شما برای مطالعه این مقاله فقط 28 دقیقه وقت نیاز دارید

linux-distributions

معرفی لیست کامل توزیع های سیستم عامل لینوکس

4.2/5 - (16 امتیاز)

ما همیشه دوست داریم تا کامل ترین و بهترین مقالات را در اختیار شما قرار دهیم، اما از آن جایی که می دانیم زمان شما طلاست و خواندن مقالات طولانی از حوصله مخاطبان خارج است، برای همین در مقاله سیستم عامل لینوکس چیست، به تعدادی از توزیع های سیستم عامل لینوکس که معروف بودند اشاره کردیم و تصمیم گرفتیم در این مقاله به معرفی لیست کامل توزیع های سیستم عامل لینوکس بپردازیم.

از آن جایی که سیستم عامل لینوکس متن باز و آزاد است، توسعه دهندگان زیادی روی آن کار کرده اند و توزیع های مختلفی از آن ارائه کرده اند (بیش از 300 توزیع لینوکس!) که هر کدام می تواند نیاز یک قشر خاص را پاسخ دهد.

اگر شما هم دوست دارید تا با تمام توزیع های لینوکس آشنا شوید، توصیه می کنیم که این مقاله را از دست ندهید، چرا که کامل ترین مقاله در مورد توزیع های سیستم عامل لینوکس است؛ همراهمان باشید.

نگاهی به سیستم عامل لینوکس در تونل زمان

پیش از آن که به معرفی توزیع های لینوکس بپردازیم، می خواهیم اطلاعاتی در مورد تاریخچه لینوکس و توزیع های آن بدهیم، اما اگر در این زمینه اطلاعاتی دارید یا برایتان جذاب نیست، می توانید از این قسمت صرف نظر کنید و بروید سراغ اصل مطلب!

ابتدا باید این نکته را بگوییم که لینوکس یک بسته سیستم عامل کامل نیست. مفهومی که از لینوکس وجود دارد، این است که لینوکس یک هسته یا کرنل سیستم عامل است. کرنل لینوکس در سال 1991 توسط فردی به نام لینوس ساخته شد؛ تا پیش از لینوس، برنامه نویسان زیادی بودند که برنامه هایی که به وسیله کرنل مدیریت می شدند را تولید کرده بودند، اما موفق به ساخت یک کرنل منسجم نشده بودند تا بتوانند یک سیستم عامل ایجاد کنند تا اینکه لینوس این کار را انجام داد و نام آن را لینوکس گذاشت.

از آن جایی که لینوکس یک سیستم عامل با هویت متن باز یا همان به اصطلاح خارجی ها اپن سورس بود، باعث شد که نسخه های مختلف لینوکس مانند دبیان یا ابونتو و… ایجاد شود. توزیع های مختلف لینوکس توسط شرکت های مختلفی توسعه داده شده اند.

زمانی که می گوییم توزیع لینوکس، یعنی در مورد سیستم عاملی صحبت می کنیم که از نرم افزارهایی که بر پایه هسته لینوکس هستند، ساخته شده اند. کاربران سیستم عامل لینوکس، از منابع گوناگون می توانند توزیع لینوکس را دریافت کنند.

در ادامه به شما خواهیم گفت که کدام یک از توزیع ها برای شما مناسب است. همچنین برای خرید سرور لینوکسی، می توانید به صفحه خرید سرور مجازی لینوکس و صفحه خرید سرور اختصاصی مراجعه کنید.

معرفی لیست کامل توزیع های سیستم عامل لینوکس

رسیدیم به اصل مطلب! یعنی کامل ترین معرفی توزیع های سیستم عامل لینوکس که اولین توزیعی که می خواهیم آن را معرفی کنیم توزیع گنو/دبیان لینوکس است.

توزیع گنو/دبیان

دبیان یک توزیع از لینوکس است که در سال 1993 به دست ایان مورداک انتشار یافت و نام این سامانه جدید را انتشار لینوکس دبیان نام گذاری کرد. در پشت این نام گذاری یک داستان عاشقانه وجود دارد و آن این است که دبیان برگرفته از نام نامزدش دبرالین و نام خودش بود. پیش از آن که احساساتی شوید، برویم به سراغ ادامه ماجرا!

قبل از انتشار توزیع دبیان، لینوکس SLS اولین توزیع لینوکس کامپایل شده بود که از بسته های نرم افزاری مختلف به وجود آمده بود که در سال های 1993 تا 1994 بین کاربران محبوب بوده است.

از آن جایی که لینوکس SLS باگ های زیادی داشت، مورداک تصمیم گرفت تا توزیع جدیدی از لینوکس را توزیع کند و برای همین کار در سال 1993 بیانیه دبیان را گسترده کرد و برنامه جامع خودش را برای یک سیستم عامل تازه ارائه کرد. مورداک اعلام کرده بود که توزیعی از لینوکس را ایجاد می کند که متن باز و آزاد است و نگهداری، توسعه و پیشرفت آن نیز مانند لینوکس و گنو فراهم است.

فرایند گسترش دبیان در ابتدا به آرامی بود و اولین نسخه های ۰٫۹x در همان سال های 1994 و 1995 صورت گرفت.

در این زمان این نسخه نوپا توسط پروژه گنو از بنیاد نرم افزار حمایت شد و اولین پورت به لیست معماری های غیر از اینتل 80386 در سال 1995 اضافه شد و استارت اولین نسخه.x 1 دبیان در سال 1996 زده شد.

در سال 1996 بود که بروس پرنز رهبری پروژه را از ایان مورداک گرفت و ادامه مسیر این توزیع را عهده دار شد.

در بین شاخه های نسخه دبیان، دبیان استیبل را می توانیم محبوب ترین نسخه بدانیم که برای رایانه های شخصی و سرور ها وجود دارد. دبیان توانست پایه دیگر توزیع های لینوکس نیز باشد که از معروف ترین آن ها ابونتو است که در ادامه بیشتر در مورد ابونتو صحبت خواهیم کرد.

هماهنگی دبیان به کمک یک تیم داوطلب با هدایت مدیر پروژه دبیان و سه سند اساسی به وسیله اینترنت هماهنگ می شود؛ این سه سند اصلی شامل موارد زیر است:

  • قرارداد اجتماعی دبیان
  • قانون اساسی دبیان
  • دستورالعمل های نرم افزار رایگان دبیان

از زمان شکل گیری دبیان، این نسخه به طور علنی و بر اساس پروژه گنو توسعه داده می شود و به همین دلیل حمایت های مالی این پروژه را بنیاد نرم افزارهای آزاد انجام داد؛ البته این حمایت در یک مدت زمان محدود و در بازه زمانی نوامبر 1994 تا نوامبر سال 1995 صورت گرفت. پس از این تاریخ حمایت های مالی از دبیان توسط سازمان غیر انتفاعی که دبیان با منافع عمومی ساخته بود، انجام گرفت.

داستان دبیان به این جا ختم نمی شود. توزیع هایی که بر پایه دبیان هستند را در ادامه آورده ایم.

توزیع های بر پایه دبیان

64 استودیو

این توزیع که بر پایه دبیان است، با هدف داشتن یک سیستم عامل برای ضبط کردن و ویرایش کردن صدا، تصاویر و کارهایی از این قبیل است. به صورت کلی 64 استودیو بر روی تولید صدا و تصویر و ایستگاه های کاری x86-64 متمرکز شده است.

اپتوسید

توزیع دیگری که بر پایه دبیان می خواهیم آن را معرفی کنیم، یک دیسک چند زبانه است که بر روی رایانه های رومیزی تمرکز کرده است. تا سپتامبر سال 2010 این توزیع را با نام سیدوکس می شناختیم.

توزیع اپتوسید یک توزیع با دیسک زنده است که تنها از معماری x86 ساپورت می کند.

هدفی که این توزیع دنبال می کند، پایداری، سادگی و روان بودن در استفاده و نیز برخوردار بودن از آخرین قابلیت ها است.

آسترا لینوکس

توزیع آسترا لینوکس برای ارتش روسیه توسعه پیدا کرده است و به همین دلیل از امنیت بالایی برخوردار است.

راهکار سیستم عامل bharat

این توزیع به وسیله مرکز منابع ملی هند برای نرم افزار های آزاد توسعه داده شده است و دولت هند آن را برای استفاده های ملی توصیه می کند. بسیاری از افراد این نرم افزار با نام گنو/لینوکس BOSS می شناسند.

کانایما

این توزیع به صورت عمومی در مدارس عمومی کشور ونزوئلا استفاده می شود و دلیل آن این است که به وسیله دولت ونزوئلا توسعه داده شده است.

کورل لینوکس

کورل لینوکس یک توزیع تجاری بود که متاسفانه عمر آن طولانی نبود و زیاد دوام نیاورد و در نهایت توسط زندروس خریداری شد.

کرانچ بنگ لینوکس

هدفی که کرانچ بنگ بر اساس آن طراحی شده است، این است که منابع کمتری از سیستم را استفاده کند و به همین دلیل به جای آن که از یک میزکار استفاده کند، از مدیر پنجره اپن باکس استفاده می کند.

توزیع کرانچ بنگ مخزن بسته های خود را دارا بود، اما با این وجود، تعداد زیادی از بسته های اصلی را از مخزن های دبیان تامین می کرد.

جالب است بدانید که توسعه این توزیع، در 6 فوریه سال 2015 توسط فیلیپ نیو-بور-او که توسعه دهنده اصلی توزیع کرانچ بنگ است، متوقف شده است.

دووان

در ایران هرکس با خانواده اش قهر کند خواننده می شود، در خارج از کشور هرکس با خانواده اش قهر کند، یک توزیع لینوکس ارائه می کند. دووان هم حاصل یک اختلاف بین توسعه دهنده های دبیان بر سر سیستم دی است.

سیستم دی یک سیستم init است که برخی از نسخه های لینوکس از آن برای خودآماده سازی فضای کاربر و نیز مدیریت کردن تمام پروسه ها بعد از خود است. سیستم دی را باید جایگزین سیستم وی یا سیستم BSD init دانست. هدفی که سیستم دی دارد، این است که تنظیمات پایه ای لینوکس و رفتار سرویس را در میان تمام توزیع ها متحد کند.

دریم لینوکس

این توزیع در سال 2006 و در کشور برزیل توسعه پیدا می کرد که یک سیستم عامل آزاد و البته متن باز بود که اکثر قسمت های آن با اجازه نامه GPL و دسترسی های آزاد دیگر منتشر می شد. دریم لینوکس این امکان را داشت که یا به صورت زنده راه اندازی شود یا بر روی هارد دیسک نصب شود.

دلیل این که از فعل گذشته برای دریم لینوکس استفاده می کنیم، این است که در اوایل سال 2012 این پروژه کناره گیری خودش را برای توسعه دادن این توزیع اعلام کرد.

ای لایو

این نسخه یک توزیع و دیسک زنده است که برای سیستم های قدیمی که از پردازنده های اینتل استفاده می کنند، مناسب است.

توزیع ای لاو از میزکار انلایتمنت استفاده می کند و تمرکز اصلی‌اش بر روی استفاده آسان است.

امدبیان گریپ

امدبیان گریپ یک توزیع کوچک است که برای استفاده روی سامانه های نهفته که منابع محدودی دارند، مناسب است.

فینیکس

توزیع فینیکس یک دیسک زنده برای به انجام رساندن کارهای مدیریت سیستم به شمار می رود که برای معماری های مختلف در دسترس است.

گنیوسنس

توزیع گنیوسنس استارتش را بر پایه اوبونتو زد و اکنون برپایه دبیان است. هدف از توزیع گنیوسنس کاربرپسند بودن با شرط حذف کردن تمامی نرم افزارهای غیر آزاد است!

ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که گنیوسنس با حمایت بنیاد نرم افزارهای آزاد توسعه داده می شود.

گرمل

همین در مورد گرمل بس که یک دیسک زنده برای بازیابی کردن سیستم است.

هندی لینوکس

این توزیع لینوکس بر خلاف اسمش هندی نیست؛ بلکه یک توزیع فرانسوی است و برای افرادی که سالمند هستند و سیستم های قدیمی دارند، توسعه داده شده است.

اینستنت وب کیوسک

شاید برایتان جالب باشد که بدانید که اینستنت وب کیوسک یک توزیع زنده بر پایه دبیان است که تنها مرورگر وب دارد! این توزیع به صورت اختصاصی برای کیوسک های وب و صفحات نمایش دیجیتالی ایجاد شده است.

کالی لینوکس

کالی لینوکس به توزیع هکر ها معروف است؛ دلیل آن نیز این است که برای آزمون نفوذ استفاده می شود و کاملا امکان شخصی سازی را دارد.

جی آر ام ال (Grml)

این سیستم عامل بر پایه دبیان و ناپیکس است که کاربرد فایروال را در شبکه های محلی دارد. Grml سیستم عاملی آزاد و متن باز است که تحت اجازه نامه GPL و اجازه نامه های آزاد دیگر است.

توزیع Grml این امکان را دارد که هم به صورت زنده و هم از روی فلش روی درایو بوت شود.

هدفی که Grml بخاطر آن توزیع پیدا کرده است، انجام اعمالی مثل تغییر دادن رمز عبور، ریکاوری کردن فایل و تعمیر سیستم است.

هیکارونکس

Hikarunix سیستم عاملی است که به صورت زنده و برای معماری X86 توسعه پیدا کرده است. هیکارونیکس نرم افزاری آزاد و اپن سورس است که برپایه اجازه دسترسی GPL و نیز اجازه نامه های آزاد دیگر توزیع میابد.

هدفی که از توزیع هیکارونیکس وجود داشت، به وجود آوردن محیطی برای بازی های آسیایی بود. هیکارونیکس بر اساس دم اسمال لینوکس و دبیان است که دم اسمال لینوکس یا همان DSL خود یک سیستم عامل برای کامپیوترهای شخصی است و این سیستم عامل آزاد و متن باز است.

جولی کلوآد

جولی اواس (Joli OS) یک سیستم عامل است که بر پایه گنو/لینوکس اوبونتو است. شرکتی فرانسوی به نام جولی کلود وظیفه انتشار جولی او اس را به عهده دارد. البته جولی کلوآد نامی بود که تا ورژن ½ بر روی این توزیع قرار داشت و پس از آن نامش به جولی اواس تغییر پیدا کرد.

این توزیع لینوکس پروژه ای متن باز است که می توانید کد منبع آن را از سایت GitHub به دست آورید.

کانوتیکس

پایه این توزیع نیز گنو/لینوکس است که پایه اش دبیان است. ویژگی بارزی که در مورد کانوتیکس وجود دارد، این است که توانایی بیشتر در شناخت بهتر سخت افزار دارد. این توزیع سیستم عامل برای پردازنده های 32 بیت i586 و AMD 64 بهینه سازی شده است.

شما می توانید کانوتیکس را هم به صورت زنده و هم با فلش نصب کنید. کانوتیکس از ابزار بسته بندی پیشرفته دبیان برای مدیریت بسته های نصب شده خودش استفاده می کند.

لینسپایر

لینسپایر که یک توزیع تجاری لینوکس بر مبنای دبیان است، از لینوکس در گذشته با نام Lindows انتشار میافت. نام شرکت سازنده لینسپایر xandros است که اکنون با مایکروسافت همکاری می کند.

ماامو (maemo)

ماامو را نوکیا توسعه داده است که پلتفرمی برای گوشی های هوشمند و اینترنت تبلت ها است که بر پایه توزیع گنو/لینوکس دبیان است. ماامو بر پایه سیستم عامل و SDK قرار دارد که در بیشتر قسمت ها آزاد است و پروژه های اپن سورس مانند هسته لینوکس، دبیان و گنوم تعامل و همکاری دارد.

مپیس (MEPIS)

از دیگر توزیع های گنو/لینوکس توزیع میپس است که به عنوان یک توزیع زنده انتشار پیدا می کند و شما این امکان را خواهید داشت که آن را بر روی دیسک سخت نیز نصب کنید.

Omnia XP

برای کسانی که هنوز دل در گرو ویندوز ایکس پی دارند، این توزیع مناسب است؛ چرا که ظاهر مشابهی با ویندوز xp دارد.

پارسیکس گنو/لینوکس

پارسیکس نیز توزیع زنده ای از گنو/لینوکس است. این توزیع از میزکار گنوم به عنوان میزکار پیش فرض استفاده می کند و تمامی بسته های نرم افزاری ضروری را برای یک میزکار کامل دارد.

مزیتی که پارسکیس دارد، این است که از زبان های متعدد مانند زبان فارسی پشتیبانی می کند و شما می توانید به راحتی در این توزیع به صورت فارسی تایپ کنید.

در پارسکیس این امکان وجود دارد که آن را روی هارد دیسک نصب کنید و به عنوان سیستم عامل آن را بر روی کامپیوتر خودتان استفاده کنید.

اما خبر بدی که در مورد پارسکیس داریم، این است که در 19 مه سال 2017 این پروژه متوقف شده است.

اوبونتو

اوبونتو توسط کنونیکال حمایت می شود و هدف از آن ارائه کردن یک سیستم کامل روی یک سی‌دی است. بیشترین تمرکزی که اوبونتو دارد، بر روی استفاده راحت کاربران و خصوصا کاربرانی است که حرفه ای نیستند؛ البته در این زمینه عملکرد موفقی نیز داشته و توانسته است که با راحتی و زیبایی که دارد، کاربران زیادی را به خود جلب کند.

اوبونتو در بازه های زمانی 6 ماهه، نسخه ای پایدار که پشتیبانی 9 ماهه دارد ارائه می کند و هر دو سال یکبار نیز نسخه ای که پشتیبانی بلند مدت 5 ساله دارد، ارائه می کند.

جالب است بدانید که اوبونتو از بیشتر زبان ها، از جمله زبان فارسی، پشتیبانی می کند.

زیبان

توزیع زبیان بر پایه دبیان و اختصاصا برای ایکس باکس پایه گذاری شده است.

Tails

Tails توزیعی زنده از لینوکس است که هدف از توسعه آن، حفظ امنیت در سطح بالا و حفظ حریم خصوصی کاربران و ناشناس ماندن است.

کنوپیکس (یا همان ناپیکس)

کنوپیکس نیز مانند توزیع های قبلی از گنو/لینوکس بر پایه دبیان است که یک توزیع زنده و قابل نصب است. کنوپیکس به وسیله فردی آلمانی که کلاوی کنوپر نام داشت، ایجاد شده است. جالب است بدانید که کنوپیکس نخسیت توزیع دیسک زنده به شمار می رود.

توزیع های مبتنی بر کنوپیکس

در ادامه توزیع های مبتنی بر ناپیکس را به شما بیان می کنیم:

Feather Linux

شما می توانید این توزیع را به کمک سی‌دی یا فلش بوت کنید.

موسیکس

موسیکس یک توزیع بر پایه کنوپیکس/دبیان است که ابزارهای موسیقی، ویرایش فیلم، گرافیکی، صدا و … را پشتیبانی می کند.

PHLAK

PHLAK یک توزیع امنیتی بود که بر پایه morphix شکل گرفت و توسعه پیدا کرد.

توزیع های دیگری بر پایه دبیان، مانند موارد زیر وجود دارند که چندان بین کاربران شناخته شده نیستند؛ مانند:

  • جبرالتر
  • LEAF Project
  • Neopwn
  • NepaLinux
  • OpenZaurus
  • Outernet Server
  • Progeny Componentized Linux
  • Sunwah Linux
  • Symphony OS
  • The Linux Router Project

اوبونتو

در ادامه توزیع های رسمی را بر پایه اوبونتو معرفی می کنیم. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که بسته هایی که به صورت پیش فرض با نصب کردن سیستم عامل روی رایانه نصب می شوند، با اوبونتو تفاوت دارند؛ اما از آن جایی که مخزن مشترک با اوبونتو دارند، تمامی بسته هایی که روی اوبونتو ساخته شده اند، بر روی این توزیع ها نیز نصب می شود.

توزیع های مبتنی بر اوبونتو

اوبونتو

این نسخه از توزیع اوبونتو به رایانه های سرویس دهنده اختصاص دارد.

کوبونتو

یکی دیگر از شاخه های رسمی اوبونتو، کوبونتو است که به جای استفاده کردن از میزکار گنوم از کی‌دی‌ای بهره می برد. البته شما می توانید هم از میزکار گنوم استفاده کنید و هم از کی‌دی‌ای؛ کافیست از بسته های ubuntu-desktop و kubuntu-desktop استفاده کنید.

زوبونتو

توزیع رسمی دیگر از اوبونتو، زوبونتو است که برای کسانی مناسب است که سیستم های قدیمی و کم قدرت دارند و در عین حال سرعت بالا برای سیستمشان می خواهند. این توزیع از میزکار اکس اف سی ای استفاده می کند.

لوبونتو

لوبونتو پروژه ای با هدف ساخت یک توزیع سبک تر از اوبونتو ایجاد شد که از میزکار LXDEپشتیبانی می کند.

ادوبونتو

این توزیع بر ابزارهای آموزشی برای استفاده در خانه یا مدارس تمرکز کرده است. به صورت کلی هدف اصلی ادوبونتو آماده کردن افراد برای کار با سیستم یا استفاده از آن بر اساس نیازهای تحصیلی است.

Ubuntu JeOS

اوبونتو جی‌اواس یک نسخه از سیستم عامل متن باز اوبونتو است و با این عنوان توصیف می شود: یک نسخه کارامد از اوبونتو که به صورت اختصاصی برای وسایل مجازی تنظیم شده است.

Ubuntu Mobile

همانطور که از نامش پیداست، این توزیع بیشتر برای موبایل است.

Ubuntu Netbook Edition

این توزیع برای استفاده در نوت بوک هایی به وجود آمده است که پردازنده Intel Atom دارند.

توزیع های غیر رسمی

تا این جای مقاله در مورد توزیع های رسمی اوبونتو صحبت کردیم؛ در ادامه می خواهیم توزیع های غیر رسمی اوبونتو را بیان کنیم.

ABC GNU/Linux

این نسخه از توزیع غیر رسمی بر پایه اوبونتو است.

ArtistX

ArtistX نیز یک توزیع غیر رسمی دیگر از اوبونتو است.

لینوکس بک ترک (Backtrack Linux)

توزیع غیررسمی لینوکس بک ترک توزیعی بر پایه GNU بود که با هدف کشف کردن نقاط ضعف امنیتی در سیستم های کامپیوتری مختلف به صورت نصب زنده و بدون نیاز به دیسک سخت، ایجاد شد.

به صورت کلی بک ترک با ابزارهای نفوذی و امنیتی توزیع شد؛ اما در مارس سال 2013 یک تیم امنیتی که Offensive Security نام داشت، بک ترک را بر پایه دبیان مجددا بازسازی کرد و نام آن را کالی لینوکس گذاشت.

Buddhabuntu

شاید برایتان جالب باشد که بگوییم این توزیع غیر رسمی لینوکس برای بودایی ها ساخته شده است!

سبیلی

اگر از این که توزیع لینوکس بودایی ها وجود دارد، ناراحت شده اید، دست نگه دارید! توزیع سبیلی برای کاربران مسلمان ایجاد شده است و قبلا بیشتر با نام Ubuntu Muslim Edition در بین کاربران معروف بود.

در ادامه تعدادی از ابزارهای کاربردی توزیع لینوکس مسلمانان را برایتان آورده ایم:

  • نرم افزار کاربردی زمان اذان
  • ابزار مطالعه قرآنی
  • تمام ترجمه های قابل دستیابی
  • تقویم اسلامی
  • پشتیبانی از زبان عربی
  • ترجمه زبان عربی
  • قرائت های قابل دسترسی به صورت آنلاین

Ubuntu Christian Edition

این توزیع لینوکس به صورت رایگان و متن باز برای مسیحیان ایجاد شده است که بر پایه اوبونتو است. هدفی که نسخه مسیحی اوبونتو دارد، این است که قدرت و امنیت اوبونتو را به مسیحیان بازگرداند.

در حال حاضر Ubuntu Christian Edition از سیستم های کامپیوتری 32 بیت و 64 بیت پشتیبانی می کند. این توزیع مسیحی اوبونتو، تمام برنامه های دسکتاپ استاندارد را از پردازش کردن کلمات تا نرم افزار وب سرور و ابزارهای برنامه نویسی را تحت پوشش قرار می دهد.

البته این توسعه این نسخه متوقف شده است.

گنوسنس (gNewSense)

این توزیع غیر رسمی بر پایه دبیان شکل گرفته است. هدف و تمرکز گنوسنس این است که یک ساختار کاربرپسند اوبونتو داشته باشد که در آن خبری از نرم افزارهای غیرآزاد و مالکیتی نباشد؛ چرا که گنوسنس یکی از توزیع هایی است که موضع سختی در برابر نرم افزارهای مالکیتی دارد.

تلاش بنیاد نرم افزارهای آزاد این است که گنوسنس یکی از توزیع های لینوکس باشد که از نرم افزارهای آزاد استفاده می کند.

در گنوسنس هرگونه مستند آموزشی که در آن نحوه نصب نرم افزارهای مالکیتی آموزش داده می شود، حذف شده است.

گوبونتو

Goobuntu توزیع محبوب شرکت گوگل است؛ دلیل این حرفمان این است که حدود 10000 نفر از کارمندان شرکت گوکل از این توزیع استفاده می کنند.

gOS

توزیع دیگری از اوبونتو می خواهیم معرفی کنیم، توزیع gOS است که از میزکار گنوم استفاده می کند و ظاهری شبیه مک او اس ایکس دارد.

HP Mi (MIE)

این نسخه از توزیع لینوکس توسط کنونیکال و HP و بر پایه اوبونتو 8/04 ساخته شده است.

Leeenux Linux

توزیع بعدی بر پایه اوبونتو، Leeenux Linux است که انحصارا برای Asus Eee PC که صفحه نمایش 7 اینچ دارند، مناسب است.

لینوکس مینت که توزیعی بر پایه اوبونتو و دبیان است، با هدف زیبایی، راحتی، قدرت و استفاده بهتر توزیع پیدا کرده است. این توزیع می خواهد تا کسانی که تجربه کار با لینوکس را ندارند، به سادگی این توزیع را نصب کنند و از آن استفاده کنند.

لینوکس مینت بسته های نرم افزاری مختلفی دارد که بیشتر آن ها با مجوزهای آزاد انتشار یافته اند. GNU GPL و LGPL مجوز های اصلی لینوکس مینت است.

توزیع مینت، نرم افزار های انحصاری مانند ادوبی فلش نیز دارد. نکته ای که در مورد مینت وجود دارد، این است که قسمتی از هسته مینت به شکل باینری توزیع میابد که دسترسی به سورس آن وجود ندارد.

جالب است بدانید که توزیع مینت توسط جامعه کاربری خودش پایه گذاری شده است و به صورت کلی کاربران و شرکت هایی که از این توزیع استفاده می کنند، حامیان مالی، همکاران و اهداکنندگان این توزیع محسوب می شوند.

جامعه کاربری مینت با کمک های مالی مستقیم یا تبلیغات روی وبگاه کمک می کنند تا مینت همچنان به رایگان بودن و متن باز بودن ادامه دهد.

در سپتامبر سال 2010 لینوکس مینت یک نسخه تازه LMDE را عرضه کرد که به صورت مستقیم از دبیان توزیع پیدا کرده است. ویژگی که این نگارش دارد، انتشار غلتان است که به صورت پیوسته آپدیت می شود و دیگر نیازی به نصب کردن دوباره برنامه ها نیاز نیست.

Maryan Linux

اگر تا الان از ویندوز استفاده می کردید و اکنون قصد کرده اید تا از توزیع لینوکس استفاده کنید، می توانید از توزیع Maryan Linux استفاده کنید.

Poseidon Linux

توزیع Poseidon Linux بیشتر برای کسانی مناسب است که از لینوکس برای کارهای علمی و دانشگاهی می خواهند استفاده کنند.

Spri

این توزیع بیشتر برای افرادی مناسب است که سیستم های قدیمی و کم قدرت دارند.

تریسکل (trisquel)

ترسیکل سیستم عاملی شبه یونیکس است که بر پایه دبیان و اوبونتو است و در آن از لینوکس لیبره که هسته ای صد در صد آزاد است، استفاده می شود.

در تریسکل بسته نرم افزاری یا سخت افزاری غیر آزادی وجود ندارد. تریسکل با هدف فراهم کردن آزادی کامل برای کاربر و در عین حال استفاده آسان به وجود آمده است. تریسکل از توزیع های معدودی است که بنیاد نرم افزارهای آزاد آن را به عنوان توزیعی معرفی کرده است که به صورت کامل از نرم افزارهای آزاد تشکیل شده است.

منابع مالی توزیع های تریسکل به وسیله کمک های مردمی تامین می شود.

Ylmf OS

این توزیع غیررسمی اوبونتو برای کسانی مناسب است که محیط ویندوز xp را دوست دارند و دوست دارند.

توزیع های دیگر مانند موارد زیر وجود دارند که کمتر شناخته شده اند:

  • BlankOn
  • Buildix
  • Easypeasy
  • eBox
  • Eeebuntu
  • Element OS
  • Fluxbuntu
  • GeoBox
  • GnackTrack
  • Guadalinex
  • Hiweed
  • Kuki Linux
  • Linux4One
  • LinuxMCE (Linux Media Center Edition)
  • Longhorn Linux
  • LOUD (LCSEE Optimized Ubuntu Distribution)
  • MAX
  • Molinux
  • Moon OS
  • Netrunner
  • nUbuntu or Network Ubuntu
  • OpenGEU
  • PSUbuntu
  • Super OS (formerly: Super Ubuntu)
  • TurnKey Linux Virtual Appliance Library
  • U-lite
  • Ubuntu Complete Remix
  • Ubuntu Mini Remix
  • Ubuntu Minimal Desktop
  • Ubuntu Rescue Remix
  • Ubuntu Satanic Edition
  • Ultimate Edition
  • XBMC Live
  • Zenix
  • ZevenOS

 

توجه: لازم به ذکر است آسام سرور با دسترسی به فضای ذخیره سازی SSD NVMe، لوکیشن های متنوع و همچنین مجهز به سیستم Raid ورژن 10 میتواند سرور مجازی های با کیفیتی را در اختیارتان بگذارد؛ به منظور تهیه سرور مورد نظر، میتوانید به صفحه خرید سرور مجازی نیز مراجعه نمائید و سرویس مورد نظر خود را فعال کنید❗

کلیک کنید  نصب و استفاده از دستور fping در لینوکس به همراه مثال

 

جنتولینوکس

جنتولینوکس (Gentoo Linux) از سیستم مدیریت بسته portage ساخته شده است. در جنتولینوکس کدمنبع بر اساس ترجیحات کاربران به صورت محلی کامپایل می شود و البته باید این نکته را ذکر کرد که بیشتر برای نوع خاصی از سیستم ها بهینه سازی می شود.

توزیع های مبتنی بر جنتولینوکس

در ادامه توزیع های مبتنی بر جنتو لینوکس را آورده ایم.

سابایون لینوکس (sabayon)

توزیع سابایون که توزیعی بر پایه جنتو است، قبلا با نام های RR4 و RR64 شناخته می شد. فابیو ارکولیانی و تیم توسعه سابایون، این توزیع را ساخته اند. هدفی که سابایون با آن توسعه پیدا کرده است، این است که این سیستم عامل و تعداد زیادی اپلیکیشن به صورت خودکار تنظیم شوند و نیازی به تنظیمات بیشتر نباشد.

سابایون لینوکس هم با معماری X86 سازگار است و هم با AMD64. لوگوی این توزیع ردپای پنگوئن تیزپای جنتو است. در سابایون 9/0 مدیر بسته گرافیکی ریگو به جای سولفور استفاده شده است.

اوتوتو (Ututu)

توزیع دیگری که بر پایه جنتو می خواهیم به شما معرفی کنیم، اوتوتو است که با بسته های نرم افزاری آزاد ارائه می شود. نام اوتوتو از نام یک مارمولک در آرژانتین شمالی گرفته شده است.

اوتوتو اولین توزیع لینوکس است که پروژه گنو آن را تایید کرده است. ریچارد استالمن کسی است که پروژه گنو را بیان گذاری است و پیش از آن که از توزیع گنوسنس بر روی سیستمش استفاده کند، از توزیع اوتوتو استفاده می کرده است.

از آن جایی که اوتوتو از فایل های باینری مجزا و بهینه سازی شده جهت معماری intel و AMD استفاده می کند، به همین دلیل به راحتی و با سرعت خوبی روی سیستم های قدیمی نیز اجرا می شود. نکته ای که باید در مورد اوتوتو بدانید، این است که تمامی مستندات در اوتوتو به زبان اسپانیایی است.

توزیع های دیگر پروژه جنتو، SystemRescueCD و Tin Hat Linux است.

پک من (Pacman)

پک من یک مدیر بسته است که قابلیت تشخیص به صورت خودکار وابستگی و نصب آن ها را دارد.

آرچ لینوکس

آرچ لینوکس یک توزیع لینوکسی است که دارای بسته دودویی در این توزیع است که هدفشان معماری های i686 و x86-64 است تا بتوانند سیستم مدرن بهینه ای را بسازند. آرچ لینوکس زمان بندی مشخصی را برای تاریخ انتشارش ندارد، اما از سیستم انتشار غلطان بهره می برد که به صورت روزانه بسته های جدیدی فراهم می شود.

آرچ همیشه به اصل سادگی تکیه زده است و ساده گرایی، عمل گرایی، مدرنیت، مرکزیت کاربر و نیز همه کاره بودن از مواردی است که آرچ روی آن ها تمرکز کرده است.

آرچ لینوکس از پک من برای نصب کردن، حذف و آپدیت کردن بسته های نرم افزاری، از یک مدیر بسته به صورت اختصاصی برای آرچ تعیین شده است، استفاده می کند.

آرچ لینوکس مستندات جامعی دارد که از یک ویکی جامعه تشکیل شده است که به Archwiki شهرت دارد.

توزیع های مبتنی بر آرچ لینوکس

منجارو (manjaro)

منجارو در کشورهای اتریش، فرانسه و آلمان توسعه پیدا می کند و یک سیستم عامل متن باز و آزاد است و سرعت، امنیت بالایی دارد و نیز دارای ویژگی هایی است که باعث می شود یک توزیع محبوب برای لینوکس شناخته شود. منجارو از پک من برای مدیریت بسته استفاده می کند.

از آن جایی که منجارو یک توزیع غلطان به شمار می رود، برای به روزرسانی کردن آن نیازی ندارید تا آن را مجددا نصب کنید.

وجود تنظیمات رابط کاربری در مانجارو به شما این امکان را می دهد که در آن از گزینه هایی مانند زبان، گرداننده ها و نسخه هسته را پیکربندی کنید.

فروگل‌ور

فروگل‌ور توزیعی از لینوکس است که از توزیع اسلکور (slackware) مشتق شده است و برای کاربرانی طراحی شده است که سطح متوسط به بالا دارند و با کار کردن با خط فرمان آشنا هستند. این توزیع با ویرایش 1/6 عرضه شده است و در 12 فوریه سال 2012 در اختیار کاربران لینوکس قرار گرفته است.

انتشار یک توزیع پایدار و آپدیت و با کمترین میزان تغییر در منبع، بسته های ارائه شده از بنیان های توسعه توزیع اسلکور است که در فروگل‌ور توجه توسعه دهندگان را به خود جلب کرده است و به همین خاطر می توان این توزیع از لینوکس را در زیر مجموعه توزیع هایی قرار داده است که از قاعده kiss تبعیت می کنند

توزیع های دیگری که وجود دارد، مواردی مانند DeLi Linux و UKnow4Kids است که می توان گفت چندان شناخته شده نیستند.

توزیع ها بر پایه RPM

RPM یک مدیر بسته است و لینوکس ردهت و سوزه توزیع های اصلی هستند که از RPM استفاده می کنند.

در ادامه توزیع هایی که از RPM استفاده می کنند را به شما معرفی می کنیم.

فدورا

فدورا نسخه ای از لینوکس است که اعضای پروژه فدورا آن را توسعه داده اند و شرکت ردهت و شرکت های دیگر نیز از آن حمایت می کنند. هدفی که این پروژه دارد، این است که سیستم عاملی چند منظوره ایجاد کند که به صورت کلی از بسته های نرم افزار آزاد استفاده می کند. فدورا به صورت میانگین 6 تا 8 ماه یک بار یک نسخه جدید عرضه می کند.

لینوس توروالدز که نویسنده هسته لینوکس است و بالاتر هم در موردش صحبت کردیم، در سال 2008 اعلام کرد که از آن جایی که فدورا پشتیبانی مناسبی از معماری ریز پردازنده های پاور پی سی دارد که مورد علاقه اش است. لینوس در سال 2012 نیز در مصاحبه ای که با مجله Linux Format داشت، اعلام داشت که در تمام سیستم های کامپیوتری خودش از فدورا استفاده کرده است و دو سال بعد، یعنی در سال 2014 اعلام کرد که در صفحه گوگل پلاس خودش از نسخه فدورا استفاده می کند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید سایت دیستروواچ در آماری که منتشر کرده است، نشان می دهد که صفحه توزیع فدورا در این سایت رتبه 5 را دارد؛ البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که آمار سایت دیستروواچ فاکتوری برای ارزیابی میزان محبوبیت و استفاده نیست.

توزیع های مبتنی بر فدورا

مندریوا لینوکس

مندریوا لینوکس یک توزیع گنو/لینوکس فرانسوی است شرکت مندریوا آن را توسعه داده است و از توزیع مدیر بسته آر پی ام استفاده می کند. اولین بار فردی به نام Gaël Duval که فردی فرانسوی بود، در 23 ژانویه سال 1998 اولین ورژن از مندریوا لینوکس را منتشر کرد نامش مندریک بود.

مندریک یا همان مندریوای کنونی در اوایل یک نسخه از ردهت بود که انعطاف پذیری بالایی در فضای کاری KDE از خودش نشان می داد و رفته رفته بر محبوبیتش افزوده شد که این موضوع سبب استقلالش در بین کاربران لینوکس شد.

در سال 2005 شرکت مندریک با مشکلات قانونی و کاری دست و پنجه نرم می کرد و در نهایت با یک شرکت برزیلی که Conectiva نام داشت، ادغام شد. پس از این از مندریک به مندریوا تغییر نام دادند.

این اتفاق سبب شد که این توزیع توانست با نام مندریوا یکی از لینوکس های محبوبی باشد که محیطی زیبا و اطمینانی بالا دارد. در این توزیع لینوکس بسته های نرم افزاری با روش RPM مدیریت می شوند.

PLD Linux Distribution

توزیع لینوکس PLD یک توزیع رایگان است که بر پایه RPM در سال 1998 ایجاد شد. این توزیع محیط سازگار را در تمام معماری های موجود به ما ارائه می دهد که دلیل این موضوع در دسترس بودن همزمان برای یک طیف گسترده از معماری ها و رویکردی غیرمحافظه کارانه از RPM است.

لینوکس ردهت

زمانی که حرف از لینوکس ردهت می شود، ممکن است در ذهنتان سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه یا سئو کلاه خاکستری در ذهنتان نقش ببندد، اما داستان لینوکس ردهت متفاوت است. این توزیع لینوکس در سال 1994 پایه گذاری شد. آخرین نسخه ای که از ردهت منتشر شد، در 31 مارس 2003 بود و بعد از این تاریخ، توسعه آن متوقف شد؛ اما پشتیبانی آن تا 30 آوریل سال 2004 انجام می شد.

پس از نسخه 9، این شرکت دو توزیع متفاوت را ارائه کرد. نسخه اول همان فدورا بود که اکنون تحت توسعه پروژه فدورا قرار گرفته است و شرکت ردهت آن را پشتیبانی می کند. نسخه دیگر، توزیع تجاری اما متن باز ردهت انترپرایز لینوکس است که به اختصار RHEL گفته می شود که کاربران می توانند با پرداخت هزینه اشتراک، از پشتیبانی این شرکت بهره مند شوند. شرکت های معروف زیادی از این توزیع استفاده می کنند که IBM یکی از این شرکت های معروف است.

لینوکس اوپن سوزه (openSUSE)

اوپن سوزه یک توزیع قدرتمند از لینوکس است و توانسته است که جایگاه ویژه ای برای خودش در بین سیستم عامل های متنوع مبتنی بر پایه لینوکس کسب کند. دلیل این جایگاه به علت داشتن امکاناتی مانند موارد زیر است:

  • توانایی ارائه کردن خدمات قدرتمند سرورهای لینوکسی
  • برخورداری از ظاهر زیبا
  • داشتن پایداری بسیار خوب
  • امکان استفاده روی انواع معماری های cpu های مختلف
  • امکان نصب کردن محیط های کاربری مختلف

اوپن سوزه توسط یک تیم توسعه دهنده آلمانی انتشار پیدا کرده است و هدف از این توزیع وجود ویژگی هایی مانند زیبایی، پایداری و قدرت است که در دستیابی به این هدف موفق بوده اند.

ساختار نرم افزاری اوپن سوزه RPM است که بر پایه ردهت که می توانیم به جرات بگوییم که بهترین انتخاب برای سرور ها است. کار کردن با این سیستم برای کسانی که مبتدی هستند نیز آسان است.

توزیع های دیگری وجود دارد که برای آشنایی شما در ادامه به صورت موردی آورده ایم:

  • aLinux
  • ALT Linux
  • Ark Linux
  • Lycoris Desktop/LX
  • Turbolinux
  • Vine Linux
  • YOPER

فدورا

در مورد فدورا صحبت کردیم و گفتیم که توزیعی از ردهت است، تعدادی توزیع لینوکس نیز وجود دارند که بر پایه فدورا هستند. در ادامه مقالاتی توزیعاتی از لینوکس را که بر پایه فدورا هستند را معرفی می کنیم.

لینوکس شریف

لینوکس شریف توزیعی دو زبانه (فارسی/انگلیسی) و بر پایه Fedora core 4. است که در شرکت فارسی وب شریف و با در نظر گرفتن نیازهای کاربران ایرانی و فارسی زبان ایجاد شده است. لینوکس شریف مراحل زیادی را برای نسخه های آزمایشی طی کرده است تا این که در 7 خرداد سال 1385 به صورت رسمی در دانشگاه صنعتی شریف، رونمایی شد. نسخه 2 لینوکس شریف برنامه هایی مانند فایرفاکس، کرنل لینوکس و اپن آفیس را به همراه خود داشت. در نسخه 2 این توزیع، از فضای کاری گنوم که تقریبا 76/48 درصد آن به فارسی ترجمه شده است، استفاده می شد.

ذکر این نکته نیز لازم است که توسعه و پشتیبانی این توزیع، به صورت کامل متوقف شده است.

لینپاس لینوکس (Linpus Linux)

موسسه ای تایوانی که لینپاس تکنولوژی نام داشت، این توزیع را که بر پایه فدورا است را منتشر کرده است. هدف از توزیع این انتشار پشتیبانی از بازار آسیا است که از یونیکد برای زبان های چینی و ژاپنی نیز ساپورت می کند.

لینپاس یک نسخه لایت نیز دارد که برای دستگاه هایی طراحی شده است که سخت افزار ضعیفی دارند. دامنه هدف لینپاس، دستگاه هایی است که صفحه نمایش کوچک تری دارند و وضوح کمتر از VGA دارند.

ایسر اسپایر وان و نورتک جکو با این توزیع لینوکس ارائه شده اند؛ به جز این نسخه از ایسر ریوو 3610 و 3700 نیز ارائه شده اند.

لیناپس هم نسخه معمولی برای سیستم های شخصی دارد و هم یک نسخه جداگانه برای سرور دارد؛ البته نسخه ای چندرسانه ای نیز با نام Linpus Media Center دارد که بسته به روزرسانی را توصیه می کند که برای ساپورت DVD و MP3 و سایر کدک ها باید از MPEG-LA خریداری کنید.

ردهت انترپرایز لینوکس

گفتیم که ردهت انترپرایز لینوکس با اختصار RHEL یک نسخه تجاری از ردهت است و کاربران می توانند هزینه اشتراک پرداخت کنند و از پشتیبانی این شرکت بهره مند شوند.

EduLinux

این توزیع لینوکس بیشتر برای اهداف آموزشی توسعه پیدا کرده است.

K12LTSP

این توزیع نیز، برای تحقق اهداف آموزشی ایجاد شده است.

EnGarde Secure Linux

اگر برای سرور مجازی یا سرور اختصاصی خودتان به دنبال یک توزیع مناسب هستید، این توزیع یکی از گزینه های پیشنهادی ما است. EnGarde Secure Linux مختص سرور است که بر روی امن بودن تمرکز کرده است.

Ojuba Linux

این توزیع لینوکس بر روی ابزاری عربی و اسلامی تمرکز کرده است.

Xange

هدف این ویندوز شبیه بودن به ویندوز ویستا و میزکار KDE است.

Trustix

این توزیع لینوکس روی امنیت تمرکز کرده است.

توزیع های دیگر نیز به شکل زیر هستند:

  • Berry Linux
  • BLAG Linux and GNU
  • Moblin
  • MythDora
  • Network Security Toolkit
  • Russian Fedora Remix
  • Yellow Dog Linux

لینوکس ردهت

در مورد لینوکس ردهت بالاتر صحبت کردیم و اکنون می خواهیم در مورد توزیع هایی که برپایه ردهت هستند، با شما صحبت کنیم.

توزیع های مبتنی بر ردهت

سنت اواس CentOS

CentOS توزیعی است که بر پایه ردهت است و از طرف جامعه کاربری حمایت می شود و توسعه پیدا می کند. CentOS مخفف عبارت Community Enterprise Operating System است.

در سال 2011 سایتweb technology surveys آماری را منتشر کرد که نشان می داد CentOS در بیش از 30 درصد از سرورهای لینوکسی استفاده شده است، اما در سال 2012 نتایج متفاوت شد و CentOS یک سقوط 1 درصدی را تجربه کرد و با فاصله کوچکی پیش از توزیع دبیان در مقام دوم توزیع های محبوب در سرورهای وب قرار گرفت.

اوراکل لینوکس

نام پیشین اوراکل لینوکس Oracle Enterprise Linux است که بر پایه ردهت انترپرایز لینوکس است (که بالاتر به آن اشاره کردیم) که بازبسته بندی شده توسط اوراکل تحت مجوز عمومی گنو GPL از اواخر سال 2006 عرضه شده است. شما می توانید توزیع اوراکل لینوکس را از طریق خدمات E-delivery اوراکل به صورت رایگان دانلود کنید و بدون هیچگونه هزینه ای آن را نصب و توزیع کنید.

کلاستر راکس (Rocks Cluster Distribution)

کلاستر لینوکس یک توزیع از لینوکس است که توسط سازمان های همکاری ملی برای زیر ساخت های پیشرفته محاسباتی و مرکز ابررایانه سن دیگو در سال 2000 ایجاد شد و کارایی بالایی بر روی کلاستر های رایانه ای دارد. حمایت های مالی انجام گرفته برای این پروژه عموما توسط بنیاد ملی علوم آمریکا صورت گرفته است.

در ابتدا کلاستر راکس بر پایه لینوکس رد هت بنا شده بود، اما در توزیع های جدید تر بر پایه centOS ایجاد شده اند. این نگارش ها از برنامه ای استفاده می کنند که کار نصب کردن توزیع ها را بر روی تعداد زیادی رایانه به صورت همزمان انجام می دهند.

راکس ابزارهایی مانند MPI را دارد که هرچند که بخشی از centOS نیستند، اما جزو ابزارهای ضروری برای ایجاد کلاستر ها به شمار می روند.

با استفاده کردن از لوح های فشرده ای که کاربران تهیه کرده اند، می توان نصب و آماده سازی را سفارشی کرد. این لوح های فشرده Roll CD یا تنها Roll نام دارند که به صورت اتوماتیک و بدون آن که تاثیری روی فعالیت های در حال انجام داشته باشند، با سیستم های مدیریت بسته آن ها سازگار می شوند و آن ها را به قابلیت و امکانات تازه ای مجهز می کنند و به این شیوه نصب کردن و آماده سازی کردن بر روی تعداد زیادی از رایانه های را ساده می کند.

تعداد زیادی از رول ها ساخته شده اند که کار نصب و آماده سازی را بر روی تعداد زیادی از رایانه ها انجام می دهند. تا اکنون تعداد زیادی از رول ها ساخته شده اند که هر یک از آن ها عملکرد مخصوص خودشان را دارند.

ساینتیفیک لینوکس (Scientific Linux)

ساینتیفیک لینوکس یک توزیع از لینوکس است که سازنده آن آزمایشگاه فرمی و سرن است که آزاد و اوپن سورس است و بر پایه ردهت انترپرایز لینوکس است که با هدف «نزدیک بودن تا حد ممکن به نسخه تجاری» است.

این توزیع را هرچند محصولی مشتق شده از نرم افزار آزاد و متن باز شرکت ردهت است، اما به وسیله آن ها تهیه، نگه داری و حمایت نمی شود. به صورت کلی این توزیع از روی کدهای منبع نسخه های ردهت انترپرایز لینوکس بر اساس شرایط و ضوابط مربوطه به ردهت انترپرایز لینوکس و نیز مجوز عمومی و همگانی گنو ساخته شده است.

توزیع های دیگری که کمتر شناخته شده اند، به شرح زیر است:

  • Asianux
  • ClearOS
  • EVEREST Linux
  • Fermi Linux LTS
  • Miracle Linux
  • Red Flag Linux
  • SME Server
  • TrixBox

ماندریوا

سیستم عامل توزیع لینوکس ماندریوا یک سیستم عامل مستقل که بر پایه کرنل اصلی لینوکس طراحی شده است، شناخته می شود؛ اما حقیقت چیز دیگریست! در حقیقت ماندریوا یک توزیع شناخته شده از ردهت است. ماندریوا توزیعی فرانسوی است؛ یعنی در فرانسه طراحی شده است و توسعه پیدا کرده است.

معماری هایی که ماندریوا از آن پشتیبانی می کند، ساختارهای i586 و x86و x64است.

دسکتاپ هایی که ماندریوا از آن ها پشتیبانی می کند، موارد زیر است:

  • AfterStep
  • Blackbox
  • Fluxbox
  • GNOME
  • KDE
  • IceWM
  • LXDE
  • Openbox
  • WMaker
  • Xfce

جالب است بدانید که ماندریوا را هم به عنوان دسکتاپ و هم به عنوان و نیز به عنوان سرور دسکتاپ مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر دوست دارید تا داستان تاریخی ماندریوا را بدانید، ادامه این بخش را بخوانید؛ در غیر اینصورت بروید سراغ توزیع هایی که بر پایه ماندریوا هستند!

در سال 1998 ماندریوا ابتدا با نام لینوکس mandrake معرفی شد که هدف از آن این بود که به کمک این سیستم عامل نوپا، استفاده از سیستم عامل لینوکس برای همگان آسان و ساده شود. در آن زمان ها که این توزیع با این هدف عرضه می شد، لینوکس یک سیستم عامل شناخته شده بود که قدرتمند و قابل اعتماد بود و بیشتر برای کسانی مطرح بود که دانش فنی زیادی داشتند و نیز امکان استفاده از خط فرمان (CLI) را داشتند که امکان استفاده از این خط فرمان ها برای کاربران عادی کار آسانی نبود.

Mandrake متوجه این نیاز شد و همین سبب شد تا بهترین رابط گرافیکی دسکتاپ ممکن در آن زمان را برای این توزیع ایجاد کند و استفاده کردن از لینوکس برای عموم راحت تر و ساده تر شود. MandrakeSoft نام شرکتی بود که توزیع Mandrake را تولید کرده بود و در فوریه سال 2005 با شرکتی برزیلی که Conectiva نام داشت ادغام شد و نام محصول خود را Mandriva تغییر دادند.

محصول Mandriva توانست پرچمدار شرکت MandrakeSoft باشد و قدرت لینوکس را هم برای کاربران حرفه ای و هم برای عموم نشان دهد و همه را به استفاده از لینوکس ترغیب کند.

توزیع هایی که بر پایه ماندریوا هستند:

blackPanther OS

Caixa Mágica

MCNLive

پی‌سی‌لینوکس‌اواس

Trinity Rescue Kit

توزیع های بر پایه اسلکور

اسلکور (slackware) که در بالا هم کمی در موردش صحبت کردیم، یک توزیع از لینوکس است که در تلاش است تا همزمان با ارائه کردن جنبه های محیط یونیکس، محیط دوست داشتنی Gnu / Linux را نیز ارائه کند و به همین دلیل اسلکور هم فضای دسکتاپ Gnu / Linux را معرفی کرد و هم برنامه هایی که برای کاربران کاربردی بودند را معرفی کرد.

اولین بسته های موجود در این توزیع، داشتن آخرین کدک های ویدئویی نبوده، بلکه امکان داشتن سرور خانگی از جمله ابزارهای FTP، وب، سرورنامه و … می پرداختند. از آن نسخه تا به الان بیش از 14 نسخه رخ داده است که آخرین نسخه ارائه شده، Slackware14.2 است که مانند توزیع های دیگر، با تغییرات و سیستم عامل های جدید مانند پلتفرم 64 بیتی یا ARM سازگار است.

توزیع های مبتنی بر اسلکور

اسلکس

این توزیع که باید آن را اهل چک بدانیم (از آن جایی که توسعه دهنده ای از جمهوری چک دارد)، یک شعار دارد و آن این است: یک سیستم فوری در جیب شما!

شما می توانید این توزیع را بدون نیاز به نصب و به صورت زنده از روی سی دی یا فلش مموری اجرا کنید.

زن‌واک

زن واک نیز مانند اسلکس بر پایه اسلکور است که هدف از توسعه آن ایجاد کردن یک سیستم عامل سریع و سبک است. زن واک برای معماری i686 بهینه سازی شده است، اما با این وجود، بر روی معماری i486 نیز اجرا شده است.

توزیع های زیر نیز بر پایه اسلکور هستند:

  • KateOS
  • Recovery Is Possible
  • STUX
  • SuperGamer
  • فروگل‌ور

توزیع های دیگر که باید بشناسید!

در این بخش به شما توزیع هایی را معرفی می کنیم که شاید کمتر کسی آن ها را بشناسد!

سیستم عامل گوگل کروم

شاید باورتان نشود، اما سیستم عامل گوگل کروم یک سیستم عامل آزاد است که گوگل آن را برای کار کردن با برنامه های تحت وب طراحی کرده است.

پاردوس

پاردوس سیستم عامل ملی کشور همسایه یعنی ترکیه است که هدف از توزیع آن توسعه دادن فرهنگ استفاده از لینوکس است و نیز با هدف فراهم کردن یک بستر برای انتقال جامعه نرم افزاری ترکیه به سمت جامعه متن باز و آزاد است که در حال توسعه است. نام این توزیع از نام لاتین پلنگ آناتولی است.

پاپی لینوکس

یکی از توزیع های زنده سیستم عامل گنو/لینوکس، توزیع پاپی لینوکس است که هدفش استفاده آسان در عین کوچک بودن است. داشتن 64 مگ حافظه سیستم شما کافی است تا بتوانید سیستم عامل و دیگر نرم افزارها را از داخل حافظه اصلی اجرا کنید.

قلم مکتب خانه

همانطور که از نامش پیداست، این توزیع ایرانی است؛ قلم مکتب خانه مختص مدارس ایران است که بر مبنای میزکار سوزه طراحی و بومی سازی شده است و همچنان در حال توسعه است.

توزیع های ایرانی سیستم عامل لینوکس

کمی بالاتر لینوکس شریف و قلم مکتب خانه را معرف کردیم که هر دو توزیع های ایرانی از لینوکس هستند؛ در ادامه می خواهیم این لیست را کامل تر کنیم و توزیع های لینوکسی که شاید بسیاری از افراد آن را نشناسند، را معرفی کنیم.

لینوکس کارآمد

این توزیع لینوکس، محصول شرکت داده پردازی ایران است که سابقه ای طولانی مدت در زمینه خدمات رایانه ای دارد. این شرکت با طراحی این توزیع، توانست خودش را در بازار سیستم عامل ها نیز مطرح کند. لینوکس کارامد از توزیع slax گرفته شده است (از 0 طراحی نشده است).

نسخه های مختلف از 1 تا 4 در دسترس کاربران است که هرکدام راه پیشرفت خودشان را به خوبی طی کرده اند. محیط پیش فرض در این لینوکس با زبان فارسی همراه است؛ البته می توانید آن را به زبان انگلیسی نیز تغییر دهید.

لینوکس کارآمد یک دیسک زنده است؛ این به این معناست که شما می توانید دیسک را درون کامپیوتر قرار دهد و پس از آن که کامپیوتر را با CD بالا آوردید، سیستم عامل اجرا می شود و شما می توانید از تمامی امکانات آن بهره مند شوید.

مزیتی که این روش دارد، این است که این توزیع کاری با هارد دیسک شما ندارد و پیش از نصب تغییری روی آن اعمال نمی کند و شما این امکان را خواهید داشت که اگر خوشتان آمد، آن را نصب کنید و در غیر این‌صورت قیدش را بزنید.

لینوکس پارسیکس

در بالا تر کمی در مورد پارسیکس توضیح دادیم؛ اما در این بخش به صورت مفصل تر آن را به شما معرفی می کنیم. توزیع لینوکس پارسیکس را می توانیم به عنوان فعال ترین سیستم عامل ایرانی که محصول شرکت تالار وب است، معرفی کنیم. جالب است بدانید که پارسیکس، تنها توزیع لینوکس ایرانی است که در رتبه بندی صد لینوکس برتر در سایت distrowatch.com که یک سایت معتبر است، رتبه 60 را به خودش اختصاص داده است.

پارسیکس نیز دیسک زنده است که از توزیع Kanotix گرفته شده است که نرم افزار های لازم را برای توزیع میزکار را دارد. پارسیکس هرچند یک توزیع ایرانی است، اما محیط فارسی را به صورت پیش فرض ندارد و از محیط انگلیسی استفاده می کند؛ البته این امکان در این توزیع برایتان فراهم است که پس از اتصال به اینترنت، محیط را به هر زبانی که خواستید، دربیاورید.

پارسیکس توزیعی است که به جز کاربران ایرانی، کاربران غیرایرانی دارد و می توان یک محصول بین المللی دانست که تولید و توسعه آن در ایران صورت می گیرد. آخرین نسخه این لینوکس، 5/1 است. سایت رسمی این سیستم عامل parsix.org است که شما می توانید به این سایت مراجعه کنید و سوالات خودتان را مطرح کنید.

نکته جالبی که در مورد پارسیکس وجود دارد، این است که مجهز به یک دیکشنری چند زبانه xFarDic است که به شما کمک می کند تا به خوبی مفهوم کلمات نا آشنا را درک کنید.

پارسیکس کاملا رایگان و قابل دانلود است.

نگاهی اجمالی به کاربرد توزیع های لینوکس

  • ابونتو: بهترین توزیع برای افراد تازه کار
  • آرچ لینوکس: توزیع مناسب برای حرفه ای ها
  • دبیان: بهترین توزیع برای برنامه نویسان و برای سرور
  • اوپن سوزه: بهترین توزیع برای اهداف تجاری
  • ردهت اینترپرایس: بهترین توزیع تجاری لینوکس
  • سنت او اس: بهترین توزیع لینوکس برای سرور
  • فدورا: بهترین توزیع برای کاربران خانگی و سیستم های شخصی
  • مانجارو: بهترین توزیع برای گیمر ها
  • مینت: توزیع مشابه با ویندوز
  • کالی لینوکس: مناسب برای هک و انجام تست نفوذ

بهترین توزیع های لینوکس برای سرور

همانطور که اشاره کردیم، توزیع های لینوکس برای سیستم های کامپیوتری و برای سرور متفاوت هستند. اگر به دنبال یک توزیع خوب برای سرور خودتان هستید، می توانید از توزیع های اوبونتو(ubunto)، دبیان(debian)، سنت او اس (centos) و فری بی اس دی (freebsd) استفاده کنید.

سخن آخر

در این مقاله در مورد انواع توزیع های لینوکس صحبت کردیم و شما را با بیشتر آن ها آشنا کردیم. جالب است بدانید که بیش از 300 توزیع لینوکس وجود دارد و شما اکنون با بیشتر این توزیع ها آشنا هستید.

نیاز شما است که تعیین می کند از چه توزیعی استفاده کنید.

 

سوالات متداول:

کالی لینوکس بهترین توزیع برای هک و تست نفوذ است.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

17 آبان 1401
nafis1390

سلام خسته باشین واقعا ممنونم از اطلاعات مفید این بخش.

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید