شما برای مطالعه این مقاله فقط 14 دقیقه وقت نیاز دارید

difference-between-linux-and-windows-hosting

12 تفاوت اصلی هاست لینوکس و ویندوز

2.7/5 - (3 امتیاز)

فرقی نمی کند که برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود نیاز به یک وبسایت دارید یا وبلاگ آنلاین و غیره، مطمئناً در شروع این مسیر با چند سوال بسیار مهم درگیر هستید: تفاوت هاست لینوکس و ویندوز چیست و کدام یک از اینها برای شما مناسب است؟

هاست ویندوز و لینوکس هر کدام ویژگی ها خاص خود را دارند که کاربر باید متناسب با هدف خود یکی از آنها را ترجیح دهد. پایداری و امنیت، قابلیت سفارشی سازی، هزینه، تکنولوژی های مورد استفاده، همگی باعث تمایز این دو هاست می شوند که کاربر باید با توجه به آنها انتخاب خود را انجام دهد.

وقتی نوبت به انتخاب هاست برای وبسایت می رسد، باید عوامل زیادی مثل امنیت، هزینه و پایداری را مدنظر قرار دهید. مطالعه این مقاله به شما کمک خواهد کرد با شناخت تفاوت هاست لینوکس و ویندوز، ایده بهتری در زمینه انتخاب هاست مناسب داشته باشید:

هاست لینوکس

قبل از هر چیزی باید به طور کامل با مفهوم هاست آشنا باشید تا درک بهتری از هاست لینوکس، ویندوز و تفاوت های آنها داشته باشید. پس توصیه می کنیم که برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هاست، ابتدا مقاله “هاست چیست؟” را مطالعه کنید.

هاست به عنوان بخشی از سرور، محل نگهداری محتوای وبسایت است و حکم میزبان وبسایت برای ارائه در وب جهانی را دارد. اگر سیستم عامل سرور از نوع لینوکس باشد به هاست مربوط به آن، هاست لینوکس گفته می شود. در واقع، این سیستم عامل هاست است که برنامه ها را اجرا می کند و کار تخصیص منابع را انجام می دهد تا یک نتیجه مطلوب را برای کاربر به ارمغان بیاورد. کاربر این هاست نیازی به آشنایی کامل با دستورات لینوکس ندارد، چون دسترسی به این فضا با مرورگر وب انجام می شود و بخش های اصلی آن از طریق رابط کاربری مدیریت می شود.

برخورداری از مزایای مهمی مثل امنیت بالا، عملکرد بهتر، هزینه کمتر، امکان استفاده از فناوری های متن باز مثل php و Mysql و سازگاری و پایداری بالا باعث شده است که هاست لینوکس در بین توسعه دهندگان و صاحبان کسب و کار به جایگاه ویژه ای برسد.

این نوع هاست مناسب افرادی است که برای راه اندازی وبسایت خود از سیستم های مدیریت محبوبی مثل وردپرس، جوملا، دروپال و … استفاده کرده اند. همچنین، کسب و کارهایی که می خواهند در سایت خود از زبان php و پایگاه داده MYSQL استفاده کنند و سرعت و کارایی بالایی را با زبان HTML تجربه کنند، با استفاده از این هاست احساس رضایت بیشتری خواهند داشت.

هاست ویندوز

همانطورکه از اسم آن هم مشخص است، هاست ویندوز، هاستی است که سیستم عامل سرور آن از نوع ویندوز باشد. با این که هاست لینوکس هزینه کمتر و اعتبار بالایی دارد، ولی کسب و کارهایی که مدت زیادی در وب جهانی حضور دارند و برای مدیریت بهتر محتوای سایت خود به امنیت بیشتر و برنامه های ویندوز نیاز دارند با استفاده از هاست ویندوز می توانند یک نفس راحت بکشند.

با توجه به این که اکثر کاربران و توسعه دهندگان با محیط ویندوز آشنا هستند، کار کردن با هاست ویندوز نیازی به استخدام کارشناسان جدید ندارد. تجربه کاربری جذاب و آشنا از مزیت های اصلی هاست ویندوز است.

رابط کاربری ساده، امکان استفاده از برنامه های تحت ویندوز و امنیت بالا از مهم ترین مزایای هاست لینوکس است که باعث جلب رضایت اکثر کاربران این هاست شده اند.

مخصوصاً اگر برای پیاده سازی صفحات وبسایت از زبان های برنامه نویسی شرکت مایکروسافت مثل ASP.Net استفاده کرده باشید، حتماً باید از هاست ویندوز استفاده کنید. البته، سایت هایی که با PHP طراحی شده اند هم می توانند از هاست ویندوز استفاده کنند.

چرا دانستن تفاوت هاست لینوکس و ویندوز مهم است؟

 هاست لینوکس و ویندوز

برای این که بتوانید تصمیم درستی بگیرید و با انتخاب یک هاست مناسب، نیازهای وبسایت خود را برآورده کنید، باید موارد زیادی را مدنظر قرار دهید.

اگر استفاده از محصولات مایکروسافت مثل، ASP.net، ASP، Microsoft SQL Server یا VBScript برای شما مهم است، هاست ویندوز گزینه بهتری برای شماست.

ولی از طرف دیگر، لینوکس به دلیل مقرون به صرفه بودن، پایداری و سایر ویژگی های فوق العاده، طرفدار زیادی دارد. لینوکس برای پشتیبانی از اسکریپت های PHP، Perl، MySQL، PostgreSQL و CGI از کنترل پنل کمک می گیرد.

پس بهتر است هنگام انتخاب هاست، سوالات زیر را از خود بپرسید:

آیا دوست دارید پروسه راه اندازی راحتی داشته باشید یا دنبال انعطاف پذیری بیشتر هستید؟

آیا برای هزینه های اضافی آماده هستید؟

به کدام زبان های برنامه نویسی بیشتر تسلط دارید؟

آیا می توانید جهت بالا بردن امنیت سایت خود، تلاش بیشتری از خود نشان دهید؟

آیا دوست دارید از سی پنل استفاده کنید؟

آیا ترجیح می دهید با پایگاه داده های phpMyAdmin یا MySQL کار کنید؟

آیا می خواهید در عملکرد وبسایت خود به ASP، .NET یا MS SQL تکیه کنید؟

هر دو هاست، قابل اعتماد، ایمن و پایدار هستند مهم این است که با شناخت تفاوت های اصلی هاست لینوکس و ویندوز و نیازهای خود، یک انتخاب درست انجام دهید. پس بیایید بررسی تفاوت های این دو هاست را شروع کنیم:

 

تفاوت هاست لینوکس و ویندوز

انتخاب از بین هاست لینوکس و ویندوز فرقی برای کاربر نهایی ندارد چون نحوه نمایش صفحات وبسایت تغییری نمی کند. مقایسه ویژگی های این دو هاست برای تصمیم گیری در مورد هزینه و نحوه مدیریت فایل ها، کدها و اپلیکیشن های وبسایت مفید است و ما در این بخش هر آنچه که برای انجام یک انتخاب درست نیاز دارید را بررسی می کنیم:

1. سیستم عامل

سیستم عامل هاست لینوکس و ویندوز

مطمئناً واضح ترین تفاوت هاست لینوکس و ویندوز، سیستم عاملی است که روی سرور اجرا می شود. همانطور که می دانیم ویندوز از لحاظ گرافیکی قوی تر است و کاربران لینوکس بیشتر با خط فرمان تعامل دارند. همین باعث می شود که کاربران ویندوز موقع تغییر سیستم خود به لینوکس، شوکه شوند چون کار کردن با خط فرمان به هیچ عنوان شبیه کلیک کردن روی منوهای ویندوز نیست.

کاربرانی که دوست دارند به جای کار کردن با کنترل پنل cPanel، با خود سیستم عامل در تعامل باشند و هر گونه نصب و بروزرسانی را با خود سیستم عامل انجام دهند، می توانند هاست ویندوز را انتخاب کنند.

اما آشنا بودن با لینوکس و cPanel با یک امتیاز مثبت همراه است چون بالا بودن ثبات و امنیت لینوکس و همچنین وجود توزیع های زیادی از لینوکس باعث می شود که راه اندازی وبسایت ها و وب اپلیکیشن های پیچیده و مهم برای کسب و کار با نگرانی کمتری همراه باشد.

البته اگر سازگاری نرم افزار و سخت افزار سیستم عامل را هم مدنظر قرار دهیم، داشتن یک هاست لایسنس دار و دائماً به روز (ویندوز) گزینه خوبی برای کار کردن با نرم افزارها و پایگاه داده های موجود بر روی سرورهای ویندوز است.

2. هزینه

هزینه

با توجه به این که لینوکس، یک سیستم عامل متن باز (به جز نسخه های خاص سازمانی) و ویندوز یک سیستم عامل لایسنس دار است، پس مطمئناً برنامه های هاستینگی که از لینوکس استفاده می کنند هم به مراتب ارزان تر از نسخه های ویندوز است. برنامه هایی مثل Windows Exchange باعث افزایش هزینه هاست ویندوز می شود و نبود این برنامه های پولی و رایگان و متن باز بودن لینوکس دلیل اصلی تفاوت هزینه این دو هاست است.

* اگر به هزینه به عنوان یک معیار مهم برای تصمیم گیری نگاه می کنید، بهتر است از هاست لینوکس استفاده کنید.

3. رابط کاربری

رابط کاربری هاست لینوکس و ویندوز

آشنا بودن با فضا، منو و تب های ویندوز باعث می شود که استفاده از هاست ویندوز کار راحتی باشد. از طرف دیگر، لینوکس با تکیه بر خط فرمان و دستورات و توابع می تواند باعث سختی یادگیری نحوه استفاده از هاست لینوکس شود. هاست لینوکس هیچگونه رابط کاربری ندارد و این به معنای این است که برای مدیریت سرور نیاز به SSH یا کنسول دارید.

به همین دلیل است که اکثر مدیران ترجیح می دهند برای راحت سازی پروسه تعمیر و نگهداری سرور از cPanel استفاده کنند.

در حالی که مدیران هاست ویندوز برای دسترسی به سرورها می توانند از رابط کاربری و سایت ابزارهای ریموت مثل MMC ،TS یا Remote Shell استفاده کنند.

* اگر در زمینه کار کردن با خط فرمان و دستورات لینوکس از مهارت کافی برخوردار نیستند و تمایل به استفاده از یک رابط کاربر پسند دارید، بهتر است ویندوز را انتخاب کنید. استفاده از کنترل پنل های مخصوص ویندوز و لینوکس هم ایده خوبی برای مدیریت راحت تر وبسایت است.

ضمناً اگر مشتاق یادگیری دستورات لینوکس هستید و با این کار می خواهید رابط کاربری را در بین معیارهای تصمیم گیری خود قرار ندهید، می توانید از مقاله پرکاربردترین دستورات لینوکس برای افراد مبتدی کمک بگیرید.

4. پایداری و امنیت

امنیت

امنیت و پایداری یکی از مهم ترین معیارهای انتخاب هاست لینوکس و ویندوز است. با این که هر هاستی می تواند در معرض خطر هک قرار بگیرد ولی معمولاً ویندوز آسیب پذیری بیشتری نسبت به لینوکس دارد.

همچنین، پایداری لینوکس به مراتب بیشتر است و همین ویژگی، نیاز به راه اندازی و پیکربندی مجدد هاست لینوکس را کمتر می کند. این پایداری و امنیت به نقطه قوت هاست لینوکس تبدیل شده است که با وجود تلاش های بسیار، هاست ویندوز در این حوزه قادر به رقابت با لینوکس نیست.

* اگر امنیت حرف اول را برای شما می زند و داشتن یک هاست امن و پایدار از اولویت های شماست، لینوکس را انتخاب کنید.

5. وب سرور

وب سرور

وب سرور نوعی بستر نرم افزاری است که تمام کارهای لازم جهت نمایش صفحات وبسایت در مرورگر را انجام می دهد. پس نقش وب سرور در دو هاست لینوکس و ویندوز مهم است و بررسی تفاوت دو هاست از این جنبه می تواند بسیار موثر باشد.

آپاچی، NginX و لایت اسپید از رایج ترین وب سرور های سرور لینوکس است که از زبان های محبوبی مثل PHP و Python پشتیبانی می کند. در مقابل، IIS هم وب سرور مورداستفاده در ویندوز سرور است که از زبان های ASP.NET و MS SQL پشتیبانی می کند.

با این که کدهای مربوط به زبان PHP در ویندوز سرور هم قابل بارگذاری است ولی وبسایت هایی که با این زبان نوشته شده اند، تعامل بهتری با وب سرورهای لینوکس دارند و با بازده بیشتری همراه هستند.

* هاست لینوکس برای توسعه دهندگانی که تخصص و تجربه لازم برای پیکربندی وب سرور Apache و NginX را دارند و وبسایت های خود را با PHP، Python یاPerl  توسعه داده اند، گزینه مناسب تری است. IIS هم مناسب هاست ویندوز است و برای مدیریت سایت هایی مناسب است که با زبان های ASP.NET توسعه یافته اند.

6. اپلیکیشن ها

اپلیکیشن ها

هدف از توسعه وبسایت و نوع ابزارهای مورد استفاده در آن، نقش مهمی در انتخاب هاست دارد. هاست لینوکس و ویندوز از زبان های برنامه نویسی و اپلیکیشن های خاصی پشتیبانی می کنند؛ بنابراین، این فاکتورها نقش پررنگی در پروسه انتخاب پلتفرم هاستینگ دارند.

لیست ویژه لینوکس: Python، Perl، CGI، SSH، Magento ،Wordpress ،joomla ، ماژول های Apache و WYSIWYG

لیست ویژه ویندوز: ASP،.NET،ASP.NET، MS-SQL، Visual Basic ،C# ، MS، Access، Umbraco ، nopCommerce و BlogEngine

کلیک کنید  آموزش نصب سیستم عامل Kali Linux

لیست مشترک: PHP و MySQL

پس سوال مهمی که باید از خود بپرسید این است که هدف از راه اندازی وب سایت موردنظر چیست؟ جواب شما به این سوال در انتخاب از بین هاست لینوکس و ویندوز به شما کمک خواهد کرد.

* کمی وقت بگذارید و در مورد این که کدام هاست برای برآورده کردن نیازهای شما مناسب است، تحقیق کنید.

7. کنترل پنل

کنترل پنل هاست لینوکس و ویندوز

کنترل پنل این امکان را به کاربر می دهد که با استفاده از یک رابط کاربری ساده انواع نرم افزارها را نصب کرده و تنظیمات و کنترل های مربوط به حساب های کاربری را انجام دهد. همین که کاربر (چه مبتدی چه متخصص) با استفاده از کنترل پنل می تواند کارهای مربوط به توسعه وبسایت، وبلاگ و … را انجام دهد، این فاکتور را در بین معیارهای انتخاب از بین هاست لینوکس و ویندوز قرار می دهد.

برخی از کنترل پنل ها به طور خاص برای هاست های لینوکس یا ویندوز در دسترس هستند ولی کنترل پنل های محبوبی مثل cPanel و Plesk در هر دو هاست قابل استفاده هستند.

نکته! cPanel به مدت 15 سال فقط برای سیستم های یونیکس و لینوکس در دسترس بود ولی از سال 2011 به بعد، نسخه ویندوز این کنترل پنل با عنوان Enkompass منتشر شد ولی موفقیت چندانی نداشت و در سال 2014 متوقف شد.

کنترل پنل های مخصوص هاست لینوکس: WHM / cPanel، Directadmin، Plesk، Webmin، OpenPanel، Kloxo، VHCS و …

کنترل پنل های مخصوص هاست ویندوز: Plesk ،Website Panel ،MSP، ZPanel و …

اما مسلماً در بین این کنترل پنل ها، cPanel محبوبترین کنترل پنل هاستینگ است که باعث می شود مدیریت سرور لینوکس کار بسیار راحتی باشد. ایجاد و مدیریت پایگاه داده های MySQL، پیکربندی بسته های نرم افزاری و تنظیم آدرس های ایمیل جدید از جمله وظایفی است که می توانید به کمک cPanel به خوبی از عهده آنها بر بیایید.

از طرف دیگر، اکثر طرفداران ویندوز، کنترل پنل Plesk (Plesk برای هاست لینوکس و ویندوز مشترک است) را ترجیح می دهند چون بسیاری از مزایای cPanel در Plesk هم موجود است. این کنترل پنل به شما کمک می کند که نسخه های ویندوز پشته  LAMP(Linux ، Apache ، MySQL و PHP) را اجرا کنید. همچنین، در سطوح بالاتر، Plesk از Docker، Git و افزونه های امنیتی پیشرفته هم پشتیبانی می کند.

* cPanel و Plesk دو کنترل پنل محبوب برای مدیریت هاست لینوکس و ویندوز هستند که اکثر کاربران آنها برای انجام اقدامات لازم انتخاب می کنند.

اگر به دنبال سرور مجازی هستید که قابلیت ها و سرویس های مربوط به cpanel و directadmin را در اختیار شما قرار دهد، می توانید از سرور مجازی هاستینگ ما استفاده کنید.

بارگذاری سریعتر صفحات وبسایت در صورت ترافیک بالا، امکان بهره مندی از تعداد دلخواه آی پی معتبر، برخورداری از سطح دسترسی بالاتر، امکان دسترسی به سرور مجازی از طریق SSH یا Remote Desktop از مهم ترین مزایایی است که با خرید سرور مجازی هاستینگ، نصیب خود خواهید کرد.

پس اگر در انتخاب خود مصمم هستید و دوست دارید از یک سرور مجازی هاستینگ فوق العاده با هزینه مقرون به صرفه استفاده کنید، می توانید به صفحه خرید سرور مجازی هاستینگ آسام سرور مراجعه کنید و پلن دلخواه خود را سفارش دهید.

8. پایگاه داده

تکنولوژی

پایگاه داده هم از مهم ترین تفاوت های هاست لینوکس و ویندوز است. لینوکس با پشتیبانی از پایگاه داده های رایج و محبوبی مثل Mysql، آزادی عمل و راحتی بیشتری را برای کاربران فراهم می کند. از طرف دیگر، ویندوز برای مدیریت داده ها از نرم افزارهای مخصوص مایکروسافت استفاده می کند و چارچوب خاصی را برای کاربران در نظر می گیرد.

با توجه به این که MySQL، محبوب ترین و شناخته شده ترین سیستم مدیریت داده است و نرم افزارهای پشتیبانی زیادی را برای کاربر ارائه می دهد و از طرف دیگر، چون لینوکس هم بر اساس MySQL کار می کند، اکثر کاربران به سمت هاست لینوکس گرایش پیدا می کنند.

ولی این دلیل نمی شود که کاربرد هاست ویندوز را نادیده بگیریم. با این که هاست ویندوز از ابزار مدیریت داده MSSQL استفاده می کند و Microsoft ASP.NET را به عنوان زبان برنامه برنامه نویسی اصلی در نظر گرفته است و همین باعث می شود که برنامه نویسان مبتدی زمان و انرژی زیادی را برای کسب مهارت در این زمینه صرف کنند، اما هر چیزی جای خود را دارد.

شرکت های بزرگ برای توسعه سرورهای اختصاصی از Windows Server Datacenter و MSSQL استفاده می کنند، پس اگر به دنبال موقعیت شغلی هستید که مربوط به این حوزه باشد، هاست ویندوز گزینه خوبی برای شماست.

اما برای کار کردن با هاست لینوکس نیاز به کسب مهارت تخصصی ندارید. البته شاید برای پیکربندی هاست لینوکس نیاز به یادگیری دستورات لینوکس و نحوه کار با Apache یا NGINX داشته باشید اما استفاده از هاست لینوکس بسیار ساده است و با یادگیری cPanel به راحتی از عهده انجام کارهای مختلف بر می آیید.

* این بستگی به نیاز شما دارد که بر اساس تکنولوژی، کدام هاست را انتخاب کنید. اگر دوست دارید در زمینه MSSQL یا ASP.NET مهارت کسب کنید تا در پیدا کردن فرصت های شغلی مرتبط به شما کمک کند، می توانید از هاست ویندوز استفاده کنید. اگر پشتیبانی از MySQL و راحتی کار با سیستم برای شما مهم است، هاست لینوکس گزینه بهتری برای شماست.

9. محبوبیت

میزان محبوبیت هاست لینوکس و ویندوز

میزان محبوبیت هم می تواند باعث تمایز هاست لینوکس و ویندوز شود. اگر از این جهت به مسئله نگاه کنیم که محبوبیت بیشتر با منابع آموزشی جامع تر همراه است، مطمئناً لینوکس حرف اول را می زند.

طبق گزارشات، از سال 2020 تقریباً بیش از 71 درصد از کل وب سایت های موجود در اینترنت روی سیستم یونیکس اجرا می شود که از این 71 درصد، 33 درصد آن، سهم توزیع های اصلی لینوکس است.

همچنین، گزارشات نشان می دهد که ویندوز هم 28 درصد وبسایت ها پوشش می دهد و وبسایت هایی که ترافیک بالاتری دارند، از هاست ویندوز استفاده می کنند.

اما این محبوبیت لینوکس به عوامل زیادی وابسته است که عدم نیاز به برنامه نویسی هنگام استفاده از هاست، بهره مندی از ابزارهای مدیریتی ساده و کاربردی (cPanel) و … باعث شده است که ایجاد یک وبسایت با وردپرس و انتشار آن کار راحتی باشد. این ها همان چیزهایی هستند که کاربران معمولی و مبتدی به دنبال آن هستند.

* اگر می خواهید انتخاب خود را بر اساس میزان محبوبیت انجام دهید، لینوکس گزینه محبوب تری است. با این که هر کدام از هاست لینوکس و ویندوز در سایت های بزرگ و مشهوری استفاده می شوند اما پیروز بازی محبوبیت، لینوکس است.

10. قابلیت سفارشی سازی

قابلیت سفارشی سازی

قابلیت سفارشی سازی هم یکی از مهم ترین تفاوت های هاست لینوکس و ویندوز است. البته برای یک فرد مبتدی شاید فرقی نداشته باشد که از یک توزیع لینوکس استفاده کند یا یک نسخه لایسنس شده Windows Server Datacenter؛ اما افرادی که نحوه پیکربندی و استفاده از توزیع های لینوکس را به طور کامل بلد هستند، قابلیت سفارشی سازی را مهم می دانند و با انتخاب هاست لینوکس از فرصت های عالی برای افزایش کارایی سرورهای خود استفاده می کنند.

پلتفرم های محبوبی مثل WordPress، Drupal و Joomla که برای ساخت وبسایت استفاده می شوند، همگی برای لینوکس هستند اما می توانند روی سرورهای ویندوز هم کار کنند که البته نیاز به یک سری اقدامات و تغییرات دارد.

همچنین، اکثر برنامه هایی که برای سفارشی سازی سایت و سرور توسعه داده شده اند از ASP.NET پشتیبانی نمی کنند و همین عوامل باعث می شود که از لحاظ قابلیت سفارشی سازی، هاست لینوکس گزینه خوبی باشد.

* اگر به دنبال راه هایی هستید که با سفارشی سازی بیشتر، کارایی سرور و وبسایت خود را بالا ببرید، بهتر است از هاست لینوکس استفاده کنید.

11. سرعت

سرعت

سرعت یکی از مهم ترین پارامترهای حوزه توسعه سایت و انتخاب هاست است. در کل، نسبت دادن سرعت به نوع هاست کمی غیرمنطقی است چون قدرت سخت افزاری و تکنولوژی های بهینه سازی سایت مشخص کننده سرعت بارگذاری صفحات وبسایت است.

با این حال می توان گفت چون هاست لینوکس از تجهیزات مناسبی برای استفاده بهینه از منابع سرور و افزایش سرعت استفاده می کند، در برخی موارد سرعت هاست لینوکس در مقایسه با ویندوز بیشتر است.

* اگر سطح سخت افزار دو هاست لینوکس و ویندوز یکی باشد، سرعت این دو هاست تقریباً یکی است ولی در برخی موارد، استفاده از ابزارهای بهینه سازی مناسب باعث افزایش سرعت هاست لینوکس می شود.

12. فایل ها

فایل ها

اگر می خواهید از هاست لینوکس استفاده کنید، باید نسبت به بزرگ یا کوچک بودن حروف مربوط به اسم فایل ها حساس باشید؛ مثلا، exabytes.home و Exabytes.Home دو فایل جدا هستند. در حالی که ویندوز بین این دو فایل تمایزی قائل نمی شود و نسبت به حرف ‘e’ و ‘E’ حساس نیست.

چند نکته در مورد مدیریت فایل و دایرکتوری در هاست لینوکس و ویندوز:

ویندوز برای جایگزینی فایل ها از یک فایل مخفی استفاده می کند در حالی که لینوکس برای این کار، یک پارتیشن جدا در نظر می گیرد.

ویندوز باید از پارتیشن اصلی بوت شود، در حالی که لینوکس می تواند از پارتیشن های توسعه یافته بوت شود.

ویندوز، دایرکتوری ها را با استفاده از “/” جدا می کند، در حالی که لینوکس برای این کار از “\” استفاده می کند.

هاست لینوکس یا ویندوز؛ کدام بهتر است؟

با اینکه، انتخاب از بین هاست لینوکس و ویندوز به فناوری ها و مهارت هایی بستگی دارد که برای توسعه وبسایت خود درنظر گرفته اید ولی مطمئناً مزایای رقابتی لینوکس بیشتر است و همین باعث شده است که اکثر کاربران مخصوصاً کاربران تازه کار، هاست لینوکس را ترجیح دهند.

اما نقش هاست ویندوز در شرکت های بزرگ غیرقابل انکار است چون هر چقدر کسب و کار بزرگتر می شود، نیاز به حفظ حریم خصوصی داده ها و استفاده از مجوزها بیشتر می شود. دقیقاً همان مزایایی که هاست های ویندوز بهتر از عهده ارائه آنها برمی آیند.

در کل، نمی توانیم تصمیم قطعی در این مورد بگیریم، چون این شما هستید که باید بر اساس، کاربرد، امکانات موردانتظار، هزینه، زبان های برنامه نویسی وبسایت یا نرم افزار، هاست مناسبی را انتخاب کنید.

پس اول نیازهایی مثل نوع پایگاه داده، سیستم مدیریت محتوا و سطح امنیت و سرعت موردانتظار خود را مشخص کنید و بعد بر اساس این نیازها و هزینه های احتمالی، تصمیم بگیرید که کدام هاست گزینه بهتری برای شما است.

 

کلام آخر

سوال مهمی که باید قبل از بررسی تفاوت هاست لینوکس و ویندوز از خود بپرسید این است که هدف و نیاز من یا تیم من چیست؟ چون هر دو هاست لینوکس و ویندوز مزایا و معایب خاص خود را دارند و درک این که چه چیزی برای شما مهم است و کدام یک از آنها بیشتر به تحقق اهداف شما کمک می کنند، مشخص کننده گزینه مناسب برای شما خواهند بود. بودجه، آشنایی مختصر با ویژگی ها و فناوری های هاست مورد نظر به شما کمک می کند موفقیت خود را تضمین کنید.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال، درخواست و نیاز به راهنمایی، می توانید با ثبت نظر خود، با ما وارد ارتباط شوید تا هر چه زودتر به شما پاسخ دهیم.

سوالات متداول:

اگر توسعه دهنده نیستید، احتمالاً لینوکس گزینه بهتری برای شماست. cPanel اکثر نیازهای شما را برای راه اندازی وبسایت، وبلاگ و ... پوشش می دهد. استفاده از ابزارهای سفارشی سازی این هاست هم به تخصص و یادگیری نیاز ندارد.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من زهرا پیرجانی دانشجوی رشته نرم افزار هستم. علاقه ای که به یادگیری مطالب جدید دارم باعث شد که انگیزم برای فعالیت در حوزه تولیدمحتوا بیشتر شود. تمام تلاشم این است که با درک کامل موضوع، محتوایی ساده و کامل تهیه کنم که برای همه علاقمندان مفید و کاربردی باشد. یادگیری مطالب جدید و آموزش اونها به بقیه، بهترین کاری هست که می توانم برای رشد خودم و همچنین کمک به رشد علاقمندان به مباحث مورنظر انجام بدم.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید