شما برای مطالعه این مقاله فقط 20 دقیقه وقت نیاز دارید

keyword-research

آموزش جامع تحقیق کلمات کلیدی و معرفی ابزارهای کیورد ریسرچ

5/5 - (2 امتیاز)

تحقیق کلمه کلیدی، پایه و اساس هر استراتژی سئو است. شما برای اینکه کاربران را به سمت صفحات وبسایت خود جذب کنید، باید از کوئری های کاربران در مورد محصول، سرویس یا اطلاعات وبسایت شما هستند، مطلع شوید و سپس با ایجاد محتوایی متناسب با موضوعات درخواستی کاربران، کاری کنید که سایت شما جواب خوبی برای سوالات کاربران باشد. اینجاست که توجه کاربران را جلب می کنید، به سوال و درخواست آنها جواب می دهید، نرخ تبدیل شما بالا می رود و در نتیجه پتانسیل شما برای حضور در رتبه های بالاتر افزایش پیدا می کند.

تحقیق کلمات کلیدی یکی از مهم ترین بخش های سئو است چون با استفاده از آن می توانید موضوعاتی را هدف قرار دهید که با کوئری کاربران ارتباط دارند و در راستای هدف شما هستند. برای این کار می توانید از ابزار هایی مثل Keyword Planner، گوگل سرچ کنسول و ahrefs استفاده کنید.

البته، کیورد ریسرچ به همین سادگی ها نیست و اصول و تکنیک های خاص خود را دارد که بر اساس آنها می توانید به نتایج بهتری برسید. حتی ابزارهایی مثل ahrefs و semrush هم وجود دارند که با استفاده از آنها می توانید عملکرد و سرعت بالاتری در تحقیق کلمات کلیدی داشته باشید.

در حالت کلی، مهم این است که خواسته های مرتبط با هدف وبسایت خود را ردیابی کنید و سپس، کلمات و عبارات کلیدی که کاربران با استفاده از آن ها، قصد پاسخگویی به اهداف دارند را شناسایی کنید. در واقع، وقتی به یک لیست از کلمات کلیدی پرجستجو و مرتبط با موضوع وبسایت خود رسیدید، وقت آن است که با ترکیب درست آنها، جهت محتوای وبسایت خود را مشخص کنید و در این راستا قدم بردارید.

اگر در این زمینه نیاز به یک راهنمایی جامع دارید و دوست ندارید شروع کار خود را یک سری اطلاعات گنگ و نادرست انجام دهید، در جای کاملاً درستی قرار دارید. در این مقاله، تمام راهکارها و ابزارهای لازم برای آموزش تحقیق کلمات کلیدی را در اختیار شما قرار می دهیم.

حتی، توصیه می کنیم که از الان برای نتایج لذت بخش حاصل از ایجاد محتوای مناسب و مرتبط با کلمات کلیدی درست آماده شوید و نسبت به خرید سرور مجازی قدرتمندتر اقدام کنید. چون صددرصد نمی خواهید عملکرد عالی خود در نتایج ارگانیک را به خاطر ضعف سرور در هندل کردن ترافیک بالا از دست دهید.

مفهوم کلمه کلیدی در سئو

در دنیای سئو، مخاطبان اصلی همان کاربرانی هستند که برای پیدا کردن جواب سوالات خود از موتورهای جستجو مثل گوگل استفاده می کنند. مثلاً اگر چند دقیقه پیش از طریق مرورگر گوگل کروم خود در مورد آموزش تحقیق کلمات کلیدی جستجو کرده اید می خواستید با استفاده از کلمه یا عبارت کلیدی تحقیق کلمات کلیدی به یک آموزش جامع در مورد این موضوع برسید.

این کلمات مثل پلی هستند که شما را به نتایج جستجوی ارگانیک و در نتیجه یک سایت مناسب برای دریافت پاسخ درست به کوئری هدایت می کنند. در واقع، به واسطه این کلمات کلیدی است که کاربران می توانند به محتوای جامع مربوط به آن دسترسی پیدا کنند و از این طرف، شما هم می توانید محتوای جامع خود را با کیورد ریسرچ غنی کنید تا شایستگی حضور در بین نتایج جستجوی اول مرتبط با کلمه کلیدی موردنظر را داشته باشند.

کلمات کلیدی دو نوع هستند: کوتاه (short tail) و طولانی (long tail)

کوتاهطولانی
حداکثر ۳ کلمه ایحداقل ۴ کلمه ای
دستور پخت پیتزادستور پخت پیتزا با خمیر خانگی
عمومی و کلیخاص و واضح
حجم جستجوی بالاحجم جستجوی پایین
رقابت بالا برای رتبه بندیرقابت پایین برای رتبه بندی 
نرخ تبدیل کمنرخ تبدیل زیاد
مناسب برای محتوای کوتاه و مختصرمناسب برای محتوای طولانی 

این بستگی به هدف سایت و استراتژی های سئو شما دارد که کدام یک از کلمات کلیدی را در اولویت قرار دهید. مهم این است که با یادگیری درست و کاربردی تحقیق کلمات کلیدی، یک لیست ترکیبی و بهینه از کلمات کلیدی کوتاه و طولانی ایجاد کنید و بر اساس آنها جلو بروید.

تحقیق کلمات کلیدی چیست؟

Keyword research یا تحقیق کلمات کلیدی به پروسه جستجو و تجزیه و تحلیل و کشف عبارات جستجویی اشاره دارد که کاربران اینترنتی با استفاده از آنها به جواب سوالات خود می رسند. در واقع، شما با دستیابی به این بینش ارزشمند می توانید محتوا، تبلیغات و ویدیوهایی ایجاد کنید که مستقیماً به سوالات کاربران جواب دهد یا به اصطلاح “هدف جستجو” کاربر باشد و از این طریق، اعتبار و اعتماد لازم برای جلب توجه بازدیدکنندگان بیشتر را کسب کنید. 

در واقع، شما با تحقیق کلمه کلیدی سعی دارید به یک لیست از کلمات و عباراتی دست پیدا کنید که کاربران موقع جستجو محصول، سرویس ها یا اطلاعات مرتبط با کسب و کار شما در مرورگر تایپ می کنند. سپس می توانید آیتم های این لیست را به صورت استراتژیک در محتوای وبسایت خود قرار دهید تا صفحات وبسایت شما بر اساس آنها رتبه بندی شود. اینجاست که اگر عملکرد درستی داشته باشید، می توانید در نتایج موتورهای جستجو ظاهر شوید و ترافیک باکیفیت بیشتری را به سمت سایت خود جذب کنید. 

اهمیت Keyword research در سئو

تحقیق کلمات کلیدی باعث می شود که شما به صورت هدفمندتر جلو بروید و موضوعی منتشر کنید که احتمال ندارد هیچ کس آن را جستجو کند. در واقع، اشتباهی که اکثر صاحبان وبسایت مرتکب می شوند، همین است. سعی می کنند رقابت را طور دیگری جلو ببرند و آنقدر اختصاصی جلو می روند و از عبارات گنگ و غیرقابل سرچ استفاده می کنند که با نتیجه ای هم همراه نیست. همین باعث می شود که جزو بخش آبی نمودار پایین باشند:

مطالعات انجام شده توسط ahref نشان می دهد که ۹۰.۶۳ درصد از صفحات اینترنتی، هیچ ترافیکی از گوگل دریافت نمی کنند. 

پس، شما هم نباید بی گدار به آب بزنید. تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید تمام محتوا و صفحات وبسایت شما در راستای تقاضای کاربران ایجاد شده اند و شایستگی قرار گرفتن در نتایج ارگانیک را دارد.

بیایید با چند مورد از مزایای تحقیق کلمات کلیدی آشنا شویم:

  • دستیابی به درک و بینش درست در مورد روند بازاریابی فعلی
  • دستیابی به یک بینش ارزشمند در مورد سوالات، نیازها، مشکلات و راه حل های مخاطبان هدف
  • ایجاد یک پل قوی بین جستجوی کاربر و محتوای سایت
  • ارتقا رتبه سایت
  • افزایش ترافیک وبسایت
  • برآورده ساختن نیازهای کاربر و تبدیل بازدیدکننده به مشتری بالقوه
  • و پیشرفت

پس، تا الان متوجه شدید که اگر بخش keyword research استراتژی های سئو خود را جدی بگیرید، فرصت های بیشتری برای جلب توجه کاربران و ارتقا جایگاه خود در نتایج جستجو خواهید داشت.

مفاهیم پایه تحقیق کلمات کلیدی

قبل از اینکه مراحل کیورد ریسرچ را بررسی کنیم، بهتر است با یک سری مفهوم آشنا شویم که برای درک بهتر این پروسه ضروری هستند:

حجم جستجوی ماهانه

میزان جستجوی کلمه کلیدی در هر ماه (MSV)، معیار مهمی برای تعیین ارزش کلمه کلیدی است. اگر کاربرانی هستند که برای رسیدن به جواب سوال خود از کلمه کلیدی خاصی استفاده می کنند، در واقع یک سرنخ برای استراتژی تحقیق کلمات کلیدی در اختیار شما قرار می دهند. اما نباید تک بعدی باشید و از میزان جستجوی ماهانه به عنوان تنها معیار ارزش دهی به کلمات استفاده کنید.

کلمات کلیدی با MSV بالا معمولاً ترافیک بالایی را ارائه می دهند و برای آگاهی از برند مفید هستند اما اگر بخواهید فقط روی حجم جستجو تمرکز کنید، نمی توانید از این ترافیک برای تبدیل و فروش استفاده کنید. 

هدف کاربر

هدف کاربر به نتیجه ای اشاره دارد که کاربر با جستجوی کلمه کلیدی موردنظر می خواهد به آن دست پیدا کند. همانطورکه الگوریتم های موتورهای جستجو به سمت ارتقا تجربه کاربری پیش می روند، در حوزه تحقیق کلمه کلیدی هم هدف کاربر یا user intent اهمیت بسیاری دارد و یکی از مهم ترین عوامل پروسه کیورد ریسرچ است.

هدف کاربر از دو جهت بسیار مهم است. اول اینکه هدف اصلی شما ایجاد محتوا و صفحات در یک وبسایت، ارائه اطلاعات، محصول یا سرویسی است که کاربر می خواهد از آن بهره مند شود.

کاربر شما فقط به مشکلات و نیازهای خود اهمیت می دهد و اگر این موارد را در اولویت قرار ندهید، نمی توانید کاربر را به هدف خود برسانید و این اتفاق با هیچ نتیجه مثبتی همراه نخواهد شد.

به عنوان مثال، فرض کنید که شما یک صفحه عالی در مورد تاریخچه کاپ کلیک های جهان دارید. کاربری که به دنبال دستور پخت کاپ کیک است، امکان ندارد روی لینک صفحه شما کلیک کند.

دوم هم اینکه، گوگل هنگام ارائه نتایج صفحات، ارتباط بین محتوای صفحه و درخواست کاربر را درنظر می گیرد تا بهترین نتیجه را در اختیار کاربر قرار دهد. پس، هر چه قدر صفحه شما با هدف کاربر مطابقت داشته باشد، شانس شما برای قرار گرفتن در رتبه های اول بالاتر خواهد بود.

ارتباط

گوگل موقع تصمیم گیری در مورد صفحات نتایج جستجو، به صفحات دیگری که کاربر برای رسیدن به جواب این کوئری کلیک کرده اند هم نگاه می کند. همه اینها برای این است که بداند کاربر چه قصدی دارد؟ مثلاً می خواهد بداند کاپ کیک چیست؟ یا دستور پخت آن به چه صورت است؟ یا می خواهد کاپ کیک بخرد؟

در کل با مشاهده و بررسی نتایج جستجو مربوط به یک کوئری می توانید به ایده های خوبی برسید و به همین خاطر است که این پروسه یک بخش از فرآیند تحقیق کلمات کلیدی محسوب می شود.

انواع پرس و جو (query)

چهار نوع پرس و جو وجود دارد که شناخت آنها می تواند برای دسته بندی اهداف کاربران و برنامه ریزی استراتژی کلمه کلیدی بسیار مفید باشد.

اطلاعاتی (Informational) – کاربرانی که به دنبال اطلاعات مرتبط با یک موضوع یا جوابی برای سوال خود هستند.

ناوبری (Navigational) – کاربرانی که می خواهند یک نام تجاری، سایت یا صفحه خاص را پیدا کنند.

تجاری (Commercial) – کاربرانی که در مورد برندها، محصولات و سرویس های موردنظر خود تحقیق می کنند.

تراکنشی (Transactional) – کاربرانی که آماده انجام عمل خرید و سفارش هستند.

مراحل کیورد ریسرچ برای استراتژی سئو

برای اینکه استراتژی های سئو خود را به صورت هدفمندتر جلو ببرید، اول باید کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار و موضوع سایت خود را شناسایی کنید و سپس، بر اساس یک سری استراتژی خاص، عباراتی که مخاطبان شما و خود شما به آنها اهمیت می دهید را پیدا کنید. 

البته قبل از شروع این مسیر، اول باید به ماموریت خود فکر کنید و اهداف سئو خود را تعیین کنید. به عنوان مثال، در مورد جواب سوالات زیر فکر کنید:

  • هدف اصلی کسب و کار یا سازمان شما چیست؟
  • چه چیزی با کسب و کار خاص تر می شود؟
  • دقیقاً در حال تلاش برای رسیدن به چه کسی هستید؟
  • در وبسایت خود چه وعده هایی را به مخاطبان می دهید؟

با شناسایی این موارد می توانید به هدف واقعی ماموریت خود را کشف کنید و بر اساس آن قدم بردارید.

بعد از این کار، دیگر وقت آن است مراحل تحقیق کلمات کلیدی را شروع کنید:

مرحله ۱. پیدا کردن کلمات کلیدی جدید و مرتبط

برای شروع کار تحقیق کلمات کلیدی، اول باید خودتان را به جای مشتری بگذارید. اگر بتوانید کشف کنید که مخاطبان برای پیدا کردن راه حل مشکلات خود از چه عباراتی استفاده می کنند، می توانید به ایده های خوبی برای پیاده سازی استراتژی های تولید محتوا و سئو برسید. راه های زیادی برای شناسایی کلیدواژه های مناسب وجود دارد که در ادامه به بررسی چند مورد از آنها می پردازیم:

۱. استفاده از کلمه کلیدی دانه

کلمات کلیدی seed نقطه شروع فرآیند تحقیق کلمات کلیدی هستند. این کلمات، حوزه کسب و کار شما را مشخص می کنند و به شما کمک می کنند رقبای خود را شناسایی کنید. ابزارهای زیادی وجود دارد که می توانید کلمات دانه را به آنها بدهید و ایده های جدیدی را تحویل بگیرید که در بخش های بعدی چند مورد از محبوب ترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی را معرفی خواهیم کرد.

توجه داشته باشید که خود کلمات کلیدی دانه لزوماً ارزش هدف گذاری برای صفحات وبسایت را ندارند. شما باید از آنها به عنوان دانه ای برای مراحل بعدی این فرآیند استفاده کنید. پس نیازی نیست که روی این کلمات وسواس داشته باشید، فقط کافیست چند دقیقه وقت بگذارید تا آنها را شناسایی کنید. 

برای این کار باید به این فکر کنید که کاربران اینترنتی با جستجوی چه چیزی به محصول، سرویس یا اطلاعات ارائه شده توسط شما دسترسی پیدا می کنند.

به عنوان مثال، اگر در زمینه فروش قهوه و تجهیزات قهوه سازی فعالیت می کنید، کلمات کلیدی seed شما می توانند موارد زیر باشند:

  • قهوه
  • کاپوچینو
  • اسپرسو

یا اگر یک آژانس بازاریابی را اداره می کنید، کلمات دانه زیر برای شما مناسب هستند:

  • رسانه های اجتماعی
  • بازاریابی ایمیلی
  • ترافیک وبسایت
  • بازاریابی محتوا 
  • وبلاگ نویسی

این نوع کلمات، هنوز کلمات کلیدی شما نیستند و به عنوان پله ای برای پیدا کردن ایده های بیشتر برای کلمات کلیدی استفاده می شوند. اکنون که کلمات کلیدی دانه خود را پیدا کرده اید، وقت آن است که از آنها در روش های ایده یابی بعدی استفاده کنید.

۲. پیشنهادات گوگل و یوتیوب

وقتی مرورگر خود را باز می کنید و شروع به تایپ عبارت موردنظر می کنید، گوگل به طور خودکار موضوعات مرتبط با جستجوی شما را پیشنهاد می دهد که این لیست پیشنهادات می تواند حاوی کلمات کلیدی طلایی برای کسب و کار شما باشد.ویژگی تکمیل خودکار گوگل

گوگل، این لیست را بر اساس جستجوی کاربران قبلی پیشنهاد می دهد و حالت تصادفی ندارد و مطمئن باشید منبع معتبری برای کشف ایده های جدید محسوب می شود.

اگر نمی خواهید به گوگل محدود باشید، می توانید از پیشنهادات یوتیوب هم کمک بگیرید. این پلتفرم هم مثل گوگل، بر اساس فعالیت و جستجوهای کاربران خود، یک سری کلمات و عبارات کلیدی را دسته بندی می کند و بر اساس عبارت جستجوی شما ارائه می دهد.

۳. بخش Related searches گوگل

یکی از راه های جالب برای پیدا کردن کلمات کلیدی، بررسی بخش Related searches موجود در پایین نتایج جستجوی گوگل است. به عنوان مثال، فرض کنید کلمه کلیدی دانه کسب و کار شما “بازاریابی محتوا” است.

اگر این کلمه یا عبارت را در گوگل جستجو کنید و در صفحه نتایج به سمت پایین اسکرول کنید، با بخشی به اسم Related searches روبرو خواهید شد که یک لیست ۸ تایی از کلمات کلیدی را در اختیار شما قرار می دهد که ارتباط نزدیکی که با عبارت جستجوی شما دارند.بخش related search در گوگل برای کیورد ریسرچ

این ایده ها مستقیماً از گوگل می آیند و مطمئناً به درجه خوبی از محبوبیت رسیده اند که گوگل آنها را به شما توصیه می کند. در واقع، گوگل با این کار به شما می گوید که ” هزاران نفر هستند که این عبارات کلیدی را جستجو می کنند.”

اگر روی هر کدام از این آیتم های موجود در Related searches کلیک کنید و دوباره به سمت پایین اسکرول کنید، با کلمات و عبارات کلیدی جدیدی مواجه خواهید شد که می توانند برای شما مفید باشند. 

البته بخش people also ask هم می تواند منبع خوبی برای ایده یابی در مورد کلمات کلیدی باشد. این بخش حاوی سوال و جواب هایی است که توسط الگوریتم های هوش مصنوعی و یک سری معیارهای خاص مثل تعداد تکرار، محبوبیت و کیفیت ترتیب بندی و دسته بندی می شوند.سوالات رایج در گوگل برای تحقیق کلمات کلیدی

۴. فهرست محتوای ویکی پدیا

ویکی پدیا یک معدن طلا برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط و مناسب است. این سایت میزبان مقالات متنوعی است که توسط هزاران متخصص منتشر شده اند و به دسته های مختلف تقسیم بندی شده اند.

برای پیدا کردن ایده های کلمات کلیدی می توانید به صورت زیر عمل کنید:

به ویکی پدیا بروید و کلمه کلیدی seed خود را جستجو کنید.

به عنوان مثال اگر seo را وارد کنید، مقاله زیر باز می شود.

اگر به بخش contents این مقاله نگاه کنید، زیرعنوان های مرتبط به موضوع seo را خواهید دید که هر کدام می توانند ایده های درست و به جایی را در اختیار شما قرار دهند.استفاده از محتوای ویکی پدیا برای تحقیق کلمات کلیدی

حتی، لینک های داخلی مقاله های ویکی پدیا هم پتانسیل این را دارند که ایده های طلایی در مورد کلمه دانه موردنظر در اختیار شما قرار دهند. هر لینک داخلی معرف یک مقاله کامل است که از عنوان ها و زیرعنوان های مخصوص ایجاد شده است و با بررسی آنها می توانید به نتایج خوبی برسید.

۵. شناسایی کلمات کلیدی رقبا

بررسی و شناسایی کلمات کلیدی که در حال حاضر ترافیک زیادی را برای رقبای شما جذب می کنند هم ایده خوبی برای شناسایی سریع تر کلمات کلیدی مناسب برای کسب و کار شماست. برای این کار، ابتدا باید کلمات کلیدی دانه یا اولیه خود را پیدا کنید. سپس آنها را در گوگل جستجو کنید و ببینید که چه وبسایت هایی در صفحه اول نتایج جستجو قرار گرفته اند.

بعد از این که چند رقیب معتبر و محبوب را شناسایی کنید، می توانید با استفاده از ابزارهایی مثل Ahrefs، کلمات کلیدی که رقبای شما پوشش داده اند و به نتایج خوبی رسیده اند را شناسایی کنید و به ایده های خوبی در زمینه تحقیق کلمات کلیدی برسید.

کلیک کنید  ۶ روش آپدیت وردپرس به نسخه جدیدتر به صورت خودکار و دستی

به عنوان مثال، اگر بخواهید وبسایت رقیب خود را آنالیز کنید و ببینید که کدام یک از صفحات آن وبسایت از ترافیک خوبی برخوردار هستند، می توانید از ابزار Site Explorer سایت Ahrefs استفاده کنید.

کافیست آدرس وبسایت موردنظر را وارد کنید و سپس، یک لیست از لینک ها، ترافیک و کلمات کلیدی صفحات را ببینید که به صورت نزولی مرتب شده اند.قابلیت site explorer در ahrefs

اگر این کار را برای رقبای دیگر هم امتحان کنید، می توانید به کلمات و عبارت کلیدی مناسبی برای کسب و کار خود دست پیدا کنید. 

در کل، ابزارهای زیادی مثل Ahrefs وجود دارند که با استفاده از قابلیت های رقیب یابی آنها می توانید رقبای خود را از جنبه های مختلف بررسی کنید و به نتایج دلخواه خود برسید.

۶. بررسی سابقه آنلاین وبسایت

اگر وبسایت شما دارای تاریخچه آنلاین است، با استفاده از ابزار گوگل سرچ کنسول می توانید متوجه شوید که گوگل در مورد سایت شما چه فکری می کند و با چه مواردی مرتبط می داند. در واقع، شما با این کار می خواهید ببینید که پیام خود را به درستی منتقل می کنید یا نه و همین که از درست یا نادرست بودن مسیر استراتژی های خود مطلع شوید، قدم بزرگی برای بهره مندی از فرصت های بهتر است.

اگر گوگل کنسول، کوئری هایی را نشان می دهد که هیچ ارتباطی با محصول یا برند شما ندارند، باید تمرکز بیشتری روی کلمات کلیدی صفحات خود داشته باشید.

به دنبال کوئری هایی باشید که در رتبه های بالاتر قرار دارند، برداشت های معقولی دارند و فکر می کنید با کسب و کار شما مرتبط هستند.

این موارد، فرصت های بالقوه ای هستند که با استفاده از آنها می توانید کلمات کلیدی که باید جستجو و شناسایی شوند را فیلتر کنید و متمرکزتر و هدفمندتر جلو بروید.

مرحله ۲. تحلیل کلمات کلیدی

حالا که کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را با موفقیت شناسایی کرده اید، وقت آن است که این کلمات را بر اساس یک سری معیار اَلَک کنید تا اینکه بتوانید یک لیست کاربردی تهیه کنید. 

برای این کار کافیست طبق مراحل زیر جلو بروید:

۱. معیارهای مهم را درنظر بگیرید.

۴ معیار مهم وجود دارد که می تواند اولویت بندی کلمات کلیدی را برای شما راحت تر کنند:

Search Volume

حجم جستجو به شما می گوید که کاربران به صورت ماهانه چند بار کلمه کلیدی موردنظر را جستجو می کنند. هر چه قدر که حجم جستجو بالاتر باشد، در صورت دریافت رتبه خوب برای آن، می توانید از ترافیک زیادی بهره مند شوید.

تقریباً هر ابزار کیورد ریسرچ دارای فیلتر حجم جستجوی کلمات کلیدی است که به شما امکان می دهد روی ایده های کلیدی با طیف های متنوع تمرکز کنید و به نتایج معقولی برسید.

اینکه کلمات کلیدی head مثل coffee را به عنوان بهترین کلمات کلیدی انتخاب کنید، ایده خوبی نیست. با اینکه این کلمات حجم جستجوی بالایی دارند ولی خیلی مبهم هستند و در اکثر مواقع، بدون هدف هستند.

یا بر عکس، اگر از ابزاری استفاده می کنید که حجم جستجوی صفر را نشان می دهد، به این معنی نیست که باید کلمه کلیدی موردنظر را کلاً کنار بگذارید.

معیارهای دیگری هم هستند که باید آنها را نیز در نظر بگیرید و با ترکیب همه آنها، شرایط لازم برای هدف گیری خواسته خود و خواسته کاربران را فراهم کنید.

اگر سایت جدیدی دارید، احتمالاً بازار کلمات کلیدی با حجم زیاد برای شما بسیار رقابتی است و نمی خواهید وقت خود را برای کلمات کلیدی با حجم جستجوی ۱۰ هزار در ماه تلف کنید. اینجاست که می توانید کلمات کلیدی کم رقابت و کم حجم را در اولویت قرار دهید تا بتوانید به راحتی کمی ترافیک به سمت سایت خود جذب کنید. 

کلمات طولانی یا Long-tail ایده خوبی برای این شرایط هستند.

با اینکه این کلمات در حوزه سئو شناخته شده هستند ولی اغلب نادیده گرفته می شوند چون به نظر می رسد هیچ کس نمی خواهد دنبال کلمه کلیدی برود که حجم کم یا حجم صفر دارد. مگر اینکه بخواهید تعداد کمی بازدیدکننده در ماه داشته باشید. 

ولی اگر بتوانید صد مقاله با چنین کلماتی منتشر کنید، ترافیک سالانه وبسایت شما تا حد زیادی بالاتر خواهد رفت.

نکته مهم دیگری که باید در مورد حجم جستجو بدانید این است که حجم جستجو برای کلمات کلیدی می تواند از ابزاری به ابزار دیگر متفاوت باشد چون هر ابزار این معیار را بر اساس روش های خاص خود محاسبه و آپدیت می کند.

پتانسیل ترافیک

یک سوال: اگر دو کلمه کلیدی، حجم جستجوی یکسانی داشته باشند، ترافیک حاصل از صفحات مربوط به آنها هم برابر خواهد بود؟ نه.

دلیل این مسئله این است که صفحات وب در گوگل فقط بر اساس یک کلمه کلیدی رتبه بندی نمی شوند. ممکن است یک صفحه بر اساس 50 کیورد و صفحه دیگر هم بر اساس ۴۰۰ کیورد رتبه بندی شود. هر پرس و جویی که در ذهن دارید، به شکل های مختلف قابل بیان است ولی درکل، منظور همه آنها یکی است. گوگل هم از هوشمندی لازم برای درک این موضوع بهره مند است و رتبه بندی را برا این اساس انجام می دهد.

این به این معنا است که شما نباید به صورت کورکورانه فقط به حجم جستجو تکیه کنید. باید بررسی کنید که صفحات برتر به ازای شکل های مختلف کلمات کلیدی، در چه رتبه ای قرار می گیرند و از پتانسیل ترافیک کافی برخوردار هستند یا نه.

دشواری کلمه کلیدی

دشواری کلمه کلیدی یا Keyword Difficulty (KD) معیاری است که به شما کمک می کند تا حدس بزنید قرار گرفتن یک کلمه کلیدی در ۱۰ نتیجه اول جستجوی ارگانیگ چقدر سخت است؟ 

KD بر اساس عوامل مختلفی مثل اعتبار سایت، ارتباط نتایج جستجو، میزان تازگی، تعداد و کیفیت بک لینک ها و … تعیین می شود و مقدار آن بین ۰ تا ۱۰۰ قرار دارد. هر چقدر مقدار KD بالاتر باشد، قرار گرفتن آن در ۱۰ نتیجه اول سخت تر خواهد بود.

معمولاً این مقدار توسط متخصصان سئو به صورت دستی محاسبه می شود. متخصصان می توانند اهمیت و اولویت متفاوتی به هر یک از عوامل موثر در KD اختصاص بدهند و به یک نتیجه معقول برسند.

در کل، این را هم فراموش نکنید که نباید فقط به KD ها تکیه کنید. قبل از هر تصمیم گیری، ارزیابی های لازم را به صورت دستی انجام دهید تا بعداً ضرر نبینید چون هیچ تکنیکی نمی تواند پیچیدگی های الگوریتم رتبه بندی گوگل را رمزگشایی کند پس مراقب ابزارهایی باشید که چنین وعده هایی را به شما می دهند.

هدف جستجو

بعد از دستیابی به کلمات کلیدی مناسب، زمان آن است که هر یک از کلمات را بررسی کنید. برای این کار می توانید از SERP استفاده کنید و به نکات مهمی برسید. مثلاً:

آیا کلمه کلیدی موردنظر از نوع اطلاعاتی است یعنی با اصطلاحاتی مثل چگونگی یا نحوه همراه است؟

آیا عناوین SERP مربوط به آن دارای کلماتی مثل “خرید”، “بهترین” یا شامل نام محصول هستند؟

هر کلمه کلیدی را سرچ کنید و سپس قوی ترین کلمات کلیدی هر گروه را در نظر بگیرید و سپس در مورد نوع هدف جستجو ( اطلاعاتی، تجاری، ناوبری و تراکنشی) تصمیم بگیرید.

۲. یک لیست کیورد ایجاد کنید.

حالا که بر اساس معیارهای بالا به کلمات کلیدی مناسب و ارزشمند کسب و کار خود دست یافته اید، وقت آن است که آنها را به یک لیست اضافه کنید. البته، این لیست نباید حاوی یک ترتیب تصادفی از کلمات کلیدی باشد. برای ترتیب بندی آیتم های این لیست باید یک سری نکات را در نظر بگیرید.

برای دستیبابی به یک لیست مناسب، کافیست به سوالات زیر جواب دهید:

  • پتانسیل ترافیک تخمینی کلمه کلیدی موردنظر چقدر است؟
  • دشواری کیورد چند است؟ 
  • برای ایجاد صفحه موردنظر برای این کلمه به چه چیزی نیاز دارید؟ قبلاً تهیه کرده اید و نیاز به بهبود دارد؟
  • ارزش تجاری کلمه کلیدی چقدر است؟ با رتبه بندی برای آن، چه چیزی به دست می آورید؟

در حالت کلی، با اینکه معیارهای حجم جستجو، پتانسیل ترافیک، دشواری رتبه بندی و هدف جستجو همگی برای دستیابی به یک لیست مناسب ضروری هستند ولی باید این را هم در نظر بگیرید که چه رتبه ای برای کلمه کلیدی موردنظر می تواند برای کسب و کار شما ارزشمند باشد.

بعد از اینکه به یک لیست ارزشمند از کلمات کلیدی دست یافتید، می توانید شروع به تولید محتوا و ایجاد صفحه برای کلماتی کنید که پتانسیل لازم برای جذب ترافیک ارگانیک را دارند و می توانند شما را به جایگاه ایده الی برسانند.

از طرف دیگر، ابزارهای بسیار کاربردی هم وجود دارند که به کمک آنها می توانید این پروسه را بسیار سریع تر و هوشمندانه تر جلو ببرید.

بهترین ابزارهای کیورد ریسرچ

تحقیق کلمات کلیدی بدون ابزارهای تخصصی، عملاً غیرممکن است و با چالش های زیادی همراه است. ما در این بخش، ابزارهای خارجی و ایرانی متنوعی را در اختیار شما قرار می دهیم که متناسب با بودجه و نیاز خود می توانید از امکانات آنها بهره مند شوید:

Google Keyword Planner 

گوگل چند ابزار فوق العاده برای تحقیق کلمه کلیدی ارائه داده است که Keyword Planner یکی از پرکاربردترین آنهاست. به این صورت که بر اساس کلمه کلیدی یا url ورودی شما، یک لیست از کلمات کلیدی مرتبط به همراه یک سری معیار دیگر برای سنجش مثل تعداد جستجوها ارائه می دهد. 

امکانات ابزار کیورد پلنر

  • ارائه کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی موردنظر
  • ارائه اطلاعات تکمیلی مثل جستجوهای ماهانه، میزان رقابت و پیشنهاد قیمت CPC (Cost Per Click)
  • امکان فیلتر اطلاعات جغرافیایی برای بهبود کمپین ها و هدف گذاری ها
  • ارائه اطلاعات مرتبط با بودجه، زمان تبلیغات و نوع تبلیغات و برنامه ریزی برای کمپین های تبلیغاتی
  • ارائه گزارشات اطلاعاتی در مورد ترافیک ماهانه، سودآوری و کارایی تبلیغات

Keyword Tool

ابزار Keyword Tool یک ابزار تحقیق کلمه کلیدی بسیار ابتدایی است که اگر بر اساس کلمه کلیدی پایه خود به یک لیست بلند از پیشنهادات کلمات کلیدی مرتبط نیاز دارید، می تواند برای شما بسیار مفید باشد. برای استفاده از نسخه ابتدایی این ابزار، حتی نیازی به ایجاد حساب کاربری هم ندارید.

این ابزار با استفاده از قابلیت تکمیل خودکار کار می کند و موقع اجرای آن می توانید متوجه شوید که مردم اطراف شما به دنبال چه موضوعات مرتبط با کلمه کلیدی شما هستند. 

امکانات Keyword Tool

  • پشتیبانی از اکثر منابع محبوب برای تحقیق کلمه کلیدی مثل گوگل، یوتیوب، گوگل پلی، بینگ و …
  • امکان فیلتر تحقیق کلمات کلیدی بر اساس عکس، ویدیو، اخبار، فروشگاه و …
  • امکان فیلتر موقعیت مکانی 
  • امکان فیلتر زبان
  • امکان فیلتر نتایج بر اساس یک سری کیورد خاص
  • ارائه اطلاعات تکمیلی دیگر مثب میزان جستجو، میانگین محبوبیت، CPC و میانگین رقابت در نسخه پرو

Google Trends

گوگل ترندز هم یکی دیگر از ابزارهای رایگان گوگل است که با استفاده از آن می توانید چند کلمه کلیدی وارد کنید، سپس بر اساس مکان، تاریخچه جستجو، دسته بندی فیلتر کنید و سپس به اطلاعات مفیدی در مورد میزان علاقمندی به کلمه کلیدی موردنظر، منبع ترافیک و کلمات کلیدی مرتبط با آن دست پیدا کنید.

ویژگی جذاب این ابزار این است که میزان جستجوی ماهانه را با نمودارهای رنگی نشان می دهد و حالت رنگانگ و تعاملی به آن می دهد که در صورت نیاز می توانید آن را دانلود کرده و در وبسایت خود قرار دهید.

امکانات گوگل ترندز

  • ارائه خودکار کلمات کلیدی مرتبط موقع تکمیل کلمه کلیدی موردنظر در نوار جستجو 
  • امکان فیلتر نتایج بر اساس لوکیشن، زمان، دسته بندی و نوع جستجو
  • امکان اضافه کردن کلمات کلیدی دیگر و مقایسه نمودار عملکرد آنها
  • ارائه اطلاعات مفید در مورد میزان محبوبیت کلمات کلیدی در لوکیشن های مختلف
  • ارائه کوئری های مرتبط با کلمه کلیدی

Ahrefs

وقتی صحبت از کیورد ریسرچ می شود، Ahrefs یکی از بهترین ابزارهایی است که با خیال راحت می توانید به آن اعتماد کنید. با اینکه این ابزار در حالت کلی، یک ابزار پولی است ولی بعضی از امکانات آن مثل keyword generator و keyword difficulty به صورت رایگان در دسترس شما قرار می گیرند. ابزار keyword generator با دریافت کلمه کلیدی موردنظر شما، یک لیست طولانی از کلمات کلیدی مرتبط همراه با معیارهای KD و حجم جستجو ارائه می دهد.

ولی اگر به دنبال امکانات پیشرفته تر و کشف و بررسی تمام معیارهای سئو هستید، باید نسبت به خرید نسخه پولی اقدام کنید.

امکانات Ahrefs

  • ارائه ابزار Site Explorer برای بررسی ترافیک ارگانیک، کیوردهای برتر و بک لینک های سایت رقیب
  • ارائه ابزار Keywords Explorer برای ارائه ایده های کیورد عالی و آنالیز KD و پتانسیل ترافیک آنها
  • ارائه ابزار Content Explorer برای کشف محتوای برتر مربوط به حوزه کاری شما
  • کشف داده های مربوط به سایت از طریق فیلترهای مختلف
  • پشتیبانی از ۱۰ موتور جستجوی مختلف
  • اندازه گیری دقیق حجم جستجو
  • ارائه CPC مربوط به کلمه کلیدی

SEMrush

SEMrush یک ابزار تحقیقاتی رقابتی است که با استفاده از آن می توانید کلمات کلیدی رقبای خود را زیر نظر داشته باشید و از آنها برای محک زدن خود و کشف فرصت های عالی استفاده کنید. این فضای رقابتی بر اساس کلمات کلیدی رایج و جایگاه آنها در نتایج جستجو ارگانیک، پولی و فروشگاه گوگل ایجاد می شود که با استفاده از آن می توانید عملکرد رقبای خود را مقایسه کنید.

این ابزار در حالت کلی، یک ابزار پولی است ولی امکانات پایه برای تحقیق کلمات کلیدی به مدت ۷ روز تا یک حدی به صورت رایگان ارائه می شود ولی برای دریافت اطلاعات و ایده های بیشتر باید نسبت به خرید نسخه پولی اقدام کنید.

امکانات SEMrush

  • ارائه ابزار Keyword Magic Tool برای دسترسی به ایده های کلمات کلیدی جدید
  • امکان فیلتر پیشنهادات بر اساس پارامترهای مختلف مثل هدف جستجو، kd و حجم جستجو
  • ارائه یک گزارش کامل از حجم جستجو، KD، هدف جستجو، CPC، انواع ایده های کیورد جدید و تحلیل های دیگر
  • امکان ردیابی جایگاه سایت خود و سایت رقبا
  • بررسی گزارشات مربوط به ترافیک ارگانیک

Seranking

این ابزار یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی جامع است که با استفاده از آن می توانید به بررسی رقبای خود بپردازید، کمپین های SEO و PPC را نظارت کنید و مهم تر از همه، به هزاران پیشنهاد در مورد کلمات کلیدی موردنظر خود دست پیدا کنید.

ابزار Seranking تاکید زیادی بر دقت داده های سئو دارد و به همین خاطر از تکنیک ها و الگوریتم های منحصربفردی برای اندازه گیری دقیق حجم جستجو و KD استفاده می کند. همچنین، فهرست کلمات کلیدی ارائه شده توسط این ابزار در انواع مشابه، مرتبط، حجم جستجوی کم، طولانی یا دم بلند و مبتنی بر سوال دسته بندی می شوند.

امکانات ابزار Seranking

  • امکان بررسی عملکرد رقبا
  • دسترسی به هزاران پیشنهاد کلمه کلیدی
  • امکان فیلتر نتایج بر اساس پارامترهای مختلف
  • ارزیابی کارایی نتایج بر اساس معیارهای مختلف مثل ارتباط کلمه کلیدی 

Google Search Console

اگر می خواهید عملکرد سایت خود را بررسی کنید و کلمات کلیدی که با نتایج موفقیت آمیزی همراه شده اند را کشف کنید، می توانید از ابزار تحلیلی گوگل سرچ کنسول استفاده کنید. با اینکه کشف الگوریتم های گوگل کنسول بسیار پیچیده است ولی مطمئن باشید با استفاده از گزاراشات آن می توانید فرصت های عالی را برای ایجاد کلمات کلیدی مفیدتر کشف کنید.

با این ابزار می توانید اطلاعات را بر اساس پارامترهای مختلف فیلتر کنید و آمار مربوط به آنها را بررسی کنید.

کیوردچی

همانطورکه از اسم آن هم مشخص است، کیوردچی یک ابزار کیورد ریسرچ ایرانی است که به صورت رایگان در اختیار شما قرار می گیرد. الگوی کار این ابزار به روش قابلیت خودکار google autocomplete است و یک سری پسوند و پیشوند به انتها یا ابتدای کلمه کلیدی موردنظر اضافه می کند و لیستی از ایده های کلمات کلیدی را در اختیار شما قرار می دهد.

برای اینکه به ایده های جدیدی دست پیدا کنید، کافی است بر اساس پیشنهادات اولیه این ابزار، جستجوی های خود را بسط دهید تا این که به لیست دلخواه خود دست پیدا کنید.

میزفا

این ابزار هم یکی از بهترین ابزارهای سئو ایرانی است که متناسب با نیاز کاربرانی ایرانی توسعه یافته است. این ابزار علاوه بر ارائه پیشنهادات کلمات کلیدی، این امکان را به شما می دهد که گزارشات و نمودار پیشرفت کلمه کلیدی دلخواه خود را ببینید و خروجی را بر اساس پارامترهای مختلف فیلتر کنید.

امکان دسته بندی کلمات بر اساس موضوع، اولویت بندی کلمات، تعیین صفحه هدف به ازای هر کلمه و آپدیت مدام نتایج از برتری های دیگر این ابزار هستند. 

در حالت کلی، سعی کنید اطلاعات پایه خود در زمینه تحقیق کلمات کلیدی را ارتقا دهید و سپس به کمک ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی، ایده های جذاب و مفیدی را برای محتوای وبسایت خود کشف کنید. 

سخن آخر

تحقیق کلمات کلیدی یکی از مهم ترین بخش های سئو است که اگر با دقت و توجه کامل انجام نشود، می تواند تمام زحمات شما را بی نتیجه بگذارد. ما سعی کردیم در این مقاله، راهنمایی های لازم را در اختیار شما قرار دهیم تا شروع قدرتمندی در این مسیر داشته باشید. البته، سعی کنید در هر دوره از مسیر خود از قدرت ابزارهای کیورد ریسرچ بهره مند شوید تا به صورت کاملاً هوشمدانه و هدفمندتر در این مسیر قدم بردارید.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال، درخواست و نیاز به راهنمایی، می توانید با ثبت نظر خود، با ما وارد ارتباط شوید تا هر چه زودتر به شما پاسخ دهیم.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من زهرا پیرجانی دانشجوی رشته نرم افزار هستم. علاقه ای که به یادگیری مطالب جدید دارم باعث شد که انگیزم برای فعالیت در حوزه تولیدمحتوا بیشتر شود. تمام تلاشم این است که با درک کامل موضوع، محتوایی ساده و کامل تهیه کنم که برای همه علاقمندان مفید و کاربردی باشد. یادگیری مطالب جدید و آموزش اونها به بقیه، بهترین کاری هست که می توانم برای رشد خودم و همچنین کمک به رشد علاقمندان به مباحث مورنظر انجام بدم.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید