شما برای مطالعه این مقاله فقط 9 دقیقه وقت نیاز دارید

what-is-direct-admin-control-panel

کنترل پنل دایرکت ادمین چیست؟

4.7/5 - (4 امتیاز)

وقتی صحبت از کنترل پنل ها به میان می آید، انوع زیادی از آن وجود دارد که با آن‌ها آشنا هستیم یا ممکن است با آن‌ها کار کرده باشیم. پلسک، سی پنل، دایرکت ادمین، نت پنل، پنل وب سایت و سایر ابزارهایی که می توان برای هاستینگ از آن‌ها استفاده کرد.

DirectAdmin دایرکت ادمین یک نرم افزار کنترل پنل است. این نرم افزار به شما کمک می کند تا با استفاده از رابط کاربری گرافیکی به راحتی سایت و هاست خود را مدیریت کنید.

هر کدام از این پنل ها ویژگی هایی را ارائه می دهند که در بسیاری از آن‌ها مشترک است، اما تفاوت هایی نیز وجود دارد.

کنترل پنل ها رابط های کاربر وب گرافیکی هستند که به شما امکان می دهند وظایف اداری روزانه پیرامون حساب میزبانی وب خود را مدیریت کنید. فرق نمی کند که شما فروشنده باشید یا کاربر یا مدیر سرور، در هر حال مجموعه ای از صفحات وب در دسترس هستند که به شما امکان می دهند وظایف را با حداقل زمان، تلاش یا دانش فنی انجام دهید.

اگرچه cPanel و Plesk مدت هاست بر بازار کنترل پنل هاستینگ تسلط داشته اند، DirectAdmin یک رقیب جدی است که قیمت جذابی دارد و استفاده از آن آسان است. دایرکت ادمین شاید محبوب ترین کنترل پنل نباشد، اما ترکیبی از ویژگی ها، قیمت و سهولت استفاده آن را به یک رقیب تبدیل کرده است.

اگر شما هم به دنبال یک کنترل پنل هاست خوب هستید، توصیه می کنیم این مقاله را از دست ندهید؛ در این مقاله هدف ما معرفی یک ابزار کاربردی و عالی برای مدیریت هاست می باشد. این کنترل پنل نرم افزاری است که از کار با آن لذت خواهید برد. لازم به ذکر است که می توانید به راحتی سرور مجازی هاستینگ با سی پنل و دایرکت ادمین را از سایت آسام سرور تهیه فرمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی‌های DirectAdmin، هزینه، مزایا و معایب و اینکه چرا باید آن را برای حساب میزبانی خود در نظر بگیرید، با آسام سرور همراهی کنید.

دایرکت ادمین چیست؟

DirectAdmin دایرکت ادمین یک نرم افزار کنترل پنل است، این نرم افزار به شما کمک می کند تا با استفاده از رابط کاربری گرافیکی به راحتی سایت و هاست خود را مدیریت کنید؛ از سال 2003 به بازار عرضه شده است و تحت مجوز اختصاصی JBMC Software کار می کند، کنترل پنل برای سهولت کارهای روزمره مدیران وب‌سایت‌ها، به‌ویژه آن‌هایی که تجربه قبلی کمی دارند یا اصلاً تجربه نکرده‌اند، ایجاد شده است.

مشابه سی پنل، دایرکت ادمین می تواند کاملاً تحت لینوکس و توزیع های اصلی آن ؛CloudLinux، CentOS، Ubuntu، Debian، Red Hat و غیره اجرا شود؛ سیستم عامل های مبتنی بر ویندوز پشتیبانی نمی شوند.

این راه حل مقرون به صرفه کنترل پنل برای سرور شما نسبتاً آسان است که به سیستم مورد نیاز آن می رسد. این پلتفرم سبک است و رابط کاربری جذاب و ساده ای دارد؛ پنل کاربری به 6 بخش تقسیم می شود:

  1. مدیریت حساب
  2. مدیریت ایمیل
  3. تنظیمات
  4. نمایش اطلاعات
  5. تنظیمات اضافی 
  6. پشتیبانی.

با استفاده از این منوی ساده می توانید به راحتی به بخش های پرکاربرد دسترسی داشته باشید؛ کنترل پنل و سی پنل هر دو گزینه های خوبی برای سایت های لینوکس هستند. با این حال، هر کدام مزایا و معایبی دارند که قبل از انتخاب باید از آن‌ها آگاه باشید.

توجه: جهت آموزش نصب دایرکت ادمین از مقاله ارائه شده در بخش وبلاگ سایت استفاده کنید❗

مزایای دایرکت ادمین

دایرکت ادمین دارای چند ویژگی قابل توجه است که مطمئناً می تواند مشتریان بالقوه را شگفت زده کند. اگرچه به خودی خود منحصر به فرد نیستند، اما حوزه هایی هستند که دایرکت ادمین با هر نسخه جدید بسیار برتری می یابد و بهبود می یابد:

رابط گرافیکی شگفت انگیز (GUI): اگر به دنبال سادگی هستید؛ DirectAdmin قطعاً انتخاب مناسبی است. به‌جای تعداد زیادی بخش و گزینه، همه ویژگی‌های شما در سه شاخه اصلی؛ مدیریت حساب، مدیر ایمیل و ویژگی‌های اضافی انباشته می‌شوند. شاهکارها به وضوح قابل مشاهده هستند و بسیاری از آن‌ها حتی قبل از اینکه روی آن‌ها کلیک کنید قابل توضیح هستند.

برنامه‌های اشتراک مقرون به صرفه: قیمت مناسب امتیازی است که هنوز دایرکت ادمین را در بازار رقابتی که راه حل های بسیار کامل تری وجود دارد، نگه می دارد. قیمت‌های سی‌پنل در حال حاضر پایین‌تر از سقف هستند و پلسک نیز چندان از آن عقب نیست. در مقایسه با آن، DirectAdmin یک حساب آزمایشی رایگان و همچنین سه گزینه پرمیوم ارائه می دهد که از 2 دلار در ماه شروع می شود.

پشتیبانی یکپارچه بلیط: جدا از پشتیبانی ارائه دهنده هاست خود، می توانید از تکنسین های DirectAdmin نیز کمک مستقیم دریافت کنید. کاربران در طرح های Lite و Standard می توانند از یک سیستم یکپارچه فروش بلیط در داخل کنترل پنل بهره مند شوند. به این ترتیب، اگر مشکلی در عملیات DirectAdmin ایجاد شود؛ این امکان وجود دارد که مستقیماً از منبع کمک بگیرید.

 

مزایا کنترل پنل دایرکت ادمین

بازیابی خودکار تصادف: یکی دیگر از موارد عالی که DirectAdmin مراقب آن است، پایداری خدمات شما است. اگر چیزی به طور غیرمنتظره ای از بین برود، دایرکت ادمین ابتدا سعی می کند سرویس را مجدداً راه اندازی کند تا ببیند آیا این مشکل را برطرف می کند یا خیر.اگر کار نکرد؛ سیستم یک اعلان اضطراری برای مدیر وب‌سایت ارسال می‌کند و به آن‌ها کمک می‌کند به موقع با مشکل برخورد کنند.

سرعت بهینه: دایرکت ادمین کم حجم وساده طراحی شده است و به همین دلیل حجم کمی از منابع را اشغال می کند و سبب می شود تا سرعت عملکرد بالاتری داشته باشد و همچنین بر روی منابع کنترل بیشتری خواهید داشت.

سبک وزن: به دلیل سادگی کارآمد و مجموعه ویژگی‌های مینیمالیستی، DirectAdmin نیازمندی‌های سخت‌افزاری متوسطی است که آن را قادر می‌سازد بر روی برنامه‌های هاست ارزان قیمتی اجرا شود که پلتفرم با مشخصات بالا ارائه نمی‌کنند.

دایرکت ادمین در شرایط زیر اجرا می شود:

  • پردازنده 500 مگاهرتز
  • 1 گیگابایت حافظه (2+ توصیه می شود) CentOS کمی بیشتر نیاز دارد
  • 2 گیگابایت فضای خالی هارد دیسک (پس از نصب لینوکس o/s)

داشتن نیازهای کمتر، دایرکت ادمین را قادر می‌سازد تا روی سخت‌افزار ارزان‌تر اجرا شود و عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

تحریم نبودن: در مقایسه با سی پنل که در آن کاربران ایرانی به دلیل تحریم بودن IP های ایرانی با مشکلات و محدودیت مواجه هستند و مجبورند نسخه ی کرک شده آن را نصب کنند؛ خوشبختانه دایرکت ادمین مشکلاتی این چنین را ندارد و با خریداری لایسنس رسمی دایرکت ادمین می توانید آن را به طور رسمی نصب کنید و از همه مهم تر از لحاظ امنیتی نیز مشکلاتی نخواهید داشت.

معایب دایرکت ادمین چیست؟

علاوه بر تمام مزایای آن، چند مشکل جزئی نیز دارد. بیایید نگاهی به این مشکلات بیندازیم.

1- ناسازگاری با هاست ویندوز

این یک انتخاب عالی برای مدیریت هاست لینوکس است؛ اما با هاست ویندوز سازگار نیست. اگر از هاست ویندوز استفاده می کنید، می توانید با کنترل پنل پلسک کار کنید.

2- بدون پلاگین شخص ثالث

کلیک کنید  انواع رکوردهای DNS در اینترنت

چندین پلاگین برای سی پنل و پلسک وجود دارد. با نصب این افزونه ها بر روی پنل (در صورت نیاز) قابلیت های آن ارتقا می یابد؛ اما کنترل پنل دایرکت ادمین پلاگین خاصی ندارد و برای افزودن قابلیت مورد نظر به کنترل پنل باید هزینه توسعه آن را پرداخت کنید.

3- راهنمایی کاربر

خوبی سی پنل این است که تعداد زیادی از کاربران فعال در سراسر جهان از آن استفاده می کنند. به همین دلیل است که جامعه بزرگی وجود دارد که در آن هر کسی می تواند آموزش دهد، سؤال بپرسد و خیلی سریع پاسخ بگیرد.

متأسفانه، کاربران دایرکت ادمین چندان اهل سی پنل نیستند. این به آن معناست که ممکن است لازم باشد زمان بیشتری را برای یافتن پاسخ سؤالات خود صرف کنید. البته این نباید شما را زیاد نگران کند. در صورت بروز مشکل می توانید از یک شرکت هاستینگ پشتیبانی دریافت کنید.

اکنون که مزایا و معایب دایرکت ادمین را می دانید، بیایید نگاهی به ویژگی های آن بیندازیم.

دایرکت ادمین (DirectAdmin)

ویژگی های اصلی و معرفی بخش های مختلف دایرکت ادمین

ویژگی های دایرکت ادمین در سه سطح است: نمایندگان، مدیران و کاربران.

امکانات سطح نمایندگان

  • مدیریت حساب (شامل ایجاد، تغییر و حذف حساب‌ها).
  • مشاهده آمار کل استفاده از فضا را برای هر کاربر به صورت جداگانه
  • مرتب سازی آمار را بر اساس هر حساب کاربری
  • سامانه پیام رسانی برای کاربران (شامل ارسال پیام به همه کاربران از طریق سامانه پشتیبانی تیکت)
  • پوسته ها و قالب های قابل تنظیم برای نمایندگان
  • اختصاص آدرس IP
  • شخصی سازی NS ها (سرورهای نام)

امکانات سطح مدیر ایجاد و کنترل حساب برای چندین مدیر و کاربر + تعیین مجوزهای لازم برای آن ها

  • بسته های مختلف مانند لیست های ایمیل و سفارشی سازی ارسال آن ها
  • مدیریت DNS شامل ایجاد، ویرایش و حذف رکوردها (برای هر رکورد DNS ذخیره شده در سیستم است)
  • مدیریت و اختصاص آدرس های IP
  • مدیریت و آمار دقیق خدمات سیستم

ویژگی های سطح کاربر

  • مدیریت بخش های مختلف مانند ایمیل ها، TP FTP، DNS، زیر دامنه ها، پایگاه های داده، صفحات خطا، Cronjobs
  • تنظیمات بخش پشتیبان گیری
  • مشاهده آمار کاربران
  • امکان انتخاب نسخه PHP
  • نصب گواهی
  • سادگی درمحیط مدیریت فایل

برای ساده نگه داشتن همه چیز برای کاربر نهایی، توسعه دهندگان DirectAdmin دامنه ویژگی ها را نسبتاً پایین نگه می دارند. با این حال، این پلت فرم تمام گزینه های ضروری را برای وب مسترها، توسعه دهندگان و فروشندگان ارائه می دهد تا بتوانند به راحتی یک VPS یا سرور اختصاصی را مدیریت کنند. این شامل:

مدیر حساب: این بخش مهم‌ ترین ویژگی های میزبانی شما است، می‌توانید حساب‌های FTP، پایگاه‌های داده MySQL و گواهی‌های SSL را از این ناحیه مدیریت کنید و به تنظیمات دامنه، آمار سایت، پشتیبان گیری به کمک این قسمت از دایرکت ادمین بپردازید؛ همچنین گزینه هایی برای مقابله با زیر دامنه ها، مناطق DNS و تغییر مسیرهای سایت در اختیار شما قرار می دهد.

قسمت مدیریت حساب دایرکت ادمین

مدیریت ایمیل: با استفاده از این قسمت می توانید حساب های ایمیل را زیر نظر بگیرید؛ لیست ایمیل ها را مشاهده و مدیریت کنید و از طریق این بخش به صورت خودکار به آن‌ها پاسخ دهید.

علاوه بر این، ایمیل هایی که در دایرکت ادمین ایجاد می کنید هم از طریق رابط کاربری دایرکت ادمین قابل دسترسی و استفاده هستند و هم می توانید از سایر نرم افزارهای ایمیل (مانند OutLook) برای مدیریت آن‌ ها استفاده کنید؛ دایرکت ادمین همچنین در برابر هرزنامه ها و سایر فیلترهای محتوا محافظت می کند.

همه چیز مربوط به ارتباط تجاری با نام دامنه شما مربوط است. به غیر از حساب‌های ایمیل، گزینه‌هایی برای پاسخ‌دهی خودکار پیدا خواهید کرد. مدیر ایمیل همچنین دارای تنظیمات گسترده ای برای فیلتر کردن ایمیل است و همکاری با SpamAssassin تضمین می کند که هیچ هرزنامه ای نمی تواند به صندوق ورودی شما نفوذ کند.

بخش مدیریت ایمیل دایرکت ادمین

ویژگی های پیشرفته: این بخش از کنترل پنل دایرکت ادمین برای انجام تنظیمات پیشرفته در نظر گرفته شده است. کاربران می توانند اطلاعات سرور را از این بخش مشاهده و مدیریت کنند.

به عنوان مثال، کاربران می توانند گواهینامه های SSL و ماژول های Perl را از این قسمت نصب کنند.

مدیریت PHPinfo، Crinjob، مجوزهای نوع MIME، دسته های آپاچی Redirect سایت و Domain Pointer نیز از این قسمت انجام می شود.

ویژگی‌های اضافی: ویژگی‌های اضافی با استفاده از نرم‌افزار Squirrelmail و roundcube و دسترسی به پایگاه ‌داده‌های مدیریت مستقیم برای ایمیل‌های اینترنتی قابل دسترسی است.

به عنوان مثال، احراز هویت دو مرحله ای می تواند دفاع شما را در برابر نفوذهای خارجی بسیار افزایش دهد. Cron Jobs می تواند به شما کمک کند تا برخی از وظایف میزبانی خود را خودکار کنید. گزینه‌های پشتیبان‌گیری حساب نیز در اینجا هستند و قطعاً این چیزی است که باید مراقب آن باشید.

پشتیبانی و راهنما: بخش Help & Support مسئولیت پشتیبانی و راهنما را بر عهده دارد.

ببینید، هر پنل کنترلی موجود در بازار نباید پر از ویژگی باشد. گاهی اوقات رفتن به مسیر ساده بهتر است و دایرکت ادمین به شما بیش از اندازه کافی برای کارکرد یک حساب میزبانی کارآمد می دهد.

جایگزین های دایرکت ادمین

وقتی صحبت از پنل های مدیریت میزبانی وب می شود، کاربران ممکن است نیازهای کاملاً متفاوتی داشته باشند و این باعث می شود متناسب با نیاز و شرایط خود یک پلتفرم مناسب تر از سایرین را انتخاب کنند.

cPanel : اعتماد به cPanel برای مدیریت حساب میزبانی شما یک انتخاب آسان است. این محصول مدت‌ هاست که تطبیق پذیری و قابلیت اطمینان خود را ثابت کرده است و اکثر سرورهای مشترک در صنعت را تأمین می کند. تنها مشکل سی پنل افزایش قیمت تکان دهنده است، سیاستی که می تواند به راحتی در آینده ادامه یابد.

Plesk : از معدود کنترل پنل های موجود در بازار می باشد که از سرورهای مبتنی بر سیستم عامل ویندوز پشتیبانی می کند. Plesk که رهبر بازار برای وب‌سایت‌هایی با پلتفرم‌های شناخته شده است، یک راه‌ حل ترجیحی برای مشتریان VPS و کاربران سرور اختصاصی و یک برنامه سازگار با موبایل برای مدیریت پنل از همه نوع دستگاه می باشد.

Spanel : نوعی کنترل پنل رایگان cPanel که برای کاربران میزبان VPS خود توسط ScalaHosting ایجاد شده است. این کنترل پنل در حال توسعه فعال است و توسعه دهندگان اغلب ویژگی های پیشنهادی جامعه را همراه با ماژول های اختصاصی برای امنیت (SShieldاتوماسیون WP (SWordPress Manager) و پشتیبان گیری اضافه می کنند.

 

کنترل پنل دایرکت ادمین

 

جمع بندی

با تقویت وب‌سایت‌ها در 130 کشور و افزودن بیش از 1400 تغییر از زمان آغاز به کار، مطمئناً به نظر می‌رسد که DirectAdmin با شرط بندی سخت روی قابلیت استفاده و کنترل های بصری، کنترل پنلی برای مبتدیانی که به ابزارهای شیک یا گزینه های پیچیده ای که نیاز ندارند، مناسب است.

DirectAdmin می تواند جایگزین بسیار خوبی برای cPanel یا Plesk باشد، به خصوص اگر به دنبال صرفه جویی چند دلاری در هزینه های مجوز ماهانه هستید؛ به طور کلی، DirectAdmin یک کنترل پنل بسیار توانمند است که سریع، پایدار و با قیمت مناسب است.

در این مقاله از سری مطالب آموزشی آسام سرور سعی کردیم اطلاعات لازم در مورد دانستن و استفاده از دایرکت ادمین را به شما بگوییم. اکنون می توانید تصمیم بگیرید که از کنترل پنل دایرکت ادمین استفاده کنید یا به کنترل پنل های دیگررجوع کنید؛ تشکر از همراهی و حسن انتخاب شما کاربران گرامی.

سوالات متداول:

سیستم عامل‌های مبتنی بر لینوکس دارای بهترین سیستم امنیتی شناخته شده در دنیای امنیت اطلاعات می باشند. زیرا منبع باز (open source) است و هر کسی می‌تواند آن را بررسی کند و اطمینان حاصل کند که هیچ اشکالی یا حفره امنیتی در آن وجود ندارد؛ با توجه به اینکه دایرکت ادمین نیز روی سرورهای مبتنی بر لینوکس نصب می‌شود، بنابراین از امنیت بالا و قابل قبولی برخوردار است.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من سئودا فرقانی مهندس معمار و دانشجوی ارشد مدیریت کسب و کار و بازاریابی هستم. علاقه ام به مبحث مارکتینگ من را به فعالیت در زمینه محتوا نویسی سوق داد تا بتوانم با استفاده از نرم افزار های گرافیکی و خلاقیت در نویسندگی و تولید محتوا پیشرفت کنم و الان خیلی خوشحالم که در این زمینه فعالیت دارم و از این طریق هرروز با مطالب تازه آشنا می شوم و سعی می کنم که بهتر از دیروزم باشم. تمام تلاش خودم را در راستای پیشرفت و موفقیت تیم خلاق و حرفه ای آسام سرور خواهم کرد.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید