شما برای مطالعه این مقاله فقط 11 دقیقه وقت نیاز دارید

آمار دقیق درآمد طراحی سایت در ایران در سال 1402

آمار دقیق درآمد طراحی سایت در ایران💰در سال 1402

5/5 - (3 امتیاز)

دیجی‌ کالا، وبسایتی که همگی نامش را شنیده‌ایم. دیجی کالا فروشگاهی است که هیچ مغازه‌ای در سطح کشور ندارد و بیشتر از هر مغازه زنجیره‌ای می‌فروشد. چگونه؟ جواب این سوال بسیار ساده است. با یک وبسایت!

به طور میانگین میزان درآمد طراحی سایت در ایران بین ۸ تا ۴۰ میلیون تومان است که با توجه به مبتدی یا حرفه‌ای بودن شما این مبلغ می‌تواند متغیر باشد.

با استفاده درست از قدرت اینترنت دیجی کالا، ترب و ایمالز هر یک تقریبا بیش از 50 میلیون مغازه مجازی دارند چرا که هر گوشی موبایل، تبلت و رایانه بعنوان یک مغازه برای آنهاست. این در حالیست که بزرگترین فروشگاه زنجیره‌ای جهان، مک دونالد، در سراسر جهان حدود 41 هزار شعبه دارد!

با این که تعیین دقیق آن میسر نیست اما در این نوشته سعی می‌کنیم آمار دقیق درآمد طراحی سایت در ایران در سال 1402 را برایتان بازگو کنیم و به جزئیات و مطالب پیرامون این حرفه بپردازیم.

رونق گرفتن این بازار باعث افزایش درآمد و بوجود آمدن شغل‌های مختلفی شده‌ است. طراحی سایت از شغل‌هایی است که بازار کار آن در سال‌های اخیر بخصوص پس از شیوع کرونا به شدت گسترش یافته و نیاز به متخصص در این زمینه چه در داخل و چه در خارج از کشور  بسیار زیاد است.

حالا که در ابتدای این راه هستید، خوب است بدانید که بهترین راه داشتن یک وبسایت پرسرعت خرید سرور مجازی و استفاده از آن است. با داشتن یک سرور مجازی هاستینگ وبسایتی که طراحی می‌کنید همیشه آپ خواهد بود.

طراح سایت یا وب دیزاینر کیست؟

بصورت ساده، به کسی که صفحات وبسایت را طراحی می‌کند طراح سایت می‌گویند. یعنی کار بخش بصری، گرافیکی و تجربه و رابط کاربری UI/UX وبسایت به عهده اوست. اما این کل کاری نیست که انجام می‌دهد.

طراح وبسایت نیاز دارد که حداقل تسلط را بر نرم‌افزارهای گرافیکی مانند فوتوشاپ و Sketch، تعدادی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای طراحی سایت مانند جاوا اسکریپت، HTML و CSS و مبانی سئو داشته باشد. سِمَت وب دیزاینر یا طراح سایت غالبا با توسعه دهنده سایت اشتباه گرفته می‌شود.

پس اگر تصویری که برای طراح سایت در نظر دارید فقط یک طراح گرافیک یا یک برنامه‌نویس است، بهتر است تصویر را از نو بسازید.

اگرچه طراح سایت نیاز به خلاقیت و توانایی تصویرسازی ذهنی براساس نیاز مشتری دارد، لازم است بر چندین ابزار در حیطه‌های مختلف تسلط داشته باشد چراکه طراحی سایت یک کار تیمی بوده و شامل دانش‌های مختلفی می‌شود.

بنابراین باید از هر بخش اطلاعاتی داشته باشد تا بتواند ارتباط موثری با سایر اعضای تیم برای طراحی و پیاده‌سازی سایتی ایده‌آل برقرار کند.

چشم‌ انداز شغل طراحی سایت

طراحی و زیباشناسی وبسایت مستقیما بر نظر مخاطب درباره سایت و شرکت تاثیر می‌گذارد. بنابر تحقیقات بین‌المللی انجام شده کمتر از یک ثانیه زمان لازم است تا نظری در مورد سایت در ذهن کاربر شکل بگیرد و این first impression یا برداشت اولیه با وجهه برند نیز مرتبط است.

با توجه به تحقیقات آزمایشگاه تکنولوژی وادارگر دانشگاه استنفورد (the Stanford Persuasive Technology Lab) 78درصد از کاربران اقرار کردند که اعتبار یک برند را بر اساس کیفیت سایت آن شرکت میسنجند.

در نتیجه شرکت‌ها حساب ویژه‌ای روی طراحی سایت باز کرده‌ و اهمیت بیشتری به آن می‌دهند که بازتاب این امر بر روی بازار طراحی سایت، چه بین‌المللی و چه داخلی، قابل مشاهده است. از قول اداره آمار نیروی کار آمریکا بازار کار این شغل نسبت به میزان متوسط ملی 23درصد سریعتر در حال رشد است.

در دهه اخیر بازار کار شغل طراحی سایت در ایران نیز روند صعودی به خود گرفته و از سال 1398 با شتاب بیشتری در حال توسعه است. از این رو برای فعالیت در زمینه طراحی سایت دو بازار کار در حال توسعه داخلی و بین المللی در پیش روی خود دارید.

اگر امروز قصد ورود به این حیطه را دارید هنوز دیر نیست و این بازار اشباع نشده‌است. در صورتیکه در ابتدای راه هستید می‌توانید هرچه سریعتر نسبت به یادگیری مهارت‌های لازم پرداخته و وارد خیل عظیم طراحان سایت بشوید.

وظایف طراح سایت

قبل از اینکه در مورد توانایی‌های مورد نیاز شغل طراحی سایت حرف بزنیم وظایفی وجود دارند که یک وب دیزاینر در پروسه طراحی سایت بایستی آن‌ها را انجام می‌دهد. یک طراح سایت معمولا:

  • وبسایت را طراحی و صفحه‌آرایی می‌کند
  • در مورد پیمایش یا navigation بین صفحات سایت می‌اندیشد تا بهترین تجربه کاربری UX را از بازدید سایت بوجود می‌آورد
  • صفحات آزمایشی و طرح اولیه سایت را طراحی می‌کند
  • با اسفاده از نرم‌افزارهای خانواده Adobe انیمیشن و طرح‌های گرافیکی و بصری طراحی می‌کند
  • دامنه وبسایت را به ثبت می‌رساند
  • فایل‌ها را مدیریت می‌کند
  • در زمینه به‌روزرسانی یا نوسازی وبسایت با دیگر تیم‌ها همفکری و همکاری می‌کند
  • با هماهنگی با بقیه طراحان، دولوپرها و نویسنده‌ها سایت را ایجاد می‌کند

مهارت‌های مورد نیاز یک طراح سایت چیست؟

در ابتدا لازم است جواب این سوال را بدهم که آیا برای طراح سایت شدن به مدرک دانشگاهی نیاز است؟ لزوما نه، هرچند شما با تحصیل در رشته‌های IT، علوم کامپیوتری و گرافیک می‌توانید قسمتی از مهارت‌های مورد نیاز را بدست آورید.

راه بهتر و سریعتر گذراندن دوره‌های آموزشی مربوط به طراحی سایت است. این روش به سرمایه و تمرین نیاز دارد و موثرتر از تحصیل در دانشگاه است.

خب، اگر علاقه دارید که یک طراح سایت بشوید به کسب مهارت‌هایی برای شروع این راه نیاز دارید. در زیر به بررسی دو گروه مهارت‌های نرم و سخت می‌پردازیم که به ترتیب همان مهارت‌های اجتماعی/بازاریابی و مربوط به محیط کار، و مهارت‌های فنی و تخصصی هستند.

مهارت‌های نرم

مهارت‌های اجتماعی، بازاریابی و برقراری ارتباط که برای هر شخص در هر حرفه‌ای لازم است مهارت‌های نرم نام دارند. هر یک از این مهارت‌ها بصورت منفرد می‌تواند یک تخصص و حرفه باشد ولی در سطح عمومی برای هر شخصی در هر حرفه‌ای نیاز است.

1. ارتباطات

هر طراح وبسایتی باید توانایی برقراری مکالمه و ارتباط با مشتری خود، چه شخص و چه شرکت را داشته باشد. او باید بتواند سوالات درستی از مشتری برای درک دیدگاه و هدفش بپرسد و از طریق این سوالات اهداف مشتری و مخاطب هدف را بشناسد.

وی باید بتواند اطلاعات ضروری را از طریق ارتباط با مشتری بدست آورد و از این اطلاعات برای طراحی یک سایت ایده‌آل و کاربردی برای مشتری استفاده کند. مشتریان به دنبال طراح وبسایتی هستند که پرسشگرا و در عین حال راغب و حساس باشد.

یک وب دیزاینر حساس و راغب در کنار کلیات به جزئیات طرح نیز توجه دارد و مسائل پیش‌آمده را با بقیه تیم‌ها و مشتری در میان می‌گذارد تا باهم این مشکل را حل کنند. وی مشتری را در جریان پیشرفت پروژه قرار می‌دهد.

2. مدیریت زمان

ممکن است به عنوان یک فریلنسر با چندین شرکت بطور همزمان همکاری کنید، یا در یک شرکت استخدام شده باشید و چند پروژه زیر دستتان باشد. در هر دو صورت نیاز دارید که زمان خود را برای پیشبرد پروژه‌ها مدیریت کنید.

3. همکاری

یک وب دیزاینر برای طراحی سایت معمولا با افراد یا تیم‌های دیگر همکاری دارد. در پروژه طراحی سایت علاوه بر وب دیزاینر معمولا افرادی نظیر وب دولوپر، کپی رایتر، طراح گرافیک و یا حتی افرادی از تیم IT نیز با هم همکاری می‌کنند.

اگر شرایط بدین صورت باشد، به مهارت‌های گوش دادن، همکاری موثر و انتقاد سازنده نیاز خواهید داشت.

مهارت‌های سخت

مهارت‌های سخت یا فنی به مهارت‌های تخصصی در هر زمینه‌ای گفته می‌شود. برخی از مهارت‌های تخصصی طراح سایت که در دسته وب دیزاین قرار می‌گیرند عبارتند از:

1. طراحی بصری

بخش بنیادین کار یک طراح وبسایت طراحی المان‌های بصری و گرافیکی سایت است. به همین دلیل باید بر روی مهارت‌های طراحی گرافیکی/بصری تسلط داشته باشد. البته در ابتدای کار از شما انتظار تسلط صد درصدی بر روی هیچ‌یک از مهارت‌های تخصصی نمی‌رود.

طراحی بصری  جنبه‌هایی نظیر درجه‌بندی، تناسب و قرینه، تایپوگرافی و رنگ‌بندی را شامل می‌شود.

2. طراحی UX یا تجربه کاربری

تجربه کاربری یا UX بر احساسی که مخاطب از بازدید از وبسایت بدست می‌آورد تاثیر می‌گذارد. مقصود وب دیزاینر طراحی نمایه و طرحی برای سایت است که از لحاظ بصری مطبوع و خوشایند و از منظر پیمایش یا navigation ساده و آسان باشد.

وجود این شرایط باعث ایجاد تجربه کاربری مثبت خواهد شد.

3. دانش و آشنایی با نرم‌افزارهای طراحی

یکی از بایدهای هر طراح وبسایتی آشنایی با نرم‌افزارهای طراحی گرافیک مانند خانواده Adobe، CorelDraw و بقیه نرم‌افزارهاست. از این برنامه‌ها در طراحی المان‌های بصری، تهیه نمونه آزمایشی و تغییر در تصاویر استفاده می‌شود.

4. دانش برنامه‌نویسی

یک طراح سایت برای راه‌اندازی سایت برنامه‌نویسی نمی‌کند اما آشنایی اولیه با زبان‌های برنامه‌نویسی وبسایت که مربوط به بک اند هستند مانند پایتون، PHP و #C می‌تواند دستتان را برای ایجاد تغییرات جزئی در تنظیمات سایت باز بگذارد.

علاوه بر آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی فرانت اند، با داشتن یک درک نسبی از زبان‌های کدینگ بک اند قادر خواهید بود تا در قالب سایت تغییراتی اعمال کنید، فونت‌ها را بهبود دهید و جای المان‌ها و تصاویر را راحت‌تر از قبل تنظیم کنید.

کلیک کنید  آموزش نصب و پیکربندی وب سرور آپاچی روی ویندوز

درآمد طراحی سایت در ایران چقدر است؟

خوشبختانه یا متاسفانه مرجع مشخصی برای تعیین حداقل و حداکثر قیمت خدمات ارائه شده در این صنف وجود ندارد. به همین خاطر برای پیاده‌سازی یک وبسایت معمولی در بازار با یک رنج قیمتی روبرو خواهید شد که برای مثال از 8 میلیون شروع و شاید به بیش از 40 میلیون ختم شود.

این امر یکی از دلایلی است که بطور دقیق نمی‌توان عدد مشخصی را بعنوان درآمد طراحی سایت در نظر گرفت. عوامل دیگری هم بر این امر تاثیر می‌گذارند. مانند این که در کدام شهر فعالیت کنید، به چه صورتی (استخدام یا فریلنس) فعالیت داشته باشید و …

اما اگر بتوانیم یک امر را بطور دقیق بگوییم، اینست که هرچه مهارت شما در این کار بیشتر باشد درآمدتان هم به مراتب بیشتر خواهد بود. برای افرادی که قصد ورود به این شغل را دارند در کنار فرصت ترقی شغلی امکان افزایش درآمد نیز مهیاست.

این را هم در نظر داشته باشید که درآمد طراح سایت در خارج از کشور به مراتب بیشتر از یک طراح سایت فعال در داخل کشور است. برای مثال متوسط درامد طراحی سایت در امریکا در سال حدود 66هزار دلار و متوسط درامد طراح سایت در آلمان در سال حدود 69هزار دلار است.

 

درآمد طراحی سایت در ایران چقدر است؟

این در حالی است که درآمد متوسط یک طراح سایت در ایران بصورت سالانه در حدود 600 میلیون تومان یا 12هزار دلار است. به همین خاطر است که بسیاری از متخصصین این حوزه بصورت بین المللی در حال فعالیت هستند.

و از آنجائی که می‌توان بصورت دورکاری به طراحی سایت پرداخت، این روش دور از دسترس نیست. یعنی می‌توانید از طریق مهارت‌های نرم خود نظر کارفرما یا شرکت‌های خارجی را جلب کرده و با آن‌ها همکاری کنید.

طبق آماری که در سطح اینترنت قابل مشاهده است درآمد متوسط یک طراح سایت در ایران 50 میلیون در ماه است. البته بازه درآمد از 8 میلیون در ماه شروع می‌شود و به بیش از 150 میلیون و بیشتر هم می‌تواند برسد.

بهتر است کمی بیشتر در مورد عوامل موثر بر درآمد طراح سایت صحبت کنیم.

1. شهر فعالیت

معمولا درآمد افرادی که در پایتخت هر کشوری مشغول به فعالیت هستند بیشتر از افراد شاغل در دیگر شهرهاست چرا که حجم پول بیشتری در پایتخت کشور در جریان است و معمولا سطح کیفی شرکت‌ها و پروژه‌ها در پایتخت بالاتر است.

2. نوع فعالیت

بطور عام به سه صورت فریلنسری، استخدامی و تاسیس شرکت می‌توانید به طراحی سایت بپردازید. هر کدام از این روش‌ها مزایا و چالش‌های خود را دارند  که در بخش “فریلنسری، استخدام یا تاسیس شرکت” بصورت مفصل به هر سه مورد خواهم پرداخت.

3. تجربه و تخصص

افراد را از منظر تجربه می‌توان به سه دسته مبتدی، جونیور و سینیور دسته‌بندی کرد. افراد مبتدی افراد تازه‌کار یا همان کارآموز هستند که در ابتدای جاده پر پیچ و خم طراحی سایت قرار دارند. این افراد بیشتر باید بدنبال یادگیری، کسب تجربه و سابقه کار باشند.

درآمد متوسط ماهیانه این افراد مبلغی بین 4 الی 8 میلیون تومان است.

افراد جونیور آن دسته از طراحان هستند که در این کار تجربه‌ای بدست آورده‌اند و بین 1 تا 3 سال در این زمینه سابقه فعالیت دارند. این افراد می‌توانند قسمت فرانت اند پروژه‌های کوچک و تعدادی پروژه متوسط طراحی سایت را به تنهایی انجام دهند.

متوسط درآمد ماهیانه این افراد بسته به تجربه و سابقه کار بین 8 الی 30 میلیون تومان است.

سومین دسته، دسته طراح سنیور سایت یا متخصص طراحی سایت است. این افراد به تنهایی قادر به طراحی هر پروژه طراحی سایت هستند و توانایی مدیریت تیم را نیز دارند. همچنین می‌توانند به آموزش طراحی سایت بپردازند و شرکت طراحی سایت داشته باشند.

درآمد این دسته از طراحان سایت بصورت ماهانه مبلغی بین 50 تا مبالغ بالاتر از 150 میلیون است.

4. زبان برنامه نویسی

این که طراح سایت به کدام زبان برنامه نویسی تسلط داشته باشد بر درآمدش تاثیرگذار است. طبیعتا تسلط بر زبان‌های برنامه‌نویسی پرکاربرد در طراحی سایت شانس شما در گرفتن پروژه یا سمت شغلی را بالاتر خواهد برد. از پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی در ایران می‌توان به زبان برنامه نویسی پایتون اشاره کرد.

البته اگر بر زبان‌های برنامه‌نویسی بیشتر از کارهای گرافیکی تسلط و علاقه دارید بهتر است در مورد شغل وب دولوپر یا توسعه‌دهنده وبسایت تحقیق کنید. متوسط درآمد وب دولوپرها بیشتر از طراحین وبسایت است.

فریلنسری، استخدام یا تاسیس شرکت برای طراحان سایت در ایران

طبیعتا هر یک از این سه مورد مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. بنابراین جواب مطلقی برای این پرسش وجود ندارد. این شما هستید که باید باتوجه به شرایط خود نوع فعالیتتان را مشخص کنید.

  • فریلنسری:
    در حالت فریلنسری شما آزادی زمانی و مکانی برای انجام پروژه‌هایتان دارید اما از طرفی باید خودتان به دنبال مشتری باشید. همچنین تضمینی برای گرفتن پروژه در کار نیست و همه چیز به تلاش خودتان بستگی دارد. مزیت دیگر اینکه قیمت را خودتان تعیین می‌کنید!
    از این رو باید وقت بیشتری را به توسعه مهارت‌های نرم خود خصوصا مذاکره و بازاریابی اختصاص دهید. این روش بعد از شیوه تاسیس شرکت بیشترین آزادی عمل را دارد. در این حالت با مشتریان خارجی نیز می‌توانید کار بکنید، پروژه بگیرید و درآمد دلاری داشته باشید.
  • استخدام:
    در حالت استخدامی شما در ساعات مشخصی باید در مکان مشخصی باشید. البته بصورت دورکاری نیز می‌توانید کار بکنید. ماهیانه مبلغی را به عنوان حقوق دریافت می‌کنید و از مزایای بیمه درمانی و بازنشستگی نیز برخوردار می‌شوید.
    توجه داشته باشید که کار با مشتریان خارجی بصورت استخدامی و دورکاری احتمال بسیار کمی دارد. پس باید از درآمد دلاری چشم‌پوشی کنید.
  • تاسیس شرکت:
    اگر یک طراح سینیور سایت هستید می‌توانید یک شرکت به نام خودتان ثبت کنید، وبسایتی برای شرکتتان طراحی کنید و به عنوان یک شرکت تجاری با مشتریان خود وارد معامله شوید.
    پس از تاسیس شرکت و طراحی سایتتان حتی می‌توانید طراحی وبسایت را آموزش دهید و درآمد هنگفتی برای خود داشته باشید. برای کسب درآمد دلاری لازم است شرکتی بین‌المللی ثبت کنید.

نتیجه این که اگر تازه‌کار هستید استخدام در یک شرکت می‌تواند باعث کسب تجربه و ایجاد سابقه کار برایتان شود. پس از گذراندن مدتی و حرفه‌ای‌تر شدن می‌توانید بصورت فریلنسری هم فعالیت کنید و درآمد بیشتری داشته باشید.

اگر مدتی از فعالیتتان می‌گذرد و رزومه دارید، می‌توانید برای سِمَت‌های بالاتری در شرکت‌های بزرگتر درخواست استخدام بفرستید و وارد مذاکره شوید. یا که می‌توانید مهارت‌های نرم‌تان را قوی‌تر کنید و بصورت فریلنسری مشغول بکار شوید.

تفاوت وب دیزاینر با وب دولوپر

تفاوت طراح سایت با وب دولوپر یا توسعه دهنده سایت چیست؟ اگر جواب این سوال را نمی‌دانید باید بگویم که اکثرا این دو شغل به جای هم بکار می‌روند و در نظر عموم فرقی باهم ندارند.

هرچند برخی مهارت‌ها و وظایف این دو شغل با هم هم‌پوشانی دارد اما کارهایی که انجام می‌دهند کاملا یکسان نیست.

طراح سایت بیشتر با جنبه‌های بصری و گرافیکی سایت سروکار دارد که به حیطه فعالیت او، فرانت اند می‌گویند. طراح سایت با مخاطب، ظاهر سایت و رابط و تجربه کاربری یا UI/UX در ارتباط است.

در مقابل توسعه دهنده سایت یا وب دولوپر در قسمت Back end فعالیت می‌کند. وظیفه وب دولوپر اجرا کردن طرحی است که وب دیزاینر طراحی کرده است. وب دولوپرها با کدنویسی و برنامه نویسی و عملکرد سایت سروکار دارند.

این دو زمینه به هم مرتبط هستند و این ارتباط باعث بروز اشتباه در تمییز این دو از یکدیگر می‌شود. گفتنی است متوسط درآمد وب دولوپر بخاطر کار کردن با زبان‌های پیچیده برنامه نویسی از متوسط درآمد طراح سایت بیشتر است.

مزایا و معایب شغل طراحی سایت

لازم است که عنوان این قسمت را بصورت دیگری بیان کنم: مزایا و چالش‌های طراحی سایت چیست؟ چرا که هرکاری مزایا و چالش‌های خاص خودش را دارد و نمی‌شود به چشم عیب به چالش‌های پیرامون آن نگاه کرد. شغل طراحی سایت نیز از این قاعده مستثنی نیست.

بطور کلی اصلی‌ترین چالش این شغل از نظر من حضور رقبای متعدد و تغییرات همیشگی این حرفه است. شما در آغاز کار تعداد بسیار زیادی رقیب در بازار کار خود دارید که بین آنها باید نامی برای خود دست و پا کنید.

چالش دیگر تغییراتی است که با پیشرفت و بروز تکنولوژی‌های جدید بوجود می‌آیند. بدین علت یک وب دیزاینر هر روزه ملزم است که مطالعه کند و دانش خود را به‌روز نگه دارد.

از مزایای شغل طراحی سایت ترکیب هنر و تکنولوژی را می‌توانم نام ببرم. این حرفه بازاری در حال توسعه و رو به رشد دارد. کسب درآمد دلاری از این حرفه امکان‌پذیر است. همچنین با آغاز این راه همیشه در حال یادگیری خواهید بود.

با فعالیت در این حوزه می‌توانید آینده خود را شکل دهید و به برندی ماندگار در دنیای طراحی وب تبدیل شوید و نام خود را فراتر از مرزهای این مرز و بوم گسترش دهید.

سخن آخر

طراحی سایت در ایران نیز مانند هرکاری سختی‌های خاص خودش را دارد. اما در مقابل مزیت‌هایی مانند امکان دورکاری، درآمد بالا و حتی امکان کسب درآمد دلاری، آزادی زمانی و بازار کار پر رونق داخلی و جهانی دارد.

اگر می‌خواهید که در این حرفه مشغول بکار شوید باید تلاش بکنید و در کنار صبر و حوصله پشتکار داشته باشید. با گذراندن یک یا چند دوره طراحی سایت و گذراندن زمانی به عنوان کارآموز می‌توانید در این راه از خودتان یک پرسونال برند درست کنید و به کسب درآمد از طراحی سایت در ایران بپردازید.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

نویسندگی یک نیروی عجیبی توی خودش داره و همین نیرو بود که من رو از زمان خوندن اولین شاهکار ادبیاتیم جذب خودش کرد. از میون صفحات کتابا میتونی زندگی‌های بیشماری رو تجربه کنی. اینطوری بود که خوشم اومد منم دست به قلم بشم و بتونم بقیه رو به سرزمین‌های خیالیم ببرم. و این داستان ادامه پیدا کرد تا امروز که بعنوان یک تولیدکننده تمام وقت محتوا فعالیت میکنم و مینویسم تا این نیرو رو تو خودم پیدا کنم.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید