شما برای مطالعه این مقاله فقط 7 دقیقه وقت نیاز دارید

blogwhat-is-a-web-server

وب سرور چیست و چگونه کار می‌کند؛ معرفی انواع وب سرور

4/5 - (8 امتیاز)

اگر آدم کنجکاوی باشید، احتمالا علت اتفاقات همیشه برایتان جالب است؛ برای مثال در کودکی سوالتان این بوده است که لامپ چگونه روشن می شود؟ زمانی که بزرگ تر شدید و با اینترنت کار کردید، این سوال برایتان ایجاد شد که یک سایت چگونه بالا می آید و نشان داده می شود. احتمالا بابت همین سوال است که اکنون در این صفحه هستید؛ جای درستی آمده اید.

وب سرور کمک می کند تا درخواست کلاینت برای مشاهده سایت، پردازش شود و کاربر بتواند سایت را ببیند.

یک سایت به کمک وب سرور بالا می آید و نشان داده می شود؛ اما این که وب سرور چیست و چگونه کار می کند و چه انواعی دارد، موضوعی است که ما نمی توانیم در یک کلمه پاسخ آن را بدهیم و برای دانستن آن باید تا آخر مقاله همراهمان باشید تا مفصل در این باره صحبت کنیم. پس به پاسخ سوالتان می پردازیم.

وب سرور چیست؟

برای آن که وب سرور را به خوبی درک کنید، آن را فرزند سرور در نظر بگیرید تا به ادامه ماجرا بپردازیم. وب سرور کارش ذخیره سازی و ارسال کردن محتوای یک سایت به کلاینتی است که آن را درخواست کرده است؛ این محتوای سایت می تواند یک متن، ویدیو، پادکست یا حتی یک نرم افزار باشد!

(کلاینت به معنی هر سخت افزار یا نرم افزاری است که درخواست اتصال به سرور را دارد؛ در زبان فارسی مشتری هم ترجمه شده است.)

اما این درخواست شما چگونه به سرور می رسد؟ زمانی که سعی می کنید سایتی را بارگذاری کنید یا حتی روی یک لینک دانلود کلیک می کنید، مرورگر شما درخواست را  به وب سرور سایت مورد نظر شما ارسال می کند.

مفهوم وب سرور چیست را تا اینجا ساده ترین شکل ممکن به شما توضیح دادیم؛ اما این که این وب سرور چگونه کار می کند را در ادامه توضیح می دهیم.

وب سرور چه کاربردی دارد و عملکرد وب سرور چگونه است؟

وب سرور هم می تواند هم نرم افزار باشد و هم سخت افزار یا هر دو این ها که با هم همکاری می کنند تا بهترین نتیجه را ارائه دهند.

اجازه دهید اول نگاهی به جنبه سخت افزاری وب سرور بیاندازیم. وب سرور را باید یک رایانه در نظر گرفت که نرم افزار وب سرور و فایل های مربوط به اجزای سایت را ذخیره سازی می کند؛ برای مثال استایل شیت های CSS، تصاویر، فایل های جاوا اسکریپت یا اسناد HTML.

این وب سرور به اینترنت متصل است و از دستگاه های دیگر که به وب متصل هستند و اطلاعات را تبادل می کنند، پشتیبانی می کند.

تا این جا را داشته باشید تا برسیم به بررسی جنبه نرم افزاری وب سرور. وب سرور شامل چندین بخش است که حداقل یک سرور HTTP دارد و وظیفه کنترل چگونگی دسترسی کاربران به فایل هایی که روی هاست قرار دارد را بر عهده دارد.

این سرور HTTP قسمتی از نرم افزاری است که آدرس های وب یا همان URL ها و پروتکلی که مرورگر شما برای مشاهده صفحات استفاده می کند را درک می کند و به وسیله نام دامنه سایت های که در آن ذخیره می شوند مانند Asamserver.com در دسترس قرار می گیرد و در نهایت محتوا را به کاربر نشان می دهد.

اگر بخواهیم به ساده ترین شکل ممکن وب سرور اشاره کنیم، باید بگوییم زمانی که مرورگر به فایلی که در یک سرور وب میزبانی می شود، نیاز پیدا می کند، مرورگر فایل درخواست را به وسیله http به وب سرور ارسال می کند. این درخواست به وب سرور می رسد و سرور http این درخواست را قبول می کند و محتوای درخواستی را جستجو می کند و اگر آن را پیدا کند، از طریق http به مرورگر ارسال می کند و اگر آن را پیدا نکند، یک پاسخ 404 نشان می دهد.

Nginx، Apache، IIS و liteSpeed از جمله وب سرور هایی هستند که می توان معرفی کرد. ما مقاله در مورد Nginx چیست نوشته ایم و به صورت کامل در این زمینه صحبت کرده ایم، در صورتی که به این موضوع علاقه مند باشید، می توانید آن را مطالعه کنید.

وب سرور چیست

وب سرور استاتیک و داینامیک چیست؟

برای منتشر کردن یک سایت، نیاز است که شما یا یک وب سرور استاتیک داشته باشید یا یک وب سرور داینامیک. اما وب سرور استاتیک و داینامیک به چه معناست؟ در ادامه هرکدام را توضیح می دهیم.

وب سرور استاتیک

منظور از وب سرور استاتیک، یک وب سرور ثابت است و یک سخت افزار و یک نرم افزار که شامل یک کامپوتر و سرور http را شامل می شود. منظور از استاتیک بودن این وب سرور آن است که فایل های میزبانی شده را درست به همان شکلی که هستند به مرورگر ارسال می کنند.

وب سرور داینامیک

وب سرور داینامیک یا پویا همان وب سرور استاتیک است که یک نرم افزار اضافی که در بیشتر اوقات یک سرور برنامه و یک پایگاه داده است، را دارد. دلیلی که به این نوع وب سرور پویا یا داینامیک گفته می شود، این است که فایل های میزبانی شده را پیش از آن که به مرورگر فرستاده شود، به وسیله سرور http به روز می کند.

برای تولید کردن صفحات نهایت سایت که در مرورگر نشان داده می شود، سرور برنامه ممکن قالب html را به وسیله محتویات یک پایگاه داده پر کند. سایت هایی مانند MDN، یا ویکی پدیا را حتما می شناسید، این سایت ها اسناد واقعی از HTML  نیستند، بلکه تنها چند قالب HTML   و یک پایگاه داده غول پیکر هستند که این موضوع باعث می شود که محتوا آسان تر و سریع تر نگهداری و ارائه شوند.

یک بار دیگر به صورت اجمالی فرایند گفته شده را مرور می کنیم. مرورگر شما یک درخواست به وب سرور ارسال می کند که وب سرور در فضای ذخیره سازی خودش شروع می کند فایل مورد نظر را جستجو کند. به محض پیدا کردن فایل، سرور آن را می خواند و پردازش می کند و به مرورگر ارسال می کند.

کلیک کنید  آموزش بکاپ گیری و بازگردانی نسخه پشتیبان در دایرکت ادمین

در ادامه این مراحل را با جزئیات بیشتری بررسی می کنیم.

فایل های میزبانی وب

اولین کاری که وب سرور باید انجام دهد، این است که تمام اسناد HTML و موارد مرتبط با آن که شامل تصاویر، فایل های جاوا اسکریپت، فونت ها و ویدیو ها می شود را ذخیره سازی کند. هرچند شما می توانید فایل هایتان را در سیستم کامپیوتر خودتان ذخیره کنید، اما راحت ترین روش آن است که تمامی آن ها را در یک وب سرور اختصاصی ذخیره کنید تا همیشه به اینترنت متصل باشد و دائم در حال اجرا باشد و یک IP ثابت داشته باشد که به وسیله یک شرکت ارائه دهنده شخص ثالث نگهداری شود.

تمامی این موارد سبب می شود که ما روی انتخاب شرکت ارائه دهنده تاکید زیادی داشته باشیم. چرا که کلیدی ترین و مهم ترین بخش برای ساختن یک سایت، پیدا کردن یک ارائه دهنده خدمات میزبانی مناسب است. شما می توانید با خیال راحت از سایت ما در آسام سرور اقدام به خرید سرویس کنید و از بین 18 لوکیشن مختلفی که به شما ارائه می دهیم، لوکیشن مورد نظر خودتان را انتخاب کنید. برای اطلاع از پلن های سرویس های ما می توانید به صفحه خرید سرور مجازی و خرید سرور اختصاصی سر بزنید.

وب سرور چیست

انواع وب سرور ها

در این بخش می خواهیم انواع وب سرور ها را بررسی کنیم و چند مورد را به شما معرفی کنیم.

وب سرور آپاچی

اولین وب سروری که می خواهیم معرفی کنیم، محبوب ترین وب سرور یعنی آپاچی است. آپاچی به خاطر امکانات و ویژگی هایی که دارد، خیلی سریع توانست محبوب ترین سرویس دهنده HTTP شود.

پردازش درخواست ها و ارائه محتواهای سایت، یکی از وظایف آپاچی به عنوان وب سرور است. آپاچی به صورت تخصصی برای سیستم عامل پایه لینوکس طراحی شده است و توسعه پیدا کرده است. آپاچی یک وب سرور متن باز است که تمامی افراد می توانند به کدهای آن دسترسی داشته باشند. متن باز بودن آپاچی به برنامه نویسان این امکان را داده است که بتوانند ماژول های خودشان را به آن اضافه کنند و در طول سال ها آن را پیشرفت دهند.

مدیریت حجم زیاد ترافیک وارد شده با کمترین میزان پیکربندی، همان ویژگی مثبتی است که می توانیم در آپاچی به آن اشاره کنیم. در سال های گذشته آپاچی به خوبی نشان داده است که در کار با پلتفرم های مختلف، پایداری خوبی دارد.

وب سرور لایت اسپید

اگر لایت اسپید را از نظر عملکردی و سرعت در پاسخ دهی بسنجیم، به راحتی می تواند از دیگر وب سرور ها جلو بزند. از دیگر ویژگی های لایت اسپید، وجود افزونه ها و امکاناتی است که از آن ها می توان برای میزبانی کردن یک سایت استفاده کرد.

به صورت کلی لایت اسپید از ساختار خاصی برخوردار است که کمک می کند عملکرد میزبانی وب بیشتر شود و به هزاران کاربر سرویس دهی کند.

لایت اسپید یک وب سرور سازگار با آپاچی است و قادر است پیکربندی های آن را بارگذاری کند که عموما در کنار آن نصب می شود.

وب سرور NGINX

هدف از طراحی Nginx این بود که در عین ارائه مقدار کم رم، تعداد پروسه های بیشتری را مدیریت کند.

Nginx به جای آن که برای هر درخواست ارسال شده تحت وب، یک پروسه جداگانه ایجاد کند، به کمک راهکارهای دیگر، تمام این درخواست را در یک thread جداگانه مدیریت می کند.

Nginx را می توانید در کنار آپاچی نصب کنید تا در خط مقدم پردازش درخواست های وب قرار گیرد.

وب سرور lighttpd

Lighttpd  نیز یک وب سرور متن باز است و به صورت اختصاصی برای محیط هایی طراحی شده است که در سرعت مشکل دارند. Lighttpd هم عملکرد مناسبی دارد و هم انعطاف پذیری و امنیت آن به اندازه وب سرور های دیگر است. کارایی اصلی این وب سرور، در مدیریت کردن تعداد درخواست های زیاد به صورت همزمان است.

وب سرور IIS یا همان Internet Information Services

IIS یک وب سرور انعطاف پذیر است و یکی از محصولات مایکروسافت است که روی سیستم های ویندوزی راه اندازی می شود. IIS از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است؛ دلیل این حرفمان آن است که بر خلاف وب سرور های لینوکسی که تنها از زبان های خاصی پشتیبانی می کنند، این وب سرور هم از فریم ورک های دات نت پشتیبانی می کند و هم از انواع مختلف فریم ورک های دیگر مانند php.

به صورت کلی در مورد IIS می توانیم بگوییم که هم امکانات و افزونه های متنوعی دارد و هم انعطاف پذیری بالا در پردازش و راه اندازی فریم ورک ها دارد.

وب سرور چیست

سخن آخر

در این مقاله به سوال رایج وب سرور چیست، به ساده ترین حال ممکن پاسخ دادیم. در نظر داشته باشید که وب سرورهای زیادی هستند که با توجه به ساختارشان، امکانات متنوعی دارند.

شرکت های هاستینگ ارائه دهنده از این امکانات متنوع استفاده می کنند و سرویس ها و خدمات مختلفی را در اختیار مشتریان قرار می دهند. برای مثال در بین این سرور ها، اهداف خاص مانند وبلاگ ها، ویکی ها یا حتی فروشگاه های آنلاین ارائه می شوند و برخی دیگر هم سیستم های مدیریت محتوا نام می گیرند که عمومی تر هستند. (که در مقاله سیستم های مدیریت محتوا در این باره کامل صحبت کرده ایم.)

اگر می خواهید یک سایت داینامیک داشته باشید، باید ابزارهایی که انتخاب می کنید متناسب با نیازهایتان باشد. پس به فکر سرور مناسب باشید که می تواند سرور لینوکسی یا سرور ویندوزی باشد؛ برای دیدن سرویس ها می توانید به صفحات خرید سرور مجازی لینوکسی و سرور مجازی ویندوزی مراجعه کنید.

اگر هنوز در مورد انتخاب نوع سرور خودتان مردد هستید، می توانید با بخش پشتیبانی در ارتباط باشید و اگر در مورد مقاله سوالی داشتید، می توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید تا در سریع ترین زمان پاسخ دهیم.

 

سوالات متداول:

بله؛ در این مقاله به تعدادی از وب سرور ها اشاره کردیم.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید