شما برای مطالعه این مقاله فقط 8 دقیقه وقت نیاز دارید

server-management-control-panel
دسته بندی : آموزش شبکه

آشنایی با کنترل پنل مدیریت سرور

5/5 - (3 امتیاز)

اگر به دنبال نرم افزاری برای مدیریت سرورتان هستید، حتماً نام کنترل پنل را شنیده‌اید و در مورد آن می‌دانید. کنترل پنل در واقع ابزاری برای مدیریت سرور شماست. از طریق کنترل پنل شما قادر خواهید بود کاربران سایت، اطلاعات آن، هاست، ایمیل‌ها، وب سرور، مصرف فضا … را مدیریت کنید. این موارد ویژگی‌های مشترک انواع کنترل پنل‌ها هستند. بدیهی است که کنترل پنل‌های متفاوت، ویژگی‌های متفاوتی نیز دارند. اما ویژگی‌های یک کنترل پنل مدیریت سرور خوب چیست؟ چرا باید از آن استفاده کنیم؟ مناسب‌ترین کنترل پنل برای سایت ما چیست؟ سؤالاتی ازاین‌قبیل قطعاً ذهن شما یا هر فرد صاحب سایت دیگری را مشغول می‌کند. به همین دلیل در این مقاله کنترل پنل را به صورت کامل معرفی می کنیم و نیز 3 نوع محبوب کنترل پنل را به شما معرفی می کنیم. بنابراین اگر به دنبال نرم افزارهای مدیریت سرور هستید، این مقاله برای شماست.

برای آن که بتوانید به خوبی سایت خودتان را مدیریت کنید، نیاز به ابزارهای مدیریت سایت دارید. کنترل پنل ها ابزار مدیریت سایت هستند که انواع مختلفی دارند و شما می توانید کارهای مدیریت سرورتان را انجام دهید.

چرا باید از کنترل پنل برای مدیریت سرور خود استفاده کنیم؟

با نصب کنترل پنل مدیریت سرور، شما برای مدیریت وبسایت خود نیازی به نرم‌افزار دیگری نخواهید داشت. ممکن است وبسایت شما دچار مشکلات امنیتی شده و حتی هک شود! با استفاده از کنترل پنل مدیریت سرور می‌توانید وبسایت خود را مجدداً احیا کنید. داشتن رابط گرافیکی برای مدیریت سرور به شما امکان می‌دهد ساده‌تر به اداره‌ی سرور خود بپردازید.

مزایای استفاده از کنترل پنل برای مدیریت سرور

استفاده یا عدم استفاده از کنترل پنل به تصمیم شما بستگی دارد. البته اکثر کاربران تصمیم می‌گیرند که به دلیل مزایای فراوان از کنترل پنل استفاده کنند. کنترل پنل‌های مختلف مزایای مختلفی دارند. اما برخی مزایای کنترل پنل‌ها مشترک است که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

استفاده از یک نرم‌افزار کافی

اگر نخواهید از کنترل پنل استفاده کنید باید سیستم خود را به مجموعه نرم‌افزارهای ftp مجهز کنید. کنترل پنل شما را از این تعدد نرم‌افزار راحت خواهد کرد. بدیهی است استفاده از یک نرم‌افزار بسیار راحت‌تر از یک مجموعه نرم‌افزار است.

داده‌های آماری مناسب

هم چنین کنترل پنل به شما اطلاعات مناسب آماری برای مدیریت سایت خود می‌دهد. این آمار شامل میزان باقی‌مانده و استفاده‌شده‌ی فضای هارد و پهنای باند، آمار کاربران سایت و یا بازدیدکنندگان و سایر آمار سیستم است. با استفاده از کنترل پنل مدیریت سرور حتی می‌توانید ببینید چه تعداد از بازدیدکنندگان شما از منطقه جغرافیایی خاصی بوده‌اند. مشخص است که این قابلیت برای بازاریابی شما بسیار مفید است، به‌خصوص اگر سایت فروشگاهی دارید.

ذخیره اطلاعات

کنترل پنل اطلاعات کار شما را نگه می‌دارد و زمانی که به آن‌ها احتیاج پیدا کردید، در دسترس شما هستند.

سهولت کاربری

کارکردن با کنترل پنل بسیار آسان است. به‌سادگی نصب می‌شود و امکان حذف و نصب برنامه‌ها را به آسان‌ترین شکل فراهم می‌کند.

مدیر سرور

چه کنترل پنلی مناسب سایت ماست؟

بسیار مهم است که کنترل پنلی که انتخاب می‌کنید برای سایت شما مناسب باشد. کنترل پنل‌های بسیار متنوعی در بازار وجود دارند که برخی از آن‌ها رایگان هستند. اما برای داشتن برخی دیگر از انواع کنترل پنل باید هزینه‌ای پرداخت کنید. میزان این هزینه متفاوت است. برخی سایت‌ها پلن‌های شخصی شده که با نیازهای شما متناسب هستند را نیز ارائه می‌دهند. مهم است که کنترل پنل مدیریت سرور شما به‌سادگی قابل‌استفاده باشد. باید توجه کنید که نسخه کرک شده این پنل‌ها را نخرید. زیرا این نسخه‌ها قابلیت به‌روزرسانی ندارند. باید به قدرت و سرعت پنل انتخابی خود نیز توجه کنید.

بهترین کنترل پنل مدیریت سرور انتخابی شما بستگی به ویژگی‌هایی دارد که از پنل خود انتظار دارید. از خود بپرسید چه مقدار هزینه‌ای قصد دارید بپردازید؟ چه مقدار فضا احتیاج دارید؟ امنیت تا چه اندازه برای شما مهم است؟ سرور شما لینوکسی است یا ویندوزی؟ پاسخ به سؤال مناسب‌ترین کنترل پنل برای سایت شما، در جواب شما به سؤالات بالا نهفته است.

آیا کنترل پنل قابل نصب بر روی سرور مجازی و اختصاصی هست؟

اگر سرور را به‌عنوان یک مکعب که به بخش‌های مختلفی تقسیم شده تصور کنیم، سرور مجازی یا vps  یک بخش از سرور است. درصورتی‌که سرور مجازی داشته باشید، فضای سرور کاملاً در اختیار شماست؛ اما برخی ویژگی‌ها مثل شبکه اشتراکی هستند. سرور اختصاصی بخشی از این مکعب است که به‌صورت اختصاصی به یک امر تخصیص می‌یابد. در سرورهای اختصاصی شما هیچ امکان اشتراکی‌ای با سایر کاربران ندارید و همه چیز مختص شماست. سرور اختصاصی قوی‌تر و امن‌تر است. اگر وبسایت شما در ابتدای مسیر رشد خود قرار دارد بهتر است از سرور مجازی استفاده کنید. هرکدام از این سرورها را که داشته باشید، می‌توانید کنترل پنل را روی آن نصب کنید. حتی می‌توانید کنترل پنل خود را تغییر دهید البته قبل از این کار، از اطلاعات کنترل پنل قبلی خود بک‌آپ بگیرید. برای حصول اطمینان از درست نصب شدن کنترل پنل، بهتر است کار تهیه و نصب آن را به متخصصین این امر بسپارید. درهرحال، چه سرور سایت شما مجازی باشد چه اختصاصی، می‌توانید با گرفتن مشاوره یا تحقیق، بهترین کنترل مدیریت سرور خود را انتخاب و نصب کنید.

انواع کنترل پنل

انواع زیادی از کنترل پنل ها وجود دارد که در این جا به 3 نوع محبوب آن اشاره می کنیم.

کنترل پنل سی پنل (cPanel)

cPanel یکی از انواع کنترل پنل است که قبلا در موردش در مقاله سی پنل چیست صحبت کرده ایم که در این جا می خواهیم با این کنترل پنل بیشتر آشنا شویم.

کنترل پنل سی پنل، یکی از بهترین گزینه های کنترل پنل لینوکس است که کاربران لینوکس، برایش احترام زیادی قائل هستند! این کنترل پنل توسط یک شرکت آمریکایی به نام Cpanel LLC مدیریت می شود. شما می توانید قابلیت ها و امکانات زیادی را برای خودکار کردن تقسیم بندی منابع و شخصی سازی ها و تنظیماتی با هاست هستند را در این کنترل پنل بیابید.

کلیک کنید  7 مرحله انتقال سایت به سرور جدید بدون از دسترس خارج شدن آن

اگر بخواهیم به صورت ساده تر در مورد وظایف سی پنل صحبت کنیم، باید به نیازی که سی پنل از کاربران برای مدیریت هاست در سایت و سرور برآورده می کند، اشاره کنیم.

شما به کمک سی پنل می توانید سرور هایی که مبتنی بر ویندوز و لینوکس هستند را در دست بگیرید و تمامی ایمیل ها، دامین ها، بانک های اطلاعاتی و … را در سرور خودتان مدیریت کنید.

کاربرپسند بودن و رابط کاربری ساده، سی پنل را به یک انتخاب محبوب در بین وب مسترها تبدیل کرده است؛ علاوه بر این، سی پنل اجرای یک وب سایت، مدیریت فایل های وب و انجام وظایف مختلف را آسان تر می کند.

نقطه ضعفی که شاید به سی پنل بتوانیم نسبت دهیم، این است که رایگان نیست! در نظر داشته باشید که اگر می خواهید چندین سرور را به صورت همزمان استفاده و مدیریت کنید، سی پنل گزینه مناسبی است و با داشتن یک نسخه حرفه ای از آن می توانید، به راحتی این کار را انجام دهید.

سی پنل

وظایف سی پنل در یک نگاه

  • مدیریت کردن و ویرایش کردن فایل های سایت
  • امکان مشاهده کردن جزئیات فضای وب و پهنای باند
  • امکان افزودن و نگهداری حساب های FTP
  • پیکربندی کردن لایه های امنیتی بیشتر
  • نصب راحت نرم افزار
  • ایجاد کردن و مدیریت پایگاه داده MySQL در سایت های وردپرسی
  • آپدیت کردن و افزودن DNS
  • امکان نظارت کردن راحت روی معیارهای کلیدی سایت و سرور
  • امکان فعال کردن cron job ها متنوع و بیشتر
  • فعال کردن کلودفلر برای عملکرد بهتر
  • ذخیره کردن اطلاعات تماس مهم
  • امکان ایجاد کردن و مدیریت کردن اکانت های ایمیل

اگر شما هم می خواهید از کنترل پنل سی پنل استفاده کنید، می توانید آموزش نصب سی پنل و همچنین نحوه به ورود به کنترل پنل سی پنل را در سایت مطالعه کنید.

کنترل پنل دایرکت ادمین (direct Admain)

دایرکت ادمین نیز یکی از نرم افزارهای کنترل پنل سایت است که به شما این امکان را می دهد که بتوانید به کمک رابط گرافیکی سایت و سرور خودتان را مدیریت کنید. این نرم افزار در سال 2003 به بازار معرفی شده است و با مجوز اختصاصی JBMC Software فعالیت می کند. دایرکت ادمین نیز برای سرورهای لینوکسی طراحی شده است که در صورت استفاده از سرور لینوکس، یکی از گزینه هایی که می توانید برای مدیریت سرور روی آن حساب باز کنید، دایرکت ادمین است.

دایرکت ادمین رابط کاربری جذاب و البته ساده ای دارد و 6 قسمت اصلی در آن وجود دارد:

  • مدیریت حساب
  • تنظیمات
  • نمایش اطلاعات
  • مدیریت ایمیل
  • تنظیمات اضافی
  • پشتیبانی

همین منوی ساده به شما امکان دسترسی به بخش های پرکاربرد را میدهد.

بیشترین کسانی که از دایرکت ادمین استفاده می کنند، وبمستری های حرفه ای هستند. اگر با توجه به موارد گفته شده، نمی دانید که دایرکت ادمین را انتخاب کنید یا سی پنل را، می توانید به مقاله سی پنل و دایرکت ادمین چه تفاوتی دارند سر بزنید تا با آگاهی کامل یکی از این دو را برای مدیریت سرورتان انتخاب کنید. البته ما آموزش ورود به دایرکت ادمین و آموزش نصب دایرکت ادمین را برایتان آورده ایم که می توانید مطالعه کنید.

توجه داشته باشید که برای آشنایی بیشتر با دایرکت ادمین، نیاز است که مقاله دایرکت ادمین چیست را مطالعه کنید.

دایرکت ادمین

کنترل پنل پلسک (plesk)

پلسک محصول یک شرکت روسی است که در سال 2001 به صورت عمومی راه اندازی شد. پلسک پیکربندی ساده ای دارد و به ارائه دهنده خدمات میزبانی این امکان را می دهد که بتواند هزاران هاست را روی یک سرور مدیریت کند.

پلسک از قسمت های مختلفی ایجاد شده است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  • Domain و website

شما در این قسمت به یک نمای کلی از کنترل پنل دست خواهید یافت که به مدیریت فایل، مدیریت FTP و DNS می توانید دسترسی داشته باشید.

  • ایمیل

این قسمت به شما امکان مدیریت ایمیل ها را می دهد.

  • اپلیکیشن

این قسمت از پلسک به شما امکان نصب اسکریپت ها را می دهد. برای آن که بتوانید سایتتان را روی پلسک راه اندازی کنید، نیاز است است که وردپرس را روی هاست پلسکتان نصب کنید. در نهایت شما باید مسیر نصب و دامنه را تعیین کنید و نیز پروتکل http و https را مشخص کنید و در نهایت منتظر نصب وردپرس باشید.

  • فایل

مدیریت فایل ها از طریق این قسمت انجام می شود و شما می توانید آپلود ها، دانلود ها و ویرایش فایل ها را از این قسمت انجام دهید.

  • دیتابیس

یکی از قسمت های مهم پلسک است که حفظ و نگهداری داده ها و نسخه های پشتیبان را انجام می دهد.

  • Statistics

این قسمت برای بررسی ترافیک سایت و سرویس هایی مانند FTP می توانید از این قسمت پلسک استفاده کنید که این کار می تواند به حل مشکلات ترافیکی و سرعت سایت کمک کند.

  • User

از طریق این قسمت می توانید امکان دسترسی کاربران دیگر پلسک را ایجاد کند.

  • Account

اکانت یا حساب کاربری، به شما این امکان را می دهد که بتوانید اطلاعات کاربری خودتان را مشاهده کنید.

پلسک رایگان نیست، و برای استفاده از آن باید هزینه لایسنس آن را بپردازید. توجه داشته باشید که پلسک هم با لینوکس و هم با ویندوز سازگار است.

جالب است بدانید که امنیت پلسک و سرور ایمیل به صورت خودکار با گواهینامه ssl و tls تامین می شود؛ با این کار تمامی اتصالات به پلسک و سرور ایمیل، رمزگذاری می شوند تا هکر ها نتوانند رهگیری کنند.

اگر دوست دارید تا بیشتر با این کنترل پنل آشنا شوید، به مقاله پلسک چیست سر بزنید، اگر هم تصمیم خودتان را برای استفاده از این کنترل پنل گرفته اید، می توانید مقاله های ما را در رابطه با نصب پلسک در سرور مجازی ویندوز و لینوکس و نیز نصب وردپرس در کنترل پنل پلسک را مطالعه کنید.

پلسک

سخن آخر

در این مقاله در مورد ابزارهای مدیریت سرور صحبت کردیم و 3 تا از محبوب ترین ابزارهای مدیریت سرور را معرفی کردیم. در صورت خرید سرور مجازی هاستینگ، ما به صورت رایگان 15 روز کنترل پنل سی پنل را در اختیار شما قرار می دهیم؛ علاوه بر آن تیم پشتیبانی ما به صورت 24 ساعته و در تمام روزهای هفته در اختیار شماست تا به شما در مدیریت سرور کمک کند.

اگر سوالی در این زمینه دارید، می توانید با ما در قسمت نظرات مطرح کنید و یا به صورت زنده، از تیم پشتیبانی بپرسید.

 

سوالات متداول:

می توانید از کنترل پنل پلسک استفاده کنید. البته پلسک هم برای ویندوز و هم برای لینوکس می تواند کاربرد داشته باشد.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید