شما برای مطالعه این مقاله فقط 9 دقیقه وقت نیاز دارید

phpini-file

آشنایی با فایل php.ini، نحوه ساخت فایل و پیدا کردن مسیر آن

اگر شما هم وارد دنیای php شده اید، صد در صد می دانید که برای ایجاد هر گونه تغییر در تنظیمات php حتماً باید فایل php.ini را ویرایش کنید.

شما با استفاده از فایل پیکربندی php.ini می توانید تنظیمات php وب سرور خود را به شکل دلخواه تغییر دهید و دستورالعمل های لازم برای تعیین قوانین استفاده از وبسایت را برای کاربران مشخص کنید. اینجاست که نحوه ایجاد، پیکربندی و ویرایش فایل php.ini اهمیت پیدا می کند و شما هم به عنوان ادمین سایت، طراح سایت یا توسعه دهنده سایت، حتماً باید آنها را یاد بگیرید.

فایل php.ini یک فایل متنی ساده است که اطلاعات مهم php را شامل می شود و هر بار که php شروع به کار می کند، سیستم شما شروع به جستجوی این فایل می کند تا قوانین برنامه نویسی سایت شما را بررسی و فعال کند و کاربران طبق این قوانین از وبسایت شما استفاده کنند.

با اینکه این فایل از قبل پیکربندی شده است ولی در صورت نیاز می توانید تنظیمات پیشفرض آن مثل محدودیت اندازه هنگام آپلود فایل و زمان اجرای PHP را مطابق با نیازهای خود تغییر دهید. 

البته، این امکان هم وجود دارد که موقع جستجوی فایل php.ini متوجه این واقعیت شوید که شما اصلاً چنین فایلی ندارید که با استفاده از آن بتوانید تنظیمات php را تغییر دهید. نیازی به هیچگونه نگرانی نیست، ما در این مقاله نه تنها به بررسی فایل php.ini می پردازیم بلکه مسیرهای مختلفی که این فایل می تواند در آنها قرار بگیرد را هم بررسی می کنیم و اگر باز هم موفق به پیدا کردن آن نشدید، نحوه ساخت آن را هم به شما عزیزان آموزش می دهیم. 

پس، اگر استارت پروژه خود را زده اید و با خرید سرور مجازی، اصلی ترین پیش نیاز راه اندازی وبسایت یا وب اپلیکیشن خود را فراهم کرده اید، وقت آن است که تنظیمات خاص وبسایت خود را مطابق با نیازهای خود تغییر دهید و ماژول ها و افزونه های php موردنیاز را فعال کنید و برای همه این ها نیاز به آشنایی با فایل php.ini دارید و این مقاله، جامع ترین آموزشی است که می تواند این پروسه را برای شما راحت تر و دلچسب تر کند. پس بیایید شروع کنیم:

فایل php.ini چیست؟

فایل PHP.ini، یک فایل متنی ساده است که برای پیکربندی تنظیمات php وب سرور استفاده می شود. شما با استفاده از این فایل می توانید قوانین موردنیاز خود را در وبسایت ایجاد و کنترل کنید. دستورالعمل هایی که در این فایل لحاظ می شوند، به نوعی نحوه رفتار کاربر با وبسایت را تعریف می کنند و متغیرهایی مثل حداکثر اندازه آپلود، محدودیت منابع، حداکثر زمان اجرای اسکریپت php و … از طریق این فایل کنترل می شوند.

هر بار که وب سرور ری استارت می شود یا به هر دلیلی، سرویس PHP مقداردهی اولیه می شود، فایل php.ini هم بررسی می شود تا وبسایت شما بر اساس آخرین تنظیمات php پیکربندی شود و محدوده رفتار و عملیات کاربر، بر اساس مجموعه دستورالعمل های این فایل تعیین شود. 

فایل PHP.ini چه کاربردی دارد؟

این فایل شامل تمام پیکربندی های فعلی php است و با اینکه سرور شما به طور پیش فرض با تنظیمات استاندارد php  پیکربندی شده است ولی شما این آزادی را دارید که تنظیمات php را به صورت کاملاً سفارشی تغییر دهید و از این آزادی برای بهینه سازی عملکرد و همچنین فعال سازی یک سری عملکرد خاص بهره ببرید. از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فعال سازی قابلیت آپلود فایل در سایت
  • تعیین حداکثر اندازه فایل برای آپلود
  • مهلت زمانی لازم برای پردازش یک درخواست  
  • محدودسازی منابعی مثل حافظه برای آپلود فایل ها و اجرای دستورات
  • تعیین حداکثر اندازه پست های وبلاگ
  • تعیین اندازه زمان اجرای یک اسکریپت
  • مخفی سازی پیام های خطا در طول اجرای اسکریپت
  • تعیین یک فایل لاگ برای ثبت خطاها و ارورها
  • تعیین مدت زمان حضور کوکی های وبسایت شما در مرورگر بازدیدکنندگان
  • فعال سازی ماژول های PECL مانند memcache و APC

این ها فقط گوشه ای از پیکربندی های رایجی هستند که طراحان وبسایت سعی می کنند متغیرهای مربوط به آنها را مطابق با نیازها و ترجیحات خود در فایل php.ini لحاظ کنند. اگر می خواهید با متغیرهای دیگر php.ini آشنا شوید و در مورد بودن یا نبودن آنها در php.ini سایت خود تصمیم بگیرید، می توانید لیست کامل دستورالعمل های php.ini را بررسی کنید.

اساساً با ویرایش تنظیمات فایل php.ini و استفاده از متغیرهای جدید برای افزایش کارایی این فایل می توانید قانون های هوشمندانه ای را برای بهبود عملکرد سایت خود لحاظ کنید.

فایل php.ini در چه مسیرهایی قرار می گیرد؟

فایل php.ini مسیر ثابت و مشخصی ندارد و لوکیشن این فایل به پیکربندی سرور، نسخه php، کنترل پنل و سیستم عامل شما بستگی دارد. اما مسیرهای پیش فرض این فایل به صورت زیر هستند:

مکان پیش فرض php.ini برای لینوکس

/etc/php.ini

/etc/php/X/apache2/php.ini #را با نسخه پی اچ پی خود جایگزین کنید X 

/etc/php/X/nginx/php.ini #را با نسخه پی اچ پی خود جایگزین کنید X 

مکان پیش فرض php.ini برای ویندوز

C:\php\php.ini

C:\Windows\php.ini

در حالت کلی، اگر سایت خود را در هاست بارگذاری کرده اید، با بررسی دایرکتوری اصلی سایت می توانید این فایل را پیدا کنید. 

اگر در یک محیط محلی کار می کنید، این فایل می تواند در مکان های مختلفی قرار بگیرد. 

* کاربران WAMP با کلیک روی نماد برنامه می توانند فایل به PHP → php.ini بروند و به این فایل دسترسی پیدا کنند. 

* کاربران XAMP هم با کلیک روی دکمه Config در برنامه، می توانند گزینه php.ini را در منو پیدا کنند.

همچنین، اگر کاربر لینوکس هستید، با استفاده از دستورات زیر هم می توانید PHP.INI را پیدا کنید:

PHP –I | grep “Loaded Configuration File
php --ini | grep php.ini
find /etc -name php.ini

اگر هنوز هم نتوانستید لوکیشن فایل php.ini را پیدا کنید، نیازی به نگرانی نیست. ما یک راه حل عالی برای این مسئله سراغ داریم که فرقی نمی کند کاربر هاست محلی باشید یا وب هاست، در هر صورت می توانید از این روش برای پیدا کردن مسیر php.ini استفاده کنید.

مخصوصاً اگر سرور شما چند فایل php.ini دارد که نمی دانید نسخه اجرا شده روی هاست، تحت تاثیر کدام فایل است، این روش برای شما بسیار مفید است.

برای اجرای این روش، مراحل زیر را دنبال کنید:

یک فایل جدید با پسوند php و اسم phpinfo ایجاد کنید و کد زیر را در آن قرار دهید و آن را ذخیره کنید:

<?php phpinfo(); ?>

سپس، با استفاده از کلاینت ftp، کنترل پنل یا هر روش دیگر، این فایل را در مسیر اصلی وبسایت یعنی دایرکتوری public_html آپلود کنید.

سپس، اسم این فایل را در انتهای آدرس سایت یا localhost قرار دهید و در مرورگر وارد کنید:

http://your-domain.ir/phpinfo.php

اینجاست که تمام اطلاعات مربوط به php نمایش داده می شود و با بررسی قسمت Loaded Configuration File می توانید مسیر فایل php.ini که در هر بار ری استارت وب سرور لود می شود را ببینید.

کلیک کنید  وب سرور چیست و چگونه کار می‌کند؛ معرفی انواع وب سرور

خروجی فایل phpinfo.php در مرورگر برای نمایش مسیر php.ini

مطمئناً حداقل با یکی از مسیرها و روش های ارائه شده (مخصوصاً ایجاد فایل phpinfo) می توانید مسیر فایل php.ini را پیدا کنید.

ولی یک روش راحت تر دیگر هم برای دسترسی به فایل php.ini وجود دارد و آن هم ساخت یک فایل php.ini جدید است.

نحوه ایجاد فایل php.ini

دلایل زیادی برای ساخت فایل پیکربندی php وجود دارد که موارد زیر از مهم ترین آنها هستند:

  • ایجاد تنظیمات خاص در پروژه
  • استفاده از افزونه ها یا ماژول های خارجی
  • مدیریت محدودیت های سرور
  • تنظیمات امنیتی

حالا اگر به دلایل خاص خود، نیاز به ویرایش فایل php.ini دارید ولی بعد از بررسی مسیرها و روش های ارائه شده، متوجه شدید که چنین فایلی ندارید، وقت آن است که دست به کار شوید و یک فایل php.ini بسازید.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک فایل به اسم php.ini ایجاد کنید، دستورالعمل های لازم را در آن قرار دهید و آن را در مسیر اصلی وبسایت خود ( چه در لوکال هاست چه در وب هاست) آپلود کنید.

برای این کار می توانید از کنترل پنل سی پنل، دایرکت ادمین یا کلاینت های FTP موردنظر خود استفاده کنید.

مراحل ایجاد فایل php.ini در سی پنل

طبق آموزش نحوه ورود به سی پنل، وارد حساب سی پنل خود شوید.

 از بخش Files روی گزینه File Manager کلیک کنید.کلیک روی file manager

از منوی بالایی صفحه روی گزینه File+ کلیک کنید.کلیک روی +file برای ایجاد فایل php.ini

یک پاپ اپ باز می شود که در فیلد New File Name، عبارت php.ini را وارد کنید و بعد، با بررسی فیلد new file will be created in مطمئن شوید که این فایل در مسیر public_html ایجاد می شود.ایجاد فایل پیکربندی php

در آخر، روی دکمه create new file کلیک کنید.

بهتر است فایل های دایرکتوری public_html را بررسی کنید و مطمئن شوید که فایل php.ini با موفقیت ایجاد شده است. 

اگر مراحل ایجاد فایل را به درستی اجرا کردید ولی باز هم نمی توانید چنین فایلی را پیدا کنید، بهتر است روی setting موجود در سمت راست – بالا کلیک کنید و گزینه Show Hidden Files (dotfiles) را علامت بزنید و روی save کلیک کنید. 

نمایش فایل های مخفی

بعضی از فایل ها هستند که به طور پیش فرض در بین فایل های مخفی قرار می گیرند و احتمال دارد که php.ini هم جزو آنها باشد که علامت زدن گزینه Show Hidden Files (dotfiles) باعث نمایش این نوع فایل ها می شود. بعد از این کار، مجدداً فایل php.ini را جستجو کنید تا از وجود آن مطمئن شوید.

نحوه ساخت فایل php.ini با استفاده از کلاینت ftp

اگر از کلاینت های ftp مثل filezilla استفاده می کنید، مراحل ساخت از لحاظ ظاهری کمی متفاوت است ولی در واقع همان کار را انجام می دهید:

ابتدا با وارد کردن آدرس هاست، نام کاربری، رمز و شماره پورت (در صورت نیاز) به سرور متصل شوید.

از نوار local site به مسیر موردنظر بروید و سپس، در این دایرکتوری راست کلیک کنید و گزینه Create file را انتخاب کنید.ایجاد فایل php.ini در فایل زیلا

اسم فایل را php.ini بگذارید و اینتر را بزنید تا فایل جدید ایجاد شود.

تا اینجا، شما فایل php.ini را به صورت محلی ایجاد کرده اید و وقت آن است که دستورالعمل های لازم را در آن لحاظ کنید و سپس آن را در سرور آپلود کنید.

کافیست روی فایل php.ini راست کلیک کنید و سپس گزینه upload را انتخاب کنید تا در سرور آپلود شود.

در کل، این ترجیح شماست که فایل php.ini را با چه ابزاری و چگونه در مسیر اصلی وبسایت خود قرار دهید.

نحوه پیکربندی یا ویرایش فایل php.ini 

اگر قصد دارید تنظیمات جدیدی را در php اعمال کنید، احتمالاً فایل php.ini همان فایلی است که این کار را برای شما انجام خواهد داد ولی به شرطی که شما با نحوه ویرایش آن آشنا باشید:

ویرایش فایل پیکربندی اولیه php با ابزار MultiPHP INI editor سی پنل

اگر از کنترل پنل سی پنل استفاده می کنید، یک خبر خوب برایتان داریم. این کنترل پنل مجهز به یک ابزار داخلی به اسم MultiPHP INI editor است که با استفاده از آن به راحتی می توانید از عهده پیکربندی فایل php.ini بربیایید. 

برای استفاده از این ابزار کافیست مراحل زیر را طی کنید:

وارد سی پنل شوید و از بخش Software گزینه MultiPHP INI Editor را انتخاب کنید.کلیک روی multiphp-ini

روی تب Basic Mode کلیک کنید و از منوی دراپ داون هم، مسیر home directory را انتخاب کنید.انتخاب مسیر برای بارگذاری فایل php.ini

با انتخاب این مسیر، فایل php.ini و تمام دستورالعمل های مربوط به آن در پایین کادر ظاهر می شود و این شما هستید که باید تنظیمات موردنظر خود را برای هر دستورالعمل انتخاب کنید.تغییر تنظیمات php.ini

بعد از اینکه این فایل را به شکل دلخواه خود تغییر دادید، کافیست روی apply کلیک کنید تا این تغییرات ذخیره شوند.

اگر نمی توانید یا نمی خواهید از این ابزار استفاده کنید، می توانید از قابلیت ویرایش داخلی در کنترل پنل، کلاینت های ftp و افزونه های مدیریت فایل وردپرس استفاده کنید و تغییرات لازم را در این فایل اعمال کنید.

یا اینکه فایل php.ini که در مسیر اصلی سایت شما قرار دارد را دانلود کنید و سپس با استفاده از ویرایشگرهای متن مثل Notepad یا Visual Studio Code، ویرایش های لازم را انجام دهید و سپس آن را ذخیره کنید.

بعد از اینکه، دستورالعمل های لازم را وارد کردید، مجدداً این فایل را در مسیر اصلی سرور سایت آپلود کنید. 

* بعد از هر تغییر در php.ini، ری استارت کردن وب سرور را فراموش نکنید. تا وقتی این کار را انجام نداده اید، تغییرات جدید اعمال نمی شوند.

اگر به دنبال یک فایل php.ini نمونه هستید تا نحوه پیکربندی آن را یاد بگیرید، می توانید این فایل php.ini را بررسی کنید.

به عنوان مثال، تصویر زیر بخشی از این فایل است که به محدودیت های آپلود فایل توسط کاربران مربوط می شود:نمونه ای از فایل php.ini

* خطوطی که با ; شروع می شوند، نقش کامنت را دارند و هیچ تاثیری در عملکرد php ندارند.

سخن آخر

فایل php.ini، یک فایل متنی ساده است که دستورالعمل های موجود در آن برای ایجاد یک سری تغییرات در تنظیمات پیش فرض php وب سرور هستند. شما با استفاده از این فایل می توانید بخش های مختلف وبسایت خود را به شکل دلخواه خود تغییر دهید تا رفتار کاربران با وبسایت یا وب اپلیکیشن را تحت کنترل خود نگه دارید. امکان آپلود فایل و حداکثر سایز برای آپلود فایل توسط کاربران از برجسته ترین تنظیمات وبسایت است که برای تعیین آن باید دستورالعمل مربوط به آن را در فایل php.ini لحاظ کنید. ما در این مقاله، تمام اطلاعات لازم برای پیدا کردن مسیر فایل php.ini و ایجاد و ویرایش آن را در اختیار شما قرار دادیم تا با استفاده از آن، تنظیمات php وب سرور خود را به شکل دلخواه خود تغییر دهید تا قوانین لازم برای استفاده از وبسایت را مشخص کنید.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال، درخواست و نیاز به راهنمایی، می توانید با ثبت نظر خود، با ما وارد ارتباط شوید تا هر چه زودتر به شما پاسخ دهیم.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من زهرا پیرجانی دانشجوی رشته نرم افزار هستم. علاقه ای که به یادگیری مطالب جدید دارم باعث شد که انگیزم برای فعالیت در حوزه تولیدمحتوا بیشتر شود. تمام تلاشم این است که با درک کامل موضوع، محتوایی ساده و کامل تهیه کنم که برای همه علاقمندان مفید و کاربردی باشد. یادگیری مطالب جدید و آموزش اونها به بقیه، بهترین کاری هست که می توانم برای رشد خودم و همچنین کمک به رشد علاقمندان به مباحث مورنظر انجام بدم.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید