شما برای مطالعه این مقاله فقط 13 دقیقه وقت نیاز دارید

what is Ubuntu OS

سیستم عامل اوبونتو Ubuntu چیست؟

4.2/5 - (5 امتیاز)

اکثریت ما تجربه ی کار با ویندوز را داشتیم و یکی از محبوب ترین سیستم عامل ها برای بسیاری از ما است که بی تردید از نظر خیلی ها فوق العادست. این روز ها صحبت های بسیاری در مورد سیستم عامل های لینوکس و ویندوز می شنویم و مطمئناً درزمینهٔ سیستم عامل ها اصطلاح «اوبونتو» را شنیده باشید که اغلب در زمینه بحث در مورد جایگزین های ویندوز به گوش می‌خورد؛ بنابراین قصد داریم در مقاله امروز با سیستم عامل اوبونتو بیشتر آشنا شویم و بدانیم چرا مردم استفاده از آن را انتخاب می کنند؟

اوبونتو یکی از محبوب ترین توزیع های منبع باز و رایگان لینوکس است که با امکان سهولت نصب و استفاده از آن به یکی از بهترین انتخاب ها برای افراد مبتدی و تازه کار با لینوکس تبدیل شده است و با پشتیبانی حرفه ای انجمن Canonical در دسترس می باشد.

بسیاری تصور می کنند که استفاده از اوبونتو مخصوص کاربران حرفه ای است و افراد مبتدی و معمولی قادر به استفاده از آن نیستند و نیازمند دانش فنی هستند در حالی که این چنین نیست؛ استفاده از لینوکس اوبونتو چندان دشوار نیست حتی می توان گفت از ویندوز هم آسان تر است. با آسام سرور همراه باشید تا به طور جامع به سیستم عامل جذاب اوبونتو بپردازیم.

 


معرفی سیستم عامل اوبونتو

 

 

سیستم عامل اوبونتو

اوبونتو یکی از معروف ترین توزیع های مبتنی بر لینوکس است که به خاطر متن باز و رایگان بودن، کاربرپسندی و امنیت بالا نقش بسیار مهمی در سیستم ها و سرور مجازی های لینوکس دارد. به همین خاطر با این سیستم عامل، دیگر نیازی نیست که نگران تسک های پیچیده و حساس سرورها، دستکاپ ها، رایانش ابری و دستگاه های IoT باشید.

در واقع، اوبونتو بر اساس توزیع دبیان ساخته شده است چون با اینکه دبیان پیشرفت های زیادی را در دنیای لینوکس به وجود آورده است و پایداری و امنیت آن برای تمام سیستم ها مخصوصاً سرور ها اثبات شده است ولی دشواری پروسه نصب و استفاده از آن باعث شد که آقای مارک شاتل ورث به فکر توسعه یک توزیع شبیه دبیان منتها با رابط کاربرپسند و ساده بیافتد. اینگونه بود که اوبونتو ایجاد شد و کاربران مبتدی که قبلاً به خاطر آشنایی کمتر با لینوکس به مشکل برخورده بودند، با رابط گرافیکی اوبونتو شروع به کار کنند و به راحتی از عهده انجام کارهای خود بربیایند.

البته، این غیرمنصفانه است که فقط از جنبه رابط کاربری به اوبونتو نگاه کنیم و فکر کنیم که نقطه قوت این توزیع فقط رابط کاربرپسند آن است. رایگان و متن باز بودن این توزیع و نرم افزارهای آن از مهم ترین مزیت هایی هستند که به همه کاربران مخصوصاً توسعه دهندگان انگیزه می دهد چون این ویژگی ها باعث می شود که نه تنها برای استفاده از آنها هزینه ای پرداخت نکنید بلکه با ویرایش و تغییر سورس کدها، آزادی بیشتری در ایجاد یک محیط سفارشی و کاملاً متناسب با شرایط خود داشته باشید.

پس، با این اوصاف آقای مارک شاتل ورث با توسعه توزیع اوبونتو قدم بسیار بزرگی در دنیای لینوکس برداشت. وقتی از بین 21,252 کاربر، تقریباً 86 درصد آن ها از اوبونتو استفاده کرده اند پس می توان نتیجه گرفت که در مقیاس بزرگ تر هم درصد زیادی از دسکتاپ ها و سرور ها از این توزیع استفاده می کنند.

درصد استفاده از اوبونتو

و این موفقیت نتیجه ویژگی های مهمی مثل امنیت، پایداری، حفاظت از حریم خصوصی و البته کاربرپسندی است که اوبونتو  همه این ها را به صورت یکجا در اختیار کاربران قرار می دهد.

 

حمایت توسط Canonical

پروژه اوبونتو توسط Canonical Ltd مدیریت و حمایت مالی می شود. Canonical هزینه مجوز برای اوبونتو در حال حاضر یا در هیچ مرحله ای در آینده دریافت نخواهد کرد. مدل کسب و کار Canonical ارائه پشتیبانی فنی و خدمات حرفه ای مرتبط با اوبونتو است. مقر اصلی Canonical در لندن است، اما دفاتر کوچک تری در کانادا، تایوان و ایالات متحده دارد.

نقش های کانونیکال عبارتند از:

  • انتشار نسخه های جدید اوبونتو هر شش ماه یکبار
  • هماهنگی امنیت
  • میزبانی سرور برای جامعه آنلاین اوبونتو

Canonical همچنین ابزارها و خدمات مختلف مدیریت ابری را ارائه می دهد. این روی دسکتاپ بر اوبونتو تأثیر نمی‌گذارد، اما این کار به نفع افراد و شرکت‌هایی است که از اوبونتو روی سرورها استفاده می‌کنند.

همان طور که قبلاً اشاره کردم، Canonical اکثر نرم افزارهای مورد نیاز اوبونتو را ایجاد یا نگهداری نمی کند. Canonical از جامعه گسترده تر FOSS نشاءت گرفته است. این تنها راهی نیست که اوبونتو از افراد غیر کارمند سود می برد. مردم در سراسر جهان آزادانه زمان و مهارت های خود را به اشتراک می گذارند.

سیستم عامل اوبونتو

چرا مردم اکثراً از اوبونتو استفاده می کنند؟

بیایید به همه دلایل احتمالی که چرا اوبونتو ارزش استفاده کردن را دارد بپردازیم.

کاربر پسند بودن

اوبونتو به عنوان یک سیستم عامل ایجاد شده برای ورود مبتدیان به حوزه لینوکس، کار بزرگی در دستیابی به همین هدف انجام می دهد. در حالی که به نظر می رسد تفاوت قابل توجهی با ویندوز و macOS دارد، اما منحنی یادگیری کم عمقی دارد.

اوبونتو از گنوم، یکی از محبوب ترین محیط های دسکتاپ (DE) در دنیای لینوکس استفاده می کند. DE را به عنوان یک نقاشی روی بوم، هسته لینوکس در نظر بگیرید. گنوم جایی است که شما و کامپیوترتان به شیوه ای بصری جذاب با هم در تعامل هستید.

نمایش برنامه ها در اوبونتو

با این حال، گنوم تنها محیط دسکتاپ نیست که می توانید با اوبونتو دریافت کنید. اوبونتو در انواع مختلفی با سایر محیط های دسکتاپ مانند KDE، LXQt، MATE و Xfce عرضه می شود. این به تازه‌کارها انعطاف‌پذیری زیادی می‌دهد تا DE‌های مختلف را امتحان کنند و با بهترین آن ها کنار بیایند که اوبونتو را به یک سیستم عامل انعطاف‌پذیرتر تبدیل می‌کند.

حریم خصوصی و امنیت

شاید شنیده باشید که افرادی می‌گویند که لینوکس نسبت به سایر سیستم‌عامل‌ها ایمن‌تر است و به طور کلی به ماهیت منبع باز آن و عدم وجود ویروس‌های هدفمند لینوکس اشاره می‌کنند. وقتی می گوییم یک سیستم عامل یا نرم افزار منبع باز است، کد منبع برای هر کسی باز است که بتواند کد اضافه کند یا تغییراتی ایجاد کند. جهت برطرف کردن حفره های امنیتی و مشکلات؛ هزاران نفر از افراد و توسعه دهندگان با هم کار می کنند.

با این حال، مواردی وجود داشته است که اوبونتو با واکنش شدید جامعه روبرو شد. در اوبونتو 18.04، Canonical برنامه ها و ابزارهای جستجوی آمازون را در سیستم عامل تحت فشار قرار داد. اکنون، آمازون از نظر حریم خصوصی معتبرترین شرکت نیست و فروشگاه از پیش نصب شده آمازون اغلب به کاربران پیشنهاد می‌کند که پیوندهای وابسته را برای دریافت پورسانت داشته باشند. اگرچه در نسخه‌های بعدی اوبونتو حذف شد، اما برخی از افراد هنوز از نسخه‌های قدیمی‌تر اوبونتو استفاده می‌کنند و هنوز برنامه‌ها را نصب کرده‌اند.

اوبونتو همچنین می‌تواند اطلاعات سخت‌افزار شما (RAM، CPU، GPU)، داده‌های مکان و داده‌های استفاده را جمع‌آوری کند. با این حال، می‌توانید در طول فرآیند نصب یا در تنظیمات پس از اتمام نصب، انصراف دهید.

استفاده از اوبونتو رایگان است

اوبونتو برخلاف ویندوز یک سیستم عامل رایگان است؛ وقتی می گویم «رایگان»، فقط به هزینه اشاره نمی کنم؛ در مورد آزادی هم صحبت می کنم. برخلاف اکثر نرم افزارهای اختصاصی (مانند ویندوز و macOS)، نرم افزار رایگان و متن باز به شما امکان می دهد کد آن را ویرایش کنید، هر تعداد کپی را که می خواهید نصب کنید و برنامه را به دلخواه توزیع کنید. شما برای مجوز استفاده از آن هزینه ای پرداخت نمی کنید؛ بنابراین اوبونتو نه تنها برای دانلود برای شما رایگان است، بلکه می توانید هر طور دوست دارید از آن استفاده کنید.

یک توزیع عالی برای آشنایی با لینوکس

در حالی که اوبونتو در مورد حفظ حریم خصوصی و اسنپ دارای اشکالاتی است، این یک سیستم عامل عالی برای افرادی است که با لینوکس شروع به کار می کنند. نصب آن آسان است و می تواند اکثر برنامه های محبوب را به راحتی اجرا کند. با این حال، تغییر به لینوکس دارای اشکالاتی است.

نرم افزارها و اپلیکیشن ها

محبوب‌ترین برنامه‌های موجود در ویندوز و macOS، مانند کروم، اسلک، VSCode، Spotify و غیره نیز در اوبونتو موجود هستند. این سیستم عامل با فروشگاه خود به نام «نرم‌افزار اوبونتو» عرضه می‌شود که به شما امکان می‌دهد برنامه‌ها را با چند کلیک جستجو و نصب کنید. حتی اگر برنامه های مورد علاقه خود را پیدا نکنید، ممکن است به طور تصادفی با جایگزین های آن‌ها برخورد کنید که ممکن است در نهایت آن‌ها را بیشتر دوست داشته باشید.

یکی از ایرادات استفاده از نرم افزار اوبونتو این است که فقط به شما اجازه می دهد برنامه ها را به صورت اسنپ نصب کنید. نصب های اسنپ مزایای خود را دارند، اما در مقایسه با نصب برنامه های معمولی، آهسته هستند و به فضای ذخیره سازی زیادی نیاز دارند. به همین دلیل، برخی از کاربران لینوکس از اجرای اوبونتو خودداری می کنند.

اما نگران نباشید، شما محدود به استفاده از Snaps نیستید. اکثر برنامه های محبوب موجود در لینوکس یک فایل نصب DEB را ارائه می دهند. DEB را معادل یک فایل EXE در ویندوز یا یک فایل AppImage در macOS در نظر بگیرید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که دانلود کنید، برای باز کردن آن دوبار کلیک کنید و روی «Install» کلیک کنید.

سبک بودن برخی از توزیع های اوبونتو

توزیع ها اوبونتو مانند Ubuntu MATE، Xubuntu و Lubuntu سیستم عامل های بسیار سبک وزنی هستند. اگر یک کامپیوتر قدیمی دارید و نمی‌تواند آخرین نسخه ویندوز را تحمل کند، می‌توانید اوبونتو MATE را نصب کنید و جان تازه‌ای به آن بدهید. GNOME یک DE مدرن و سنگین در مقایسه با بقیه است. از این رو برای عملکرد روان به رم بیشتری نیاز دارد. حداقل 2 گیگابایت رم نیاز دارد تا بدون هیچ مشکلی کار کند، در حالی که توزیع های ذکر شده در بالا به فضایی حدود 1 گیگابایت نیاز دارند.

معایب سیستم عامل اوبونتو

سیستم عامل اوبونتو معایبی نیز دارد نظیر:

  • این سیستم عامل از نظر پایداری و ایستا ضعیف تر است.
  • آپدیت بیش از حدی را نیاز دارد.
  • نسبت به سیستم عامل ویندوز شامل نرم افزار های کمتری است.

اوبونتو (ubuntu)

GNOME چیست؟

گنوم یک محیط دسکتاپ برای سیستم عامل های رایگان و متن باز است و از پروژه گنو می آید که بیش از سه دهه است که نرم افزار رایگان را در اختیار جهان قرار می دهد و به این دلیل طراحی شده است تا لینوکس را برای افرادی که برنامه نویس نیستند در دسترس قرار دهد.

به زبانی ساده تر گنوم یک رابط کاربری گرافیکی (GUI) و به عنوان مجموعه ای از برنامه های دسکتاپ برای لینوکس می باشد. درست مانند اوبونتو که از هسته لینوکس برای برقراری ارتباط نرم افزار با رایانه شما استفاده می کند، از GNOME نیز برای ارائه یک رابط کاربری آسان روی صفحه برای شما استفاده می کند.

کلیک کنید  سرور هیبرید چیست؟ چه تفاوتی با سرور ابری دارد؟

Unity چیست؟

Unity نام رابطی است که اوبونتو از نسخه 11.04 تا 17.04 استفاده کرده است. Canonical این نرم افزار را به صورت داخلی ایجاد کرد. این رابط منبع باز است و در سایر سیستم عامل های لینوکس در دسترس است، اما اوبونتو خانه آن بود.

با نسخه 17.10، اوبونتو یونیتی را پشت سر گذاشته است. از آنجایی که هم اکنون کاربرد آن چنانی ندارد، به جزئیات آن را نمیپردازیم.

ویژگی های سیستم عامل اوبونتو

برخی از ویژگی های ضروری اوبونتو در زیر آمده است:

 نرم افزار آفیس: در اوبونتو، نرم افزاری به نام LibreOffice داریم که از طریق آن می توانیم اسناد، صفحات گسترده و ارائه های حرفه ای ایجاد کنیم. LibreOffice یک مجموعه آفیس منبع باز است که با Microsoft Office سازگار است. این بدان معناست که ما می توانیم فایل هایی مانند اسناد Word، پاورپوینت و صفحات گسترده اکسل را باز کرده و تغییر دهیم و آن‌ها را به راحتی و به سرعت با افراد دیگر به اشتراک بگذاریم. اسناد Google همچنین می توانند مستقیماً از دسکتاپ ما استفاده شوند.

یک سیستم عامل منبع باز: در اوبونتو، کد ما آشکارا در طول چرخه توسعه به اشتراک گذاشته می شود؛ بنابراین به‌عنوان یک توسعه‌دهنده، تولیدکننده سخت‌افزار یا OEM، می‌توانیم توسعه برنامه‌ها و سیستم‌های اوبونتو را از همین حالا شروع کنیم.

ایمیل: Thunderbird، برنامه های ایمیل معروف موزیلا با اوبونتو همراه است، بنابراین ما از دسکتاپ خود به ایمیل خود دسترسی سریع خواهیم داشت. ایمیل صرف نظر از سرویس ایمیلی که ما استفاده می کنیم، مانند Microsoft Exchange، Hotmail، Gmail، POP 3 یا IMAP کار می کند.

مرور وب: اوبونتو و فایرفاکس که هر دو به دلیل سرعت و امنیت شهرت دارند، مرور وب را بار دیگر به یک لذت تبدیل می کنند. اوبونتو اکنون از کروم و سایر مرورگرها پشتیبانی می کند که می توانیم از طریق مرکز نرم افزار اوبونتو دریافت کنیم.

عکس: اوبونتو دارای تعداد زیادی برنامه رایگان است که به شما امکان می دهد از عکس ها لذت ببرید، ویرایش کنید، مدیریت کنید و به اشتراک بگذارید. با پشتیبانی عالی از دوربین ها و تلفن ها، برای شروع به درایور اضافی نیاز نخواهیم داشت.در اوبونتو، ما می توانیم به راحتی و به سرعت عکس های خود را با استفاده از Shotwell وارد، ویرایش، سازماندهی و مشاهده کنیم. ما همچنین می توانیم عکس های مورد علاقه خود را در هر یک از وب سایت ها و پلت فرم های رسانه های اجتماعی معروف به اشتراک بگذاریم.

ابزارهایی مانند Gimp و Krita که هر دو در تبلیغات مرکز نرم افزار اوبونتو قابل دسترسی هستند، می توانیم از این ابزارها برای ویرایش تصاویر یا ایجاد تصاویر و طرح های حرفه ای استفاده کنیم.

فیلم ها: در اوبونتو، می‌توانیم ویدیوهای HD را در مرورگر خود یا با پخش‌کننده فیلم، VLC و OpenShot پیش‌فرض از فروشگاه اسنپ تماشا کنیم. از Shotcut یا kdenlive برای ویرایش ویدیوها استفاده کنید، سپس آن‌ها را در Movie Player تماشا کنید.

ویژگی های سیستم عامل اوبونتو

بازی: در اوبونتو، از سودوکو گرفته تا شوترهای اول شخص، ما تعدادی بازی داریم که ساعت ها ما را درگیر خود می کند. هزاران بازی از جمله عناوین پلتفرم های Unity و Steam وجود دارد. انتخاب از میان عناوین مورد تحسین منتقدان مانند Dota2، Kerbal Space Program، Counter-Strike: Global Offensive و Borderlands: The Pre-Sequel.

یک دنیای کامل از برنامه ها: هزاران برنامه برای دانلود در اوبونتو موجود است. دانلود و نصب اکثر آن‌ها تنها با چند کلیک رایگان است. به عنوان مثال، VLC player، Firefox، Chromium، Telegram، PyCharm، Skype، Spotify، Atom، Slack و غیره.

پشتیبانی شده توسط Canonical: یک شرکت نرم افزاری چندملیتی است که از پروژه اوبونتو پشتیبانی تجاری، طراحی و مهندسی ارائه می دهد. صدها لپ‌تاپ و ایستگاه کاری با اوبونتو توسط تیم فعال‌سازی سخت‌افزار اوبونتو در سراسر جهان از قبل نصب شده‌اند.

بدون آنتی ویروس: در محیط ویندوز، اقدامات امنیتی بسیار متناقض هستند. اکثر شرکت‌هایی که نرم‌افزار ویندوز می‌نویسند، میلیون‌ها دلار نیز با ارائه برنامه‌های کاربردی که از برنامه‌های ویندوز در برابر مسائل امنیتی محافظت می‌کنند، درآمد کسب می‌کنند. اگرچه اوبونتو از بدافزار محافظت نمی‌شود، اما برای اکثر کاربران به همان اندازه ایمن است که نیاز است، حتی بدون افزودن اسکنرهای آنتی ویروس گران قیمت.

پیکربندی خودکار سخت افزار:یکی دیگر از ویژگی های اوبونتو پیکربندی خودکار سخت افزار است. اکثر درایورهای سخت افزار قبلاً در اوبونتو گنجانده شده اند. هرکسی که یک نسخه عمومی ویندوز را نصب کرده باشد (نسخه ای که توسط یک فروشنده رایانه شخصی برای کار با سخت افزار خاصی از قبل پیکربندی نشده است) می داند که چقدر راحت است که ساعت ها به دنبال درایورها پس از نصب سیستم عامل نپردازید.

مخازن نرم افزار: نصب تعدادی برنامه از مخازن اوبونتو با چند کلیک یک مزیت فوق العاده است. جدا از این واقعیت که این نرم افزار رایگان و ایمن تر از بسته های exe است که از وب سایت های تصادفی دانلود می شوند، نصب برنامه ها از یک مکان متمرکز به مراتب راحت تر است.

دسکتاپ های متعدد: دسکتاپ‌های مجازی شبیه به مرور صفحات وب هستند تا زمانی که از آن‌ها استفاده نکنیم نمی‌فهمیم چقدر مفید هستند. ابزارهای شخص ثالث مختلفی برای دستیابی به همین قابلیت در ویندوز وجود دارد، اما طبق تجربه ما تعداد کمی از آن‌ها به درستی با ویستا و بالاتر عمل می کنند.

ssh Client: وجود یک کلاینت ssh در سیستم عامل یک مزیت قابل توجه برای ما است. چندین کلاینت ssh برای ویندوز وجود دارد، مانند Putty، اما هیچ یک از آن‌ها در ویندوز از قبل نصب نشده است و حتی بهترین آن‌ها به اندازه gnome-terminal کاربردی نیست.

 

نکته: اگر تمایل به نصب سیستم عامل اوبونتو را نیز دارید؛ میتوانید از مقاله نصب سیستم عامل لینوکس (اوبونتو) در کنار ویندوز آسام سرور استفاده کنید❗

تفاوت ویندوز و اوبونتو

  1. بروزرسانی سیستم عامل و نرم افزارها

به روز رسانی در ویندوز و برنامه های آن به صورت جداگانه انجام می شود و به همین سبب مدام برای آپدیت کردن برنامه ها پنجره پاپ آپ نمایان می شود که باعث اذیت و سردرگمی کاربران می شود و خیلی ها به منظور جلوگیری از به روز رسانی مدام برنامه ها آن را غیر فعال می کنند؛ اما در اوبونتو مدیریت به روز رسانی سیستم عامل و برنامه ها در یک بخش مجزا صورت می گیرد و شما می توانید تمام آپدیت ها را از بخشی مدیریت کنید.

  1. امنیت کامپیوتر

درست است که ویندوز ایمن است اما اوبونتو در مقایسه با ویندوز امنیت بالاتری دارد. همچنین به دلیل محبوبیت کمتری که اوبونتو نسبت به ویندوز دارد؛ افرادی که درزمینهٔ ی نوشتن بد افزار یا تولید ویروس مشغول‌اند به این سیستم عامل توجه زیادی نداشتند بنابراین اجرای ویروس یا نرم افزار های مخرب در اوبونتو سخت تر است. البته که نمی توان گفت که اوبونتو غیر قابل نفوذ است اما احتمال آلوده شدن آن به ویروس کم تر است.

همچنین دسترسی به حساب های کاربری در اوبونتو در مقایسه با ویندوز کمتر است و برای ایجاد تغییر یا نصب اپلیکیشنی باید رمز عبور خود را وارد کنید که در ویندوز همچین شرایطی وجود ندارد؛ این امکان باعث می شود کمتر در خطر نرم افزار های مخرب و ویروس در اوبونتو قرار گیرید.

  1. سفارشی سازی دسکتاپ

ویندورز 10 در مقایسه با دیگر نسخه های ویندوز از امکانات سفارشی سازی بیشتری برخوردار است اما این امکانات با سیستم عامل اوبونتو غیر قابل مقایسه می باشد.

در ویندوز سفارشی سازی دسکتاپ با محدودیت های مواجه است شما تنها می توانید رنگ منو را تغییر دهید یا تصویر زمینه ای انتخاب کنید اما در اوبونتو می توانید مطابق سلیقه تمامی زوایای دسکتاپ را به راحتی تغییر دهید مانند تغییر فونت و آیکون ویندوز و یا تغییر مکان دکمه های مربوط به ویندوز.

تفاوت ویندوز و اوبونتو

  1. منابع سیستم

ممکن است برخی از کاربران توانایی خرید سیستمی قدرتمند را نداشته باشند و نتوانند آخرین توزیع سیستم عامل ویندوز را نصب و استفاده کنند اما آخرین نسخه از اوبونتو نیازی به وجود سیستم عامل همه فن حریف ندارد.

طبق نتایج به دست آمده از تجربه نصب هر دو سیستم عامل بر روی سیستمی مشخص شد که رم و فضای اشغال شده توسط ویندوز 10 تقریباً 2 برابر اوبونتو می باشد. این تفاوت در سیستم هایی با رم پایین تر مسئله ی مهمی خواهد بود.

  1. محیط زنده

کاربران ویندوز این را می دانند که بارها با نصب ویندوز روی سیستم خود اطلاعات و داده های خود را از دست داده اند؛ به ویژه اگر بخواهید بعد از مدتی ویندوز را مجددا حذف کنید با مشکلاتی این چنین مواجه شدید اما این وضعیت در اوبونتو وجود ندارد.

در اوبونتو شما قادر هستید ایمیج ها را از روی USB بوت و یا روی سی دی رایت کنید و به یک نسخه کامل از اوبونتو از این طریق دسترسی داشته باشید؛ بنابراین به راحتی بدون نیاز به نصب از قابلیت های اوبونتو بهره مند شوید و در صورتی که نپسندیدید با ریبوت کردن اوبونتو به سیستم عامل قبلی خود برگردید.

  1. رایگان است

همان‌طور که ذکر کردم اوبونتو سیستم عامل رایگانی است و هیچ هزینه ای برای آن پرداخت نمی کنید؛ در حالی که برای استفاده قانونی از ویندوز شما باید هزینه پرداخت کنید. برای مثال هزینه نسخه Professional ویندوز 199.99 دلار است و این هزینه زیادی است، چرا از نسخه اوبونتو رایگان به جای پرداخت این هزینه استفاده نکنیم؟

در کل هر دو سیستم عامل نقاط قوت و ضعفی دارند و هر دو جزو بهترین سیستم عامل های کاربردی و محبوب به شمار می آیند؛ این انتخاب شماست که نسبت به تجربه، هدف و نیازتان کدام یک را انتخاب کنید.

 

جمع بندی

همان‌طور که توضیح دادیم، اوبونتو تنها یک تلاش برای استفاده از سیستم عامل لینوکس به روشی آسان و شهودی برای کاربر نهایی است. دستورات اوبونتو از قوانین و رویه هایی پیروی می کند که صدها توزیع دیگر لینوکس نیز از آن استفاده می کنند؛ اما اوبونتو سبک و لیست ویژگی های خاص خود را دارد.

اوبونتو دارای یک رابط کاربری گرافیکی (GUI) است که آن را شبیه به سایر سیستم عامل های محبوب مانند ویندوز، مک او اس و حتی سیستم های هوشمند مانند اندروید می کند.

این سیستم عامل از نرم افزارهای متنوعی پشتیبانی می کند. ده‌ها نمونه از برنامه‌های کاربردی بهره‌وری، نرم‌افزار رسانه‌ای و برنامه‌های ارتباطی را خواهید دید که بر روی لینوکس و به نوبه خود اوبونتو اجرا می‌شوند. بعضی از آن‌ها با نرم افزارهایی که روی سیستم عامل های دیگر اجرا می شوند، مانند مجموعه آفیس مایکروسافت، سازگاری دارند.

به نظر شما برای افراد مبتدی کدام نسخه از لینوکس بهتر است؟ آیا با توصیفات ذکر شده اوبونتو می تواند سیستم عامل مناسبی برای افراد مبتدی در حوزه لینوکس باشد؟

در بخش نظرات هر سؤالی در این زمینه داشتید با ما در میان بگذارید و اگر موضوعی مد نظر دارید که لازم است به آن بپردازیم حتماً پیشنهاد دهید.

سوالات متداول:

سایت هایی مانند Yahoo، Gmail و Outlook همگی تحت لینوکس کار می کنند.Mozilla Thunderbird برنامه ایمیل پیش فرض برای اوبونتو 17.10 و یک سرویس گیرنده ایمیل رایج در تمام سیستم عامل های اصلی رایانه است. از Thunderbird برای ادغام و مدیریت مرکزی تمام حساب‌های ایمیل و مخاطبین خود در یک پنجره واحد بدون نیاز به راه‌اندازی مرورگر استفاده کنید.

LibreOffice مجموعه آفیس پیش فرض در اوبونتو 17.10 است. بسیاری از عملکردهای مشابه مایکروسافت ورد، اکسل و پاورپوینت را ارائه می دهد.با این تفاوت که LibreOffice یک نرم افزار رایگان و متن باز است.

با LibreOffice می توانید اسناد را با استفاده از LibreOffice Writer، صفحات گسترده با استفاده از LibreOffice Calc، و نمایش اسلاید با استفاده از LibreOffice Impress ایجاد و باز کنید. LibreOffice می‌تواند فایل‌های سازگار با Microsoft Office را باز، ویرایش و ایجاد کند که برای همکاری با دوستانی که از اوبونتو استفاده نمی‌کنند، عالی است.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من سئودا فرقانی مهندس معمار و دانشجوی ارشد مدیریت کسب و کار و بازاریابی هستم. علاقه ام به مبحث مارکتینگ من را به فعالیت در زمینه محتوا نویسی سوق داد تا بتوانم با استفاده از نرم افزار های گرافیکی و خلاقیت در نویسندگی و تولید محتوا پیشرفت کنم و الان خیلی خوشحالم که در این زمینه فعالیت دارم و از این طریق هرروز با مطالب تازه آشنا می شوم و سعی می کنم که بهتر از دیروزم باشم. تمام تلاش خودم را در راستای پیشرفت و موفقیت تیم خلاق و حرفه ای آسام سرور خواهم کرد.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید