شما برای مطالعه این مقاله فقط 24 دقیقه وقت نیاز دارید

what-is-plesk

پلسک (Plesk) چیست؟

4/5 - (3 امتیاز)

هر وب سایتی به میزبانی وب نیاز دارد تا برای بازدیدکنندگان در وب قابل دسترسی باشد، این بدان معناست که هر صاحب وب سایتی به راهی برای دسترسی به وب سرور محل زندگی وب سایت خود نیاز دارد، اما دسترسی مستقیم به وب سرور نیازمند سطح مهارتی است که تعداد کمی از صاحبان وب سایت دارند، پس چگونه میلیون ها نفر که در کار با سرورهای وب سایت متخصص نیستند، وب سایت ها را با موفقیت راه اندازی می کنند؟ اکثر این افراد از کنترل پنل استفاده می کنند.

پلسک یک کنترل پنل مبتنی بر وب است که به طور فزاینده‌ای به انتخاب ترجیحی برای شرکت های میزبانی وب تبدیل می شود. پیکربندی ساده در Plesk به ارائه دهنده میزبانی وب اجازه می دهد تا به راحتی هزاران هاست مجازی را روی یک سرور واحد مدیریت کند.یک رابط گرافیکی کاربرپسند، مانند Plesk، تمام ویژگی های لازم برای مدیریت وب سرور شما را در یک رابط ساده و شهودی به ارمغان می آورد.

موضوع این مقاله، کنترل پنل پلسک، یکی از محبوب ترین گزینه های موجود برای کار با سرورهای وب سایت است، در مقاله مد نظر، اطلاعاتی برای درک مفهوم کنترل پنل پلسک و به مقایسه آن با Cpanel می پردازیم؛ اگر وب سایت و میزبان وب دارید، در این صورت نیاز به یک کنترل پنل دارید؛ کنترل پنل میزبان وب به سادگی رابطی است که توسط سرویس میزبانی شما ارائه می شود که به شما امکان دسترسی به خدمات و مدیریت سرورهای خود را می دهد.

کنترل پنل میزبانی وب شما به شما امکان دسترسی به مدیر فایل سرور، پایگاه داده و سرور ایمیل را می دهد، همچنین شما می توانید فایروال و فیلتر اسپم خود را تنظیم کنید و گزارش های ترافیک سایت خود را به شما نشان دهد، بدون این ابزارها نمی توانید سایت خود را به درستی مدیریت کنید.

معمولاً اگر هاست اشتراکی یا مجازی خریداری می کنید، این نوع خدمات میزبانی با رابط کنترل پنل ارائه می شود، با این حال، اگر نیاز دارید که به یک سرور اختصاصی سوئیچ کنید، باید رابط کاربری خود را تنظیم کنید؛ مدیریت این رابط از قبل برای شما آسان تر است، اما این موضوع که بتوانید خودتان رابط خود را روی سرور قرار دهید، به شما امکان کنترل بیشتری را می دهد.

تعدادی از گزینه های کنترل پنل میزبانی وب محبوب وجود دارد، دو مورد از محبوب ترین ها عبارت‌اند از cPanel و Plesk، آن ها هر دو دسترسی به ابزارها و منوهایی را که برای مدیریت صحیح سایت میزبان خود نیاز دارید، فراهم می کند.

کنترل پنل چیست؟

بهتر است در ابتدا با مفهوم کنترل پنل آشنا شویم که یک کنترل پنل برای یک وب سرور یک رابط کاربری گرافیکی (GUI) ارائه می کند که آن را برای افراد عادی کاربر پسند می کند. بدون کنترل پنل، انجام بسیاری از وظایف مربوط به مدیریت برنامه های میزبانی وب، مستلزم داشتن مهارت های حرفه ای یک مدیر سیستم است که با استفاده از رابط خط فرمان تغییرات را ایجاد می کند.

هر کسی که سرورهای میزبانی وب را مدیریت می کند متوجه خواهد شد که چقدر مهم است که بتوانید خدمات میزبانی وب خود از جمله زیرساخت نظارت و مدیریت پلت فرم را به راحتی مدیریت کنید. راه‌های مختلفی برای انجام این عملکردهای مدیریتی و نظارتی وجود دارد، اما کنترل پنل میزبانی وب روشی رایج است که زندگی را آسان‌تر می‌کند.

کنترل پنل های میزبانی وب از یک رابط کاربری گرافیکی برای کمک به شما در صدور دستورات در سطح سرور استفاده می کنند و اکثر شرکت های میزبان وب دارای یک کنترل پنل با سرویس های میزبانی خود هستند. ایجاد تغییرات یا نظارت بر عملکردهای ضروری وب سرور، به کمک کنترل پنل ها بسیار ساده و آسان شده است.

ویژگی های معمولی موجود در کنترل پنل

وب سرورها خدمات پیچیده ای هستند و بنابراین اکثر کنترل پنل ها طیف گسترده ای از گزینه ها و ابزارها را در اختیار شما قرار می دهند. البته، هر کنترل پنل دارای مجموعه ای از ویژگی های کمی متفاوت خواهد بود، اما معمولاً می توانید بیشتر ابزارهای زیر را انتظار داشته باشید:

  • توانایی مدیریت DNS برای وب سایت های شما.
  • تغییر پارامترهای کلیدی برای DBMS شما، از جمله افزودن و حذف پایگاه داده؛ اکثر کنترل پنل های میزبانی دارای قابلیت مدیریت MySQL و PostreSQL هستند.
  • مدیریت حساب های سرور از جمله راه اندازی کاربران، ویرایش سهمیه ها و تعیین حقوق دسترسی.
  • پشتیبان گیری از سرور خود، با ابزارهای بسیاری که پشتیبان گیری کاملاً خودکار یا حداقل زمان بندی پشتیبان را ارائه می دهند.
  • مدیریت ایمیل از جمله مدیریت سرور ایمیل، پیکربندی SPF، DKIM و DMARC. بیشتر کنترل پنل ها از پروتکل های رایج از جمله POP3/SMTP و البته IMAP پشتیبانی می کنند.
  • امکان نصب و مدیریت گواهینامه های SSL.
  • دسترسی به فایل های گزارش سرور و قابلیت های گزارش دهی کامل.
  • یک رابط وب که به شما امکان می دهد خدمات ضروری سیستم را از یک مکان راه دور نظارت کنید.
  • نصب سرورهای جدید و برنامه های جدید روی سرور شما.
  • پشتیبانی از سیستم عامل ویندوز و لینوکس.
  • ویژگی های اختصاصی برای مدیریت وردپرس، جوملا یا سایر سیستم های مدیریت محتوا.

کنترل پنل پلسک چیست؟

Plesk توسط Plesk, Inc. یک شرکت روسی ایجاد شد و در سال 2001 به صورت عمومی راه اندازی شد. Plesk در سال 2003 به SWSoft فروخته شد که سپس در سال 2008 نام خود را به Parallels تغییر داد. در سال 2015 پس از خرید توسط Oakley Capital به نهاد خود تبدیل شد. پلسک یک نرم افزار اتوماسیون مرکز داده میزبانی وب تجاری است که برای ارائه دهندگان خدمات میزبانی تجاری مبتنی بر لینوکس/یونیکس و ویندوز توسعه یافته است.

پلسک یک کنترل پنل مبتنی بر وب است که به طور فزاینده ای به انتخاب ترجیحی برای شرکت های میزبانی وب تبدیل می شود، پیکربندی ساده در Plesk به ارائه دهنده میزبانی وب اجازه می دهد تا به راحتی هزاران هاست مجازی را روی یک سرور واحد مدیریت کند.

Plesk در مقایسه با cPanel یک تازه وارد به بازار کنترل پنل است، پلسک یک رابط مبتنی بر لینوکس است که در ابتدا در سال 2001 راه اندازی شد؛ بیش از 350000 سرور از پلسک به عنوان رابط کنترل پنل خود استفاده می کنند، می توان از پلسک هم در سرورهای مبتنی بر لینوکس و هم بر روی سرورهای مبتنی بر ویندوز استفاده کرد؛ Plesk به ویژه برای استفاده از پایگاه داده محبوب است، اغلب در ترکیب با ابزارهای مدیریت پایگاه داده محبوب ارسال می شود و تقریباً از تمام موتورهای پایگاه داده پشتیبانی می کند.

Plesk یک سیستم کنترل پنل عالی برای VPS و سرورهای اختصاصی با منو و قابلیت های کاربر پسند می باشد؛ به عبارت دیگر، استفاده از سروری که از Plesk استفاده می کند آنقدر آسان است که هر کسی که تجربه کمی داشته باشد می تواند بلافاصله مدیریت سرور خود را شروع کند. مدیر می‌تواند قالب‌های کلاینت و سایت ایجاد کند که اساساً منابع را برای دامنه‌ها و یا کلاینت‌ها تخصیص می‌دهد. همچنین پلسک برای ساده سازی مدیریت روزمره وب سایت ها طراحی شده است. پلسک وظایف و فرآیندهای مختلف را در یک یا چند سرور به صورت خودکار انجام می دهد. Plesk یک پلت فرم میزبانی وب با یک کنترل پنل است که به مدیر اجازه می دهد تا وب سایت ها، حساب های فروشنده، حساب های ایمیل، DNS و پایگاه های داده را از طریق یک مرورگر وب راه اندازی کند.

پشتیبانی پلسک از سیستم های مدیریت محتوا

Plesk پشتیبانی یکپارچه از سیستم های مدیریت محتوا (CMS) که شامل وردپرس، جوملا و دروپال است، اما محدود به آن‌ها نیست. همچنین نرم‌افزارهای دیگری مانند Docker، مدیریت چند سرور و محیط‌های فریمورک برای Node.js، PHP، Python، Ruby on Rails و موارد دیگر را در خود جای داده است. پلسک از چندین محیط لینوکس/یونیکس و همچنین ویندوز مایکروسافت و نیز از MySQL، PostgreSQL، MSSQL Server و MSSQL Desktop Engine، سرور پلتفرم جاوا Apache Tomcat و سرور ColdFusion پشتیبانی می کند.

قابلیت های پلسک

قابلیت های پلسک؛ عملکردهای مهمی هستند که هر صاحب وب سایت باید در کنترل پنل به دنبال آن‌ها باشد، اما چند حوزه کلیدی وجود دارد که کنترل پنل Plesk فراتر از اصول اولیه است. آن‌ها ابزارهای خود تعمیری را ارائه می دهند که فرآیند رفع خطاهای فنی رایج را خودکار می کند تا وب سایت شما روان تر اجرا شود و آن‌ها یک کتابخانه بزرگ از برنامه های افزودنی دارند که می توانید از آن‌ها برای اضافه کردن عملکرد اضافی به وب سایت خود استفاده کنید.

افزونه های پلسک

افزونه‌های پلسک شامل بسته‌های نرم‌افزاری است که بخشی از پایگاه کد اصلی نیستند. این افزونه ها به طور کامل با پلسک درتعامل هستند. علاوه بر این، نیازی به پرداخت هزینه برای افزونه‌هایی که نیاز ندارید، نیست، زیرا پلسک رابط خود را فقط برای افزودن آنچه استفاده می‌کنید طراحی کرده است.

برای مدیران فناوری اطلاعات، آن‌ها ویژگی های مفیدی را برای ایجاد و مدیریت حساب های کاربری ارائه می دهند. شما می توانید نقش های کاربری خاصی را تعیین کنید، سطح دسترسی هر یک را کنترل کنید و میزان پهنای باند دسترسی هر کاربر را تعیین کنید. می توانید خدمات اشتراک را برای مشتریان یا فروشندگان راه اندازی و مدیریت کنید و دستورات و وظایف خاصی را از قبل برنامه ریزی کنید.

سه نسخه از Plesk وجود دارد که اهداف مختلفی را دنبال می کنند:

اگر شما فقط نیاز به مدیریت یک وب سایت ساده و یک یا تعداد انگشت شماری دامنه دارید، نسخه Web Admin مناسب است؛ این نسخه با ویژگی های زیادی همراه نیست، اما برای این اهداف، احتمالاً به آن‌ها نیاز نخواهید داشت.

Web Pro Edition دارای انعطاف پذیری و امنیت بیشتر و همچنین ویژگی های بیشتر است؛ ابزارهای این نسخه امکان اتوماسیون و مدیریت انبوه پروژه های متعدد را فراهم می کند، در نهایت، نسخه میزبان وب وجود دارد؛ این پیچیده ترین نسخه رابط است و برای مشاغلی طراحی شده است که خود میزبان سرورهای وب هستند؛ این تنها نسخه ای است که دسترسی به ابزارهای مدیریت دامنه را فراهم می کند.

قیمت گذاری برای پلسک ساده تر از قیمت گذاری سی پنل است، مجوزها برای هر یک از سه نسخه در قالب ماهانه یا سالانه فروخته می شوند؛ این مورد نیز به مشتری بستگی دارد که تعیین کند کدام نسخه از نرم افزار برای او کار می کند.

 

کنترل پنل

 

پلسک با سی پنل و اکثر کنترل پنل های میزبانی وب دیگر کاملاً متفاوت به نظر می رسد، در عوض، بیشتر شبیه یک سیستم مدیریت محتوا، مانند رابط وردپرس است، همه ویژگی‌ها در عوض منو هایی در پنل سمت چپ هستند که طراحی مدرن‌تری را ایجاد می‌کنند؛ صفحه اصلی رابط کاربری بسیار ساده تر و مدرن تر است و در زیبایی شناسی بصورت ساده، Plesk برنده واضح است.

مانند cPanel، رابط پلسک قابل تنظیم است؛ ماژول‌هایی که اغلب استفاده می‌کنید را می‌توان در نوار «نمایش سریع» در صفحه اصلی رابط قرار داد و به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به مرور لایه‌های منوها به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

از آنجایی که اکثر کاربران رایانه مدرن با مفهوم منوها آشنا هستند، پیدا کردن آنچه در Plesk نیاز دارید یک منحنی یادگیری آسان تر است؛ با این حال، از آنجایی که همه ویژگی ها در عناوین مختلف منو پنهان هستند، ممکن است گزینه های استفاده نشده ای وجود داشته باشد که به سختی پیدا می شوند یا به راحتی فراموش می شوند.

نکته: با مراجعه به سایت آسام سرور می توانید سرور مجازی هاستینگ با سی پنل و دایرکت ادمین با بهترین امکانات تهیه فرمایید❗

 

پلسک

ویژگی های پیشرفته کنترل پنل ها

بهترین کنترل پنل ها طیف وسیعی از ویژگی های پیشرفته را اضافه می کنند. به عنوان مثال، توانایی مدیریت چند سرور تنها با استفاده از یک رابط یا مدیریت چندین سرور مجازی خصوصی (VPS) از آن رابط واحد.

کنترل پنل های پیشرفته همچنین از IPv6 پشتیبانی می کنند و در عین حال کنترل مدیریتی روی سیاست های امنیتی و فایروال وب سایت خود را به شما می دهند.

یک رابط گرافیکی کاربرپسند، مانند Plesk، تمام ویژگی های لازم برای مدیریت وب سرور شما را در یک رابط ساده و شهودی به ارمغان می آورد؛ ویژگی های اصلی یک کنترل پنل وب سرور خوب شامل موارد زیر است:

مدیریت نام دامنه

بخش بزرگی از اجرای یک وب سایت یا چندین وب سایت، مدیریت نام (های) دامنه شما است، این شامل به روز نگه داشتن ثبت نام دامنه شما، راه اندازی و سازماندهی زیر دامنه ها، راه اندازی تغییر مسیرها و مدیریت حریم خصوصی نام دامنه شما است.

مدیریت ایمیل

وقتی روی نام دامنه سرمایه گذاری می کنید، این امکان را نیز دارید که آدرس های ایمیل مارک دار را که از دامنه شما استفاده می کنند؛ تنظیم کنید. یک کنترل پنل سرور به شما امکان می دهد آدرس های ایمیل را تنظیم کنید، صندوق ورودی خود را نظارت کنید و حساب های قدیمی را حذف کنید. آن‌ها همچنین معمولاً به شما امکان می دهند از POP3 یا IMAP برای تنظیم حساب های ایمیل خود با سرویس گیرندگان ایمیل مانند Gmail یا Outlook و ارائه گزینه های ارسال نامه استفاده کنید.

انتقال فایل FTP

FTP یا پروتکل انتقال فایل، راه اصلی برای انتقال فایل ها بین کامپیوتر و وب سرور شما است. برای انجام این کار می توانید از یک سرویس گیرنده FTP استفاده کنید، اما یک کنترل پنل خوب گزینه های بیشتری را برای انجام این کار ارائه می دهد.

مدیریت فایل

علاوه بر انتقال فایل ها، باید بتوانید آن ها را در یک کنترل پنل مدیریت و سازماندهی کنید، این موارد نیز شامل تغییر نام، انتقال آن ها بین پوشه ها و ایجاد پوشه های جدید در صورت نیاز است

نصب و مدیریت برنامه های شخص ثالث: بسیاری از وب سایت ها به برنامه های شخص ثالث مانند سیستم های مدیریت محتوا یا نرم افزار تجارت الکترونیک متکی هستند. یک کنترل پنل اغلب شامل گزینه‌هایی برای نصب آسان سیستم‌های شخص ثالث مورد نیاز و مدیریت آن‌ها پس از اضافه شدن است.

ویژگی‌های امنیتی

پنل‌های کنترل سرور به شما امکان دسترسی به ویژگی‌های مهم امنیتی وب‌سایت مانند گواهی‌های SSL و کنترل مجوزها را می‌دهند، بنابراین می‌توانید مدیریت کنید که چه کسی و چقدر به وب‌سایت شما دسترسی دارد.

گزینه های پشتیبان

از دست دادن تمام کار خود به دلیل نقص فنی بدترین کابوس همه است؛ یک کنترل پنل به طور کلی شامل گزینه های پشتیبان است، بنابراین می توانید از وب سایت خود و تمام فایل های آن محافظت کنید.

بسیاری از برنامه های میزبانی وب دارای یک کنترل پنل هستند، اما در برخی موارد باید به طور جداگانه روی آن سرمایه گذاری کنید. پلسک یکی از گزینه های برتر شماست.

بخش های مختلف کنترل پنل plesk

در این قسمت در مورد بخش های مختلف محیط کاربری کنترل پنل پلسک صحبت می کنیم. اگر شما لایسنس پلسک را خریداری کنید یا نسخه کرک شده آن را دانلود کنید، وارد محیط کاربری پلسک می شوید و می توانید مدیریت آن را شروع کنید.

در ادامه به بخش های مختلف پلسک اشاره می کنیم:

Website و domain

در این بخش از پلسک، شما یک نمای کلی از کنترل پنل را شاهد خواهید بود که مدیریت فایل، مدیریت FTP، تنظیمات DNS را خود جای داده است.

ایمیل

این بخش مربوط به ایمیل هاست و به کمک تنظیمات متنوعی که در این بخش وجود دارد، می توانید ایمیل ها را مدیریت کنید.

اپلیکیشن

نصب اسکریپت ها در این بخش انجام می شود؛ به جز این برای آن که سایت را بر روی پلسک راه اندازی کند و وردپرس را روی هاست پلسک راه اندازی کند، می توان از این قسمت از plesk استفاده کرد. برای این کار می توانید بر روی بخش application گزینه application featured کلیک کنید و آیکون install را انتخاب کنید.

در گام بعدی شما می توانید مسیر نصب و دامنه را مشخص کنید و پروتکل http و https را تعیین کنید و منتظر باشید تا وردپرس نصب شود.

فایل

این بخش از plesk برای مدیریت کردن فایل ها است و شما می توانید به کمک این بخش فایل ها را آپلود و دانلود کنید و حتی ویرایش کنید.

دیتابیس

در این بخش از plesk تمامی داده ها و نسخه های پشتیبان در آن حفظ و نگهداری می شود که اهمیت بسیار زیادی دارد.

Statistics

برای بررسی کردن ترافیک سایت و سرویس هایی مانند FTP باید از این بخش از plesk استفاده کنید. تجربه نشان داده است که با بررسی کردن آمار ها می توانید مشکلات ترافیکی و سرعت سایت را حل کنید.

یوزر

برای آن که بتوانید برای کاربران دیگر دسترسی به کنترل پنل هاست را ایجاد کنید، باید از طریق بخش user در plesk اقدام کنید.

بخش اکانت (account)

برای آن که بتوانید اطلاعات کاربری خودتان را مشاهده کنید، می توانید وارد این بخش شوید و اطلاعات خودتان و هاست را ببینید.

آیا کنترل پنل پلسک رایگان است؟

Plesk نرم افزار رایگانی نیست و شما باید به صورت ماهیانه یا سالیانه لایسنس plesk خریداری کنید؛ اما شما می توانید بدون خرید لایسنس plesk به مدت 14 روز به صورت رایگان، آن را تنظیم کنید و اگر دوست داشتید، لایسنس آن را خریداری کنید.

Plesk هم با سیستم عامل ویندوز و هم سیستم عامل لینوکس، سازگار است و به اکثر وب سرور ها سازگار است. Plesk هم بر روی وب سرور nginx و نیز آپاچی و وب سرور ویندوزی مانند IIS قابلیت نصب دارد.

آیا Plesk امن است؟

زمانی که می خواهید پلسک را نصب کنید، پلسک و سرور ایمیل به صورت اتوماتیک با گواهینامه ssl و TLS امنیتش تامین می شود. این کار کمک می کند تا اتصالات به پلسک و سرور ایمیل رمزگذاری شوند؛ برای مثال رمز عبورها نتوانند به وسیله هکرها رهگیری شوند.

کاربرد ها و مزایای پلسک

یک رابط گرافیکی کاربرپسند، مانند Plesk، تمام ویژگی های لازم برای مدیریت وب سرور شما را در یک رابط ساده و شهودی به ارمغان می آورد. ویژگی های اصلی یک کنترل پنل وب سرور خوب شامل موارد زیر است:

رابط مستقیم

پلسک دارای یک رابط کاربری آسان است که به مدیران وب اجازه می دهد تا وظایف اداری را تنها با چند کلیک انجام دهند؛ ابزار نصب با یک کلیک برای مبتدیانی مناسب است که به دنبال راهی آسان برای نصب CMS مانند وردپرس در سایت خود هستند، کنترل پنل را می توان به گونه ای سفارشی کرد که فقط شامل افزودنی هایی باشد که کاربر اغلب استفاده می کند.

یک کادر جستجوی یکپارچه در کنترل پنل وجود دارد که به مشتریان اجازه می دهد تا انواع افزونه های مورد نیاز خود را جستجو کنند؛ همچنین Plesk برای شما این امکان را فراهم می کند تا برای سایر کاربرانی که به کنترل پنل دسترسی خواهند داشت حساب هایی با سطح دسترسی کمتر ایجاد کنید، این امر مانع از آن می شود که نتوانند در همه بخش های کنترل پنل تغییرات ایجاد کنند.

رابط بصری Plesk تمیز و به خوبی سازماندهی شده است به طوری که به راحتی می توان دقیقاً ویژگی های مورد نیاز خود را پیدا کرد، مراحل مربوط به تکمیل وظایف مختلفی که کنترل پنل اجازه می دهد معمولاً ساده است؛ اما برای هر کسی که تازه شروع به کار کرده است.

دلیل اصلی استفاده از کنترل پنل این است که سهولت استفاده را بهبود می بخشد و کار با سرور میزبانی وب شما را سریع تر، کارآمدتر و یادگیری آسان تر می کند. کنترل پنل پلسک یکی از بهترین گزینه های موجود از نظر یادگیری و استفاده آسان است.

سطح بالایی از امنیت

Plesk بسیار امن است زیرا با یک سیستم حفاظتی قدرتمند محافظت می شود، به طور مداوم اسکن نرم افزار Fail2ban را برای حذف کاربران مخرب و جلوگیری از حملات سرور انجام می دهد؛ می توانید آدرس های IP متعلق به هکرها را از کنترل پنل Plesk مسدود کنید.

فایروال ModSecurity به شما امکان می دهد قوانین خود را برای فایروال تنظیم کنید، همچنین پنل‌های کنترل سرور به شما امکان دسترسی به ویژگی‌های مهم امنیتی وب‌ سایت مانند گواهی‌های SSL برای رمزگذاری صفحه کنترل پنل و کنترل مجوزها را می‌دهند و متوجه خواهید شد که URL کنترل پنل دارای پیشوند HTTPs است؛ بنابراین می‌توانید سطح دسترسی را کنترل کنید.

پشتیبانی از چندین زبان

رابط پلسک از 12 زبان مختلف از جمله انگلیسی، اسپانیایی، چینی سنتی و ساده شده، ژاپنی و آلمانی پشتیبانی می کند.

سایت ساز رایگان

پلسک شامل یک سایت ساز رایگان است که به شما امکان می دهد وب سایت هایی با قابلیت Drag & Drop آسانی را ایجاد کنید، در عین حال بیش از 100 قالب از پیش ساخته شده برای انتخاب شما وجود دارد.

کاملاً خودکار

چندین ویژگی خودکار در پلسک وجود دارد، از جمله به‌روزرسانی خودکار مؤلفه و مکانیسم به‌روزرسانی خودکار کلید؛ پلسک بسیاری از پوسته های رایگان را برای شخصی سازی ظاهر کنترل پنل ارائه می دهد، اگر نمی خواهید از پوسته آزاد استفاده کنید، می توانید از پوسته ای که خودتان طراحی کرده اید استفاده کنید.

کلیک کنید  سیستم عامل لینوکس دبیان (Debian) چیست؟

دارای بیش از 100 برنامه افزودنی

علاوه بر عملکرد اصلی که با Plesk خواهید یافت، می توانید بیش از 100 افزونه را نیز استفاده کنید که ویژگی های محصول را گسترش می دهد، این افزونه‌ها قابلیت‌هایی را در دسته‌هایی از جمله امنیت، ظاهر، پشتیبان‌گیری، ایمیل، سئو و سرعت وب‌سایت اضافه می‌کنند.

پشتیبانی از ویندوز و لینوکس

پلسک سیستم عامل آگنوستیک است؛ در حالی که cPanel ممکن است محبوب ترین کنترل پنل موجود باشد، در این دسته بندی قابل توجه به Plesk می بازد. سی پنل فقط با وب سرورهای لینوکس کار می کند. بسیاری از وب سرورهای موجود در آنجا سرورهای لینوکس هستند اما برای بخش خاصی از وب‌سایت‌ها، میزبانی ویندوز منطقی‌ تر است.

کنترل پنل Plesk با هر دو سرور و سیستم عامل ویندوز و لینوکس کار می کند و بدون توجه به برنامه میزبانی که انتخاب می کنند، آن را برای هر وب سایت موجود در دسترس قرار می دهد. اگر در حال حاضر از خدمات میزبانی ویندوز استفاده می کنید یا اگر در آینده می خواهید این کار را انجام دهید، انتخاب Plesk انتخاب هوشمندانه ای است.

برخی از سیستم‌عامل‌های لینوکس که پشتیبانی می‌کند عبارت‌اند از Red Hat Enterprise Linux، Debian، Fedora، به علاوه CentOS، openSUSE، Ubuntu و CloudLinux.

این برنامه از نسخه های مختلف سرورهای ویندوز از جمله ویندوز سرور 2003، 2008 و 2008 R2 پشتیبانی می کند. کنترل پنل Plesk برای وب مسترهایی که دارای چندین وب سایت هستند ایده آل است.

مانیتورینگ موبایل و سازگاری با آن

مردم این روزا اکثر کارهای خود را در حال حرکت انجام می دهند؛ برای اینکه شما و کارمندانتان به وب‌سایتتان دسترسی پیدا کنید و به‌روزرسانی‌ها و تغییراتی را انجام دهید و بتوانید در اتوبوس، فرودگاه یا هر جای دیگر فقط با در دسترس‌ بودن تلفن هوشمندتان به کار هایتان بپردازید، به یک راه خوب نیاز دارید تا از هر دستگاهی به کنترل پنل خود دسترسی داشته باشید.

کنترل پنل پلسک از مانیتورینگ موبایل پشتیبانی می کند و دارای یک برنامه تلفن همراه است که برای نمایشگرهای کوچکتر بهینه شده است، بنابراین تمام کارهای مختلفی که باید در Plesk انجام دهید به همان اندازه که روی دسکتاپ انجام می شود در تلفن هوشمند یا رایانه لوحی شما آسان است. این کار را برای شما، کارمندان و توسعه دهندگانتان مفیدتر می کند و باعث می شود کارهای بیشتری را در لحظه ای که نیاز دارید سریع‌ تر انجام دهید.

به این معنی که شما می توانید وضعیت سرور خود را زمانی که در مرکز سرور نیستید نظارت کنید. مانیتورینگ موبایل به شما اطلاع می‌دهد که مشکلی در سرور ایجاد شده است و به شما امکان دسترسی به مرکز سرور در صورت بروز مشکل را می دهد تا سرور را تعمیر کنید.

ارائه پشتیبانی مفیدی از مشتری

حتی اگر Plesk به دلیل استفاده آسان شناخته شده است، این بدان معنا نیست که شما هرگز به کمک نیاز نخواهید داشت، برای چیزی به مهمی وب سایت شما، وقتی با مشکلی مواجه می شوید، کمک کامل و سریع می خواهید.

از دست دادن تمام کار خود به دلیل نقص فنی بدترین کابوس همه است. یک کنترل پنل به طور کلی شامل گزینه های پشتیبان است، بنابراین می توانید از وب سایت خود و تمام فایل های آن محافظت کنید.

علاوه بر یک مرکز راهنمایی کامل که به رایج ترین سؤالات کاربران پاسخ می دهد، Plesk همچنین پشتیبانی فنی 24/7 را ارائه می دهد؛ می‌توانید از طریق تلفن رایگان، ایمیل، رسانه‌های اجتماعی یا با استفاده از فروم Plesk با نمایندگان آن‌ها تماس بگیرید.

بسیاری از برنامه های میزبانی وب دارای یک کنترل پنل هستند، اما در برخی موارد باید به طور جداگانه روی آن سرمایه گذاری کنید؛ پلسک یکی از گزینه های برتر شماست.

 سازگاری با طیف گسترده ای از برنامه های شخص ثالث

از آنجایی که مردم در زندگی و کسب و کار به فهرست روزافزون محصولات فناوری تکیه می‌کنند، سازگاری به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی تبدیل شده است که هنگام انتخاب یک ابزار فناوری جدید باید در نظر گرفته شود، کنترل پنل وب Plesk نوید سازگاری با تعداد زیادی از برنامه های کاربردی محبوب و ضروری شخص ثالث را می دهد؛ علاوه بر سازگاری، برای برخی از محبوب‌ترین برنامه‌های شخص ثالث، مانند وردپرس و آمازون، آن‌ها جعبه‌های ابزاری ارائه می‌دهند که استفاده از محصولات را با هم بسیار آسان‌تر می‌کنند.

در حالت کلی پلسک عملکردهای مهمی را دارد که هر صاحب وب سایت باید در کنترل پنل به دنبال آن‌ها باشد، اما چند حوزه کلیدی وجود دارد که کنترل پنل Plesk فراتر از اصول اولیه است؛ آن‌ها ابزارهای خود تعمیری را ارائه می دهند که فرآیند رفع خطاهای فنی رایج را خودکار می کند تا وب سایت شما روان تر اجرا شود و یک کتابخانه بزرگ از برنامه های افزودنی دارد که می توانید از آن‌ها برای افزودن عملکردی اضافی به وب سایت خود استفاده کنید.

برای مدیران فناوری اطلاعات، ویژگی های مفیدی را برای ایجاد و مدیریت حساب های کاربری ارائه می دهد؛ شما می توانید نقش های کاربری خاصی را تعیین کنید، سطح دسترسی هر یک را کنترل کنید و میزان پهنای باندی که هر کاربر به آن دسترسی دارد را تعیین کنید، می توانید خدمات اشتراک را برای مشتریان یا فروشندگان راه اندازی و مدیریت کنید و می توانید دستورات یا وظایف خاصی را از قبل برنامه ریزی کنید.

قابل ذکر است که مرکز کنترل پلسک با تعداد زیادی برنامه مختلف کار می کند؛ در عین حال ویژگی‌هایی که می‌توانید در خود کنترل پنل استفاده کنید گسترده است، این سازگاری شخص ثالث درهای بیشتری را برای افزودن قابلیت‌های مفید به وب‌سایت شما باز می‌کند.

استفاده آسان از برنامه های مدیریت وب سایت

پلسک مجموعه کاملی از ویژگی‌های ضروری را برای مدیران وب‌سایت برای مدیریت وب‌سایت‌های شما ارائه می‌دهد. با Plesk، مدیران وب‌سایت‌ها می‌توانند به راحتی انواع وظایف مدیریت وب‌سایت معمولی از جمله راه‌اندازی صندوق پست، ایجاد حساب‌های FTP، مدیریت پاسخ‌دهی خودکار DNS، افزودن دامنه، مدیریت فایل‌های روی دامنه و ایجاد MySQL را انجام دهند. کنترل پنل پلسک معمولاً به صورت رایگان در انواع برنامه های میزبانی وب اعم از اشتراکی، VPS و هاست اختصاصی گنجانده می شود.

داشتن مراحل نصب ساده

نصب شدن ساده و سریع Plesk را می توانیم از مزایای آن به شمار بیاوریم. ما در یک مقاله به صورت کامل در مورد آموزش نصب Plesk صحبت کرده ایم. می توانید به مقاله ما سر بزنید.

داشتن سازگاری پیشرفته با پنل های صورتحساب

کنترل پنل پلسک با بیشتر پنل های هاستینگ سازگاری دارد و این قابلیت را دارد که با برنامه های مختلف حسابداری مانند:

  • WHMCS
  • BLESTA
  • ClientExec

ادغام شود، که این موضوع برای بسیاری از کاربران اهمیت دارد.

قابلیت خودکار کردن برخی از مراحل برای کاربر

قابلیت خودکار کردن برخی از مراحل برای کاربر، برای آن دسته از افرادی که خدمات هاستینگ ارائه می دهند، کمک می کند تا بتوانند خدمات اضافه و تنظیمات را به صورت خودکار برای مشتریان جدید انجام دهند و دیگر نیازی به ارائه تنظیمات اولیه برای کاربران نباشد.

داشتن رابط کاربری ساده و کاربرپسند

Plesk یک رابط کاربری ساده و کاربرپسند دارد که تمامی دستورالعمل ها به صورت واضح در اسناد آن گفته شده است.

وجود انجمن های تعاملی

انجمن ها و فروم ها یک مکان عالی برای تعامل با کاربران دیگر به شمار می رود که می توانند نظرات خودشان را در مورد مشکلاتی که ممکن است با آن ها دست و پنجه نرم کنند به اشتراک می گذارند و از کابران دیگر راهنمایی می گیرند.

معایب پلسک

کنترل پنل پلسک با وجود امکانات و ویژگی هایی که دارد به دلیل برخی کاستی ها از جنبه هایی نیز نیاز به ارتقا داشته است؛ از جمله پایین بودن سرعت بارگذاری نسبت به cPanel، گران تر بودن لایسنس پلسک در مقایسه با سایر کنترل پنل ها، متن باز نبودن پلسک که سبب کاهش انعطاف پذیری آن شده است و همچنین نیاز به بهبود در بازیابی اطلاعات و پشتیبانی دارد.

رقابت Cpanel با Plesk!

به نظر می رسد اکثر کاربران سی پنل را به پلسک ترجیح می دهند؛ با این حال، این اغلب به این دلیل است که cPanel توسط بسیاری از شرکت‌های میزبانی به طور پیش‌فرض ارائه می‌شود و گزینه‌های رابط دیگر را از تصویر خارج می‌کند، از آنجایی که میزبانی که یک رابط داخلی ارائه می دهد، معمولاً اولین تجربه صاحب یک کسب و کار با کنترل پنل میزبان وب است، به همان چیزی تبدیل می شود که با آن راحت هستند؛ هنگامی که آن‌ها به یک سرویس میزبانی شخصی منتقل می شوند که در آن باید رابط کنترل پنل خود را ارائه دهند، منطقی است که با گزینه آشنا ادامه دهید.

سی پنل مدت زیادی است که وجود داشته است؛ Cpanel اولین بار در سال 1996 منتشر شد؛ اما تصور کنید که این اولین نسخه اولیه سی پنل را قدیمی می کند؛ آخرین نسخه پایدار در ژوئن سال 2020 بود، با بروز رسانی های منظم در طول سال های میانی، cPanel با بازنگری های منظم تصاویر رابط و همچنین برنامه نویسی back-end ابزارها بروز شده است.

سی پنل

سی پنل اولین بار در سال 1996 ظاهر شد و به عنوان پیشگام در این بازار، هنوز هم یک پایگاه طرفداران اختصاصی برای محصولات منسوخ شده خود دارد. حتی اگر پیشنهاد فعلی آن cPanel 68 نامیده می شود. تکرارهای جدیدتر این راه حل محبوب نوعی اتصال cPanel به یکدیگر است. این امر مدیریت حساب مشتری و مدیر میزبان وب (WHM) را که مدیریت سرور را کنترل می کند، تسهیل می کند.

پلسک بیش از 10 سال است که به مدیران سیستم کمک کرده است. به دلیل رابط کاربر پسند و مجموعه گسترده ای از ویژگی ها، ادمین ها می توانند سرورهای خود را کارآمدتر مدیریت کنند. آخرین Plesk در ویندوز و لینوکس موجود است و برای کار بدون مزاحمت، مدیریت عملکرد و نگه داشتن دروازه در سایه طراحی شده است.

از لحاظ امنیت؛ هردو کنترل پنل مطمئن و ایمنی هستند اما پلسک ویژگی هایی مانند fail2ban را ارائه می دهد که از نفوذ، ادغام دایرکتوری فعال و دفاع از هرزنامه برای ایمیل جلوگیری می کند. در همین حال، سی پنل نصب خودکار گواهی‌های SSL، دایرکتوری‌هایی با محافظت از رمز عبور و رد آدرس IP را ارائه می‌دهد.

از نظر امکانات؛ پلسک و سی پنل ویژگی های یکسانی را برای مدیریت حساب ها و سرورها به مشتریان می دهند. کاربران می‌توانند تنظیمات DNS را پیکربندی کنند و حساب‌های ایمیل و پایگاه‌های داده را مدیریت کنند و همچنین امکانات FTP (پروتکل انتقال فایل) را دریافت می کنند. تجربه cPanel را می توان با برنامه های اضافی تقویت کرد؛ اما Plesk با دسترسی مستقیم به برنامه‌های افزودنی مفیدتر به نظر می آید.

پلسک، به عنوان جایگزین سی پنل، از Docker برای لینوکس پشتیبانی می کند و کاتالوگ داکر 200000 تصویری را از طریق کنترل پنل میزبانی وب در دسترس کاربران خود قرار می دهد و افزونه Gitman باعث می شود که Git نیز از یک ویژگی استفاده کند. در مقابل، کاربران سی پنل تنها از طریق راه‌حل‌های پیچیده می‌توانند از همین تجربه لذت ببرند که ممکن است واقعاً ایده آل نباشد.

همان‌طور که قبلاً گفتیم، پلسک هم روی لینوکس و هم روی سرور ویندوز اجرا می شود، در حالی که cPanel فقط برای لینوکس است. در سی پنل شما می توانید تنها از طریق تنظیمات و دستکاری های خاص به سازگاری با سرور ویندوز دست یابید.

سیستم عامل هایی که توسط پلسک پشتیبانی می شوند!

CentOS، CloudLinux و RedHat Enterprise Linux تنها سیستم‌عامل‌هایی هستند که توسط cPanel پشتیبانی می‌شوند. در مقابل، پلسک علاوه بر سازگاری با سرورهای ویندوز با 14 توزیع لینوکس که شامل Debian، CentOS و Ubuntu می‌شود، کار می‌کند.

یکی از ایرادات اصلی سی پنل این است که نصب آن باید روی یک سیستم تمیز و فرمت شده با تنظیمات جزئی قبل از نصب و در صورت نصب مجدد سیستم عامل صورت گیرد، علاوه بر این، پس از نصب، حذف cPanel تقریباً غیرممکن است؛ راهنمای خود آن‌ها به جای تلاش برای حذف برنامه، فرمت مجدد سرور را توصیه می کنند.

cPanel بر اساس ساختار مبتنی بر حساب قیمت گذاری می شود، این عوامل را بر اساس هر حساب و هر سرور ترکیب می کند؛ برخی از کاربران همچنین شکایت دارند که اجرای این ساختار قیمت‌گذاری دشوار است و این امر باعث می‌شود بودجه‌بندی هزینه‌ها از قبل برای آن‌ها سخت‌تر شود.

رابط cPanel ممکن است در نگاه اول کمی ترسناک به نظر برسد، زیرا بسیاری از ویژگی‌ها مستقیماً مرتبط با صفحه اصلی هستند؛ به جای چیدمان منوی سنتی، همه پیوندها به یکباره نشان داده می شوند؛ با این حال، هنگامی که کمی از رابط کاربری استفاده کردید، اکثر کاربران می گویند که این طرح، دسترسی به ویژگی ها را سریع‌تر و آسان تر می کند.

رابطی قابل تنظیم است، ترتیب پیوندهای ماژول و همچنین دسته بندی پیوندها قابل تغییر است؛ اگر از آن‌ها استفاده نکنید، دکمه های فردی و حتی کل دسته ها را می توان پنهان کرد، این فرآیند یافتن ویژگی‌های مورد نیاز را آسان‌تر می‌کند.

چه کسی باید از کنترل پنل پلسک استفاده کند؟

کنترل پنل Plesk انتخاب خوبی برای هر کسی است که می خواهد راهی برای دسترسی به وب سرور خود بصری و کاربر پسند داشته باشد؛ اما به ویژه برای کاربران تجاری و هر کسی که از هاست ویندوز یا سایر محصولات ویندوز مانند ASP.NET استفاده می کند که توسط سایر گزینه های رایج مانند cPanel به خوبی پشتیبانی نمی شود مفید است.

کنترل پنل وب Plesk یک انتخاب هوشمندانه برای مشاغلی است که می خواهند کنترل بیشتری بر روی افرادی که به باطن وب سایت دسترسی دارند و راهی کارآمد برای سازماندهی دارایی های وب سایت شما بصورت ساده مانند دامنه ها و پایگاه های داده باشند؛ و این مورد میتواند قدرتمند، مقرون به صرفه و آسان برای استفاده باشد.

نحوه انتخاب کنترل پنل

مسلما که خواسته ی همیشگی اکثریت شما در مورد کنترل پنل این است که پشتیبانی قابل اعتمادی را ارائه می دهد و به طور مداوم اصلاحات و به روز رسانی ها را داشته باشد. پس از آن، هرکسی ترجیحات متفاوتی برای کنترل پنل میزبانی انتخابی خود خواهد داشت، زیرا هر کنترل پنل متفاوتی؛ مجموعه ویژگی های مختلفی را ارائه می دهد.

برخی از کنترل پنل ها برای استفاده به دانش فنی پیشرفته تری نیاز دارند، در حالی که استفاده از برخی دیگر برای افراد تازه وارد میزبانی وب آسان تر است و این ممکن است عاملی در انتخاب شما باشد.

در نهایت، همیشه ارزش دارد که به دنبال کنترل پنل های محبوب، مورد توجه و معتبر مانند cPanel یا در واقع Plesk باشید تا زمانی که در آینده شرکت های هاستینگ را تغییر می دهید، نیازی به یادگیری مجدد نحوه استفاده از کنترل نداشته باشید.

افزودن ایمیل در پلسک

  • برای این کار لازم است تا به بخش ایمیل بروید
  • در گام دوم بر روی ایجاد آدرس ایمیل کلیک کنید و در بخش سمت چپ، پیش از آدرس ایمیل علامت @ را وارد کنید. نکته ای که باید به آن دقت داشته باشید، این است که اگر از چندین نام دامنه استفاده می کنید، باید نامی را انتخاب کنید که قصد دارید تا آدرس ایمیل شما بر روی آن ایجاد شود.
  • در گام بعدی شما باید یک آدرس ایمیل دیگری را تعیین کنید که اگر دسترسی شما به آدرس ایمیلتان با مشکل مواجه شد یا گذرواژه خودتان را فراموش کردید، از ایمیل وارد شده برای بازنشانی کردن گذرواژه استفاده کنید.
  • گذرواژه ای که انتخاب می کنید، باید حداقل از 5 حرف انگلیسی تشکیل شده باشد.
  • پس از آن که مراحل گفته شده را طی کردید، بر روی گزینه تایید کلیک کنید.
  • به همین راحتی می توانید بر روی پلسک آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید.

گرفتن بکاپ از فایل ها در پلسک

  • برای آن که بکاپ تهیه کنید، نیاز است تا ابتدا وارد سیستم پلسک شوید
  • در نوار کناری که در سمت چپ قرار گرفته است، می توانید روی سایت ها و دامنه ها کلیک کنید
  • در نوار کناری که در سمت راست قرار گرفته است، می توانید روی گزینه backup manager کلیک کنید.
  • در صفحه مدیریت پشتیبانی می توانید روی کلید زمان بندی کلیک کنید
  • در صفحه تنظیمات پشتیبان برنامه ریزی شده که باز می شود، در بخش برنامه، زمانی را که نیاز دارید تا نسخه پشتیبان تهیه شود را تعیین کنید.
  • در گام بعدی باید نوع پشتیبان گیری را انتخاب کنید و نیز تعیین کنید که برای چه مدت قصد دارید تا پرونده های پشتیبان را نگهداری کنید.
  • در بخش مربوط به تنظیمات پشتیبان، می توانید تنظیمات پشتیبان را که می خواهید استفاده کنید، سفارشی سازی کنید و در نهایت تایید کنید.

افزونه های کنترل پنل Plesk

کنترل پنل پلسک، سه دسته افزونه دارد که این افزونه ها، از جذابیت های Plesk به شمار می روند. کاربرد این افزونه ها این است که کار ها را برای کاربران ساده تر می کنند و قابلیت های فوق العاده زیادی را در اختیار آنان قرار می دهند. در زیر برایتان دسته های Plesk را آورده ایم.

Feature PackFree extensionsCommercial extensions
Additional Language PackLet’s encryptcloudFlare
Power PackDNSSEC
Developer PackGit 1.0
Server Security PackSecurity Advisor
Hosting PackPlesk events in slack
MultiServerPlesk Migrator
Email Security Pack1Node .js 1.2
Email Security Pack2Ruby 1.2
Docker Remote
WordPress Toolkit

 

همانطور که دیدید، افزونه های متنوعی برای کنترل پنل طراحی شده اند که در ادامه افزونه های کاربردی را معرفی می کنیم:

  • Speed kit

این افزونه برای افزایش دادن سرعت سایت است. اگر سرعت سایت شما کند باشد و مدت زمان بارگذاری سایت شما زیاد باشد، مخاطبان شما منتظر نخواهند ماند و صفحه را می بندند. به محض آن که Speed kit را نصب کردید، تمامی بخش های سایت شما آنالیز می کند و یک گزارش عملکرد سیستمی را در اختیار کاربر قرار می دهد.

شما به کمک این افزونه می توانید متوجه شوید که چه عواملی سبب کندی سایت شما می شود و با رفع این عوامل سرعت سایتتان را بهبود ببخشید.

  • Kernelcare

این افزونه برای امنیت سایت است و بدون آن که تاثیری بر روی عملکرد سیستم داشته باشد، با نصب پچ ها و رفع کردن باگ ها، راه اندازی دوباره سرور را پایان می دهد. جالب است بدانید که افزونه Kernelcare از هر 4 ساعت یک بار به بررسی سیستم امنیتی می پردازد.

  • SEO Toolkit

این افزونه را باید یک جعبه ابزار سئو برای مدیریت کردن محتوا در نظر بگیریم. به کمک این افزونه می توان سئو سایتتان را بهبود دهید. افزونه SEO Toolkit به شما امکان آنالیز رقبا، بررسی کردن بازدید های صورت گرفته، آنالیز و بررسی سایت و … را می دهد.

  • WordPress toolkit

این افزونه برای ایجاد سایت به کار می آید. به کمک این افزونه می توانید سایت های وردپرسی ایجاد کنید. جالب است بدانید که بیش از 42 درصد از فروشگاه های آنلاین با وردپرس ساخته شده اند. WordPress  toolkit را باید یک نسخه فشرده از وردپرس در نظر بگیریم که این امکان را به کاربران می دهد تا از پس مدیریت کردن سایت وردپرسی خودشان برآیند.

  • Acronis

این افزونه برای پشتیبان گیری مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید به کمک Plesk’s Acronis Backup extension از داده های سرور خودتان حفاظت کنید. بیشتر شرکت های پشتیبان اکثرا از این افزونه استفاده می کنند تا به راحتی نسخه پشتیبان را در اختیار تمام مشتریانشان قرار دهند.

  • Kaspersky antivirus for servers

این افزونه بیشتر برای ایمیل استفاده می شود. با استفاده از این آنتی ویروس می توانید از سرور ایمیل های خودتان در برابر تهدیدات امنیتی محافظت کنید.

این افزونه تمام ایمیل های دریافتی و ارسالی را اسکن می کند و در صورتی که کد خطرناکی وجود داشته باشد، آن را حذف می کند.

  • Git

این افزونه برای یکپارچه کردن به کار می رود. Git را باید یک نسخه محبوب از سیستم کنترل بدانیم که دلیل معروفیت و محبوبیتش را باید در موارد زیر جستجو کنیم:

  • سرعت بالا
  • توانایی توزیع غیرخطی داده ها
  • یکپارچه سازی

دانستن این نکته خالی از لطف نیست که بیش از 70 درصد از توسعه دهندگان وب، از افزونه Git به عنوان یک روش اصلی برای مدیریت کردن منابع بهره می برند.

بررسی سطوح دسترسی در پلسک

سه سطح دسترسی در پلسک وجود دارد که در زیر برایتان هر کدام از این سطوح دسترسی را معرفی می کنیم:

  • دسترسی admin

در این سطح دسترسی، کاربر می تواند به صورت کامل پنل، هاست و نمایندگی را مدیریت کند و نیز امکان ساختن مدیریت و سطح های دسترسی دیگر را داشته باشد.

  • Reseller

این سطح دسترسی تنها به نمایندگی فروش تعلق دارد و تنها قابلیت مدیریت کردن و ایجاد دسترسی هاستینگ به صورت جداگانه را دارد.

  • User

سطح دسترسی یوزر، پایین ترین سطح دسترسی کنترل پنل پلسک است و تنها می تواند هاست و دامنه را مدیریت و کنترل کند که برایش تعریف شده اند و دسترسی داده شده است.

سخن آخر

اکثر ویژگی های بین دو کنترل پنل میزبانی وب پلسک و cPanel یکسان است؛ در آخر، واقعاً به ترجیحات شخصی بستگی دارد که استفاده از کدام رابط برای شما راحت تر است و کدام ساختار قیمت گذاری برای کسب و کار شما بهتر عمل می کند.

بر اساس برخی تفاوت های کوچک بین این دو، پلسک احتمالاً بهترین گزینه برای صاحبان مجرد و مشاغل کوچک است؛ سی پنل احتمالاً برای شرکت های بزرگ‌تر، فروشندگان و توسعه دهندگان نرم افزار بهتر است.

همچنین، کنترل پنل Plesk برای افراد مبتدی که تجربه مدیریت وب سایت را ندارند، طراحی شده است؛ بسیاری از آموزش های ویدیویی رایگان برای کمک به مشتریان تازه کار جهت آشنایی با رابط کاربری وجود دارد؛ اسناد پشتیبانی از زبان های آسان استفاده می کنند و اصطلاحات فنی زیادی ندارند.

اگر به دنبال آموزش نصب کنترل پنل پلسک بر روی دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس هستید؛ به مقاله نصب پلسک در سرور مجازی ویندوز و لینوکس مراجعه کنید، تشکر از همراهی و حسن انتخاب شما🙏

 

سوالات متداول:

از نظر رابط کاربری با وجود سادگی دایرکت ادمین‌، متخصصان فضای پلسک را مناسب‌تر میدانند چرا که معتقدند سادگی بیش از حد پنل جدید دایرکت ادمین کاربران را با چالش‌های جدیدی روبه‌رو می‌کند.

از نظر سیستم عامل از طریق دایرکت ادمین شما فقط می‌توانید سرورهای لینوکسی را مدیریت کنید. این محدودیت در هاست پلسک وجود ندارد و امکان مدیریت سرور ویندوزی نیز برای کاربران فراهم شده است.

به‌ روزرسانی در پلتفرم پلسک معمولاً تا یک روز طول می‌کشد با این حال آپدیت دایرکت ادمین با دو روش مختلف و با چندین کلیک ساده انجام پذیر است. از نظر امنیت هر دو کنترل پنل در سطح بسیار بالایی قرار دارند.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید