شما برای مطالعه این مقاله فقط 5 دقیقه وقت نیاز دارید

centos-or-ubuntu

CentOS یا Ubuntu، کدام توزیع لینوکس را باید انتخاب کنیم؟

3.1/5 - (8 امتیاز)

Ubuntu و CentOS دو نسخه محبوب و معروف لینوکس هستند که کاربران زمانی که می خواهند اقدام به نصب نسخه های لینوکس کنند، بین این دو نسخه دودل می مانند. طبیعی است که  انتخاب نسخه مناسب میان نسخه های مختلف یک سیستم عامل، سخت و سردرگم کننده باشد.

CentOS و Ubuntدو توزیع معروف لینوکس هستند که تفاوت ها و شباهت هایی دارند؛ محبوبیت و کارایی این دو توزیع سبب شده است که کاربران در انتخاب این دو توزیع، مردد بمانند. با دانستن مزایا و معایب و ویژگی های هرکدام می توانید بر اساس نیازهایتان تصمیم بهتری بگیرید.

ما هم تصمیم گرفتیم در این مقاله شما را با مزایا و معایب اوبونتو سنت او اس آشنا کنیم تا بتوانید درست ترین و بهترین انتخاب را چه برای سرور مجازی و چه برای سیستم خودتان انجام دهید. پس اگر می خواهید بین این دو نسخه لینوکس یکی را انتخاب کنید، همراهمان باشید.

البته شما می توانید هم سرور مجازی اوبونتو و هم CentOSرا از طریق صفحه خرید سرور مجازی لینوکس ما سفارش دهید.

CentOS

CentOS یکی از توزیع های لینوکس با منبع باز است که بسیاری از افراد اعتقاد دارند که یک کپی از Red Hat Enterprise (RHEL) است که بیشترین استفاده را در دنیای فناوری اطلاعات در شرکت ها دارد. CentOS در سال 2004 منتشر شد و یک سیستم عامل کلاس سازمانی است که توسط جامعه بزرگی پشتیبانی می شود.

شباهت نزدیک CentOS به RHEL به شما این امکان را می دهد که در یک توزیع غالب و یکی از بهترین توزیع های لینوکس کار کنید. احتمالا این موضوع برایتان پیش بیاید که CentOS نسبت به اوبونتو برتری دارد.

مزیت دیگری که CentOS دارد، این است که قابل تنظیم است و ایمنی و پایداری بالایی دارد که می توان آن را یکی از مزیت های بزرگ CentOS در نظر گرفت.

پیوند نزدیک به RHEL به CentOS اجازه می‌دهد تا چندین به‌روزرسانی امنیتی در سطح شرکت داشته باشد، بنابراین آن را به یک انتخاب امن برای هر کاربر تبدیل می‌کند.

توجه داشته باشید که CentOS Linux 8 در تاریخ 31/12/2021 به پایان عمر خود (EOL) رسیده است. در حالی که CentOS Linux 7 هنوز پشتیبانی می شود، در تاریخ 30/06/2024 به EOL خواهد رسید. توصیه می کنیم هنگام انتخاب این سیستم عامل به این نکته توجه داشته باشید.

centos یا ubuntu؟

Ubuntu

بر اساس معماری دبیان، اوبونتو از زمان انتشار اولیه خود در سال 2004 یک گزینه محبوب برای استفاده شخصی و حرفه ای بوده است. اوبونتو اوپن سورس است و به روز رسانی های مکرری برای حذف هر گونه باگ شناسایی شده دریافت می کند. اوبونتو مملو از مجموعه ای غنی از گروه ها و ویژگی های بسته است که می توانند نیازهای هر پروژه را برآورده کنند.

اوبونتو با تعداد زیادی برنامه همراه است. مرکز نرم افزار اوبونتو بیش از 40000 برنامه کاربردی در دسترس دارد! علاوه بر این، سیستم عامل بسیار قابل تنظیم است و دارای ویژگی های امنیتی درجه یک است.

تفاوت های بین Ubuntu و CentOS

حالا بیایید نگاهی به تفاوت های بین اوبونتو و CentOS بیندازیم:

معماری

بزرگترین تفاوتی که بین centos و اوبونتو وجود دارد معماری آن‌ها است. اگر حتی اندکی در مورد لینوکس اطلاعات داشته باشید، می‌دانید که معماری واحدی در توزیع‌های لینوکس وجود ندارد. معماری اوبونتو بر پایه دبیان است و سنت او اس نیز بر پایه RHEL است. این بدان معناست که تفاوت‌های قابل توجهی بین این دو توزیع لینوکس وجود دارد و مهاجرت از یکی به دیگری به همین آسانی نخواهد بود.

مدیریت بسته

در اوبونتو شما می توانید بسته های DEB را به کمک مدیربسته apt-get دانلود کنید. در CentOS نیز شما باید از دستور yum برای دانلود کردن و نصب کردن بسته های RPM از منبع مرکزی استفاده کنید.

کلیک کنید  آشنایی با نرم افزار Winbox و معرفی قسمت های مختلف آن

پایداری و به‌روز رسانی

توزیع CentOS در مقایسه با اوبونتو، پایدار تر است که دلیل این موضوع را باید در بروزرسانی کمتر بسته ها دانست که حتی می توان آن را به عنوان یک نقطه ضعف برای CentOS دانست. چرا که اگربخواهید آخرین نسخه یک برنامه یا نرم افزار خاص را نصب کنید، باید آنها را به صورت دستی نصب کنید. این بدان معنا نیست که اوبونتو ناپایدار یا ایمن نیست. در مقایسه با همتای خود پایداری کمتری دارد.

پشتیبانی

اوبونتو مطمئناً در مورد آموزش ها، انجمن های آنلاین و کتاب ها جایگاه بهتری دارد. یافتن راه حل برای مشکلات اوبونتو بسیار ساده تر از CentOS است؛ زیرا CentOS جامعه نسبتاً کوچکتر و منابع کمتری دارد. البته سرور اوبونتو پشتیبانی زیادی دارد که باعث برتری آن نسبت به CentOS در این حوزه می شود.

راحتی در استفاده

اگر مبتدی هستید، اجرای CentOS روی سرورتان ممکن است کمی سخت‌تر باشد؛ زیرا توزیع‌های دسکتاپ مبتنی بر RHEL به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. از سوی دیگر، دسکتاپ اوبونتو بسیار معروف است و اگر در گذشته از آن استفاده کرده باشید، آشنایی با وی پی اس اوبونتو زمان زیادی طول نمی کشد.

موارد ذکر شده تفاوت های اصلی بین این دو تا از بهترین توزیع های لینوکس هستند و انتخاب یکی به عنوان نهایی برای هر کاربر متفاوت است. انتخاب سیستم عامل مناسب مستلزم ارزیابی دقیق مزایا و معایب این دو و تجزیه و تحلیل الزامات و خواسته های کاربر است. با توجه به موارد گفته شده، ما توصیه های زیر را برای شما داریم.

اگر مبتدی هستید: با اوبونتو همراه شوید زیرا دارای جامعه بزرگتر، منبع بزرگتری از آموزش های رایگان و به روز رسانی های بسیار بیشتر است تا به شما کمک کند به روز بمانید. همچنین، اگر در گذشته از دسکتاپ اوبونتو استفاده کرده‌اید، هنگام شروع با سرور اوبونتو، یادگیری چندان جدیدی نخواهید داشت. CentOS نیز می تواند یک انتخاب مناسب باشد، اما اگر تازه کار هستید ممکن است در ابتدا برایتان کمی سخت باشد.

اگر صاحب کسب‌وکار هستید: CentOS انتخاب ایده‌آلی بین این دو است، اگر کسب‌وکاری را اداره می‌کنید، زیرا (مسلماً) امن‌تر و پایدارتر از اوبونتو است، به دلیل فراوانی کمتر به‌روزرسانی‌های آن. اوبونتو نیز مزایای خود را دارد، اما ممکن است سناریوهایی وجود داشته باشد که به دلیل بروز رسانی باگ جدید مجبور شوید به نسخه های قدیمی تر برگردید. علاوه بر این، CentOS از cPanel نیز پشتیبانی می‌کند و این چیزی است که اوبونتو از آن بی بهره است.

centos یا ubuntu؟

مقایسه Ubuntu و CentOS

CentOSUbuntu
بر پایه RHEL است.بر پایه دبیان است.
به ندرت بروزرسانی می شود.به صورت مکرر بروزرسانی می شود.
پشتیبانی از cPanel/WHM.از سی پنل پشتیبانی نمی کند.
جامعه کوچک کاربران و توسعه دهندگان.دارای جامعه بزرگ کاربران و توسعه دهندگان.
آموزش ها و راهنمایی های زیادی وجود ندارد.به اطلاعات آموزشی بیشتر و راهنماهای رایگان دسترسی دارید
یادگیری برای مبتدیان سخت تر است زیرا توزیع های دسکتاپ معروف زیادی توسط RHEL منتشر نشده است.یادگیری برای مبتدیانی که در گذشته از دسکتاپ اوبونتو استفاده کرده اند، آسان تر است.
بسته‌های rpm با استفاده از مدیریت بسته yum نصب شده‌اند.بسته های .deb با استفاده از مدیر بسته apt-get نصب شده اند.

 

سخن آخر

در این مقاله در مورد تفاوت های بین Ubuntu و CentOS صحبت کردیم و جزئیات هرکدام را در اختیار شما قرار دادیم. همانطور که گفتیم هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد و این شما هستید که باید با توجه به نیاز و کاربردی آن، یکی را انتخاب کنید. در صورتی که دوست دارید تا در مورد توزیع های دیگر لینوکس نیز مطالعه کنید و توزیع دیگری برای خودتان انتخاب کنید، می توانید به مقاله فهرست کامل توزیع های لینوکس سر بزنید.

در صورتی که سوالی یا تجربه ای در این زمینه دارید، می توانید با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

 

سوالات متداول:

بله؛ نسخه سرور هردوی این توزیع ها وجود دارد و شما می توانید برای سرور مجازی خودتان یکی از این ها را انتخاب کنید.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید