ها به صورت رایگان و آزاد باشد و همه افراد به کد ها دسترسی داشته باشند تا بتوانند آن ها را توسعه دهند.

این تیم برنامه نویسی شروع کرد به ایجاد کردن ابزار هایی که در آن دوران تنها برای یونیکس ارائه شده بودند و به این ابزارها GNU گفته می شد که خلاصه ای از عبارت GNU’s Not Unix بود.

مساله ای که در این میان وجود داشت، این بود که بنیاد نرم افزارهای آزاد، برای نرم افزارهایی که استفاده می کرد، به لایسنس نیاز داشت. این لایسنس بر پایه اصل Copy Left بود. انتشار نرم افزارها برپایه لایسنس GNU GPL صورت گرفت که خود GPL در سه نسخه است، اما اصلی که از آن پیروی می کند این است که هر نرم افزاری که بخواهد به صورت آزاد منتشر شود، ایجاد کننده برنامه می تواند مسئول آن باشد.

کم کم با استفاده از استانداردهای باز، کیفیت نرم افزارها بیشتر شد و درِ جدیدی به دنیای اپن سورس باز شد.

فردی به نام استالمن در تلاش برای ساخت مجموعه نرم افزاری بود که یک ویرایشگر متن با نام emacs و bash بود. Bash یک رابط خط فرمان بر مبنای Bourne Shell بود که همراه با نسخه BSD از سیستم عامل یونیکس ارائه شده بود. بنیاد FSF بر پایه مجموعه نرم افزارهای یونیکس پایه گذاری شده بود که آن را توسعه و بهبود داد.

در سال 1991 آنچه که FSF برای ارائه یک سیستم عامل کامل کم داشت، یک کرنل بود.

لینوس موفق شد تا FSF را قانع کند که کرنل ساخته او قادر است تا نرم افزارهای GNU را اجرا کند. لینوس نرم افزارهای GNU یونیکس را با کامپایلر کد GCC و یک هسته یا کرنل کارامد ترکیب کرد و آن چه به تازگی به وجود آمده بود را لینوکس نامید.

دو دهه از تولد لینوکس گذشته است و لینوس همچنان فعالیتش را ادامه می دهد، اما لینوس تنها نیست و میلیون ها نفر در این پروژه فعالیت می کنند. لینوکس امروزه در همه جا نفوذ کرده است و در بیشتر جاها رد پایش را شاهد هستیم.

کرنل یا هسته لینوکس

با کرنل یا هسته لینوکس آشنا شوید

هر سیستم عاملی هسته یا کرنل و یک رابط واسط نرم افزار و سخت افزار سیستم است. انجام تمام کارهای اساسی و پایه بر دوش هسته یا کرنل است.

سیستم عامل لینوکس نیز پایه ترین سطح در اجزای نرم افزاری در یک سیستم است که در صورت آسیب دیدن، نرم افزارهای دیگر هم قادر به استفاده نخواهند بود. در اینجا وظیفه هسته آن است که منابع سیستم را به برنامه های دیگری که در سیستم وجود دارد، متصل کند. در ادامه وظایف هسته سیستم عامل لینوکس را به صورت دقیق تر بیان می کنیم.

وظایف هسته سیستم عامل لینوکس

  • ذخیره کردن داده ها

یکی از وظایف سیستم عامل لینوکس این است که داده ها را در حافظه با دسترسی تصادفی، حافظه دائمی یا در سیستم مجازی ذخیره سازی می کند.

  • دسترسی به شبکه کامپیوتری
  • زمانبندی
  • استفاده کردن از دستگاه ها و ابزارهای ورودی به سیستم مانند موس، صفحه کلید، وب کم و فلش usb
  • تامین امنیت: از وظایف دیگر هسته سیستم عامل لینوکس این است که امنیت منابع و کاربران و گروه های مختلف کاربری را تامین کند.

لینوکس چه کاربردی دارد؟

با در نظر گرفتن متن باز بودن لینوکس و میزان انعطاف پذیری که دارد، کاربردهای زیادی از لینوکس انتظار می رود. به عنوان مثال لینوکس در حوزه امنیت حرف زیادی برای گفتن دارد و در شبکه از این سیستم عامل زیاد استفاده می شود که حتی نزدیک به 70 درصد فایروال ها از نوع لینوکس هستند.

مورد دیگری که وجود دارد، این است که به علت رایگان بودن لینوکس، کاربران زیادی علاقه دارند که از لینوکس استفاده کنند و این موضوع باعث بالارفتن تعداد کاربران لینوکس شده است.

جالب است بدانید که در بسیاری از گوشی های هوشمند، وسایل الکترونیکی از جمله تلوزیون، از سیستم عامل لینوکس استفاده شده است که دلیل اصلی آن توجه به نیازهای کاربران است.

با توجه به عمومی بودن لینوکس، برنامه نویسان زیادی آن را توسعه داده اند و نیاز افراد زیادی به این وسیله تامین شده است.

اساس بسیاری از نرم افزاری های معروف مانند MYSQL، وب سرور آپاچی، PHP و پایتون نیز لینوکس است که هر کدام از این برنامه ها نیز میلیون ها کاربر و استفاده کننده دارند که نشان می دهد لینوکس تا چه اندازه پرکاربرد است و حضور پررنگی در جهان دارد.

گفتن این نکته نیز خالی از لطف نیست که لینوکس در شبکه و اینترنت نیز کاربرد زیادی دارد و از بین 10 شرکت ارائه دهنده خدمات میزبانی، 5 شرکت از لینوکس استفاده می کنند.

لینوکس عمومی است به چه معناست؟

احتمالا این را بسیار شنیده اید که لینوکس یک سیستم عاملی عمومی و متن باز است. این جمله به این معنا است که برنامه نویسان می توانند آن را توسعه دهند و نیاز های خودشان را به راحتی رفع کنند.

عمومی بودن لینوکس سبب شده است که نرم افزارهای زیادی از زیر ساخت لینوکس استفاده کنند و هر یک از این نرم افزار ها توانسته اند میلیون ها کاربر را به خود جذب کنند و بسیار مورد توجه قرار بگیرند.

توسعه دادن سیستم عامل لینوکسی به کمک برنامه نویسی لینوکسی انجام می شود و با زبان هایی مانند پایتون یا php می توان کار برنامه نویسی را در لینوکس انجام داد.

چه کسانی از لینوکس استفاده می کنند؟

بیشتر کسانی که از لینوکس استفاده می کنند، شرکت ها و افراد حرفه ای هستند که از آن برای راه اندازی کردن و استفاده از سرور های خودشان انتخابش کرده اند. دلیل این موضوع نیز امن بودن و انعطاف پذیری لینوکس است.

جالب است بدانید که شما خواسته یا ناخواسته از لینوکس استفاده کرده اید! چرا که یکی از گوشی های هوشمند یا وسیله های برقی شما حتما روی آن لینوکس نصب بوده است.

حتی بسیاری از دستگاه های دیجیتال مانند تلفن های همراه، تبلت ها، دستگاه های ذخیره سازی دیجیتال، ضبط کننده فیلم شخصی و … از لینوکس استفاده می کنند.

حتی در برخی از ماشین ها نیز از لینوکس استفاده شده است.

سرور لینوکس چیست؟

سیستم عامل لینوکسی که برای دسکتاپ و سیستم های خانگی نصب می شود، با سیستم عامل لینوکسی که بر روی سرور ها نصب می شود، تفاوت های زیادی دارد. زمانی که شما بر روی سرور اختصاصی یا سرور مجازی خودتان، از سیستم عامل لینوکس استفاده می کنید، سرور مجازی لینوکسی یا سرور اختصاصی لینوکسی خواهید داشت که امکانات و مزایای زیادی در اختیارتان قرار خواهد داد.

ما مقاله جامع و کاملی در زمینه سرور مجازی لینوکس چیست نوشته ایم؛ اگر دوست دارید تا در این باره بیشتر مطالعه کنید، توصیه می کنیم این مقاله ما را مطالعه کنید.

اگر هم قصد خرید سرور مجازی لینوکس دارید، می توانید به صفحه خرید سرور مجازی لینوکس مراجعه کنید.

زبان برنامه نویسی لینوکس

لینوکس سیستم عاملی است که با خط فرمان منبع باز است و در عین حال یک کامپایلر زبان c نیز محسوب می شود. لینوکس ویژگی های shell programing نیز دارد که به کمک دستورات لینوکس و دیگر برنامه ها آن را به یک زبان برنامه نویسی قدرتمند بدل می کند.

لینوکس سیستم عاملی با خط فرمان اپن سورس است و در عین حال می توانیم آن را یک کامپایلر زبان C نیز بدانیم. ویژگی shell programing که در لینوکس وجود دارد، سبب شده است که به یک زبان برنامه نویسی قدرتمند بدل شود.

در برنامه نویسی لینوکس بیشتر از زبان C استفاده شده است که در بعضی از قسمت های آن از زبان اسمبلی (assembly) برای برنامه نویسی آن استفاده شده است. جالب است بدانید که در حدود 97 درصد از 500 ابررایانه جهان، هسته لینوکس را اجرا می کنند.

لینوکس اپن سورس است و تحت مجوز عمومی GNU حفاظت می شود. لینوکس با بسیاری از زبان های برنامه نویسی مانند C++، Perl، java و دیگر زبان های برنامه نویسی سازگاری دارد.

توزیع لینوکس چیست؟

لینوکس توزیع های مختلفی دارد و هر یک از این توزیع های لینوکس سیستم عاملی هستند که از مجموعه نرم افزاری بر پایه هسته لینوکس و یک سیستم مدیریت بسته ای ساخته شده اند.

کاربران لینوکس، عموما از یکی از توزیع های لینوکس استفاده می کنند و سیستم عامل خودشان را به دست می آورند.

توزیع های لینوکس، طیف گسترده ای از سیستم ها را در بر می گیرند؛ از جمله دستگاه های تعبیه شده مانند openWrt و رایانه های شخصی مانند linux mint و حتی ابرکامپیوترها مانند Rocks Cluster.

توزیع های معمولی لینوکس شامل موارد زیر است:

  • هسته لینوکس
  • ابزارها و کتابخانه های GNU
  • نرم افزار اضافی
  • اسناد و مدارک
  • سیستم پنجره ای
  • مدیر پنجره
  • محیط دسکتاپ

اکثر نرم افزارهای موجود، نرم افزارهایی آزاد و اپن سورس هستند که به حالت Binary کامپایل شده و منابع کدهای آن در دسترس قرار گرفته است و قابلیت تغییر دادن در نرم افزار اصولی را به کاربران می دهد.

جالب است بدانید که توزیع های لینوکسی که در اختیار کاربران قرار می گیرد، برخی از نرم افزارهای اختصاصی را دارا هستند که امکان دارد در قالب کد منبع در دسترسشان نباشد.

معرفی لیست کامل توزیع های سیستم عامل لینوکس

سیستم عامل لینوکس توزیع های مختلفی دارد که در این بخش به معرفی توزیع های مختلف لینوکس می پردازیم.

دبیان (Debain-based linux)

در این مورد باید به خود دبیان و توزیع های معروفی مانند اوبونتو و Mint اشاره کنیم که مناسب سیستم های خانگی هستند. برای سیستم عامل سرور نیز می توانیم Ubuntu server را نیز معرف کنیم که یکی از قوی ترین توزیع ها برای سیستم عامل سرور است.

RPM-based linux

معروف ترین توزیع های RPM که وجود دارد، توزیع های زیر هستند:

  • Redhat
  • Centos
  • Fedora
  • SUSE

در بین این موارد توزیع های Redhat و Centos بهترین گزینه ها برای سیستم عامل سرور هستند. البته در نظر داشته باشید که برای مطالعه لیست کامل توزیع های سیستم عامل لینوکس، باید به مقاله اصلی مراجعه کنید.

کدام توزیع لینوکس را انتخاب کنیم؟

با وجود توزیع های مختلفی که برای لینوکس وجود دارد، باعث می شود تا بسیاری از افراد در زمان انتخاب توزیع لینوکس دچار سردرگمی می شوند و این سوال را دارند که کدام توزیع لینوکس بهتر از بقیه است؟

برای آن که به شما در تصمیم گیری کمک کنیم، در ادامه توزیع های معروف را آورده ایم و مزایا و معایب هریک را توضیح داده ایم تا بتوانید انتخاب کنید که کدام یک از توزیع های لینوکس برای شما می تواند مفید باشد.

سیستم عامل لینوکس مینت و اوبونتو (UbuntuوLinux Mint)

کسانی که در زمینه سیستم عامل لینوکس مبتدی هستند و حرفه ای نیستند، گزینه پیشنهادی ما اوبونتو است که در حال حاضر بین توزیع های مختلف لینوکس، جزو محبوب ترین توزیع ها محسوب می شود. توزیع اوبونتو بر پایه دبیان است، اما در مقایسه با دبیان انتشار منظم تری دارد. اگر بخواهیم ابونتو را بیشتر توصیف کنیم، باید بگوییم که یک نسخه تراش خورده از دبیان است و به همین دلیل استفاده آسان تری دارد و پشتیبانی مالی آن قوی تر است.

کنونیکال نام شرکتی است که ابونتو را ایجاد کرده است و وظیفه پشتیبانی از آن را انجام می دهد و حتی پشتیبانی در سطح سازمانی نیز برای این توزیع عرضه شده است.

سه نسخه اصلی از اوبونتو در دسترس است؛ از جمله نسخه دسکتاپ، سرور و core.

به صورت کلی بیش از 40 نسخه از اوبونتو وجود دارد که هرکدام کارایی های مختلفی دارند؛ برای مثال Edubuntu که منحصرا برای آموزش ابتدایی و متوسطه طراحی شده است.

مینت توزیعی از لینوکس است که بر مبنای اوبونتو ارائه شده است و به همین دلیل برای افراد تازه کار و مبتدی مناسب است. اگر شما هم از ظاهر و حس و حال دسکتاپ ابونتو خوشتان نمی آید، می توانید از نسخه mint استفاده کنید که دسکتاپ های GNOME، KDE، Cinnamon را ارائه می کند. طرز کار لینوکس مینت بسیار شبیه به اوبونتو است.

کلیک کنید  دستور mount در لینوکس (مانت کردن فایل سیستم و USB)

نسخه سیستم عامل لینوکس ابونتو برای کامپیوتر و سرور متفاوت است. اگر قصد دارید تا برای سرور خودتان لینوکس را نصب کنید، باید بدانید که سیستم عامل نصب شده بر روی سرور و کامپیوتر متفاوت است.

Fedora/Red Hat/CentOS

این سه نسخه از لینوکس برای افراد مبتدی تا پیشرفته و نیز محیط سرور مناسب هستند. زمان تاسیس شرکت Red Hat به سال 1993 برمی گردد. این شرکت را باید یکی از شرکت های موفق در زمینه لینوکس معرفی کنیم که شرکت IBM آن را خریداری کرده است.

نسخه ای که ردهت ارائه کرده بود، نسخه رایگان از لینوکس بود، اما از سال 2003 سیاست های این شرکت تغییر کرد و رویکرد شرکت محور نسبت به لینوکس را انجام داد و نسخه لینوکس سازمانی یا همان RHEL را منتشر کرد.

نسخه RHEL مورد استقبال بسیاری از کسب و کارهای دنیا قرار گرفت و دلیل این موضوع آن است که به خاطر تجاری بودن، پشتیبانی کامل دارد. بسیاری از کاربران از RHEL برای سیستم عامل سرورهایشان استفاده می کنند و نه دسکتاپ.

نسخه دیگر لینوکس CentOS است که نسخه رایگان RHEL است و در آن ویژگی ها و خصوصیات Binary compatible مشاهده می شود؛ به عبارت دیگر همان ویژگی هایی که RHEL دارد می توانید در CentOS پیدا کنید.

اگر کسب و کاری دارید و به هر دلیلی نیازی به پشتیبانی های ارائه شده توسط RHEL ندارید، می توانید از نسخه CentOS استفاده کنید.

گفتیم که شرکت Red Hat سیاست های خودش را به شرکت محور تغییر داد؛ در همان سال نسخه ای فدورا را انتشار داد که نسخه آپدیت شده ردهت بود و توزیعی کاملا رایگان است. نسخه فدورا از دسکتاپ GNOME استفاده می کند؛ اما می توان از دسکتاپ های دیگر نیز استفاده کرد.

نکته ای که در مورد نسخه فدورا لینوکس وجود دارد، این است که پایداری آن نسبت به همتایان خودش کمتر است، اما آنچه سبب می شود که فدورا شهرت زیادی داشته باشد، این است که عمده تمرکزش روی ابتکارهای جدید است و فناوری های جدید را سریع تر به خدمت می گیرد.

Elementary OS / Solus / Zorin

این توزیع های لینوکس از افراد مبتدی تا متوسط مناسب هستند. اگر قصد دارید تا برای دسکتاپ از لینوکس استفاده کنید، Elementary OS یک توزیع دسکتاپ بر مبنای اوبونتو است. اگر از سیستم Mac OS استفاده کرده اید، توزیع Elementary OS برایتان سرراست خواهد بود.

Elementary OS قابلیت های جذابی برای کاربران دارد که یکی از این قابلیت ها محیط دسکتاپی به نام Pantheon است که ظاهر و حس و حالی مانند Pantheon برای کاربران ایجاد می کند و برنامه های سفارشی زیادی را در اختیار کاربران قرار می دهد که شامل موارد زیر است:

  • Calender
  • Videos
  • Music
  • Terminal
  • Photos
  • Files
  • و…

در توزیع Elementary OS شاهد جایگزینی برخی از برنامه های استاندارد لینوکس هستیم؛ مثالی که برای این جایگزینی می توانیم بزنیم مرورگر فایرفاکس و Epiphany اشاره کنیم. در این توزیع برنامه ایمیل نیز به یک برنامه اختصاصی بر پایه Geary تغییر پیدا کرده است. هدف از انجام چنین تغییراتی، کاربرپسند تر کردن است. اگر علاقه دارید تا از فایرفاکس و تاندر برد در لینوکس استفاده کنید می توانید از مرکز نرم افزاری دانلود و نصب کنید.

اگر شما جزو افرادی هستید که دوست دارید که از لینوکس استفاده کنید و هم نمی توانید از ظاهر ویندوز یا مک بگذرید، توزیع های: Solus،zorin ، Deepin به خوبی می توانند به نیاز شما پاسخ دهند و تجربه متفاوتی را در اختیار شما قرار می دهند.

نسخه solus یک ابزار به نام Budgie برای مدیریت پنجره است که به صورت کامل از صفر نوشته شده است و بر پایه دبیان یا فدورا است.

OpenSuSE

SuSE که زمانی یک توزیع مستقل آلمانی به شمار می رفت توسط شرکت Novell خریداری شد که خود این شرکت در نهایت در Micro Focus ادغام شد. از آن تاریخ تا به الان این شرکت چندین بار دیگر خرید و فروش شده است اما الان به اندازه 2.5 میلیارد دلار ارزش دارد.

سیاست های شرکت SuSE نیز مانند ردهت، بر روی توزیع مدل های سازمانی است و بیشتر برای محیط های سازمانی بهینه شده است و پشتیبانی نیز دارد. جالب است بدانید که SuSE توسط شرکت های بزرگ زیادی مانند SAP حمایت می شود.

SuSE در ابتدا بر پایه ردهت ساخته شده است و سیستم مدیریت بسته آن RPM است اما راه SuSE و ردهت جدا شده است و توزیعی اختصاصی شده است و سیستم مدیریت بسته ای که الان از آن استفاده می کند، YAST است که پیکربندی سرویس ها را بسیار آسان کرده است.

SuSE یک نسخه رایگان دارد که نام آن OpenSuSE است و ویژگی های جذاب زیادی از جمله Tumbleweed که یک سیستم مدیریت پیشرفته است، دارد. به طور کل این توزیع ابزارهای زیادی را دارد که یکی از آن ها openQA است که با هدف تست خودکار نرم افزار طراحی شده است و نیز Kiwi که با هدف ساختن ایمیج های لینوکس برای توزیع بر روی سخت افزارهای واقعی طراحی شده است.

دسکتاپی که OpenSuSE از آن به صورت پیش فرض استفاده می کند، دسکتاپ KDE است. برای کسانی که توسعه دهنده هستند، باید OpenSuSE را انتخاب کنید و دلیل این موضوع این است نسخه های جدیدتر باگ های بیشتری دارند و فرایند نصب را سخت تر می کنند.

Arch Linux ، Manjaro و Salckware

Arch Linux توزیعی مستقل از ردهت و دبیان است که بیشتر برای کسانی مناسب است که نیاز به توزیع سریعی دارند. در صورت نیاز به موارد دیگر می توان آن ها را از طریق سیستم پکیجینگ به pacman اضافه کرد.

منجارو نیز یک توزیع مستقلی است که بر مبنای Arch ساخته شده است که محیط کاربرپسندی دارد و بر پایه دسکتاپ است. هر دو سیستم عامل Arch و منجارو (Manjaro) مکانیسم به روز رسانی خودکار دارند و اگر شما سیستم خودتان را به روز نگه دارید، آخرین آپدیت ها در اختیار شما قرار می گیرد و شما دیگر نیازی به دانلود کردن نسخه جدید تر از سایت را نخواهید داشت.

توزیع دیگری که در این بخش می توانیم به آن اشاره کنیم، توزیع Slackware است که می توانیم آن را نخستین توزیع واقعی از لینوکس بدانیم که در سال 1993 عرضه شده است. توضیع های Arch و منجارو (Manjaro) را می توانیم مناسب کسانی بدانیم که به توزیع های پیشرفته علاقه مند هستند اما تمایلی به کامپایل کردن همه چیز ندارند؛ چرا که از همان ابتدا سفارشی سازی Slackware را ارائه می کند.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که اگر کار کردن با لینوکس را به تازگی شروع کرده اید، از توزیع های Slackware و Arch و منجارو (Manjaro) گزینه های خوبی برای شما نیستند.

دبیان

فرق نمی کند که در کار کردن با لینوکس مبتدی باشید یا حرفه ای، در هر صورت دبیان می تواند نیاز های شما را پاسخ دهد. توزیع دبیان را باید تنه یک درخت بدانیم که شاخه های زیادی دارد؛ برای مثال یکی از شاخه های توزیع دبیان، اوبونتو است. سال انتشار این توزیع سال 1993 است و تفاوت بزرگی که می توانیم میان این نسخه و نسخه ای مانند ردهت در نظر بگیریم، گستردگی زیاد آن است که چیزی در حدود پنجاه هزار پکیج نرم افزاری دارد.

دبیان یک بسته نرم افزاری به نام apt ارائه کرده است که به شما این امکان را می دهد که بدون آن که تک تک اپلیکیشن ها را نصب کنید، بتوانید اپلیکیشن ها را به صورت مجموعه ای دانلود کنید.

توزیع های دیگر مانند ردهت و سایر توزیع ها، تا مدت ها پس از دبیان، چنین امکانی را نداشتند، با این وجود لینوکس همچنان از نظر داشتن پکیج های به روز، از دیگر توزیع ها عقب تر است.

در قبال این عقب بودن، دبیان نسخه پایدارتری به شمار می رود که بسیار مناسب است و تقریبا تمامی پکیج ها به صورت کامل تست می شوند.

کالی لینوکس

پیش از آن که در مورد کالی لینوکس صحبت کنیم، باید ابتدا توضیحی در مورد توزیع بک ترک بدهیم تا به خوبی کالی لینوکس را متوجه شوید.

بک ترک توزیعی است که بیشتر هکر های حرفه ای از آن استفاده می کنند تا بتوانند به اطلاعات و سیستم های سیستم های مورد نظرشان دسترسی پیدا کنند.

هدف از توزیع بک ترک و پیاده سازی آن بر اساس ابونتو این بود که به متخصصان امنیت در شبکه و IT کمک شود؛ اما تیم سازنده آن پشتیبانی لازم را به عمل نیاورد و در نهایت تیم جدیدی کالی لینوکس را طراحی کرد.

کالی لینوکس نیز بر پایه دبیان به وجود آمد و می توان گفت نسخه جدیدی از بک ترک است که وظیفه پشتیبانی و تامین کردن امنیت حملات را به عهده دارد. ویژگی اصلی که می توانیم در مورد کالی لینوکس بیان کنیم، تست نفوذ است. تفاوتی که می توانیم در مورد کالی لینوکس و بک ترک بیان کنیم، این است که ویژگی های مختلف جدیدی مانند برنامه های کاربردی برای تست های امنیتی و نفوذ به آن اضافه شده است.

کالی لینوکس در نسخه های مختلف حرفه ای و لایت در اختیار کاربران قرار می گیرد. اگر می خواهید از این توزیع لینوکس استفاده کنید، مقاله نصب کالی لینوکس را مطالعه کنید، ما در این مقاله به صورت گام به گام نصب کالی لینوکس را آموزش داده ایم.

کالی لینوکس

دلیل علاقه هکر ها به کالی لینوکس چیست؟

کالی لینوکس در گذشته به backtrack معروف بود. به عنوان نسخه جدید تر backtrack ادعا دارد که بیشتر بر روی ابزارهای تست تمرکز کرده است و در این راستا ابزارهای غیرضروری که در backtrack وجود داشت را حذف کرده است و فرایند هک با استفاده از کالی لینوکس ساده تر شده است.

گفتیم که کالی لینوکس نسخه جدیدتر و بازنویسی شده لینوکس backtrack است و backtrack نیز خود توزیع دیگری با محوریت تست نفوذ است. بازنویسی کالی لینوکس توسط دو توسعه دهنده به نام های ماتی آهارونی و دیون کرنز صورت گرفته است. در اوایل مارس سال 2012 یک تیم کوچک از توسعه دهندگان فعالیتشان را برای توسعه کالی لینوکس شروع کردند.

جالب است بدانید که کالی لینوکس در عین رایگان بودن، بیش از 600 ابزار رایگان دارد. کالی لینوکس متن باز است و از چندین زبان پشتیبانی می کند و امکان سفارشی سازی به صورت گسترده برای کاربران وجود دارد.

سیستم عامل کالی لینوکس، تنها بر روی سیستم نصب نمی شود و امکان نصب آن بر روی اندروید نیز وجود دارد.

با محیط سیستم عامل لینوکس آشنا شوید

یکی از جذابیت هایی که لینوکس دارد، این است که محیط های دسکتاپ زیادی دارد؛ درست برعکس مک و ویندوز!

البته محیط دسکتاپ همان desktop environment است و شبه دسکتاپ است که هریک از این دسکتاپ ها، محیط گرافیکی دارند به نام graphical user interface که به اختصار GUI گفته می شود.

در ادامه 5 تا از بهترین و معروف ترین محیط های لینوکس را به شما معرفی می کنیم:

  • GNOME3 Desktop
  • KDE Plasma
  • Cinnamon Desktop
  • محیط دسکتاپ MATE
  • XFCE Desktop

مزایا و معایب لینوکس

مزایای لینوکس

اگر بخواهیم به صورت اجمالی مزایای سیستم عامل لینوکس را بیان کنیم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

رایگان بودن، برخوداری از امنیت بالا، سرعت بالا، داشتن پشتیبانی قوی، بدون نیاز به نصب درایور، انعطاف پذیری، سبک بودن، چندکاربره بودن.

اما لینوکس به قدری مزایا دارد که باید به صورت مفصل در این باره صحبت کرد.

  • اپن سورس بودن

لینوکس سیستم عامل متن باز است و به راحتی کد های آن در اختیار همگان قرار می گیرد و با داشتن اندکی دانش برنامه نویسی، می توان آن را شخصی سازی کرد.

  • امنیت سیستم عامل لینوکس

در لینوکس هر برنامه ای برای نصب و اجرا شدن، به اجازه مدیر نیاز دارد و تا زمانی که مدیر دسترسی پسورد ورود را ندهد، ویروس نمی تواند اجرا شود و به همین دلیل است که سیستم عامل های لینوکسی بی نیاز از هر آنتی ویروسی هستند. توسعه دهندگان نیز بخاطر این ویژگی امنیتی لینوکس، آن را برای توسعه دادن مطلوب ارزیابی می کنند.

  • رایگان بودن

بزرگترین مزیتی که می توانیم در مورد لینوکس بشماریم، رایگان بودن آن است. شما می توانید به راحتی آن را بارگیری کنید؛ بدون آن که نیازی به خرید لایسنس باشد.

لینوکس تحت GNU GPL توزیع می شود.

  • سبک بودن لینوکس

میزان حافظه و فضای دیسکی که لینوکس برای نصب شدن نیاز دارد، بسیار کم است و به صورت کلی شرایط کمتری دارد. اکثر توزیع های لینوکس، به 128 مگ رم و تقریبا به 128 مگ فضای خالی دیسک نیاز دارند.

  • لینوکس پایدار است

لینوکس نسبت به سیستم عامل های دیگر، از پایداری بالاتری برخوردار است و برای حفظ سطح عملکرد خودش، به راه اندازی مجدد سیستم نیازی ندارد. به صورت کلی لینوکس به ندرت کند می شود و زمان اجرای بالاتری نیز دارد.

  • عملکرد سیستم عامل لینوکس

فراهم کردن عملکرد بالا به کمک شبکه های مختلف در سیستم عامل لینوکس، سبب می شود که تعداد بالایی از کاربران به صورت همزمان مدیریت شوند.

  • آپدیت شدن نرم افزار

در سیستم عامل لینوکسی کاربر به آپدیت کردن در سیستم کنترل دارد و می تواند به راحتی آپدیت های موردنظر را انتخاب کند. آپدیت هایی که در سیستم عامل لینوکس وجود دارد، نسبت به سیستم عامل های دیگر سرعت بالاتری دارند و به همین دلیل به راحتی و بدون بروز هیچ مشکلی نصب می شوند.

  • وجود توزیع های مختلف

وجود توزیع های مختلف از لینوکس سبب شده است که کاربران با در نظر گرفتن نیازهای خودشان، اقدام به انتخاب توزیع های لینوکس کنند.

  • وجود قابلیت live CD/USB

اغلب توزیع های لینوکس، از قابلیت live CD/USB برخوردار هستند. به کمک این قابلیت شما می توانید بدون آن که سیستم عامل لینوکس را نصب کنید، آن را بررسی یا اجرا کنید.

  • وجود رابط کاربری

درست است که لینوکس یک سیستم عامل بر مبنای خط فرمان است، اما با این وجود یک رابط کاربری تعاملی مشابه ویندوز را نیز فراهم می کند.

  • ایده آل برای برنامه نویسان

این سیستم عامل بیشتر زبان های برنامه نویسی را پشتیبانی می کند؛ زبان هایی مانند:

  • C
  • C++
  • پایتون
  • جاوا
  • روبی

به جز این مواردی که برشمردیم، سیستم عامل لینوکس گستره وسیعی از برنامه های مفید را برای توسعه دادن ارائه می کند.

سیستم عامل لینوکس چه معایبی دارد؟

  • سیستم عامل لینوکس، چندان کاربر پسند به شمار نمی آید
  • برنامه های اختصاصی برای لینوکس کم است
  • برخی از سخت افزار ها درایو ندارند

بررسی معماری لینوکس و اجزای تشکیل دهنده آن

معماری لینوکس مولفه های زیادی دارد که در زیر به آن ها به صورت کامل اشاره می کنیم:

اولین مولفه کرنل (kernel) یا هسته لینوکس است که اقدامات اصلی این سیستم عامل را هسته یا همان کرنل عهده دار است.

جز دیگر سیستم عامل لینوکس، system library است که وظیفه پیاده سازی عملکرد سیستم عامل را عهده دار است، بدون آن که نیازی به حق دسترسی کد ماژول های هسته داشته باشد.

جز دیگر سیستم عامل لینوکس system Utility programs است که مسئولیتش به انجام رساندن فعالیت های سطح تخصصی و خاص است.

جز دیگری که در سیستم عامل لینوکس می توانیم معرفی کنیم، Hardware layer است که دارای یک لایه سخت افزاری است که از چندین دستگاه جانبی مانند رم، پردازنده و HDD تشکیل شده است.

جز بعدی Shell پوسته است که یک رابط بین هسته و کاربر است. این جز می تواند دستورات اعمال شده کاربر را دریافت کند و توابع هسته را به اجرا دربیاورد.

شل را می توانیم در بیشتر سیستم عامل ها ببینیم که این سیستم عامل ها دو نوع مختلف تقسیم بندی دارند که شامل پوسته های گرافیکی و پوسته های خط فرمان می شود.

نماد سیستم عامل لینوکس؛ داستان پنگوئن لینوکس چیست؟

نام این پنگوئن Tux است و به عروسک لینوکس معروف است. این نماد در سال 1996 توسط لری اوینگ طراحی شده است و دلیل این موضوع به علاقه خاص لینوکس به پنگوئن ها مربوط است. هرچند که در استرالیا مورد گاز گرفتن پنگوئن ها قرار گرفته است، اما چیزی از علاقه لینوس به پنگوئن ها کم نشد.

اپن سورس بودن لینوکس

منظور از اپن سورس یا متن باز بودن چیست؟

  • رایگان بودن

لایسنس GNU General Public به اختصار GPL گفته می شود، در لینوکس مورد استفاده قرار می گیرد و شما می توان این نرم افزار را به صورت رایگان تهیه کنید و به منابع آن دسترسی داشته باشید. دسترسی به منابع این امکان را به شما می دهد تا بتوانید تغییراتی که دوست دارید را اعمال کنید و کد های خودتان را توزیع کنید و کدهایتان را در اختیار کاربران خودتان قرار دهید.

  • ثبات نرم افزاری

سیاست های استاندارد باز سبب شده است که نرم افزارها باگ کمتری داشته باشند؛ چرا که تیمی از توسعه دهندگان متخصص بر روی نرم افزارها کار می کنند که تجارب گوناگونی دارند.

  • سازگاری سراسری

سیاست های استاندارد باز سبب ایجاد سازگاری بر روی پلتفرم های دیگر شده است؛ برای مثال فرمت فایل های صوتی متن باز بر روی تمام پخش کننده های OGG به شیوه یکسانی پخش می شود و این موضوع به دلیل استاندارد های باز است که بر روی تمام این نرم افزارها اعمال شده است.

  • نبود بن بست

این که هیچ محدودیتی برای کاربران از سمت ارائه دهنده نباشد، به نظر رویایی می رسد، اما در سیستم عامل لینوکس این موضوع محقق شده است و هیچ قفل و بن بستی از سمت ارائه دهنده وجود ندارد.

  • محبوبیت و حضور همیشگی

از آن جایی که لینوکس متعلق به هیچ شرکت یا فرد خاصی نیست، احتمال خارج شدنش از دایره سیستم عامل ها تقریبا صفر است. لینوکس توسط توسعه دهندگان سراسر جهان، به روزرسانی می شود.

شاید به نظرتان برسد که با این مزایایی که لینوکس دارد، چرا باید رایگان باشد و منابع مالی لینوکس از کجا تامین می شود؟

در پاسخ این سوال باید بگوییم که گردش مالی اصلی سیستم عامل ها و نرم افزارهای رایگان از توزیع، آموزش، پشتیبانی یا کار روی نرم افزار متن باز تامین می شود.

احتمالا این شیوه دیدگاه شما را در مورد نرم افزار و کسب و کارهای مرتبط تغییر دهد. باید بگوییم که شرکت های بزرگی مانند IBM، HP و Intel و شرکت های فناوری اطلاعات مانند Glaxo smithkline و بوئینگ و هزاران شرکت دیگر از نرم افزار اپن سورس و لینوکس استفاده می کنند. جالب است بدانید که بسیاری از آن ها روی توسعه این نرم افزار سرمایه گذاری کرده اند.

با نرم افزار های متن باز آشنا شوید

در این بخش تعدادی از نرم افزارهای متن باز و رایگان را به شما معرفی می کنیم.

نرم افزار LibreOffice/OpenOffice

LibreOffice/OpenOffice یک مجموعه نرم افزاری اداری است که از نظر امکانات، می توانیم بگوییم که کامل است. امکانات این مجموعه نرم افزاری شامل موارد زیر است:

  • واژه پرداز
  • پکیج رسم
  • اسپیردشت
  • پایگاه داده و نرم افزار

جالب است بدانید که هرچند منزل این نرم افزار متن باز لینوکس است، اما با آفیس مایکروسافت نیز سازگاری دارد.

·         Mozilla Firefox

فایرفاکس مرورگری است که تقریبا همه افراد با آن آشنا هستند. این مرورگز وب را باز تعریف کرده است که این موضوع به یاری اپن سورس است. جالب است بدانید که بیشتر مرورگر ها برای لینوکس نیز ارائه شده اند؛ مانند گوگل کروم.

  • GIMP

این نرم افزار را باید مشابه با Adobe Photoshop بدانیم که به کمک آن می توان تصاویر را به روش های متفاوتی ویرایش کرد.

بازی کردن روی لینوکس

بازی کردن روی لینوکس

احتمالا این سوال برای شما هم ایجاد شده است که آیا می توان در سیستم لینوکسی بازی کرد یا خیر؟

این سوال دو پاسخ دارد: هم بله و هم خیر!

احتمالا از پاسخ این سوال کمی سردرگم شده اید! بگذارید کمی بیشتر در این باره توضیح دهیم: شما می توانید در لینوکس بازی کنید، اما نه هر بازی!

بهتر است این نکته را بدانید که لینوکس سیستم عامل مناسب برای گیم نیست و شاید هرگز نباشد!

بسیاری از افرادی که در زمینه توسعه بازی های کامپیوتری فعالیت می کنند، کمتر پیش می آید که به فکر سیستم های لینوکسی باشند و به همین دلیل اگر از سیستم عامل های لینوکسی استفاده می کنید، باید این ضعف را بپذیرید و انتظارات خودتان را از لینوکس پایین آورید.

با گذشت زمان و پیشرفت کردن توسعه دهندگان و یکپارچه سازی تکنولوژی، این موضوع بیشتر از قبل مورد علاقه توسعه دهندگان قرار گرفته است؛ دلیل این ادعایمان شرکت هایی مانند ولو (valve software) که ناشر مجموعه استیم است، برای آن که تجربه بازی کردن روی لینوکس را فراهم کنند، تلاش های زیادی کرده اند. جالب است بدانید که ابزارهای متن باز و رایگان زیادی در این زمینه برای فراهم کردن تجربه های بیشتر در این زمینه به وجود آمده اند.

در ادامه بازی هایی که می توانید در لینوکس تجربه کنید را آورده ایم:

  • بازی های مرورگر
  • بازی های ترمینال
  • بازی های ویندوز در لینوکس
  • بازی های بومی لینوکس

 

لینوکس و ویندوز چه تفاوتی دارند؟

دانستن تفاوت های میان لینوکس و ویندوز به درک بهتر و شناخت بیشتر لینوکس کمک می کند و به همین دلیل در این بخش به تفاوت های میان لینوکس و ویندوز اشاره می کنیم:

  • دسترسی

در سیستم عامل لینوکس تمام کاربران به کدهای منبع اصلی دسترسی کامل دارند و می توانند در این کد ها بسته به نیازشان تغییراتی را ایجاد کنند. وجود دسترسی کامل در لینوکس هرچند سبب می شود که باگ ها سریع تر رفع شوند، اما امکان سواستفاده از ضعف های این سیستم عامل وجود دارد.

در ویندوز قضیه متفاوت است و کاربران به کد ها دسترسی ندارند و تنها اعضای انتخابی می توانند در کد ها تغییر ایجاد کنند.

  • قابلیت سفارشی کردن

در ویندوز گزینه های سفارشی سازی محدود هستند در حالی که در سیستم عامل لینوکس توزیع های مختلفی از سیستم عامل وجود دارد که بر پایه نیاز کاربران توسعه پیدا کرده اند و سفارشی شده اند.

  • لایسنس

در لینوکس به کمک اجازه نامه GPL کاربران می توانند نرم افزار را توسعه دهند و ایراداتش را اصلاح کنند و حتی می توانند در کامپیتور های زیادی از آن استفاده کنند و یا نسخه ای که ویرایش کرده اند را بفروشند!

اما در ویندوز به همراه لایسنس مایکروسافت است و به همین دلیل کاربر اجازه برای اعمال تغییرات در کدهای منبع را ندارد و بسته به تعداد لایسنس ها، هر ویندوز تنها بر روی یک سیستم نصب می شود.

  • خط فرمان

در سیستم عامل لینوکس، برای مدیریت کردن و انجام اعمال روزمره، خط فرمان یک ابزار بسیار مهم و کارامد است اما در ویندوز خط فرمان وجود ندارد و شما برای دستیابی به خط فرمان باید از قسمت RUN به CMD بروید تا خط فرمان برایتان باز شود.

  • کاربرد

ویندوز سیستم عامل ساده ای را در اختیار کاربر قرار می دهد که نصب آن برای کاربر ساده است، اما لینوکس نسبت به ویندوز سخت است و این قابلیت را دارد که اعمال پیچیده را راحت تر به انجام برسانند.

  • پشتیبانی

پشتیبانی در لینوکس هم به صورت رایگان در سایت ها و انجمن ها وجود دارد و هم به صورت غیررایگان؛ اما در لینوکس پشتیبانی به کمک یک جامعه بزرگ از کاربران و توسعه دهندگان در سایت ها و فروم ها ممکن است.

  • به روز رسانی

در ویندوز آپدیت به صورت پاپ آپ است و ناگهانی است اما در لینوکس کنترل به روزرسانی که در اختیار کاربر است که می تواند در هر زمانی که بخواهد آن ها را نصب کند یا نکند.

  • امنیت

در ویندوز احتمال که مورد هدف توسعه دهندگان ویروس ها و بد افزار ها قرار بگیرید زیاد است و به همین دلیل ویندوز بدون نصب آنتی ویروس بسیار آسیب پذیر است؛ در لینوکس امنیت بیشتر است و هکر ها و توسعه دهندگان ویروس به سختی می توانند که آن را مورد حمله قرار دهند.

لینوکس در تلویزیون سونی

لینوکس در تلویزیون سونی

شرکت سونی در تلوزیون های سری 7 خودش از سیستم عامل لینوکس استفاده کرده است تا بتواند امکانات بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهد و در تراز تلوزیون های هوشمندی که سیستم عامل اندروید دارند، قرار بگیرند.

  • تلویزیون هایی که به سیستم عامل لینوکس مجهز هستند، ویژگی های زیر را دارند:
  • مجهز بودن به امکاناتی مانند اتصال به یوتیوب و نتفیلیکس
  • امکان اتصال به وای فای
  • اتصال به اینترنت به کمک وای فای یا پورت LAN
  • امکان ورود به به صفحات مختلف اینترنت و وب گردی به کمک مرورگر اینترنت
  • وجود قابلیت میراکست که محتوایی که در گوشی در حال پخش است را به تلویزیون انتقال می دهد و کیفیت محتواهای تصویری را بیشتر می کند.

شبیه ساز سیستم عامل لینوکس

برای آن که از لینوکس در کنار ویندوز استفاده کنید، باید از برنامه هایی که در این زمینه وجود دارند استفاده کنید.

به صورت شما به دو صورت می توانید که از لینوکس در سیستم خودتان استفاده کنید؛ یا آن را به کمک یک شبیه ساز شبیه سازی کنید.

مزیتی که در استفاده از ماشین مجازی وجود دارد، این است که شما در عین حال که لینوکس را دارید، می توانید از محیط ویندوزی استفاده کنید و از ابزارهای آن استفاده کنید.

در ادامه 4 تا از بهترین نرم افزارهای شبیه ساز لینوکس را برایتان آورده ایم.

  • KNOPPIX
  • WUBI
  • Virtual Box
  • VMware

ما در مقاله آموزش نصب سیستم عامل لینوکس (اوبونتو) در کنار ویندوز در این باره به صورت کامل آموزش داده ایم که در صورت نیاز می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

فرق سیستم عامل لینوکس با اندروید

اندروید سیستم عامل متن بازی است که سازنده آن شرکت اندروید است و اکنون تحت مالکیت گوگل است، هرچند که لینوکس نیز سیستم عامل متن باز است، اما توسط پروژه GNU حمایت می شود که با نسخه اولیه تولید شده توسط لینوس توروالدز، تفاوت زیادی دارد؛ چرا که توسط بسیاری از توسعه دهندگان و برنامه نویسان تغییر کرده است.

کاربرد اندروید برای گوشی های موبایل است در حالی که لینوکس برای دسکتاپ و لپ تاپ و سرور طراحی شده است.کتابخانه برنامه نویسی اندروید اختصاصی خودش است که به آن Bionic گفته می شود، در حالی که کتابخانه ای که لینوکس از آن استفاده می کند، کتابخانه GNU C استفاده می کند.

اندروید به جای استفاده از هارددیسک از فلش مموری استفاده می کند، اما لینوکس از دیسک های مغناطیسی استفاده می کند.

سرور لینوکس

سخن آخر

همانطور که در ابتدای مقاله به شما قول داده بودیم، تمام مواردی که برای آشنایی با سیستم عامل لینوکس لازم بود را به شما گفتیم. اما برای آن که بتوانید با لینوکس کار کنید، لازم است تا لینوکس را نصب کنید و کمی با آن کار کنید تا پیچیدگی هایی که برای شما دارد، ساده شود و از مزایا و امکانات لینوکس بهره ببرید.

برای آموزش نصب توزیع ابونتو می توانید به مقاله آموزش نصب سیستم عامل لینوکس (اوبونتو) در کنار ویندوز و برای یادگیری نصب توزیع ردهت به مقاله آموزش نصب سیستم عامل RedHat و نیز برای یادگیری نصب کالی لینوکس به مقاله آموزش نصب سیستم عامل Kali Linux مراجعه کنید.

در صورتی که سوالی در این زمینه دارید، می توانید با ما در قسمت نظرات مطرح کنید تا در سریع ترین زمان به شما پاسخ دهیم.

 

سوالات متداول:

در حال حاضر لینوکس جایگزین یونیکس شده است و دیگر از یونیکس استفاده نمی شود.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

2 تیر 1402
اعظم فرهادی

آیا هر برنامه لینوکس روی همه توزیع های لینوکس قابل اجراس؟

    2 تیر 1402
    زهرا پیرجانی

    بله هر برنامه مبتنی بر لینوکس روی همه توزیع های لینوکس قابل نصب است. فقط کافیه برنامه لینوکس کامپایل شده توزیع موردنظر رو تهیه کنید و از مدیر بسته مخصوص اون توزیع استفاده کنید.

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید