شما برای مطالعه این مقاله فقط 6 دقیقه وقت نیاز دارید

what-is-a-hybrid-server
دسته بندی : آموزش شبکه هیبرید

سرور هیبرید چیست؟ چه تفاوتی با سرور ابری دارد؟

4/5 - (1 امتیاز)

در دنیای فناوری اطلاعات، همواره به دنبال راه حل‌های جدید و نوآورانه برای مدیریت منابع سخت‌افزاری و افزایش کارایی و قدرت پردازشی سیستم ها هستیم. سرورهای هیبریدی یکی از این راه حل‌های نوین هستند که در حال حاضر توسط بسیاری از شرکت‌های فناوری در سراسر جهان استفاده می‌شود. اگر به دنبال یک راه حل قدرتمند برای مدیریت سیستم های خود هستید، حتما با مفهوم سرور هیبریدی آشنا شده اید.

در سرور ابری، تمامی منابع مورد نیاز برای پردازش در ابر ذخیره شده و با استفاده از اینترنت و به صورت اشتراکی در دسترس قرار می‌گیرند. اما در سرور هیبرید، ترکیبی از سرورهای فیزیکی و مجازی وجود دارد و برخلاف سرور ابری، ممکن است تنها برخی از منابع در اختیار قرار گیرند. به عنوان مثال، برای پردازش داده‌های حساس و محرمانه، از سرورهای فیزیکی استفاده می‌شود.

اما سرور هیبریدی چیست و چه تفاوتی با سرور ابری دارد؟ در واقع، سرورهای هیبریدی، ترکیبی از سرورهای فیزیکی و سرورهای مجازی هستند که در آن از هر دو روش برای ارائه خدمات استفاده می‌شود. برخلاف سرورهای ابری که تنها برای ارائه خدمات ابری به کار می‌روند، سرورهای هیبریدی هم می‌توانند به عنوان یک سرور فیزیکی و هم به عنوان یک سرور مجازی عمل کنند.

با استفاده از سرورهای هیبریدی، می‌توانید با بهره‌گیری از ویژگی‌های هر دو نوع سرور، کارایی و قدرت پردازشی سیستم خود را افزایش دهید. همچنین، می‌توانید با کاهش هزینه‌ها و استفاده بهینه از منابع سخت افزاری، کارایی سیستم خود را بهبود بخشید.

پس با استفاده از سرورهای هیبریدی، شما به راحتی می‌توانید با کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی، نیازهای پردازشی خود را به راحتی برآورده کنید. در صورتی که هنوز نمی دانید کدام یک از این موارد برایتان مناسب است، توصیه می کنیم این مقاله را از دست ندهید، چرا که تمام مواردی که برای انتخاب یکی از این دو نیاز است، در این مقاله برایتان آورده ایم. همراهمان باشید.

توصیه ای که برای شما داریم، این است که در صورتی که به تازگی کسب و کارتان را شروع کرده اید و میخواهید سروری با کیفیت بالا و قیمت مناسب تهیه کنید، می توانید به صفحه خرید سرور مجازی ما سر بزنید و از بین پلن های مختلفی که داریم، پلن مناسب خودتان را انتخاب کنید.

سرور هیبریدی چیست؟

زمانی که از سرور هیبریدی صحبت می کنیم، یعنی با یک سرور ترکیبی سروکار داریم که از تکنولوژی مجازی یا همان KVM استفاده می کند. کاری که تکنولوژی مجازی انجام می دهد، این است که یک سرور اختصاصی را به قسمت های مجزا تقسیم می کند و آن را در بین کاربران مختلف توزیع می کند. با این کار این قابلیت فراهم می شود که هر کاربر بتواند به صورت کامل از منابعی که به او اختصاص داده شده است، استفاده کند.

گفتیم که سرور هیبرید، سرور ترکیبی است؛ اما ترکیب کدام سرور ها؟ ترکیبی از هایبرید سرور، سرورهای ابری و اختصاصی. در واقع این ترکیب را یک معجون در نظر بگیرید که به کاربران ارائه می شود و بسیار قدرتمند است. این قدرت شما را در برابر انواع حملات مقاوم می کند. در صورتی که شما هم سرور هیبریدی داشته باشید، می توانید سقف منابع را انتخاب کنید و این منابع را به صورت اختصاصی در اختیارتان داشته باشید.

شاید مفهوم ترکیبی بودن سرور هیبریدی کمی برایتان گنگ باشد. برای آن که این مفهوم بیشتر برایتان جا بیافتد، توضیحات بیشتری بیان می کنیم. سرور هیبریدی هم از مزیت سرور اختصاصی استفاده می کند و هم از مزیت سرور ابری. در سرور ابری، یک سرور فیزیکی یا همان سرور اختصاصی وجود دارد که به عنوان پایه استفاده می شود و زمانی که به قدرت محاسباتی بالاتر، محل ذخیره ساز بیشتر و… نیاز بود، در این صورت از منابع ابری اضافی استفاده می شود.

اگر  این روش را با سرور اختصاصی سنتی مقایسه کنیم، متوجه می شویم که از انعطاف پذیری و مقیاس پذیری بالاتری برخوردار است و با تمام این ها، امنیت و کنترل یک سرور فیزیکی را هم در اختیار کاربر قرار می دهد.

این سرور ها معمولا توسط کسانی استفاده می شود که به سطح بالایی از عملکرد و قابلیت اطمینان نیاز دارند و باید با تقاضاها و بارهای کاری در حال تغییر سازگار شوند.

دلیل استفاده از سرور هیبریدی چیست؟

اولین گزینه ای که شاید جذاب ترین گزینه باشد، هزینه سرور هیبریدی است. هزینه سرور هیبریدی بسته به کارکردی که از آن استفاده می کنید، نسبت به سرور اختصاصی، مناسب تر و به صرفه تر است. سرور هیبرید از بخش ابری و منابع آن استفاده می کند و سرعت سایت شما را افزایش می دهد و سبب می شود که شما سرعت سایت شما در جذب کاربران بالاتر بروید و ترافیک بیشتری وارد سایتتان شود.

وب سایت شما حاوی اطلاعات مهمی مثل داده‌های خاص وب سایت، اطلاعات کاربران و بازدیدکنندگان وب سایت و اطلاعات مهم دیگری است. با استفاده از سرور هایبریدی، می توان به طور کامل از امنیت وب سایت شما مراقبت کرد. این سرور با سطوح امنیتی بالا که دارد، برای داشتن امنیت در فضای وب بسیار مناسب است. همچنین، سرور هایبریدی می تواند امنیت اپلیکیشن های شما را نیز تضمین کند.

هایبرید سرور یک ابزار است که به شما کمک می کند تا وب سایت یا برنامه خود را بهینه کنید. با استفاده از هایبرید سرور، سرعت لود شدن صفحات و جستجوی آنها بهبود می یابد که این می تواند کمک بسیاری به جذب و ورود کاربران برای استفاده از سایت شما کند.

هایبرید سرور به شما اجازه می دهد تا منابع مورد استفاده خود را بر اساس نیازهای شما تعیین کنید و بنابراین کامل کنترل بر منابع، اطلاعات و مسائل مهم وب سایت و برنامه خود خواهید داشت.

کلیک کنید  آموزش ساخت و تنظیم کلید SSH در لینوکس برای اتصال امن به سرور

سرور هیبریدی برای وب سایت ها و صفحاتی که به پهنای باند بالا نیاز دارند، مناسب است. اگر شما یک برنامه یا وب سایت دارید که در طول زمان رشد خواهد کرد، سرور هایبریدی به عنوان یک گزینه پایدار برای شما مناسب هستند. با استفاده از این سرور، شما نیاز خود را به پهنای باند بالا راحت تر می توانید برطرف کنید.

سرور ابری چیست؟

قبل از پاسخ به سوال «سرور ابری چیست؟»، ابتدا بهتر است مفهوم «ابر» و «رایانش ابری» را توضیح دهیم. ابر به مجموعه‌ای از سرورها گفته می‌شود که با هم ارتباط دارند و داده‌ها را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. این سرورها به نحوی با یکدیگر اتصال داده شده و مرتبط می‌شوند که به صورت یک سیستم واحد عمل کنند. در رایانش ابری، به جای استفاده از یک سرور بزرگ و قوی، عملیات پیچیده روی چندین سرور کوچکتر تقسیم می‌شود. این خدمات مبتنی بر ابر شامل ذخیره و اشتراک گذاری اطلاعات، میزبانی وب، پردازش و استفاده از نرم‌افزارها می‌شود.

حالا ما در مورد «سرور ابری» صحبت کنیم. سرور ابری به مجموعه ای از سرورهای متصل به یکدیگر توسط اینترنت گفته می‌شود که اگر کسی درخواستی داشت، می‌تواند به آنها دسترسی پیدا کند.

وقتی چند کامپیوتر با هم کار می‌کنند و به پردازش اطلاعات می‌پردازند، آن ها را «سرور ابری» می‌نامیم. اگر چندین سرویس در یک شبکه با هم کار کنند، همچنین به آن ها هم سرور ابری یا Cloud Server می‌گوییم، چون مثل ابر، سرویس‌ها با هم مرتبط و متصل هستند.

سرور ابری، مثل یک کامپیوتر قدرتمند و بزرگ است که در اینترنت است و خدمات مختلفی را ارائه میدهد. این سرور قادر است تا خدمات مبتنی بر فناوری ابری را به صورت ریموتی و با استفاده از سرویس های ارائه شده توسط آن ارائه دهد. به دلیل اینکه سرورهای ابری در هر جای دنیا میتوانند قرار بگیرند، کاربران قادر هستند از خدمات آن در هر نقطه ای از جهان استفاده کنند. سرور ابری، بخشی مهم از تکنولوژی ابری هست و تمامی مدل‌ های مختلف ارائه محاسبات ابری، از زیر ساخت هایی مانند زیر ساخت مانند سرویس (IaaS) تا سرویس (PaaS)، همچنین‌ نرم‌ افزاری مثل سرویس (SaaS) را پشتیبانی می کند.

نحوه کارکرد سرور ابری چگونه است؟

تا حدی با مفهوم سرور ابری چیست آشنا شدید و اکنون برای درک بهتر سرور ابری، در مورد نحوه کارکرد سرور ابری صحبت می کنیم. در سرور ابری ما از یک برنامه مجازی ساز (مانند Hypervisor) استفاده می کنیم و پس از مجازی سازی کردن منابع سرور فیزیکی، منابع مجازی را در حالت خودکار تنظیم می کنیم تا با استفاده از اتصال اینترنت فعال، در دسترس هر کاربری از هر جایی قرار بگیرند. برای درک بهتر این مفهوم، بهتر است سرور ابری را به عنوان یک منبع برای استفاده در نظر گرفت و نه به عنوان یک سخت‌افزار.

سرور هیبرید چه تفاوتی با سرور ابری دارد؟

برای آن که تصمیم بهتری برای خریدن یکی از این دو مورد بگیرید، در این جا به تفاوت هایی که این دو سرور دارند، می پردازیم.

عملکرد و بازدهی

احتمالا تا به اینجا متوجه شده اید که سرور هیبریدی نسبت به سرور ابری، در رده بالاتری قرار می گیرد. سرور های هیبریدی، از تمام ظرفیت منابع سرور به اختصاصی استفاده می کند و به همین  دلیل توانایی خوبی در مدیریت کردن پردازش های سنگین دارد و سایت هایی که ترافیک بالایی دارند را به خوبی میزبانی می کند.

به صورت کلی اگر بخواهیم بیان کنیم، از نقطه نظر فنی، هیبرید سرور جایگاه نخست را کسب می کند و جایگاه دوم به سرورهای ابری تعلق دارد.

مقیاس پذیری

سرور های ابری و هیبرید دو نوع سرویس محاسباتی هستند که به دلیل استفاده از تکنولوژی ابری و زیرساخت های مرتبط، قابلیت ارتقا در سریع ترین زمان ممکن را برای کاربران فراهم می کنند. با این حال، تفاوتی که بین این دو سرویس وجود دارد، در سرعت ارتقای منابع آنها است. سرورهای ابری در لحظه ارتقا پیدا می کنند، در حالی که هیبریدها در کمتر از ۲۴ ساعت منابع خود را تغییر می دهند. هر دو سرویس اما پایداری و عملکرد بهینه ای را برای کاربرانشان فراهم می کنند که با نوع نیاز کاربران سازگار است.

سخن آخر

دانستن تفاوت بین سرور ابری و سرور هیبرید، می‌تواند به شما در انتخاب بهترین راهکار برای نیازهای شرکت شما کمک کند. در واقع، هر دوی این راهکارها برای مدیریت منابع سروری و ارائه خدمات به کاربران به کار می‌روند، اما با توجه به نیازهای مختلف، ممکن است یکی از آن‌ها بهتر از دیگری برای شما باشد.

سرور ابری به صورت کاملاً مجازی‌سازی شده است و منابع فیزیکی را از چندین سرور جمع‌آوری می‌کند و آن‌ها را به صورت مجازی به کاربران ارائه می‌دهد. در این حالت، ارائه دهنده خدمات برای مشتریان خود، منابع سروری مانند فضای ذخیره سازی، پردازش و شبکه را به صورت مجازی و به اندازه‌ای که نیاز دارند، ارائه می‌دهد. این راهکار اغلب برای شرکت‌های بزرگ و پیچیده‌تر استفاده می‌شود.

سرور هیبرید، به صورت ترکیبی از سرور فیزیکی و مجازی عمل می‌کند. در این حالت، بخشی از منابع سروری به صورت فیزیکی در دسترس کاربران قرار دارد و بخش دیگر به صورت مجازی ارائه می‌شود. این راهکار برای شرکت‌هایی که قصد تحویل خدمات به مشتریان خود در مدت زمان کوتاه‌تری دارند، مناسب است.

بنابراین، با توجه به نیازهای شرکت و میزان مدیریت منابع سروری، ممکن است بهتر باشد سرور ابری یا سرور هیبرید را انتخاب کنید. در نهایت، برای انتخاب بهترین راهکار، می توانید با تیم پشتیبانی ما در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند. در صورتی که سوالی در این زمینه دارید، می توانید با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول:

در سرور ابری، سرویس‌ها در زیرساخت ابری (مثل شبکه، ذخیره‌سازی و پردازش) میزبانی می‌شوند و در مقابل، در سرور هیبرید، سرویس‌ها می‌توانند به صورت فیزیکی و مجازی میزبانی شوند. همچنین، در سرور هیبرید، قابلیت کنترل و مدیریت بیشتری برای سرویس‌ها وجود دارد.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید