شما برای مطالعه این مقاله فقط 7 دقیقه وقت نیاز دارید

the-best-linux-distributions-for-beginners

بهترین توزیع های لینوکس برای افراد مبتدی

4/5 - (8 امتیاز)

احتمالا شما با لینوکس و مزایای آن آشنا هستید و تصمیم گرفته اید که به این سیستم عامل کوچ کنید و در ابتدای راه هستید و می خواهید بدانید که بهترین توزیع های لینوکس برای افراد مبتدی چیست؟ زمانی که تصمیم گرفتیم که این مقاله را برای افراد مبتدی تهیه کنیم، سعی کردیم که با دقت و وسواس هرچه تمام یک لیست از لینوکس هایی که برای افراد مبتدی هستند را معرفی کنیم، تا از لینوکس زده نشوند.

لینوکس توزیع های مختلفی دارد (بالای 600 توزیع) که هرکدام برای کاربرد متفاوتی توزیع پیدا کرده است. در این میان تعدادی از توزیع های لینوکس هستند که با هدف استفاده برای افراد مبتدی و تازه کار توزیع یافته اند. این توزیع ها ویژگی هایی دارند که آن ها را از دیگر توزیع ها جدا می سازد و استفاده آسان را برای افراد مبتدی فراهم می کند.

بنابراین خیالتان راحت باشد که ما بهترین توزیع ها را در این مقاله می خواهیم به شما معرفی کنیم. همراهمان باشید تا با این توزیع ها آشنا شویم. اگر دوست دارید که از توزیع لینوکس در سرور های خودتان نیز استفاده کنید، توصیه ما این است که به صفحه خرید سرور مجازی لینوکس ما در آسام سرور سر بزنید و سرور لینوکسی خودتان خریداری کنید.

نگاهی مختصر به دنیای لینوکس

اگر با لینوکس آشنایی ندارید، حتما سری به مقاله سیستم عامل لینوکس چیست ما سر بزنید و اگر با لینوکس آشنایی مختصری دارید، احتمالا مقاله لیست کامل توزیع های لینوکس ما را مطالعه کرده اید.

تعداد بالای توزیع های لینوکس نشان می دهد این سیستم عامل محبوب است و بسیار مورد توجه توسعه دهندگان قرار گرفته است، که این موضوع به متن باز بودن لینوکس بر می گردد. اگر حوصله خواندن مقالات دیگر را ندارید و از طرفی نیز می خواهید که با تاریخچه این سیستم عامل آشنا شوید، ما در این جا مختصر معرفی از لینوکس خواهیم داشت؛ اگر هم علاقه ای به خواندن تاریخچه و شجره نامه لینوکس ندارید، این قسمت را رد کنید و بروید سراغ اصل مطلب.

سیستم عامل لینوکس، در واقع یک هسته یا همان کرنل (kernel) سیستم عامل است. لینوکس هسته ای منسجم و متن باز است که به توسعه دهندگان اجازه سفارشی کردن سیستم عامل را می دهد. لینوس فردی بود که در سال 1991 این کرنل را ایجاد کرد که قابلیت توسعه دارد و این کار به کمک نرم افزار های مبتنی بر هسته لینوکس استفاده می شود.

دلیل به وجود آمدن توزیع های مختلف لینوکس به این دلیل است که هرکدام برای رفع نیاز های مختلفی به وجود آمده اند. برای مثال توزیع فدورا، اجازه نصب کردن نرم افزارهای کد شده و غیرمتن باز را به کاربران نمی دهد و افرادی که بخواهند از این نرم افزارها استفاده کنند، باید از توزیع مینت (mint) استفاده کنند.

جالب است بدانید که برخی از توزیع های لینوکس تنها برای رایانه سیستم های رومیزی است و نمی توان از آن ها برای لپ تاپ استفاده کرد. اگر بخواهیم ساده تر بگوییم، باید بگوییم که هر توزیع لینوکس را بهر کاری ساخته اند؛ بنابراین باید هرکس متناسب با نیاز و سطحی که دارد توزیع لینوکس را انتخاب کند.

در ادامه بهترین توزیع های لینوکس برای افراد مبتدی را برایتان آورده ایم.

چگونه بهترین توزیع لینوکس را انتخاب کنیم؟

نکات و عوامل زیادی در انتخاب توزیع لینوکس وجود دارد که در اینجا به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم.انتخاب بهترین توزیع لینوکس برای افراد مبتدی

یوزر فرندلی بودن

user friendly بودن یا همان کارپسند بودن توزیع لینوکسی که انتخاب می کنید، اولین معیاری است که باید در نظر بگیرید. احتمالا این سوال برایتان ایجاد می شود که منظور از کاربرپسند بودن لینوکس چیست؟ زمانی به یک توزیع کاربرپسند می گوییم که کاربر بدون آن که به توضیح و کانفیگ خاصی نیاز داشته باشد، بتواند از سیستم عامل استفاده کند.

وجود نرم افزارهای متداول

فردی که مبتدی است، نیاز به سیستم عاملی دارد که تمام نرم افزارهایی که نیاز دارد را در خود داشته باشد و دیگر نیاز به نصب نرم افزاری جدید نباشد. از جمله این نرم افزارها، موزیک پلیر، آفیس، مرورگر، مدیریت ایمیل و … است.

اپ استور

منظور از اپ استور، سرویسی است که بتوان از طریق آن اپلیکیشن های مورد نیاز را دانلود و استفاده کرد. با وجود گوشی های هوشمند، به وجود چنین سرویس هایی عادت کرده ایم. در توزیع های لینوکس نیز این سرویس ها با عنوان ریپازیتوری (repository) شناخته می شوند که چندین هزار اپلیکیشن را ارائه می دهند.

برخورداری از دسکتاپ مدرن

از آن جایی که بخاطر کار کردن با موبایل و تبلت، به محیط های ساده و مدرن عادت کرده ایم، وارد شدن به محیط سیستم عاملی که از این ویژگی ها برخوردار نیست، کار ساده ای نیست و قطعا یک فرد مبتدی می خواهد از توزیعی استفاده کند که این ویژگی ها را داشته باشد.

بهترین توزیع های لینوکس برای افراد مبتدی

بر اساس معیارهایی که در بالا بیان کردیم، می خواهیم توزیع های مناسب برای مبتدیان را بیان کنیم. توجه داشته باشید که مواردی که در این بخش گفته می شود، بر اساس تجربه است و ممکن است هر کس نظر متفاوتی داشته باشد. در نهایت تمام این توزیع ها مقایسه می شوند.

کلیک کنید  آشنایی با تعریف، ویژگی و نحوه نصب فایروال CSF در اوبونتو

بهترین توزیع های لینوکس برای مبتدیاناوبونتو

توزیع اوبونتو، یکی از توزیع های کاربرپسند لینوکس به شمار می آید. به صورت کلی ساختار محیط دسکتاپ این توزیع، متفاوت تر از توزیع های دیگر است، اما مزیتی که دارد، این است که جایگاهی که عناصر در آن قرار گرفته اند، در جایگاه درست است و شما می توانید با صرف چند دقیقه زمان، به خوبی با قسمت های مختلف آن آشنا شوید.

در اوبونتو محیط unity استفاده شده است که بالاترین سرعت ابزار سرچ را در برابر نسخه های دیگر دارد و سبب می شود که کاربران راحتی بیشتری را داشته باشند. ما در مقاله سیستم عامل اوبونتو چیست به صورت مفصل درباره این توزیع صحبت کرده ایم.

بهترین توزیع های لینوکس برای مبتدیانلینوکس مینت (mint)

توزیع مینت، یکی از توزیع های لینوکس است که از اوبونتو برگرفته شده است و به همین دلیل بسیاری از ویژگی های خاص اوبونتو را دارد؛ ویژگی هایی مانند قابل اعتماد بودن، ثبات بالا را می توان در این توزیع یافت.

هدف اصلی از توزیع این بوده است که یک نسخه استاندارد و در عین حال کاربرپسند را طراحی کنند.

بهترین توزیع های لینوکس برای مبتدیانLinux Deepin

این نسخه، یک نسخه چینی است و به تازگی به دنیای لینوکس ها اضافه شده است، اما در همین مدت زمان کم توانسته است که توجه بسیاری از کاربران مبتدی را به خود جلب کند. به آینده این لینوکس امیدواری زیادی وجود دارد، چرا که از لینوکس خشک و خسته کننده توانسته است یک سیستم عامل کاربرپسند بسازد.

 

کدام توزیع لینوکس کاربرپسند تر است؟

اگر بخواهیم توزیع های لینوکس از نظر کاربرپسند بودن را امتیاز بندی کنیم، نسخه مینت، رتبه اول را خواهد گرفت و رتبه دوم به اوبونتو تعلق می گیرد و در نهایت لینوکس Deepin سومین رتبه را در این مقایسه ازآن خود می کند.

دلیلی که نسخه mint بالاترین امتیاز را کسب کرد، این است که ویژگی هایی مانند وجود دکمه استارت، تسک بار و دیگر آیکون های دسکتاپ دارد که بسیاری از کاربران با این محیط آشنا هستند.

کدام توزیع لینوکس از نظر وجود نرم افزارهای متداول غنی تر است؟

اگر بخواهیم این توزیع ها را از نظر دارا بودن اپلیکیشن های ضروری بررسی کنیم، هر سه این توزیع ها، در یک سطح قرار می گیرند، اما نرم افزار Deepin با امتیاز کمی، پیشی می گیرد؛ چرا که دارای Kingsoft Office است.

موضوع دیگری که در بین کاربران لینوکس وجود دارد، نرم افزار موزیک پلیر است. نرم افزار اوبونتو، به صورت پیش فرض اپلیکیشنی به نام Rhythmbox است و توزیع های مینت و دیپین نیز به ترتیب از نرم فزارهای DMusic و Banshee بهره می برند.

اگر بخواهیم این دو نرم افزار را نیز با هم مقایسه کنیم، باید بگوییم که بیشترین فیچر ها متعلق به Banshee است و بهترین رابط کاربری نیز متعلق به DMusic است.

اگر بخواهیم این سه توزیع را از این جهت بررسی کنیم، دوباره باید مینت را برنده این قسمت اعلام کنیم و مقام دوم به اوبونتو و مقام سوم به دیپین می رسد.

بررسی توزیع های لینوکس از نظر نصب سیستم عامل های جدید

یکی از دغدغه هایی که کابران مبتدی و تازه کار لینوکس دارند، نصب کردن اپلیکیشن های جدید بر روی سیستم عامل است و بسیاری از این افراد توانایی آن را ندارند که از طریق کامند لان چیزی را نصب کنند.

Ubuntu Software Center، اپ استور توزیع های لینوکس است و توزیع مینت اپ استوری به نام Software Manager و توزیع دیپین نیز اپ استوری به نام Deepin Software Center دارد.

دقت داشته باشید که تمامی این مواردی که بیان کردیم، مبتنی بر Ubuntu Software Center است که سنگین و کند است و به همین دلیل باعث کاهش رتبه اوبونتو در برابر توزیع های دیگر از جمله دیپین می شود؛ چرا که اپ استور دیپین رابط کاربری خوبی دارد و سرعت آن بالاتر است، بنابراین می توان گفت که امتیاز بهتری را کسب می کند.

مقایسه توزیع های لینوکس از نظر مدرن بودن دسکتاپ

زمانی که حرف از مدرن بودن پیش بیاید، بی شک مینت بازنده خواهد بود؛ چرا که بسیار قدیمی تر است، اما همانطور که گفتیم، توزیع دیپین توزیع جدیدتری است و دسکتاپ مدرن تری دارد. اگر زیبایی برایتان مهم است، توصیه ما استفاده از دیپین است؛ اگر هم زیبایی و هم استفاده آسان از آن هستید، اوبونتو پیشنهادمان است ولی اگر زیبایی دسکتاپ برایتان اهمیت چندانی ندارد، توصیه ما این است که از مینت استفاده کنید.

مقایسه توزیع های لینوکس برای مبتدیان

نام توزیعدسکتاپ مورد استفادهکاربر پسند بودنداشتن نرم افزار های کاربردی مختلفامنیتمدرن بودن دسکتاپ
اوبونتوUbuntu Gnome ،KDE Plasma، LXDE، محیط دسکتاپ Budgie، MATE و Xfceدومین رتبه کاربرپسند بودناوبونتو و مینت از نظر برخورداری از نرم افزارها، وضعیت یکسانی دارنداز نظر امنیت مطلوب استجایگاه دوم دسکتاپ مدرن را دارد.
مینتCinnamon، MATE و Xfceبهترین توزیع از نظر کاربرپسند بودناوبونتو و مینت از نظر برخورداری از نرم افزارها، وضعیت یکسانی دارنددر وضعیت ایده آلی قرار دارد.دسکتاپ قدیمی تری نسبت به دیپین و اوبونتو دارد.
Linux Deepin

 

بر پایه گنومسومین رتبه از نظر کاربرپسند بودننسبت به مینت و اوبونتو، غنی تر استاز نظر امنیت مطلوب استجایگاه اول مدرن بودن دسکتاپ به دیپین تعلق دارد.

 

سخن آخر

در این مقاله معیارهایی را بیان کردیم که می تواند به شما در انتخاب توزیع مناسبتان کمک کند. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که باید نیاز خودتان را نیز در نظر بگیرید. یک توزیع لینوکس می تواند برای یک برنامه نویس مناسب باشد و توزیع دیگر می تواند برای یک کاربر عادی مناسب باشد. بنابراین پیش از هرچیز نیاز خودتان و ویژگی لینوکس مورد نظرتان را در نظر بگیرید.

اگر نکته ای به نظرتان می رسد که در این مقاله به آن اشاره نشده است، در قسمت نظرات با ما مطرح کنید.

 

سوالات متداول:

توزیع هایی مانند: MX Linux، Manjaro، Pop!_OS، Solus، Linux Lite، از توزیع هایی هستند که می توانند برای افرادی که مبتدی هستند، مفید باشند.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

7 شهریور 1401
افضل

پرطرفدارین خانواده لینوکس بین کاربران چی هست؟

    7 شهریور 1401
    المیرا شرقی

    اوبونتو، ردهت و دبیان از خانواده های پرطرفدار بین توزیع های لینوکسی هستند.

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید