شما برای مطالعه این مقاله فقط 9 دقیقه وقت نیاز دارید

the-most-profitable-programming-languages

لیست پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی در ایران

4.8/5 - (5 امتیاز)

ما پیشگو نیستیم ولی می توانیم به راحتی پیشگویی کنیم اکنون که در این صفحه هستید، به این معناست که شما در شرف یادگیری برنامه نویسی هستید! ما علاقه شما به این مهارت را تحسین می کنیم. این که به دنبال لیست پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی در ایران باشید، کار هوشمندانه برای وارد شدن به بازار کار است؛ چرا که هر زبانی در همه جایی لزوما درامد خوبی برای شما نخواهد داشت.

زبان های برنامه نویسی پایتون، جاوا اسکریپت، سی شارپ و Go جز پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی در ایران هستند.

اگر شما هم به دنبال یادگیری یک زبان برنامه نویسی خوب هستید و یک سیستم پرقدرت برای شروع ندارید، می توانید با خرید سرور مجازی، یک سیستم فوق العاده داشته باشید و هر زبانی که خواستید را شروع کنید.

در ادامه مقاله همراه ما باشید تا زبان هایی که پردرامد هستند را بررسی کنیم.

(اگر سیستم خوبی برای برنامه نویسی ندارید، می توانید با خرید سرور مجازی یک سیستم بسیار قدرتمند را در اختیار داشته باشید!)

زبان برنامه نویسی پایتون

در صدر پردرامد ترین زبان های برنامه نویسی می توانید پایتون را مشاهده کنید. این زبان در سال 1991 توسط خیدو فان روسوم تولید شده است. یکی از زبان هایی که یادگیری آن چندان سخت نیست و شما می توانید به راحتی آن را یاد بگیرید. پایتون خطوط ساده کد دارد که توسعه دهنده ها می توانند ویرایش و اصلاح برنامه ها را به راحتی انجام دهند و در نهایت برای خودشان برنامه های تست اجرا کنند. پایتون در مقایسه با دیگر زبان های برنامه نویسی هزینه های نگهداری و توسعه کمتری دارد.

مزیتی که زبان برنامه نویسی پایتون دارد، این است که فریمورک هایش به راحتی با دیگر زبان های برنامه نویسی یکپارچه سازی می شود. علاوه براین این زبان از سیستم عامل های مختلف مانند ویندوز،؛ لینوکس و ios پشتیبانی می کند. پایتون در دسته زبان های برنامه نویسی سطح بالا (یعنی به زبان انسان نزدیک تر است تا زبان ماشین) و مفسری قرار می گیرد که شما می توانید کدهای آن را در یک سیستم ایجاد کنید و روی یک سیستم دیگر هم اجرا کنید.

توسعه دهندگان حرفه ای این نرم افزار اعتقاد دارند که مقیاس گذاری برنامه های پیچیده پایتون بدون دردسر است که می توانید در بسیاری از پروژه ها از آن استفاده کنید.

شرکت هایی مانند گوگل، یوتیوب، ناسا، متا (فیس بوک)، اینستاگرام و یاهو، دراپ باکس و IBM از این زبان برنامه نویسی استفاده می کنند. توصیه ما این است که اگر تصمیم به یادگیری یک زبان برنامه نویسی دارید، پایتون می تواند یک گزینه مناسب و پردرامد برای شما باشد.

زبان برنامه نویسی پایتون

زبان PHP

دومین زبان برنامه نویسی پردرامدی که می خواهیم به شما معرفی کنیم، زبان برنامه نویسی PHP است. آن چه این زبان را از زبان های برنامه نویسی دیگر متمایز کرده است، اپن سورس بودن، رایگان بودن، انعطاف پذیری، سرعت و امنیت بالا و مقیاس پذیری بالای آن است. از آن جایی که مقاله ما در رابطه با زبان های برنامه نویسی است که در ایران پردرآمد است، زبان برنامه نویسی PHP می تواند یکی از گزینه های پیشنهادی ما باشد.

زبان برنامه نویسی PHP

زبان برنامه نویسی جاوا

اگر بخواهیم یک زبان برنامه نویسی قدیمی (در دهه 1900 ایجاد شده است)، پرقدرت و البته پولساز را معرفی کنیم، باید جاوا را معرفی کنیم. جاوا در دسته زبان های برنامه نویسی شی گرا (Object Oriented Programming | OOP) قرار می گیرد.

مزیتی که این زبان برنامه نویسی دارد، این است که می توان آن را روی هر دستگاهی اجرا کرد. برای مثال جاوا در تلفن های هوشمند، دستگاه های اندرویدی، تلوزیون های هوشمند و سیستم های کامپیوتری استفاده می شود و در برنامه نویسی اندروید، ساخت اپلیکیشن های Enterprise و توسعه بک اند مورد استفاده قرار می گیرد.

زبان برنامه نویسی جاوا در دنیا نیز بسیار پرطرفدار است؛ برای مثال شرکت های بزرگی مانند گوگل، eBay و JP Morgan به دنبال متخصصان زبان جاوا هستند. یکی از رقبای این زبان برنامه نویسی، کاتلین است که سبب شده است محبوبیت جاوا کمتر شود، اما هنوز هم می توانید نسبت به یادگیری این زبان اقدام کنید و درامد داشته باشید.

با یادگیری جاوا می توانید در حوزه های زیر، برنامه نویسی انجام دهید:

  • برنامه‌های Desktop
  • برنامه‌های تحت وب
  • برنامه‌های بزرگ کاربردی (Enterprise)
  • برنامه نویسی برای موبایل، یا هر سیستم کوچکی مانند ساعت هوشمند
  • و …

زبان برنامه نویسی جاوا

زبان برنامه نویسی کاتلین

گفتیم که کاتلین رقیب جاوا محسوب می شود و کاتلین هم در دسته زبان های برنامه نویسی شی گرا قرار می گیرد. جالب است بدانید که این زبان برنامه نویسی به عنوان زبان برنامه نویسی ترجیح داده شده اندروید اعلام شد و تعجب همه را جلب کرد. عمر این زبان برنامه نویسی چندان زیاد نیست و انتشار رسمی آن به سال 2016 می رسد (هرچند که JetBrains در سال 2011 توسعه و رونمایی آن را عمومی کرد).

سرعت گسترش کاتلین زیاد بود و توانست سریع جایگاه خودش را در بازار پیدا کند. کاتلین می تواند هم در ایران و هم در جهان، یک زبان برنامه نویسی پولساز باشد. البته در نظر داشته باشید که اگر کاتلین را به عنوان اولین زبان برنامه نویسی یاد بگیرید، دست نگه دارید؛ چرا که این زبان برنامه نویسی سخت و پیشرفته محسوب می شود و یادگیری آن نیاز به تجربه دارد. اگر با جاوا کار کرده اید و آشنایی دارید، می توانید به راحتی کاتلین را هم یاد بگیرید.

بنابر آماری که منتشر شده است، به صورت میانگین برنامه نویسان زبان کاتلین سالانه حدود 136000 دلار در سال درآمد دارند.

شرکت هایی مانند coursera، pinterest، postmates و … از کاتلین استفاده کرده اند. به صورت کلی کاتلین در بین افرادی برای اندروید برنامه نویسی می کنند، محبوب تر می شود.

زبان برنامه نویسی کاتلین

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

اگر دوست دارید که با صفحات وب کار کنید، باید با سه زبان آشنا باشید: html، CSS و جاوا اسکریپت. به کمک این زبان برنامه نویسی می توانید از المان ها و عناصری مانند انیمیشن، پخش کننده های ویدیو، منوها و… در صفحات وب استفاده کنید.

میزان استفاده از جاوا اسکریپت در برنامه های وب، نسبت به گذشته در حال افزایش است و از این زبان در ایجاد برنامه های مخصوص موبایل هم استفاده می شود.

اگر بخواهید از این زبان برای ایجاد برنامه های موبایل استفاده کنید، بهتر است از فریمورک هایی مانند React و Phonegap استفاده کنید.

Vue، Angular و React Native بر پایه جاوا اسکریپت هستند و سبب سهولت استفاده از زبان جاوااسکریپت می شوند. جاوااسکریپت جزو زبان های برنامه های نویسی سطح بالا است که در ابتدا در حوزه فرانت اند استفاده می شود اما اکنون در بک اند هم مورد استفاده قرار می گیرد. اجرای برنامه های بک اند در محیط Node.js یا Deno انجام می شود که البته زبان هایی مانند Uber، Paypal و Netflix هم به صورت گسترده ای از Node.js استفاده می کنند.

کلیک کنید  ومپ سرور (WampServer) چیست؟

اگر دوست دارید که این زبان برنامه نویسی را یادبگیرید، به این نکته توجه داشته باشید که جاوا اسکریپت، در زمان های گذشته در لیست سه زبان برنامه نویسی پردرآمد بود، اما اکنون به جایگاه نهم تنزل یافته است، اما این به این معنا نیست که ارزش زمان گذاشتن و یادگیری ندارد چرا که حقوق توسعه دهنده جاوااسکریپت به صورت میانگین در سال 100 هزار دلار است و حتی برخی از پیشنهادهای این زبان برنامه نویسی به 300 هزار دلار نیز می رسد.

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

تایپ اسکریپت (TypeScript)

این زبان هم جزو زیرمجموعه جاوا اسکریپت است که مایکروسافت کار توسعه آن را انجام داده است. این زبان برای توسعه پروژه های بزرگ جاوا اسکریپت گزینه بسیار کارامدی است و فرایند توسعه را راحت تر و سریع تر می کند.

افرادی که با زبان تایپ اسکریپت کار می کنند، به صورت میانگین سالانه 120 هزار دلار درامد دارند.

زبان برنامه نویسی تایپ اسکریپت

زبان برنامه نویسی سوئیفت در ایران

یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی که می توانیم برای یادگیری در ایران معرفی کنیم، زبان برنامه نویسی سوئیفت است. در حقیقت این زبان برنامه نویسی برای ایجاد برنامه در گوشی های آیفون، اپل واچ و مک بوک استفاده می شود و شما می توانید با یادگیری زبان Swift برای سیستم عامل ios اپلیکیشن طراحی کنید. این زبان بر مبانی هدف زبان c ایجاد شده است و در حال حاضر ترجیح بسیاری از برنامه نویسان برای کار کردن است. زمان راه اندازی این زبان به سال 2014 بر می گردد که توسط شرکت اپل ارائه شده است.

این زبان انعطاف پذیر و ایمن است؛ اگر بخواهیم این زبان را با c، Objective C و ++C مقایسه کنیم، به راحتی می توانیم این را دریافت کنیم که قدرتمند تر و سریع تر است و این امکان برای شما فراهم است که بتوانید ماژول های تازه ای را به کمک سوئیفت بنویسید تا با پایگاه های کد Objective-C ادغام شوند.

البته شما می توانید سویفت سرور را برای ادغام با هر فناوری دیگر هم استفاده کنید. به عنوان نکته آخر در مورد زبان برنامه سوئیفت باید بگوییم که این زبان مدیریت اتوماتیک حافظه و مدیریت خطاها را ارائه می دهد و مقیاس پذیر است (مانند زبان پایتون).

زبان برنامه نویسی سوئیفت

زبان برنامه نویسی سی شارپ (#c)

زبان برنامه نویسی c#

یکی از پولسازترین زبان برنامه نویسی که در ایران می توانیم معرفی کنیم، # cاست که از دو زبان c و ++ c ترکیب شده است و شی گرا است و سادگی visual Basic را معرفی می کند. زبان #   cمایکروسافت توسعه داده شده است که در واقع با هدف رقابت با زبان جاوا در سال 1990 ایجاد شد. می توانید با کمک سرویس وب XML و پلتفرم NET. به راحتی برنامه های تحت وب را توسعه   دهید. برنامه نویس های ایران از این زبان برای محیط وب استفاده می کنند.

 

زبان برنامه نویسی SQL

SQL در واقع مخفف عبارت Structured Query Language است که برای مدیریت و ارتباط پایگاه داده مورد استفاده قرار می گیرد و در سال 1970 ارائه شده است. از این زبان می توانید پایگاه داده ایجاد کنید و اطلاعات را حذف و آپدیت کنید.

این زبان نسخه های دیگری مانند T-SQL و PSQL نیز دارد که شرکت هایMicrosoft و Interbase/Firebirdآن را ایجاد کرده اند.

این زبان از قابلیت های مختلفی برخوردار است که آن را برای استفاده در ادارات، بیمارستان ها و بانک ها مناسب ساخته است؛ این ویژگی ها شامل موارد زیر است:

  • به کاربران امکان دسترسی به داده در RDBMS را می دهد.
  • می توانید داده هایی که در پایگاه داده های رابطه ای وجود دارند را توصیف کنید.
  • کاربران می توانند داده ها را ذخیره سازی و دستکاری کنند.
  • می توانید به کتابخانه های مرتبط با SQL در زبان های برنامه نویسی دیگر دسترسی داشته باشید.
  • با این زبان می توانید پایگاه داده و تمام موارد مانند جداول، روال، View و … را ایجاد و حذف کنید.
  • به کمک این زبان می توانید به کاربران مختلف، سطح دسترسی متفاوت بدهد و حتی نحوه دسترسی به داده های ذخیره شده در پایگاه را مدیریت کنید.

اگر فکر می کنید که کار کردن با این زبان برایتان لذت بخش است، کارکردن با آن را یادبگیرید. چرا که به راحتی می توانید کسب درامد کنید.

زبان برنامه نویسی sql

زبان GO

سال توسعه زبان برنامه نویسی GO به سال 2007 می رسد که توسط گوگل و برای API ها و برنامه های وب ایجاد شد. این زبان ساده است و قادر است سیستم های چند هسته ای را مدیریت کند و دارای یکی از پایگاه های عظیم کد است که آن را تبدیل به سریع ترین زبان برنامه نویسی در جهان کرده است. این زبان را با در نظر گرفتن میانگین درامد سالانه برنامه نویس ها (141،654 دلار تا 261000 دلار) می توانیم جزو پردرامدترین زبان های برنامه نویسی به حساب بیاوریم.

زبان برنامه نویسی go

روبی (Ruby)

قبلا به صورت مفصل در مورد این زبان برنامه نویسی که در سال 1990 توسعه یافته است، صحبت کرده ایم. این زبان ساده است و به راحتی می توانید به عنوان اولین زبان برنامه نویسی آن را یاد بگیرید.

روبی بیشتر در بستر وب استفاده می شود و انعطاف بالایی دارد و از طرف دیگر خواندن و نوشتن آن آسان است. میانگین دستمزد برنامه نویسان روبی به صورت سالانه 122,061 دلار در سال است.

زبان برنامه نویسی روبی

زبان ASP و ASP.net

این دو زبان برنامه نویسی از سمت مایکروسافت معرفی شده است و بیشتر تکنولوژی سمت سرور هستند که می توانند یک کد کامپیوتری توسط سرور اینترنتی اجرا کنند.

برای آشنایی با ASP.net همینقدر کافیست که بدانید پلتفرمی است که برای توسعه وب سایت استفاده می شود (زبان های c#, wb.net, F# از جمله زبان هایی هستند که در ASP.net از آن استفاده می شود) و ASP نیز چارچوبی است که برای توسعه دادن یک برنامه مبتنی بر وب مورد استفاده قرار می گیرد. به جرات می توانیم بگوییم که این زبان محبوبیت بالایی دارد و شما می توانید با یادگیری این زبان به درامد بالایی برسید.

سخن آخر

ما در این مقاله پولسازترین زبان های برنامه نویسی را به شما معرفی کردیم. به صورت قطعی نمی توان یک زبان را به عنوان پردرامد ترین زبان برنامه نویسی معرفی کرد؛ چرا که فاکتورهای زیادی در این موضوع دخیل هستند؛ مانند میزان حرفه ای بودن، علاقه مند بودن و … . مزیتی که برنامه نویسی دارد، این است که شما می توانید به صورت فریلنسری (دورکاری) با شرکت های مختلف خارجی همکاری کنید و درامد دلاری کسب کنید.

توصیه ما این است که استارت کار را بزنید و برای انتخاب یک زبان، خیلی وسواس به خرج ندهید؛ بلکه علاقه خودتان و حوزه ای که می خواهید در آن مشغول شوید را پیدا کنید و کسب درامد را شروع کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که به سراغ زبان های برنامه نویسی بروید که به پیش زمینه خاصی نیاز ندارند و شما می توانید آن را به راحتی یاد بگیرید و کار کنید.

در صورتی که سوالی در رابطه با موضوع این مقاله دارید، با ما در قسمت نظرات مطرح کنید تا در سریع ترین زمان پاسخ دهیم.

سوالات متداول:

بله؛ در صورتی که برنامه نویسی یاد بگیرید، در این صورت می توانید هم به صورت کارمندی فعالیت کنید و هم به صورت فریلنسری و دورکاری.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید