شما برای مطالعه این مقاله فقط 12 دقیقه وقت نیاز دارید

improve-copying-file-speed
دسته بندی : آموزش ویندوز

با این 18 روش سرعت کپی کردن فایل ها در ویندوز را افزایش دهید

4.7/5 - (3 امتیاز)

موضوع کندی انتقال یا کپی کردن فایل در ویندوز، موضوع جدیدی نیست. کاربران زیادی هستند که از سرعت پایین انتقال فایل به پوشه های دیگر یا فلش و هارد خارجی شکایت می کنند مخصوصاً اگر فایل های حجیمی داشته باشید که قرار باشد انتقال آن دقیقه ها طول بکشد. 

سرعت پایین کپی کردن فایل ها در ویندوز دلایل زیادی دارد که خرابی هارددیسک، خطاهای فایل سیستم، قدیمی بودن درایورها و تکه تکه شدن (fragmentation) دیسک از مهم ترین آنها هستند که با روش هایی مثل غیرفعال سازی ویژگی Auto-Tuning، آپدیت ویندوز و استفاده از ابزارهای کپی فایل می توانید سرعت انتقال فایل ها را ارتقا دهید.

پس اگر از کند بودن سرعت کپی فایل در ویندوز خسته شده اید و دوست دارید کارهای ساده ای مثل کپی فایل را صرف نگاه کردن به پنجره ‘Copiying Items’ در ویندوز نکنید، روش های فوق العاده ای را سراغ داریم که با استفاده از آن ها می توانید این پروسه کسل کننده را با سرعت بیشتری پشت سر بگذارید.

اگر قصد خرید سرور مجازی ویندوز را دارید و دوست دارید که سرعت کپی کردن فایل ها را در ویندوز سرور خود هم ارتقا دهید، اصلا جای نگرانی نیست. این روش ها برای ویندوز سرور شما هم قابل استفاده هستند. حتی با استفاده از آموزش انتقال فایل از سرور مجازی به کامپیوتر می توانید به راحتی از عهده انتقال فایل بین سرور مجازی و سیستم خود بربیایید. در کل، همیشه راهی وجود دارد که می تواند شما را نجات دهد. مهم این است که در رفع مشکلات خود مصمم باشید.

پس بیایید شروع کنیم:

روش های کپی کردن سریع فایل ها در ویندوز

۱. خطاهای فایل سیستم را بررسی کنید

قبل از هر کاری بهتر است وضعیت هارددیسک یا درایو خارجی را بررسی کنید تا خطاهایی که باعث کند شدن سرعت کپی کردن فایل ها شده اند را کشف و تعمیر کنید. برای این کار می توانید از ابزار داخلی خود ویندوز استفاده کنید.

  • کافیست روی درایو داخلی یا خارجی موردنظر راست کلیک کنید و Properties را انتخاب کنید.
  • تب Tool را انتخاب کنید و از بخش “Error checking” روی Check کلیک کنید.بررسی خطاهای فایل سیستم برای افزایش سرعت کپی کردن فایل ها در ویندوز
  • دستورات wizard را دنبال کنید تا خطاها بررسی و تعمیر شوند.

۲. ویژگی Auto-Tuning را غیرفعال کنید

اگر قصد انتقال فایل بین کامپیوترهای موجود در شبکه را دارید و با کندی سرعت کپی کردن مواجه شده اید، غیرفعال سازی ویژگی Auto-Tuning می تواند برای شما کارساز باشد. با اینکه این ویژگی برای انتقال کارآمدتر فایل ها طراحی شده است ولی اگر شبکه شما از یک روتر قدیمی استفاده می کند یا فایروال شما از این ویژگی پشتیبانی نمی کند، فعال بودن آن می تواند باعث کند شدن سرعت انتقال فایل ها در ویندوز شود. 

برای غیر فعال سازی ویژگی Auto-Tuning مراحل زیر را دنبال کنید:

  • روی استارت کلیک کنید و CMD را به صورت Run as administrator باز کنید.
  • دستور زیر را اجرا کنید:
netsh int tcp set global autotuninglevel=disabled

بعد، مجدداً فایل ها را انتقال دهید و بررسی کنید که سرعت انتقال آنها افزایش پیدا کرده است یا نه. 

فراموش نکنید که بعد از تکمیل پروسه انتقال فایل ها، حتماً ویژگی Auto-Tuning را مجدداً فعال کنید که برای این کار می توانید از دستور زیر استفاده کنید:

netsh int tcp set global autotuninglevel=normal

۳. ویژگی Optimize Drives را فعال کنید

این روش برای بسیاری از کاربران ویندوز کارساز است. مخصوصا کاربرانی که ویندوز ۷ خود را به ویندوز ۱۰ ارتقا داده اند و با سرعت پایین کپی کردن فایل ها در ویندوز روبرو شده اند، می توانند از این روش استفاده کنند. این روش برای بهینه سازی و تمیزسازی فضای دیسک به کار می رود و فایل ها را به قسمت هایی از دیسک منتقل می کند که سرعت دسترسی بالاتری دارند.

برای فعال سازی این ویژگی، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • دکمه ترکیبی Win + R را فشار  دهید و services.msc را تایپ کرده و اینتر را بزنید.
  • Optimize drives را پیدا کنید، بعد روی آن راست کلیک کنید و Properties را انتخاب کنید.
  • Start type را به Automatic تغییر دهید و روی استارت موجود در قسمت پایین Service status کلیک کنید.فعال سازی ویژگی optimize drives
  • روی Apply و سپس ok کلیک کنید.

۴. ویژگی Real-Time Protection را غیرفعال کنید

برخی از آنتی ویروس ها مثلاً خود Windows Defender موقع عملیاتی مثل دانلود یا کپی، فایل ها را به صورت real time اسکن می کنند و این پروسه اسکن باعث افت سرعت کپی کردن فایل ها در ویندوز می شود. اما همین اسکن باعث می شود که سیستم شما در برابر بدافزارها و سایر تهدیدات امنیتی مقاوم باشد و تحت تاثیر قرار نگیرد. بنابراین بهترین راه این است که موقع انتقال فایل ها، ویژگی Real-Time Protection را به طور موقت غیرفعال کنید و بعد که کارتان تمام شد، این ویژگی را مجدداً فعال کنید.

برای غیرفعال سازی این ویژگی باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • روی استارت کلیک کنید و Windows Security را جستجو کنید. 
  • تب Virus & threat protection را انتخاب کنید و روی Manage settings کلیک کنید.
  • ویژگی Real-time protection را غیرفعال کنید و مجددا سرعت کپی کردن فایل ها در ویندوز را تست کنید.غیرفعال سازی Real-timeprotection

۵. ویژگی Drive Indexing را غیرفعال کنید

با اینکه این ویژگی با ایندکس کردن فایل های موجود در سیستم به افزایش سرعت و دقت دسترسی کمک می کند ولی فعال بودن این ویژگی منجر به کاهش سرعت کپی کردن فایل در ویندوز می شود چون سیستم قبل از شروع کپی فایل ها، به پایگاه داده ایندکس فایل ها دسترسی پیدا می کند و آن را بررسی می کند که این هم باعث افت سرعت کپی کردن می شود.

برای غیرفعال سازی این ویژگی، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • روی درایو موردنظر راست کلیک کنید و properties را انتخاب کنید.
  • روی تب general کلیک کنید و تیک مربوط به گزینه Allow files on this drive to have contents indexed in addition to file properties را بردارید.غیر فعال سازی ویژگی drive indexing برای افزایش سرعت کپی کردن فایل ها
  • روی Apply و سپس ok کلیک کنید تا این تغییرات ذخیره شوند.

البته اگر زمان زیادی را برای جستجوی فایل ها اختصاص می دهید و سرعت دسترسی به فایل های موردنظر برای شما مهم است، این ویژگی را فعال کنید.

۶. بالا بردن سرعت کپی فایل با آپدبت درایورهای USB

درایور USB رابط بین سیستم شما و دستگاه های USB است و آپدیت کردن این درایور می تواند به بهبود سرعت و عملکرد آن برای کپی کردن فایل ها در ویندوز کمک کند. نسخه جدید درایور USB می تواند باعث بالا بردن سرعت کپی فایل با usb شود که همین می تواند مشکل شما را حل کند.

برای آپدیت درایور USB مراحل زیر را دنبال کنید:

  • دکمه ترکیبی Win + R را فشار دهید و دستور devmgmt.msc را تایپ کرده و اینتر را بزنید.
  • Universal Serial Bus Controller drivers را پیدا کنید و روی آن راست کلیک کنید.
  • بعد روی Update driver کلیک کنید.اپدیت درایو USB

۷. Large Send Offload را غیرفعال کنید

ویژگی Large Send Offload با هدف بهبود عملکرد شبکه و کاهش باز پردازشی سیستم طراحی شده است اما در واقع به برنامه های پس زمینه اجازه می دهد که مقدار زیادی از پهنای باند شبکه را مصرف کنند. پس اگر شبکه شما سرعت پایینی دارد و به فکر افزایش سرعت انتقال فایل ها در فضای شبکه هستید، این روش می تواند برای شما مفید باشد. 

برای غیرفعال سازی ویژگی LSO، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • روی استارت کلیک کنید و Device Manager را جستجو و باز کنید.
  • روی فلش کناری Network adapters کلیک کنید تا لیست آداپتورها باز شود.
  • روی کارت شبکه خود راست کلیک کنید و Properties را انتخاب کنید.
  • از تب Advanced گزینه Large Send Offload V2 (IPV4) را انتخاب کنید و آن را روی حالت Disabled تنظیم کنید.غیرفعال سازی LSO
  • این کار را برای (Large Send Offload V2 (IPv6 هم انجام دهید.
  • روی OK کلیک کنید تا این تغییرات ذخیره شوند.
  • در آخر، سیستم خود را ریستارت کنید و مجدداً سرعت انتقال فایل ها از طریق شبکه را بررسی کنید. 

۸. رفع کند شدن سرعت کپی فایل با غیرفعال کردن RDC

Remote Differential Compression یکی از مهم ترین ویژگی های ویندوز است که این امکان را به کاربران می دهد که حجم فایل هایی که در شبکه به اشتراک می گذارند را کاهش دهند و به این ترتیب سرعت کپی کردن را افزایش دهند. اما در برخی موارد، خاموش کردن این ویژگی می تواند باعث بهبود سرعت کپی کردن فایل ها شوند. به خصوص وقتی شبکه از پهنای باند محدودی برخوردار است، کاهش حجم داده ها می تواند باعث افزایش سرعت کپی کردن فایل ها در ویندوز شود.

برای خاموش کردن این ویژگی، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • روی استارت کلیک کنید و Turn Windows features on or off را جستجو و باز کنید.
  • به سمت پایین اسکرول کنید و تیک مربوط به Remote Differential Compression API support را بردارید.غیرفعال سازی rdc
  • روی Ok کلیک کنید تا این تغییرات ذخیره شوند.

۹. از پورت USB دیگری استفاده کنید

بعضی مواقع، پهنای باند مربوط به یک پورت USB نسبت به پورت USB دیگر بیشتر است و استفاده از پورت با پهنای باند بیشتر می تواند به بالا بردن سرعت کپی فایل ها با usb در ویندوز کمک کند.

مثلاً پورت USB 3.0 نسخه بهبود یافته پورت USB است که می تواند در سرعت کپی کردن فایل ها در ویندوز تاثیرگذار باشد. این پورت به خاطر پشتیبانی از سرعت انتقال بالاتر و فایل های بزرگ تر می توانند پروسه انتقال فایل ها را با سرعت بیشتری پشت سربگذارد. در واقع، سرعت کپی کردن فایل ها با استفاده از پورت USB 3.0 می تواند به ۵ گیگابیت در ثانیه هم برسد که در مقایسه با سرعت پورت USB 2.0 و USB 1.1 خیلی بالاتر است.

کلیک کنید  آموزش سیف مود در ویندوز: روش ورود و خروج از حالت safe mode

۱۰. درایور فلش USB را فرمت کنید

طبق گزارشات، برخی از کاربران با تغییر فرمت فلش خود به NTFS شاهد بهبود سرعت کپی کردن فایل ها در ویندوز شده اند. به این صورت که اگر فرمت درایو USB شما FAT32 باشد و آن را به NTFS تغییر دهید، نه تنها از سرعت کپی کردن بیشتر بلکه از ویژگی های امنیتی بیشتری مثل رمزگذاری و دسترسی محدود به فایل ها هم بهره مند می شوید.

البته توجه داشته باشید که اگر فرمت فلش خود را از FAT32 به NTFS تغییر دهید، تمام فایل های موجود در فلش USB حذف می شوند پس قبل از تغییر فرمت از تمام داده های مهم خود بکاپ بگیرید.

برای تغییر فرمت فلش USB خود، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • This PC یا File Explorer را باز کنید.
  • روی درایو مربوط به فلش USB راست کلیک کنید و گزینه Format را انتخاب کنید.
  • NTFS را به عنوان فرمت انتخاب کنید و روی Start کلیک کنید.فرمت کردن فلش USB
  • صبر کنید تا این پروسه به پایان برسد.

۱۱. سیاست حذف درایو را تغییر دهید

هر دستگاه USB خارجی دو گزینه Quick removal و Better performance را در اختیار شما قرار می دهد که متناسب با نیاز خود یکی را انتخاب کنید. Quick removal از کش کردن جلوگیری می کند و برای درایوهای فلش USB با اندازه کوچک مناسب است. Better performance هم زمانی را برای کش کردن اختصاص می دهد و برای درایورهای فلش با حجم بالا مناسب است. در حالت کلی، اگر قصد انتقال فایل های حجیم و زیاد را دارید و دوست دارید این کار را با سرعت بالاتری انجام دهید، از Better performance استفاده کنید.

برای فعال سازی Better performance، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • فلش USB را به سیستم وصل کنید.
  • روی استارت راست کلیک کنید و Device Manager را باز کنید.
  • روی فلش کناری Disk drives راست کلیک کنید تا لیست درایوها باز شود.
  • روی درایو مربوط به فلش راست کلیک کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید.
  • از تب Policies، گزینه Better performance را به جای Quick removal فعال کنید.تغییر policy درایو

۱۲. ویژگی Windows search را برای افزایش سرعت کپی کردن فایل ها غیرفعال کنید

ویندوز سرچ یکی از ویژگی های مفید ویندوز است که در عین حال، منابع زیادی را مصرف می کند و همین مصرف منابع می تواند باعث کاهش سرعت انتقال فایل ها شود. با غیرفعال کردن این ویژگی می توانید منابع سیستم را آزاد کنید و سرعت کپی کردن فایل ها در ویندوز را ارتقا دهید.

برای غیرفعال سازی این ویژگی، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • روی استارت کلیک کنید و Services را جستجو و باز کنید.
  • دو بار روی Windows search کلیک کنید.
  • روی Stop کلیک کنید تا این سرویس متوقف شود.

البته اگر می خواهید جلوی اجرای این سرویس موقع روشن کردن سیستم را بگیرید می توانید از بخش startup type گزینه disabled را انتخاب کنید.متوقف سازی سرویس جستجوی ویندوز

بعد از این که این تغییرات را لحاظ کردید، بررسی کنید که سرعت انتقال فایل ها بهبود پیدا کرده است یا نه.

۱۳. از ابزار Disk Cleanup استفاده کنید

ابن ابزار با حذف فایل های موقت، قدیمی و غیرضروری هارددیسک به بهبود سرعت کپی کردن فایل ها کمک می کند. به این صورت که هر چقدر فضای بیشتری برای کپی کردن فایل ها در هارددیسک در دسترس باشند، تعامل با هارددیسک هم سریع تر خواهد بود.

برای استفاده از این ابزار، کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

  • روی دکمه ترکیبی Win + S کلیک کنید و با تایپ dsk، ابزار Disk Cleanup که در نتیجه جستجو قرار دارد را باز کنید.
  • system partition را انتخاب کنید و روی OK کلیک کنید.
  • روی Clean system files کلیک کنید و دوباره system partition را انتخاب کنید.
  • بعد از اینکه محاسبات تمام شد، همه گزینه ها را علامت بزنید و روی OK کلیک کنید.استفاده از ابزار Disk Cleanup برا افزایش سرعت کپی کردن فایل ها در ویندوز

۱۴. عملکرد هارددیسک سیستم خود را بهبود ببخشید تا سرعت کپی کردن فایل ها بالا برود

بررسی هارددیسک و بهبود عملکرد آن یکی از روش هایی است که در افزایش سرعت کپی کردن فایل ها در ویندوز تاثیر گذار است. برای این کار می توانید از ابزارهایی مثل Defraggler و HD Tune استفاده کنید.

۱۵. فایل های خود را فشرده کنید

با فشرده سازی فایل ها، حجم آنها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند و با کاهش حجم فایل ها، زمان لازم برای کپی کردن آنها هم کمتر می شود.

البته، خود پروسه فشرده سازی هم نیاز به زمان و پردازش دارد که به زمان لازم برای کپی کردن فایل ها دی ویندوز اضافه می شود ولی زمان لازم برای فشرده سازی فایل هایی که حجم بالایی دارند، در مقایسه زمان لازم برای کپی کردن فایل ها با همان اندازه واقعی خیلی کمتر است. 

۱۶. هارد خود را به SSD تغییر دهید

هارد SSD سرعت خواندن و نوشتن بالاتر ی دارد و اگر کپی و انتقال سریع فایل ها برای شما خیلی مهم است می توانید هارد خود را به SSD تغییر دهید.

البته برای این که موقع استفاده از این هاردیسک به بالاترین عملکرد آن دست پیدا کنید، باید دستگاه و فایل سیستم های خود را هم بهینه سازی کنید تا یک سری خطاها باعث افت پتانسیل آن نشوند.

۱۷. ویندوز خود را آپدیت کنید

آپدیت های جدیدی که از طرف مایکروسافت اعمال می شوند، می توانند در سرعت و کارایی سیستم و عملکرد دستگاه های ذخیره سازی خارجی مثل فلش USB تاثیر گذار باشند. به عنوان مثال، یکی از مشکلاتی که باعث کاهش سرعت کپی کردن فایل ها در ویندوز می شود، وجود بروزرسانی های ناقص در ویندوز است که با نصب آپدیت های جدید و کامل می توانید چنین مشکلاتی را برطرف کنید.

برای آپدیت ویندوز می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

۱. آپدیت خودکار: در این روش، خود ویندوز آپدیت های جدید را به صورت خودکار بررسی می کند و اگر آپدیتی بود که در سیستم شما نصب نشده است، به صورت خودکار دانلود و نصب می کند.

برای فعال سازی این قابلیت، کافیست مراحل زیر را اجرا کنید:

  • تنظیمات یا Setting سیستم را باز کنید و به بخش Update & Security بروید.
  •  در بخش Windows Update، روی advanced options گزینه Automatic Updates را فعال کنید.قابلیت آپدیت خودکار ویندوز

۲. آپدیت دستی: در این روش هم باید خودتان به صورت دستی، آپدیت های جدید را دانلود و نصب کنید.

پس مراحل زیر را طی کنید:

  • تنظیمات یا Setting سیستم را باز کنید و به بخش Update & Security بروید.
  • روی check_for_updates کلیک کنید و اگر آپدیت جدیدی بود، آن را دانلود و نصب کنید.آپدیت دستی ویندوز

توجه داشته باشید که برای نصب آپدیت ها حتما باید از اتصال اینترنتی پایدار و پرسرعت استفاده کنید تا پروسه دانلود و نصب آنها به مشکل برنخورد.

۱۸. از اپلیکیشن های مخصوص کپی کردن فایل ها در ویندوز استفاده کنید

بعد از اینکه تمام تنظیمات سیستمی بالا را امتحان کردید ولی باز هم به نتیجه دلخواه نرسیدید، می توانید از ابزارهای دیگری استفاده کنید که برای این کار طراحی شده اند. این ابزارها علاوه بر بهبود سرعت کپی کردن فایل ها در ویندوز، یک سری امکانات مفیدی را هم در اختیار شما قر ار می دهند که با استفاده از آنها می توانید کیفیت کار خود را بالا ببرید.

از بهترین ابزارهای کپی کردن فایل ها در ویندوز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

TeraCopy: این اپلیکیشن برای کپی و جا به جایی فایل ها در ویندوز استفاده می شود و قابلیت هایی مثل مدیریت پیشرفته خطاها، تنظیم اولویت فایل ها و … را هم ارائه می دهد.

FastCopy: این اپلیکیشن هم به خوبی از عهده ارتقا سرعت کپی کردن فایل ها برمی آید و پشتیبانی از فایل های بزرگ و امکان انتخاب زبان از قابلیت های دیگر این ابزار هستند.

File Fisher: این ابزار هم یکی از سریع ترین ابزارهای پرتابل کپی کردن فایل ها در ویندوز است و یکی از بهترین ویژگی های File Fisher این است که نیازی به دانلود برنامه ندارید و به راحتی می توانید آن را به در دسکتاپ خود درگ و اجرا کنید. این اپلیکیشن، فیلترهای قدرتمندی دارد که به شما کمک می کنند فقط فایل های خاصی را انتقال دهید.

هر کدام از این روش ها می توانند مشکل شما را حل کنند. این شما هستید که باید بر اساس نیازها و امکانات خود، روش های مناسبی را امتحان کنید تا به سرعت دلخواه خود برسید.

کلام آخر

دلایلی زیادی وجود دارند که می توانند باعث افت سرعت کپی کردن فایل ها در ویندوز شوند. هر کدام از روش هایی که در این مقاله ارائه داده ایم، تاثیرات اثبات شده ای دارند ولی شدت تاثیر آنها به مشخصات سخت افزاری سیستم شما بستگی دارد. بهتر است بر اساس نیاز خود، هر کدام از روش ها را امتحان کنید تا در نهایت به سرعت موردنظر خود برسید.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال، درخواست و نیاز به راهنمایی، می توانید با ثبت نظر خود، با ما وارد ارتباط شوید تا هر چه زودتر به شما پاسخ دهیم.

سوالات متداول:

بله. سرعت انتقال پورت های موجود روی یک سیستم می تواند متفاوت باشد. پورت USB 1.1 دارای سرعت حداکثر ۱۲ مگابیت در ثانیه،  USB 2.0 دارای سرعت حداکثر ۴۸۰ مگابیت در ثانیه و پورت USB 3.0 هم دارای سرعت حداکثر ۵ گیگابیت در ثانیه است.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من زهرا پیرجانی دانشجوی رشته نرم افزار هستم. علاقه ای که به یادگیری مطالب جدید دارم باعث شد که انگیزم برای فعالیت در حوزه تولیدمحتوا بیشتر شود. تمام تلاشم این است که با درک کامل موضوع، محتوایی ساده و کامل تهیه کنم که برای همه علاقمندان مفید و کاربردی باشد. یادگیری مطالب جدید و آموزش اونها به بقیه، بهترین کاری هست که می توانم برای رشد خودم و همچنین کمک به رشد علاقمندان به مباحث مورنظر انجام بدم.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید