شما برای مطالعه این مقاله فقط 16 دقیقه وقت نیاز دارید

AsamServer Blog

همه چیز در مورد سیستم عامل ویندوز

4.2/5 - (28 امتیاز)

سیستم عامل ویندوز یکی از محبوب ترین سیستم عامل ها محسوب میشود که در دسترس کاربران وجود دارد و افراد زیادی از آن استفاده می کنند. سیستم عامل زبان مشترک بین کامپیوتر و کاربران است تا بتواند دستورات را اجرا کند. این که چرا تا این اندازه سیستم عامل ویندوز محبوب شده است و در بین کاربران طرفداران زیادی پیدا کرده است، موضوعی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. در ادامه این مقاله از اولین نسخه ویندوزی که منتشر شد با شما صحبت خواهیم کرد تا آخرین نسخه ای که در اختیار کاربران قرار گرفته است؛ پس این مقاله جذاب را از دست ندهید و همراه ما باشید. البته در نظر داشته باشید که ویندوز را شما می توانید هم روی سیستم داشته باشید و هم روی سرور مجازی. می توانید با سرزدن به صفحه خرید سرور مجازی ویندوز، در سرورتان هم سیستم عامل ویندوز را داشته باشید.

سیستم عامل ویندوز محصول شرکت مایکروسافت است که زبان مشترک کاربران و سیستم است، کاربرد ویندوز و ویژگی هایی که دارد، باعث شده است که تبدیل به محبوب ترین سیستم عامل شود.

اهمیت سیستم عامل در کامپیوتر

برای آن که بخواهید با کسی ارتباط برقرار کنید و از او چیزی درخواست کنید، نیاز است تا زبان یک دیگر را متوجه شوید؛ در صورتی که دو نفر زبان یک دیگر را متوجه نشوند، ارتباطی بین آن ها شکل نمی گیرد.

برای آن که بتوانید با کامپیوتر ارتباط برقرار کنید و با آن کار کنید و از سیستم بخواهید تا دستورات شما را اجرا کند، نیاز است تا با زبان کامپیوتر این ارتباط را برقرار کنید، این ارتباط با کمک سیستم عامل میسر است.

سیستم عامل این امکان را به شما می دهد که کار مدیریت حافظه، فرایند های کامپیوتری و دیگر  نرم افزارها و سخت افزار های سیستم را مدیریت کنید و به همین دلیل است که سیستم عامل مهم ترین نرم افزاری است که بر روی کامپیوتر اجرا می شود.

به صورت کلی اهمیت سیستم عامل در سیستم به شرح زیر است:

  • مدیریت کردن منابع سیستم مانند بخش پردازش مرکزی، درایوهای دیسک، حافظه، چاپگرها
  • ایجاد کردن یک رابط کاربری
  • اجرا کردن و ارائه خدمات برای نرم افزارهای کاربردی

سیستم عامل ویندوز

 

سیستم عامل چیست؟

هیچ می دانستید زمانی که می خواهید نرم افزاری را روی سیستم خودتان نصب کنید، نرم افزار این سوال را می پرسد که اگر سیستم عامل هست منم نصب میشم وگرنه من نیستم؟ (البته که این قضیه جنبه فان دارد)! منظورمان در کل این است که تا زمانی که سیستم عامل نصب نکنید، نرم افزار های دیگر هم نصب نمی شوند. چرا؟ زیرا سیستم عامل مانند یک واسط و مترجم عمل می کند. تا زمانی که سیستم عامل را نصب نکنید، نمی توانید با سیستم عاملتان ارتباط برقرار کنید و دستورات خودتان را به کامپیوتر بدهید.  بنابراین پیش از هرچیز بهتر است سیستم عامل را روی سیستم خودتان نصب کنید.

اگر دوست دارید که بیشتر در مورد سیستم عامل ها بدانید، بهتر است سری به مقاله سیستم عامل چیست بزنید.

سیستم عامل ویندوز چیست؟

می دانید که ویندوز (windows) یک واژه انگلیسی است و معنای آن پنجره ها است؛ اما کاربرد ویندوز آن است که روی کامپیوتر نصب می شود و امکان استفاده از کامپیوتر را فراهم می کند. ویندوز نام سیستم عاملی است که توسط شرکت مایکروسافت که یک شرکت آمریکایی است به وجود آمده است.

ویندوز را باید سیستم عامل گرافیکی در نظر گرفت که قادر به اجرای نرم افزارها، اجرای بازی ها، پخش فیلم ها و اتصال به اینترنت، محاسبات خانگی و کارهای حرفه ای کاربرد دارد.

رابط کاربری گرافیکی که ویندوز دارد، بسیار قوی است و از بسیاری از دستگاه های جانبی پشتیبانی می کند و به همین دلیل محبوبیت بالایی در بین کاربران دارد.

وظایف سیستم عامل ویندوز چیست؟

با وظایف سیستم عامل آشنا شوید

  • مدیریت کردن پردازنده
  • مدیریت حافظه
  • مدیریت دستگاه های ورودی و خروجی
  • مدیریت کردن حافظه جانبی
  • مدیریت فایل
  • مدیریت کردن فرایند ها

مزایایی که سیستم عامل ویندوز دارد!

سیستم عامل ویندوز مزایای زیادی دارد که آن را محبوب کرده است؛ برای مثال کار و استفاده از ویندوز آسان است و محیط گرافیکی جذاب است و نیاز به دانش خاصی نیاز ندارد.

سیستم عامل ویندوز نرم افزارهای زیادی دارد که برای کاربران مفید است و استفاده از آن را لذت بخش کرده است.

مواردی که بیان کردیم، تنها چند مورد از مزایای سیستم عامل ویندوز است؛ در ادامه در این باره بیشتر توضیح می دهیم:

قابلیت اجرا در بین تمام کامپیوترها

سیستم عامل ویندوز بر روی تمامی رایانه ها و سیستم های خانگی و اداری می تواند نصب شود. فرق نمی کند که سیستم شما یک سیستم معمولی باشد یا پشرفته، در هر صورت می توانید با کمترین هزینه، سیستم عامل ویندوز را نصب کنید.

یادگیری و استفاده از ویندوز آسان است

از آن جایی که رابط کاربری ویندوز ساده است، به همین دلیل یادگیری و کار کردن با آن آسان است و نیاز به یادگیری های پیچیده ندارد و افراد مبتدی می توانند به راحتی کارهای روزانه و معمول خودشان را با آن انجام دهند.

رایج ترین سیستم عامل است

بسیاری از افراد در دنیا از نسخه های مختلف ویندوز به عنوان سیستم عامل استفاده می کنند.

ویندوز از نرم افزار های مختلف پشتیبانی می کند

یکی از مزایایی که ویندوز دارد و سبب محبوبیت آن شده است، این است که از نرم افزار ها و برنامه های مختلفی پشتیبانی می کند.

امکان استفاده از نرم افزار های کاربردی مایکروسافت آفیس

یکی از نرم افزار های کاربردی که در ویندوز وجود دارد، نرم افزارهای مایکروسافت مانند ورد، اکسل، پاورپوینت و … است که برای کسانی که قصد انجام کارهای اداری، علمی، پژوهشی و شخصی دارند بسیار مناسب است.

امکان اجرا روی تمام رایانه ها

سیستم عامل ویندوز بر روی بسیاری از سیستم های کامپیوتری قابل اجراست و از این نظر مشکلی نخواهید داشت.

مناسب برای علاقه مندان به بازی های رایانه ای

ویندوز دارای یک مجموعه بزرگ از بازی های رایانه ای است که برای کسانی که به بازی های رایانه ای علاقه دارند، می تواند یک مزیت بزرگ محسوب شود.

سیستم عامل ویندوز به راحتی از سخت افزار های جدید پشتیبانی می کند

اگر دوست دارید که بروزترین سخت افزار را داشته باشید و می خواهید که آن را آپدیت کنید، ویندوز می تواند برایتان گزینه مناسبی محسوب شود؛ چرا که به راحتی با سخت افزارهای جدید سازگار می شود و پشتیبانی می کند.

آپدیت کردن زود هنگام و ارتقا دادن نرم افزار و امنیت سیستم عامل

مایکروسافت در مدت زمان های کوتاه، به روزرسانی های امنیتی و نرم افزاری را انجام می دهد.

معایب سیستم عامل ویندوز

درست است که سیستم عامل ویندوز مزایای زیادی دارد و آن را به یکی از محبوب ترین سیستم عامل ها تبدیل کرده است، اما مانند هر سیستم عامل دیگری، معایبی دارد که در ادامه توضیح می دهیم.

  • ابزارهای پولی

برنامه های کاربردی که در ویندوز وجود دارد، پولی هستند و برای آن که بتوانید آن را نصب کنید و از آن ها استفاده کنید، باید هزینه را پرداخت کنید؛ از جمله این برنامه ها بازی های گرافیکی هستند.

  • امنیت

امنیت ویندوز ضعیف است و بسیاری از هکر ها می توانند به راحتی ویندوز را هک کنند و به همین دلیل کاربران ویندوز باید همیشه از آنتی ویروس های قدرتمند استفاده کنند تا از حمله احتمالی هکر ها پیشگیری کنند.

  • راه اندازی کردن مجدد سیستم

اجرای همزمان چندین برنامه سبب کندی و هنگ کردن می شود و سیستم کشش کافی را برای اجرای همزمان برنامه ها ندارد و این را می توانیم یکی از معایب سیستم عامل ویندوز به شمار آوریم.

  • هزینه بالای ویندوز

بر خلاف سیستم عامل لینوکس که متن باز و رایگان است، استفاده از ویندوز هزینه دارد و شما برای استفاده از ویندوز و برنامه های کاربردی آن مانند آفیس باید هزینه آن را بپردازید.

اگر دوست دارید تا بیشتر در مورد سیستم عامل لینوکس بدانید، توصیه می کنیم مقاله سیستم عامل لینوکس چیست ما را مطالعه کنید.

  • نیاز به منابع سخت افزاری زیاد

برای آن که ویندوز را بدون مشکل نصب کنید و اجرا کنید، نیاز است تا سیستم شما از حداقل سخت افزاری برخوردار باشد؛ برای مثال رم بالایی داشته باشید و فضای خالی هارد آن بالا باشد و کارت گرافیک خوبی داشته باشد.

  • پشتیبانی

یکی دیگر از ضعف هایی که می توانیم برای سیستم عامل ویندوز بشماریم، نداشتن پشتیبانی برای اشخاص است؛ به این معنی که شرکت مایکروسافت برای افراد پشتیبانی ارائه نمی دهند و تنها شرکت ها می توانند از پشتیبانی برخوردار باشند و افراد باید در سایت ها به دنبال رفع مشکلات خودشان باشند.

چرا مایکروسافت از نام ویندوز استفاده کرد؟

پیش از ویندوز، کاربران مایکروسافت به سیستم عامل MS-DOS عادت کرده بودند. مایکروسافت عموما محصولات خودش را با یک کلمه نام گذاری می کند و به کلمه ای نیاز داشت که بتواند سیستم عامل جدید GUI خودش را نام گذاری کند و این نام این محصول را به بهترین وجه ممکن توصیف کند.

دلیل استفاده کردن از کلمه ویندوز این بود که این امکان را به کاربران می داد که بتوانند وظایف و برنامه های متنوعی را به صورت همزمان اجرا کنند.

امکان تجاری کردن یک نام مشترک وجود ندارد و به همین دلیل مایکروسافت از نام Microsoft windows استفاده می کند.

کاربرد سیستم عامل ویندوز

  • استفاده دیگر برنامه ها برای اجرا
  • سازگاری با معماری رایانه های 32 بیت و 64 بیتی
  • (برای مثال ویندوز 10 حتی بر روی سیستم های قدیمی 32 بیتی نیز نصب می شود).
  • یک محیط چند کاربره دارد و چندین کاربر می توانند به صورت همزمان از یک سیستم عامل استفاده کنند.
  • سیستم عامل ویندوز امکان ارتباط از راه دور را دارد.
  • سیستم عامل ویندوز یک سیستم عامل چند وظیفه ای است و می تواند به صورت همزمان چندین وظیفه را هندل و اجرا کند.
  • داشتن امکان bitlocker یا همان امکان رمزگذاری درایو ها
  • برخورداری از امکان ویندوز سندباکس برای تست بدون توقف امنیت در سیستم
  • Hyper-v یا مجازی سازی سرور ویندوز

سیستم عامل ویندوز

تاریخچه ویندوز

در سال 1981 که شرکت مایکروسافت سیستم عامل خودش یعنی ام‌اس-داس را بر روی سیستم های شخصی آی بی ام و سایر سیستم های سازگار نصب کرده بود؛ دو سال بعد یعنی در سال 1983 از یک واسط گرافیکی کاربر برای این سیستم عامل به عنوان طرح توسعه ویندوز رونمایی کرد.

تولید شرکت مایکروسافت از تولید کردن واسط های گرافیکی به تولید کردن دو نوع خانواده از طراحی سیستم عامل مدرن تغییر پیدا کرد که هر یک از این دو خانواده پایه و سیستم فایل خاص خودشان را داشتند.

Windows و DOS چه تفاوتی دارند؟

پیش از آن که در جهان ویندوز همه گیر شود، استفاده از سیستم عامل دیسک یا همان DOS رواج داشت. شرکت های مختلف نسخه های مختلف از سیستم عامل DOS را داشتند که تمامی این ها نقاط مشترک زیادی داشتند. یکی از تفاوت هایی که Windows و DOS دارند، در میزان محبوبیت آن هاست که ویندوز توانسته است از DOS پیشی بگیرد.

ویندوز امروزه به صورت گسترده ای در بیشتر رایانه های دنیا استفاده می شود و DOS در برابر ویندوز منسوخ شده در نظر گرفته می شود و تنها دلیلی که برخی از کاربران از آن استفاده می کنند، بخاطر سادگی است که DOS نسبت به ویندوز در برخی سیستم های تعبیه شده دارد.

تفاوت دیگری که بین Windows و DOS است، رابط گرافیکی است. ویندوز بسیار کاربرپسند تر است و افرادی که حرفه ای نیستند، می توانند به راحتی با ویندوز کار کنند، اما DOS مبتنی بر متن است و بر یک سری دستورات مبتنی است که تا با پارامتر های خاصی تایپ شود و این کار برای بسیاری از افراد سخت است؛ چرا که در یاد داشتن تمامی دستورات کار سختی است؛ این موضوع تبدیل شد به نقطه ضعف DOS و سبب شد که از میدان رقابت به وسیله ویندوز کنار زده شود و در تاریخ به فراموشی سپرده شود.

کلیک کنید  چگونه ورژن ویندوز را در نسخه های مختلف تعیین کنیم؟

به حاشیه رانده شدن DOS سبب شد که شرکت های تولید کننده سخت افزار، محصولاتشان را برای DOS متوقف کنند. تعداد زیادی از سخت افزارها مانند کارت های گرافیک، تیونر و دیگر لوازم جانبی USB، تولید کنندگانشان درایور های مناسبی ارائه می دهند و به همین دلیل تحت ویندوز کار می کنند. در موارد ساده مانند هارددیسک ها، DOS باز هم محدودیت های خاص خودش را دارد، در حالی که ویندوز قادر است درایورهای بزرگ را جای دهد. به دلیل اتکای DOS به سیستم پرونده FAT16، داس قادر نیست.

تا اینجا از مزیت های ویندوز گفتیم، کمی هم به مزیت DOS می پردازیم؛ یکی از مزیت هایی که DOS دارد، این است که رایگان است، اما برعکس ویندوز لایسنس دارد.

مزیت دیگری که DOS دارد، این است که ساده است، اما ویندوز برای کار کردن به چند گیگابایت حافظه نیاز دارد اما DOS برای کار کردن به تنها 1 مگابایت حافظه نیاز دارد.

انواع سیستم عامل ویندوز

  • سیستم عامل ویندوز 1
  • سیستم عامل ویندوز 2
  • سیستم عامل ویندوز 3
  • سیستم عامل ویندوز 95
  • Windows CE
  • سیستم عامل ویندوز 98
  • سیستم عامل ویندوز 2000
  • سیستم عامل ویندوز xp
  • سیستم عامل ویندوز ویستا
  • سیستم عامل ویندوز 7
  • سیستم عامل ویندوز 8
  • ویندوز فون
  • سیستم عامل ویندوز 10
  • سیستم عامل ویندوز 11

در ادامه توضیحات هر یک از نسخه های سیستم عامل ویندوز را بیان می کنیم:

سیستم عامل ویندوز 1

در نوامبر سال 1985 بود که ویندوز 1 پا به جهان گذاشت! این نسخه از ویندوز بیش تر از آن که یک سیستم کامل و تمام عیار باشد، بیشتر یک واسط تعاملی گرافیکی برای داس به شمار می رفت.

ماوس و محیط پنجره ها، دسترسی ویندوز را بیشتر می کرد، اما به صورت کلی محیط گرافیکی آن بسیار ساده و ابتدایی بود.

سیستم عامل ویندوز

سیستم عامل ویندوز 2

سیستم عامل ویندوز 2، به صورت تقریبی دو سال پس از سیستم عامل ویندوز 1 وارد بازار شد. در سیستم عامل ویندوز 2 این امکان وجود داشت که پنجره ها روی یک یکدیگر قرار بگیرند. در سیستم عامل ویندوز آیکون ها ظهور کردند و این سیستم عامل قادر بود تا حافظه بیشتری یعنی 1 مگابایت را مدیریت کند!

در این میان نسخه های مخصوص پروسسورهای i386 از یک نوآوری کلیدی پشتیبانی می کردند که یکی از این نوآوری های کلیدی، مولتی تسک برنامه های DOS بود.

سیستم عامل ویندوز

سیستم عامل ویندوز 3

در ماه اکتبر سال 1990 بود که واسط تعاملی گرافیکی یک بازسازی کامل را تجربه کرد اما به کمال نرسید! چرا که هنوز در این نسخه ویندوز خبری از تسک بار و منوی استارت نبود؛ اما تغییرات آن بسیار قابل توجه بود، برای مثال این نسخه سیستم عامل قادر بود از کارت گرافیکی 256 رنگ استفاده کند و از رم تا 16 مگابایت را نیز پشتیبانی می کرد که جهش خوبی محسوب می شد.

سیستم عامل ویندوز

ویندوز 95

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که ویندوز 95 انقلابی در نرم افزار ها و سیستم عامل های زمان خودش بود. این ویندوز جنجالی در آگوست سال 1995 به همراه اینترنت اکسپلور 4 عرضه شد. از آن جایی که ویندوز 95 پس از ویندوز 3 وارد بازار شده است، با عنوان ویندوز 4 نیز شناخته می شود.

سیستم عامل ویندوز

Windows CE

در سال 1996 بود که مایکروسافت نسخه جدیدی از ویندوز را تحت عنوان Windows CE منتشر کرد. این نسخه ویندوز، کامپیوتر های جیبی را هدف قرار داد و برای اولین بار رابط کاربری ویندوز 95 را برای گجت های موبایل فراهم کرد و معماری که این نسخه ویندوز داشت، پایه ای برای محصولات بعدی مایکروسافت در حوزه موبایل شد.

طراحی که این ویندوز داشت، انرژی کمی مصرف می کرد و با حافظه های فلش سازگار بود و بدون آن که به حافظه رم زیاد نیاز داشته باشد، کار خود را به راحتی انجام می داد.

Windows CE به همراه گجت های پرتابلی که ساخت شرکت هایی مانند NEC و LG بودند به دست کاربران رسید. بسیاری از این گجت ها نسخه موبایل آفیس مانند ورد، اکسل و پاورپوینت را دارند. کاربرانی که از Windows CE استفاده می کردند، می توانستند به کمک کابل سریال RS232 فایل های خودشان را با کامپیوتر ویندوزی سینک کنند که بعدا امکان سینک کردن به کمک شبکه هم فراهم شد.

ویندوز 98

ویندوز 98 که Memphis هم گفته می شود، در سال 1998 عرضه شد و  به صورت گسترده تری در جهان استفاده می شد، تا آن جایی که هنوز  هم از برخی از افراد از این ویندوز استفاده می کنند.

این ویندوز نسبت به سیستم عامل های قبلی امکانات بیشتری داشت که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  • اینترنت اکسپلورر که مرورگر مستقل مایکروسافت است
  • داشتن قابلیت ارسال و دریافت نامه های الکترونیکی
  • برخورداری از سیستم FAT 32 برای نخستین بار در بین سیستم عامل ها
  • ساپورت از USB
  • ساپورت کردن DVD

هرچند که ویندوز 98 از نظر سیستم عاملی ضعیف است، اما از نظر اختصاص دادن منابع سیستم به خود، خوب است.

سیستم عامل ویندوز

ویندوز 2000

ویندوز 2000 در سال 2000 معرفی شد و برای سیستم های شخصی تولید شد؛ کاربرد این سیستم عامل برای ایستگاه های کاری و سرورهای شبکه است.

سیستم عامل ویندوز

ویندوز XP

یک سال پس از ویندوز 2000، ویندوز XP در سال 2001 عرضه شد و تا پایان سال 2006 انتشارش ادامه یافت. بعد از تولید شدن این ویندوز، سرویسی از پک ها هم به این ویندوز افزوده شد.

سیستم عامل ویندوز xp

ویندوز ویستا

در سال 2007 ویندوز ویستا منتشر شد که محیط کاربری متفاوتی از ویندوز XP داشت و به همین دلیل کاربران نسخه XP در زمان کار با ویستا با دشواری هایی مواجه می شدند. اما با این وجود می توانیم بگوییم که شرکت مایکروسافت ویندوز ویستا را به بهترین شکل طراحی کرده است، اما در عمل این ویندوز مشکلاتی نیز به همراه داشت.

ویندوز 7

در تاریخ 22 اکتبر سال 2009 هفتمین نسخه از مجموعه سیستم عامل های ویندوز شرکت مایکروسافت به بازار عرضه شد. این ویندوز، ویندوز 7 نام گرفت و با هدف استفاده در سیستم های کامپیوتری شخصی و اداری به بازار عرضه شد.

سیستم عامل ویندوز 7

ویندوز 8

در 26 اکتبر سال 2012 این سیستم عامل به بازار عرضه شد و علاوه بر سیستم های شخصی، در تبلت ها و حتی تلفن های همراه قابل اجرا بود. ویندوز هشتمین نسل از سیستم عامل های ویندوز است و علت نام گذاری آن به ویندوز 8 به همین دلیل است.

جالب است بدانید که یک سال بعد، ویرایشی از ویندوز 8 به بازار عرضه شد که با نام ویندوز 8/1 نام گرفت.

سیستم عامل ویندوز 8

 

ویندوز 10

ویندوز 10 ابتدا با عنوان نسخه جایگزین ویندوز 8/1 در 8 مهر سال 1393 شمسی رونمایی شد، اما در 7 مرداد سال 1394 نسخه نهایی آن انتشار پیدا کرد و کاستی های ویندوز 8 را به خوبی پوشش داد. تغییراتی که در این ویندوز جدید اعمال شده است، شامل بازگشت دوباره منوی استارت، امکان استفاده از چندین دسکتاپ مجازی، امکان اجرای برنامه های دانلود شده از فروشگاه ویندوز به صورت ویندوزی، بهبود ساپورت بهتر از ماوس و کیبورد.

اهمیت ویندوز 10

ویندوز 10 امکانات سخت افزاری پیشرفته ای را در اختیار شما قرار می دهد که به کمک آن می توانید تهدیدات سایبری را شناسایی کنید. ویندوز 10 را باید یک نسخه بهبود یافته بدانیم که از دست دادن اطلاعات را در سیستم عامل ادغام می کند.

حداقل سیستم عامل برای ویندوز 10

ویندوز 10 در دو نسخه 32 بیتی و 64 بیتی به بازار عرضه شده است که در این بخش حداقل سخت افزار مورد نیاز برای هرکدام را بیان می کنیم.

سیستم عامل ویندوز 10

سخت افزار مورد نیاز برای نصب کردن ویندوز 10 نسخه 32 بیتی

اگر می خواهید ویندوز 10 نسخه 32 بیتی نصب کنید، داشتن سیستم با مشخصات زیر می تواند کافی باشد:

داشتن پردازنده 1 گیگا هرتز، حافظه رم 1 گیگابایت، فضای آزاد هارد دیسک 16 گیگ بایت و برخورداری از نمایشگر 600 پیکسل در 1024.

سخت افزار مورد نیاز برای نصب کردن ویندوز 10 نسخه 64 بیتی

اگر سیستمی با ویژگی های زیر دارید، می توانید ویندوز 10 نسخه 64 بیتی را نصب کنید:

داشتن پردازنده 1 گیگاهرتز، داشتن حافظه رم 2 گیگابایت، فضای آزاد هارد دیسک 20 گیگابایت، نمایشگر 600 پیکسل در 1024.

ویندوز 11

در 28 ژوئن سال 2021 به صورت رسمی از ویندوز 11 رونمایی شد که آن را توسعه یافته سیستم عامل ویندوز ان تی مایکروسافت قلمداد می کنند.

ویندوز 11 کاربران ویندوز را برای تغییرات جدید بسیار هیجان زده کرده بود که می توانیم بگوییم مایکروسافت به خوبی به این هیجان پاسخ داد و در طراحی سیستم عامل ویندوز 11، سنگ تمام گذاشت.

سیستم عامل ویندوز 11

متداول ترین نسخه های سیستم عامل ویندوز

از متداول ترین نسخه های ویندوز می توان به windows home و windows professional اشاره کرد که در اینجا به این موارد اشاره می کنیم.

windows home

این نسخه، همان نسخه اصلی ویندوز است. به کمک این نسخه ویندوز می توانید عملکردهای اساسی مانند گشت و گذار در وب، متصل شدن به شبکه اینترنت، انجام دادن بازی های ویدیویی، استفاده کردن از نرم افزارهای آفیس، تماشا کردن فیلم و … را انجام دهید.

ویژگی دیگری که این ویندوز دارد، این است که هزینه آن پایین است و بر روی رایانه های جدید از پیش نصب شده است.

windows professional

این ویندوز بیشتر با عنوان windows pro یا win pro هم شناخته می شود که یک نسخه پیشرفته ویندوز است که هم می تواند برای کاربران حرفه ای و هم برای کسانی که مشاغل و کسب و کارهای کوچک و متوسط دارند، کاربردی باشد.

البته در نظر داشته باشید که این ویندوز تمامی ویژگی های windows home را دارد.

سیستم عامل ویندوز فون چیست؟

ویندوز فون یک پروژه متتهی به شکست بود که در اوج، سقوط کرد و اکنون دیگری خبری از آن نیست. در سال 2010 از این ویندوز رونمایی شد. در این ویندوز علاوه بر آن که امکان استفاده از کیبورد مجازی وجود داشت، امکان استفاده از کیبورد فیزیکی به صورت جداگانه نیز وجود داشت.

ویژگی دیگری که ویندوز فون داشت، این بود که قادر به لود کردن 6 صفحه به صورت همزمان بود و کاربران قادر بودند که به صورت مولتی تاچ از آن استفاده کنند.

بروزرسانی کردن به صورت جداگانه از هسته سیستم عامل از مزیت های دیگر ویندوز فون به شمار می رفت.

سیستم عامل ویندوز فون

 

نکته: جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاریخچه هر سیستم عامل، توصیه میشود مطالعه در ارتباط با مبحث تاریخچه سیستم عامل ها نیز در اولویت باشد❗

 

ویندوز 32 بیت و 64 بیت چه تفاوتی دارند؟

در ظاهر ویندوز 32 بیت و 64 بیت تفاوتی با یک دیگر ندارند و به همین دلیل برای تشخیص آن باید وارد کنترل پنل شوید و به دنبال گزینه سیستم بگردید. شما می توانید روی My Computer کلیک راست کنید و گزینه properties را انتخاب کنید و متوجه شوید که ویندوز شما 32 بیت است یا 64 بیت؟

ویندوز 32 بیتی

در ساختار ویندوز 32 بیتی، از آن جایی که آدرس های حافظه یا واحد های اطلاعات 32 بیتی هستند، بنابراین پردازنده و واحد پردازش مرکزی، پردازش خودشان را در این مقیاس انجام می دهند.

پردازشگر 32 بیتی قادر است که تا 4 گیگ رم را به صورت مستقیم آدرس دهی کند.

اگر کاربر عادی هستید، می توانید این اطمینان را داشته باشید که ویندوز 32 برای شما کافی است.

ویندوز 64 بیتی

در ویندوز 64 بیتی، آدرس های مربوط به حافظه و واحدهای اطلاعاتی، 64 بیتی هستند و در نتیجه سطح پردازش پردازنده و واحد پردازش مرکزی در این مقیاس خواهد بود. جالب است بدانید که پردازشگر 64 بیتی قادر است که تا 1000 گیگ یا همان 1 ترابایت رم را به صورت مستقیم آدرس دهی کند.

امنیت سیستم عامل ویندوز چگونه است؟

اگر بخواهیم یک نقطه ضعف بزرگ در ویندوز را معرفی کنیم، باید به امنیت آن اشاره کنیم. بر اساس آماری که در این زمینه وجود دارد، 80 درصد از کاربران ویندوز، به یک ویروس یا بدافزار جاسوسی آلوده هستند که عدد بسیار بزرگی است و احتمالا شما را به فکر افزایش امنیت سیستم عامل ویندوز انداخته است. در ادامه روش هایی را برای افزایش امنیت ویندوز بیان می کنیم:

روش های کاربردی افزایش امنیت سیستم عامل ویندوز

  • یک پارچه سازی هارد دیسک های سیستم
  • حذف کردن فایل های موقت
  • حذف کردن ریجستری ویندوز
  • ارتقا دادن سخت افزار
  • آپدیت کردن درایورها
  • استفاده نکردن از اینترنت اکسپلور

زبان سیستم عامل ویندوز

زبانی که سیستم عامل ویندوز با آن نوشته شده است، چه زبانی است؟

برای بسیاری از افراد این سوال وجود دارد که برای نوشتن سیستم عامل ها از چه زبانی استفاده می شود و زبان سیستم عامل ویندوز چیست؟

بیشتر سیستم عامل ها مانند ویندوز، ios، لینوکس، اندروید و ابونتو با زبان های ترکیبی C و ++C نوشته شده اند.

هسته ای که ویندوز از آن استفاده می کند با زبان C نوشته شده است و باقی برنامه های کاربردی آن با زبان ++C نوشته شده است.

کدام زبان برنامه نویسی در ویندوز 10 استفاده می شود؟

در زبان برنامه نویسی ویندوز 10 از زبان های C، ++C، #C، استفاده شده است.

 

سخن آخر

در این مقاله در مورد سیستم عامل ویندوز صحبت کردیم و تمامی اطلاعاتی که باید در مورد سیستم عامل ویندوز بدانید را در اختیارتان قرار دادیم. اگر سوالی در این زمینه دارید، می توانید در قسمت نظرات با ما مطرح کنید تا در سریع ترین زمان ممکن به شما پاسخ دهیم.

 

 

سوالات متداول:

سیستم عاملی که بر روی سرور نصب می شود، با سیستم عاملی که بر روی سیستم معمولی نصب می شود، متفاوت هستند.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

3 خرداد 1401
ناشناس

لینوکس بهتره یا ویندوز؟

31 مرداد 1401
مهدی

ویندوز با چه زبانی نوشته شده؟

    31 مرداد 1401
    المیرا شرقی

    همانطوری که تو مقاله هم گفتیم، بیشتر سیستم عامل ها مثل ویندوز، ios، لینوکس، اندروید و ابونتو با زبان های ترکیبی C و ++C نوشته شده. هسته ای که ویندوز از آن استفاده می کند با زبان C نوشته شده است و باقی برنامه های کاربردی آن با زبان ++C نوشته شده است.

31 مرداد 1401
فرشاد

سلام. وقت بخیر. مرسی از مقاله کاملتون. یه سوال داشتم ممنون میشم پاسخ بدید. کدوم سیستم عامل ها با واسط گرافیکی عمل میکنن؟

    31 مرداد 1401
    المیرا شرقی

    سلام. خوشحالیم که براتون مفید بوده. بین سیستم عامل هایی که در حال حاضر خیلی پرکاربرد هستند، ویندوز و مک از رابط گرافیکی استفاده می کنند و برخی از توزیع های لینوکس مثل اوبونتو واسط گرافیکی دارند.

31 مرداد 1401
نرگس

سلام. مقاله فوق العاده مفیدی بود. این که بعد از ویندوز 7 و 8 یه نسخه دیگه هم ظاهرا منتشر شده. این نسخه ای که بعد از ویندوز 7 و 8 به بازار عرضه شد چی بود؟

    31 مرداد 1401
    المیرا شرقی

    سلام نرگس عزیز. خوشحالیم که مقالمون براتون مفید بوده. یک سال بعد از ویندوز 8، ویرایشی از ویندوز ۸ به بازار عرضه شد که با اسم ویندوز ۸/۱ معرفی شد.

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید